Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od obligacji kapitałowych oraz brak powstania przychodu w związku z otrzymaniem środków p... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.94.2024.1.SP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.94.2024.1.SP

Temat interpretacji

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od obligacji kapitałowych oraz brak powstania przychodu w związku z otrzymaniem środków pieniężnych z tytułu emisji obligacji kapitałowych.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od obligacji kapitałowych oraz braku powstania przychodów w związku z otrzymaniem środków pieniężnych z tytułu emisji obligacji kapitałowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324; dalej: „Prawo bankowe”) posiadającym siedzibę na terytorium Polski i podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (polski rezydent podatkowy). Spółka dokonuje czynności bankowych w rozumieniu Prawa bankowego, w tym m. in. udziela pożyczek/kredytów/gwarancji/poręczeń, prowadzi rachunki oszczędnościowe, przeprowadza rozliczenia pieniężne, nabywa oraz zbywa wierzytelności pieniężne.

Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.825 ze zm., dalej: „Ustawa zmieniająca”), wprowadziła do polskiego porządku prawnego nowe rodzaje hybrydowych instrumentów finansowych, tj. obligacje kapitałowe oraz pożyczki podporządkowane zaliczane do kapitałów dodatkowych Tier 1, zgodnie z wymogami Prawa bankowego. Możliwość funkcjonowania tego rodzaju instrumentów przewidują przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 648/2012, dalej: Rozporządzenie CRR.

Obligacje kapitałowe zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (Dz.U.2022.2244 ze zm., dalej: „Ustawa o obligacjach”) natomiast pożyczki podporządkowane zostały uregulowane w odpowiednich przepisach Prawa bankowego.

Zgodnie z brzmieniem uzasadnienia do rządowego projekt ustawy o zmianie ustawy o obligacjach, ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw - Druk nr 2992 (dalej: „Uzasadnienie”):

„projektowana ustawa o zmianie ustawy o obligacjach, ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw ma na celu określenie zasad emisji instrumentów kapitałowych, w tym nowej kategorii obligacji w postaci obligacji kapitałowych, kwalifikowanych do kapitału regulacyjnego banków i domów maklerskich albo środków własnych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji zgodnie z właściwymi przepisami prawa Unii Europejskiej. Projektowane rozwiązania zmierzają przede wszystkim do zniesienia barier w odniesieniu do emisji instrumentów, które będą mogły być zaliczane do tzw. kapitału dodatkowego Tier I i Tier II banków i domów maklerskich oraz klasyfikowane do środków własnych jako pozycje tzw. podstawowych środków własnych kategorii 1, kategorii 2 i kategorii 3 - w przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Proponuje się również doprecyzowanie istniejących rozwiązań prawnych, a także określenie kręgu emitentów uprawnionych do emisji instrumentów, które mogą być zaliczane do ich funduszy własnych albo środków własnych”.

W konsekwencji, celem Ustawy zmieniającej było wprowadzenie do polskiego porządku prawnego obligacji kapitałowych oraz pożyczek podporządkowanych, umożliwiających zakwalifikowanie środków z ich emisji jako instrumentów w kapitale Tier I (lub Tier II).

Mając na uwadze powyższą zmianę przepisów prawnych, Wnioskodawca wskazuje, że podjął rozmowy z większościowym akcjonariuszem, w sprawie objęcia przez ten podmiot obligacji kapitałowych wyemitowanych przez Bank na podstawie Ustawy o obligacjach. W wyniku przeprowadzonych negocjacji został przygotowany projekt warunków emisji obligacji (dalej: „Warunki emisji obligacji”, lub „Warunki”), które po przeprowadzeniu niezbędnych uzgodnień zostaną przedstawione Radzie Nadzorczej Banku do zatwierdzenia. Statut Banku przewiduje możliwość emisji przez Bank obligacji kapitałowych.

Bank jako osoba prawna, utworzona i funkcjonująca zgodnie z przepisami Prawa bankowego, działa na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych, której podstawowym rodzajem jest działalność pożyczkowo-kredytowa. Zgodnie z wymogami Prawa bankowego, prowadzenie działalności kredytowej wymaga zaangażowania funduszy własnych na ściśle określonym poziomie. Banki są więc zobowiązane do posiadania dostatecznej wielkości funduszy własnych, aby móc pokryć nieoczekiwane straty oraz prowadzić działalność operacyjną.

Uzasadnieniem emisji obligacji kapitałowych jest konieczność zapewnienia wymaganego przepisami prawnymi współczynnika wypłacalności, do którego utrzymania na odpowiednim poziomie jest zobowiązany każdy bank. Pozyskane z emisji obligacji kapitałowych środki pieniężne służyć będą powiększeniu funduszy własnych, co w praktyce oznaczać będzie możliwość prowadzenie działalności bankowej w zakresie wymaganym okolicznościami rynkowymi. Pozyskane w ten sposób środki pieniężne zostaną ulokowane w papierach wartościowych generujących przychody odsetkowe stanowiące przychody podatkowe Banku. Jednocześnie dzięki powiększeniu współczynnika wypłacalności, Bank będzie mógł zwiększyć swoje zaangażowanie kredytowe, z tytułu którego otrzymywać będzie odsetki stanowiące jego przychody podatkowe.

Obligacje kapitałowe, których dotyczy niniejszy wniosek nie będą pożyczką partycypacyjną w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 13d Ustawy o CIT.

Cechy charakterystyczne i ryzyka wyemitowanych obligacji kapitałowych będą wynikały z niżej zacytowanych zapisów Warunków emisji obligacji.

W pkt 3.2 tego dokumentu, znajdzie się zapis o tym, że obligacje będą stanowiły obligacje kapitałowe zgodnie z przepisami Ustawy o obligacjach:

3.FORMA, NOMINAŁ I TYTUŁ PRAWNY

3.1Data Emisji: Obligacje zostaną wyemitowane w dniu [•] [2024] (Data Emisji).

3.2Forma: Obligacje zostaną wyemitowane jako obligacje na okaziciela i jako obligacje kapitałowe zgodnie z Ustawą o Obligacjach. Oświadczenie o przyjęciu propozycji nabycia Obligacji może zostać złożone w postaci elektronicznej.

W pkt 4 Warunków znajdzie się z kolei zapis o statusie wyemitowanych obligacji:

4.STATUS OBLIGACJI

W przypadku upadłości Emitenta i zaspokajania wierzytelności i należności przypadających od Emitenta zgodnie z Prawem Upadłościowym, należności przypadające od Emitenta z tytułu Obligacji, w tym kwota główna i odsetki z tytułu Obligacji oraz koszty egzekucji, zostaną zaliczone do kategorii dziewiątej zobowiązań Emitenta zgodnie z art. 440 ust. 2 Prawa Upadłościowego i zostaną zaspokojone:

a) po zobowiązaniach Emitenta zaliczonych do kategorii od pierwszej do ósmej zobowiązań Emitenta zgodnie z art. 440 ust. 2 Prawa Upadłościowego;

b) jednocześnie względem siebie oraz innych zobowiązań Emitenta zaliczonych do kategorii dziewiątej zobowiązań Emitenta zgodnie z art. 440 ust. 2 Prawa Upadłościowego; oraz

c) przed jakimikolwiek zobowiązaniami Emitenta zaliczonymi do kategorii dziesiątej zobowiązań Emitenta zgodnie z art. 440 ust. 2 Prawa Upadłościowego.

Obligacje nie są zabezpieczone ani objęte gwarancją. Z Obligacji nie wynika zobowiązanie Emitenta do ustanowienia po Dniu Emisji zabezpieczeń wierzytelności Obligatariuszy wynikających z Obligacji.

Zamiarem Emitenta jest, aby wpływy z emisji Obligacji były traktowane w celach regulacyjnych jako Dodatkowy Kapitał Tier 1. Możliwie najszybciej po Dacie Emisji Emitent złoży wniosek do KNF w celu uzyskania zgody KNF na zakwalifikowanie wpływów z emisji Obligacji jako Dodatkowego Kapitału Tier 1 Emitenta.

Jeśli KNF odmówi wydania zgody na zakwalifikowanie wpływów z emisji Obligacji jako Dodatkowego Kapitału Tier 1 Emitenta, Emitent może umorzyć niewykupione Obligacje bez zgody KNF, zgodnie z Warunkiem 7.5 (Brak zgody Właściwego Organu Regulacyjnego) poniżej.

W pkt 6.5 Warunków znajdzie się natomiast zapis o ujawnieniu ryzyka umorzenia kapitału:

6.ODPIS OBNIŻAJĄCY WARTOŚĆ I PRZYWRÓCENIE

[...]

6.5Ujawnienie ryzyka: Nabywając Obligacje każdy Obligatariusz przyjmuje do wiadomości ryzyko związane z wystąpieniem Zdarzenia Inicjującego, na skutek którego Obligacje Będą Przedmiotem Odpisu Obniżającego Wartość tj. ryzyko, że wartość nominalna Obligacji i tym samym wartość wierzytelności przypadającej Obligatariuszowi do Emitenta może zostać znacząco obniżona bez odszkodowania dla Obligatariuszy. Ponadto, w przypadku likwidacji Emitenta wartość wierzytelności przypadających Obligatariuszom wobec Emitenta będzie równa Aktualnej Kwocie Głównej, a nie Pierwotnej Kwocie Głównej. Podobnie, jeśli po Odpisie Obniżającym Wartość Emitent wykupi Obligacje zgodnie z Warunkiem 7 (Wykup), Obligacje zostaną wykupione za ich Aktualną Kwotę Główną, a nie Pierwotną Kwotę Główną.

Po anulowaniu Kwoty Odsetek, nie będzie ona płatna przez Emitenta ani uważana za narosłą lub należną Obligatariuszom i Obligatariuszom nie będą przysługiwać żadne prawa do Kwoty Odsetek ani do otrzymania żadnych dodatkowych odsetek ani odszkodowania w następstwie tego anulowania. Anulowana Kwota Odsetek nie zostanie przywrócona ani wypłacona w razie Przywrócenia, w przypadku likwidacji ani w innych okolicznościach.

W pkt 5.9 Warunków znajdować się będą zapisy o umorzeniu (anulowaniu) odsetek:

5.ODSETKI

[...]

5.9Anulowanie Kwot Odsetek:

a)Anulowanie opcjonalne

W drodze uchwały Zarządu Emitent może według własnego uznania zdecydować o anulowaniu (w całości lub w części) Kwoty Odsetek, która w przeciwnym wypadku zostałaby wypłacona w Dacie Płatności Odsetek niezależnie od tego, czy posiada Pozycje Podlegające Podziałowi lub czy Maksymalna Kwota Podlegająca Wypłacie jest większa od zera.

Kwoty Odsetek z tytułu Obligacji nie podlegają kumulacji. W związku z powyższym, jeżeli jakakolwiek Kwota Odsetek (lub jej część) nie zostanie wypłacona z tytułu Obligacji w wyniku podjętej przez Emitenta decyzji o anulowaniu tej Kwoty Odsetek zgodnie z niniejszym punktem (a) lub ograniczeń w zakresie płatności, o których mowa w punkcie (b) poniżej, wtedy (i) prawo Obligatariuszy do otrzymania odpowiedniej Kwoty Odsetek (lub jej części) za odpowiedni Okres Odsetkowy wygaśnie, a Emitent nie będzie zobowiązany do wypłaty tej Kwoty Odsetek (lub jej części) naliczonej za dany Okres Odsetkowy ani do zapłaty jakichkolwiek odsetek z tego tytułu oraz (ii) nie będzie to stanowić przypadku niewykonania zobowiązań z tytułu Obligacji ani naruszenia obowiązków Emitenta, ani też jakiegokolwiek innego przypadku niewykonania zobowiązań Emitenta ani uprawniać Obligatariuszy do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości lub rozwiązanie Emitenta.

b)Anulowanie obowiązkowe

W drodze uchwały Zarządu Emitent anuluje wypłatę Kwoty Odsetek (w całości lub, zależnie od okoliczności, w części) jeśli Właściwy Organ Regulacyjny zawiadomi Emitenta na piśmie, że zgodnie z Właściwymi Przepisami ustalił, że w wyniku dokonanej przez niego oceny sytuacji finansowej i wypłacalności Emitenta Kwota Odsetek powinna zostać anulowana (w całości lub w części).

W każdym przypadku, maksymalna Kwota Odsetek (w tym ewentualne dodatkowe kwoty płatne zgodnie z Warunkiem 9 (Opodatkowanie)), jaka może być płatna (w całości lub, zależnie od okoliczności, w części) z tytułu Obligacji nie przekroczy kwoty, która:

(i)po zsumowaniu z odsetkami lub wypłatami z zysku, które zostały wypłacone lub zrealizowane, bądź które muszą zostać wypłacone lub zrealizowane z innych pozycji funduszy własnych w bieżącym roku obrotowym (z wyłączeniem wszelkich odsetek od instrumentów w Kapitale Tier 2 lub które zostały już uwzględnione, w formie odliczeń, w kalkulacji Pozycji Podlegających Podziałowi), będzie wyższa od kwoty (ewentualnych) Pozycji Podlegających Podziałowi dostępnych wówczas dla Emitenta; oraz

(ii)po zsumowaniu z innymi wypłatami z zysku lub płatnościami, o których mowa w art. 55 Ustawy o Nadzorze Makroostrożnościowym, lub w postanowieniach Właściwych Przepisów dotyczących innych ograniczeń w dokonywaniu wypłat z zysku lub płatności, ze zmianami lub zastąpieniami,

spowodowałaby przekroczenie obowiązującej w tym czasie Maksymalnej Kwoty Podlegającej Wypłacie (o ile w tym czasie obowiązuje ograniczenie dotyczące Maksymalnej Kwoty Podlegającej Wypłacie w CRD lub Dyrektywie w Sprawie Działań Naprawczych oraz Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji Banków).

c)Zawiadomienie o anulowaniu Kwot Odsetek

Zawiadomienie o anulowaniu płatności planowanej Kwoty Odsetek zostanie złożone Obligatariuszom (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) możliwie najszybciej, lecz nie więcej niż sześćdziesiąt (60) dni kalendarzowych, przed odpowiednią Datą Płatności Odsetek (przy czym niezłożenie takiego zawiadomienia nie wpłynie na anulowanie jakiejkolwiek takiej Kwoty Odsetek w całości lub w części przez Emitenta i nie będzie dla żadnych celów stanowić przypadku niewykonania zobowiązań Emitenta).

d)Ujawnienie ryzyka

Nabywając Obligacje każdy Obligatariusz przyjmuje do wiadomości ryzyko związane z umorzeniem przez Emitenta zaplanowanej Kwoty Odsetek tj. ryzyko, że może nie otrzymać całości odsetek z tytułu Obligacji, jakie spodziewał się otrzymać nabywając Obligacje i że otrzymany przez niego zwrot z inwestycji w Obligacje może być niższy niż spodziewany. Każdy Obligatariusz przyjmuje ponadto do wiadomości, że jakiekolwiek umorzenie zaplanowanej Kwoty Odsetek nie będzie stanowić niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania z tytułu Obligacji i w tym przypadku Obligatariuszom nie będzie przysługiwać prawo żądania od Emitenta w jakimkolwiek czasie wypłaty tak umorzonych odsetek.

Ponadto, w pkt 7 Warunków emisji obligacji wyszczególnione zostaną przesłanki określające warunki wykupu obligacji:

7.WYKUP

7.1Brak ustalonej daty wykupu: Obligacje są obligacjami wieczystymi bez ustalonej daty wykupu.

7.2Opcjonalny wykup po Dacie Pierwszej Opcji Wykupu: Emitent może (według swojego wyboru, lecz z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu)), z zastrzeżeniem złożenia Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia) (które to zawiadomienie będzie nieodwołalne), wykupić niewykupione w tym czasie Obligacje, w odpowiedniej Dacie Opcjonalnego Umorzenia w całości, lecz nie w części, za ich Pierwotną Kwotę Główną (przy czym, jeśli w jakimkolwiek czasie złożone zostało Zawiadomienie o Odpisie Obniżającym Wartość lub Obligacje Były Przedmiotem Odpisu Obniżającego Wartość zgodnie z Warunkiem 6.1. (Odpis Obniżający Wartość), Emitent nie będzie uprawniony do wykonania opcji przysługującej mu zgodnie z niniejszym Warunkiem 7.2 do czasu pełnego przywrócenia kwoty głównej Obligacji, które Były Przedmiotem Odpisu Obniżającego Wartość, zgodnie z Warunkiem 6.3 (Przywrócenie)), łącznie z wszelkimi (ewentualnymi) odsetkami narosłymi do odpowiedniej Daty Opcjonalnego Umorzenia (z wyłączeniem).

7.3Opcjonalny wykup po wystąpieniu Zdarzenia Kapitałowego: Po wystąpieniu Zdarzenia Kapitałowego, Emitent może (według swojego wyboru, lecz z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu)) w każdym czasie z zastrzeżeniem złożenia Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia) (które to zawiadomienie będzie nieodwołalne), wykupić niewykupione w tym czasie Obligacje w całości, lecz nie w części, za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu.

7.4Opcjonalny wykup po wystąpieniu Zdarzenia Dotyczącego Podatku:

a)Jeśli z powodu zmiany przepisów prawa lub regulacji lub zmiany oficjalnej interpretacji bądź stosowania przepisów prawa lub regulacji w Polsce lub jakiejkolwiek jej jednostce podziału administracyjnego bądź przez jakiekolwiek jej organy uprawnione do nakładania podatków wchodzącej w życie w lub po Dacie Emisji, Emitent przy okazji kolejnej płatności odsetek należnych z tytułu Obligacji nie będzie mógł dokonać takiej płatności bez konieczności uiszczenia dodatkowych kwot, o których mowa w Warunku 9 (Opodatkowanie) (Zdarzenie Dotyczące Podatku Pobieranego u Źródła), Emitent może (według swojego wyboru, lecz z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu)), w każdym czasie, z zastrzeżeniem złożenia Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) (które to zawiadomienie będzie nieodwołalne), wykupić niewykupione w tym czasie Obligacje w całości, lecz nie w części, za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu, pod warunkiem, że data wykupu, której dotyczy zawiadomienie, jakie może zostać złożone zgodnie z niniejszym, może nastąpić nie wcześniej niż w najpóźniejszym możliwym terminie, w którym Emitent mógłby dokonać zapłaty odsetek bez odliczenia lub pobrania Polskich Podatków lub, jeżeli data taka już upłynęła, tak szybko, jak to będzie możliwe po tej dacie.

b)Jeśli przy kolejnej wypłacie odsetek z tytułu Obligacji Emitent nie mógłby z powodu przepisów polskiego prawa dokonać płatności na rzecz Obligatariuszy w pełnej wymagalnej w tym czasie wysokości (w tym wszelkich dodatkowych kwot, które byłyby płatne zgodnie z Warunkiem 9 (Opodatkowanie), gdyby nie obowiązywały te przepisy polskiego prawa) (Zdarzenie Dotyczące Ubruttowienia), wówczas Emitent może (z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu) poniżej) po złożeniu Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) (które to zawiadomienie będzie nieodwołalne), wykupić niewykupione w tym czasie Obligacje w całości, lecz nie w części, za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu, pod warunkiem, że data wykupu, której dotyczy zawiadomienie, jakie może zostać złożone zgodnie z niniejszym, może nastąpić nie wcześniej niż w najpóźniejszym możliwym terminie, w którym Emitent mógłby dokonać zapłaty pełnej kwoty płatnych odsetek bez odliczenia lub pobrania Polskich Podatków lub, jeżeli data taka już upłynęła, tak szybko, jak to będzie możliwe po tej dacie.

c)Jeżeli z powodu zmiany przepisów prawa lub regulacji w Polsce lub jakiejkolwiek jej jednostce podziału administracyjnego bądź przez jakiekolwiek jej organy uprawnione do nakładania podatków, lub zmiany w stosowaniu lub oficjalnej interpretacji tych przepisów prawa lub regulacji wchodzącej w życie w lub po Dacie Emisji, zmianie ulegnie reżim podatkowy mający zastosowanie do płatności odsetek z tytułu Obligacji, a skutkiem tej zmiany będzie obniżenie kwoty odsetek płatnych przez Emitenta z tytułu Obligacji, które Emitent może odliczyć od podatku dla potrzeb polskiego podatku dochodowego od osób prawnych (Zdarzenie Dotyczące Odliczenia Podatku), Emitent może, z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu) poniżej, według swojego wyboru, w każdym czasie, po złożeniu Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) wykupić w całości, lecz nie w części, niewykupione w tym czasie Obligacje za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi od niej do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu, pod warunkiem, że data wykupu, której dotyczy zawiadomienie, jakie może zostać złożone zgodnie z niniejszymi Warunkami Emisji, może nastąpić nie wcześniej niż w najpóźniejszym możliwym terminie, w którym Emitent mógłby dokonać takiej zapłaty z należnymi odsetkami, które Emitent może odliczyć od podatku dla potrzeb polskiego podatku dochodowego od osób prawnych w takim samym zakresie, w jakim nastąpiłoby to w Dacie Emisji.

d)[Jeśli z powodu zmiany przepisów prawa lub regulacji lub zmiany oficjalnej interpretacji bądź stosowania przepisów prawa lub regulacji w Polsce, [lub jakiejkolwiek interpretacji podatkowej wydanej przez odpowiedni organ podatkowy] lub jakiejkolwiek jej jednostce podziału administracyjnego bądź przez jakiekolwiek jej organy uprawnione do nakładania podatków wchodzącej w życie w lub po Dacie Emisji zmianie ulegnie reżim podatkowy mający zastosowanie do wpływów z objęcia Obligacji zapłaconych przez Obligatariuszy, a skutkiem tej zmiany będzie zmiana klasyfikacji podatkowej tych wpływów z objęcia jako podlegającego opodatkowaniu dochodu Emitenta (Zdarzenie Dotyczące Zmiany Klasyfikacji Podatkowej), Emitent może (według własnego wyboru, lecz z zastrzeżeniem Warunku 7.7 (Warunki wykupu)), w każdym czasie, po złożeniu Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) (przy czym zawiadomienie to będzie nieodwołalne) wykupić w całości, lecz nie w części, niewykupione w tym czasie Obligacje za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi od niej do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu, pod warunkiem, że data wykupu, której dotyczy zawiadomienie, jakie może zostać złożone zgodnie z niniejszymi Warunkami Emisji, może nastąpić nie wcześniej niż w najpóźniejszym możliwym terminie, w którym Emitent mógłby nie sklasyfikować tych wpływów z objęcia Obligacji zapłaconych przez Obligatariuszy jako podlegającego opodatkowaniu dochodu Emitenta lub, jeśli termin ten upłynął, możliwie najszybciej po jego upływie.]

Emitent nie złoży zawiadomienia zgodnie z niniejszym Warunkiem 7.4 (Opcjonalny wykup po wystąpieniu Zdarzenia Dotyczącego Podatku), chyba że wykaże w sposób zadowalający Właściwy Organ Regulacyjny, że zmiana, o której mowa w punkcie (a), (b), (c) i (d) powyżej jest istotna i nie można jej było w racjonalny sposób przewidzieć w czasie emisji Obligacji.

7.5Brak zgody Właściwego Organu Regulacyjnego: Jeśli Właściwy Organ Regulacyjny odmówi uznania wpływów z emisji Obligacji za Dodatkowy Kapitał Tier 1 Emitenta, Emitent może, według swojego wyboru, w każdym czasie, po złożeniu Obligatariuszom zawiadomienia z wyprzedzeniem co najmniej pięciu (5), lecz nie więcej niż trzydziestu (30) dni kalendarzowych (zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia)) wykupić w całości, lecz nie w części, niewykupione w tym czasie Obligacje, za ich Aktualną Kwotę Główną, łącznie ze wszystkimi odsetkami narosłymi do ustalonej daty (ewentualnego) wykupu,

7.6Umorzenie: Wszystkie Obligacje, jakie zostaną wykupione przez Emitenta, zostaną niezwłocznie umorzone i w związku z tym nie mogą zostać ponownie wyemitowane i zobowiązania Emitenta z tytułu jakichkolwiek tych Obligacji będą uznane za spłacone.

7.7Warunki wykupu: Obligacje mogą zostać wykupione tylko, jeśli Właściwy Organ Regulacyjny udzielił swojego uprzedniego zezwolenia na taki wykup, za wyjątkiem sytuacji wskazanej w Warunku 7.5 (Brak zgody Właściwego Organu Regulacyjnego), i zostały spełnione inne warunki określone w art. 77 i art. 78 Rozporządzenia w Sprawie Wymogów Ostrożnościowych (mające zastosowanie w dacie tego wykupu).

a)W Dacie Emisji muszą być spełnione następujące warunki zgodnie z art. 77 i art. 78 Rozporządzenia w Sprawie Wymogów Ostrożnościowych:

(i)w dacie lub przed datą takiego wykupu Obligacji, Emitent zastąpi Obligacje instrumentami kapitałowymi o tej samej lub wyższej jakości na warunkach, które są stabilne z punktu widzenia jego zdolności dochodowej; lub

(ii)Emitent wykazał w sposób zadowalający Właściwy Organ Regulacyjny, że po dokonaniu takiego wykupu jego fundusze własne i zobowiązania kwalifikowane przekroczyłyby wymogi określone w Uregulowaniach CRD i Polskich Przepisach Wykonawczych do Dyrektywy w Sprawie Działań Naprawczych oraz Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji Banków o margines, który Właściwy Organ Regulacyjny uznaje za konieczny na podstawie Uregulowań CRD w celu określenia przez niego odpowiedniego poziomu kapitału instytucji.

b)W przypadku wykupu przed piątą (5) rocznicą Daty Emisji, jeśli:

i)spełnione są warunki określone punktach (a)(i) lub (a)(ii) powyżej; oraz

(A)w przypadku wykupu na skutek wystąpienia Zdarzenia Kapitałowego, (x) Właściwy Organ Regulacyjny uznaje tę zmianę za wystarczająco pewną oraz (y) Emitent wykazuje w sposób zadowalający Właściwy Organ Regulacyjny, że Zdarzenie Kapitałowe nie było w sposób racjonalny możliwe do przewidzenia w chwili emisji Obligacji; lub

(B)w przypadku wykupu na skutek wystąpienia Zdarzenia Dotyczącego Podatku, Emitent wykazuje w sposób zadowalający Właściwy Organ Regulacyjny, że takie Zdarzenie Dotyczące Podatku jest istotne i nie było w sposób racjonalny możliwe do przewidzenia w chwili emisji Obligacji i Emitent zawiadomił Obligatariuszy nie mniej niż pięć (5) dni kalendarzowych przed określoną datą wykupu, że takie Zdarzenie Dotyczące Podatku wystąpiło lub, zależnie od okoliczności, wystąpi nie później niż dziewięćdziesiąt (90) dni kalendarzowych po ustalonej dacie wykupu; lub

(C)Emitent zastępuje Obligacje instrumentami funduszy własnych o tej samej lub wyższej jakości na warunkach, które są stabilne z punktu widzenia zdolności dochodowej Emitenta i Właściwy Organ Regulacyjny zezwolił na to działanie na podstawie ustalenia, że byłoby ono korzystne z ostrożnościowego punktu widzenia oraz uzasadnione wyjątkowymi okolicznościami.

W celu uniknięcia wątpliwości, jakakolwiek odmowa Właściwego Organu Regulacyjnego udzielenia uprzedniego pisemnego zezwolenia nie będzie dla żadnych celów stanowić przypadku niewykonania zobowiązań.

7.8Ustalenie Zdarzenia Inicjującego zastępuje zawiadomienie o wykupie: Jeśli Emitent złożył zawiadomienie o wykupie Obligacji zgodnie z Warunkiem 7.2 (Opcjonalny wykup po Dacie Pierwszej Opcji Wykupu), Warunkiem 7.3 (Opcjonalny wykup po wystąpieniu Zdarzenia Kapitałowego), Warunkiem 7.4 (Opcjonalny wykup po wystąpieniu Zdarzenia Dotyczącego Podatku) lub Warunkiem 7.5 (Brak zgody Właściwego Organu Regulacyjnego) i, po złożeniu tego zawiadomienia, lecz przed odpowiednią datą wykupu, Emitent ustali, że wystąpiło Zdarzenie Inicjujące, stosowne zawiadomienie o wykupie zostanie automatycznie uchylone i nie będzie miało mocy wiążącej, Obligacje nie zostaną wykupione w planowanym terminie wykupu, a zamiast tego dokonany zostanie Odpis Obniżający Wartość Obligacji zgodnie z Warunkiem 6 (Odpis Obniżający Wartość i Przywrócenie).

W związku z wyemitowanymi obligacjami, Bank zostanie zobowiązany do uiszczania na rzecz podmiotu, który obejmie obligacje, odsetek od kwoty głównej obligacji. Odsetki będą naliczane od kapitału i będą miały charakter definitywny. Oznacza to, że zostaną one pokryte przez Bank z własnych środków finansowych w okolicznościach, w których nie zostaną one w jakiejkolwiek formie Bankowi zwrócone ani zrefundowane. Bank będzie posiadał potwierdzenia poniesienia tych kosztów, w postaci dokumentów potwierdzających dokonanie przelewu z tytułu odsetek od obligacji kapitałowych.

Jak zostało to już wcześniej przedstawione, przeznaczeniem pozyskanych z wyemitowanych obligacji kapitałowych środków pieniężnych będzie podwyższenie minimalnych wymogów ostrożnościowych, co pozwoli Bankowi dzięki pozyskanym z emisji środkom pieniężnym rozwinięcie skali podstawowej działalności bankowej, przede wszystkim zwiększenie działalności kredytowej i pożyczkowej, która generować będzie przychody z tytułu odsetek. Ponadto, pozyskane z emisji środki pieniężne będą inwestowane w nabycie papierów wartościowych przynoszących Bankowi przychody odsetkowe.

W powyższych okolicznościach, koszty z tytułu odsetek jakie Bank będzie ponosił na rzecz obligatariusza z tytułu wyemitowanych obligacji kapitałowych, wiązać się będą z uzyskiwaniem przychodów podatkowych jakie generować będą po stronie Banku odsetki od udzielonych kredytów, pożyczek i nabytych papierów wartościowych.

Zapis dotyczący płatności odsetek został uregulowany w pkt 8 Warunków emisji obligacji i będzie brzmiał następująco:

8.PŁATNOŚCI

8.1Metoda płatności: Płatności z tytułu kwoty głównej oraz odsetek od Obligacji dokonywane będą za pośrednictwem KDPW zgodnie z odpowiednimi przepisami KDPW na rzecz Obligatariuszy posiadających Obligacje w Dniu Ustalenia Praw.

Odsetki będą naliczane od kapitału według zmiennej stopy procentowej opartej o stopę referencyjną (EURIBOR, na okres 3 miesięcy) oraz marżę. Wynika to z definicji zawartej w pkt 2 Warunków emisji obligacji:

2.INTERPRETACJA

2.1.Definicje: W niniejszych Warunkach Emisji następujące terminy mają następujące znaczenia:

[...]

Stopa Procentowa oznacza w przypadku jakiegokolwiek Okresu Odsetkowego sumę (a) Stopę Referencyjną EURIBOR (określoną zgodnie z Warunkiem 5 (Odsetki)) i (b) Marży, z tym, że jeśli suma (a) Stopy Referencyjnej EURIBOR (określonej zgodnie z Warunkiem 5 (Odsetki)) i (b) Marży będzie niższa niż zero, Stopa Procentowa będzie równa zero procent w stosunku rocznym, w każdym przypadku ustaloną przez Agenta Kalkulacyjnego zgodnie z Warunkiem 5 (Odsetki).

[.]

Stopa Referencyjna EURIBOR oznacza stopę procentową oferowaną na europejskim rynku międzybankowym dla depozytów w euro na okres trzech (3) miesięcy rozpoczynający się w pierwszym dniu odpowiedniego Okresu Odsetkowego, której administratorem jest A. (lub inny podmiot, który przejmie rolę administratora tej stopy procentowej).

Szczegółowy zapis dotyczący zasad konstrukcji odsetek został uregulowany w pkt 5 Warunków emisji obligacji, a jego kluczowe zapisy będą brzmiały następująco:

5.ODSETKI

5.1Stopa procentowa: Odsetki z tytułu Obligacji będą narastać od Aktualnej Kwoty Głównej według odpowiedniej Stopy Procentowej począwszy od Daty Emisji (włącznie). Odsetki będą wypłacane co kwartał z dołu w każdej Dacie Płatności Odsetek począwszy od [•] [2024] r., w każdym wypadku z zastrzeżeniem Warunku 5.9 (Anulowanie Kwot Odsetek) i Warunku 8 (Płatności).

5.2Naliczanie odsetek: Z zastrzeżeniem Warunku 5.9 (Anulowanie Kwot Odsetek), każda Obligacja przestanie być oprocentowana od dnia, w którym, w okolicznościach wskazanych w niniejszych Warunkach Emisji, Emitent powinien ją wykupić, chyba że Emitent nie wykupił jej w tym dniu. W takiej sytuacji Obligacja będzie nadal oprocentowana zgodnie z niniejszym Warunkiem 5 (Odsetki) do dnia, w którym odpowiedni Obligatariusz otrzyma wszystkie sumy należne z tytułu tej Obligacji.

5.3Ustalanie Stopy Referencyjnej EURIBOR: z zastrzeżeniem Warunku 5.8 (Zastąpienie Stopy Referencyjnej EURIBOR), Stopa Referencyjna EURIBOR dla każdego Okresu Odsetkowego będzie obliczana na podstawie poniższych postanowień:

a)w każdej Dacie Ustalenia Stopy Procentowej Agent Kalkulacyjny ustali Stopę Referencyjną EURIBOR dla odpowiedniego Okresu Odsetkowego jako kwotowanie widniejące, o godzinie lub około godziny 11:00 (rano) (czasu środkowoeuropejskiego) w tej Dacie Ustalenia Stopy Procentowej, na Stronie Serwisu (Stopa Referencyjna ze Strony Serwisu). Jeśli Stopa Referencyjna EURIBOR będzie niedostępna, Agent Kalkulacyjny zwróci się do głównego oddziału w Strefie Euro każdego z Banków Referencyjnych o podanie Agentowi Kalkulacyjnemu swoich oferowanych kwotowań (wyrażonych jako stopa odsetkowa w stosunku rocznym) Stopy Referencyjnej EURIBOR o godzinie lub około godziny 11:00 (rano) (czasu środkowoeuropejskiego) w odpowiedniej Dacie Ustalenia Stopy Procentowej. Jeśli co najmniej dwa Banki Referencyjne podadzą Agentowi kalkulacyjnemu swoje oferowane kwotowania, Stopa Referencyjna EURIBOR dla takiego Okresu Odsetkowego będzie średnią arytmetyczną (zaokrągloną w razie potrzeby do piątego miejsca po przecinku, przy czym 0,000005 zostanie zaokrąglone w górę) tych oferowanych kwotowań ustalonych przez Agenta Kalkulacyjnego; oraz

b)jeśli w jakiejkolwiek Dacie Ustalenia Stopy Procentowej Stopa Referencyjna EURIBOR nie będzie dostępna, wówczas Emitent wspólnie z Obligatariuszami ustalą Stopę Procentową dla odpowiedniego Okresu Odsetkowego, która będzie wtedy uważana za Stopę Procentową obowiązującą w tej Dacie Ustalenia Stopy Procentowej, z tym, że jeśli Emitent lub, odpowiednio, Agent Kalkulacyjny ustali, że (i) Strona Serwisu przestała być dostępna lub (ii) wystąpiło Zdarzenie Dotyczące Wskaźnika Referencyjnego, wówczas Stopa Referencyjna EURIBOR zostanie ustalona zgodnie z Warunkiem 5.8 (Zastąpienie Stopy Referencyjnej EURIBOR).

5.4Ustalanie Stopy Procentowej: Agent Kalkulacyjny, możliwie najszybciej po godzinie 11:00 rano (czasu środkowoeuropejskiego) w każdej Dacie Ustalenia Stopy Procentowej, obliczy Stopę Procentową dla tego Okresu Odsetkowego .

5.5Publikowanie Stopy Procentowej: Agent Kalkulacyjny spowoduje, że ustalona przez niego Stopa Procentowa zostanie podana Emitentowi (jeśli nie będzie nim Agent Kalkulacyjny) możliwie najszybciej po jej ustaleniu, lecz w żadnym wypadku nie później niż czwartego (4) Dnia Roboczego po takim ustaleniu.

5.6Obliczanie kwoty odsetek od Podstawy Obliczenia Odsetek: Kwota odsetek płatnych od Podstawy Obliczenia Odsetek za jakikolwiek okres będzie obliczana poprzez:

(a)zastosowanie odpowiedniej Stopy Procentowej do Podstawy Obliczenia Odsetek;

(b)przemnożenie tego iloczynu przez Ułamek Liczby Dni; oraz

(c)zaokrąglenie wyniku do najbliższego centa (pół centa zostanie zaokrąglone w górę).

5.7Agent Kalkulacyjny: Emitent może w każdym czasie odwołać powołanie Agenta Kalkulacyjnego i powołać zastępczego Agenta Kalkulacyjnego, przy czym w czasie, gdy jakiekolwiek Obligacje będą niewykupione, w każdym czasie istnieć będzie Agent Kalkulacyjny dla potrzeb Obligacji posiadający wyznaczony oddział w dużym europejskim mieście. W wypadku, gdy wyznaczony oddział jakiegokolwiek banku nie będzie w stanie wykonywać lub nie będzie gotów do dalszego wykonywania obowiązków Agenta Kalkulacyjnego lub nie ustal należycie Kwoty Odsetek za jakikolwiek Okres Odsetkowy, Emitent wyznaczy w jego miejsce europejski oddział innego wiodącego banku zawierający transakcje w strefie euro lub na londyńskim rynku międzybankowym. Agent Kalkulacyjny nie może zrezygnować z pełnienia obowiązków ani zostać odwołany bez uprzedniego powołania następcy. Wykonując swoje obowiązki Agent Kalkulacyjny będzie działać jako niezależny ekspert, a nie jako przedstawiciel Emitenta lub Obligatariuszy.

Zawiadomienie o zmianie Agenta Kalkulacyjnego lub zmianie wyznaczonego oddziału tego Agenta Kalkulacyjnego zostanie niezwłocznie złożone Obligatariuszom racjonalnie możliwie najszybciej zgodnie z Warunkiem 13 (Zawiadomienia).

W związku z tym, że przytoczone fragmenty Warunków emisji zawierają definicje uregulowane w innych jej częściach, w celu ułatwienia interpretacji powyższych fragmentów, Wnioskodawca załącza poglądowo całą treść projektowanych Warunków emisji.

Pytania (sformułowane ostatecznie w piśmie z 12 kwietnia 2024 r.)

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, że odsetki od kapitału wyemitowanych obligacji kapitałowych, jakie będzie uiszczał Wnioskodawca, będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, że otrzymane przez Spółkę środki pieniężne z tytułu wyemitowanych obligacji kapitałowych, nie będą stanowiły przychodu podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy istotną kwestią w zakresie postawionego przez Wnioskodawcę pytania nr 1 jest ustalenie, jaki charakter będą mieć płatności, które Spółka będzie ponosić w związku z emitowanymi obligacjami kapitałowymi. W pierwszym kroku, zdaniem Spółki, należy ustalić czy przedmiotowe płatności będą płatnościami o charakterze odsetkowym. Jest to istotne z tego względu, że w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) nie zawarto definicji pojęcia „odsetek”.

„Odsetki” są powszechnie definiowane jako wynagrodzenie za korzystanie z cudzego kapitału. Jednocześnie, jak wskazuje art. 359 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2023.1610 ze zm., dalej: „k.c.”) odsetki od sumy pieniężnej należą się tylko wtedy, gdy to wynika z czynności prawnej albo z ustawy, z orzeczenia sądu lub z decyzji innego właściwego organu.

W powyższym zakresie płatności jakie będzie ponosić Wnioskodawca z tytułu emisji obligacji kapitałowych oraz zaciągania pożyczek podporządkowanych stanowią płatności o charakterze odsetkowym. Podstawowym argumentem za takim stanowiskiem jest treść art. 27e Ustawy o obligacjach który wprost wskazuje, że obligacje kapitałowe mogą uprawniać obligatariusza do otrzymywania przez czas nieoznaczony odsetek.

Zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki płatności jakie dokonywać będzie Wnioskodawca z tytułu wyemitowanych obligacji kapitałowych są płatnościami o charakterze odsetkowym, gdyż będą one stanowić wynagrodzenie za korzystanie z kapitału uzyskanego przez Wnioskodawcę w wyniku emisji obligacji kapitałowych.

Przechodząc z kolei do zasadniczego elementu niniejszego zagadnienia, a mianowicie do możliwości zaliczenia przez Wnioskodawcę odsetek od obligacji do kosztów uzyskania przychodów, Wnioskodawca wskazuje, iż w tym zakresie zastosowanie powinny znaleźć zasady ogólne wynikające z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.

W świetle powyższego, kosztem uzyskania przychodów jest taki wydatek poniesiony przez podatnika, który spełnia łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, wymienione wyżej warunki zostaną spełnione.

Po pierwsze, wydatki z tytułu odsetek od obligacji kapitałowych będą ponoszone przez Wnioskodawcę z jego własnych zasobów finansowych oraz po drugie, wydatki te będą miały charakter definitywny, tj. po ich uregulowaniu nie będą podlegały zwrotowi. Wynika to z charakteru wydatków odsetkowych od obligacji kapitałowych, gdyż przepisy regulujące funkcjonowanie tych instrumentów nie przewidują możliwości zwrotu zapłaconych już odsetek.

Po trzecie, przedmiotowe wydatki będą pozostawały w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, zaś po czwarte, ich poniesienie będzie miało na celu uzyskanie, jak i zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodów.

W powyższym zakresie Wnioskodawca wskazuje, że wprowadzenie przez ustawodawcę nowych typów hybrydowych instrumentów miało na celu m. in. umożliwienie bankom pozyskania kapitału regulacyjnego, a także łatwiejsze dostosowanie się do wymogów kapitałowych. Tym samym wskazane wyżej okoliczności przemawiają za tym, aby uznać, że poniesienie kosztów odsetkowych z tytułu korzystania z obligacji kapitałowych, w celu spełnienia wymaganych prawem wymogów kapitałowych pozostaje adekwatne dla możliwości zapewnienia efektywności działalności Banku, tj. osiągania przychodów, a co najmniej utrzymania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Zapewnienie bowiem finansowania podstawowej działalności Banku w sposób bezpośredni przyczynia się do zagwarantowania również możliwości uzyskiwania w przyszłości przychodów z tej działalności, przede wszystkim w postaci odsetek od udzielonych kredytów i pożyczek, których udzielanie w większym niż dotąd zakresie będzie możliwe dzięki wyemitowaniu przedmiotowych obligacji kapitałowych.

Po piąte, wydatki na odsetki zostaną również odpowiednio udokumentowane, zgodnie z ogólnymi przepisami podatkowymi. Bank zobowiązany jest bowiem na podstawie art. 9 Ustawy o CIT do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami. Wszelkie wydatki związane z prowadzona działalnością są odpowiednio dokumentowane zgodnie z tymi przepisami i dotyczyć to będzie również kosztów poniesionych odsetek.

Ostatnią przesłanką uzasadniającą możliwość uznania poniesionego kosztu za koszt uzyskania przychodów jest, aby nie znajdował się on w negatywnym katalogu określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.

W powyższym zakresie, Wnioskodawca wskazuje, że jedynym przepisem, który wprost odnosi się do odsetek w ramach powyższego negatywnego katalogu jest art. 16 ust. 1 pkt 11 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Oznacza to, że mocą decyzji ustawodawcy, odsetki nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów tak długo jako są jedynie naliczone, ale to ograniczenie przestaje obowiązywać w momencie ich faktycznego uregulowania. Mianowicie, jeśli spełnione zostaną pozostałe przesłanki z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, czego wyznacznikiem jest poniesienie ich w sposób definitywny z majątku podatnika, to stają się kosztami uzyskania przychodów. Taka sytuacja będzie przedmiotem zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, tj. będą to koszty faktycznie poniesione z majątku Banku, będą pozostawały w związku z prowadzoną przez Bank działalnością i będą służyły uzyskaniu przychodu, zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów Banku.

Pozostałe przepisy szczególne określone w katalogu negatywnym odnoszą się jedynie do kapitału pożyczek (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a Ustawy o CIT) oraz do kwoty wykupu obligacji (art. 16 ust. 1 pkt 23 Ustawy o CIT), ale w związku z tym, że nie odnoszą się one wprost do odsetek, nie mają w tym przypadku zastosowania.

Ustawodawca wprowadzając do polskiego porządku prawnego nowe typy instrumentów hybrydowych w postaci obligacji kapitałowych nie zdecydował się jednocześnie na rozszerzenie negatywnego katalogu z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT o koszty odsetek ponoszonych przez banki od obligacji kapitałowych. Stanowi to więc wskazówkę interpretacyjną, iż ponoszone przez banki odsetki związane z tymi instrumentami powinny być rozpatrywane na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych tak samo jak odsetki od innych rodzajów instrumentów finansowych, np. obligacji czy pożyczek, które poprzez fakt, że również nie są wyszczególnione w katalogu negatywnym, stanowią koszt uzyskania przychodów podmiotu ponoszącego ich koszt na podstawie ogólnej regulacji określonej w art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.

Ponadto, zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy, należy przyjąć, że gdyby ustawodawca zamierzał wyłączyć odsetki uiszczane od obligacji kapitałowych z katalogu kosztów uzyskania przychodów, to przy wprowadzaniu tych instrumentów do polskiego porządku prawnego, wprost umieściłby odsetki od nich w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Skoro jednak tego nie zrobił, należy założyć, że uczynił to świadomie, uznając, iż stanowią one koszt uzyskania przychodów na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów.

Reasumując, w ocenie Spółki, koszty odsetkowe, które będzie ponosić Wnioskodawca z tytułu wyemitowanych obligacji kapitałowych spełniają wszystkie przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, w konsekwencji czego będą one stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Ad 2

Generalną zasadą obowiązującą w podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do udzielonych i odpowiednio otrzymanych pożyczek i kredytów jest, że kwota główna (kapitał) jest podatkowo obojętna. Udzielenie pożyczki jest zatem zdarzeniem podatkowo neutralnym w tym sensie, że z jednej strony, otrzymana przez pożyczkobiorcę kwota pożyczki oraz odpowiednio zwrócona pożyczkodawcy kwota pożyczki nie stanowią przychodu podatkowego żadnej ze stron. Z drugiej strony wydatki na spłatę kapitału pożyczki poniesione przez pożyczkobiorcę jak również wypłacona przez pożyczkodawcę kwota kapitału pożyczki nie stanowią dla żadnej ze stron kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi na tożsamość ekonomiczną, dotyczy to również kapitału wyemitowanej obligacji.

Implementację powyższej zasady można znaleźć w treści art. 12 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). W świetle powyższego, sam ustawodawca wprost wskazuje, że otrzymanych pożyczek (odpowiednio kwot z emisji obligacji) nie zalicza się do przychodów podatkowych.

Natomiast o ewentualnym przychodzie podatkowym po stronie podmiotu uzyskującego środki z wyemitowanych obligacji, można byłoby mówić tylko wówczas, gdyby doszło po jego stronie do powstania przysporzenia o charakterze definitywnym, w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT.

W przypadku, którego dotyczy niniejszy wniosek nie mamy jednak do czynienia z taką sytuacją, albowiem zgodnie z art. 74a ust. 1 Ustawy o obligacjach obligacje kapitałowe podlegają wykupowi w przypadku, gdy ich emitent zastrzegł prawo wykupu obligacji kapitałowych w warunkach emisji oraz uzyskał zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na wykup obligacji kapitałowych. Natomiast, jak wskazano w art. 74c Ustawy o obligacjach, obligacje kapitałowe stają się wymagalne w przypadku ogłoszenia upadłości albo otwarcia likwidacji emitenta obligacji kapitałowych.

W odniesieniu do powyższego, Wnioskodawca wskazuje, iż skoro przepisy Ustawy o obligacjach przewidują możliwość wykupu obligacji kapitałowych podlegających emisji, to nie ma uzasadnienia dla uznania, iż na moment otrzymania tego kapitału po stronie Banku będzie powstawał po jego stronie przychód podlegający opodatkowaniu.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku nie dojdzie do spełnienia jednej z najbardziej elementarnych zasad dotyczących uznania przysporzenia za przychód podatkowy, tj. definitywności otrzymanego przysporzenia.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, na moment otrzymania przez Spółkę kapitału z tytułu emitowanych obligacji kapitałowych, po stronie Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.