Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.80.2024.1.PK
Temat interpretacji
Możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od budynku mieszkalnego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych oraz zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kup po zmianie opodatkowania na estoński.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek będzie miała prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od budynku mieszkalnego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych oraz zaliczać te odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów w roku 2024 i odpowiednio w latach kolejnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej również: "Spółka", „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą i ma siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz jest polskim rezydentem podatkowym, tj. podlega na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w Polsce. Jest też zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Przeważającą działalnością Spółki jest realizacja projektów budowlanych, głównie poprzez wykonywanie pozostałych robót wykończeniowych budowlanych (PKD.43.39.Z). Pozostały przedmiot działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) przedstawia się następująco:
- 43.34.Z Malowanie i szklenie,
- 43.33.Z Posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian,
- 43.32.Z Zakładanie stolarki budowlanej,
- 43.31.Z Tynkowanie,
- 43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych,
- 43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, klimatyzacyjnych,
- 43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowalnych,
- 43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane
- 43.11.Z Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych.
Wnioskodawca od (…) 2022 r. podlega zryczałtowanemu podatkowi od spółek z Rozdziału 6b ustawy o CIT "Ryczałt od dochodów spółek". W roku tym bowiem dokonane zostało przekształcenie Wnioskodawcy ze spółki jawnej w spółkę zoo. Spółka spełniała wszystkie warunki wskazane w art. 28j Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z póżn. zm.) (dalej jako: "ustawa o CIT").
Wnioskodawca (…) 2024 nabył nieruchomość gruntową zabudowaną jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym (z wypisu z rejestru gruntów wynika, że obszar działki stanowi teren mieszkaniowy - symbol „B” a w budynku zakwaterowani byli mieszkańcy i faktycznie służył on zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych). Spółka chce wprowadzić budynek do ewidencji środków trwałych i amortyzować go zgodnie z stawką amortyzacji wskazaną w ustawie o CIT. Od chwili wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych, Wnioskodawca będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od ich zużycia. Spółka nie jest tzw. spółką nieruchomościową z art. 4a pkt 35 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Spółka będzie wykorzystywała budynek na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, starając się w ciągu najbliższych miesięcy o zmianę sposobu użytkowania budynku z budynku mieszkalnego na użytkowy, wszczynając postępowanie administracyjne. Do czasu zakończenia postępowania administracyjnego w sprawie budynek będzie zakwalifikowany jako mieszkalny.
Pytanie
Czy Spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek będzie miała prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od budynku mieszkalnego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych oraz zaliczać te odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów w roku 2024 i odpowiednio w latach kolejnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek będzie miała prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od zużycia nieruchomości mieszkalnych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych zarówno w 2024 r., jak i w latach kolejnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, spółki opodatkowane estońskim ryczałtem ustalają podstawę opodatkowania zgodnie z prawem bilansowym. Nie dotyczy ich, więc zakaz amortyzacji podatkowej nieruchomości mieszkalnych, bo stosują zasady amortyzacji środków trwałych określone w ustawie o rachunkowości.
Zgodnie z nowym art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, od 1 stycznia 2023 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od zużycia niektórych środków trwałych. W myśl ww. przepisu amortyzacji nie podlegają: budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
Jednocześnie jeszcze ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) wprowadzone zostały przez ustawodawcę do ustawy o CIT przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek nowy sposób opodatkowania oznacza odejście od dotychczasowych zasad znanych z ustawy o CIT.
Dlatego też wobec wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych z art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, albowiem nie mają zastosowania zasady amortyzacji podatkowej, lecz bilansowej. Zgodnie z art. 28h ust. 1 ustawy o CIT podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art 24d. Przepis ten wskazuje, że dla ustalenia podstawy opodatkowania w ryczałcie nie stosuje się innych przepisów ustawy o CIT regulujących analogiczne kwestie, tj. w zakresie ustalenia dochodu, podstawy opodatkowania, stawki podatkowej, a także podatku od przychodów z budynków czy podatku minimalnego, których rozliczenie jest bezpośrednio związane z podstawowymi zasadami rozliczania podatku CIT. Spółka zatem w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinna określać zasady amortyzacji środków trwałych kierując się przepisami ustawy o rachunkowości. Przepisy podatkowe odnośnie amortyzacji nie mają wobec niej zastosowania.
Podobnie stwierdziły organy w niżej wskazanych interpretacjach:
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej Pismo z dnia 15 czerwca 2023 r.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.157.2023.1.KK
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej Pismo z dnia 12 kwietnia 2023 r.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.123.2023.1.ZK
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”, „updop”), zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych, ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Następnie ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105) wprowadzono zmiany w ryczałcie od dochodów spółek, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad obowiązujących w podatku dochodowym od osób prawnych (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek, jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.
Na podstawie art. 28m ust. 1 ustawy o CIT (Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.),
1.Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie do art. 28c pkt 3 ustawy o CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
W myśl art. 28n ust. 3 ustawy o CIT,
Przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatnik opodatkowany ryczałtem uwzględnia zdarzenia zaistniałe przed pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem, jeżeli rozliczenie tych zdarzeń jest kontynuowane zgodnie z przyjętymi przez tego podatnika zasadami rachunkowości.
Jak już wspomniano wcześniej, ten sposób opodatkowania uregulowany został w rozdziale 6b ustawy o CIT zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek”, a także w przepisach ogólnych, które są związane z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie (m.in. art. 12 ust. 1 pkt 4e, 5a i 12 oraz ust. 3aa pkt 3, ust. 4 pkt 28, art. 15 ust. 1ab pkt 3, ust. 1ze, art. 16g ust. 22 i art. 16h ust. 3e oraz art. 18aa).
W przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, nowy sposób opodatkowania oznacza odejście od dotychczasowych zasad znanych z ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28h ust. 1 ustawy o CIT
podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d.
Przepis ten wskazuje, że dla ustalenia podstawy opodatkowania w ryczałcie nie stosuje się innych przepisów ustawy o CIT regulujących analogiczne kwestie, tj. w zakresie ustalenia dochodu, podstawy opodatkowania, stawki podatkowej, a także podatku od przychodów z budynków czy podatku minimalnego, których rozliczenie jest bezpośrednio związane z podstawowymi (klasycznymi) zasadami rozliczania podatku CIT. Ten sposób opodatkowania wiąże podstawę opodatkowania z kategoriami prawa bilansowego.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.
Ministerstwo Finansów w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r., wskazało, że przy ocenie prawidłowości kwalifikacji przychodów, kosztów, zysków, strat i innych kategorii rachunkowych uwzględnianych w wyniku finansowym netto, znaczenie mają przyjęte w spółce zasady (polityka) rachunkowości, treść ekonomiczna zdarzeń oraz nadrzędne zasady rachunkowości (m.in. wiarygodności, przewagi treści nad formą, memoriału, współmierności przychodów i kosztów, ostrożności, istotności, ciągłości, kontynuacji działalności oraz indywidualnej wyceny). Podatnik obowiązany jest rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki, stosując przyjęte zasady (politykę) rachunkowości zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości.
Spółka w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinna określać zasady amortyzacji środków trwałych kierując się przepisami ustawy o rachunkowości, natomiast przepisy podatkowe odnośnie amortyzacji nie mają zastosowania w przypadku podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że od 03.2022 r. podlegają Państwo zryczałtowanemu podatkowi od. W roku tym bowiem dokonali Państwo przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę zoo.
Nabyli Państwo 31.01.2024 nieruchomość gruntową zabudowaną jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym (z wypisu z rejestru gruntów wynika, że obszar działki stanowi teren mieszkaniowy - symbol „B” a w budynku zakwaterowani byli mieszkańcy i faktycznie służył on zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych). Chcą Państwo wprowadzić budynek do ewidencji środków trwałych i amortyzować go zgodnie z stawką amortyzacji wskazaną w ustawie o CIT. Spółka od chwili wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych, będzie zaliczała do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od ich zużycia. Spółka nie jest tzw. spółką nieruchomościową z art. 4a pkt 35 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). Będą Państwo wykorzystywać budynek na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, starając się w ciągu najbliższych miesięcy o zmianę sposobu użytkowania budynku z budynku mieszkalnego na użytkowy, wszczynając postępowanie administracyjne. Do czasu zakończenia postępowania administracyjnego w sprawie budynek będzie zakwalifikowany jako mieszkalny.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będą mieli Państwo prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od budynku mieszkalnego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych oraz zaliczać te odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów w roku 2024 i odpowiednio w latach kolejnych.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy, stwierdzić należy, że wskazany przez Państwa przepis art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, nie dotyczy ryczałtu od dochodu spółek, który wiąże się z kategoriami prawa bilansowego. Ww. przepis dotyczący zakazu amortyzacji podatkowej budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Jak już wyżej wskazano, Spółka w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinna określać zasady amortyzacji środków trwałych kierując się przepisami ustawy o rachunkowości. Przepisy podatkowe odnośnie amortyzacji nie mają wobec niej zastosowania. Ze względu na fakt, że Spółka będzie korzystała z opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie nowo obowiązujący art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, wyłączający z katalogu przedmiotów podlegających amortyzacji m.in.: nieruchomości mieszkalne.
Zatem, zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, że wobec Państwa nie ma zastosowania zakaz amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych z art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, albowiem w Państwa sytuacji nie mają zastosowania zasady amortyzacji podatkowej, lecz bilansowej. Spółka zatem w czasie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinna określać zasady amortyzacji środków trwałych kierując się przepisami ustawy o rachunkowości. Przepisy podatkowe odnośnie amortyzacji nie mają wobec niej zastosowania.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).