W związku z opisanym stanem przyszłym (...) spółka z o.o. jako płatnik zryczałtowanego podatku, którego obowiązek poboru wynika z art. 26 ust. 1 Ustaw... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.99.2024.2.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.99.2024.2.MK

Temat interpretacji

W związku z opisanym stanem przyszłym (...) spółka z o.o. jako płatnik zryczałtowanego podatku, którego obowiązek poboru wynika z art. 26 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku wypłaty dywidendy dla Fundacji Rodzinnej ma obowiązek pobrania i odprowadzenie do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku od wypłaconej dla Fundacji Rodzinnej dywidendy?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy w przypadku wypłaty dywidendy dla Fundacji Rodzinnej Spółka ma obowiązek pobrania i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku od wypłaconej dla Fundacji Rodzinnej dywidendy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Udziałowcami spółki są krajowe osoby fizyczne. Jeden z udziałowców ustanowił Fundację Rodzinną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej oraz postanowień statutu fundacji rodzinnej. Fundacja jest w trakcie rejestracji w Sądzie.

Fundator, będąc udziałowcem spółki (…) sp. z o.o. i jednocześnie Fundatorem Fundacji Rodzinnej planuje przekazać swoje udziały w spółce (…) na rzecz Fundacji Rodzinnej. W wyniku tego Fundacja Rodzinna stanie się jednym z udziałowców spółki (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Walne Zgromadzenie spółki (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podejmując decyzję o podziale zysku w spółce, część tego zysku przeznacza na wypłatę dywidendy udziałowcom.

W związku z tym, Fundacja Rodzinna jako przyszły udziałowiec, w razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie decyzji o przeznaczeniu zysku na wypłatę dywidendy dla udziałowców, również będzie uprawniona do otrzymania dywidendy. W przypadku wypłaty dywidendy udziałowcom, spółka (...) sp. z o.o. jest zobowiązana jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pobrać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy.

Pytanie

W związku z opisanym stanem przyszłym (...) spółka z o.o. jako płatnik zryczałtowanego podatku, którego obowiązek poboru wynika z art. 26 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku wypłaty dywidendy dla Fundacji Rodzinnej ma obowiązek pobrania i odprowadzenie do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku od wypłaconej dla Fundacji Rodzinnej dywidendy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy spółka kapitałowa nie musi pobierać i odprowadzać do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku od wypłaconej dla Fundacji Rodzinnej dywidendy.

Jednym z rodzajów dozwolonej działalności gospodarczej jest przystępowanie przez Fundację Rodzinną do spółek handlowych oraz uczestnictwo w tych spółkach. Oznacza to, że Fundacja Rodzinna ma również prawo do czerpania z tego tytułu korzyści m.in. w postaci uprawnienia do otrzymania dywidendy. Wobec tego otrzymane przez Fundację Rodzinną dywidendy z tytułu posiadanych udziałów lub akcji w spółkach handlowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułu dywidendy, działają w charakterze płatnika i są zobowiązane do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w dniu jej wypłaty. Obecnie, przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązku w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest Fundacja Rodzinna. Przyjęcie stanowiska, że pomimo zwolnienia dochodów Fundacji Rodzinnej z dywidendy, spółka kapitałowa wypłacająca na jej rzecz dywidendę jest zobowiązana do poboru i odprowadzenia podatku byłoby niekorzystne dla Fundacji Rodzinnej.

Dochody Fundacji Rodzinnej z tytułu dywidend wypłacanych przez spółki handlowe są bowiem zwolnione z CIT. W takim wypadku, aby skorzystać z przysługującego jej zwolnienia, Fundacja Rodzinna byłaby zmuszona do każdorazowego występowania z wnioskami o zwrot nadpłaconego podatku.

W związku z powyższym, w zakresie braku obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty dywidendy należy wskazać na art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z nim, zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie CIT-5, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadku wypłaty dywidendy dla Fundacji Rodzinnej Spółka ma obowiązek pobrania i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku od wypłaconej dla Fundacji Rodzinnej dywidendy.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

Przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej dywidend.

Reasumując, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).