Uznanie, czy w 2024 r. nowo powstała spółka z o.o. z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej spełnia przesłanki art. 28j ust. 1 pkt 2 ... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.102.2024.1.ASK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.102.2024.1.ASK

Temat interpretacji

Uznanie, czy w 2024 r. nowo powstała spółka z o.o. z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej spełnia przesłanki art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania, czy w 2024 r. nowo powstała spółka z o.o. z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej spełnia przesłanki art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w przeważającym zakresie polegającą na działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z). Działalność Wnioskodawcy opiera się w głównej mierze na tworzeniu treści na jego kanał na platformie (...) oraz na inne serwisy społecznościowe (m.in. (...), (...)). Wnioskodawca planuje dokonać przekształcenia prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., która działać będzie pod firmą A. sp. z o.o. (dalej również: Spółka z o.o.). Do przekształcenia dojdzie w trakcie 2024 r. w trybie art. 551 § 5 k.s.h. Wnioskodawca bezpośrednio po przekształceniu będzie jedynym udziałowcem Spółki z o.o. Spółka z o.o. w pełnym zakresie będzie kontynuować działalność prowadzoną obecnie przez Wnioskodawcę. Bezpośrednio po przekształceniu Spółka z o.o. planuje przejście na opodatkowanie według zasad opisanych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), czyli według ryczałtu od dochodów spółek (dalej również: estoński CIT).

Wątpliwości Wnioskodawcy polegają na tym, czy Spółka z o.o. będzie spełniać warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o CIT. Wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą pozostałych przesłanek niezbędnych do wejścia na ryczałt od dochodów spółek i oświadcza, że Spółka z o.o. będzie je spełniać.

1.Przychody uzyskane na podstawie umowy partnerskiej

Wnioskodawca zawarł umowę partnerską z podmiotem trzecim - spółką z o.o., będącą agencją influencer marketingu (dalej: Partner). Przedmiotem umowy jest ustalenie zasad wykonywania przez Wnioskodawcę dzieł na zamówienie Partnera oraz dołączenie Wnioskodawcy do sieci partnerskiej zarządzanej przez Partnera. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem polega na tym, że Partner wyszukuje na bieżąco najatrakcyjniejsze dla Wnioskodawcy propozycje współprac z podmiotami zewnętrznymi (klientami będącymi reklamodawcami) i negocjuje warunki tej współpracy. W przypadku, gdy na współpracę zgodzą się obie strony (zarówno klient jak i Wnioskodawca), Wnioskodawca świadczy na rzecz klientów określone usługi. Zawarcie każdej umowy z klientem wymaga uprzedniej zgody Wnioskodawcy. Zgoda ta stanowi jednocześnie zobowiązanie do wykonania oznaczonego dzieła na zamówienie Partnera, które to dzieło będzie tożsame z dziełem określonym w umowie zawartej przez Partnera z klientem. Należy także wspomnieć, że zgodnie z umową, Wnioskodawca udziela Partnerowi upoważnienia do wykorzystania wizerunku Wnioskodawcy oraz jego pseudonimu w materiałach promocyjnych zamieszczanych w środkach masowego przekazu w celu realizacji działań promocyjnych, mających na celu zwiększenie zasięgów Wnioskodawcy, lub w celu promocji Partnera, w ofertach handlowych lub materiałach prezentowanych potencjalnym klientom. Usługi Wnioskodawcy, które są wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów na zamówienie Partnera, to w szczególności usługi: prezenterskie, aktorskie, konferansjerskie, związane z występowaniem w programach audiowizualnych, reklamowe (w tym lokowania w utworach produktów lub usług, ich nazw, firm producentów produktów lub dostawców usług). W praktyce, w większości przypadków usługi Wnioskodawcy polegają na tym, że w nagranym przez siebie filmie, który trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, znajduje się fragment (na ogół kilkudziesięciosekundowy), w którym Wnioskodawca opowiada o produkcie lub usłudze klienta. Film ten wrzucany jest na kanał Wnioskodawcy na (...). Zgodnie z umową, w przypadku wykonania pojedynczych dzieł zamówionych przez Partnera na rzecz klientów, Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości 70% podstawy wynagrodzenia. Podstawę wynagrodzenia stanowi natomiast łączna wysokość gaży Wnioskodawcy netto (bez podatku VAT) jaką Partner pozyska od klientów z tytułu usług świadczonych na ich rzecz przez Wnioskodawcę pomniejszona o ewentualne koszty występujące po stronie Partnera związane z realizacją projektu (np. logistyka). W przypadku realizacji przez Partnera kompleksowych kampanii, w ramach których jedynie część działań będzie zlecona Wnioskodawcy, wynagrodzenie będzie każdorazowo przedmiotem ustaleń pomiędzy stronami.

Opisane wyżej wynagrodzenie zwane będzie dalej również Wynagrodzeniem Projektowym. W ramach wynagrodzenia Wnioskodawca udziela Partnerowi na czas obowiązywania umowy licencji wyłącznej na wykorzystywanie utworów, które zostały opublikowane w serwisach społecznościowych Wnioskodawcy, jak i utworów, które powstaną w przyszłości, w trakcie obowiązywania niniejszej umowy, a które zostaną przez Wnioskodawcę opublikowane w serwisach społecznościowych Wnioskodawcy, na następujących polach eksploatacji:

  • w zakresie zwielokrotniania egzemplarza utworów jakąkolwiek technikami cyfrowymi poprzez zapisywanie utworów w pamięci urządzeń elektronicznych (w szczególności komputerów, tabletów, smartfonów, telefonów);
  • w zakresie utrwalania i zwielokrotniania egzemplarza utworów jakąkolwiek techniką, w szczególności poprzez umieszczanie ich na wszelkich podłożach lub nośnikach;
  • w zakresie obrotu zwielokrotnionymi egzemplarzami utworów na przedmiotach, na których utwory te zostały utrwalone – wprowadzanie do obrotu, użyczanie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
  • w zakresie rozpowszechniania utworów poprzez publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem sieci Internet.

Niezależnie od powyższego wynagrodzenia z tytułu akcji promocyjnych, Wnioskodawca otrzymuje również wynagrodzenie z tytułu przystąpienia do sieci partnerskiej zarządzanej przez Partnera.

Wnioskodawcy przysługuje na podstawie wystawionej faktury VAT wynagrodzenie netto w wysokości 70% podstawy wynagrodzenia. W rzeczywistości, w 2023 r. wynagrodzenie wynosiło 90% podstawy wynagrodzenia, jednak nie doszło do zawarcia stosownego aneksu w tej sprawie. Wynagrodzenie w wysokości 90% podstawy wynagrodzenia obowiązywać będzie również w 2024 r. Podstawa wynagrodzenia w tym przypadku wynosi łączną wysokość przychodów netto Partnera pozyskanych od (...) w danym okresie rozliczeniowym w trakcie obowiązywania umowy, z tytułu emisji reklam towarzyszących wyświetlaniu utworów Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że nie jest autorem tych reklam, nie ma również wpływu na to kiedy są one emitowane. Zgodnie z umową, okres rozliczeniowy wynosi miesiąc kalendarzowy. Opisane powyżej wynagrodzenie, dla odróżnienia od Wynagrodzenia Projektowego, zwane będzie Wynagrodzeniem Reklamowym. Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w całym 2023 r. w ramach Wynagrodzenia Projektowego stanowił ok. 16,5% całego przychodu jaki Wnioskodawca otrzymał w całym roku 2023 r. w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w całym 2023 r. w ramach Wynagrodzenia Reklamowego stanowił ok. 25% całego przychodu jaki Wnioskodawca otrzymał w całym roku 2023 r. w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że począwszy od 2024 r. doszło do zmiany umowy z Partnerem w taki sposób, że wynagrodzenie za udzielenie Partnerowi licencji zostało wyodrębnione z Wynagrodzenia Projektowego. Obecnie zatem na Wynagrodzenie Projektowe składa się jedynie wynagrodzenie za usługi prezenterskie itd. Wynagrodzenie za udzielenie licencji jest wypłacane niezależnie, na podstawie osobnej faktury. Wynagrodzenie licencyjne nie przekroczy 50% przychodów uzyskanych w 2024 r. Wnioskodawca nie uzyska również przychodów z praw autorskich z innych tytułów w 2024 r., bądź łączna wysokość przychodów z praw autorskich w 2024 r. nie przekroczy 50% całości uzyskanych w tym czasie przychodów.

2.Sprzedaż ebooków

W 2023 r. Wnioskodawca zorganizował loterię promocyjną. Aby przystąpić do loterii należało dokonać prawidłowego zgłoszenia do loterii oraz zakupić w sklepie internetowym jeden z produktów oferowanych przez Wnioskodawcę. Produktem tym były ebooki stworzone przez Wnioskodawcę, dostępne w kilku różnych wariantach w różnych cenach. Uczestnik loterii otrzymywał odpowiednią liczbę losów w wyniku zakupu ebooka. Zakup większej ilości ebooków zwiększał szansę uczestnika na wygraną (uczestnik mógł dokonać zakupu dowolnej liczby ebooków i wziąć udział w loterii dowolną liczbę razy). Do rozlosowania pomiędzy uczestnikami loterii był szereg nagród rzeczowych. Po zakupie ebooka, uczestnik oprócz losu w loterii, uzyskiwał dostęp do pliku z cyfrową książką, którą można pobrać. Sprzedaż ebooka nie skutkowała przejściem praw autorskich na nabywcę ani udzieleniem licencji na podmiot trzeci. Nabywca otrzymywał jedynie egzemplarz cyfrowy ebooka. Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży ebooków przychody, które stanowiły ok. 49% całości przychodów uzyskanych w 2023 r.

3.Umowa współpracy z (...)

W ramach prowadzonej przez siebie działalności przez siebie działalności Wnioskodawca zawiera również umowy współpracy z innymi (...). Przedmiotem tych umów jest ustalenie zasad współpracy w zakresie promocji kanału innego (...) w celu należytego wykorzystania nabytego już doświadczenia i reputacji Wnioskodawcy. Inaczej mówiąc, Wnioskodawca wykorzystuje swoje doświadczenie i reputację wspomagając budowę i rozwój kanałów innych (...).

Na podstawie umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do konsultowania i wspierania działań promocyjnych podejmowanych przez (...) poprzez:

a)umożliwienie (...) zaprezentowanie się w filmach na swoim kanale na (...);

b)wsparcie sprzętowe (...);

c)wsparcie w prowadzeniu kanału (...);

d)umożliwienie korzystania przez (...) z pomocy osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę, tj. operator filmowego, fotografa, grafika, menadżera;

e)wsparcie merytoryczne podczas nagrań filmów umieszczanych na kanale (...).

Wnioskodawca otrzymuje prowizję z tytułu usług świadczonych na podstawie umowy. Podstawą do wyliczenia prowizji jest kwota miesięcznego przychodu uzyskiwanego przez (...) z (...), (...), (...), (...) i (...), przy czym mowa tu o przychodzie netto. Prowizja wynosi określony procent od podstawy wyliczenia prowizji (przykładowo, jeśli podstawa wyliczenia wynosi powyżej (...) zł jest to 30% podstawy). Przychód otrzymywany przez Wnioskodawcę z tytułu umów o współpracę z (...) jest znikomy wobec całości przychodów osiąganych przez niego w trakcie roku. Przychód z umów tego typu stanowi ok. 2,5 % w skali całego 2023 r.

4.Sprzedaż odzieży

Wnioskodawca w 2023 r. zawarł umowę z przedsiębiorcą wyspecjalizowanym w zakresie realizacji zadań logistycznych na polu sprzedaży wysyłkowej, w celu prowadzenia sklepu internetowego z odzieżą (dalej: B.). Odzież zawierała znakowanie autorskimi projektami graficznymi Wnioskodawcy. W ramach umowy B. zobowiązał się do świadczenia usługi w zakresie zarządzania i obsługi logistycznej sprzedaży odzieży, m.in. udostępnienia funkcjonalności sklepu internetowego, administrowania sklepem internetowym, zapewnienia obsługi logistycznej, magazynowania odzieży, przygotowania odzieży do sprzedaży, konfekcjonowania i wysyłki zamówień. Wnioskodawca zobowiązał się do udostępnienia domeny dla sklepu internetowego, przeprowadzenia akcji promocyjnej sklepu internetowego w social mediach, polegającej w szczególności na lokowaniu odzieży podlegającej sprzedaży, przekazania na rzecz B. projektów graficznych odzieży (wzory projektów stanowiły załącznik do umowy). Rozliczenia dokonywane były w oparciu o faktury sprzedażowe wystawione przez B. klientom, dokonującym zakupu w sklepie internetowym. Wnioskodawca zobowiązywał się do wypłaty na rzecz B. wynagrodzenia netto, które stanowi iloczyn wynagrodzenia za sztukę oraz liczby sprzedanych sztuk odzieży. Do wynagrodzenia zostanie doliczony należny podatek VAT. Zgodnie z umową Wnioskodawca za pojedynczą sztukę sprzedanej i niezwróconej przez klienta odzieży otrzymał wynagrodzenie w wysokości 50% wartości stanowiącej różnicę pomiędzy ceną sprzedaży netto pojedynczej odzieży oferowanej w sklepie internetowym, a ceną usługi B. dla tego rodzaju odzieży (wysokość wynagrodzenia określona została w załączniku do umowy). B. zobowiązał się do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenia netto, stanowiącego iloczyn wynagrodzenia za sztukę, o którym mowa w powyżej, oraz liczby sprzedanych sztuk odzieży. Do wynagrodzenia doliczone został podatek VAT. Jednym z postanowień umowy było oświadczenie Wnioskodawcy, że jest uprawniony z tytułu autorskich praw majątkowych do projektów graficznych, których wzory stanowią załącznik do umowy. Utwory te nie były obciążone prawami innych osób oraz nie naruszały praw innych osób.

Z chwilą podpisania umowy Wnioskodawca udzielił B. nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów (oraz prawo do zezwalania na wykonywanie praw zależnych do nich), bez ograniczeń terytorialnych, na cały okres trwania umowy, na następujących polach eksploatacji:

a)w zakresie utrwalania i zwielokrotniania dowolną techniką, w tym techniką cyfrową;

b)w zakresie wprowadzania utworu do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy utwory;

c)w zakresie udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.

Wnioskodawca przeniósł również na B. uprawnienia do wykonywania zależnych praw autorskich w stosunku do utworów. Zgoda Wnioskodawcy obejmuje również wykorzystywanie utworów dla celów działań marketingowych prowadzonych w sklepie internetowym, w folderach reklamowych, na innych nośnikach reklamy i promocji. B. może udzielać dalszych licencji. Przychód otrzymany w ramach tej umowy wyniósł ok. 0,5% względem całego przychodu osiągniętego przez Wnioskodawcę w 2023 r.

Pytanie

Czy w sytuacji, w której w ciągu 2024 r. dojdzie do przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o., Spółka ta będzie mogła od początku prowadzonej przez siebie działalności stosować ryczałt od dochodów spółek, zwłaszcza biorąc pod uwagę konieczność spełnienia przez podatnika przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której w ciągu 2024 r. dojdzie do przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o., Spółka będzie ta mogła od początku prowadzonej przez siebie działalności stosować ryczałt od dochodów spółek. Spełnione zostaną wszystkie przesłanki konieczne do opodatkowania ryczałtem, w szczególności, aby podatnik w poprzednim roku podatkowym osiągał z tytułu praw autorskich mniej niż 50% przychodów z działalności. Okresem, który należy analizować jako „poprzedni rok podatkowy” w kontekście art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, w przypadku przekształcenia działalności Wnioskodawcy w trakcie trwania 2024 r., będzie okres począwszy od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego przekształcenie. W tym natomiast okresie Wnioskodawca – tak jak oświadczył – nie uzyska przychodów z praw autorskich w wysokości 50% całości przychodów, m.in. ze względu na wydzielenie wynagrodzenia za udzielenie licencji z Wynagrodzenia Projektowego. Nawet jeśli jednak przyjąć, że właściwym okresem, do którego należy odnosić analizę przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT jest cały rok 2023 r., to przychód z Wynagrodzenia Projektowego nie przekroczył w 2023 r. 50% całości przychodów, a pozostałe przychody opisane powyżej i uzyskane w 2023 r. nie mają zdaniem Wnioskodawcy charakteru przychodu z praw autorskich.

Artykuł 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia m.in. warunek polegający na tym, że mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw. Przychód z praw autorskich nie został zdefiniowany w przepisach ustawy o CIT.

Wobec tego, analizując to pojęcie sięgnąć należy do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2509 z późn. zm., dalej: u.p.a.p.), a także poprzez analogię do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie przekształcenia, Spółka będzie spełniać warunki do objęcia jej opodatkowaniem ryczałtem. W sytuacji, gdy do przekształcenia dojdzie w trakcie 2024 r., poprzednim rokiem podatkowym w odniesieniu, do którego należy oceniać przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień przekształcenia. W tym zaś okresie Wnioskodawca nie uzyska przychodów z praw autorskich przekraczających 50% wszystkich przychodów w tym okresie. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Jednocześnie art. 8 ust. 6 ustawy o CIT stanowi, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 6a ustawy o CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Przywołany art. 28j ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Z wzajemnego powiązania powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że dla Wnioskodawcy, który dokona przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w trakcie trwania 2024 r., poprzednim rokiem podatkowym, do którego należy odnosić przesłankę z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, będzie okres pomiędzy 1 stycznia, a dniem poprzedzającym dzień przekształcenia. To z dniem poprzedzającym dzień przekształcenia dojdzie do zamknięcia ksiąg i do sporządzenia sprawozdania finansowego - tym samym dojdzie do zakończenia roku podatkowego. Przyjęcie stanowiska odmiennego oznaczałoby, że w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego, przy analizie przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, należy brać pod uwagę przychody z całego okresu prowadzonej przez niego działalności, co po pierwsze, w przypadku prowadzonej wiele lat działalności gospodarczej jest niewykonalne, a po drugie, stanowiłoby nierówne traktowanie podatników, tylko ze względu na sposób powstania podmiotu. Nawet jednak, gdyby przyjąć, że właściwym okresem, do którego należy odnieść przesłankę z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT, jest rok 2023 r., to Wnioskodawca nie uzyskał w 2023 r. przychodu z praw autorskich w wysokości co najmniej 50% całości przychodów. Przychód z tytułu Wynagrodzenia Projektowego nie stanowił w 2023 r. 50% całości przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę – o ile przyjmiemy, że Wynagrodzenie Projektowe stanowi przychód z praw autorskich.

Wątpliwości co do statusu przychodu nie ma w przypadku Wynagrodzenia Reklamowego. Wynagrodzenie otrzymywane w związku z wyświetlaniem reklam w serwisie (...) nie stanowi przychodu z praw autorskich, co zostało potwierdzone przez interpretacje podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 4 kwietnia 2022 r. (0113-KDIPT2-1.4011.12.2022.2.MGR): „Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia praw majątkowych. Wskazał jednak przykłady praw majątkowych, do których odnosi się omawiany przepis. Należą do nich m.in. prawa autorskie. Regulacja art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera przy tym katalogu tytułów prawnych, które mogą być podstawą dla uzyskiwania przychodów z praw majątkowych. Przepis ustawy posługuje się szerokim pojęciem przychodów z praw majątkowych, doprecyzowując jedynie, że do tej kategorii zalicza się również odpłatne zbycie praw majątkowych. Ze sprawy wynika, że jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności jest pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w Internecie (PKD 73.12.C). We wrześniu 2021 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę z koreańską firmą, która pomaga Panu w publikowaniu treści na chińskich serwisach. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z kanału na serwisie internetowym nie mają charakteru przychodów z praw majątkowych. Jest Pan co prawda autorem filmów, które zamieszczane są na kanale, ale nie uzyskuje Pan przychodów z praw autorskich (licencji) do własnych utworów audiowizualnych zamieszczanych na tym serwisie internetowym. Uzyskuje Pan przychód z tytułu odtwarzania reklam (których, jak Pan doprecyzował, nie jest autorem, nie może Pan także decydować kiedy pojawiają się reklamy) wyświetlanych podczas odtwarzania stworzonych przez Pana filmów na serwisie "...". Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę z koreańską firmą, która pomaga Panu w publikowaniu treści na chińskich serwisach. Działalność polega na tworzeniu krótkich filmów, które umieszcza Pan na serwisach internetowych, gdzie stanowią one przestrzeń dla reklamodawców. Przychody z chińskiego serwisu pochodzą z reklam i programów wsparcia twórców aktywnie działających na tym serwisie. Zatem zakres czynności jakie świadczy Pan na rzecz kontrahenta zagranicznego pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z konta/kanału na wspomnianym serwisie, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować zgodnie z wybraną dla tego źródła formą opodatkowania, tj. w Pana przypadku zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Powyższe znajdzie zastosowanie również w sprawie niniejszej. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, tworzy filmy i inne treści na social media, ale przychód z tytułu reklam nie powstaje w związku z udzieleniem do nich licencji. To, kiedy dana reklama zostanie wyemitowana nie zależy w żaden sposób od woli Wnioskodawcy, a od algorytmu portalu. Wnioskodawca nie jest również autorem reklam, nie dysponuje do nich prawami autorskimi. Przychód z tytułu Wynagrodzenia Reklamowego nie ma zatem charakteru przychodu z praw autorskich. Również wynagrodzenie uzyskiwane z tytułu umów współpracy z (...) nie ma charakteru przychodu z praw autorskich. Wnioskodawca wskazał, że umowa zawarta z (...) obliguje Wnioskodawcę do szeroko rozumianego wsparcia (...). W ramach umowy nie dochodzi do wytworzenia przez Wnioskodawcę utworu, zbycia przez niego licencji, ani do innych zdarzeń i czynności, które świadczyłyby o tym, że jest to przychód z praw autorskich. Charakteru przychodu z praw autorskich nie można również przypisać do przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ebooków. Wprawdzie ebook stanowi przedmiot praw autorskich, ale nie należy utożsamiać sprzedaży egzemplarza z uzyskiwaniem przychodu z praw autorskich. Na tej samej zasadzie podmiot prowadzący księgarnię nie uzyskuje przychodu z praw autorskich ze względu na sprzedaż książek.

Zgodnie z art. 52 ust. 1 u.p.a.p., jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu. Natomiast w myśl ust. 2, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu. Ustawodawca wyraźnie zatem rozdziela sprzedaż egzemplarza utworu od przenoszenia praw autorskich. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 stycznia 2019 r., II FSK 65/17, wprost stwierdza, że przychód ze sprzedaży wytworzonego utworu nie stanowi przychodu z praw autorskich: „Jeżeli twórca przenosi na nabywcę własność egzemplarza utworu, który został wytworzony bez przeniesienia na osobę trzecią autorskich praw majątkowych, twórca ten nie przenosi na nabywcę swoich praw majątkowych, a więc nie rozporządza nimi. W konsekwencji uzyskane w ten sposób przychody nie mogą być uznane za przychody z autorskich praw majątkowych, a więc kwalifikowane do źródła przychodów w postaci praw majątkowych w rozumieniu art. 18 oraz art. 10 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f. Jest to sytuacja odmienna od tej, w której wydawcą (producentem egzemplarza utworu) nie jest jego twórca, ale osobą trzecią, na rzecz której twórca rozporządził swoimi majątkowymi prawami autorskimi, upoważniając ją do wytworzenia egzemplarzy utworu – w takim przypadku twórca uzyskuje przychód z majątkowych praw autorskich w następstwie rozporządzenia nimi na rzecz wydawcy, a wydawca uzyskuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w postaci sprzedaży wytworzonych egzemplarzy utworu, nabytego od jego twórcy. Natomiast połączenie ról twórcy i wydawcy powoduje sytuację, w której wydawca nie musi nabywać praw autorskich do wydawanego utworu, gdyż już je posiada jako jego twórca. Tytułem do uzyskania przychodów nie jest więc rozporządzenie prawami autorskimi, ale działalność wydawnicza, w tym handel egzemplarzami utworu.” Przychód uzyskany ze sprzedaży ebooków stanowił zatem dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności, a nie z praw autorskich.

Analogicznie, nie można uznać, aby był to przychód z praw autorskich, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, przychodu z praw autorskich nie stanowi również przychód uzyskany ze sprzedaży odzieży w ramach umowy z B. Warto zwrócić uwagę, że Wnioskodawca udziela licencji nieodpłatnie – nie uzyskuje zatem przychodów ze zbycia prawa autorskich. Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę pochodzi jedynie ze sprzedaży sztuk odzieży. Sama jej sprzedaż nie generuje przychodów z praw autorskich, nie skutkuje przeniesieniem tych praw na osobę trzecią (analogicznie do sprzedaży egzemplarza ebooka). Przychód uzyskany ze sprzedaży należy zakwalifikować jako przychód z działalności gospodarczej. Z tych względów, stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę, należy uznać za prawidłowe w całości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Pana własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujący warunek:

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Pana wątpliwości budzi kwestii ustalenia czy w 2024 r. po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., Spółka ta będzie mogła od początku prowadzonej działalności stosować ryczałt od dochodów spółek, a zwłaszcza czy będzie spełniała przesłanki art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18):

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm., dalej: „ustawy o PAiPP”):

przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o PAiPP:

w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2) plastyczne;

3) fotograficzne;

4) lutnicze;

5) wzornictwa przemysłowego;

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7) muzyczne i słowno-muzyczne;

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9) audiowizualne (w tym filmowe).

Przedmiotem prawa autorskiego jest więc utwór, stanowiący niematerialne dobro prawne, które powinno być odróżniane od przedmiotu materialnego (fizycznego nośnika, czyli przykładowo płyty DVD, Blu-ray Disc), który służy do jego utrwalenia.

W myśl art. 17 ustawy o PAiPP:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o PAiPP:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.

Prawa autorskie majątkowe wiążą się więc z możliwością wykorzystywania utworu, np. poprzez jego utrwalanie, rozpowszechnianie, udostępnianie, zwielokrotnianie, obrót oryginałem i egzemplarzami utworu, a także czerpanie z tego tytułu korzyści. Prawa te pierwotnie przysługują twórcy (lub współtwórcom). Powyższe oznacza, że twórca może swobodnie korzystać i rozporządzać utworem. Oczywiście również następcy prawni, którzy nabyli autorskie prawa majątkowe mogą nimi dalej rozporządzać (w ramach praw, których są dysponentami). Twórca (uprawniony) może zawrzeć umowę przenoszącą całość autorskich praw majątkowych (możliwie najszerszy katalog pól eksploatacji), w taki sposób że nabywca będzie mógł swobodnie nimi dysponować w zasadzie w sposób nieograniczony.

Art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, stanowi o przychodzie z praw autorskich lub (…), w tym z tytułu zbycia tych praw.

Jak już wcześniej wspomniano, zgodnie z art. 17 ustawy o PAiPP, przez autorskie prawa majątkowe rozumie się wyłączne prawo twórcy do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Zarazem, zgodnie z art. 52 ust. 1 i 2 ustawy o PAiPP:

Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu.

Jeśli umowa nie stanowi inaczej, przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu.

Jeżeli zatem, twórca przenosi na nabywcę własność egzemplarza utworu, który został wytworzony bez przeniesienia na osobę trzecią autorskich praw majątkowych, twórca ten nie przenosi na nabywcę swoich praw majątkowych, a więc nie rozporządza nimi.

W konsekwencji, uzyskane w ten sposób przychody nie mogą być uznane za przychody z praw autorskich w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o CIT.

Dodatkowo, wskazać należy, że ustawodawca nie zdecydował się poczynić żadnych wyjątków w zakresie wyłączenia z przychodów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT jakiejś kategorii dochodów, np. przychodów związanych z podstawową działalnością podatnika, czy też praw wytworzonych przez podatnika.

Zgodnie z przyjętymi zasadami wykładni prawa, jeżeli w obrębie tego samego aktu prawnego pojawiają się identyczne zwroty, to należy nadawać im takie samo znaczenie.

W konsekwencji, pojęcie „przychody z praw autorskich” zawarte w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, powinno być rozumiane tak samo jak tożsamy termin użyty w art. 21 ust. 1 pkt 1 czy w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b tej ustawy.

Przechodząc zatem do sedna sprawy, należy zauważyć, że w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT ustawodawca wyklucza możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z tytułów wymienionych w tym przepisie. W lit. e tego przepisu zostały wymienione przychody z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw.

Jak wynika z opisu sprawy planuje Pan dokonać przekształcenia prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. Do przekształcenia dojdzie w trakcie 2024 r. w trybie art. 551 § 5 k.s.h. Bezpośrednio po przekształceniu będzie Pan jedynym udziałowcem Spółki z o.o. Spółka z o.o. w pełnym zakresie będzie kontynuować prowadzoną obecnie przez Pana działalność. Bezpośrednio po przekształceniu Spółka z o.o. planuje przejście na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Zawarł Pan umowę partnerską z podmiotem trzecim – spółką z o.o., będącą agencją influencer marketingu (dalej: Partner). Przedmiotem umowy jest ustalenie zasad wykonywania przez Pana dzieł na zamówienie Partnera oraz dołączenie Pana do sieci partnerskiej zarządzanej przez Partnera. Współpraca pomiędzy Panem a Partnerem polega na tym, że Partner wyszukuje na bieżąco najatrakcyjniejsze dla Pana propozycje współprac z podmiotami zewnętrznymi (klientami będącymi reklamodawcami) i negocjuje warunki tej współpracy. W przypadku, gdy na współpracę zgodzą się obie strony (zarówno klient jak i Pan), świadczy Pan na rzecz klientów określone usługi. Zawarcie każdej umowy z klientem wymaga uprzedniej Pana zgody. Zgoda ta stanowi jednocześnie zobowiązanie do wykonania oznaczonego dzieła na zamówienie Partnera, które to dzieło będzie tożsame z dziełem określonym w umowie zawartej przez Partnera z klientem. Należy także wspomnieć, że zgodnie z umową, udziela Pan Partnerowi upoważnienia do wykorzystania Pana wizerunku oraz pseudonimu w materiałach promocyjnych zamieszczanych w środkach masowego przekazu w celu realizacji działań promocyjnych, mających na celu zwiększenie Pana zasięgów, lub w celu promocji Partnera, w ofertach handlowych lub materiałach prezentowanych potencjalnym klientom. Usługi, które są wykonywane przez Pana na rzecz klientów na zamówienie Partnera, to w szczególności usługi: prezenterskie, aktorskie, konferansjerskie, związane z występowaniem w programach audiowizualnych, reklamowe (w tym lokowania w utworach produktów lub usług, ich nazw, firm producentów produktów lub dostawców usług). W praktyce, w większości przypadków Pana usługi polegają na tym, że w nagranym przez siebie filmie, który trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, znajduje się fragment (na ogół kilkudziesięciosekundowy), w którym opowiada Pan o produkcie lub usłudze klienta. Film ten wrzucany jest na Pana kanał na (...). Zgodnie z umową, w przypadku wykonania pojedynczych dzieł zamówionych przez Partnera na rzecz klientów, przysługuje Panu wynagrodzenie w wysokości 70% podstawy wynagrodzenia. Podstawę wynagrodzenia stanowi natomiast łączna wysokość Pana gaży netto (bez podatku VAT) jaką Partner pozyska od klientów z tytułu usług świadczonych na ich rzecz przez Pana pomniejszona o ewentualne koszty występujące po stronie Partnera związane z realizacją projektu (np. logistyka). W przypadku realizacji przez Partnera kompleksowych kampanii, w ramach których jedynie część działań będzie zlecona Panu, wynagrodzenie będzie każdorazowo przedmiotem ustaleń pomiędzy stronami. Opisane wynagrodzenie stanowi Wynagrodzenie Projektowe. W ramach wynagrodzenia udziela Pan Partnerowi na czas obowiązywania umowy licencji wyłącznej na wykorzystywanie utworów, które zostały opublikowane w Pana serwisach społecznościowych, jak i utworów, które powstaną w przyszłości, w trakcie obowiązywania niniejszej umowy, a które zostaną przez Pana opublikowane w serwisach społecznościowych Pana. Niezależnie od powyższego wynagrodzenia z tytułu akcji promocyjnych, otrzymuje Pan również wynagrodzenie z tytułu przystąpienia do sieci partnerskiej zarządzanej przez Partnera. Przysługuje Panu na podstawie wystawionej faktury VAT wynagrodzenie netto w wysokości 70% podstawy wynagrodzenia. W rzeczywistości, w 2023 r. wynagrodzenie wynosiło 90% podstawy wynagrodzenia, jednak nie doszło do zawarcia stosownego aneksu w tej sprawie. Wynagrodzenie w wysokości 90% podstawy wynagrodzenia obowiązywać będzie również w 2024 r. Podstawa wynagrodzenia w tym przypadku wynosi łączną wysokość przychodów netto Partnera pozyskanych od (...) w danym okresie rozliczeniowym w trakcie obowiązywania umowy, z tytułu emisji reklam towarzyszących wyświetlaniu Panu utworów. Nie jest Pan autorem tych reklam, nie ma Pan również wpływu na to kiedy są one emitowane. Zgodnie z umową, okres rozliczeniowy wynosi miesiąc kalendarzowy. Opisane powyżej wynagrodzenie, dla odróżnienia od Wynagrodzenia Projektowego, zwane będzie Wynagrodzeniem Reklamowym. Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w całym 2023 r. w ramach Wynagrodzenia Projektowego stanowił ok. 16,5% całego przychodu jaki otrzymał Pan w całym roku 2023 r. w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Przychód uzyskany przez Pana w całym 2023 r. w ramach Wynagrodzenia Reklamowego stanowił ok. 25% całego przychodu jaki otrzymał Pan w całym roku 2023 r. w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Od 2024 r. doszło do zmiany umowy z Partnerem w taki sposób, że wynagrodzenie za udzielenie Partnerowi licencji zostało wyodrębnione z Wynagrodzenia Projektowego. Obecnie zatem na Wynagrodzenie Projektowe składa się jedynie wynagrodzenie za usługi prezenterskie itd. Wynagrodzenie za udzielenie licencji jest wypłacane niezależnie, na podstawie osobnej faktury. Wynagrodzenie licencyjne nie przekroczy 50% przychodów uzyskanych w 2024 r. Wnioskodawca nie uzyska również przychodów z praw autorskich z innych tytułów w 2024 r., bądź łączna wysokość przychodów z praw autorskich w 2024 r. nie przekroczy 50% całości uzyskanych w tym czasie przychodów. W 2023 r. zorganizował Pan loterię promocyjną. Aby przystąpić do loterii należało dokonać prawidłowego zgłoszenia do loterii oraz zakupić w sklepie internetowym jeden z produktów oferowanych przez Pana. Produktem tym były ebooki stworzone przez Pana, dostępne w kilku różnych wariantach w różnych cenach. Sprzedaż ebooka nie skutkowała przejściem praw autorskich na nabywcę ani udzieleniem licencji na podmiot trzeci. Nabywca otrzymywał jedynie egzemplarz cyfrowy ebooka. Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży ebooków przychody, które stanowiły ok. 49% całości przychodów uzyskanych w 2023 r. W ramach prowadzonej działalności zawiera Pan również umowy współpracy z innymi (...). Przychód otrzymywany przez Pana z tytułu tych umów stanowi ok. 2,5 % w skali całego 2023 r. W 2023 r. zawarł Pan także umowę z przedsiębiorcą wyspecjalizowanym w zakresie realizacji zadań logistycznych na polu sprzedaży wysyłkowej, w celu prowadzenia sklepu internetowego z odzieżą. Odzież zawierała znakowanie Pana autorskimi projektami graficznymi. B. zobowiązał się do zapłaty na Pana rzecz wynagrodzenia netto, stanowiącego iloczyn wynagrodzenia za sztukę oraz liczby sprzedanych sztuk odzieży. Udzielił Pan B. nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów (oraz prawo do zezwalania na wykonywanie praw zależnych do nich), bez ograniczeń terytorialnych, na cały okres trwania umowy. Przeniósł Pan również na B. uprawnienia do wykonywania zależnych praw autorskich w stosunku do utworów. Pana zgoda obejmuje również wykorzystywanie utworów dla celów działań marketingowych prowadzonych w sklepie internetowym, w folderach reklamowych, na innych nośnikach reklamy i promocji. B. może udzielać dalszych licencji. Przychód otrzymany w ramach tej umowy wyniósł ok. 0,5% względem całego przychodu osiągniętego przez Pana w 2023 r.

W świetle powyższego, uwzględniając wypracowaną na mocy art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, koncepcję rozumienia sformułowania „przychody z praw autorskich” oraz elementy opisu zdarzenia przyszłego należy uznać, że Partner tj. Spółka z o.o. będąca agencją influencer marketingu nie nabywa praw, które wykraczałyby poza korzystanie z utworu jako tzw. „końcowy użytkownik” (czyli bez prawa do powielania, kopiowania, modyfikacji czy udzielania sublicencji). Umowa pomiędzy Spółką a klientem (Partnerem) upoważnia Partnera jedynie do korzystania z utworów, które zostały opublikowane przez Spółkę.

Tak opisana transakcja uprawnia klienta jedynie do korzystania z utworu. Pojęcie egzemplarza należy rozumieć szeroko, obejmując nim również „egzemplarze” niematerialne (np. plik cyfrowy). Jej istotą jest korzystanie z egzemplarza dzieła − stosując określenie upraszczające – dla własnych potrzeb użytkownika. Użytkownik nie korzysta z praw do utworu, a zatem nie przysługują mu uprawnienia przynależne właścicielowi praw autorskich, w tym udzielenia klientowi licencji, co skutkuje brakiem korzystania przez niego z utworu na tzw. polach eksploatacji.

Tym samym przychody osiągane w postaci wynagrodzenia z tytułu akcji promocyjnych oraz wynagrodzenia z tytułu przystąpienia do sieci partnerskiej zarządzanej przez Partnera nie stanowią przychodów z tytułu praw autorskich.

Również przychody osiągane z tytułu sprzedaży ebooków nie stanowią przychodów z praw autorskich. Bowiem sprzedaż ebooka nie skutkowała przejściem praw autorskich na nabywcę ani udzieleniem licencji na podmiot trzeci. Nabywca otrzymywał jedynie egzemplarz cyfrowy ebooka. Oznacza to, że taki nabywca nie nabywaj licencji do ebooka nie nabywa praw, które wykraczałyby poza korzystanie z utworu jako tzw. „końcowy użytkownik” (czyli bez prawa do powielania, kopiowania, modyfikacji czy udzielania sublicencji). Klient nabywa wyłącznie dostęp do pliku z cyfrową książką.

Także przychody osiągane z tytułu umowy współpracy z (...) w zakresie promocji innego kanału innego (...) nie stanowią przychodów z praw autorskich. Na skutek realizacji umowy współpracy nie przenosi Pan praw autorskich na nabywcę ani nie udziela licencji. Nie tworzy Pan utworu na rzecz (...), a jedynie zobowiązuje się Pan do konsultowania i wspierania działań promocyjnych podejmowanych przez (...).

W odniesieniu do przychodów z tytułu sprzedaży odzieży zawierającej znakowanie Pana autorskich projektów graficznych wskazać należy, że stanowią przychód z praw autorskich. W opisie zdarzenia przyszłego wskazuje Pan, że:

Z chwilą podpisania umowy Wnioskodawca udzielił B. nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów (oraz prawo do zezwalania na wykonywanie praw zależnych do nich), bez ograniczeń terytorialnych, na cały okres trwania umowy, na następujących polach eksploatacji:

a)w zakresie utrwalania i zwielokrotniania dowolną techniką, w tym techniką cyfrową;

b)w zakresie wprowadzania utworu do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy utwory;

c)w zakresie udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.

Wnioskodawca przeniósł również na B. uprawnienia do wykonywania zależnych praw autorskich w stosunku do utworów.

Zatem w świetle powyższego sklep internetowy z odzieżą nabył uprawnienia do utrwalania, zwielokrotniania utworów, wprowadzania utworu do obrotu, użyczania lub najmu, wykorzystania (np. dalszego udostępnienia).

W konsekwencji osiągane przez Pana ww. przychody stanowią przychody z praw autorskich.

Aby ustalić czy Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej będzie mogła wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek to należy ocenić, za jaki okres Spółka będzie musiała określić osiągane przychody, o których stanowi art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy na treść art. 8 ust. 1 ustawa o CIT, zgodnie z którym:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy CIT:

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.) stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Jak wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego do przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w Spółkę z o.o. dojdzie w trakcie trwania 2024 roku. W tym samym czasie Spółka planuje wybranie jako formy opodatkowania ryczałt od dochodów spółek.

Jak wskazuje art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Zatem w świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że za rok podatkowy wyznacza dzień otwarcia i zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Okresem, który należy analizować jako „poprzedni rok podatkowy” w kontekście art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT w przypadku przekształcenia Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. w trakcie 2024 r., będzie okres począwszy od 1 stycznia 2024 r. do końca miesiąca 2024 r. poprzedzającego miesiąc, który będzie pierwszym miesiącem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W opisie sprawy wskazuje Pan, że łączna wysokość przychodów z praw autorskich oraz wynagrodzenie licencyjne w 2024 r. nie przekroczy 50% całości uzyskanych w tym czasie przychodów.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe wskazanie, spełnia Pan przesłankę z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o CIT. Może Pan skorzystać z opodatkowania ryczałtem przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej oraz wyroku sądu wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).