Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z udostępnianiem Handlowcom Narzędzi w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia usług... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.39.2024.2.PK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.39.2024.2.PK

Temat interpretacji

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z udostępnianiem Handlowcom Narzędzi w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia usług na rzecz Spółki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytań nr 5, 6, 7, 8, 11,12 i 13 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2024 r. wpłynął do Organu Państwa wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy ustalenia:

  • czy Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i/lub art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, wydatków związanych z nabyciem i bieżącym użytkowaniem Elektroniki udostępnianej Handlowcom w ramach umowy toolingowej, w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki;
  • czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, odpisów amortyzacyjnych od Samochodów, stanowiących własność Spółki lub użytkowanych przez nią na postawie umowy leasingu finansowego, udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki;
  • czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, czynszu najmu i/lub rat leasingowych od Samochodów, użytkowanych przez Spółkę na podstawie umów najmu lub leasingu operacyjnego, udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki;
  • czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) ponoszonych przez Spółkę i związanych z użytkowaniem Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki;
  • czy w razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych Samochodów;
  • czy w razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów czynszu najmu i/lub rat leasingowych od Samochodów;
  • czy w razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) dotyczących tych Samochodów, ponoszonych przez Spółkę na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka od wielu lat działa w branży produkcyjnej i dystrybucyjnej, m.in. jako producent i dostawca (…). W przeważającym zakresie działalność Spółki ma charakter opodatkowany podatkiem VAT, w rezultacie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Zdarzenia będące przedmiotem wniosku dotyczą tej części działalności Spółki. Incydentalnie Spółka może dokonywać refaktury usługi zwolnionej lub świadczenia usługi opodatkowanej (np. finansowej); niemniej skala i okoliczności tych transakcji pozwalają albo na bezpośrednią alokację zakupów związanych z ww. czynnościami lub na wykorzystanie rozwiązania wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 1) ustawy o VAT.

Ponadto Spółka należy do grupy podmiotów powiązanych między sobą lub ze wspólnym udziałowcem (dalej: „Grupa”), w której została wyznaczona do pełnienia roli tzw. spółki flotowej, tj. spółki odpowiedzialnej za organizację i zapewnianie floty samochodowej dla wszystkich podmiotów z Grupy. W ramach tej działalności Spółka będzie nabywać na własność samochody osobowe albo uzyskiwać prawo ich użytkowania na podstawie umów najmu lub leasingu (finansowego lub operacyjnego) zawieranych z innymi podmiotami (właścicielami samochodów, firmami leasingowymi), a następnie udostępniać je podmiotom z Grupy, które we własnym zakresie i na zasadach przez siebie ustalonych będą wykorzystywać je w swojej działalności (w tym, przekazywać je swoim pracownikom lub współpracownikom do używania w celu realizacji obowiązków służbowych). Samochody te (własne lub leasingowane/wynajmowane) Spółka będzie także wykorzystywała we własnej działalności gospodarczej udostępniając je do używania:

a)swoim pracownikom (zatrudnionym na umowach o pracę) - na podstawie wewnętrznego regulaminu użytkowania samochodów służbowych, oraz

b)współpracownikom, tj. osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, współpracujących ze Spółką na podstawie cywilnoprawnych umów o współpracę (umów o świadczenie usług „business to business”, dalej: „umowy B2B”) - na zasadach opisanych poniżej.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest udostępnianie samochodów wyłącznie na rzecz współpracowników obsługujących Spółkę na podstawie umów B2B.

Spółka wskazuje, że dotychczas w ramach prowadzenia działalności gospodarczej zatrudniała w większości pracowników (w oparciu o umowy o pracę, w mniejszym zakresie na podstawie umów zlecenia). Jednakże ze względu na ciągły rozwój i rozszerzanie zakresu działalności, a także czynniki występujące po stronie osób świadczących pracę i zgłaszane przez nich preferencje, Spółka rozważa zmianę formy zatrudnienia (współpracy) przedstawicieli handlowych - pracowników mobilnych (wykonujących obowiązki na terytorium całego kraju lub wyznaczonego województwa/rejonu) na umowy B2B. Zmiana ta może dotyczyć zarówno osób dotychczas współpracujących ze Spółką w oparciu o umowy o pracę, jak i osób nowych, wcześniej w Spółce niezatrudnionych, którzy będą prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Handlowcy”).

Na podstawie umów B2B Handlowcy będą świadczyli na rzecz Spółki usługi właściwe dla działalności przedstawicieli handlowych (opisane w umowach współpracy); w szczególności będą one polegały na pozyskiwaniu dla Spółki nowych klientów i utrzymywaniu klientów dotychczasowych, budowaniu i podtrzymywaniu relacji biznesowych, poszerzaniu sieci sprzedaży Spółki, negocjowaniu umów sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę oraz wykonywaniu określonych planów sprzedażowych w imieniu i na rzecz Spółki (dalej: „Usługi”). Wykonywanie Usług przez Handlowców (jako pracowników mobilnych) wymaga korzystania z określonych narzędzi, tj. komputera (w niektórych przypadkach wraz ze specjalnym oprogramowaniem) oraz telefonu komórkowego (dalej razem: „Elektronika”), a także z samochodu osobowego (dalej: „Samochód”) - dalej łącznie jako: „Narzędzia”. Spółka chce mieć pewność, że każdy Handlowiec - wykonując na jej rzecz Usługi (kluczowe dla jej działalności, dokonywanej sprzedaży i uzyskiwanych przychodów) - będzie korzystał z Narzędzi sprawnych i odpowiedniej jakości. Z tych względów Spółka zamierza udostępniać własne Narzędzia na rzecz Handlowców (tj. Elektronikę stanowiącą jej własność oraz Samochody będące jej własnością lub użytkowane przez Spółkę na podstawie umów najmu lub leasingu).

Spółka planuje udostępnić Handlowcom Narzędzia w celu świadczenia Usług na jej rzecz bezpłatnie, tj. bez wynagrodzenia w formie pieniężnej. Udostępnienie Narzędzi będzie następowało na podstawie odrębnej umowy zawieranej indywidualnie z każdym Handlowcem lub w formie załącznika do umowy B2B z danym Handlowcem - w której to umowie (załączniku do umowy B2B) zostaną określone zasady udostępniania i wykorzystywania Narzędzi. Takie rozwiązanie umożliwi Handlowcom świadczenie Usług na rzecz Spółki, w szczególności przez zagwarantowanie możliwości: gromadzenia informacji o klientach Spółki, nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientami Spółki, przygotowywania i zawierania umów, a także dojazdu Handlowca do klientów Spółki w celu świadczenia Usług.

Umowy zawierane z Handlowcami będą zawierały potwierdzenie, że wartość wynagrodzenia należnego Handlowcowi od Spółki z tytułu świadczonych Usług na podstawie umowy B2B uwzględnia okoliczność udostępniania mu Narzędzi w celu wykonywania tych usług (wynagrodzenie byłoby odpowiednio wyższe gdyby Spółka nie zapewniała narzędzi Handlowcom i musieliby oni pozyskać odpowiednie narzędzia we własnym zakresie).

Opisany powyżej model udostępniania narzędzi Handlowcom będzie odpowiadał tzw. umowie toolingowej, w której Spółka zobowiąże się do nieodpłatnego udostępnienia Narzędzi Handlowcom, w celu i na czas świadczenia Usług na jej rzecz. Po zakończeniu współpracy z danym Handlowcem, Narzędzia będą zwracane Spółce; Narzędzie mogą też być wymieniane na inne w trakcie trwania współpracy (w razie ich zużycia lub zepsucia).

Spółka podkreśla, że przez cały okres współpracy z Handlowcem prawo własności i/lub prawo do rozporządzania Narzędziami jak właściciel będzie pozostawało po stronie Spółki i w żadnym momencie nie dojdzie do przeniesienia tych praw na rzecz Handlowców. Narzędzia, a w szczególności Samochody stanowiące własność Spółki lub użytkowane w ramach leasingu finansowego, będą ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki (zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami). W przypadku Samochodów użytkowanych przez Spółkę na podstawie umów najmu lub leasingu operacyjnego, udostępnianych Handlowcom, również nie dojdzie do przeniesienia na Handlowców prawa własności ani prawa do rozporządzania Samochodem jak właściciel (gdyż te prawa pozostaną po stronie właściciela pojazdu, np. firmy leasingowej).

Umowa toolingowa będzie wprost wskazywała, że Narzędzia są udostępniane Handlowcom wyłącznie w celu wykonywaniu Usług na rzecz Spółki i nie jest dopuszczalne ich użytkowanie na inne cele, tj. ani do świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, ani na cele prywatne Handlowców. Niemniej Spółka przewiduje, że mogą wystąpić przypadki, w których Handlowiec wyrazi wolę wykorzystywania Samochodu również do celów prywatnych. Taki użytek będzie wówczas możliwy (w niewielkim zakresie), na podstawie odrębnego porozumienia pomiędzy Spółką i Handlowcem oraz za wynagrodzeniem należnym Spółce, ustalonym stosownie do zakresu użytku prywatnego.

Spółka nie przewiduje prywatnego użytku służbowego komputera ani telefonu, uznając to za mało prawdopodobne.

Poza udostępnieniem Handlowcom Narzędzi na podstawie umowy toolingowej, Spółka będzie ponadto zapewniać pokrycie kosztów ich użytkowania (m.in. koszty abonamentu telefonicznego, koszty drobnej naprawy telefonu komórkowego, koszty paliwa czy materiałów eksploatacyjnych do Samochodu, koszty ubezpieczenia Samochodu itp.) - poprzez:

a)samodzielne ponoszenie tych wydatków (zlecanie napraw usterek zgłoszonych przez handlowców, udostępnienie Handlowcom kart paliwowych do Samochodów), bądź

b)zwrot Handlowcom wydatków przez nich poniesionych w związku z bieżącym użytkowaniem udostępnianych Narzędzi.

W powyższym zakresie Spółka wdroży odpowiednie procedury kontroli, zmierzające do zapewnienia, że pokrywane przez nią koszty używania Narzędzi przez Handlowców dotyczą wyłącznie ich wykorzystywania do celów związanych ze świadczeniem Usług na rzecz Spółki, a w szczególności, że nie obejmują kosztów używania Samochodów do celów prywatnych Handlowca. Przykładowo:

a)udostępniając Handlowcom karty paliwowe, Spółka będzie informowała ich o bezwzględnym zakazie wykorzystywania tych kart do dokonywania zakupów (szczególnie paliwa) do celów jazd prywatnych; Spółka będzie ponadto kontrolowała rozliczenie wydatków finansowanych przy użyciu kart paliwowych w celu potwierdzenia ich związku z jazdami służbowymi, a w przypadku zidentyfikowania wydatków o charakterze osobistym, będzie obciążała nimi Handlowca;

b)w przypadku dokonywania zwrotu wydatków użytkowania Narzędzi, Spółka będzie dokonywała miesięcznych rozliczeń z Handlowcami w następujący sposób:

  • Handlowiec w miesięcznej fakturze wystawianej z tytułu wykonania Usług na rzecz Spółki (na podstawie umowy B2B) będzie uwzględniał w odrębnej pozycji poniesione w danym miesiącu koszty związane z użytkowaniem Narzędzi, załączając dodatkowo:
  • paragony fiskalne i/lub faktury wystawione na własne dane dokumentujące powyższe wydatki,
  • oświadczenie potwierdzające, że wydatki te nie były ponoszone na cele osobiste, lecz w całości pozostawały w związku ze świadczeniem Usługi na rzecz Spółki;
  • Spółka będzie dokonywać zwrotu ww. wydatków po przeprowadzeniu ich stosownej weryfikacji. W przypadku dopuszczenia użytku prywatnego Narzędzi (Samochodu) przez Handlowca - jak wskazano powyżej - zasady wykorzystywania Narzędzi na cele prywatne zostaną każdorazowo uregulowane w umowie zawieranej z Handlowcem (odrębnie od podstawowego użytku służbowego regulowanego w umowy toolingowej). W takim przypadku Handlowiec będzie ponosił koszty z tytułu bieżącego wykorzystywania Narzędzi na cele prywatne we własnym zakresie (przykładowo koszt paliwa, drobnych materiałów, oleju, itp.). Spółka nie będzie w żadnym stopniu zwracała Handlowcom bieżących kosztów wykorzystywania Samochodów na cele prywatne.

Wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem nabycia Narzędzi lub uzyskania praw do ich używania (na podstawie umów najmu lub leasingu) oraz dotyczące kosztów ich bieżącego użytkowania będzie właściwie dokumentowane, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami wynikającymi z przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów podatkowych. W szczególności gromadzone dowody dotyczące niniejszych wydatków będą potwierdzać faktyczne ich poniesienie przez Spółkę, ich przedmiot, wartość netto i brutto, a także będą wskazywać na cel w jakim zostały dokonane.

Pytania

1.Czy nieodpłatne udostępnianie Elektroniki Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie świadczeniem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 1-2 lub art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT?

2.Czy nieodpłatne udostępnianie Samochodów Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie świadczeniem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 1-2 lub art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT?

3.Czy Spółce będzie przysługiwało, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją Elektroniki udostępnianej Handlowcom w ramach umowy toolingowej, w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

4.Czy, w jakim zakresie i na jakich zasadach, zgodnie z art. 86 i art. 86a ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z nabyciem lub uzyskaniem prawa do użytkowania oraz bieżącą eksploatacją Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej, w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

5.Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i/lub art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, wydatków związanych z nabyciem i bieżącym użytkowaniem Elektroniki udostępnianej Handlowcom w ramach umowy toolingowej, w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

6.Czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, odpisów amortyzacyjnych od Samochodów, stanowiących własność Spółki lub użytkowanych przez nią na postawie umowy leasingu finansowego, udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

7.Czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, czynszu najmu i/lub rat leasingowych od Samochodów, użytkowanych przez Spółkę na podstawie umów najmu lub leasingu operacyjnego, udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

8.Czy i w jakiej wysokości Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 i przepisami szczególnymi ustawy o CIT, bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) ponoszonych przez Spółkę i związanych z użytkowaniem Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki?

9.W razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - czy udostępnienie Samochodu z możliwością użytku prywatnego będzie stanowiło dla Spółki świadczenie podlegające opodatkowaniu VAT, a jeżeli tak, to w jakim zakresie?

10.W razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków poniesionych/ponoszonych przez Spółkę w związku z nabyciem, przyjęciem do użytkowania oraz bieżącą eksploatacją takiego Samochodu?

11.W razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - czy Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych Samochodów?

12.W razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - czy Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów czynszu najmu i/lub rat leasingowych od Samochodów?

13.W razie wystąpienia po stronie Handlowców, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, użytku prywatnego Samochodów udostępnianych przez Spółkę - czy Spółka będzie miała prawo i w jakiej wysokości do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) dotyczących tych Samochodów, ponoszonych przez Spółkę na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym?

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań nr 1, 2, 3, 4, 9, 10 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 5) Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem i bieżącym użytkowaniem Elektroniki udostępnianej Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”, „updop”) oraz art. 15 ust. 6 tej ustawy w odniesieniu do Elektroniki wprowadzonej do ewidencji środków trwałych Spółki.

Ad. 6) W odniesieniu do Samochodów, wpisanych przez Spółkę do ewidencji środków trwałych, udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych Samochodów - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 4) tej ustawy.

Ad 7) W odniesieniu do Samochodów użytkowanych przez Spółkę na podstawie umów najmu lub leasingu (operacyjnego), udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych z tytułu czynszu najmu i/lub rat leasingowych od tych Samochodów - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 49a) i ust. 5a i 5c tej ustawy.

Ad. 8) W odniesieniu do Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z bieżącym używaniem tych Samochodów - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 51) tej ustawy (w przypadku braku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu) oraz art. 16 ust. 1 pkt 49) ustawy (w odniesieniu do kosztów ubezpieczenia Samochodów).

Ad. 11) W razie wystąpienia po stronie Handlowca użytku prywatnego Samochodu udostępnionego przez Spółkę, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie miała prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych Samochodów na zasadach analogicznych jak w stanowisku do pytania nr 6).

Ad. 12) W razie wystąpienia po stronie Handlowca użytku prywatnego Samochodu udostępnionego przez Spółkę, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie miała prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów czynszu najmu i/lub rat leasingowych od tych Samochodów na zasadach analogicznych jak w stanowisku do pytania nr 7).

Ad. 13) W razie wystąpienia po stronie Handlowca użytku prywatnego Samochodu udostępnionego przez Spółkę, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie miała prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) dotyczących tych Samochodów, ponoszonych przez Spółkę, na zasadach analogicznych jak w stanowisku do pytania nr 8) - zważywszy, że wszelkie koszty użytkowania Samochodu na cele osobiste Handlowca będą ponoszone przez niego, a nie przez Spółkę.

Poniżej Wnioskodawca prezentuje szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska

Uzasadnienie w zakresie pytań 5-8

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z utrwaloną praktyką powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów takiego wydatku, który spełnia łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w katalogu negatywnym wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, tj. w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Ponadto, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są również odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m (...). Przy czym, zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

A zatem, podatnik ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, w zakresie w jakim te środki trwałe są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Jest to warunek analogiczny jak wynikający z wykładni art. 15 ust. 1 ustawy o CIT - co oznacza, że wszelkie wydatki ponoszone przez podatnika, w tym rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne, mogą stanowić dla niego koszty uzyskania przychodu, o ile wykazują związek z działalnością gospodarczą podatnika (oraz spełniają pozostałe wskazane powyżej warunki).

Zdaniem Wnioskodawcy właśnie takimi wydatkami będą wydatki (rozliczane bezpośrednio bądź poprzez odpisy amortyzacyjne) ponoszone tytułem:

  • nabycia Elektroniki (zarówno wpisanej do ewidencji środków trwałych, jak i nie stanowiącej środków trwałych),
  • kosztów bieżącego użytkowania Elektroniki (takich jak koszty abonamentu telefonicznego, koszty napraw),
  • nabycia Samochodów lub ich użytkowania na podstawie umowy leasingu finansowego, stanowiących dla Spółki środki trwałe,
  • użytkowania Samochodów na podstawie umów najmu lub leasingu operacyjnego,
  • kosztów bieżącego użytkowania Samochodów (takich jak koszty paliwa, oleju, płynów eksploatacyjnych, napraw, myjni, a także koszty ubezpieczenia),

- która to Elektronika i Samochody będą udostępniane Handlowcom w ramach umowy toolingowej w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki.

Jak bowiem wskazano już wcześniej, opisane powyżej wydatki/koszty dotyczące Elektroniki i Samochodów nieodpłatnie udostępnianych Handlowcom w ramach umów toolingu, będą:

a)ponoszone przez Spółkę w celu umożliwienia Handlowcom wykonywanie Usług na jej rzecz, a w efekcie dokonywanie i zwiększanie sprzedaży towarów Spółki na rzecz jej klientów - tym samym będą dokonywane w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a jednocześnie będą pozostawały w związku z działalnością gospodarczą Spółki;

b)ponadto, będą ponoszone z majątku Spółki - będzie to dotyczyło także tych przypadków, gdy zakupy dotyczące bieżącej eksploatacji Samochodów będą w pierwszej kolejności ponoszone przez Handlowca, a dopiero następnie zwracane przez Spółkę w ramach okresowego rozliczenia z Handlowcem (w ostatecznym rozrachunku zawsze to Spółka będzie pokrywała koszt ww. wydatków);

c)będą to wydatki o charakterze definitywnym;

d)wydatki te będą każdorazowo dokumentowane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, potwierdzając w szczególności przedmiot wydatku oraz jego wysokość netto i brutto;

e)wnioskodawca zwraca przy tym uwagę, że ww. wydatki co do zasady nie zostały wymienione przez ustawodawcę w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (z zastrzeżeniami wskazanymi poniżej).

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup (prawo do użytkowania) oraz koszty bieżącej eksploatacji Narzędzi udostępnianych Handlowcom na podstawie umów toolingu.

Dodatkowo w zakresie pytania nr 5 (w odniesieniu do Elektroniki stanowiącej dla Spółki środki trwałe) oraz pytania nr 6 (w odniesieniu do Samochodów wpisanych do ewidencji środków trwałych)

  • czyli środków trwałych podlegających amortyzacji, Spółka wskazuje, że:

W ocenie Wnioskodawcy, na przeszkodzie w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od Narzędzi udostępnianych Handlowcom nie stoi fakt, że środki trwałe (Elektronika i/lub Samochody) nie będą fizycznie wykorzystywane w Spółce. Jak bowiem wskazują liczne interpretacje indywidualne organów podatkowych, powołany powyżej art. 16a ust. 1 ustawy o CIT nie uzależnia prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych od ich faktycznego wykorzystywania w siedzibie albo w innym miejscu prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej. Istotne jest jedynie wykorzystywanie środka trwałego w działalności gospodarczej podatnika, co niewątpliwie będzie miało miejsce w przypadku ich użytkowania przez Handlowców na podstawie umów toolingowych - jak bowiem wskazano, umowy te będą służyły wykonywaniu Usług na rzecz Spółki oraz dokonywaniu przez Spółkę sprzedaży jej towarów.

Takie stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2020 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.75.2020.3.BD), wskazując, że: „regulacja zawarta w art. 16a ust. 1 Ustawy CIT, oznacza, że środek trwały musi służyć działalności gospodarczej podatnika, natomiast fizyczne używanie tego środka trwałego może mieć miejsce poza jego siedzibą, poprzez oddanie do używania”.

Ponadto, w odniesieniu od odpisów amortyzacyjnych od Narzędzi udostępnianych Handlowcom, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien mieć zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania. Jednakże w analizowanym zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do umów toolingowych, nie dojdzie do nieodpłatnego oddania do używania środka trwałego. Wprawdzie Spółka nie będzie pobierała wynagrodzenia od Handlowców z tytułu Narzędzi udostępnianych w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki, niemniej wynagrodzenie z tytułu świadczonych Usług, określone w umowie B2B zawieranej z Handlowcem, będzie kalkulowane z uwzględnieniem zapewnienia mu Narzędzi przez Spółkę (w przypadku, gdyby Handlowcy musieli samodzielnie zaopatrzyć się w narzędzia niezbędne do świadczenia Usług, wynagrodzenie określone w umowie B2B byłoby odpowiednio wyższe). Tym samym, pomimo braku wprowadzenia odpłatności pieniężnej za udostępnienie Narzędzi, nie będzie to stricte oddanie środków trwałych do nieodpłatnego używania w rozumieniu powyższego przepisu.

Potwierdzenie stanowiska Spółki w powyższym zakresie można znaleźć również w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji z dnia 21 stycznia 2021 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.479.2020.2.NL), w której organ wskazał, że art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT:

„wyłącza możliwość uznania odpisów amortyzacyjnych za koszt uzyskania przychodu w przypadku, gdy oddanie środków trwałych do używania innemu niż podatnik podmiotowi nastąpiło nieodpłatnie. Przez nieodpłatne oddanie do używania należy rozumieć sytuację, gdy korzystanie ze środka trwałego przez podmiot inny niż jego właściciel nie wiąże się z formą jakiegokolwiek ekwiwalentu dla właściciela lub nie przynosi mu żadnych ekonomicznych korzyści. Taka sytuacja nie ma jednak miejsca w przypadku Spółki. Współpraca Spółki z kontrahentem odbywa się na zasadach właściwych umowie toolingu, a więc umowy, którą charakteryzuje wzajemność świadczeń. Z jednej strony Wnioskodawca udostępnia środki trwałe do korzystania kontrahentowi i nabywa towary od kontrahenta, z drugiej strony kontrahent jest zobowiązany do wyprodukowania i skompletowania towarów sprzedawanych na rzecz Spółki z wykorzystaniem udostępnionych środków trwałych, co wpływa na obniżenie kosztów związanych z wykonywaniem działalności handlowej przez Spółkę.” Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych m.in. z dnia 12 czerwca 2020 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.75.2020.3.BD), z dnia 10 czerwca 2021 r. (nr 0111- KDIB1-2.4010.125.2021.4.MZA) oraz z dnia 9 kwietnia 2020 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.6.2020.2.MK). Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że będzie jej przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od Narzędzi na podstawie art. 15 ust. 6 w związku z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, bez stosowania wyłączenia z art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) tej ustawy.

Jednocześnie w odniesieniu do pytania nr 6, dotyczącego prawa do zaliczania w koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od Samochodów, Spółka wskazuje, że zastosowanie znajdą ograniczenia wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 4) ustawy o CIT.

Zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

a)225 000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym (...) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem (...),

b)150 000 zł - w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Powyższe oznacza, że w przypadku Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umów toolingu o wartości nieprzekraczającej 150 tys. zł (lub odpowiednio 225 tys. zł) Spółka będzie miała prawo zaliczania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych Samochodów w pełnej kwocie. Natomiast w odniesieniu do Samochodów o wartości wyższej niż ww. kwoty, odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od tej nadwyżki nie będą stanowiły dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Nie znajdzie przy tym zastosowania regulacja szczególna zawarta w art. 16 ust. 5b ustawy o CIT, zgodnie z którą powołanego powyżej przepisu ust. 1 pkt 4) nie stosuje się do odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika. Niezależnie bowiem od roli spółki flotowej, jaką Wnioskodawca będzie pełnił w Grupie, nie zostanie spełniony warunek określony w tym przepisie dotyczący oddania samochodu do „odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze”.

W zakresie pytania nr 7 - dotyczącego prawa do zaliczania w koszty uzyskania przychodu wydatków z tytułu czynszu najmu lub leasingu Samochodów udostępnianych Handlowcom na podstawie umowy toolingu, Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w jego ocenie prawo to będzie przysługiwało Spółce przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 49a) i ust. 5a i 5c ustawy o CIT.

Zgodnie z powyższymi przepisami:

  • art. 16 ust. 1 pkt 49a) - do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy; przy czym zgodnie z ust. 5e dla samochodów elektrycznych i napędzanym wodorem limit ten wynosi 225 000 zł,
  • art. 16 ust. 5a - (...) kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmuje także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług,
  • art. 16 ust. 5c - w przypadku samochodu osobowego oddanego do używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego.

A zatem, zdaniem Spółki, będzie ona miała prawo do zaliczania w koszty uzyskania przychodu wydatków ponoszonych tyłem najmu lub leasingu Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umów toolingu: (a) w pełnej kwocie, w przypadku Samochodów o wartości do ww. limitów kwotowych oraz (b) według wskazanej powyżej proporcji, w przypadku Samochodów o wartości przekraczającej ww. limity kwotowe.

W odniesieniu do pytania nr 8 - dotyczącego prawa do zaliczania w koszty uzyskania przychodów wydatków dotyczących bieżącej eksploatacji Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umów toolingu, Spółka wskazuje, że w jej ocenie, prawo to będzie jej przysługiwać zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (co uzasadniono powyżej), jednakże przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 51) tej ustawy (w przypadku braku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu) oraz art. 16 ust. 1 pkt 49) ustawy (w odniesieniu do kosztów ubezpieczenia Samochodów). Zgodnie bowiem z 16 ust. 1 pkt 51) ustawy o CIT, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków (...) z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika - przy czym zgodnie z:

  • ust. 5a - ww. wydatki obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług,
  • ust. 5f - w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika, gdzie
  • ust. 5g - przepisu ust. 5f nie stosuje się, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie jest obowiązany do prowadzenia takiej ewidencji, z wyjątkiem przypadku, gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (tj. w razie stosowania odliczenia 50% VAT).

Uwzględniając powyższe Spółka przyjmuje, że będzie miała prawo zaliczania w koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z bieżącym użytkowaniem Samochodów udostępnianych Handlowcom w ramach umów toolingu, tj. w celu wykonywania Usług na rzecz Spółki:

a)w pełnej kwocie (100%) - w odniesieniu do tych Samochodów, dla których Spółka będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu wskazującą na ich całkowite wykorzystanie wyłącznie do celów działalności gospodarczej Spółki,

b)w wysokości 75% wydatków dla pozostałych Samochodów, tj. takich które nie zostaną objęte ewidencją przebiegu pojazdu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z kolei w zakresie wydatków na ubezpieczenie Samochodów zastosowanie znajdzie limit zaliczalności tych wydatków w koszty uzyskania przychodu, określony w art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem do kosztów podatkowych nie zalicza się składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 11-13

Zważywszy na:

  • przedstawioną powyżej argumentację oraz
  • okoliczność, iż ewentualny użytek prywatny Samochodów będzie wiązał się z odpłatnością z tego tytułu na rzecz Spółki (stanowiącej jej przychód),
  • a wszelkie wydatki związane z użytkiem prywatnym Samochodów będzie ponosił Handlowiec,
  • przy czym Spółka wdroży i będzie stosować odpowiednie mechanizmy kontroli mające na celu identyfikację użytku prywatnego Samochodów oraz związanych z nim wydatków - celem dokonania odpowiedniego rozliczenia z tego tytułu z Handlowcem.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualne wystąpienie użytku prywatnego (na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym) nie powinno mieć wpływu na prawo i sposób rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów Spółki:

  • odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez Spółkę od tych Samochodów - w tym zakresie aktualne pozostaje stanowisko przedstawione w odpowiedzi do pytania nr 6),
  • wydatków dot. czynszu najmu i/lub rat leasingowych od tych Samochodów, ponoszonych przez Spółkę w związku z uzyskaniem praw do korzystania z Samochodów, niestanowiących jej własności - w tym zakresie aktualne pozostaje stanowisko przedstawione w odpowiedzi do pytania nr 7),
  • bieżących wydatków (w tym ubezpieczenia) dotyczących tych Samochodów, ponoszonych przez Spółkę, przy założeniu, że wszelkie koszty użytkowania Samochodu na cele osobiste Handlowca będą ponoszone przez niego, a wydatki Spółki będą dotyczyły wyłącznie używania Samochodów do celów świadczenia Usług na jej rzecz - w tym zakresie aktualne pozostaje stanowisko przedstawione w odpowiedzi do pytania nr 8).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo w zakresie pytań 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań nr 1, 2, 3, 4, 9, 10 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do wysokości uiszczonej przez Państwa opłaty od wniosku informuję, że została ona rozdysponowana na wydane rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób prawnych. Przyjęto, że złożony wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy 4 zdarzeń przyszłych (zagadnień), które podlegają opłacie. Tym samym opłata należna w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 160 zł.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.