Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu Pomocy otrzymanej przez Spółkę na podstawie Umowy. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.23.2024.1.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.23.2024.1.AS

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu Pomocy otrzymanej przez Spółkę na podstawie Umowy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu Pomocy otrzymanej przez Spółkę na podstawie Umowy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka prowadzi działalność polegającą na (...).

31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej (tzw. brexit), co miało negatywny wpływ m.in. na przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność opartą na współpracy z Wielką Brytanią. W związku z brexitem oraz wynikającym z tego faktu negatywnym wpływem na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną Unii Europejskiej, 21 lipca 2020 r. na specjalnym szczycie Rady Europejskiej zostało ogłoszone ustanowienie nowego dedykowanego instrumentu Brexit Adjustment Reserve - pobrexitowej rezerwy dostosowawczej o łącznym budżecie 5 mld euro, który miał wesprzeć finansowo poszkodowane przez brexit podmioty.

6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające specjalny fundusz - pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1, z późn. zm.; dalej odpowiednio "Rozporządzenie 2021/1755" i "Rezerwa"). Podstawą wydania Rozporządzenia 2021/1755 i ustanowienia Rezerwy jest m.in. art. 175 akapit trzeci i art. 322 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Budżet UE przeznaczony na Rezerwę jest wykonywany przez Komisję Europejską w ramach zarządzania dzielonego z państwami członkowskimi w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. Zgodnie z treścią Rozporządzenia 2021/1755 (art. 8 ust. 2), unijny wkład finansowy z Rezerwy jest przeznczony na realizację działań w celu zapewnienia bezzwrotnych form wsparcia na rzecz podmiotów publicznych lub prywatnych.

Alokacja środków w ramach Rezerwy dla Polski zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej wyniosła 173,63 mln euro. Wsparcie z Rezerwy objęło wydatki poniesione i opłacone przez poszkodowane podmioty w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. Środki z Rezerwy są przeznaczone w większości dla przedsiębiorców dotkniętych negatywnie skutkami brexit oraz częściowo dla administracji publicznej.

Działania z wkładu finansowego Rezerwy przeznaczonej dla przedsiębiorców są realizowane w ramach programu (…) (dalej „Program”).

W Polsce zadania związane z zarządzaniem wkładem finansowym z Rezerwy w części przeznaczonej dla przedsiębiorców powierzono podmiotowi zarządzającemu (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną (dalej "Podmiot Zarządzający").

Program (…) dzieli się na dwa działania:

Działanie 1. Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit - Typy projektów:

  • Typ 1. Nowe kierunki eksportu (sfinansowanie udziału w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych)
  • Typ 2. Re_start inwestycyjny (sfinansowanie inwestycji wspierających nowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa)
  • Typ 3. Akcja adaptacja do zmian (koszty dostosowania przedsiębiorstw do nowych warunków rynkowych wynikających z brexit)
  • Typ 4. Brexit bez straty (zwrot kosztów z typów 1, 2, 3 poniesionych od 1 stycznia 2020 r.)

Działanie 2. Wsparcie przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit. Projekty pomocy indywidualnej skierowane do przedsiębiorstw prowadzących działalność połowową.

W (…) 2023 r. Spółka wystąpiła do Podmiotu Zarządzającego z wnioskiem o dofinansowanie swojego projektu w ramach Działania 2 Programu - "Wsparcie przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit" (dalej odpowiednio "Wniosek" i "Program").

Projekt objęty Wnioskiem Spółki dotyczył przeciwdziałania negatywnym skutkom Brexit dla Spółki. Miał on na celu wsparcie finansowe, z uwagi na ograniczenie możliwości połowowych Spółki, wynikające z braku dostępu do wód Wielkiej Brytanii lub innych wód państw trzecich lub ograniczenia możliwości połowowych z powodu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej. Środki uzyskane w ramach wsparcia miały umożliwić reorganizację działalności Spółki i dostosowanie się do nowej pobrexitowej sytuacji (dalej "Projekt").

W (…) 2023 r. Spółka zawarła z Podmiotem Zarządzającym "Umowę nr (…) w ramach programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit" (dalej "Umowa").

Umowa określiła zasady i warunki udzielenia przez Podmiot Zarządzający dofinansowania realizacji Projektu z Programu oraz prawa i obowiązki Stron, w oparciu m.in. o następujące regulacje i akty:

1)Rozporządzenie 2021/1755;

2)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1);

3)Rozdział 4a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U z 2021 r. poz. 1057, z późn. zm.);

4)Program (…).

Na potrzeby realizacji Projektu, Podmiot Zarządzający przyznał Spółce pomoc publiczną, mającą na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze rybołówstwa morskiego, posiadających możliwości połowowe na wodach Wielkiej Brytanii lub wodach państwa trzeciego, na których ograniczono dostęp do wód lub możliwości połowowe gatunków określonych w załączniku 36 do Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z drugiej strony (Dz. Urz. UE L 444 z 31.12.2020 r., str. 14) (dalej odpowiednio "Umowa UE- GB" i „Pomoc").

Przyznana Pomoc stanowi rekompensatę za 2021 r. wynikającą ze skutków Umowy UE-GB, oraz ma na celu spełnienie warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 5 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.).

Pomoc, w ww. zakresie jest przyznana właścicielom lub operatorom unijnych statków rybackich, które są zarejestrowane jako aktywne i które prowadziły działalność połowową przez co najmniej 120 dni w ciągu ostatnich dwóch lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

W (…) 2023 r. Spółka otrzymała Pomoc na swój rachunek bankowy. Pomoc, zgodnie z Umową, została udzielona Spółce ze środków Rezerwy.

Uzyskana przez Spółkę Pomoc stanowi indywidualną pomoc publiczną, udzielaną zgodnie z wytycznymi do analizy pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury, oraz została zatwierdzona decyzją Komisji Europejskiej i otrzymała numer (…).

Uzyskana Pomoc ma charakter bezzwrotny, przy zachowaniu przez Spółkę warunków określonych Umową.

Pytanie

Czy opisana w stanie faktycznym Pomoc otrzymana przez Spółkę na podstawie Umowy będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy do przychodu z tytułu uzyskanej przez Spółkę kwoty Pomocy znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na postawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT: „Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

Jak wynika z powyższego przepisu, zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT znajdzie zastosowanie jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1)środki uzyskane przez podatnika pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie, np. od organizacji międzynarodowych,

2)środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy oraz

3)środki te są przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Sposób przekazania środków pochodzących z takiej pomocy międzynarodowej jest natomiast kwestią techniczną i nie ma istotnego znaczenia dla nabycia prawa do zwolnienia podatkowego. W szczególności, przekazanie środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W opinii Spółki, wszystkie powyższe warunki należy uznać za spełnione. W stanie faktycznym przedstawionym w analizowanej sprawie środki wypłacone w ramach Pomocy pochodzą z Rezerwy, stanowiącej instrument wsparcia finansowego ustanowiony przez Unię Europejską i koordynowany przez Komisję Europejską (instytucję Unii Europejskiej). Rezerwa została ustanowiona na podstawie Rozporządzenia 2021/1755. Tym samym otrzymanie przez Spółkę Pomocy, czyli środków pochodzących z Rezerwy, i przeznaczonych na realizację Programu stanowi faktycznie wypełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej - Unii Europejskiej.

Jednocześnie, środki otrzymane przez Spółkę mają bezzwrotny charakter. Jak wskazano bowiem w opisie stanu faktycznego Pomoc przyznana jest w ramach Programu, poprzez który w Polsce wykonywane są działania z wkładu finansowego Rezerwy przeznaczonej dla przedsiębiorców. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia 2021/1755 wkład finansowy z Rezerwy wykorzystywany jest w celu zapewnienia bezzwrotnych form wsparcia. W konsekwencji, Spółka otrzymała Pomoc po spełnieniu określonych warunków wynikających z Programu oraz co do zasady nie jest obowiązana do zwrotu Pomocy.

W efekcie Traktatu akcesyjnego podpisanego w dniu 16 kwietnia 2003 r. w Atenach (o przystąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej), Polska stała się członkiem Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. Otrzymanie środków w ramach Pomocy jest zatem konsekwencją zawarcia umów międzynarodowych pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a poszczególnymi krajami członkowskimi/organizacją międzynarodową.

Dodatkowo, jak wynika z zacytowanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, zwolnienie obejmuje również te sytuacje, gdzie: "przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc". Jak wskazano w opisie zaistniałego stanu faktycznego, przekazanie środków z bezzwrotnej Pomocy następuje za pośrednictwem odrębnego podmiotu - podmiotu zarządzającego (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną (Podmiot Zarządzający). Podmiot ten jest, na podstawie stosownych regulacji przedstawionych powyżej, upoważniony do koordynacji i rozpatrywania wniosków przedsiębiorców w zakresie Programu i dystrybucji środków z tytułu przyznawanej pomocy na rzecz poszczególnych beneficjentów.

W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT dla zwolnienia z opodatkowania CIT uzyskanej przez Spółkę Pomocy należy uznać za spełnione.

Jednocześnie, stanowisko zgodnie z którym otrzymane środki będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania z CIT potwierdza przykładowo wydana w zbliżonej sprawie interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES).

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie się w tym miejscu odwołać do generalnej zasady braku opodatkowania środków z funduszy unijnych wypływającej m.in. z treści rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (dalej "Rozporządzenie 1303/2013").

Zgodnie z art. 132 Rozporządzenia 1303/2013: „Nie potrąca się ani nie wstrzymuje żadnych kwot, ani też nie nakłada się żadnych opłat szczególnych lub innych opłat o równoważnym skutku, które powodowałyby zmniejszenie kwot wypłacanych beneficjentom”. Ta generalna zasada dotyczy również obciążeń podatkowych, w tym obciążeń w postaci podatku dochodowego. Jej implementacją w polskich regulacjach podatkowych są m.in. przepisy analizowanego art. 17 ust. 1 pkt 23 czy też art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT - wprowadzające stasowane zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dla tego rodzaju przysporzeń. W ocenie Wnioskodawcy zasada ta znajduje również w pełni zastosowanie także do środków unijnych pochodzących z Rezerwy, z których Spółka uzyskała wsparcie finansowe w postaci Pomocy.

Powyższe podejście potwierdza ponadto m.in. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 30 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Po 1719/16, w którym Sąd wyraźnie wskazał, że: „generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. (...) Wyrazem powyższej zasady jest art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT”.

W związku z powyższym, w opinii Spółki Pomoc na realizację Projektu, sfinansowana z Rezerwy i uzyskana przez Spółkę z Programu za pośrednictwem Podmiotu Zarządzającego na podstawie Umowy, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Mając na względzie powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy CIT można stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

  • przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy CIT);
  • przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania.

Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT:

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów.

Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przykładowo, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT:

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z ww. przepisu wynika wprost, jakie środki finansowe mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia przewidziane w ustawie podatkowej należy przy tym traktować jako wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania, przez co zawsze należy je stosować w sposób ścisły - zgodnie z literą prawa - a nie rozszerzający.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w (…) 2023 r. wystąpili Państwo do Podmiotu Zarządzającego z wnioskiem o dofinansowanie swojego projektu w ramach Działania 2 Programu - "Wsparcie przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit" (dalej odpowiednio "Wniosek" i "Program").

Projekt objęty Państwa Wnioskiem dotyczył przeciwdziałania negatywnym skutkom Brexit dla Spółki. Miał on na celu wsparcie finansowe, z uwagi na ograniczenie możliwości połowowych Spółki, wynikające z braku dostępu do wód Wielkiej Brytanii lub innych wód państw trzecich lub ograniczenia możliwości połowowych z powodu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej. Środki uzyskane w ramach wsparcia miały umożliwić reorganizację działalności Spółki i dostosowanie się do nowej pobrexitowej sytuacji (dalej "Projekt").

W (…) 2023 r. zawarli Państwo z Podmiotem Zarządzającym "Umowę nr (…) w ramach programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit" (dalej "Umowa").

Na potrzeby realizacji Projektu, Podmiot Zarządzający przyznał Państwu pomoc publiczną, mającą na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze rybołówstwa morskiego, posiadających możliwości połowowe na wodach Wielkiej Brytanii lub wodach państwa trzeciego, na których ograniczono dostęp do wód lub możliwości połowowe gatunków określonych w załączniku 36 do Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z drugiej strony (Dz. Urz. UE L 444 z 31.12.2020 r., str. 14) (dalej odpowiednio "Umowa UE- GB" i „Pomoc")

Wyjaśnili Państwo, że przyznana Pomoc stanowi rekompensatę za 2021 r. wynikającą ze skutków Umowy UE-GB, o oraz ma na celu spełnienie warunku, o którym mowa w art. 2 ust. 5 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.).

Pomoc w ww. zakresie jest przyznana właścicielom lub operatorom unijnych statków rybackich, które są zarejestrowane jako aktywne i które prowadziły działalność połowową przez co najmniej 120 dni w ciągu ostatnich dwóch lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

W (…) 2023 r. otrzymali Państwo Pomoc na swój rachunek bankowy. Pomoc, zgodnie z Umową, została udzielona Państwu ze środków Rezerwy i stanowi indywidualną pomoc publiczną, udzielaną zgodnie z wytycznymi do analizy pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury, oraz została zatwierdzona decyzją Komisji Europejskiej.

Co istotne, uzyskana przez Państwa Pomoc ma charakter bezzwrotny, przy zachowaniu warunków określonych Umową.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy Pomoc otrzymana przez Państwa na podstawie Umowy będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Aby odpowiedzieć na Państwa pytanie w pierwszej kolejności należy przeanalizować charakter środków pomocowych, jakie otrzymali Państwo w ramach Programu.

(…) to program pomocy dla firm, które poniosły straty w wyniku brexitu.

Projekt ma charakter ogólnokrajowy i skierowany jest do firm zarejestrowanych i prowadzących działalność na terenie Polski - mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.

Program (…) ma wesprzeć przedsiębiorców działających na terytorium Polski, zwłaszcza MŚP, których dotknęły negatywne skutki brexit, w niwelowaniu jego gospodarczych konsekwencji.

Typy działań, na które można przeznaczyć dofinansowanie:

1.Nowe kierunki eksportu - sfinansowanie otwarcia nowych kierunków eksportu;

2.Re_start inwestycyjny - sfinansowanie inwestycji wspierających nowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa;

3.Akcja adaptacja do zmian - koszty dostosowania przedsiębiorstw do nowych warunków rynkowych wynikających z brexitu;

4.Brexit bez straty - zwrot wydatków z typów 1, 2, 3 poniesionych od 1 stycznia 2020 r.

6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające specjalny fundusz - pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1, z późn. zm.; dalej odpowiednio "Rozporządzenie 2021/1755" i "Rezerwa").

Środki z tego funduszu można przeznaczyć w szczególności na:

  • koszty udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych;
  • realizację inwestycji: zakup środków trwałych, robót i materiałów budowlanych;
  • adaptację do zmian rynkowych: doradztwo, szkolenia i dalsze inwestycje;
  • zwrot kosztów poniesionych od 1 stycznia 2020 r.

Wsparcie mogą uzyskać firmy każdej wielkości (duże przedsiębiorstwa - 85% z pomocy de minimis; MŚP - 100% z pomocy de minimis) z całej Polski, prowadzące działalność:

  • produkcyjną,
  • handlową,
  • usługową,
  • lub przetwórczą.

Zaprojektowane wsparcie w ramach Działania 2 ma na celu wsparcie przedsiębiorstw, zależnych od działalności połowowej na wodach Zjednoczonego Królestwa, na wodach terytoriów o specjalnym statusie lub na wodach objętych umowami w sprawie połowów z Zaprojektowane wsparcie w ramach Działania 2 ma na celu wsparcie przedsiębiorstw, zależnych od działalności połowowej na wodach Zjednoczonego Królestwa, na wodach terytoriów o specjalnym statusie lub na wodach objętych umowami w sprawie połowów z państwami nadbrzeżnymi, na których uprawnienia do połowów dla flot Unii zostały ograniczone w wyniku brexit.

Program realizowany jest przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną jako krajowy podmiot zarządzający uprawniony do przekazywania środków z bezzwrotnej pomocy unijnej.

Wsparcie dla przedsiębiorców ma charakter dotacji i jest udzielane zgodnie z przepisami o pomocy publicznej oraz o pomocy de minimis określonymi w następujących aktach prawnych:

  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

Podsumowując, środki finansowe, które zostały Państwu wypłacone w ramach Pomocy pochodzą z Rezerwy, która stanowi instrument wsparcia finansowego ustanowiony przez Unię Europejską. Rezerwa została ustanowiona na podstawie Rozporządzenia 2021/1755. Tym samym otrzymanie przez Państwa środków pochodzących z Rezerwy i przeznaczonych na realizację Programu stanowi spełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej − Unii Europejskiej. Otrzymane przez Państwa środki pomocowe mają bezzwrotny charakter. Jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego Pomoc przyznana jest w ramach Programu, poprzez który w Polsce wykonywane są działania z wkładu finansowego Rezerwy przeznaczonej dla przedsiębiorców. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 Rozporządzenia 2021/1755 wkład finansowy z Rezerwy wykorzystywany jest w celu zapewnienia bezzwrotnych form wsparcia. W konsekwencji, po spełnieniu określonych warunków wynikających z Programu otrzymali Państwo indywidualną pomoc publiczną i nie są Państwo obowiązani do jej zwrotu. Przekazanie środków z bezzwrotnej Pomocy następuje za pośrednictwem odrębnego podmiotu zarządzającego - (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną. Podmiot ten jako podmiot zarządzający jest upoważniony do koordynacji i rozpatrywania wniosków przedsiębiorców w zakresie Programu i dystrybucji środków z tytułu przyznawanej pomocy na rzecz poszczególnych beneficjentów.

W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT dla zwolnienia z opodatkowania CIT uzyskanej przez Państwa Pomocy, są spełnione.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu Pomocy otrzymanej przez Spółkę na podstawie Umowy, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Powołany przez Państwa na podparcie własnego stanowiska wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 30 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Po 1719/16 zapadł w sprawie innego podmiotu i nie może być wiążący dla nas w sprawie będącej przedmiotem Państwa wniosku. Podobnie, interpretacja z 18 listopada 2022 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.312.2022.2.ES została wydana w indywidualnej sprawie, w odmiennym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i nie może stanowić podstawy rozstrzygnięcia w innych sprawach. Każdą sprawę jestem zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).