Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.141.2024.2.EJ
Temat interpretacji
Czy zbycie ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych przez fundację rodzinną będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłow
Szanowni Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy zbycie ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych przez fundację rodzinną będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwiecień 2024 r. (wpływ 2 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (…), będący osobą fizyczną i polskim rezydentem, aktem założycielskim w formie aktu notarialnego powoła fundację rodzinną (dalej: „Fundacja”), dokonując wszelkich czynności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 - zwana dalej: „UFR”).
Następnie fundacja rodzinna zostanie zgłoszona do rejestru, a Fundator wniesie do niej wkład na fundusz założycielski o wartości co najmniej 100 tys. zł.
Do powstałej w ten sposób Fundacji Wnioskodawca zamierza wnieść m.in. ogół praw i obowiązków w wybranych spółkach komandytowych.
Następnie Fundacja dokona odpłatnego zbycia wniesionego do niej przez Fundatora ogółu praw i obowiązków w wybranych spółkach komandytowych. Środki uzyskane ze sprzedaży ww. ogółu praw i obowiązków Fundacja przeznaczy na zakup udziałów w biurowcu, który następnie zamierza wynajmować i tym samym uzyskiwać przychód z najmu nieruchomości. Fundacja będzie więc w ten sposób mogła realizować swoje założenia i cele statutowe.
Pytanie
Czy zbycie ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych przez fundację rodzinną będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych przez fundację rodzinną, założoną przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwaną: „ustawą o CIT”).
Zgodnie z przywołanym przepisem ustawa zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych fundację rodzinną, z zastrzeżeniem znajdującym się w art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, który mówi, iż „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Art. 5 ust. 1 UFR głosi, iż fundacja rodzinna co do zasady nie może prowadzić działalności gospodarczej, z pewnymi jednak wyjątkami, w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Zgodnie więc z treścią art. 5 ust. 3 UFR należy stwierdzić, iż fundacja rodzinna może w ramach dozwolonej działalności gospodarczej prowadzić działalność opierającą się na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę w kraju lub za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 3 UFR nie powstaje bowiem wymóg wedle którego obrót prawami wynikającymi z przystąpienia czy uczestnictwa w spółce handlowej byłby ograniczony w związku z wykonywaniem przez fundację rodzinną wszelkich praw związanych ze spółką.
Zbycie ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej stanowi jeden z przejawów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 5 ust. 3 UFR, a tym samym wchodzi w zakres dozwolonej działalności gospodarczej jakiej może podejmować się fundacja rodzinna, a przychód uzyskany z ww. sprzedaży podlega zwolnieniu podmiotowemu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jednolita linia wykładni przywołanych powyżej przepisów prawa jest dotychczas prezentowana w wydawanych przez Organ interpretacjach indywidualnych dotyczących spraw z zakresu analogicznej materii:
„Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia. Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr. Powyższej oceny nie zmienia fakt, że tego rodzaju składniki mienia zostały wniesione do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego. Zatem, zdaniem Organu, zbycie Udziałów nabytych przez Fundację Rodzinną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop. W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop”.(Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.519.2023.1.END, pod. interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.750.2023.1.RH, interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD, interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r. znak: 0111-KDIB1-3.
4010.631.2023.3.AN, interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.592.2023.2.END, interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2024 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.577.2023.3.END, interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.341.2023.2.EJ, interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP, interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP, interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP).
Mając na uwadze brzmienie art. 6 ust. 1 pkt 25 oraz art. 6 ust. 7 ustawy o CIT w zw. z art. 5 ust. 3 UFR zbycie przez utworzoną przez Wnioskodawcę Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych będzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zbycie ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych przez fundację rodzinną będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Stosowanie do art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):
Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.
Z powyższego przepisu wynika, że spółka komandytowa jest spółka handlową.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, w tym także spółek komandytowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych (czyli także spółki komandytowej) i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że zbycie ogół praw i obowiązków w spółkach komandytowych otrzymanych od Fundatora przez fundację rodzinną mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).