Czy po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.46.2024.1.AN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.46.2024.1.AN

Temat interpretacji

Czy po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024 (z wykorzystaniem nowej inwestycji), do wysokości puli pomocy przysługującej w związku z nową inwestycją.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024 (z wykorzystaniem nowej inwestycji), do wysokości puli pomocy przysługującej w związku z nową inwestycją.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”), ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Rok podatkowy Spółki obejmuje okres od 1 lipca danego roku kalendarzowego do 30 czerwca roku następnego. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest recykling (…).

Główna działalność firmy, w tym całość procesów produkcyjnych jest zlokalizowana na terenie Polski, Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej poza terytorium strefy. Spółka od początku funkcjonowania nie zmieniła podstawowego profilu działalności tj. zajmuje się w przeważającej mierze produkcją metali – (…).

W kolejnych latach prowadzenia działalności gospodarczej Spółka cyklicznie pozyskiwała pomoc publiczną na podstawie zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Obecnie Spółka korzysta z pomocy publicznej na podstawie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 74; dalej jako: „ustawa o WNI”). Każda nowa inwestycja realizowana przez Spółkę obejmuje prace nad rozbudową i modernizacją linii produkcyjnych, co pozwala na zwiększenie mocy produkcyjnych.

Dnia 3 grudnia 2021 r. została wydana w stosunku do Wnioskodawcy decyzja o wparciu numer 1 dotycząca nowej inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa poprzez poniesienie nakładów inwestycyjnych, modyfikację i optymalizację istniejących procesów umożliwiającą zwiększenie osiąganych wydajności oraz dywersyfikację użytkowanych surowców, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz instalacjami redukującymi negatywny wpływ działalności na środowisko (dalej jako: „istniejąca inwestycja”).

12 grudnia 2023 r. Spółka uzyskała kolejną decyzję o wsparciu o numerze 2 (dalej jako: „nowa decyzja”). Nowa inwestycja objęta tą decyzją (dalej jako: „nowa inwestycja”) dotyczy zwiększenia zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Wnioskodawca planuje poniesienie nakładów inwestycyjnych wpływających na podniesienie zdolności produkcyjnych, będą to nakłady na maszyny, urządzenia, oprogramowanie oraz infrastrukturę towarzyszącą, w tym z zakresu logistyki i BHP. Celem nowej inwestycji będzie pozyskanie dodatkowych zdolności przetwórczych w zakresie przerobu (…).

Przedmiot działalności Wnioskodawcy wskazany w obu decyzjach obejmuje następujące kody Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU):

(…).

Głównym przedmiotem nowej inwestycji jest budowa instalacji (…). Instalacja umożliwi zwiększenie stopnia odzysku i produkcji metali (…). Korzyści ekonomiczne płynące z rozpatrywanego projektu to zwiększenie produkcji metali – (…).

Zgodnie z treścią nowej decyzji, realizacja nowej inwestycji powinna zostać zakończona do 30 czerwca 2024 r. Dzień ten jest jednocześnie ostatnim dniem roku podatkowego Spółki trwającego od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. (dalej jako: „rok podatkowy 2023/2024”). Spółka planuje zrealizować nową inwestycję w terminie wskazanym w nowej decyzji.

Wnioskodawca wstępnie przewiduje, że limit pomocy publicznej przyznanej mu na podstawie decyzji o wsparciu o numerze 1, dotyczącej istniejącej inwestycji zostanie wykorzystany już w trakcie roku podatkowego 2023/2024.

Nowa inwestycja jest zintegrowana z istniejącą inwestycją oraz z innymi środkami trwałymi posiadanymi już przez Spółkę i wykorzystywanymi przez nią w działalności produkcyjnej. Wszystkie inwestycje, które realizuje i realizował Wnioskodawca, w tym także nowa inwestycja, mają za przedmiot modernizację linii produkcyjnych Spółki w celu zwiększenia jej zdolności produkcyjnych. Zarówno istniejąca inwestycja, jak i pozostałe posiadane przez Spółkę środki trwałe dotyczą tego samego procesu produkcyjnego, tj. procesu odzysku metali, który za sprawą realizacji nowej inwestycji ulegnie ulepszeniu poprzez uzupełnienie istniejącego ciągu produkcyjnego o dodatkowy element (…) umiejscowiony jeszcze przed zakończeniem cyklu produkcyjnego (…). 

Nowa inwestycja oraz istniejący zakład będą więc dotyczyć zarówno tych samych produktów, jak i tej samej linii produkcyjnej. Wszystkie elementy linii produkcyjnej, wraz z nową instalacją będą służyły uzyskaniu dochodu z tej samej działalności (określonej tym samym kodem PKWiU), to jest dochodu ze sprzedaży (…). Nowa instalacja będzie stanowić nieodłączny i funkcjonalnie zależny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątkowych (ścisłe powiązania).

Istniejące składniki majątku oraz składniki nabyte w ramach realizacji nowej inwestycji będą współdziałać (…). Nowe urządzenie nie mogłoby efektywnie służyć bez udziału posiadanych już przez Wnioskodawcę składników majątku, a jednocześnie materiał pozyskiwany z tego nowego urządzenia jest poddawany dalszej obróbce na urządzeniach już przez Spółkę posiadanych i wykorzystywanych w prowadzonej działalności, stanowiąc materiał wsadowy w wieloetapowym procesie produkcyjnym.

Instalacja, która zostanie zakupiona w ramach nowej inwestycji, nie będzie stanowić niezależnego elementu służącego do produkcji wyodrębnionych lub nowych materiałów, stanowiących część lub całość produkcji czy też tworzyć wyodrębnionej i ściśle określonej linii produkcyjnej dla określonych produktów. Urządzenie to będzie umiejscowione w ciągu funkcjonującej obecnie linii produkcyjnej, a więc w połączeniu z nią oraz na tym samym co ona terenie, wskazanym w decyzji o wsparciu.

Nowa inwestycja oraz istniejący zakład będą zintegrowane w sposób, który nie pozwala na określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanego z nią istniejącego zakładu. W wyniku realizacji przedsięwzięcia Spółka będzie uzyskiwać więcej przychodów ze sprzedaży, jednak będą to przychody tożsame rodzajowo z obecnie uzyskiwanymi (…). Takie zintegrowanie powoduje objęcie zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, całego dochodu ze sprzedaży produktów Spółki jako dochodu uzyskanego z działalności określonej w obu decyzjach oraz na terenie wskazanym w obu decyzjach (do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej), bez konieczności wyodrębniania dochodu wygenerowanego z nowej inwestycji, co wynika z wydanej przez Ministerstwo Finansów dnia 25 października 2019 r. interpretacji ogólnej o numerze DD5.8201.10.2019 (dalej jako: „Interpretacja ogólna”) oraz objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej jako: „Objaśnienia”) (…). Innymi sowy, dochód roczny (2023/2024) będzie wygenerowany z wykorzystaniem nowej inwestycji i będzie obejmował również przychody ze sprzedaży uzyskane dzięki wykorzystaniu linii technologicznych zbudowanych w ramach nowej inwestycji.

Pytanie

Czy w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024 (z wykorzystaniem nowej inwestycji), do wysokości puli pomocy przysługującej w związku z nową inwestycją?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponieważ nowa inwestycja jest ściśle zintegrowana z istniejącym zakładem (w tym z istniejącą inwestycją), po wykorzystaniu puli pomocy publicznej związanej z istniejącą inwestycją jest on uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali (czyli wygenerowanego z działalności gospodarczej w przedmiocie wskazanym w nowej decyzji prowadzonej na wskazanym w tej decyzji terenie), uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024, do wysokości pomocy publicznej wynikającej z nowej decyzji. Dochód roczny (2023/2024) będzie bowiem wygenerowany z wykorzystaniem nowej inwestycji i będzie obejmował również przychody ze sprzedaży uzyskane dzięki wykorzystaniu linii technologicznych zbudowanych w ramach nowej inwestycji.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 3 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z  zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie natomiast z § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

W tym kontekście należy wskazać, że podatek CIT, jest podatkiem rozliczanym w okresach rocznych, a nie miesięcznych. Podatnik po zakończeniu roku podatkowego składa zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o CIT zeznanie roczne za rok poprzedni, w którym wykazuje zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT dochód, który stanowi nadwyżkę sumy przychodów uzyskanych z danego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągniętą w roku podatkowym. Zdaniem Wnioskodawcy, § 9 ust. 1 Rozporządzenia należy więc rozumieć w sposób uwzględniający zasadę rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, przyjmując, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy w odniesieniu do dochodu uzyskanego w tym roku podatkowym, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu. W rozliczeniu za dany rok ustalenie kwoty dochodu podlegającego zwolnieniu powinno bazować na kwotach dochodów dotyczących całego roku podatkowego, a nie poszczególnych jego miesięcy.

Istotne jest jednocześnie, by był to dochód z inwestycji określonej w danej decyzji o wsparciu. Należy jednak mieć na uwadze także stanowisko zaprezentowane w Interpretacji ogólnej oraz Objaśnieniach, dotyczące ustalania dochodu z inwestycji określonej w decyzji w sytuacji, gdy inwestycja ta jest ściśle związana z działalnością już prowadzoną i realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku, w której to dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem wykorzystywanego istniejącego przed wydaniem decyzji o wsparciu majątku. Jak wskazano w Interpretacji ogólnej, „jeżeli realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa posiadane już przez podatnika oraz gdy nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem tego istniejącego, przed wydaniem decyzji o wsparciu, majątku. Sytuacja taka jest możliwa jedynie wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową, gdyż takie wydzielenie musiałoby opierać się na metodach, których ustawa o CIT i ustawa o PIT nie przewidują dla celów ustalenia dochodu”.

Termin zakończenia nowej inwestycji wskazany w nowej decyzji to najpóźniej 30 czerwca 2024 r., więc zgodnie z § 9 Rozporządzenia Spółka ma prawo rozpocząć korzystać ze zwolnienia podatkowego od czerwca 2024 (czyli wciąż jeszcze w roku podatkowym 2023/2024). Zarówno decyzja o numerze 1 dotycząca istniejącej inwestycji, jak i nowa decyzja odnosząca się do nowej inwestycji, wskazują ten sam przedmiot działalności Wnioskodawcy oraz ten sam teren prowadzenia tej działalności. Ponadto, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nowa inwestycja jest ściśle zintegrowana z dotychczasową działalnością Spółki w zakresie produkcji metali (jej efektem jest dodanie nowego etapu produkcji jeszcze przed zakończeniem procesu produkcji), a więc w świetle Interpretacji ogólnej oraz Objaśnień, zwolnieniu będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy ze sprzedaży metali pozyskanych z udziałem instalacji zamontowanej w ramach nowej inwestycji, gdyż nie ma on możliwości wyodrębnienia dochodu wyłącznie z nowej inwestycji.

Jak już zostało wskazane wcześniej, podatek CIT jest podatkiem rozliczanym w okresach rocznych (co wynika z art. 18 w pow. z art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 25 ust. 1 ustawy o CIT). W rozliczeniu rocznym podatnik jest zobowiązany określić wysokość dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, przy czym limitem zwolnienia jest przysługująca mu pula pomocy publicznej (obliczana jako iloczyn odpowiedniej intensywności pomocy publicznej i kwoty wydatków kwalifikowanych określonych w decyzji o wsparciu).

Spółka cyklicznie pozyskuje decyzje o wsparciu na kolejne inwestycje, których przedmiotem jest jednak w każdym przypadku działalność w zakresie pozyskiwania określonych metali. Nowa inwestycja ma na celu dalsze zwiększenie mocy produkcyjnych Spółki w tym obszarze. Aktywa zakupione w ramach nowej inwestycji będą stanowić uzupełnienie obecnie wykorzystywanej linii produkcyjnej o dodatkowe elementy znajdujące się jeszcze przed zakończeniem procesu produkcyjnego (…). Zwolnieniu będą więc podlegały generalnie dochody ze sprzedaży.

Spółka rozpocznie korzystanie z pomocy publicznej przysługującej jej w związku z nową inwestycją w roku 2023/2024, gdyż wtedy przypada termin zakończenia nowej inwestycji określony w decyzji. Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę wszystkie trzy kwestie, tzn.:       

(1) termin zakończenia nowej inwestycji (przypadający w roku podatkowym 2023/2024),

(2) zasadę rocznego rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych,

(3) brak możliwości wyodrębnienia dochodu z nowej inwestycji ze względu na jej zintegrowanie z aktywami już posiadanymi przez Spółkę,

– należy uznać, że określając dochód podlegający zwolnieniu w roku podatkowym 2023/2024 pod uwagę należy wziąć całość dochodu ze sprzedaży pozyskanych z udziałem instalacji zamontowanej w ramach nowej inwestycji (czyli dochodu wygenerowanego z działalności gospodarczej w przedmiocie wskazanym w nowej decyzji prowadzonej na wskazanym w tej decyzji terenie), uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024, po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej w związku z istniejącą inwestycją. Limitem zwolnienia będzie wysokość puli pomocy przysługująca w związku z nową inwestycją. Tym samym, w przypadku ukończenia nowej inwestycji do dnia 30 czerwca 2024 r., tj. w roku podatkowym 2023/2024, w zeznaniu CIT za rok podatkowy 2023/2024 Wnioskodawca będzie uprawniony do wykazania jako dochodów zwolnionych pełnej (rocznej) kwoty dochodów ze sprzedaży metali, osiągniętych z wykorzystaniem nowej inwestycji w całym roku podatkowym 2023/2024, po wykorzystaniu puli pomocy publicznej z tytułu istniejącej inwestycji, z zastrzeżeniem, że kwota dochodów zwolnionych będzie ograniczona wysokością puli pomocy publicznej z tytuł u nowej inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r., poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI,

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Stosownie do treści art. 13 ust. 6 ustawy o WNI,

w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Z kolei, w myśl art. 13 ust. 8 ustawy o WNI,

rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 4 updop,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z nowej inwestycji określonej w ww. decyzji.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

W myśl § 5 ust. 1 ww. Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm.).

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia,

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

Z kolei, w § 10 rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej. Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia, koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu (§ 10 ust. 3 rozporządzenia). Natomiast, dalej w ust. 3 wskazano, że zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów otrzymanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy.

W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że 3 grudnia 2021 r. została wydana w stosunku do Wnioskodawcy decyzja o wparciu numer 1 dotycząca nowej inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa. 12 grudnia 2023 r. Spółka uzyskała kolejną decyzję o wsparciu o numerze 2.

Zgodnie z treścią nowej decyzji, realizacja nowej inwestycji powinna zostać zakończona do 30 czerwca 2024 r. Spółka planuje zrealizować nową inwestycję w terminie wskazanym w nowej decyzji. Wnioskodawca wstępnie przewiduje, że limit pomocy publicznej przyznanej mu na podstawie decyzji o wsparciu o numerze 1, dotyczącej istniejącej inwestycji zostanie wykorzystany już w trakcie roku podatkowego 2023/2024.

Przedmiot Państwa wątpliwości jest związany z ustaleniem, czy po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024 (z wykorzystaniem nowej inwestycji), do wysokości puli pomocy przysługującej w związku z nową inwestycją.

W tym miejscu jeszcze raz należy powołać treść przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia zgodnie z którym, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Analizując powyższe należy wskazać, że Państwa rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i obejmuje okres od 1 lipca danego roku kalendarzowego do 30 czerwca roku następnego. Zatem, w sytuacji kiedy wykorzystają Państwo pulę pomocy publicznej przysługującej na podstawie decyzji o wsparciu nr 1, nie mają Państwo możliwości objęcia zwolnieniem całego dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży w stosunku do całego roku podatkowego trwającego od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.

Należy bowiem wskazać, że skoro realizacja nowej inwestycji powinna zostać zakończona do 30 czerwca 2024 r., prawo do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w ramach uzyskanej nowej decyzji o numerze 3 i wykorzystywania przysługującej w ramach tej Decyzji puli pomocy publicznej, przysługuje Państwu począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji, a więc dopiero od ostatniego miesiąca roku podatkowego 2023/2024 (tj. od czerwca 2024 r.).

Powyższego nie zmienia fakt, że nowa inwestycja może być ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników, a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji.

Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym i nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może korzystać ze zwolnienia w stosunku do dochodów powstałych w całym roku podatkowym w którym przypada termin zakończenia inwestycji wskazany w wydanej decyzji o wsparciu.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy po wykorzystaniu puli pomocy publicznej przysługującej na mocy decyzji o wsparciu nr 1, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, do całości dochodu ze sprzedaży metali uzyskanego w roku podatkowym 2023/2024 (z wykorzystaniem nowej inwestycji), do wysokości puli pomocy przysługującej w związku z nową inwestycją, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

-Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).