Czy wydatki na pakiet benefitów w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników związanych z Wnioskodawcą umowami typu B2B, w opisanym zdarzen... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM

Temat interpretacji

Czy wydatki na pakiet benefitów w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników związanych z Wnioskodawcą umowami typu B2B, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodu?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na pakiet benefitów w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników związanych z Wnioskodawcą umowami typu B2B, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (…) sp. z o.o., dalej określana jako "Wnioskodawca" lub "Spółka", jest spółką prawa handlowego specjalizującą się w dziedzinie (…). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka zatrudnia szereg specjalistów, w tym również współpracuje na podstawie umów współpracy (business-to-business, dalej również: „B2B”) z osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze (dalej jako: „Współpracownicy”). Współpracownicy Spółki prowadzą własne działalności gospodarcze, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Ze względu na chęć nawiązania współpracy z najbardziej kompetentnymi ekspertami w branży, Spółka zaoferuje aktualnym i przyszłym Współpracownikom dodatkowe świadczenia poza wynagrodzeniem w formie pieniężnej. Benefity niepieniężne dla osób współpracujących są aktualnie powszechnie przyjętym standardem na rynku, w szczególności w branży, w której operuje Wnioskodawca. Świadczenia tego rodzaju mają służyć motywowaniu aktualnych Współpracowników do efektywniejszej pracy oraz uatrakcyjnieniu pozycji Wnioskodawcy na rynku jako partnera biznesowego dla potencjalnych przyszłych Współpracowników, których pozyskanie jest niezbędne z perspektywy działalności Spółki.

W związku z powyższym, w ramach zawartych kontraktów typu "B2B", poza wynagrodzeniem zasadniczym, Współpracownicy Wnioskodawcy będą otrzymywać pakiet benefitów, w skład którego, w zależności od indywidualnych ustaleń umownych z danym Współpracownikiem, wchodzić mogą:

1.karty wstępu na obiekty oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne („Karty Multisport”)

2.abonament medyczny, uprawniający do skorzystania z usług lekarskich na preferencyjnych warunkach („Pakiet medyczny”).

Powyższe świadczenia na rzecz Współpracowników Wnioskodawca będzie finansować w całości ze środków obrotowych. Współpracownicy Spółki będą otrzymywać pakiety benefitów wyłącznie na czas zawartego kontraktu B2B. Wartość wynagrodzenia określona w umowie współpracy nie będzie podlegała modyfikacji w wyniku przyznania powyższych korzyści. Benefity te mają stanowić dodatkową motywację do podjęcia współpracy oraz utrzymania jej ciągłości. Wnioskodawca będzie również sporządzać co miesiąc i przekazywać Współpracownikom dokumenty informacyjne, w których uwzględni wartość przekazanych nieodpłatnie świadczeń na podstawie ponoszonych wydatków na ich nabycie, aby Współpracownicy w prawidłowej wysokości doliczyli te świadczenia do przychodów z ich działalności gospodarczych.

W przypadku pakietu Multisport, z programu będzie mógł skorzystać sam Współpracownik, jak również, zgodnie z deklaracją Współpracownika, zgłoszona przez niego osoba towarzysząca za dodatkową opłatą. Opłata za uczestnictwo Współpracownika uiszczana będzie przez Wnioskodawcę, natomiast koszty uczestnictwa osób towarzyszących lub korzystania z usług dodatkowych (nieobjętych pakietem podstawowym), Współpracownik będzie ponosić we własnym zakresie - w takich przypadkach, Spółka będzie obciążać Współpracowników na podstawie refaktury.

Podstawowa opłata za pakiet Multisport będzie zryczałtowana i niezmienna, bez względu na ilość i rodzaj faktycznie wykorzystanych przez Współpracownika świadczeń sportowo-rekreacyjnych, które będą objęte umową ze świadczeniodawcą. Zakres usług, z których Współpracownik będzie mógł korzystać w sposób nielimitowany będzie natomiast zależał od wybranego pakietu „Multisport”. Wnioskodawca będzie uiszczał opłaty za udział w programie Współpracowników zbiorczo na podstawie otrzymanych faktur od świadczeniodawców po każdym okresie rozliczeniowym.

Ostateczny koszt uczestnictwa Współpracownika w programie ponoszony ma być w całości przez Spółkę, przy czym należy podkreślić, że finansowanie pakietu ze środków obrotowych Spółki dotyczyć ma wyłącznie pakietów podstawowych, obejmujących uczestnictwo w programie Współpracowników - w pozostałym zakresie, Spółka będzie pełniła wyłącznie rolę pośrednika, przenosząc ciężar ekonomiczny nabytych usług na Współpracowników.

Wnioskodawca wskazuje, że na podobnych zasadach funkcjonował będzie również pakiet medyczny, uprawniający Współpracowników do korzystania z konsultacji lekarskich, badań diagnostycznych, rehabilitacji i innych usług związanych z opieką zdrowotną, które będą świadczone w określonej umową sieci placówek medycznych. Udział Współpracowników w programie będzie miał charakter deklaratoryjny. Prawo do skorzystania ze świadczeń zagwarantowane będzie w łączącej strony umowie współpracy. Podobnie jak w przypadku pakietów sportowych, koszty nabycia pakietu medycznego w zakresie dotyczącym Współpracownika będzie ponosiła Spółka, natomiast w tej części, w której pakietem medycznym objęci będą zgłoszeni członkowie rodziny Współpracownika, ostatecznie ciężar ekonomiczny pakietu medycznego ponosić będzie Współpracownik, na którego Spółka przeniesie koszt nabycia usług.

W obu opisanych powyższej przypadkach, Spółka będzie otrzymywała od świadczeniodawców miesięczne faktury zbiorcze za zamawiane usługi. W załączeniu do faktur znajdować się będą specyfikacje pozwalające na weryfikację grona podmiotów korzystających ze świadczeń, tj. wyodrębnienie, jaka część wydatku dotyczyć będzie poszczególnych pracowników zatrudnionych w Spółce na umowę o pracę, a jaka Współpracowników oraz zgłoszonych przez te osoby osób towarzyszących.

Spółka powzięła wątpliwości, czy w przypadku, gdy będzie obciążać Współpracowników za ww. świadczenia dodatkowe, dotyczące ściśle tej części świadczeń, z której będą korzystali Współpracownicy, będzie miało prawo do zaliczenia wydatków na nabycie tych świadczeń do kosztów uzyskania przychodu.

Pytania

Czy wydatki na pakiet benefitów w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników związanych z Wnioskodawcą umowami typu B2B, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki, które Wnioskodawca będzie ponosić na zakup pakietów medycznych oraz sportowych dla Współpracowników Wnioskodawcy będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Spółkę na pakiet benefitów dla Współpracowników będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Aby zakwalifikować określony wydatek jako koszt uzyskania przychodu, zgodnie z przyjętym stanowiskiem w literaturze przedmiotu, konieczne jest jednoczesne spełnienie poniższych warunków:

-    wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

-    wydatek musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-    wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów (bezpośrednio lub pośrednio), tj. pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-    wydatek musi zostać właściwie (rzetelnie) udokumentowany

-    wydatek nie może znajdować się w enumeratywnym katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Uwzględniając powyżej przytoczone kryteria, w ocenie Wnioskodawcy ponoszone przez niego wydatki na benefity pozapłacowe (karty Multisport, pakiety medyczne) dla współpracowników będą stanowiły koszty uzyskania przychodu Spółki.

Należy zauważyć, że w analizowanym przypadku spełnione będą wszystkie z przytoczonych powyżej warunków. W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że wydatki na nabycie ww. benefitów (pakietów medycznych i sportowych) będą ponoszone z zasobów majątkowych Spółki i będą miały charakter bezzwrotny, tzn. ciężar ekonomiczny nabytych świadczeń (w tej części, której dotyczy wniosek) w ostatecznym rozrachunku będzie ponoszony przez Spółkę, tj. nie będzie podlegał przeniesieniu na Współpracowników.

Nabycie przez Wnioskodawcę wspomnianych usług od świadczeniodawców będzie również odpowiednio udokumentowane. Po zakończeniu każdego miesięcznego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca otrzyma faktury VAT wraz ze specyfikacjami, umożliwiającymi identyfikację osób korzystających z tych konkretnych świadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, istnieje również wyraźny związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy opisanymi wydatkami a działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. wydatki te niewątpliwie będą ponoszone w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Wnioskodawca nawiązuje relacje biznesowe ze Współpracownikami ściśle w związku z głównym przedmiotem jego działalności, jakim jest (…). Osoby współpracujące są wysokiej klasy specjalistami w innowacyjnej branży, w której funkcjonuje Wnioskodawca. Należy podkreślić, że bez nawiązania współpracy z tymi osobami, Wnioskodawca nie osiągnąłby sukcesu biznesowego i nie mógłby efektywnie świadczyć usług na rzecz klientów oraz rozwijać oferowanych rozwiązań informatycznych, a w konsekwencji - uzyskiwać przychodów z działalności gospodarczej.

Ze względu na oczekiwany profil zawodowy Współpracowników, w celu pozyskania osób kompetentnych, Wnioskodawca musi konkurować na rynku z innymi podmiotami skłonnymi do nawiązania współpracy z ww. osobami. W związku z powyższym, oferta złożona potencjalnym Współpracownikom musi zawierać konkurencyjne warunki wynagrodzenia. Świadczenia dodatkowe, takie jak karta Multisport oraz pakiety medyczne są obecnie standardem na rynku. Docelowo, zobowiązanie do finansowania benefitów niepieniężnych będzie stanowiło integralny element ofert przedstawianych potencjalnym Współpracownikom, mający na celu nakłonić ich do podjęcia decyzji o współpracy z Wnioskodawcą, która to współpraca w perspektywie czasu przyczynić ma się istotnie do wzrostu przychodów Wnioskodawcy.

Nie sposób również zaprzeczyć, że finansowanie benefitów wpłynie pozytywnie na zaangażowanie Współpracowników w realizację usług na rzecz Spółki oraz zwiększenie ich motywacji do pracy. Wprowadzenie ww. świadczeń przez Wnioskodawcę będzie stanowiło wartość dodaną dla budowania zespołu.

Udostępnienie Współpracownikom możliwości skorzystania z usług medycznych i sportowych ma być wyrazem dbania o ich kondycję psychofizyczną oraz przejawem profilaktyki wypalenia zawodowego, na które wyżej wymienione osoby są narażone ze względu na wysoki poziom stresu wiążący się ze specyfiką branży, w której funkcjonują. Dobra kondycja psychofizyczna Współpracowników przekłada się na efektywność ich pracy intelektualnej, co w sposób pośredni ma wpływ również na przychody Wnioskodawcy jako podmiotu korzystającego z efektów pracy tych Współpracowników.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy wydatki na benefity w postaci kart Multisport i pakietów medycznych będą wykazywały związek z osiąganym przez Spółkę przychodem oraz jednocześnie nie będą mieściły się w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu zamieszczonym w art. 16 ustawy o CIT.

W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy ww. wydatki nie powinny być kwalifikowane jako koszty reprezentacji, wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Świadczenia dodatkowe w zakresie pakietów medycznych/sportowych są bowiem aktualnie standardem rynkowym w branży programistycznej/technologicznej. Dostarczanie przez Spółkę ww. świadczeń wynikać będzie przede wszystkim nie z intencji wyróżniania się spośród innych podmiotów, lecz z dążenia do dostosowania swojej oferty współpracy do standardów konkurencyjnych, względem innych podmiotów działających na rynku.

Należy podkreślić, że wydatki będące przedmiotem analizy nie będą ponoszone przez Spółkę przed zawarciem umowy z danym Współpracownikiem, lecz dopiero po jej zawarciu, ściśle w związku ze współpracą B2B i tylko przez czas trwania zawartego kontraktu. Zobowiązanie Wnioskodawcy do nabycia ww. świadczeń dla Współpracowników zostanie ujęte w umowach współpracy, co wyklucza zakwalifikowanie tych wydatków jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym, mającym na celu jedynie zbudowanie pozytywnego wizerunki Wnioskodawcy w oczach Współpracowników, w szczególności zważywszy na moment, w którym wydatki te będą ponoszone.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, w tym w szczególności w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydawanych w analogicznych stanach faktycznych.

-    Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2018 r., numer (winno być znak) 0114-KDIP2-1.4010.287.2018.1.KS, organ podatkowy wskazał, że: (...) elementy składające się na pakiet benefitów, takie jak pakiet sportowy i kafeteryjny oraz lekcje angielskiego mają za zadanie zwiększyć kompetencje współpracowników, a tym samym jakość świadczonych przez nich usług, a także zmotywować do bardziej efektywnej, wydajnej pracy na rzecz Spółki. Powyższe działania Wnioskodawcy niewątpliwie związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą i ukierunkowane na maksymalizację osiąganych przychodów (...). Podsumowując, wydatki, ponoszone przez Wnioskodawcę zarówno na organizację szkoleń/konferencji współpracowników, jak i na pakiet benefitów dla współpracowników mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wynikają z zawartych kontraktów ze współpracownikami, zostały skalkulowane w wynagrodzeniu za usługi współpracowników, a przede wszystkim są skierowane na zwiększenie uzyskiwanych przychodów.

-    Podobne stanowisko wyrażono również w interpretacji indywidualnej z 16 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.439.2023.2.KM, wydanej dla podmiotu działającego w tej samej branży, co Wnioskodawca i w zbliżonym stanie faktycznym. W interpretacji tej wyrażono następujący pogląd: Benefity stanowią niepieniężny dodatek i jest on niezależny od wynagrodzenia za świadczone usługi (...) Dokonując zatem oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu pozapłacowych (niepieniężnych) elementów wypłacanego współpracującym wynagrodzenia (np. karty (...), ubezpieczenie na (...), karty przedpłacone). Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej wyjaśnienia, stwierdzić należy, że w przedstawionych powyżej okolicznościach ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnienia jasno wynika, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Wnioskodawcę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła. Jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę, w przypadku braku benefitów Spółka nie współpracowałaby ze zleceniobiorcami (specjalistami) a co za tym idzie nie miałaby możliwości realizować projektów, które przynoszą jej przychody.

-    Końcowo, za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawiać może również uzasadnienie interpretacji indywidualnej z 21 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.312.2021.4.NL, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego: (...) wydatki poniesione przez Spółkę na pakiet benefitów zw. z Platformą Kafeteryjną zaprezentowaną w opisie zdarzenia przyszłego dla Pracowników i Współpracowników, będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej: "ustawa o CIT").

Reasumując powyższe, zdaniem Spółki pakiet benefitów, które Spółka zamierza oferować Współpracownikom będzie miał wpływ na wykonanie umów łączących Spółkę z tymi osobami. Zapewnienie tego pakietu będzie stanowiło zobowiązanie Spółki wynikające z zawartych umów, co w konsekwencji spowoduje, że spełnione zostaną wszystkie przesłanki prowadzące do uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-    wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-    jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-    pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-    poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-    został właściwie udokumentowany,

-    nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo -skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Jednocześnie podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).

Katalog wydatków wyłączonych  z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Nadmienić należy, że za koszty reprezentacji uważa się wydatki ponoszone na budowanie określonego wizerunku Spółki w oczach jej potencjalnych lub obecnych kontrahentów.

Wskazać należy, że uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.

Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien więc wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki na pakiet benefitów w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników związanych ze Spółką umowami typu B2B, Spółka będzie mogła zaliczać do kosztów uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika w szczególności, że Spółka współpracuje ze zleceniobiorcami (osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze) na podstawie kontraktów B2B. W ramach współpracy Spółka planuje zaoferować aktualnym i przyszłym Współpracownikom dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Należą do nich Karty Multisport oraz Pakiet medyczny. Spółka planuje uregulować fakt przyznawania benefitów i sposobu ich rozliczania po zawarciu umowy z danym Współpracownikiem, ściśle w związku ze współpracą B2B i tylko przez czas trwania zawartego kontraktu. Zobowiązanie Spółki do nabycia ww. świadczeń dla Współpracowników zostanie odpowiednio udokumentowane. Po zakończeniu każdego miesięcznego okresu rozliczeniowego, Spółka otrzyma faktury VAT wraz ze specyfikacjami, umożliwiającymi identyfikację osób korzystających z tych konkretnych świadczeń. Benefity stanowią niepieniężny dodatek i jest on niezależny od wynagrodzenia za świadczone usługi. W obecnych czasach sytuacja na rynku wymusza na zleceniodawcach oferowanie szeregu benefitów, w celu pozyskania osób kompetentnych, dlatego Spółka musi proponować konkurencyjne warunki wynagrodzenia. Sposobem na zrekrutowanie osób jest zachęcenie potencjalnych zleceniobiorców różnego rodzaju benefitami, które są obecnie standardem na rynku pracy. Wartość wynagrodzenia określona w umowie współpracy nie będzie podlegała modyfikacji w wyniku przyznania powyższych korzyści. Benefity te mają stanowić dodatkową motywację do podjęcia współpracy oraz utrzymania jej ciągłości. Ponadto z benefitów korzystać będą mogły, zgodnie z deklaracją Współpracownika i za dodatkową opłatą, zgłoszone przez niego osoby towarzyszące. Opłata za uczestnictwo Współpracownika uiszczana będzie przez Spółkę, natomiast koszty uczestnictwa osób towarzyszących lub korzystania z usług dodatkowych, Współpracownik będzie ponosić we własnym zakresie – w takich przypadkach, Spółka będzie obciążać Współpracowników na podstawie refaktury.

Spółka będzie ponosiła koszty na nabycie ww. benefitów (pakietów medycznych i sportowych) z zasobów majątkowych Spółki. Będą miały one charakter bezzwrotny, tzn. ciężar ekonomiczny nabytych świadczeń (w tej części, której dotyczy wniosek) w ostatecznym rozrachunku będzie ponoszony przez Państwa Firmę, tj. nie będzie podlegał przeniesieniu na Współpracowników, dlatego Spółka chciałaby skorzystać z możliwości ujmowania tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, jak wynika z opisu sprawy, że Spółka nawiązuje relacje biznesowe ze Współpracownikami ściśle w związku z głównym przedmiotem prowadzonej działalności, jakim jest (…). Osoby współpracujące ze Spółką są wysokiej klasy specjalistami w innowacyjnej branży, w której Spółka funkcjonuje. Jak Państwo wskazali, bez nawiązania współpracy z tymi osobami, Państwa Firma nie osiągnęłaby sukcesu biznesowego i nie mogłaby efektywnie świadczyć usług na rzecz klientów oraz rozwijać oferowanych rozwiązań informatycznych, a w konsekwencji - uzyskiwać przychodów z działalności gospodarczej.

Oferowane benefity nie mają na celu tworzenia pozytywnego wizerunku Państwa Firmy, gdyż benefity w obecnych czasach są już standardem niemal w każdej firmie. Od rodzaju benefitu, który zaoferuje Spółka i udostępni potencjalnemu zleceniodawcy zależy zawiązanie współpracy z danym zleceniobiorcą - specjalistą, a to jest kluczowe do realizacji przyjętych przez Spółkę projektów, wykonania ich swoim klientom, a co za tym idzie otrzymania za to wynagrodzenia. Spółka nie ma wątpliwości, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na benefity a osiągnięciem przez Spółkę przychodów.

Dokonując zatem oceny charakteru planowanych wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu pozapłacowych (niepieniężnych) elementów wypłacanego Współpracownikom wynagrodzenia (Karty Multisport, Pakiet Medyczny), biorąc pod uwagę przytoczone powyżej wyjaśnienia, stwierdzić należy, że w przedstawionych powyżej okolicznościach ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż z informacji zawartych we wniosku jasno wynika, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego osobom współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Spółkę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pańtwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).