Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.172.2024.2.EJ
Temat interpretacji
Czy zbycie przez Fundację rodzinną otrzymanych od Fundatora w drodze darowizny udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tego tytułu przychód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy zbycie przez Fundację rodzinną otrzymanych od Fundatora w drodze darowizny udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tego tytułu przychód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 kwietnia 2024 r. (wpływ 26 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów oraz posiada pełną zdolność do czynności prawnych (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundator”). Wnioskodawca planuje, jako fundator, utworzenie fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja rodzinna”) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 326 ze zm.; dalej: „ustawa o FR”), w związku z tym składa wniosek zważywszy na przepis art. 14n § 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
Fundacja rodzinna będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych korzystającym ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
Fundacja rodzinna zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania.
Beneficjentami Fundacji rodzinnej będzie Fundator, członkowie jego najbliższej rodziny, jak również inne osoby wskazane na Liście Beneficjentów (dalej: „Beneficjenci”).
Celem statutowym Fundacji rodzinnej będzie m.in. gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie Beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
Planowane jest, że po utworzeniu Fundacji rodzinnej, Fundator wniesie do Fundacji rodzinnej w drodze darowizny posiadane przez siebie udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „Spółka”) oraz ogół praw i obowiązków komandytariusza (dalej: „OPIO”) w spółce komandytowej, również będącej polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „Spółka komandytowa”). Komplementariuszem w Spółce komandytowej jest Spółka. Następnie planowane jest, że w okresie krótszym niż rok po wniesieniu udziałów w Spółce oraz OPIO Fundacja rodzinna w ramach prowadzonej działalności dokona ich zbycia na rzecz podmiotu niepowiązanego.
Większość środków otrzymanych w związku ze zbyciem udziałów w Spółce i OPIO Fundacja rodzinna będzie prawdopodobnie przeznaczać na dalszą działalność inwestycyjną.
W świetle przedstawionych okoliczności Wnioskodawca chciałby potwierdzić, że dokonanie zbycia udziałów w Spółce oraz OPIO i osiągnięcie z tego tytułu przychodu przez Fundację rodzinną będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o FR, a w konsekwencji przychód z tego tytułu będzie objęty zwolnieniem podmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Pytanie
Czy w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym zbycie przez Fundację rodzinną otrzymanych od Fundatora w drodze darowizny udziałów w Spółce oraz OPIO będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o FR, a w konsekwencji osiągnięty z tego tytułu przychód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie otrzymanych od Fundatora w drodze darowizny udziałów w Spółce oraz OPIO będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o FR, a w konsekwencji osiągnięty przez Fundację rodzinną z tego tytułu przychód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie jednak z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.
Na mocy art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR.
Ponadto, jak wynika z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Art. 6 ust. 9 ustawy o CIT, stanowi, że fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
- spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
- spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
- beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o FR, zakaz zbywania mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia (o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy FR) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Zgodnie zaś z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W świetle przytoczonych wyżej regulacji należy zatem przeanalizować czy zbycie przez Fundację rodzinną otrzymanych w drodze darowizny udziałów w Spółce oraz OPIO będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o FR, a w konsekwencji przychód z tego tytułu będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jak wynika bowiem z przywołanych regulacji fundacja rodzinna co prawda korzysta ze zwolnienia podmiotowego z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, jednak zwolnienie to dotyczy jedynie dochodów osiągniętych z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy o FR. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 ustawy o FR, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego dochodu podatek CIT zgodnie ze stawką 25%.
W ocenie Wnioskodawcy, zbycie udziałów w Spółce oraz OPIO stanowi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ustawy o FR. Jednocześnie, jak wynika z literalnego brzmienia art. 5 ust. 3 ustawy o FR, art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o FR, który wprowadza ograniczenie co do zbywania mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia, nie dotyczy on praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając zatem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ustawy o FR stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zbywaniu mienia w postaci papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze oraz praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, nawet jeśli te prawa zostały nabyte przez fundację rodzinną wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Wobec tego, czynności polegające na zbyciu przez Fundacją rodzinną udziałów w Spółce, jak i OPIO w okresie krótszym niż rok po ich wniesieniu do Fundacji rodzinnej – niezależnie od sposobu i celu nabycia – podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu zbycia ww. udziałów w Spółce i OPIO będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT – stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Nie będzie miało natomiast zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 6 ust. 7 tej ustawy, ponieważ Fundacja rodzinna nie będzie prowadziła działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 ustawy o FR.
Wobec tego przyszły przychód Fundacji rodzinnej osiągnięty z tytułu zbycia wskazanych w zdarzeniu przyszłym udziałów w Spółce i OPIO w okresie krótszym niż rok po ich wniesieniu do Fundacji rodzinnej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”), w tym przykładowo:
- w interpretacji DKIS z dnia 1 grudnia 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.451.
2023.2.DP, która zapadła w stanie faktycznym do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku o interpretację: „Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskane przez Fundację dochody ze zbycia Udziałów, w okolicznościach kiedy do zbycia Udziałów dojdzie w niedługim czasie po ich wniesieniu do Fundacji przez Wnioskodawcę, korzystać będą ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania. (…) Zatem, zdaniem Organu, zbycie Udziałów wniesionych do Fundacji przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej ze zbycia Udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.”;
- w interpretacji DKIS z dnia 29 stycznia 2024 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.631.
2023.3.AN, gdzie w opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że: „W przeciągu 3 miesięcy od nabycia FR dokona sprzedaży tych udziałów. Uzyskane ze sprzedaży przychody FR przeznaczy na dalszą działalność prowadzoną w celach zgodnych z ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.”, zaś w ocenie DKIS: „przychód Fundacji Rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.”;
- w interpretacji DKIS z dnia 5 marca 2024 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.2.2024.2.BS, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „(…) ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy papierów wartościowych, instrumentów finansowych i praw o pochodnym charakterze, jak również udziałów w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych oraz podmiotach o podobnym charakterze. Wobec powyższego, opisana we wniosku działalność Fundacji Rodzinnej polegająca na zbyciu udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub innych praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.”;
- w interpretacji DKIS z dnia 26 lutego 2024 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.714.
2023.1.AW: „W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.”;
- interpretacji DKIS z dnia 15 lutego 2024 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.750.
2023.1.RH: „(…) przychód Fundacji rodzinnej w organizacji ze zbycia udziałów w polskiej spółce z o.o. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zbycie przez Fundację rodzinną otrzymanych od Fundatora w drodze darowizny udziałów w Spółce oraz OPIO będzie mieściło się w ramach dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji osiągnięty z tego tytułu przychód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Stosowanie do art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):
Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.
Z powyższego przepisu wynika, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka komandytowa są spółkami handlowymi.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, w tym także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek komandytowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych (czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki komandytowej) i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbywanie ogółu praw i obowiązków m.in. w spółce komandytowej nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że zbycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej otrzymanych od Fundatora przez fundację rodzinną mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji, przychód fundacji rodzinnej ze zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycia ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).