Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.139.2024.2.EJ
Temat interpretacji
Czy do wypłat dokonywanych przez Wnioskodawcę Spółce maltańskiej z tytułu podziału zysku znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku u źródła.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy do wypłat dokonywanych przez Wnioskodawcę Spółce maltańskiej z tytułu podziału zysku znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku u źródła.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 maja 2024 r. (wpływ 14 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca”) jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych dochodów. Komplementariuszami Wnioskodawcy są trzy podmioty: spółka mająca siedzibę i zarząd na terytorium Malty oraz dwie osoby fizyczne:
1)A, (…), Republika Malty, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez The Malta Business Registry (MBR) pod numerem (…),
2)M. P.,
3)A. P.
Wniosek dotyczy spółki: A. Spółka ta prowadzi na Malcie rzeczywistą działalność gospodarczą, posiada majątek na Malcie i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Malcie (dalej: „Spółka maltańska”). Spółka maltańska jest komplementariuszem Wnioskodawcy i będzie uczestniczyć w tej formie ponad 24 miesiące. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał certyfikaty rezydencji spółki maltańskiej. Wspólnikami spółek maltańskich są osoby fizyczne mające centrum interesów życiowych i gospodarczych na Malcie. Spółka komandytowa zamierza rokrocznie wypłacać zyski wspólnikom, w tym Spółce maltańskiej. Pierwsza wypłata prawdopodobnie nastąpi latem 2025 r. Suma wypłat na rzecz udziałowców nie przekroczy w danym roku podatkowym 2 000 000 zł. Na dzień wypłaty z tytułu praw do udziałów w zyskach nie ulegnie zmianie procentowy udział przysługujących praw. Spółka oraz osoby fizyczne są rzeczywistymi właścicielami otrzymywanych kwot.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
-Wnioskodawca spółka komandytowa zamierza wypłacać zyski swojemu wspólnikowi za rok 2024 i za kolejne lata. Zyski, które będą wypłacane zostały/zostaną wypracowane w okresie kiedy spółka komandytowa była/będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
-Spółka A z siedzibą na Malcie posiada 70% udziałów w polskiej spółce komandytowej B Sp. k., udziały objęła dnia 1 stycznia 2024 i zamierza posiadać te udziały nieprzerwanie przez 24 miesięczny okres, a także przez kolejne lata.
Pytanie
Czy do wypłat dokonywanych przez Wnioskodawcę Spółce maltańskiej z tytułu podziału zysku znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku u źródła?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”), osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22
ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Z powyższego wynika, że podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu dywidend oraz innych przychodów (dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
W myśl art. 4a pkt 19 w zw. z art. 1 ust. 3 ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3, tj. m.in. spółek komandytowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Należy to rozumieć w ten sposób, iż podzielony zysk spółki komandytowej stanowi dla spółki będącej wspólnikiem spółki komandytowej przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Na podstawie art. 22 ust. 4 tej ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3)spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4)spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Przywołany powyżej art. 22 ust. 4 ustawy CIT, wprowadza zwolnienie dla dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prawa do udziału w zysku spółki komandytowej, jednakże zwolnienie to nie obejmuje komplementariuszy spółek komandytowych.
Jednakże na podstawie art. 22a ustawy CIT, przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Natomiast w myśl art. 22b tej ustawy, zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.
Na podstawie art. 10 ust. 3 umowy z 7 stycznia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. nr 49 poz. 256 ze zm., dalej: „UPO”), użyte w tym artykule określenie „dywidendy” oznacza dochód z udziałów (akcji) (w tym dochód z wypłat z tytułu certyfikatów lub jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym i ich umorzenia, z tytułu likwidacji lub częściowej likwidacji spółki oraz dochód z tytułu nabycia lub umorzenia przez spółkę własnych udziałów (akcji)) lub z innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z praw do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z udziałów (akcji) - tym samym zyski osiągane przez komplementariusza spółki komandytowej z tytułu podzielonego zysku stanowią dywidendy w rozumieniu art. 10 UPO.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W myśl ustępu 2 tegoż artykułu: takie dywidendy mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoja siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale:
a)jeżeli dywidendy są wypłacane przez spółkę, która ma siedzibę w Polsce, osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na Malcie, Polska zwolni dywidendy z opodatkowania, jeśli właścicielem takich dywidend jest spółka mającą siedzibę na Malcie i posiada bezpośrednio w dniu wypłaty dywidend nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy i posiadała lub będzie posiadać takie udziały (akcje) przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonano wypłaty;
b)z zastrzeżeniem punktu a), podatek w ten sposób ustalony przez Polskę nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto, jeśli właścicielem dywidend jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na Malcie;
c)jeżeli dywidendy są wypłacane przez spółkę, która ma siedzibę na Malcie, osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, która jest ich właścicielem, podatek maltański nałożony na kwotę dywidend brutto nie może przekroczyć podatku nakładanego na zyski, z których dywidendy są wypłacane.
Podkreślić należy, że w art. 26 UPO znajduje się również klauzula o wymianie informacji podatkowych przez polski organ podatkowy od maltańskich organów podatkowych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z UPO zyski spółki komandytowej otrzymane przez spółki maltańskie z tytułu podzielonego zysku, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 10 ust. 2 i 3 UPO w zw. z art. 22a i 22b ustawy CIT.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty z tytułu podzielonego zysku dokonywanych na rzecz Spółki maltańskiej, ponieważ do wypłat dokonywanych przez Wnioskodawcę z tytułu podziału zysku znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku u źródła.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.