Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.87.2024.4.SH
Temat interpretacji
Czy wniesienie aportu w postaci Działu S. będzie stanowiło zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT i w związku z tym nie powstanie przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy oraz tym samym dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lutego 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku m.in. dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie aportu w postaci Działu S. będzie stanowiło zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie powstanie przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy oraz tym samym dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (data wpływu tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
S. J. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Zbywający”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla celów tego podatku w Polsce, u którego sprzedaż nie jest zwolniona z podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej: „Ustawy o VAT”).
Jednocześnie Spółka podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., (winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.”); dalej: „u.p.d.o.p.”).
Przedmiotem wniosku jest zbycie części przedsiębiorstwa obejmującą dział odpowiedzialny za utrzymywanie i rozwijanie oprogramowania do zarządzania projektami dla firm „SP” (dalej: „S.”).
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie informatyki. Zbywający oferuje (…)
Zbywający jest podmiotem zależnym od podmiotu który posiada 100% akcji w kapitale V. (dalej: „Nabywca”; w dalszej części Zbywający i Nabywca będą łącznie nazywani: „Zainteresowanymi”), tj. Zbywający i Nabywca są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nabywca posiada siedzibę działalności w Polsce. Jest wyspecjalizowanym podmiotem zajmującym się działalnością informatyczną, (…). W ramach prowadzonej działalności w Spółce funkcjonuje w ramach struktury Zbywającego jako odrębny dedykowany dział S. (jest to potwierdzone istniejącą strukturą organizacyjną Zbywającego). Podlega on w ramach Zbywającego tym samym procedurom funkcjonującym w ramach całego przedsiębiorstwa Zbywającego dotyczących m.in. składania zamówień, jak również oceny pracowników i systemu ich wynagradzania.
W ramach prowadzonej działalności Spółka posiada pracownika działającego w ramach Działu S., który zapewnia obsługę informatyczną, jak również jest zaangażowany w realizację projektów (…) (dalej: „C.”). Zespół ten użytkuje sprzęt informatyczny (komputery, laptopy), przypisane użytkownikom lub zespołom, oprogramowanie informatyczne (…) oraz stanowiska pracy (wyposażenie biurowe - biurka, krzesła itp.). Zespół ten zajmuje się rozwijaniem oraz sprzedażą (…)
C. jest również wyodrębniona w ramach struktury Zbywającego poprzez ustanowienie osobnych miejsc powstawania kosztów (MPK) i przypisania do nich kosztów (w tym wynagrodzeń, kosztów najmu powierzchni, materiałów, usług obcych). W ramach struktur Zbywającego nie jest możliwe wyodrębnienie zobowiązań C. w ramach Zbywającego w oparciu o funkcjonujący system księgowy. Mimo tego, zobowiązania C. mogą zostać przez Zbywającego wyodrębnione manualnie w drodze analizy faktur/dokumentów kosztowych oraz na podstawie prowadzonej analityki finansowej w ramach raportowania zarządczego, m.in. poprzez alokowanie do odpowiedniego MPK. W skład C. wchodzi także określony zespół składników materialnych (m.in. wyposażenie wykorzystywane w działalności C.) oraz niematerialnych (…), jak również substrat personalny (pracownik oraz osoby współpracujące).
Spółka przenosi część przedsiębiorstwa na rzecz Nabywcy w postaci aportu w zamian za akcje spółki. Strony uzgodniły, iż przeniesienie C. (w zakresie pracownika) nastąpi na zasadzie przejścia części zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1320; winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465, dalej: „Kodeks pracy”).
Zamknięcie transakcji sprzedaży nastąpi po uzyskaniu zgód wierzycieli Zbywającego na przeniesienie ich umów oraz zgód kontrahentów na przeniesienie umów na świadczenie usług na ich rzecz oraz po uzyskaniu zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach przez Zbywającego i uzyskaniu ostatecznej wyceny sprzedawanej C.
W celu określenia wartości transakcji, w tym wartości przenoszonych składników materialnych i niematerialnych, została sporządzona wycena niezależnego rzeczoznawcy, który do wyceny wziął pod uwagę:
- aktualnie wytworzony produkt (…), tj. oprogramowanie S.,
- klienci firmy używający obecnie produktu na zasadzie „(…)”,
- wyposażenie niezbędne do pracy programistom: komputery, monitory, biurka, fotele, oprogramowanie.
Należy przy tym wskazać, iż wycena sporządzona przez niezależnego rzeczoznawcę w celu określenia wartości C. (jako zespołu składników materialnych i niematerialnych) obejmuje również przejście pracownika. Po dokonaniu wskazanej transakcji, Zbywający w dalszym ciągu będzie kontynuować swoją działalność w zakresie wspierania prac projektowych oraz (…) oprogramowań.
Nabycie C. wykorzystywane będzie przez Nabywcę do prowadzonej działalności, czyli sprzedaży (…) posiadanych przez spółkę. W skład transakcji wejdą umowy o pracę pracownika (specjalisty z zakresu IT) związanego z realizacją projektu rozwojowego w zakresie programu SP (wskazane przeniesienie pracownika nastąpi na zasadzie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy). W skład C. wchodzą także należności oraz zobowiązania związane z prowadzoną przez Zbywającego działalnością C. Należności związane z C. to m.in. należności sprzedażowe dot. programu S. Natomiast zobowiązania skorelowane z C. to przede wszystkim takie jak zobowiązania z tytułu wynagrodzeń, koszty czynszu oraz utrzymania serwerów.
W skład C. wchodzić będą także:
- wyposażenie wykorzystywane w działalności C. (w tym m.in.: zestawy komputerowe, tablety, laptopy, telefony etc.),
- prawa i obowiązki w zakresie licencji oprogramowania IT (np. (…)), - majątkowe prawa autorskie do programu S.,
- stanowiska pracy, z których korzystają pracownicy i współpracownicy na podstawie innych umów niż umowy o pracę (biurka, krzesła, urządzenia biurowe potrzebne do wykonywania tego typu usług).
Dodatkowo wymaga nadmienienia fakt, iż prawa i obowiązki w zakresie licencji oprogramowania IT związane z działalnością C. zostały przeniesione w zakresie w jakim było to możliwe z perspektywy prawnej i racjonalne z perspektywy biznesowej (tj. w zakresie w jakim takie samo oprogramowanie już było posiadane przez Nabywcę, nie będzie podlegać przeniesieniu).
W oparciu o powyższe składniki C. Nabywca jest w stanie kontynuować działalność Zbywającego (po przeniesieniu w ramach C.) w zakresie działalności IT (…), z uwagi na fakt, iż dysponować będzie działem S., który posiadał niezbędne środki, elementy do kontynuacji działalności.
W uzupełnieniu wniosku z 6 maja 2024 r., uzupełniając opis zdarzenie przyszłego i odpowiadając na zadane pytania wskazali Państwo m.in., że:
- Celem złożenia wniosku o interpretację jest dowiedzenie się, czy transakcja zbycia opisanych składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i będzie podlegać wyłączeniu na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361) oraz czy wniesienie aportu wskazanych składników materialnych i niematerialnych, będzie stanowiło zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT, w wyniku czego wniesienie ww. wkładu na kapitał zakładowy Nabywcy nie będzie stanowił przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy i tym samym dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę.
- Wnioskodawca planuje dokonać wkładu niepieniężnego (aport) do spółki (Nabywcy). Na tym etapie nie jest planowane dalsze zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonego aportem.
- Uzupełniając opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, iż dział S. jest równoważny z pojęciem nadanym we wniosku tj. „C.”. W związku z czym odpowiedź na pytania dot. pkt 2 (wezwania – przypis Organu) jest taka sama jak w pkt 1 (wezwania – przypis organu), gdyż są to tożsame pojęcia.
- Na pytanie: Czy na dzień dokonania opisanej we wniosku Transakcji składniki majątkowe wchodzące w skład Działu S. SP („S.”) będą wyodrębnione w Spółce Wnioskodawcy na płaszczyźnie organizacyjnej jako dział, oddział, wydział na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu wewnętrznego?
Odpowiedzieli Państwo: Tak, będą wyodrębnione jako dział na bazie aktu wewnętrznego.
- Na pytanie: Czy na dzień dokonania opisanej we wniosku Transakcji mające być przedmiotem aportu składniki majątkowe wchodzące w skład Działu S. SP („S.”), będą stanowić zespół składników wyodrębniony finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, tzn. czy przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań (aktywów i pasywów) do mającej być przedmiotem aportu części przedsiębiorstwa i oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa?
- Odpowiedzieli Państwo: Tak, jest możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającej być przedmiotem transakcji części przedsiębiorstwa i oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa. W ramach struktury Zbywającego poprzez ustanowienie osobnych miejsc powstawania kosztów (MPK) - przeważająca część kosztów działu jest ujmowana na dedykowanych MPK w księgach Zbywającego i jednocześnie manualnie jest możliwe przyporządkowanie zobowiązań tego działu lub innych kosztów związanych bezpośrednio z jego działalnością.
- Na pytanie: Czy przedmiot planowanej Transakcji - Dział S. SP („S.”) na dzień transakcji będzie stanowił wyodrębnioną organizacyjnie całość, która będzie w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, tj. posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy?
Odpowiedzieli Państwo: Tak, będzie w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku.
- Na pytanie: Czy przedmiot planowanej Transakcji - Dział S. SP („S.”) na dzień transakcji będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Państwa), a prowadzenie działalności przez Nabywcę nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez Nabywcę? Jeżeli Nabywca będzie zobowiązany do dokonania jakichkolwiek czynności, to należy je wskazać?
Odpowiedzieli Państwo: Zespół składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem aportu, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań bez angażowania innych składników majątku Zbywającego.
- Na pytanie: Czy wniesienie składników majątkowych przez Wnioskodawcę (Zbywcę) do Nabywcy zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i czy głównym lub jednym z głównych celów wniesienia składników majątkowych przez Wnioskodawcę do Nabywcy nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania?
Odpowiedzieli Państwo: Działania są uzasadnione ekonomicznie, gdyż dział ten jest odpowiedzialny za oprogramowanie S., które jest dobrze rozwiniętym produktem, jednakże zwiększa ryzyka ekonomiczne. Zmiana ta pozwoli na optymalizację kosztową dla Zbywcy poprzez efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów w innych projektach, co jednocześnie przełoży się na zmniejszenie ryzyk biznesowych Zbywcy. Z perspektywy Nabywcy to transakcja ma na celu zwiększenie efektywności biznesowej Nabywcy poprzez nabycie nowoczesnego działu, który zwiększy konkurencyjność spółki na rynku, a tym samym zwiększy szanse na wzrost dochodów uzyskiwanych przez Nabywcę. Spółka planuje pozyskać także nowych inwestorów, którzy wesprą finansowo dalszy rozwój prac. Po stronie wnoszącego wkład, czynność przeniesienia aportem tego działu jest o tyle korzystna, że nowy podmiot będzie mógł pozyskać finansowanie z zewnątrz na dalszy rozwój prac. Spółka wnosząca aport nie chce aby w związku z próbą pozyskania finansowania dla dalszego rozwoju działu, do spółki wnoszącej aport przystępowali zewnętrzni inwestorzy. Zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym dla obu podmiotów jest wydzielenie tego działu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa do innej spółki (Nabywcy).
- Na pytanie: Czy Nabywca przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład (tj. Wnioskodawcy)?
- Odpowiedzieli Państwo: Nabywca do którego zostanie wniesione C. przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład (tj. Wnioskodawcy).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 6 maja 2024 r.)
Czy wniesienie aportu w postaci Działu S. będzie stanowiło zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT i w związku z tym nie powstanie przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy oraz tym samym dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 6 maja 2024 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a ustawy CIT.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w ustawie CIT w art. 4 pkt 4a. Zgodnie z definicjami zawartymi w przepisach podatkowych, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Analizując przywołaną wyżej definicję ZC. należy zatem podkreślić, iż aby zespół składników materialnych i niematerialnych stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- w istniejącym przedsiębiorstwie istnieje zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym (w tym zobowiązania);
- zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie oraz finansowo;
- składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Wypełnienie przez Dział S. (dalej: „C.”) wyżej wskazanych przesłanek, zostało wykazane w uzasadnieniu wniosku o interpretację, gdzie wskazano w szczególności, że podstawowym wymogiem istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Zespół składników majątkowych może zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w przypadku, gdy odznacza się odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki majątkowe powiązane między sobą takiego typu relacjami, aby można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Kluczowa jest zatem rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a tym samym na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. W odniesieniu do powyższego, elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki.
W ocenie Wnioskodawcy, warunek ten w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie spełniony. Na Nabywcę przeniesione zostaną bowiem zarówno składniki materialne, jak i składniki niematerialne.
Kolejnym warunkiem jest wyodrębnienie zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie. Przyjmuje się, że wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Choć ustawy podatkowe, w tym ustawa o VAT, nie wskazują co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne, to posiłkując się ugruntowanym w tym zakresie stanowiskiem organów podatkowych i sądów administracyjnych, należy wskazać, że ten rodzaj wyodrębnienia przejawia się przede wszystkim poprzez zdolność organizacyjną wyodrębnionych składników majątku do realizowania ściśle określonych zadań (inwestycji), które nie są realizowane przez inną część Spółki.
W ocenie Wnioskodawcy, o odrębności organizacyjnej C. świadczy przede wszystkim to, że jest ona dedykowana do realizacji określonego celu gospodarczego w postaci rozwoju i obsługi S. Jak już zostało wskazane, Dział S. będzie mógł bez przeszkód kontynuować rozpoczętą w strukturach Wnioskodawcy działalność w ramach działalności Nabywcy.
Biorąc pod uwagę przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy przesłanki wyodrębnienia finansowego należy uznać za spełnione. Wydzielona w ramach wyodrębnionego departamentu ewidencja rachunkowa, umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów związanych z realizacją inwestycji do wydzielonej części przedsiębiorstwa Spółki.
Ponadto, z uwagi na opisane wyodrębnienie, Spółka ma możliwość opracowania dla C. odrębnego planu finansowego, czy budżetu. Opisany sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych oraz prowadzenia rozliczeń finansowych spełniać będzie w ocenie Wnioskodawcy, wymóg finansowego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych, będących przedmiotem aportu, o którym mowa w pytaniu stanowiącym przedmiot niniejszego wniosku.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, C. należy traktować jako wyodrębniony finansowo zespół składników majątkowych. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia również przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego. Pojęcie to, również niezdefiniowane na gruncie ustaw podatkowych, należy rozumieć jako przeznaczenie składników do realizacji określonych zadań gospodarczych. Innymi słowy, zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość i obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych.
W ocenie Wnioskodawcy, C. stanowi zespół składników przeznaczonych do realizacji określonego celu gospodarczego. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębniona w przedsiębiorstwie Spółki część w postaci ww. Działu S., stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych dedykowanych do realizacji konkretnego zadania inwestycyjnego. Tym samym umożliwią one spółce do której wniesiony zostanie aport, podjęcie działalności gospodarczej w prowadzonym dotychczas przez Wnioskodawcę zakresie oraz płynną kontynuację rozwoju oprogramowania S.. Finalnie, aby wydzielony zespół składników mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi on posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. Konieczne jest zatem, aby wyodrębniona organizacyjnie część była zdolna do przejęcia zadań oraz samodzielnego funkcjonowania na rynku.
W ocenie Wnioskodawcy, również i to kryterium należy uznać za spełnione w odniesieniu do C., jako wyodrębnionej w ramach Wnioskodawcy struktury, przeznaczonej do realizowania konkretnych zadań, skupionych wokół oprogramowania S., którą to działalność Dział S. może prowadzić zarówno w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, jak i samodzielnie po przeniesieniu do innego podmiotu.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot aportu w postaci C. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a ustawy CIT.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT na kapitał zakładowy Nabywcy spowoduje brak powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy i tym samym dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę.
Powyższa kwalifikacja podatkowa wynika z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT, na podstawie której do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT przychodem z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku, wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Podsumowując, w związku z aportem ZC. po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, nie definiują pojęcia przychodu, jednak zawarty w nich otwarty katalog przykładowych rodzajów przysporzeń stanowiących przychody pozwala na przyjęcie, że za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy przepisów art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT,
do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:
a) spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,
b) spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Przy czym, w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, zawarto zastrzeżenie, że:
przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z kolei w myśl art. 12 ust. 14 ustawy o CIT,
jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W myśl natomiast art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,
przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:
1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 16 ustawy o CIT,
przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,
ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:
- musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.
Zatem, nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast, wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Wskazać należy, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego aport zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu aportu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe - ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.
Jak przyjmuje się w praktyce organów podatkowych, konkretny zespół składników materialnych i niematerialnych powinien odznaczać się gospodarczą samodzielnością już w momencie jego zbycia. Oznacza to, że na dokonanie oceny czy dane aktywa spełniają definicję ZC. nie mogą mieć wpływu żadne czynniki zależne od nabywcy. Samo wydzielenie składników majątkowych na płaszczyźnie organizacyjnej nie jest warunkiem wystarczającym do uznania, że nastąpiło wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że planowany aport zespołu składników majątkowych i niemajątkowych przez Wnioskodawcę do Nabywcy w postaci Działu S., będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
W opisie wniosku oraz jego uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że planowany aport składników majątkowych i niemajątkowych przez Wnioskodawcę do Nabywcy w postaci Działu S. będzie:
1) wyodrębniony organizacyjnie, wskazuje na to chociażby fakt, że:
- na dzień dokonania opisanej we wniosku Transakcji składniki majątkowe wchodzące w skład Działu S. będą wyodrębnione w Spółce Wnioskodawcy na płaszczyźnie organizacyjnej jako dział na bazie aktu wewnętrznego;
- w ramach prowadzonej działalności w Spółce funkcjonuje w ramach struktury Zbywającego jako odrębny dedykowany dział S. (jest to potwierdzone istniejącą strukturą organizacyjną Zbywającego). Podlega on w ramach Zbywającego tym samym procedurom funkcjonującym w ramach całego przedsiębiorstwa Zbywającego dotyczących m.in. składania zamówień, jak również oceny pracowników i systemu ich wynagradzania. C. jest dedykowana do realizacji określonego celu gospodarczego w postaci rozwoju i obsługi S.Dział S. będzie mógł bez przeszkód kontynuować rozpoczętą w strukturach Wnioskodawcy działalność w ramach działalności Nabywcy;
- w skład C. wchodzi także określony zespół składników materialnych (m.in. wyposażenie wykorzystywane w działalności C.) oraz niematerialnych (…), jak również substrat personalny (pracownik oraz osoby współpracujące).
- w ramach prowadzonej działalności Spółka posiada pracownika działającego w ramach Działu S., który zapewnia obsługę informatyczną, jak również jest zaangażowany w realizację projektów rozwojowych dotyczących systemów informatycznych (dalej: „C.”). Zespół ten użytkuje sprzęt informatyczny (komputery, laptopy), przypisane użytkownikom lub zespołom, oprogramowanie informatyczne (WNIP) oraz stanowiska pracy (wyposażenie biurowe - biurka, krzesła itp.). Zespół ten zajmuje się rozwijaniem oraz sprzedażą (…);
- przeniesienie C. (w zakresie pracownika) nastąpi na zasadzie przejścia części zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
2) wyodrębniony finansowo, wskazuje na to chociażby fakt, że:
- C. jest wyodrębniona w ramach struktury Zbywającego poprzez ustanowienie osobnych miejsc powstawania kosztów (MPK) i przypisania do nich kosztów (w tym wynagrodzeń, kosztów najmu powierzchni, materiałów, usług obcych). W ramach struktur Zbywającego nie jest możliwe wyodrębnienie zobowiązań C. w ramach Zbywającego w oparciu o funkcjonujący system księgowy. Mimo tego, zobowiązania C. mogą zostać przez Zbywającego wyodrębnione manualnie w drodze analizy faktur/dokumentów kosztowych oraz na podstawie prowadzonej analityki finansowej w ramach raportowania zarządczego, m.in. poprzez alokowanie do odpowiedniego MPK;
- jest możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającej być przedmiotem transakcji części przedsiębiorstwa i oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa. W ramach struktury Zbywającego poprzez ustanowienie osobnych miejsc powstawania kosztów (MPK) - przeważająca część kosztów działu jest ujmowana na dedykowanych MPK w księgach Zbywającego i jednocześnie manualnie jest możliwe przyporządkowanie zobowiązań tego działu lub innych kosztów związanych bezpośrednio z jego działalnością;
3) wyodrębniony funkcjonalnie, przemawiają za tym następujące fakty:
- przedmiot planowanej Transakcji - Dział S. na dzień transakcji będzie stanowił wyodrębnioną organizacyjnie całość, która będzie w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku;
- w ramach prowadzonej działalności w Spółce funkcjonuje w ramach struktury Zbywającego jako odrębny dedykowany dział S. (jest to potwierdzone istniejącą strukturą organizacyjną Zbywającego). Podlega on w ramach Zbywającego tym samym procedurom funkcjonującym w ramach całego przedsiębiorstwa Zbywającego dotyczących m.in. składania zamówień, jak również oceny pracowników i systemu ich wynagradzania.
4) Zespół składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem aportu, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań bez angażowania innych składników majątku Zbywającego.
Zatem, mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro w opisie zdarzenia przyszłego i uzupełnieniu wniosku wskazują Państwo, że aport składników materialnych i niematerialnych przez Wnioskodawcę do Nabywcy będzie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na płaszczyźnie:
- organizacyjnej,
- funkcjonalnej,
- finansowej, oraz
- będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Wnioskodawcę, Dział S. będzie mógł bez przeszkód kontynuować rozpoczętą w strukturach Wnioskodawcy działalność w ramach działalności Nabywcy,
to w efekcie składniki majątkowe i niemajątkowe w postaci Działu S., mające być przedmiotem aportu przez Wnioskodawcę do Nabywcy stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Odnosząc się natomiast do oceny Państwa stanowiska w zakresie, ustalenia czy w związku z wniesieniem aportu w postaci Działu S. nie powstanie przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy oraz czy dokonanie tego aportu nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę, zauważyć należy, że skoro wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki majątku będą tworzyły zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, i to one będą przedmiotem aportu, a Nabywca do którego zostanie wniesione C. (zorganizowana część przedsiębiorstwa) przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład (tj. Wnioskodawcy), to zgodnie z brzmieniem powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o CIT, planowany aport zespołu składników materialnych i niematerialnych przez Wnioskodawcę do Spółki, nie będzie stanowił przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.
Zatem wniesienie do Nabywcy zespołu składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu S. aportem przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy oraz nie będzie podlegać opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób prawnych przez Wnioskodawcę.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytania oznaczonego we wniosku Nr 2.
W zakresie podatku od towarów i usług, pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zauważyć należy, że zbadanie przesłanek i celów dokonywanego wniesienia do spółki aportu jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że przedstawiony przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego aport, zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).