Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.1.2024.2.AS
Temat interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z 11 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka ma podpisany kontrakt z organizacją z USA, której obywatele mieszkają w ośrodku/hotelu prowadzonym przez Spółkę. Jest to świadczenie usług zakwaterowania i wynajmu sal oraz wyżywienie, ale nie podwykonawstwa. Nie są to żołnierze, lecz pracownicy cywilni z organizacji, którzy pracują przy obsłudze wojska i wykonują usługi bezpośrednio na zlecenie Armii USA. Są to m.in. mechanicy samochodowi. Przedmiotowa organizacja jest firmą logistyczną, która działa w 9 obszarach, świadcząc usługi dla Armii USA. Przedmiotem umowy są noclegi ze śniadaniami.
W takim przypadku Wnioskodawca planuje zastosować stawkę VAT 0%, przy wystawianiu faktury za wykonaną usługę oraz korzystać ze zwolnienia z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
„Organizacja z USA”, o której mowa w Państwa wniosku ORD-IN realizuje usługi jako wykonawca zamówień na dostawy i/lub usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej
„Organizacja z USA” posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy USA bądź status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”).
Kontrakt, jaki zawarła Spółka z organizacją z USA nie jest umową o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA.
Usługi świadczone przez Spółkę są w części („housing”) tożsame ze wskazanymi w umowie pomiędzy głównym wykonawcą (organizacją z USA) a siłami zbrojnymi USA.
Wskazali Państwo, że Spółka posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e.
Konkretna usługa to housing, tj. zakwaterowanie, nocleg, wyżywienie, wynajem powierzchni biurowej dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA.
Pierwsza umowa została zawarta w formie zamówienia w dniu (…) 2022 r. w (...), kolejna w (…) 2023 r. i obecna (…) 2023 r. - zakres umowy jak wyżej, na mniejszą ilość osób.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z 11 marca 2024 r.):
Czy dochody uzyskane z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z 11 marca 2024 r.):
W ocenie Spółki, dochody Spółki osiągane z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług wykonywanych na rzecz organizacji USA, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
W oparciu o powyższy przepis można wskazać, że aby dochód podlegał zwolnieniu przedmiotowemu z CIT, muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
1.Dochód musi zostać uzyskany przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2.Dochód musi zostać uzyskany z tytułu:
a)dostarczania towarów i usług na rzecz sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.
Na gruncie art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej pojęcie „wykonawcy kontraktowego” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Zgodnie z art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, pojęcie „sił zbrojnych USA” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA. Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.
W ocenie Wnioskodawcy wskazane wyżej przesłanki dotyczące zastosowania zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT zostały spełnione, ponieważ:
1.Dochód jest uzyskany przez Wnioskodawcę, który posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej − Spółka świadczy usługi na rzecz Sił zbrojnych USA na podstawie Umów zawartych na ich rzecz;
2.Dochód jest uzyskany z tytułu świadczenia Usług na rzecz Sił zbrojnych USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej - Usługi są bowiem świadczone na rzecz Sił zbrojnych USA stacjonujących na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy dochody z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.2805, dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu.
Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.
W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.
Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w artykule 17 przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych w związku z realizacją określonych projektów i czynności. W ten sposób przepis art. 17 ustawy o CIT wprowadza instytucję zwolnień przedmiotowych, będących ulgami podatkowymi.
Zwolnienie przedmiotowe powoduje, że nie powstaje w tym zakresie zobowiązanie podatkowe.
Nie oznacza to jednak zwolnienia od obowiązków podatników, w szczególności obowiązków w zakresie dokumentacji (art. 9 z zastrzeżeniem art. 25 ust. 5 ustawy o CIT), prowadzenia ewidencji środków trwałych, dokonywania odpisów amortyzacyjnych itd. Podmiot osiągający przychody zwolnione od opodatkowania nadal pozostaje podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ciążą na nim takie same obowiązki, jak na podatnikach niezwolnionych.
Co ważne, wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa podatkowego są wyjątkiem i odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), zatem ich stosowanie nie może opierać się o wykładnię rozszerzającą, systemową czy też celowościową.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA minister zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154 dalej: „EDCA”) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).
Zaniechanie, o którym mowa w § 1, miało zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – o czym stanowi § 2 tego rozporządzenia.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.
Celem ustawodawcy było bowiem wprowadzenie bezterminowego zwolnienia z opodatkowania podmiotów spełniających łącznie poniższe warunki:
1)posiadających status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej mających siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
2)osiągających dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych:
- na podstawie umowy lub
- umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Artykułem 2 pkt 38 lit a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy o CIT dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym wolne od podatku są:
dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że podpisali Państwo kontrakt z organizacją z USA, której obywatele mieszkają w ośrodku/hotelu prowadzonym przez Spółkę. Jest to świadczenie usług zakwaterowania i wynajmu sal oraz wyżywienie, ale nie podwykonawstwa. Nie są to żołnierze, lecz pracownicy cywilni z organizacji, którzy pracują przy obsłudze wojska i wykonują usługi bezpośrednio na zlecenie Armii USA. Są to m.in. mechanicy samochodowi. Przedmiotowa organizacja jest firmą logistyczną która działa w 9 obszarach świadcząc usługi dla Armii USA. Wskazali Państwo, że „Organizacja z USA”, o której mowa w Państwa wniosku ORD-IN realizuje usługi jako wykonawca zamówień na dostawy i/lub usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej. „Organizacja z USA” posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy USA bądź status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”).
Przedmiotem umowy jest „housing”, tj. zakwaterowanie, nocleg, wyżywienie, wynajem powierzchni biurowej dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA.
Kontrakt, jaki zawarli Państwo z organizacją z USA, nie jest umową o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA. Usługi świadczone przez Państwa są w części („housing”) tożsame ze wskazanymi w umowie pomiędzy głównym wykonawcą (organizacją z USA) a siłami zbrojnymi USA.
Wskazali Państwo, że Spółka posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e.
Pierwsza umowa została zawarta w formie zamówienia w dniu (…) 2022 r. w (...), kolejna w (…) 2023 r. i obecna (…) 2023 r. - zakres umowy jak wyżej, na mniejszą ilość osób.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy dochody uzyskane z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.
Analizując możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT Państwa dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA, należy odnieść się do zapisów umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153).
W myśl art. 2 lit. e EDCA „wykonawcą kontraktowym” jest:
osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 2 lit. f EDCA „wykonawca kontraktowy USA”:
oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a EDCA – oznacza:
podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 4 EDCA:
Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.
Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.
Jak wynika z opisanej przez Państwa sprawy, na podstawie zawartej z organizacją USA umowy, świadczą Państwo usługi „housing”, tj. zakwaterowanie, nocleg, wyżywienie, wynajem powierzchni biurowej dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA. Co istotne, zawarta umowa nie jest umową o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA. Opisane przez Państwa usługi nie stanowią dostarczania towarów lub świadczenia usług siłom zbrojnym USA. Usługi nabywane są przez organizację USA na rzecz pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA i nie są w pełni tożsame z usługami świadczonymi na rzecz sił zbrojnych USA.
Zakwaterowania, noclegów, wyżywienia, wynajmu powierzchni biurowej dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA nie można także uznać za usługi przeznaczone do zaopatrzenia wojskowej działalności wspierającej. Zawarte w art. 24 ust. 1 zdanie drugie umowy EDCA stanowi bowiem, że:
Wojskowa usługowa działalność wspierająca może obejmować: punkty sprzedaży, takie jak wojskowe punkty usługowe i sklepy z żywnością, działalność finansową, mesy, ośrodki socjalne i edukacyjne, oraz usługowe tereny rekreacyjne.
Powyższe oznacza, że – wbrew temu, co Państwo twierdzą − nie są Państwo podwykonawcą wykonawcy kontraktowego USA. W ramach odrębnych umów, a nie umowy o podwykonawstwo, świadczą Państwo usługi na rzecz wykonawcy kontraktowego USA, a ten wykonawca nabywa od Państwa usługi „housing”, tj. zakwaterowanie, nocleg, wyżywienie, wynajem powierzchni biurowej dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA − z przeznaczeniem do swojego wyłącznego użytku służbowego w celu wykonywania usług na rzecz sił zbrojnych USA.
Podsumowując, w opisanej przez Państwa sprawie nie są spełnione przesłanki z art. 17 ust. 1 pkt 23a CIT, które umożliwiają zastosowanie zwolnienia z opodatkowania. Nie świadczą Państwo usług na rzecz Sił zbrojnych USA na podstawie Umów zawartych na ich rzecz. Usługi „housing” nie są bowiem świadczone na rzecz Sił zbrojnych USA stacjonujących na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Usługi zakwaterowania, noclegu, wyżywienia, wynajmu powierzchni biurowej świadczone są przez Państwa dla pracowników firmy świadczącej usługi dla sił zbrojnych USA na podstawie odrębnych umów, które nie są umowami o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA, a z przeznaczeniem do swojego wyłącznego użytku służbowego w celu wykonywania usług na rzecz sił zbrojnych USA.
Państwa dochody uzyskane z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia Usług na rzecz organizacji USA, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).