Interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.42.2024.1.AK
Temat interpretacji
1) Czy fakt (status) bycia fundatorem fundacji przez wspólnika Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli nie posiada on (fundator) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator ani nie jest beneficjentem tej fundacji? 2) Czy fakt, że fundacja w chwili powstania przyjęła za cel (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach) „wspieranie i rozwój” Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli Spółka nie posiada praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent tej fundacji?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
1. fakt (status) bycia fundatorem fundacji przez wspólnika Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli nie posiada on (fundator) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator ani nie jest beneficjentem tej fundacji,
2. fakt, że fundacja w chwili powstania przyjęła za cel (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach) „wspieranie i rozwój” Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli Spółka nie posiada praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent tej fundacji.
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest opodatkowany obecnie podatkiem CIT na ogólnych zasadach. Jednakże planuje w przyszłości przejść na opodatkowanie w formie ryczałtu zgodnie z art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. estoński CIT). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność szpitali. Zdarzeniem przyszłym jest zmiana formy opodatkowania na ryczałt (tzw. CIT estoński) a pytania dotyczą warunków negatywnych objęcia ryczałtem.
Ad 1)
Udziałowcami spółki są wyłącznie osoby fizyczne, w tym (…), który jest jednocześnie fundatorem Fundacji pod nazwą (…), utworzonej w 2014 r. na podstawie ustawy o fundacjach. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
Statut Fundacji nie przyznaje żadnych świadczeń ani praw majątkowych fundatorowi ani też nie przyznaje fundatorowi jakichkolwiek uprawnień w charakterze beneficjenta.
Ad 2)
Zgodnie z § 4 Statutu Fundacji (…), działającej na podstawie ustawy o fundacjach, celem fundacji jest m.in. „wspieranie i rozwój (…) Szpital (…)”.
Zgodnie z § 5 Statutu tej Fundacji realizuje ona cele przez: współdziałanie z innymi organizacjami, organizowanie szkoleń, prowadzenie i wspieranie badań, organizowanie imprez i zbiórek celem zbiórki pieniędzy na cele statutowe, organizowanie zajęć edukacyjnych, zakup aparatury i sprzętu medycznego, finansowanie prac remontowo-budowalnych, wspieranie matek, organizowanie kongresów i akcji promocyjnych, promowanie karmienia naturalnego, działalność wydawniczą, opiekę nad matką i dzieckiem po porodzie.
Poza podanym wyżej jednym z celów ogólnych działania Fundacji, Statut Fundacji ani inne czynności prawne pomiędzy Fundacją a Spółką nie ustanawiają na rzecz Spółki jakichkolwiek majątkowych praw podmiotowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia od Fundacji.
Pytania
1) Czy fakt (status) bycia fundatorem fundacji przez wspólnika Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli nie posiada on (fundator) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator ani nie jest beneficjentem tej fundacji?
2) Czy fakt, że fundacja w chwili powstania przyjęła za cel (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach) „wspieranie i rozwój” Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli Spółka nie posiada praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent tej fundacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że (…) jest wspólnikiem Wnioskodawcy i także fundatorem fundacji nie wyłącza możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę (Spółkę) opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT). Nie posiada bowiem on (fundator) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator ani nie jest beneficjentem tej fundacji.
Z treści art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika, że przesłanka negatywna wskazana w tym przepisie ma zastosowanie tylko w ściśle określonej sytuacji tj. w sytuacji, w której fundator posiadałby prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy). Z treści tego przepisu nie wynika natomiast, że sam fakt, iż udziałowiec spółki kapitałowej jest fundatorem w fundacji, wyklucza możliwość stosowania ryczałtu od dochodów spółek.
Ad 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że Statut Fundacji określa jako jeden z jej celów „wspieranie i rozwój” Spółki nie wyłącza możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę (Spółkę) opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estońskiego CIT). Nie posiada bowiem ona (Spółka) żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent tej fundacji. Prawa majątkowe są składnikiem mienia zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Skoro zaś prawa majątkowe to prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy (lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami) albo dóbr niematerialnych lub prawnych, to z samego faktu, że inna osoba prawna (tu Fundacja) przyjmuje za cel „wspieranie i rozwój” podatnika, nie wynikają dla niego żadne prawa podmiotowe. Ponadto żaden przepis prawa nie umożliwia aby osoba prawna (tu: Fundacja) ustanowiła na rzecz innej osoby prawnej (tu: Spółki/Wnioskodawcy) prawa podmiotowe w drodze jednostronnej czynności prawnej.
Wnioskodawca będzie zatem uprawniony (po spełnieniu innych przesłanek) do opodatkowania osiąganych przez niego dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Przedmiotem Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności jest kwestia ustalenia, czy fakt (status) bycia fundatorem fundacji przez wspólnika Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem, w świetle treści art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jeżeli nie posiada on (fundator) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator ani nie jest beneficjentem tej fundacji.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.
Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.
Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.
Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości dotyczących spełnienia warunku umożliwiającego zastosowanie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by moglibyście Państwo zostać wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia ww. warunku, tj. ze względu na to, że Państwa udziałowcem będzie fundator Fundacji. Jak Państwo wskazali statut Fundacji nie przyznaje żadnych świadczeń ani praw majątkowych fundatorowi ani też nie przyznaje fundatorowi jakichkolwiek uprawnień w charakterze beneficjenta.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.
Następna Państwa wątpliwość dot. ustalenia, czy fakt, że fundacja w chwili powstania przyjęła za cel (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach) „wspieranie i rozwój” Spółki umożliwia Spółce opodatkowanie ryczałtem.
Jak wynika z treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli nie posiada (…) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Jak literalnie wynika z treści przepisu, w sytuacji posiadania przez podatnika praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji, nie może on skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodu spółek. Ustawodawca wiąże więc brak możliwości wyboru ryczałtu z istnieniem uprawnienia (prawa majątkowego) przysługującego podatnikowi do otrzymania określonego świadczenia majątkowego w związku z byciem beneficjentem fundacji.
Z opisu sprawy wynika, że to nie Spółka jest założycielem (fundatorem) fundacji, a Państwa udziałowiec, więc z całą pewnością nie mają Państwo praw do otrzymania świadczenia jako założyciel/fundator.
Zatem w celu odpowiedzi na Państwa wątpliwości należy ustalić, czy okoliczność, że fundacja przyjęła za cel statutowy wspieranie i rozwój Szpitala (Wnioskodawcy) powoduje, że Spółka posiada inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.
Na gruncie przedstawionego opisu sprawy nie sposób uznać, żeby Spółka będąca Szpitalem posiada inne prawa majątkowe związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.
Wobec braku definicji legalnej pojęcia „prawa majątkowego” należy odnieść się do ustaleń orzecznictwa oraz doktryny.
Najogólniej rzecz ujmując, prawa majątkowe to prawa podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, związane z jego majątkiem charakteryzujące się dwoma podstawowymi cechami, tj.:
- zbywalnością (mogą być przedmiotem obrotu),
- posiadaniem określonej wartości majątkowej.
Jako przykład należy wskazać prawomocne orzeczenia:
- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 września 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 3374/14 oraz
- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 marca 2018 r. sygn. akt II FSK 488/16.
Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.
Mając na uwadze powyższe nie sposób stwierdzić, że Spółka posiada jakiekolwiek prawa majątkowe w związku z faktem, że Fundacja jako cel statutowy przyjęła wspieranie i rozwój Szpitala i realizuje swojej cele przez współdziałanie z innymi organizacjami, organizowanie szkoleń, prowadzenie i wspieranie badań, organizowanie imprez i zbiórek celem zbiórki pieniędzy na cele statutowe, organizowanie zajęć edukacyjnych, zakup aparatury i sprzętu medycznego, finansowanie prac remontowo-budowalnych, wspieranie matek, organizowanie kongresów i akcji promocyjnych, promowanie karmienia naturalnego, działalność wydawniczą, opiekę nad matką i dzieckiem po porodzie.
Nie sposób uznać, zapisu statutowego Fundacji za prawo majątkowe należące do Spółki, w szczególności z uwagi na fakt, że Spółka nie może rozporządzać takim „zapisem statutowym”, co jest cechą charakterystyczną praw majątkowych.
Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy, nie można stwierdzić, że wnioskodawca posiada prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji. Z samego zapisu statutowego, że fundacja przyjmuje za cel „wspieranie i rozwój” wnioskodawcy oraz szczegółowych zapisów o sposobach realizacji tego celu, nie wynikają dla niego żadne prawa podmiotowe do otrzymania określonego świadczenia. Zapis statutowy nie skutkuje nabyciem przez wnioskodawcę prawa majątkowego, nie daje mu możliwości rozporządzania jakimkolwiek majątkiem.
Zatem w analizowanej sprawie Spółka nie posiada innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji. W konsekwencji na gruncie przedstawionego opisu sprawy okoliczność, że Fundacja w chwili powstania przyjęła za cel wspieranie i rozwój Spółki (Szpitala) nie będzie wykluczała możliwości wyboru przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).