Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.146.2024.1.BD
Temat interpretacji
Ustalenie, czy przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie jej funduszu założycielskiego są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja rodzinna (dalej „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 - zwana dalej „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundatorem jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów („Fundator”).
Beneficjentami fundacji będą poza Fundatorem członkowie ich najbliższej rodziny.
Wnioskodawca będzie działał na podstawie przepisów UFR.
Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
Fundator wniósł do Fundacji na pokrycie jej funduszu założycielskiego kwotę 100 tys. zł.
Aktualnie Fundator planuje, wniesienie mienia tytułem zwiększenia funduszu założycielskiego Fundacji („Mienie”). W związku z tym, że Fundacja została już wpisana do rejestru fundacji rodzinnych, Fundator powziął wątpliwość czy wniesienie Mienia na powiększenie funduszu założycielskiego będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytanie
Czy przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą wyłączone z przychodów, a tym samym wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą wyłączone z przychodów, a tym samym wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednocześnie ustawodawca przewidział następujące wyłączenia w zakresie zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej:
- na mocy art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q;
- na mocy art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
- na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%;
- na mocy art. 6 ust. 9 ustawy o CIT fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
W opisanym zdarzeniu przyszłym nie zostanie spełniona żadna z ww. okoliczności wyłączających zwolnienie z opodatkowania fundacji rodzinnej. Należy wskazać, że:
- kategoria przychodu, której dotyczy opisane zdarzenie przyszłe nie dotyczy podatku od dochodów z tytułu budynków (art. 24b ustawy o CIT), ani świadczeń i mienia wskazanego w art. 24q Ustawy o CIT (podatek od świadczeń fundacji rodzinnej na rzecz beneficjentów, z tytułu przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, ani tzw. ukrytych zysków) - kwestia obowiązku zapłaty podatków wskazanych w art. 24b oraz 24q ustawy o CIT pozostaje poza zakresem pytań objętych wnioskiem,
- Fundacja otrzyma Minie tytułem zwiększenia jej funduszu założycielskiego, co nie jest przejawem prowadzenia działalności gospodarczej. Fundacja jest tu podmiotem pasywnym i nawet nie może odmówić przyjęcia mienia od fundatora,
- Fundacja nie będzie osiągała przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%,
- Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych przed upływem terminu 6-miesięcy od dnia powstania. Nie zostało także wydane postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania.
Ustawowe zwolnienie dochodów fundacji rodzinnych z opodatkowania nie oznacza że przysporzenia w ogóle nie będące przychodem mogą być dochodem zwolnionym. Przysporzenia takie nie będąc przychodem są wyłączone z opodatkowania na wcześniejszym etapie kształtowania podstawy opodatkowania. Dotyczy to wyłączeń z przychodów określonych w art. 12 ust. 4 Ustawy CIT. Art. 12 ust. 4 Ustawy CIT wyłącza z przychodów podatkowych przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego.
Pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej jest ustawowym wymogiem niezbędnym w celu założenia i wpisania fundacji rodzinnej do rejestru. Zgodnie bowiem z art. 17 UFR fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł. Jest przy tym w pełni uzasadnione, żeby wniesienie mienia na zwiększenie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej już po wpisaniu jej do rejestru, traktować tak samo jak wniesienia mienia na pokrycie tego funduszu. Jak wskazują w tym zakresie komentatorzy: Na etapie tworzenia fundacji, przed jej rejestracją, fundator zobowiązany jest wnieść do fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości co najmniej 100.000 zł. Co istotne, fundusz założycielski nie musi być pokryty w pieniądzu - czyli mogą to być np. prawa udziałowe w spółce rodzinnej. Natomiast fundator nie jest zobowiązany do wniesienia całego docelowego majątku do fundacji na etapie jej tworzenia - może przenosić poszczególne składniki majątkowe na własność fundacji także na dalszych etapach jej funkcjonowania. (zob. K. Karpiuk, J. Pawłowski, P. Woźniakiewicz, Funkcjonowanie fundacji rodzinnej, od założenia do wykreślenia z rejestru, LEX/el. 2023.).
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Fundację Mienia tytułem powiększenia jej funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Fundacji przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W omawianym przypadku wniesienia mienia na poczet zwiększenia funduszu założycielskiego nie powstaje przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT. Stosownie bowiem do treści art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT – do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego zostały wymienione wprost w art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, jako niestanowiące przychodów podatkowych, to regulacja ta dotyczy także Fundacji, na której fundusz założycielski zostało przekazane przez fundatora Mienie.
Nie ma przy tym znaczenia, że Wnioskodawca posiada status prawny fundacji rodzinnej, utworzonej zgodnie z przepisami UFR, bowiem art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, nie zawiera ograniczeń podmiotowych (z wyjątkiem tej jego części, która dotyczy banków państwowych i ubezpieczycieli), które ograniczyłaby zakres jego zastosowania tylko do określonych rodzajów podmiotów.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wartość Mienia otrzymanego przez Fundację od Fundatora, tytułem powiększenia funduszu założycielskiego Fundacji nie stanowi przychodu podatkowego Fundacji i podlega w całości wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora KIS. Dyrektor KIS w interpretacji dnia 23 lutego 2024 r. 0111-KDIB1-2.4010.11.2024.1.AK podsumował:
„Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny. Tym samym otrzymanie przez fundację rodzinną majątku nie powoduje, po stronie fundacji rodzinnej, powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym wniesienie przez Spółkę do Fundacji rodzinnej majątku pod tytułem darmym w postaci wierzytelności oprocentowanej niewymagalnej pożyczki nie będzie generowało przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe”.
Zdaniem Wnioskodawcy, w sprawie w której została wydana ww. interpretacja „zarówno wniesienie do Fundacji wierzytelności z tytułu oprocentowanej pożyczki jak również otrzymanie należności tytułem spłaty pożyczki wraz odsetkami nie powoduje powstania opodatkowanego przychodu/dochodu po stronie Fundacji. „Pytanie wnioskodawcy w tej prawie brzmiało: „Czy dokonanie wniesienia majątku pod tytułem darmym, w formie wierzytelności z tytułu niewymagalnej pożyczki wraz z odsetkami umownymi przez Spółkę na rzecz Fundacji nie będzie generowała przychodu po stronie przyszłej Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”)?”
Analogiczne stanowisko co do wkładów na fundusz założycielski jest prezentowane w odniesieniu do fundacji publicznych, które prowadzą działalność gospodarczą oraz statutową:
- z dnia 12 maja 2016 r. IBPB-1-3/4510-300/16/TS:
„Zdaniem Wnioskodawcy, skoro wpłaty otrzymane na utworzenie funduszu założycielskiego zostały wymienione wprost w art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, jako niestanowiące przychodów podatkowych, to regulacja ta dotyczy także Fundacji, na której fundusz założycielski określony w Statucie Fundacji zostały przekazane przez fundatora środki pieniężne.
Nie ma przy tym znaczenia, że Wnioskodawca posiada status prawny fundacji, utworzonej zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach, bowiem art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, nie zawiera ograniczeń podmiotowych (za wyjątkiem tej jego części która dotyczy banków państwowych i ubezpieczycieli), które ograniczyłaby zakres jego zastosowania tylko do określonych rodzajów podatników. Przeciwnie, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie z kategorii przychodów przewidziane w tym przepisie odnosi się do określonych postaci funduszy własnych tworzonych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od formy prawnej w jakiej prowadzą działalność.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Fundację od fundatora, jako wpłaty na fundusz założycielski Fundacji nie stanowią, przychodu podatkowego Fundacji i podlegają w całości wyłączeniu od (opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, w szczególności w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 października 2013 r., sygn. IPPB5/423-574/13-2/AJ lub interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 17 grudnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-435a/14/PS”;
- z dnia 17 grudnia 2014 r. ITPB3/423-435a/14/PS:
„W ocenie Wnioskodawcy, skoro wpłaty otrzymane na utworzenie funduszu założycielskiego zostały wymienione wprost w przepisie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychody wyłączone od opodatkowania podatkiem dochodowym osób prawnych, to regulacja ta dotyczy także Wnioskodawcy, na którego fundusz założycielski określony w Statucie Fundacji zostały wniesione przez Fundatorów wpłaty pieniężne, przewidziane w oświadczeniu o utworzeniu Fundacji. Nie ma przy tym znaczenia, że Wnioskodawca posiada status prawny fundacji, utworzonej zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach, bowiem przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera ograniczeń podmiotowych (za wyjątkiem tej jego części, która dotyczy banków państwowych i ubezpieczycieli), które ograniczyłaby zakres jego zastosowania tylko do określonych rodzajów podatników. Przeciwnie, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie od podatku przewidziane w tym przepisie odnosi się do określonych postaci funduszy własnych tworzonych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od formy prawnej w jakiej prowadzą działalność. Bez znaczenia pozostaje również to, czy środki otrzymane przez Wnioskodawcę na utworzenie funduszu założycielskiego, poddawane są dalszej, wewnętrznej alokacji, np. w przypadku Fundacji, która może prowadzić działalność gospodarczą”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, jak wynika z art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia przez Fundatora na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Zgodnie, z wskazanym przez Państwa, art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
Z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT wynika, że wyłączeniu z przychodów podlegają m.in. środki otrzymane na powiększenie funduszu założycielskiego.
Mając na uwadze powyższe zauważyć jednak należy, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej, w tym na powiększenie funduszu założycielskiego.
Wniesienie Mienia przez fundatora na powiększenie funduszu założycielskiego jest w istocie formą nieodpłatnego nabycia mienia przez fundację rodzinną. W tym przypadku fundacja rodzinna działa jako odrębny podmiot praw i obowiązków, który zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja z tytułu otrzymania mienia na powiększenie funduszu założycielskiego nie dokonuje żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz fundatorów w zamian za wniesione środki, w szczególności nie wydaje żadnych praw udziałowych, nie dokonuje płatności, nie wydaje innego swojego mienia, itp. Potencjalną możliwość otrzymywania ewentualnych późniejszych świadczeń przez fundatorów (jako beneficjentów) należy traktować jako odrębną niezależną czynność wykonywaną zgodnie ze statutem, która nie powinna również być postrzegana jako wynagrodzenie za wnoszone wcześniej do fundacji mienie.
Zatem, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną Mienia od Fundatora, po stronie Fundacji nie powstanie przychód podatkowy.
Jednocześnie w związku z tym, że fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, to nie może mieć do niej zastosowania przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT dotyczący wyłączenia z opodatkowania niektórych przychodów.
Art. 6 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog zwolnień podmiotowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, Fundacja jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych. Przyznane ustawą zwolnienie ma charakter zwolnienia podmiotowego. Przez zwolnienie podatkowe o charakterze podmiotowym rozumie się wyłączenie z obowiązków podatkowych podatnika, któremu ustawodawca przyznał takie zwolnienie w granicach określonego podatku. Przepisy mogą przewidywać wprawdzie odstępstwa od tej reguły, niemniej jednak jak wskazano powyżej w rozpatrywanej sprawie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych takiego odstępstwa nie przewiduje.
Z powyższego wynika, iż Fundacja nie jest zobowiązana do ustalania przychodu, kalkulacji podstawy opodatkowania, obliczania podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesienia przez Fundatora mienia na powiększenie funduszu założycielskiego. Stąd w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Podkreślić przy tym należy, że uznanie za stosowne odmiennego podejścia, tj. zastosowanie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT do przychodów Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie funduszu założycielskiego pomimo, że podmiot ten korzystania ze zwolnienia podmiotowego, nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Skoro, jak wskazano powyżej, wniesienie Mienia przez Fundatora na powiększenie funduszu założycielskiego w Fundacji Rodzinnej nie stanowi przychodu po stronie Fundacji Rodzinnej, bowiem w takiej sytuacji znajduje zastosowanie zwolnienie podmiotowe (art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT), to w sprawie nie może mieć zastosowanie przepis dotyczący wyłączenia z przychodu (art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT).
Wobec powyższego, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą wyłączone z przychodów, a tym samym wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.