Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowy... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.169.2024.1.JKU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.169.2024.1.JKU

Temat interpretacji

Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r.?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą na skutek przekształcenia spółki cywilnej działającej pod firmą (…). Przekształcenia w spółkę z o.o. oraz wpis do Krajowego Rejestru Sądowego dokonano na dzień 1 czerwca 2023 r. Następnie, w dniu 30 czerwca 2023 r. Spółka zamknęła księgi podatkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe za okres od 1 czerwca do 30 czerwca 2023 r. i złożyła zawiadomienie o wyborze Ryczałtu od dochodu spółek jako formy opodatkowania przychodów (ZAW-RD), począwszy od 1 lipca 2023 r. W związku z powyższym, pierwszy rok podatkowy Spółki po przekształceniu zakończył się w dniu 30 czerwca 2023 r., natomiast drugi rok podatkowy zakończył się w dniu 31 grudnia 2023 r.

Udziałowcami Spółki są wyłącznie osobami fizycznymi posiadającymi nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przychody Spółki w roku podatkowym (zarówno zakończonym w dniu 30 czerwca 2023 r., jak i zakończonym z dniem 31 grudnia 2023 r.) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Jednocześnie, Spółka spełnia warunek do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, gdyż jej obroty w roku podatkowym zakończonym w dniu 30 czerwca 2023 r. oraz w roku podatkowym zakończonym w dniu 31 grudnia 2023 r. nie przekroczyły (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

W okresie od dnia 1 czerwca 2023 r. do 30 czerwca 2023 r. Spółka opodatkowana była podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%, zgodnie z dyspozycją art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy CIT.

Następnie z dniem 1 lipca 2023 r. - w drugim roku podatkowym - Wnioskodawca wybrał Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. CIT estoński) jako sposób opodatkowania. Spółka korzystała z tej formy opodatkowania do dnia 31 grudnia 2023 r.

Zmiana formy opodatkowania — powrót do opodatkowania na zasadach ogólnych -spowodowana była faktem, iż Spółka nie spełniała wymogów zatrudnienia koniecznych do możliwości stosowania formy opodatkowania w formie Ryczałtu od dochodów spółek.

W związku z powyższym, intencją Spółki jest rozwianie wątpliwości w zakresie stosowania prawidłowej stawki podatku dochodowego od osób prawnych w roku podatkowym rozpoczynającym się w dniu 1 stycznia 2024 r.

Pytanie

Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od osób prawnych (dalej również: „podatek CIT”) wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, podatnicy stosują stawkę 9%, jeżeli posiadają status małego podatnika. Małym podatnikiem, na podstawie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Jednocześnie, art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT stanowi, że podatnik, który został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10.000 euro - nie stosuje ww. stawki 9% podatku CIT w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Stawka 9% podatku CIT wyłączona zostaje zatem m.in. w sytuacji, w której w roku podatkowym utworzenia podatnika oraz w roku bezpośrednio po nim następującym dojdzie do wniesienia do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego.

Na gruncie niniejszej sprawy, Spółka utworzona została w dniu 1 czerwca 2023 r., w wyniku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z organizowaną odpowiedzialnością. Jej pierwszy rok podatkowy zakończył się, zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 30 czerwca 2023 r., tj. w momencie zmiany formy opodatkowania przez Spółkę na Ryczałt od dochodów spółek, co wiązało się z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdania finansowego na dzień 30 czerwca 2023 r. oraz złożeniem zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania (ZAW-RD) do dnia 31 lipca 2023 r. Drugi rok podatkowy w Spółce rozpoczął się zatem z dniem 1 lipca 2023 r. i trwał do dnia 31 grudnia 2023 r., i w trakcie tego roku Spółka stosowała opodatkowanie w formie Ryczałtu od dochodów spółek.

Biorąc powyższe pod uwagę, zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1a ustawy o CIT, w takim przypadku, stawka 9% nie mogła zostać zastosowana w roku podatkowym kończącym się z dniem 31 grudnia 2023 r., gdyby w tym roku podatkowym Spółka stosowała rozliczenie podatku CIT na zasadach ogólnych. Z kolei w trzecim roku podatkowym Wnioskodawcy, licząc od momentu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2024 r., nie będzie już natomiast objęty powyższym wyłączeniem, a Spółka jest uprawniona do stosowania stawki 9% wyrażonej w cytowanym przepisie.

Spółka spełnia również pozostałe przesłanki z art. 19 ust. 1 pkt ustawy o CIT (w szczególności próg maksymalnego przychodu w kwocie będącej równowartością 2.000.000 euro), a także posiada status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, wobec czego od 1 stycznia 2024 r. prawidłowe jest opodatkowanie przychodów (dochodów) z innych źródeł niż z zysków kapitałowych, według stawki 9% podatku CIT.

Stanowisko przedstawione powyżej przez Wnioskodawcę, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 października 2022 r. (Znak: 0114-KDIP2-2.4010.74.2022.3.ASK), w której wskazano m.in.: „Z uwagi na fakt założenia Państwa spółki w 2021 r., który był jednocześnie rokiem jej rozpoczęcia, kolejnym rokiem podatkowym w Państwa przypadku i zarazem bezpośrednio następującym po roku utworzenia działalności gospodarczej jest 2022 r. W omawianej sprawie planują Państwo wnieść aportem jeszcze w 2022 r. zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdarzenie to nie będzie miało miejsca w roku podatkowym, w którym spółka została utworzona, natomiast będzie miało miejsce w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, czyli w 2022 r. Zamierzają Państwo począwszy od 2023 r. zastosować stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, należy stwierdzić, że nie znajdzie u Państwa zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT. W związku z powyższym mogą Państwo w roku podatkowym 2023 stosować obniżoną stawkę opodatkowania 9% wobec braku negatywnych przesłanek wyłączających taką możliwość przewidzianych w art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT”, czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2023 r. (Znak: 0111-KDIB1-1.4010.130.2023.1.RH), w której wskazano m.in.: „Z uwagi na fakt założenia Państwa spółki w 2022 r., który był jednocześnie rokiem jej rozpoczęcia, kolejnym rokiem podatkowym w Państwa przypadku i zarazem bezpośrednio następującym po roku utworzenia działalności gospodarczej jest 2023 r. W omawianej sprawie Udziałowiec planuje wnieść jeszcze w 2023 r. aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki. Zdarzenie to nie będzie miało miejsca w roku podatkowym, w którym spółka została utworzona, natomiast będzie miało miejsce w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, czyli w 2023 r. Zamierzają Państwo począwszy od 2024 r. zastosować stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, należy stwierdzić, że nie znajdzie u Państwa zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT. W związku z powyższym mogą Państwo w roku podatkowym 2024 stosować obniżoną stawkę opodatkowania 9% wobec braku negatywnych przesłanek wyłączających taką możliwość przewidzianych w art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT oraz przy założeniu, że pozostałe warunki z art. 19 ust. 1a-1c ww. ustawy zostaną spełnione.”

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia i przywołane interpretacje, zdaniem Wnioskodawcy pierwszy rok obrotowy Spółki (po przekształceniu) zakończony został w momencie wyboru opodatkowania Ryczałtem od dochodów spółek i trwał od dnia 1 czerwca 2023 r. do dnia 30 czerwca 2023 r.

Stanowisko takie potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 grudnia 2021 r. sygn. 0111-KDWB.4010.77.2021.3.BB: „W związku z powyższym, należy uznać, że Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych począwszy od 1 grudnia 2021 r. Jednocześnie, aby wykonać prawidłowo wszystkie dodatkowe obowiązki nałożone na niego w związku z rozpoczęciem korzystania z Estońskiego CIT ma on obowiązek zamknąć księgi i zakończyć rok podatkowy na dzień poprzedzający pierwszy dzień okresu opodatkowania ryczałtem. Pierwszym rokiem obrotowym w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych będzie okres od 1 grudnia 2021 do 31 grudnia 2021 r.”

Drugi rok obrotowy, zdaniem Wnioskodawcy, zakończył się z końcem 2023 r. Z kolei od 1 stycznia 2024 r. Spółka nie spełnia warunków wymaganych do wyboru Ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania i ponownie stosuje zasad opodatkowania CIT na zasadach ogólnych. W związku zaś z definicją, rok obrotowy kończy się z upływem roku kalendarzowego. Z uwagi na to przedsiębiorca ma obowiązek zamknięcia ksiąg na dzień 31 grudnia 2023 r.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zatem, w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Zmiana roku podatkowego wymaga również zmiany statutu albo umowy spółki.

Wskazać przy tym należy, iż decyzja o przejściu na Ryczałt od dochodów spółek (tzw. „estoński CIT”) w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, a więc w przypadku na dzień 30 czerwca 2023 r.

Zatem, w analizowanym przypadku, Wnioskodawca:

-był zobowiązany do zastosowania stawki podatku wynoszącej 19% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 czerwca 2023 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. (tj. w pierwszym roku podatkowym po przekształceniu),

-był zobowiązany do stosowania formy opodatkowanie jako Ryczałt od dochodów spółek, począwszy od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r, (tj. w drugim roku podatkowym po przekształceniu),

-jest uprawniony do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy CIT:

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 19 ust. 1d ustawy CIT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Według art. 4a pkt 10 ustawy CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy CIT:

Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy CIT:

Podatnik, który został utworzony:

1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

W świetle art. 19 ust. 1c ustawy CIT:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1)spółki dzielonej,

2)podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 6a ww .ustawy:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że przekształcenia w Spółkę z o.o. oraz wpis do Krajowego Rejestru Sądowego dokonano na dzień 1 czerwca 2023 r. Następnie, w dniu 30 czerwca 2023 r. Spółka zamknęła księgi podatkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe za okres od 1 czerwca do 30 czerwca 2023 r. i złożyła zawiadomienie o wyborze Ryczałtu od dochodu spółek jako formy opodatkowania przychodów (ZAW-RD), począwszy od 1 lipca 2023 r. W związku z powyższym, pierwszy rok podatkowy Spółki po przekształceniu zakończył się w dniu 30 czerwca 2023 r., natomiast drugi rok podatkowy zakończył się w dniu 31 grudnia 2023 r.

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy począwszy od 2024 r. będą Państwo uprawnieni do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy zgodzić należy się z Państwem, że skoro jak wynika z opisu stanu faktycznego w roku podatkowym trwającym od 1 lipca 2023 do 31 grudnia 2023 Spółka posiada status małego podatnika w myśl art. 4a pkt 10 ustawy (okoliczność ta została przyjęta jako element opisu sprawy) jest uprawniona do zastosowania stawki podatku wynoszącej 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się z dniem 1 stycznia 2024 r. wobec braku negatywnych przesłanek wyłączających taką możliwość przewidzianych w art. 19 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).