Ustalenie, czy uzyskane przez Fundację darowizny pieniężne będą wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób pr... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.130.2024.2.BD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.130.2024.2.BD

Temat interpretacji

Ustalenie, czy uzyskane przez Fundację darowizny pieniężne będą wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tej części, w której zostaną przekazane w drodze darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy uzyskane przez Fundację darowizny pieniężne będą wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tej części, w której zostaną przekazane w drodze darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 11 kwietnia 2024 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja z dniem (…) została wpisana do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Celami statutowymi Fundacji są m.in.:

- działalność na rzecz rozwoju szkół (...) w (…),

- wsparcie działań dydaktycznych i wychowawczych szkół (...) w (…),

- wsparcie finansowe i rzeczowe szkół (...) w (…) (remonty i budowy budynków szkolnych),

- działalność charytatywna.

Fundacja planuje uzupełnić cele statutu o działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz szkół (...) w (…).

Fundacja będzie podejmować czynności organizacji edukacji dodatkowej, warsztaty edukacyjne, konkursy uczniowskie z nagrodami, organizacja rekolekcji.

Co więcej, Fundacja zamierza zbierać i gromadzić środki pieniężne od darczyńców przekazywane w drodze darowizny. Następnie część z darowanych środków pieniężnych miałaby zostać przekazana przez Fundację w drodze co miesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji (…), która wydatkowałby te środki na prowadzenie (...) Przedszkola w (…) (REGON: (…)), wpisanego do rejestru szkół i placówek oświatowych pod numerem (…).

Diecezja jest organem prowadzącym ww. przedszkole, które nie ma odrębnej osobowości prawnej. Przedszkole istniejące w obecnym kształcie oddzielone zostało od szkoły podstawowej istniejącej wtedy pod nazwą (…) w dniu (…) na mocy decyzji Burmistrza (…) o nr (…). Na mocy tej decyzji (…) Przedszkole w (…) rozpoczęło swoją działalność w dniu (…) na czas nieokreślony. Akt założycielski (...) Przedszkola w (…) wszedł w życie (…) podpisany przez Biskupa (…).

W uzupełnieniu wniosku wymieniliście Państwo cele statutowe Fundacji wskazując, że:

zgodnie z § 6 Statutu Fundacji:

(…)

Fundacja stawia sobie następujące cele szczegółowe:

 a) działalność na rzecz rozwoju szkół (…),

 b) wsparcie działań dydaktycznych i wychowawczych szkół (…),

 c) wsparcie finansowe i rzeczowe szkół (…) (remonty i budowy budynków szkolnych),

 d) rozwijanie edukacji na miarę wyzwań współczesnego świata,

 e) wspieranie kompetencji cyfrowych,

  f) budowanie kultury pracy szkoły przyjaznej i zaangażowanej w rozwiązywanie problemów społecznych w skali lokalnej, krajowej, europejskiej i globalnej,

 g) wsparcie na rzecz poprawy jakości kształcenia, doskonalenia i rozwoju zawodowego dyrekcji, nauczycieli i pracowników szkoły,

 h) budowanie prestiżu zawodu nauczyciela,

  i) współpraca ze szkołami wyższymi i innymi instytucjami zajmującymi się doskonaleniem i kształceniem kadry pedagogicznej,

  j) wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,

 k) wzmacnianie (…) misji szkół,

  l) współpraca z organizacjami, instytucjami i osobami fizycznymi w kraju i zagranicą, w tym z administracją publiczną, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz przedsiębiorstwami prywatnymi i państwowymi,

m) prowadzenie oraz wspieranie programów stypendialnych i szkoleniowych,

 n) organizowanie wymian dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym wymian międzynarodowych,

 o) działalność charytatywna,

 p) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

 q) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,

  r) promocji zatrudniania i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

 s) działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

 t) działalność na rzecz dzieci i młodzieży,

 u) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

 v) promocji i organizacji wolontariatu,

w) działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa,

 x) wspieranie ochrony praw dziecka,

 y) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,

 z) działalność na rzecz podmiotów określonych w ustawie z dn. 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła (...) w Rzeczpospolitej Polskiej (…)”.

Ponadto, jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, Fundacja planuje złożyć wniosek do odpowiedniego organu rejestrowego celem dodania do Statutu m.in. § 61, który otrzyma następujące brzmienie:

„ W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych wskazuje się, że do celu szczegółowego wskazanego w § 6 lit. b powyżej należy także prowadzenie zajęć i innych działań dydaktycznych oraz wychowawczych dla uczniów i wychowanków szkół (…), a do celu szczegółowego wskazanego w § 6 lit. o należy także działalność dobroczynna, w szczególności na rzecz szkół (…)”.

Pytanie:

Czy uzyskane przez Fundację od darczyńców darowizny pieniężne będą wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tej części, w której zostaną następnie przekazane w drodze co miesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji (…) w związku z prowadzeniem (...) Przedszkola w (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy należy wskazać, iż uzyskane przez Fundację od darczyńców darowizny pieniężne w tej części, w której zostaną następnie przekazane w drodze co miesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji (…) w związku z prowadzeniem (...) Przedszkola w (…) będą wolne od podatku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów oraz dobroczynności. Dopełnieniem wskazanego przepisu jest treść art. 17 ust. 1f ww. ustawy, w którym wskazano, iż aby dochód uzyskany przez podatnika był zwolniony z opodatkowania powinien zostać przeznaczony i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W związku z powyższym, aby podatnik uzyskane dochody mógł zwolnić z opodatkowania powinien:

- prowadzić działalność, która wpisuje się w cele określone przez ustawodawcę m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- cele określone przez ustawodawcę jako uprawniające do zwolnienia wskazać w dokumencie statuującym dany podmiot, w przypadku fundacji, będzie to jej statut,

- uzyskane dochody przeznaczyć i wydatkować na cele statutowe, które są zbieżne z celami wskazanymi przez ustawodawcę.

W omawianej sprawie przychodem, który miałby podlegać zwolnieniu miałby być darowizny otrzymane przez Fundację od darczyńców. Otrzymane przez Fundacje datki miałyby następnie być przekazane na rzecz (...) Przedszkola w (…), co w ocenie Wnioskodawcy stanowi działalność w zakresie dobroczynności.

W orzecznictwem sądów administracyjnych przyjmuje się, iż dobroczynność oznacza działalność, która przynosi korzyść lub ulgę, podmiotowi na rzecz, którego taka działalność jest wykonywana (vide: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 lutego 2018 r. I SA/Kr 1308/17).

W piśmie z dnia 18 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.142.2020.2.ANK odnosząc się do pojęcia dobroczynności powtórzył zapatrywanie wskazane w ww. orzeczeniu sądu, dodając jednocześnie, iż dobroczynność to udzielnie pomocy, tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej.

Diecezja (…) prowadzi różnego rodzaju inicjatywy o charakterze społecznym oraz oświatowym. Obok prowadzenia przedmiotowego przedszkola prowadzi także (…).

Zakres prowadzonych placówek przez Diecezję sprawia, iż nakłady finansowe na ich funkcjonowanie i rozwój są znaczne. Fundacja wychodząc naprzeciw tym potrzebom Diecezji zamierza wesprzeć ją finansowo w zakresie prowadzenia (...) Przedszkola w (…). Przekazywane darowizny przez Fundację na rzecz Diecezji, które będą wykorzystywane do prowadzenia przedszkola wpisuje się zatem w działalność dobroczynną Fundacji, jako podmiotu wspierającego, niosącego korzyść dla innego podmiotu.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż:

   - po pierwsze, Fundacja będzie prowadzić realną działalność dobroczynną,

   - po drugie, ustawodawca w katalogu z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dot. celów statutowych uprawniających do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wskazał m.in. na działalność dobroczynną,

   - po trzecie, statut Fundacji będzie przewidywał dobroczynność jako jeden z celów, dla którego Fundacja będzie prowadzić swoją działalność,

   - po czwarte, środki uzyskane przez Fundację od darczyńców będą przekazywane i wydatkowane na jej cel statutowy będący zbieżnym z celem wymienionym w katalogu ustawowym.

Zatem, przychody jakie uzyska Fundacja poprzez otrzymanie od darczyńców środków pieniężnych będą wolne od podatku w zakresie jakim będą wykorzystane do działalności dobroczynnej. Działalność dobroczynna zaś będzie polegać, na co już wyżej wskazano, na finansowym wsparciu Diecezji (…) w prowadzeniu i rozwoju (...) Przedszkola w (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 5 ust. 1 powyższej ustawy:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty. Generalnie działalność fundacji można podzielić na działalność statutową (niegospodarczą) oraz działalność gospodarczą.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

- działalność pomocowa,

- działalność naukowa,

- działalność szkoleniowa, wydawnicza,

- organizowanie i finansowanie,

- realizacja konkretnych zadań jedno lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

- majątku, w jaki fundacja została wyposażona i dochodów z tego majątku;

- dotacji, zbiórek, spadków, zapisów, darowizn, programów pomocowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

 W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że zgodnie ze statutem podstawowym celem Fundacji jest działalność wspomagająca rozwój szkół (...) w (…), w tym m.in. (...) Przedszkola w (…), a w szczególności działalność na rzecz dzieci i młodzieży. Z kolei, w celach szczegółowych Fundacji zawarto m.in. działania mające na celu wsparcie działań dydaktycznych i wychowawczych szkół (...) w (…) oraz wsparcie finansowe i rzeczowe szkół (...) w (…).

Ponadto, jednym z celów szczegółowych Fundacji jest działalność na rzecz podmiotów określonych w ustawie z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła (...) w Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie zbieżnym z celami Fundacji oraz w celu rozwoju wiedzy i formacji religijnej, upowszechniania społecznej nauki Kościoła i wspierania parafii.

Fundacja zamierza zbierać i gromadzić środki pieniężne od darczyńców przekazywane w drodze darowizny, a następnie część z darowanych środków pieniężnych miałaby zostać przekazana przez Fundację w drodze co miesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji, która wydatkowałby te środki na prowadzenie (...) przedszkola.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskane przez Fundację od darczyńców darowizny pieniężne będą wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części, w jakiej zostaną przekazane w drodze co miesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji.

W odniesieniu do zagadnienia przekazywania darowizn (pieniężnych), przez podmioty uprawnione do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, na rzecz podmiotów również przeznaczających swoje dochody na cele statutowe, zauważyć należy, iż wynika z niego, że jeżeli darowizna przekazywana jest na cele tożsame z celami statutowymi podatnika (wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT), a przekazujący darowiznę wśród swoich celów statutowych ma również zapisy odnoszące się do wspierania innych podmiotów zajmujących się działalnością tożsamą do jego działalności statutowej, to darczyńca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie należy zbadać, czy cele statutowe podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Odnosząc powyższe do danych przedstawionych w opisie sprawy zauważyć należy, że środki pieniężne przekazywane w ramach darowizny na rzecz Diecezji, które następnie będą wydatkowane na finansowanie działalności przedszkola będą stanowiły wydatki na cele statutowe, tj. działalność wspomagającą rozwój szkół (...) w (…) ((...) Przedszkola w (…)).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprawy wskazali Państwo, że część środków pieniężnych otrzymanych od darczyńców w drodze darowizny ma zostać przekazywana przez Fundację w drodze comiesięcznej darowizny pieniężnej na rzecz Diecezji. Z kolei, otrzymane środki Diecezja wydatkowałaby na prowadzenie przedszkola. Natomiast wśród Państwa celów statutowych jest wskazana działalność na rzecz podmiotów określonych w ustawie z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła (...) w Rzeczypospolitej w zakresie zbieżnym z celami Fundacji. A celem Fundacji jest wspomaganie rozwoju (...) Przedszkola w (…).

W analizowanej sprawie należy stwierdzić, iż kwoty przekazywane w ramach darowizny Diecezji wydatkowane na wsparcie działalności (...) Przedszkola w (…) można zakwalifikować jako wydatki na działalność statutową Fundacji, której cel w powyższym zakresie będzie tożsamy z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednakże Organ nie podziela Państwa stanowiska, że w związku z przekazywaniem darowizn na rzecz (...) Przedszkola w (...) realizują Państwo działalność w zakresie dobroczynności, która została wymieniona wśród celów statutowych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W opinii Organu w związku przekazywaniem otrzymanych od darczyńców środków pieniężnych na prowadzenie i rozwój (...) Przedszkola w (…) będą Państwo realizować cele statutowe w zakresie oświaty. Jak wynika z opisu sprawy Państwa celem statutowym jest działalność wspomagająca rozwój szkół (...) w (...), zatem prowadzą Państwo działalność ukierunkowaną na oświatę, a przekazywanie darowizn w sposób opisany we wniosku służy realizacji tego celu.

Powyższa kwestia nie wpływa jednak na ocenę Państwa stanowiska jako prawidłowego, bowiem Organ zgadza się z Państwem co do możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jednak z innych względów niż wskazane przez Państwa we własnym stanowisku.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazywaniem darowizn (pieniężnych), przez podmioty uprawnione do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, na rzecz innych podmiotów również przeznaczających swoje dochody na cele statutowe, w sytuacji gdy darowizna przekazywana jest na cele tożsame z celami statutowymi podatnika, a przekazujący darowiznę wśród swoich celów statutowych ma również zapisy odnoszące się do wspierania innych podmiotów zajmujących się działalnością tożsamą do jego działalności statutowej.

Zatem, Fundacja będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na działalność (...) Przedszkola w (...).

Tym samym, kwoty przeznaczone i wydatkowane na udzielanie darowizny na rzecz Diecezji mogą zostać zakwalifikowane jako wydatki na cele statutowe zgodne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a dochody uzyskane przez Fundację i wydatkowane w wyżej wskazany sposób będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Reasumując, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.