Czy w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu w miesiącu otrzymania przez Spółkę wpływu środkó... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.73.2024.1.AN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.73.2024.1.AN

Temat interpretacji

Czy w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu w miesiącu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego, czyli wg metody kasowej, przy czym na wartość przychodu podatkowego nie wpływa kwota VAT wykazana w nocie lub załączniku do niej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2024 r., za pośrednictwem systemu e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, która dotyczy ustalenia, czy w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu w miesiącu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego, czyli wg metody kasowej, przy czym na wartość przychodu podatkowego nie wpływa kwota VAT wykazana w nocie lub załączniku do niej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka akcyjna (dalej: ,,Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (art. 3 ust. 1 Ustawy CIT), oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny (zgodnie z art. 15 Ustawy o VAT).

Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest (…).

W związku z prowadzoną działalnością, Spółka nabywa szczepionki bezpośrednio od podmiotów pośredniczących, tj. hurtowni (dalej: „Dostawcy”), których nabycie dokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez Dostawców.

Jednocześnie Spółka otrzymuje noty uznaniowe z tytułu udzielonych rabatów pośrednich (dalej: „Rabaty pośrednie”) od podmiotów, od których Spółka nie dokonuje bezpośrednio zakupów tj. od producentów szczepionek (dalej: „Producenci”). Wszystkie podmioty, o których mowa w niniejszym wniosku są polskimi rezydentami podatkowymi.

Warunki, jakie muszą być spełnione, aby Spółka otrzymała należny rabat, wynikają z wiążących Spółkę uzgodnień z Producentami, a potwierdzeniem ich spełnienia jest nota wystawiona przez Producenta (po przeprowadzeniu procesu weryfikacji wysokości obrotu zrealizowanego przez Spółkę w transakcjach zakupu towarów handlowych wytwarzanych przez Producenta, a nabywanych przez Spółkę bezpośrednio od Dostawców będących dystrybutorami Producenta).

Spółka uzyskała rabaty pośrednie potwierdzone dokumentami w postaci not uznaniowych od spółek:

A sp. z o.o., B sp. z o.o., C sp. z o.o., D sp. z o.o. oraz E sp. z o.o.

Dnia (…) 2023 r. Spółka wypełniła Deklarację Przystąpienia do Programu Rabatowego X na 2023 r. W związku ze spełnieniem warunków programu, Spółka otrzymała od A sp. z o.o. notę uznaniową o nr (…) z dnia (…). Razem do zwrotu przeznaczono kwotę rabatu w wysokości (…)zł, a kwota ta została rozdzielona na kwotę netto (…) oraz 8% VAT (…). Nota uznaniowa została opisana przez wystawiającego jako rabat w I kwartale 2023.

Dnia (…) 2023 r. Spółka podpisała Regulamin Programu Rabatowego (…) organizowanego przez B sp. z o.o. W ramach tego programu Spółce należy się premia w przypadku realizacji zakupów zgodnie z regulaminem. Z tego tytułu Spółka otrzymała Rabat pośredni nr (…) z dnia (…) (rabat z tytułu realizacji zakupów za miesiąc lipiec-grudzień 2022 roku zgodnie z Regulaminem Programu Rabatowego dla Zakładów Leczniczych dla Zwierząt). Kwota do zwrotu wynosiła (…) zł, w tym kwota netto (…) oraz 8% VAT (…).

Dnia (…) 2023 r. Spółka zawarła z C sp. z o.o. umowę premiową, w której Spółka C zobowiązała się do udzielenia premii pieniężnej na produkty zakupione przez Spółkę od hurtowni farmaceutycznych produktów leczniczych weterynaryjnych w przypadku realizacji określonej wysokości zakupów przez Spółkę od Dostawców. Wcześniej natomiast Spółka otrzymała Rabat pośredni nr (…) z dnia (…). Rabat pośredni wynikał z poprzedniej umowy premiowej na okres 1 stycznia 2021 r. - 31 grudnia 2021 r., a udzielony został za I półrocze 2021 r. Nota uznaniowa została wystawiona na (…) zł, a rozdzielenie na kwotę netto (…) oraz VAT (…) zostało dokonane dopiero w załączniku do noty.

Z kolei dnia (…) 2022 r. Spółka otrzymała Rabat pośredni nr (…) na podstawie tej samej umowy premiowej (na okres 1 stycznia 2021 r. - 31 grudnia 2021 r.) - wskazana nota została udzielona za II półrocze 2021 r. Dokument został wystawiony na kwotę (…), a rozdzielenie na kwotę netto (…) oraz VAT (…) zostało dokonane dopiero w załączniku do noty.

Ponadto dnia (…) 2023 r. Wnioskodawca otrzymał Rabat pośredni nr (…) (na okres 1 stycznia 2022 r. - 31 grudnia 2022 r.) wskazana nota została udzielona za II półrocze 2022 r. Dokument został wystawiony na kwotę (….) zł, a rozdzielenie na kwotę netto (…) oraz VAT (…) zostało dokonane dopiero w załączniku do noty.

Dnia (…) 2021 r. Spółka zawarła z D sp. z o.o. umowę o programie rabatowym, która następnie była zmieniania (ostatni aneks do umowy jest z dnia 28 marca 2023 r.). W ramach tej umowy D sp. z o.o. zobowiązała się udzielić rabatu opartego na określonym wolumenie zakupów od Dostawców. W związku z otrzymanym rabatem, dnia (…) 2022 r. D sp. z o.o. wystawiła dla Wnioskodawcy notę uznaniową nr (…). Kwota Rabatu pośredniego do zwrotu wynosiła (…), przy czym (…) to kwota netto, a (…) to kwota odpowiadająca VAT.

Z kolei dnia (…) 2024 r. D sp. z o.o. wystawił Spółce notę uznaniową nr (…). Kwota Rabatu pośredniego do zwrotu wynosiła (…), przy czym (…) to kwota netto, a (…) zł to kwota odpowiadająca VAT.

Dnia (…) 2022 r. E sp. z o.o. wystawiła dla Spółki notę uznaniową nr (…) na kwotę (…) (bez wyszczególnienia kwoty netto/VAT).

Z kolei dnia (…) 2023 r. E sp. z o.o. wystawiła na Wnioskodawcę notę uznaniową nr (…) na kwotę (…), przy czym (…) to kwota netto, a (…), to kwota odpowiadająca VAT (8%). Niniejsza nota została wystawiona w związku z udzieleniem rabatu na produkty zgodnie ze zgłoszeniem przystąpienia do oferty handlowej E sp. z o.o. za trzeci kwartał 2023 r.

Jak wskazano powyżej, rabaty pośrednie są otrzymywane od Producentów - podmiotów, z którymi Spółka nie ma umów zakupu oraz od których nie dokonuje bezpośrednich zakupów - a nie od Dostawców, z którymi Spółka zawiera umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca występuje z niniejszym wnioskiem, aby potwierdzić skutki w CIT i VAT w związku z uzyskanymi rabatami pośrednimi.

Pytanie

Czy w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu w miesiącu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego, czyli wg metody kasowej, przy czym na wartość przychodu podatkowego nie wpływa kwota VAT wykazana w nocie lub załączniku do niej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu otrzymania rabatu pośredniego w wysokości otrzymanej kwoty wynikającej z noty uznaniowej, przy czym nie jest przychodem podatkowym Spółki wartość odpowiadająca kwocie VAT, wykazanej na nocie lub w jej załączniku. Przychód należy rozpoznać kasowo tj. w dniu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu uzyskanego z tytułu otrzymania rabatu pośredniego na podstawie wystawionej noty uznaniowej kasowo, tj. w dniu otrzymania zapłaty z tego tytułu.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychód jest przyporządkowany do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, kiedy jest on związany z taką działalnością. Chodzi więc o wszystkie przychody, które nie powstałyby gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wskazał w ww. artykule, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo-skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą (zob. interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2016 r., znak: 1462-IPPB5.4510.946.2016.2.BC). Wskazać tutaj należy, że środki pieniężne otrzymane jako rabaty pośrednie pozostają w związku z działalnością gospodarczą Spółki, gdyż uzyskuje je ona od Producentów w ramach programów motywacyjnych, za określoną ilość zakupionych od Dostawców produktów, głównie szczepionek wymaganych do hodowli i chowu drobiu.

Natomiast, zgodnie z orzecznictwem, jak i linią interpretacyjną, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje jego definitywny charakter, co oznacza, że dane przysporzenie powinno w sposób ostateczny i faktyczny powiększać aktywa podatnika. W ocenie Spółki, otrzymane rabaty pośrednie powinny być uznane za przychody, ponieważ mają definitywny, ostateczny i pewny charakter, a Spółka uzyskuje swobodę dysponowania owym świadczeniem (środkami pieniężnymi).

Jednocześnie, z zakresu art. 12 ust. 3 ustawy CIT, wyłączone zostały bonifikaty i skonta, które z kolei nie zostały zdefiniowane w ustawie. W konsekwencji, należy sięgnąć do Słownika Języka Polskiego PWN, by zrozumieć oba pojęcia. ,,Skonto” to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową lub ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką przed ustalonym terminem. Natomiast „bonifikata” oznacza zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest więc obniżeniem uzgodnionej wcześniej ceny, której nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy. Na gruncie opisanego stanu faktycznego, udzielone Spółce przez Producentów rabaty pośrednie nie stanowią ani bonifikaty ani skonta. Otrzymywana kwota pieniężna, stanowiąca rabat pośredni, zdaniem Wnioskodawcy, opiera się na łańcuchu dystrybucji. Rabat udzielany jest przez Producentów, z którymi Spółka nie zawiera umów o dostawę towarów, a nie przez kontrahentów Spółki - Dostawców. Powyższe potwierdza, że udzielony rabat nie jest obniżką ceny towarów, gdyż w rzeczywistości Spółka nie zakupiła żadnych towarów bezpośrednio od Producentów. Szczepionki zostały zakupione bezpośrednio od Dostawców, którzy nie obniżyli ceny nabycia szczepionek w stosunku do Spółki. Otrzymany bonus pieniężny nie odnosi się więc do konkretnych transakcji zakupów. Z tego względu, bonusy pieniężne otrzymane w ramach różnych programów motywacyjnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, lecz przychód.

Jednocześnie, za datę powstania przychodu podatkowego z tytułu otrzymania rabatu pośredniego należy uznać dzień otrzymania przez Spółkę środków pieniężnych od Producentów - zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy CIT.

Co do zasady, za datę powstania przychodu, o którym mowa w art. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

Stanowi o tym art. 12 ust. 3a ustawy CIT. Jednakże, zdaniem Spółki, przepis ten nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Wynika to z tego, że Spółka nie dokonuje żadnej z czynności wymienionych w tym przepisie. W zamian za udzielony rabat nie dokonuje żadnego świadczenia wzajemnego na rzecz Producentów, ani na rzecz Dostawców. W związku z tym, zastosowanie znajdzie inny przepis - art. 12 ust. 3e ustawy CIT – w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W związku z powyższym, zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego w postaci premii, Spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu uzyskanego z tytułu otrzymania rabatu pośredniego na podstawie wystawionej noty uznaniowej kasowo, tj. w dniu otrzymania zapłaty z tego tytułu.

Stanowisko takie prezentowane jest ponadto w wielu interpretacjach indywidualnych:

1) interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2018 r. (znak: 0111-KDIB2-3.4010.142.2018.2.LG), w której organ odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy, uznając je za prawidłowe: ,,W ocenie Spółki, zgodnie z otrzymaną wobec niej interpretacją indywidualną, uzyskany przez Spółkę w ramach programu motywacyjnego bonus pieniężny od Generalnego dystrybutora nie powoduje po stronie Spółki konieczności korekty kosztów uzyskania przychodów, lecz będzie stanowić jej przychód (...) za moment uzyskania przychodu należy uznać dzień otrzymania środków pieniężnych przez Wnioskodawcę”;

2)interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2018 r. (znak: 0114-KDIP2-2.4010.187.2018.1.GF), w której organ odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy, uznając je za prawidłowe: „Podsumowując, zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, że premia, kwalifikowana dla celów podatku VAT jako tzw. rabat pośredni, należna od Importerów na podstawie zawieranych z nimi umów, będzie stanowiła dla Spółki przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT. Datą powstania przychodu podatkowego z tytułu otrzymania tej premii będzie - stosownie do art. 12 ust. 3e ustawy o CIT - dzień otrzymania przez Spółkę środków pieniężnych”;

3)interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2016 r. (znak: 1462-IPPB5.4510.946.2016.2.BC): ,, Wskazać należy, że otrzymany od Producentów rabat pośredni stanowić będzie dla Wnioskodawcy przychód zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy p.d.o.p. Jednocześnie stwierdzić należy, że ww. przychód z tytułu otrzymanego od Producentów rabatu pośredniego powstaje zgodnie z art. 12 ust. 3e w dniu wpływu tych kwot na rachunek bankowy Wnioskodawcy”.

4)interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2015 r. (znak: IPPB5/4510-642/15-2/AK): W świetle powyższego oraz biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą, która wymaga od przedsiębiorców coraz nowszych i atrakcyjniejszych form sprzedaży, należy przyjąć, że wartość otrzymanego rabatu pośredniego nabywca powinien zaliczyć do przychodów podatkowych. Natomiast, za datę powstania przychodu stosownie do art. 12 ust. 3e u.p.d.o.p., należy uznać moment ustalony na dzień otrzymania środków pieniężnych, tj. dzień otrzymania zapłaty.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu uzyskanego z tytułu otrzymania rabatu pośredniego na podstawie wystawionej noty uznaniowej kasowo, tj. w dniu otrzymania zapłaty z tego tytułu.

Dodatkowo należy wskazać, że w związku z faktem, iż nota księgowa (uznaniowa) co do zasady nie podlega ustawie o VAT (nota nie powinna odnosić się do kwoty podatku VAT), to w sytuacji, gdy kwota VAT została wyodrębniona na nocie uznaniowej powinna ona zostać pominięta przy wykazywaniu przychodu. Natomiast w sytuacji, gdy nota uznaniowa nie czyni żadnej wzmianki o VAT, to cała kwota rabatu pośredniego powinna być odniesiona w przychód.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”),

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W odczytaniu znaczenia przepisu art. 12 ust. 3 ww. ustawy należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży (np. udzielenie długoletnim kontrahentom bonifikaty wyrażonej procentowo lub kwotowo w stosunku do określonej wartości zakupów w przeciągu jakiegoś ustalonego okresu czasu). Natomiast w przypadku, jeżeli okoliczności wpływające na zmniejszenie ceny są znane stronom przed zawarciem umowy sprzedaży, to powinny znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w tej umowie.

Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Natomiast „bonus” to „dodatkowe wynagrodzenie; nagroda; premia”.

Odnosząc się do sytuacji opisanej w stanie faktycznym należy wskazać, że w ramach prowadzonej działalności, Spółka nabywa szczepionki bezpośrednio od podmiotów pośredniczących, tj. Dostawców, których nabycie dokumentowane jest fakturami VAT wystawianymi przez Dostawców. Jednocześnie Spółka otrzymuje noty uznaniowe z tytułu udzielonych Rabatów Pośrednich od podmiotów, od których Spółka nie dokonuje bezpośrednio zakupów tj. od producentów szczepionek. Warunki, jakie muszą być spełnione, aby Spółka otrzymała należny rabat, wynikają z wiążących Spółkę uzgodnień z Producentami, a potwierdzeniem ich spełnienia jest nota wystawiona przez Producenta (po przeprowadzeniu procesu weryfikacji wysokości obrotu zrealizowanego przez Spółkę w transakcjach zakupu towarów handlowych wytwarzanych przez Producenta, a nabywanych przez Spółkę bezpośrednio od Dostawców będących dystrybutorami Producenta).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu otrzymania rabatu pośredniego w wysokości otrzymanej kwoty wynikającej z noty uznaniowej, przy czym nie jest przychodem podatkowym Spółki wartość odpowiadająca kwocie VAT, wykazanej na nocie lub w jej załączniku. Przychód należy rozpoznać kasowo tj. w dniu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu” należy uznać, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny usług przez Producenta, który co prawda nie będzie świadczył usług bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy, ale na podstawie odpowiednich indywidualnych ustaleń będzie przyznawał mu rabaty. Spowoduje to w istocie zwrot części ceny zakupu produktów.

W przypadku kiedy Wnioskodawca, któremu Producent przyznał rabat, otrzyma zwrot części ceny nabywanych usług, wówczas dla Producenta i dla Wnioskodawcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny świadczonych usług. Takie obniżenie ceny nie będzie dotyczyło Dostawcy, od którego Wnioskodawca nabywa szczepionki. W takiej sytuacji otrzymywany przez Wnioskodawcę bonus stanie się opustem, obniżką ceny po jakiej Wnioskodawca nabywa produkty.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca nabywając produkty w postaci szczepionek, i otrzymując bonus (rabat pośredni), powinien tym samym obniżyć koszty uzyskania przychodu, ponieważ przyznany rabat obniża faktycznie koszty zakupu towaru. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wnioskodawca powinien przedmiotowy bonus (rabat pośredni) rozpoznać w oparciu o art. 15 ust. 1 i ust. 4i-4l.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4i ustawy o CIT wyjaśniono, że

jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 4j ustawy o CIT,

jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że w sytuacji otrzymania rabatu pośredniego należy skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Na podstawie art. 15 ust. 4k ustawy o CIT,

przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do:

1) korekty dotyczącej kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu;

2) korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e.

W konsekwencji powyższego, brak jest podstaw do zwiększenia wartości przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę, ponieważ przyznany rabat faktycznie obniża koszty zakupu towaru.

Ponadto mając na uwadze, że  Wnioskodawca otrzymuje całą kwotę brutto wskazaną w nocie uznaniowej oraz, że obniżeniu podlega kwota łącznej należności za sprzedane towary, należy stwierdzić, że będziecie Państwo uprawnieni do obniżenia kosztów uzyskania przychodów o wartość, na jaką została wystawiona nota (kwotę brutto).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w związku z otrzymaniem rabatu pośredniego, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu w miesiącu otrzymania przez Spółkę wpływu środków finansowych pochodzących z rabatu pośredniego, czyli wg metody kasowej, przy czym na wartość przychodu podatkowego nie wpływa kwota VAT wykazana w nocie lub załączniku do niej, jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dodatkowe informacje  

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- W zakresie pytania nr 2, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).