Skutki podatkowe podziału Spółki przez wydzielenie. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.23.2024.3.JF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.23.2024.3.JF

Temat interpretacji

Skutki podatkowe podziału Spółki przez wydzielenie.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy:

  • wyodrębnione w Spółce Dzielonej materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę polegającą na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości niemieszkalnych i przenoszone w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej, jak i pozostające w Spółce Dzielonej materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę w zakresie przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy CIT;
  • podział Spółki przez wydzielenie do Spółki Przejmującej działalności Wnioskodawcy w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych skutkować będzie powstaniem w Spółce Dzielonej przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 8 marca 2024 r. (wpływ do organu 8 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o., NIP: (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca” lub „Spółka Dzielona”), jest spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce, która zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy CIT, podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wysokość kapitału zakładowego Spółki wynosi (…) zł i dzieli się on na (…) udziałów, każdy o wartości nominalnej (…) zł.

Wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz podlegające w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Każdy ze wspólników posiada (…) udziałów w kapitale zakładowym spółki o łącznej wartości (…) zł, co odpowiada (…) udziałowi w tym kapitale.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. Działalność tę Spółka prowadzi z wykorzystaniem kilku posiadanych domen oraz portali internetowych. Są to ogólnie dostępne portale internetowe dotyczące branży nieruchomości. Za pośrednictwem tych portali internetowych, klienci Spółki, którymi są głównie deweloperzy oraz agencje nieruchomości działające na rynku mieszkaniowym, mogą w sposób efektywny docierać do potencjalnych nabywców nieruchomości, pozyskiwać dane dotyczące rynku nieruchomości oraz nabywców, a także prowadzić analizy sytuacji panującej na rynku nieruchomości. W związku z prowadzonymi portalami internetowymi, Spółka świadczy na rzecz swoich klientów (głównie deweloperów nieruchomości, agencji zajmujących się obrotem nieruchomościami, a także osób fizycznych) usługi marketingowe, m.in. w postaci publikacji ogłoszeń/ofert nieruchomości na sprzedaż, a także dostarczania tzw. leadów czyli danych kontaktowych do potencjalnych klientów czyli osób zainteresowanych kupnem nieruchomości. Ponadto, niektóre z portali internetowych prowadzonych i zarządzanych przez Spółkę zawierają zgromadzone przez Spółkę treści, raporty i informacje związane z rynkiem nieruchomości (tzw. baza wiedzy), które są odpłatnie udostępniane podmiotom związanym z rynkiem nieruchomości.

W toku prowadzonej działalności, Spółka dokonywała również inwestycji w zakup nieruchomości komercyjnych. Inwestycje te były dokonywane z nadwyżek finansowych wypracowanych w działalności związanej z prowadzeniem portali internetowych i świadczeniem usług marketingowych, a także częściowo z pożyczonych środków. Nieruchomości te są przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotów trzecich, przy czym jedna z nieruchomości jest w części wynajmowana a w części wykorzystywana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie jako biuro i siedziba Spółki (tj. w części tej nieruchomości prowadzona jest działalność Spółki w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi). Tym samym, w ramach Spółki, powstał drugi obszar działalności polegający na zarządzaniu i wynajmie posiadanych nieruchomości komercyjnych.

W konsekwencji, obecnie działalność operacyjna Spółki obejmuje dwa obszary:

  • zasadniczy obejmujący działalność w zakresie przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi oraz świadczenia usług marketingowych z wykorzystaniem przedmiotowych portali,
  • działalność w zakresie zarządzania i wynajmu posiadanych nieruchomości komercyjnych.

Jednocześnie, dążąc do ustawicznego rozwoju działalności w zakresie przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi, Spółka prowadzi również inne działania za pośrednictwem trzech spółek zależnych, których jest wspólnikiem. Spółki te realizują wyspecjalizowane zadania, które są bezpośrednio związane z prowadzeniem oraz rozwojem zasadniczej działalności Wnioskodawcy w zakresie przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi. Przykładowo, spółki zależne zajmują się m.in. rozwojem oprogramowania dla potrzeb prowadzenia portali internetowych Spółki, a także dla klientów Spółki w celu promocji, pozyskania i zarządzania relacjami z potencjalnymi nabywcami nieruchomości (tj. dla deweloperów i agencji pośrednictwa nieruchomości). Spółki zależne zajmują się także organizacją i prowadzeniem jednorazowych akcji marketingowych i promocyjnych dedykowanych dla konkretnych klientów. Można stwierdzić, że spółki zależne prowadzą działalność wspierającą lub komplementarną w stosunku do głównego obszaru działalności Wnioskodawcy, jakim jest przetwarzanie danych oraz prowadzenie i zarządzanie portalami internetowymi.

Zarząd Wnioskodawcy określił strukturę organizacyjną Spółki. W ramach tej struktury organizacyjnej, w Spółce funkcjonują dwa obszary działalności:

1)Obszar działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, w ramach którego funkcjonują następujące działy:

  • dział związany z jednym z kluczowych portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę, tj. (...);
  • dział związany z drugim z portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę, tj. (...);
  • dział (...) związany z trzecim z portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę;
  • centrum usług wspólnych, obejmujące dział marketingu B2B, dział public relations, dział (...),

2)Obszar działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych, stanowiący dział nieruchomości komercyjnych zajmujący się posiadanymi przez Spółkę nieruchomościami komercyjnymi.

W prowadzonej działalności - zarówno w działalności portali internetowych, jak i działalności zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych - Spółka wykorzystuje zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na jej przedsiębiorstwo Składniki te obejmują w szczególności:

1)Wartości niematerialne i prawne, tj. w szczególności domeny oraz portale internetowe, a także oprogramowanie komputerowe wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych i prowadzeniem oraz zarządzaniem portalami internetowymi;

2)Umowy zawarte z klientami Spółki, korzystającymi z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w obszarze przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, świadczenia powiązanych z tym obszarem usług marketingowych na rzecz deweloperów, agencji pośrednictwa nieruchomości, osób fizycznych;

3)Należności handlowe wynikające z umów z klientami wskazanych w pkt 2 powyżej;

4)Umowy o pracę (około (...) pracowników) oraz umowy cywilnoprawne (około (...) umów cywilnoprawnych) zawarte z osobami zaangażowanymi w prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także zobowiązania wynikające z tych umów;

5)Sprzęt i wyposażenie biurowe, wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych, prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi, a także w działalności związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomości komercyjnych;

6)Samochody osobowe i inne środki transportu wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

7)Umowy ubezpieczenia użytkowanych przez Spółkę samochodów i innych środków transportu;

8)Rachunki bankowe oraz związane z nimi produkty bankowe, a także środki pieniężne znajdujące się na tych rachunkach:

  • rachunek bankowy nr 1, wykorzystywany wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi;
  • rachunek bankowy nr 2, wykorzystywany wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;
  • linia kredytowa w zabezpieczona w rachunku bieżącym nr 2 wykorzystywanym wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;

9)Udziały i akcje w trzech zależnych spółkach kapitałowych w wysokości (...);

10)Zobowiązania z tytułu (…) pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - środki pochodzące z pożyczek zostały przeznaczone w części na działalność operacyjną Wnioskodawcy w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, w części na nabycie udziałów w niektórych spółkach zależnych, a w części również na sfinansowanie zakupu jednej z nieruchomości komercyjnych należących do Spółki (tj. konkretnie na zakup Nieruchomości nr 2);

11)Umowy zlecenia zawarte z osobami zajmującymi się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę (prace porządkowo-konserwacyjne, bieżąca opieka nad nieruchomościami, prowadzenie gospodarki ekonomiczno-finansowej dotyczącej nieruchomości), a także zobowiązania wynikające z tych umów;

12)Nieruchomości:

  • lokal niemieszkalny znajdujący się w (...)m2, stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z (…) miejscami postojowymi w garażu podziemnym, będący przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotu trzeciego (dalej: „Nieruchomość nr 1”);
  • lokal niemieszkalny znajdujący się w (...) m2 wraz udziałem we współwłasności garażu, z którym związane jest prawo do korzystania z (…) miejsc postojowych (dalej: „Nieruchomość nr 2”) - Nieruchomość nr 2 jest obecnie w części wynajmowana a w części wykorzystywana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie jako biuro i siedziba Spółki (tj. w części tej nieruchomości prowadzona jest działalność Spółki w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi);
  • nieruchomość gruntowa, wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym o powierzchni około (...), będąca przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotu trzeciego (dalej: „Nieruchomość nr 3”);

13)Związane z powyższymi nieruchomościami zobowiązania Spółki:

  • zobowiązanie z tytułu umowy kredytu hipotecznego udzielonego i przeznaczonego w całości na zakup Nieruchomości nr 2;
  • zobowiązanie z tytułu umowy linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym, przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3;
  • zobowiązanie z tytułu czynszu Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 2 należne na rzecz lokalnej Wspólnoty mieszkaniowej;

14)Umowy najmu posiadanych przez spółkę dwóch nieruchomości, tj. Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 3, a także należności wynikające z tych umów najmu;

15)Umowy ubezpieczenia posiadanych przez Spółkę nieruchomości;

16)Umowy na dostawy mediów do posiadanych przez Spółkę nieruchomości oraz zobowiązania wynikające z tych umów.

W zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych Spółka korzysta z usług zewnętrznego biura księgowego.

W odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności, Spółka sporządza dla celów zarządczych oddzielne bilanse oraz rachunek zysków i strat, co oznacza że Spółka przyporządkowuje aktywa i pasywa, w szczególności należności i zobowiązania, a także przychody i koszty związane z danym obszarem działalności i ustala odrębnie (dla celów zarządczych) wynik finansowy dla każdego z dwóch ww. obszarów działalności. W odniesieniu do Nieruchomości nr 2, która jest w części wykorzystywana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie jako biuro i siedziba Spółki, Spółka kalkuluje hipotetyczny czynsz najmu, jaki byłby należny gdyby ta część Nieruchomości nr 2 była przedmiotem wynajmu, i uwzględnia go w rachunku zysków i strat sporządzanym dla celów zarządczych: w działalności w zakresie przetwarzania danych i prowadzenia portali internetowych po stronie kosztowej i odpowiednio w działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości po stronie przychodowej. Tym samym, Spółka jest w stanie ustalić wynik realizowany na każdym z dwóch prowadzonych obszarów działalności tak, jakby była ona prowadzona przez dwa odrębne podmioty.

Do nadzorowania i prowadzenia bieżących spraw działu nieruchomości komercyjnych oddelegowane zostały (…) osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, natomiast sprawy strategiczne i zarządcze dotyczące tego działu powierzono Zarządowi Spółki.

Na potrzeby działalności prowadzonej w zakresie zarządzania i wynajmu posiadanych nieruchomości, Spółka jest stroną umowy na prowadzenie rachunku bankowego. Wszelkie wpływy oraz rozchody środków pieniężnych (tj. w szczególności, wpływy z tytułu czynszu najmu oraz rozchody w związku z ponoszeniem kosztów, takich jak np. media) obsługiwane są z tego rachunku bankowego.

Jednocześnie, Spółka posiada drugi rachunek bankowy, który wykorzystywany jest wyłącznie do obsługi wpływów oraz rozchodów środków pieniężnych związanych z działalnością prowadzoną w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi.

Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości przystąpienia do Spółki zewnętrznego inwestora branżowego lub np. funduszu inwestycyjnego w celu zwiększenia skali oraz rozwinięcia prowadzonej przez Spółkę głównej działalności, tj. działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. W przypadku zaistnienia takiego scenariusza, wspólnicy Spółki chcieliby utrzymać pełną kontrolę nad posiadanymi nieruchomościami, które wykorzystywane są wyłącznie w obszarze działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości komercyjnych i nie mają związku z podstawowym obszarem działalności Spółki (tym samym, nie będą one również w obszarze zainteresowania potencjalnego inwestora branżowego lub funduszu inwestycyjnego).

Wspólnicy Spółki są również wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Przejmująca”), która nie prowadziła jak dotąd żadnej działalności operacyjnej. Każdy ze wspólników posiada po (…) udziałów w kapitale zakładowym półki Przejmującej o łącznej wartości nominalnej równej (…) zł, co odpowiada (…) udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmującej.

Dążąc do rozdzielenia dwóch różnych obszarów działalności Spółki, przy jednoczesnym zachowaniu przez wspólników Spółki kontroli nad nieruchomościami komercyjnymi posiadanymi przez Wnioskodawcę w przypadku potencjalnego przystąpienia do Spółki zewnętrznego inwestora, rozważane jest przeprowadzenie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 z późn zm. - dalej: „KSH”), tj. przez przeniesienie części majątku Wnioskodawcy jako Spółki Dzielonej na istniejącą Spółkę Przejmującą w zamian za udziały Spółki Przejmującej (podział przez wydzielenie).

Majątek Spółki Dzielonej przenoszony do Spółki Przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie obejmować będzie funkcjonujący w ramach Spółki Dzielonej dział nieruchomości komercyjnych, w szczególności obejmujący poniżej wymieniony zespół składników materialnych i niematerialnych, a także zobowiązania:

1)Nieruchomości posiadane przez Spółkę, tj.:

  • Nieruchomość nr 1 (czyli lokal niemieszkalny znajdujący się w (...)m2, stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z (…) miejscami postojowymi w garażu podziemnym);
  • Nieruchomość nr 2 (czyli lokal niemieszkalny znajdujący się w (...) m2 wraz udziałem we współwłasności garażu, z którym związane jest prawo do korzystania z (…) miejsc postojowych);
  • Nieruchomość nr 3 (czyli nieruchomość gruntowa, wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym o powierzchni około (...));

2)Związane z powyższymi nieruchomościami zobowiązania Spółki:

  • zobowiązanie z tytułu umowy kredytu hipotecznego udzielonego i przeznaczonego w całości na zakup Nieruchomości nr 2;
  • zobowiązanie z tytułu umowy linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym, przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3;
  • zobowiązanie z tytułu czynszu Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 2 należne na rzecz lokalnej Wspólnoty mieszkaniowej;
  • zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - wyłącznie w części, w jakiej środki pochodzące z pożyczek zostały przeznaczone na sfinansowanie zakupu jednej z nieruchomości komercyjnych należących do Spółki (tj. na zakup Nieruchomości nr 2);

3)Umowy najmu posiadanych przez spółkę dwóch nieruchomości, tj. Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 3, a także należności wynikające z tych umów najmu;

4)Umowy ubezpieczenia posiadanych przez Spółkę nieruchomości;

5)Umowy na dostawy mediów do posiadanych przez Spółkę nieruchomości oraz zobowiązania wynikające z tych umów;

6)Rachunek bankowy nr 2, wykorzystywany do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych, a także środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku na moment wydzielenia;

7)Linia kredytowa zabezpieczona w rachunku bankowym nr 2 wykorzystywanym do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;

8)Umowy zlecenia zawarte z osobami zajmującymi się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę (prace porządkowo-konserwacyjne, bieżąca opieka nad nieruchomościami, prowadzenie gospodarki ekonomiczno-finansowej dotyczącej nieruchomości), a także zobowiązania wynikające z tych umów;

9)Sprzęt biurowy wykorzystywany przez osoby zajmujące się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę.

Możliwe jest, że przed dniem podziału jedna z posiadanych przez Spółkę nieruchomości (tj. Nieruchomość nr 1) zostanie przez Spółkę zbyta na rzecz osoby trzeciej (nabywca nie jest powiązany ze Spółką). Rozmowy w kwestii ewentualnej sprzedaży toczą się obecnie z potencjalnym nabywcą.

Jeżeli jednak do dnia podziału nie dojdzie do takiej sprzedaży, Nieruchomość nr 1 zostanie przeniesiona do Spółki Przejmującej wraz z całym działem nieruchomości komercyjnych jako jego część (tj. Nieruchomość nr 1 nie pozostanie w Spółce Dzielonej).

Możliwe jest także, że przed dniem podziału, jeden z kredytów związanych z nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę, a konkretnie zobowiązanie z tytułu linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3, zostanie spłacone przez Spółkę. Ostatecznie będzie to zależeć od tego, kiedy nastąpi podział i jaka będzie sytuacja finansowa Spółki Dzielonej przed tym dniem.

Po przeniesieniu w drodze podziału działu nieruchomości komercyjnych do Spółki Przejmującej, Spółka Przejmująca będzie kontynuować dotychczasową działalność tego działu w oparciu o przejętą masę majątkową. W szczególności, Spółka Przejmująca będzie kontynuować wynajem komercyjny przejętych nieruchomości. Część Nieruchomości nr 2, która jest obecnie wykorzystywana we własnym zakresie przez Spółkę Dzieloną jako biuro i siedziba Spółki, zostanie po podziale wynajęta odpłatnie na warunkach rynkowych na rzecz Spółki Dzielonej. Prowadzenie przez Spółkę Przejmującą działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych będzie możliwe wyłącznie w oparciu o przejętą w ramach podziału masę majątkową, tj. bez konieczności „dodania” do tej masy majątkowej jakiś istotnych, kluczowych elementów czy zasobów.

Jednocześnie, w Spółce pozostanie majątek i zobowiązania związane z głównym obszarem działalności Wnioskodawcy, tj. z działalnością w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. W ten sposób zachowana zostanie ciągłość prowadzenia tej działalności Wnioskodawcy. Pozostająca w Spółce Dzielonej masa majątkowa obejmować będzie następujący zespół składników materialnych i niematerialnych, a także zobowiązań związanych z tą działalnością:

1)Wartości niematerialne i prawne, tj. w szczególności domeny oraz portale internetowe, a także oprogramowanie komputerowe wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych i prowadzeniem oraz zarządzaniem portalami internetowymi;

2)Umowy zawarte z klientami Spółki, korzystającymi z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w obszarze przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, świadczenia powiązanych z tym obszarem usług marketingowych na rzecz deweloperów, agencji pośrednictwa nieruchomości, osób fizycznych;

3)Należności handlowe wynikające z umów z klientami wskazanych w pkt 2 powyżej;

4)Umowy o pracę (około (...) pracowników) oraz umowy cywilnoprawne (około (...) umów cywilnoprawnych) zawarte z osobami zaangażowanymi w prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także zobowiązania wynikające z tych umów;

5)Sprzęt i wyposażenie biurowe, wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

6)Samochody osobowe i inne środki transportu wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

7)Umowy ubezpieczenia użytkowanych przez Spółkę samochodów i innych środków transportu;

8)Rachunek bankowy nr 1 wykorzystywany do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku na moment wydzielenia;

9)Udziały i akcje w trzech zależnych spółkach kapitałowych, które prowadzą działalność wspierającą i komplementarną w stosunku do głównego obszaru działalności Wnioskodawcy, jakim jest przetwarzanie danych oraz prowadzenie i zarządzanie portalami internetowymi;

10)Zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - wyłącznie w części przeznaczonej na działalność operacyjną Wnioskodawcy w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi oraz na nabycie udziałów w spółkach zależnych;

11)Inne zobowiązania związane z bieżącą działalnością Spółki.

Po dokonaniu podziału, Spółka Dzielona będzie kontynuować działalność w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. Prowadzenie tej działalności będzie możliwe w oparciu o masę majątkową pozostałą po podziale w Spółce Dzielonej, bez konieczności „dodania” do tej masy majątkowej istotnych elementów czy zasobów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że stosownie do art. 12 ust. 13 i 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawy CIT”), głównym lub jednym z głównych celów podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, a podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Dokumentami oraz aktami wewnętrznymi potwierdzającymi wyodrębnienie w płaszczyznach organizacyjnej i funkcjonalnej są i będą uchwały oraz zarządzenia zarządu Spółki Dzielonej, określające w szczególności strukturę organizacyjną Spółki Dzielonej w odniesieniu do obydwu obszarów działalności (tj. w zakresie przetwarzania danych oraz w zakresie nieruchomości komercyjnych) oraz alokujące składniki majątku Spółki Dzielonej do poszczególnych obszarów działalności.

Osoby realizujące zadania w obszarze nieruchomości komercyjnych Spółki Dzielonej wykonują je na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym, nie dojdzie do przejęcia przez Spółkę przejmującą pracowników zatrudnionych w wydzielanym obszarze nieruchomości komercyjnych/zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w trybie przewidzianym w art. 23¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465). Jednakże, osoby te, po przeprowadzeniu podziału przez wydzielenie, nadal realizować będą powyższe zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, które w planie podziału zostaną przypisane do spółki przejmującej.

Spółka przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności tj. działu nieruchomości komercyjnych wyłącznie w oparciu o nabyte składniki, bez konieczności angażowania dodatkowych składników lub podejmowania dodatkowych działań.

Pytania

1)Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym oraz zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawcy, wyodrębnione w Spółce Dzielonej materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę polegającą na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości niemieszkalnych i przenoszone w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej, jak i pozostające w Spółce Dzielonej materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę w zakresie przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy CIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy VAT?

2)W przypadku odpowiedzi na pytanie nr 1 zbieżnej z ze stanowiskiem Wnioskodawcy, czy podział Spółki przez wydzielenie do Spółki Przejmującej działalności Wnioskodawcy w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych skutkować będzie powstaniem w Spółce Dzielonej przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych?

3)W przypadku odpowiedzi na pytanie nr 1 zbieżnej z ze stanowiskiem Wnioskodawcy, czy podział Spółki przez wydzielenie do Spółki Przejmującej działalności Wnioskodawcy w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT?

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz w zakresie pytania nr 3 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

1)W zakresie pytania pierwszego, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, zarówno wyodrębnione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę polegającą na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości komercyjnych, przenoszone w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej, jak i składniki majątku i zobowiązania pozostające w Spółce Dzielonej związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy CIT oraz art 2 pkt 27e ustawy VAT.

2)W zakresie pytania drugiego, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku odpowiedzi na pytanie pierwsze zbieżnej ze stanowiskiem Wnioskodawcy, podział Spółki przez wydzielenie do Spółki Przejmującej działalności w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych nie będzie skutkować powstaniem w Spółce Dzielonej przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE:

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy CIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ustawa VAT definiuje ZCP identycznie, tj. jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy VAT).

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, status ZCP posiada tylko taki zespół składników przedsiębiorstwa, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Z powyższego wynika zatem, że ZCP nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jedną z podstawowych cech warunkującą istnienie ZCP jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to musi zachodzić w trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Ponadto, wydzielona część przedsiębiorstwa musi być - w ujęciu obiektywnym - zdatna do realizacji zadań gospodarczych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy dwa obszary działalności obejmują nie tylko składniki materialne, takie jak określone składniki aktywów (w postaci np. nieruchomości, czy sprzętu biurowego), ale również składniki niematerialne, takie jak wartości niematerialne i prawne obejmujące domeny i portale internetowe, stosunki prawne wynikające z umów zawartych z najemcami nieruchomości, a także z klientami korzystającymi z usług świadczonych przez Spółkę w ramach działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych. Jednocześnie, zarówno część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostająca w Spółce Dzielonej, jak i część wydzielana do Spółki Przejmującej nie stanowią zbioru przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Obie części stanowią zespoły składników zorganizowane według określonego celu, jakim jest realizacja określonych zadań gospodarczych (o czym szerzej w dalszej części niniejszego uzasadnienia).

Ponadto, w przypadku obu części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, przed przeprowadzeniem podziału przez wydzielenie, zespoły tych składników są wyodrębnione w trzech płaszczyznach - organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić wtedy, gdy ZCP stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.501.2020.14.AA). Ponadto, jak wynika z praktyki organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne objawia się m.in. tym, że dany zespół składników majątkowych posiada wyodrębnione składniki materialne, został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie w drodze uchwały zarządu spółki, czy też, że wydzielana część funkcjonuje w ramach sporządzonej struktury organizacyjnej (interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.176.2020.5.RK). Ponadto, cecha wyodrębnienia pod względem organizacyjnym (objawiająca się powyższym) powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa (tak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2023.3.AKA).

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki na mocy zarządzenia Zarządu Spółki jako odrębny dział, tj. jako dział nieruchomości komercyjnych. Ponadto, na mocy uchwały Zarządu Spółki, działalność Wnioskodawcy obejmuje formalnie oddzielone od siebie dwa obszary: działalność w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych oraz działalność w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości.

Do zespołu składników mienia Wnioskodawcy związanego działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości przypisano nie tylko nieruchomości posiadane przez Spółkę, ale również część sprzętu biurowego, wykorzystywanego przez osoby realizujące zadania związane z obsługą i zarządzaniem posiadanymi przez spółkę nieruchomościami, jak również rachunek bankowy oraz środki pieniężne zgromadzone na tym rachunku, wykorzystywanym wyłącznie w celu prowadzenia działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, w świetle przytoczonych wyżej stanowisk organów podatkowych, w ocenie Wnioskodawcy, wydzielana do Spółki Przejmującej część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej została wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym - w szczególności, działalność Spółki Dzielonej w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości została wyodrębniona na mocy zarządzenia Zarządu, do działalności tej przynależą określone składniki majątku Spółki (materialne i niematerialne) oraz wyodrębnienie to zachodzi już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (nie zaś zaistnieje dopiero w wyniku czy po dokonaniu podziału).

Odpowiednio, część składników materialnych i niematerialnych pozostających w Spółce Dzielonej również cechuje się wyodrębnieniem w płaszczyźnie organizacyjnej. Składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostające w Spółce Dzielonej funkcjonują w ramach określonej struktury organizacyjnej. Podobnie jak część związana z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości, część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostająca w Spółce Dzielonej dotyczy określonego formalnie, na podstawie zarządzenia Zarządu Spółki Dzielonej, obszaru jej działalności.

Część przedsiębiorstwa pozostająca w Spółce Dzielonej cechuje się również określoną strukturą organizacyjną, zakładającą istnienie określonych działów/komórek, które realizują określone funkcje. Z tą częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związane są również określone składniki majątku, tj. m.in. sprzęt biurowy wykorzystywany przez osoby realizujące zadania z zakresu przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi, wartości niematerialne i prawne w postaci domen i portali internetowych, udziały w spółkach zależnych prowadzących działalność zbliżoną lub subsydiarną w stosunku do działalności w obszarze przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi, rachunek bankowy oraz środki pieniężne zgromadzone na tym rachunku bankowym, który wykorzystywany jest wyłącznie w celu prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania portalami internetowymi.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, jak i jego część pozostająca w Spółce Dzielonej, są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy pod względem organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe oznacza z kolei sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danych ZCP, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych, przy czym nie należy utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2023 r, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.672.2023.5.MS2).

Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w przykładowych interpretacjach indywidualnych (z dnia 25 lipca 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2023.3.AKA, z dnia 15 czerwca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.501.2020.14.AA, z dnia 8 grudnia 2020 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.365.2020 4.AT), wyodrębnienie finansowe objawia się m.in. tym, że:

  • „w księgach podatkowych Sprzedającego istnieje możliwość wyodrębnienia z ogółu przychodów tych przychodów, które pochodziły wyłącznie ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w księgach podatkowych Sprzedającego istnieje możliwość wyodrębnienia z ogółu kosztów uzyskania przychodów tych kosztów, które były ponoszone wyłącznie w związku ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (…)”;
  • „oddział dysponuje własnym, niezależnym rachunkiem bankowym. Do wyłącznego wykorzystania w ramach działalności prowadzonej przez Oddział zostały przeznaczone aktywa oraz odpowiadające im zobowiązania związane z prowadzoną w ramach całej Spółki działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu lokali biurowych i użytkowych oraz inne środki trwale, obrotowe i należności oraz zobowiązania określone w Załączniku nr 1 do wspomnianej uchwały (…)”;
  • „rozliczenia księgowe są prowadzone w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) oraz ich odpowiednie przypisanie do ZCP (…)”.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, dla celów zarządczych Spółka sporządza dwa odrębne bilanse oraz dwa odrębne rachunki zysków i strat - dla działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych oraz dla działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych. Oznacza to, że te dwie części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy funkcjonują odrębnie ze względu na ujmowane dla celów zarządczych należności, zobowiązania oraz przychody i koszty generowane przez Spółkę z poszczególnych obszarów. Tym samym, Wnioskodawca jest w stanie ustalić wynik finansowy na każdym z dwóch prowadzonych obszarów działalności i odpowiednio wykorzystywać te dane dla celów zarządczych. Jednocześnie, przypisanie poszczególnych składników majątku Spółki do poszczególnych obszarów działalności Wnioskodawcy, a w szczególności alokacja zobowiązań Spółki do poszczególnych obszarów działalności pozwala na sporządzenie odrębnych bilansów w odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności.

Ponadto, Spółka posiada dwa odrębne rachunki bankowe, z których jeden wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby obsługi działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych, natomiast drugi rachunek bankowy wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby obsługi działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości. Środki pieniężne zgromadzone na tych rachunkach bankowych wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności w poszczególnych obszarach działalności Wnioskodawcy, tj. środki zgromadzone na jednym rachunku nie są wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności w obszarze, z którym dany rachunek bankowy (oraz zgromadzone na nim środki pieniężne) nie są związane.

Odrębne ujęcie wyżej wskazanych elementów w poszczególnych obszarach działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wymaga funkcjonowania w księgach Spółki odpowiednich kont analitycznych, umożliwiających ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych zgodnie z przyjętym wyodrębnieniem części przedsiębiorstwa Dzięki temu, możliwe jest odrębne ujmowanie generowanych przez poszczególne części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym, dzięki posiadaniu odrębnych rachunków bankowych, wysokość wpływów wynikających z tych przychodów i rozchodów może być określona w sposób precyzyjny, odrębnie względem obu części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Powyższe umożliwia również sporządzanie zestawień obrotów i sald tych kont, które odnoszą się do odrębnych obszarów działalności Wnioskodawcy.

Powyższe - zdaniem Wnioskodawcy - świadczy o wyodrębnieniu obu obszarów działalności Spółki Dzielonej pod względem finansowym.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.352.2023.3.MN). Ponadto, jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.170.2023.2.MKA: „Wyodrębnienie funkcjonalne przejawia się i będzie przejawiać się w tym, że składniki materialne i niematerialne opisane we wniosku jako te, które zostaną odrębnie przeniesione na Spółki 1-3 są składnikami przeznaczonymi do realizacji określonych zadań gospodarczych w zakresie wynajmowania powierzchni handlowych/komercyjnych w odrębnych lokalizacjach (odpowiednio w (...) oraz odrębnie w (...), z wykorzystaniem przylegającej nieruchomości przy ul. (...) jako parkingu dla klientów najemców oraz odrębnie przy ul. (...). Każdy z osobna przenoszony zespół składników będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielne podmioty gospodarcze i nie będzie wymagał zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłych nabywców lub podjęcia dodatkowych działań przez tych nabywców”.

Ponadto, przesłanka funkcjonalnego wyodrębnienia ZCP była przedmiotem rozważań w licznych wyrokach sądów administracyjnych, interpretacjach organów podatkowych, a także w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” ). W ocenie TSUE, przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części „(...) wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej' (wyrok TSUE z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. C-444/10).

Podobne do powyższego stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (wyrok z dnia 19 września 2017 r., sygn. I SA/Kr 796/17), „kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego, sprowadza się natomiast do zbadania, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. W istocie, aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy”.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Istotą prowadzenia działalności gospodarczej oraz warunkiem bez którego jej prowadzenie nie jest możliwe jest generowanie przychodów W przypadku działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości komercyjnych, przychód w ramach takiej działalności generowany jest przede wszystkim z czynszów uiszczanych przez najemców. Uzyskanie przychodów z czynszów wymaga przede wszystkim współistnienia dwóch zasadniczych elementów: nieruchomości oddawanych na wynajem oraz najemców, którzy te nieruchomości wynajmują. W przypadku wydzielanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, oba te elementy zostaną w niej ujęte - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w wydzielanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostaną uwzględnione zarówno wszystkie nieruchomości należące na dzień wydzielenia do Spółki, jak i zawarte przez Spółkę umowy z najemcami.

Przypisaniu do części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związanego z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości podlega również osobny rachunek bankowy Spółki wraz ze zgromadzonymi na nim środkami pieniężnymi. Dzięki temu, możliwa będzie niezakłócona i ciągła obsługa przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie wynajmu nieruchomości.

Prowadzenie wyżej wskazanej działalności gospodarczej wymaga również kadr, tj. osób realizujących obowiązki związane z jej prowadzeniem (pozyskiwanie klientów, kontakt z klientami, załatwianie spraw formalnych, administrowanie nieruchomościami, windykacja należności, itp.). W tym zakresie, Wnioskodawca zwraca uwagę, że wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości obejmuje również umowy cywilnoprawne zawarte z osobami zajmującymi się prowadzeniem działalności Spółki polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości. Ponadto, w związku z tym, że wraz z kadrą realizującą zadania z zakresu prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości w tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy ujmowany jest również sprzęt biurowy wykorzystywany przez te osoby w realizacji powierzonych zadań, stwierdzić należy, że osoby te będą dysponować niezbędnymi narzędziami pozwalającymi na wykonywanie ich obowiązków.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych stanowi zespół składników, który jest w stanie samodzielnie realizować zadania gospodarcze i może jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Jednocześnie, ten zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań obejmuje elementy niezbędne i wystarczające do prowadzenia tej działalności. W związku z powyższym, zachodzi wyodrębnienie tej części przedsiębiorstwa Spółki w płaszczyźnie funkcjonalnej.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, że część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostająca w Spółce Dzielonej również stanowi odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pierwotnym i podstawowym obszarem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych. Wydzielana do Spółki Przejmującej działalność w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości stanowi niejako działalność dodatkową, która wykształciła się wraz z dokonywaniem przez Spółkę inwestycji w nieruchomości. Jednocześnie, wydzielane składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy są odrębne od składników wykorzystywanych w działalności w zakresie przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi. Oznacza to, że przeniesienie w drodze podziału przez wydzielenie składników majątku związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych pozostanie bez wpływu na zdolność pozostających w Spółce składników przedsiębiorstwa do realizacji zadań gospodarczych w obszarze przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi. W szczególności, w Spółce Dzielonej pozostaną domeny oraz portale internetowe stanowiące funkcjonalny trzon działalności Wnioskodawcy. W Spółce Dzielonej pozostaną również stosunki wynikające z umów zawartych z klientami Spółki, jak również osoby zaangażowane w obsługę tego obszaru działalności (tj. jej pracownicy i osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych). Oznacza to, że w ujęciu funkcjonalnym, po wydzieleniu części przedsiębiorstwa, Spółka Dzielona w dalszym ciągu będzie w stanie samodzielnie generować przychody, tj. realizować podstawowe zadanie gospodarcze przedsiębiorstwa bez konieczności dodania/uzupełnienia pozostającej masy majątkowej o jakieś niezbędne elementy.

Ponadto, z uwagi na fakt, że w Spółce pozostanie rachunek bankowy oraz zgromadzone na nim środki pieniężne, Spółka będzie w stanie prowadzić bieżącą gospodarkę tymi środkami i w ten sposób uczestniczyć w obrocie gospodarczym. Jednocześnie, dzięki zatrzymanym w Spółce udziałom w spółkach powiązanych, realizujących wyspecjalizowane zadania związane z zasadniczym obszarem działalności Wnioskodawcy, Spółka będzie również w stanie nadal rozwijać prowadzoną działalność w obszarze przetwarzania danych, zarządzania i prowadzenia portali internetowych.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostająca w Spółce Dzielonej, jak i część wydzielana w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej stanowią kompletne, odrębne od siebie całości, zdatne, niezbędne oraz wystarczające do realizacji określonych zadań gospodarczych. W związku z powyższym, w odniesieniu do obu części przedsiębiorstwa Spółki zachodzi odrębność na gruncie funkcjonalnym.

Podsumowując powyższą argumentację, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, zarówno wyodrębnione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę polegającą na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości komercyjnych, przenoszone w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej, jak i składniki majątku i zobowiązania pozostające w Spółce Dzielonej związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych, stanowić będą ZCP w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy CIT oraz przepisu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Ad. 2

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy CIT, przychodem jest w szczególności, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią ZCP - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązanej, ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia. Jedocześnie, zgodnie z art 12 ust. 4 pkt 3h ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią ZCP - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia.

Zgodnie z powyższymi przepisami, w przypadku podziału przez wydzielenie dokonywanego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, transakcja taka nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego w Spółce Dzielonej pod warunkiem, że:

  • majątek przejmowany przez Spółkę Przejmującą na skutek podziału stanowi ZCP, oraz
  • majątek pozostający w Spółce Dzielonej stanowi ZCP.

W ocenie Wnioskodawcy - jak wskazano powyżej w stanowisku odnoszącym się do pytania nr 1 - część majątku Wnioskodawcy pozostająca w Spółce Dzielonej (związana z działalnością Spółki Dzielonej w obszarze przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych) oraz część majątku wydzielana i przenoszona do Spółki Przejmującej (związana z działalnością Spółki Dzielonej w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych) stanowią ZCP W tym zakresie, Wnioskodawca przywołuje argumentację wyrażoną w uzasadnieniu stanowiska w zakresie pytania nr 1.

W związku z powyższym oraz przy założeniu, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, w ocenie Wnioskodawcy, podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie i przeniesienie części majątku tej Spółki w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości na Spółkę Przejmującą nie będzie skutkować na gruncie ustawy CIT powstaniem przychodu podatkowego w Spółce Dzielonej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 w części odnoszącej się podatku dochodowego od osób prawnych i pytania nr 2 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 18).

W myśl art. 528 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych:

Spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ww. ustawy:

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Zgodnie z art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu Spółek Handlowych jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej.

Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki dzielonej przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., zwaną „ustawa o CIT”).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

- przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

- przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

- przychody spółki dzielonej.

W rozumieniu art. 7b ust. 1a ww. ustawy:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Powołany powyżej przepis art. 7b nie stanowi podstawy powstania przychodu podatkowego. Jest on jedynie wskazówką, do jakiej grupy przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaliczone. Natomiast art. 12 ustawy o CIT reguluje samo powstanie ewentualnego przychodu.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalonej na dzień podziału lub wydzielenia.

Zgodnie z art. 12 ust. 13 ww. ustawy:

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W rozumieniu art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Na podstawie art. 12 ust. 15 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Biorąc pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, stwierdzić należy, że wskazany przepis odnosi się do dwóch sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie. W pierwszym przypadku ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast, w przypadku podziału przez wydzielenie zgodnie z zamysłem ustawodawcy - w spółce podlegającej podziałowi przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem, aby skorzystać z wyłączenia z przychodów, obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z powyższego, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne),
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej „ZCP”) nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce, która zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy CIT, podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. Działalność tę Spółka prowadzi z wykorzystaniem kilku posiadanych domen oraz portali internetowych. Są to ogólnie dostępne portale internetowe dotyczące branży nieruchomości. Za pośrednictwem tych portali internetowych, klienci Spółki, którymi są głównie deweloperzy oraz agencje nieruchomości działające na rynku mieszkaniowym, mogą w sposób efektywny docierać do potencjalnych nabywców nieruchomości, pozyskiwać dane dotyczące rynku nieruchomości oraz nabywców, a także prowadzić analizy sytuacji panującej na rynku nieruchomości. W związku z prowadzonymi portalami internetowymi, Spółka świadczy na rzecz swoich klientów (głównie deweloperów nieruchomości, agencji zajmujących się obrotem nieruchomościami, a także osób fizycznych) usługi marketingowe, m.in. w postaci publikacji ogłoszeń/ofert nieruchomości na sprzedaż, a także dostarczania tzw. leadów czyli danych kontaktowych do potencjalnych klientów czyli osób zainteresowanych kupnem nieruchomości. Ponadto, niektóre z portali internetowych prowadzonych i zarządzanych przez Spółkę zawierają zgromadzone przez Spółkę treści, raporty i informacje związane z rynkiem nieruchomości (tzw. baza wiedzy), które są odpłatnie udostępniane podmiotom związanym z rynkiem nieruchomości.

W toku prowadzonej działalności, Spółka dokonywała również inwestycji w zakup nieruchomości komercyjnych. Inwestycje te były dokonywane z nadwyżek finansowych wypracowanych w działalności związanej z prowadzeniem portali internetowych i świadczeniem usług marketingowych, a także częściowo z pożyczonych środków. Nieruchomości te są przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotów trzecich, przy czym jedna z nieruchomości jest w części wynajmowana a w części wykorzystywana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie jako biuro i siedziba Spółki (tj. w części tej nieruchomości prowadzona jest działalność Spółki w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi). Tym samym, w ramach Spółki, powstał drugi obszar działalności polegający na zarządzaniu i wynajmie posiadanych nieruchomości komercyjnych.

W konsekwencji, obecnie działalność operacyjna Spółki obejmuje dwa obszary:

  • zasadniczy obejmujący działalność w zakresie przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi oraz świadczenia usług marketingowych z wykorzystaniem przedmiotowych portali,
  • działalność w zakresie zarządzania i wynajmu posiadanych nieruchomości komercyjnych.

Dążąc do rozdzielenia dwóch różnych obszarów działalności Spółki, przy jednoczesnym zachowaniu przez wspólników Spółki kontroli nad nieruchomościami komercyjnymi posiadanymi przez Wnioskodawcę w przypadku potencjalnego przystąpienia do Spółki zewnętrznego inwestora, rozważane jest przeprowadzenie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych tj. przez przeniesienie części majątku Wnioskodawcy jako Spółki Dzielonej na istniejącą Spółkę Przejmującą w zamian za udziały Spółki Przejmującej (podział przez wydzielenie).

Majątek Spółki Dzielonej przenoszony do Spółki Przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie obejmować będzie funkcjonujący w ramach Spółki Dzielonej dział nieruchomości komercyjnych, w szczególności obejmujący poniżej wymieniony zespół składników materialnych i niematerialnych, a także zobowiązania:

1)Nieruchomości posiadane przez Spółkę, tj.:

  • Nieruchomość nr 1 (czyli lokal niemieszkalny znajdujący się w (...)m2, stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z 3 miejscami postojowymi w garażu podziemnym);
  • Nieruchomość nr 2 (czyli lokal niemieszkalny znajdujący się w (...) m2 wraz udziałem we współwłasności garażu, z którym związane jest prawo do korzystania z 9 miejsc postojowych);
  • Nieruchomość nr 3 (czyli nieruchomość gruntowa, wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym o powierzchni około (...));

2)Związane z powyższymi nieruchomościami zobowiązania Spółki:

  • zobowiązanie z tytułu umowy kredytu hipotecznego udzielonego i przeznaczonego w całości na zakup Nieruchomości nr 2;
  • zobowiązanie z tytułu umowy linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym, przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3;
  • zobowiązanie z tytułu czynszu Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 2 należne na rzecz lokalnej Wspólnoty mieszkaniowej;
  • zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - wyłącznie w części, w jakiej środki pochodzące z pożyczek zostały przeznaczone na sfinansowanie zakupu jednej z nieruchomości komercyjnych należących do Spółki (tj. na zakup Nieruchomości nr 2);

3)Umowy najmu posiadanych przez spółkę dwóch nieruchomości, tj. Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 3, a także należności wynikające z tych umów najmu:

4)Umowy ubezpieczenia posiadanych przez Spółkę nieruchomości;

5)Umowy na dostawy mediów do posiadanych przez Spółkę nieruchomości oraz zobowiązania wynikające z tych umów;

6)Rachunek bankowy nr 2, wykorzystywany do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych, a także środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku na moment wydzielenia;

7)Linia kredytowa zabezpieczona w rachunku bankowym nr 2 wykorzystywanym do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;

8)Umowy zlecenia zawarte z osobami zajmującymi się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę (prace porządkowo-konserwacyjne, bieżąca opieka nad nieruchomościami, prowadzenie gospodarki ekonomiczno-finansowej dotyczącej nieruchomości), a także zobowiązania wynikające z tych umów;

9)Sprzęt biurowy wykorzystywany przez osoby zajmujące się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę

Możliwe jest, że przed dniem podziału jedna z posiadanych przez Spółkę nieruchomości (tj. Nieruchomość nr 1) zostanie przez Spółkę zbyta na rzecz osoby trzeciej (nabywca nie jest powiązany ze Spółką). Rozmowy w kwestii ewentualnej sprzedaży toczą się obecnie z potencjalnym nabywcą. Jeżeli jednak do dnia podziału nie dojdzie do takiej sprzedaży, Nieruchomość nr 1 zostanie przeniesiona do Spółki Przejmującej wraz z całym działem nieruchomości komercyjnych jako jego część (tj. Nieruchomość nr 1 nie pozostanie w Spółce Dzielonej).

Możliwe jest także, że przed dniem podziału, jeden z kredytów związanych z nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę, a konkretnie zobowiązanie z tytułu linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3, zostanie spłacone przez Spółkę. Ostatecznie będzie to zależeć od tego, kiedy nastąpi podział i jaka będzie sytuacja finansowa Spółki Dzielonej przed tym dniem.

Po przeniesieniu w drodze podziału działu nieruchomości komercyjnych do Spółki Przejmującej, Spółka Przejmująca będzie kontynuować dotychczasową działalność tego działu w oparciu o przejętą masę majątkową. W szczególności, Spółka Przejmująca będzie kontynuować wynajem komercyjny przejętych nieruchomości. Część Nieruchomości nr 2, która jest obecnie wykorzystywana we własnym zakresie przez Spółkę Dzieloną jako biuro i siedziba Spółki, zostanie po podziale wynajęta odpłatnie na warunkach rynkowych na rzecz Spółki Dzielonej. Prowadzenie przez Spółkę Przejmującą działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych będzie możliwe wyłącznie w oparciu o przejętą w ramach podziału masę majątkową, tj. bez konieczności „dodania” do tej masy majątkowej jakiś istotnych, kluczowych elementów czy zasobów.

Jednocześnie, w Spółce pozostanie majątek i zobowiązania związane z głównym obszarem działalności Wnioskodawcy, tj. z działalnością w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi. W ten sposób zachowana zostanie ciągłość prowadzenia tej działalności Wnioskodawcy. Pozostająca w Spółce Dzielonej masa majątkowa obejmować będzie następujący zespół składników materialnych i niematerialnych, a także zobowiązań związanych z tą działalnością:

1)Wartości niematerialne i prawne, tj. w szczególności domeny oraz portale internetowe, a także oprogramowanie komputerowe wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych i prowadzeniem oraz zarządzaniem portalami internetowymi;

2)Umowy zawarte z klientami Spółki, korzystającymi z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w obszarze przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, świadczenia powiązanych z tym obszarem usług marketingowych na rzecz deweloperów, agencji pośrednictwa nieruchomości, osób fizycznych;

3)Należności handlowe wynikające z umów z klientami wskazanych w pkt 2 powyżej;

4)Umowy o pracę (około (...) pracowników) oraz umowy cywilnoprawne (około (...) umów cywilnoprawnych) zawarte z osobami zaangażowanymi w prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także zobowiązania wynikające z tych umów;

5)Sprzęt i wyposażenie biurowe, wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

6)Samochody osobowe i inne środki transportu wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

7)Umowy ubezpieczenia użytkowanych przez Spółkę samochodów i innych środków transportu;

8)Rachunek bankowy nr 1 wykorzystywany do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku na moment wydzielenia;

9)Udziały i akcje w trzech zależnych spółkach kapitałowych, które prowadzą działalność wspierającą i komplementarną w stosunku do głównego obszaru działalności Wnioskodawcy, jakim jest przetwarzanie danych oraz prowadzenie i zarządzanie portalami internetowymi;

10)Zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - wyłącznie w części przeznaczonej na działalność operacyjną Wnioskodawcy w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi oraz na nabycie udziałów w spółkach zależnych;

Inne zobowiązania związane z bieżącą działalnością Spółki

Z opisu sprawy wynika, że zarząd Wnioskodawcy określił strukturę organizacyjną Spółki. W ramach tej struktury organizacyjnej, w Spółce funkcjonują dwa obszary działalności:

1)Obszar działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, w ramach którego funkcjonują następujące działy:

  • dział związany z jednym z kluczowych portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę, tj. (...);
  • dział związany z drugim z portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę, tj. (...);
  • dział (...) związany z trzecim z portali internetowych posiadanych i zarządzanych przez Spółkę;
  • centrum usług wspólnych, obejmujące dział marketingu B2B, dział public relations, dział (...).

2)Obszar działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych, stanowiący dział nieruchomości komercyjnych zajmujący się posiadanymi przez Spółkę nieruchomościami komercyjnymi.

W prowadzonej działalności - zarówno w działalności portali internetowych, jak i działalności zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych - Spółka wykorzystuje zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na jej przedsiębiorstwo Składniki te obejmują w szczególności:

1)wartości niematerialne i prawne, tj. w szczególności domeny oraz portale internetowe, a także oprogramowanie komputerowe wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych i prowadzeniem oraz zarządzaniem portalami internetowymi;

2)umowy zawarte z klientami Spółki, korzystającymi z usług świadczonych przez Wnioskodawcę w obszarze przetwarzania danych, prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, świadczenia powiązanych z tym obszarem usług marketingowych na rzecz deweloperów, agencji pośrednictwa nieruchomości, osób fizycznych;

3)należności handlowe wynikające z umów z klientami wskazanych w pkt 2 powyżej;

4)umowy o pracę (około (...) pracowników) oraz umowy cywilnoprawne (około (...) umów cywilnoprawnych) zawarte z osobami zaangażowanymi w prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, a także zobowiązania wynikające z tych umów;

5)sprzęt i wyposażenie biurowe, wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych, prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi, a także w działalności związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomości komercyjnych;

6)samochody osobowe i inne środki transportu wykorzystywane w działalności związanej z przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem i zarządzaniem portalami internetowymi;

7)umowy ubezpieczenia użytkowanych przez Spółkę samochodów i innych środków transportu;

8)rachunki bankowe oraz związane z nimi produkty bankowe, a także środki pieniężne znajdujące się na tych rachunkach:

  • rachunek bankowy nr 1, wykorzystywany wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi;
  • rachunek bankowy nr 2, wykorzystywany wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;
  • linia kredytowa w zabezpieczona w rachunku bieżącym nr 2 wykorzystywanym wyłącznie do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych;

9)udziały i akcje w trzech zależnych spółkach kapitałowych w wysokości (...);

10)zobowiązania z tytułu 3 pożyczek udzielonych Wnioskodawcy przez jedną ze spółek zależnych - środki pochodzące z pożyczek zostały przeznaczone w części na działalność operacyjną Wnioskodawcy w zakresie przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi, w części na nabycie udziałów w niektórych spółkach zależnych, a w części również na sfinansowanie zakupu jednej z nieruchomości komercyjnych należących do Spółki (tj. konkretnie na zakup Nieruchomości nr 2);

11)umowy zlecenia zawarte z osobami zajmującymi się obsługą i zarządzaniem nieruchomościami posiadanymi przez Spółkę (prace porządkowo-konserwacy.ne, bieżąca opieka nad nieruchomościami, prowadzenie gospodarki ekonomiczno-finansowej dotyczącej nieruchomości), a także zobowiązania wynikające z tych umów;

12)nieruchomości:

  • lokal niemieszkalny znajdujący się w (...) m2, stanowiący odrębną nieruchomość, wraz z (…) miejscami postojowymi w garażu podziemnym, będący przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotu trzeciego (dalej: „Nieruchomość nr 1”);
  • lokal niemieszkalny znajdujący się w (...) m2 wraz udziałem we współwłasności garażu, z którym związane jest prawo do korzystania z (…) miejsc postojowych (dalej: „Nieruchomość nr 2”) - Nieruchomość nr 2 jest obecnie w części wynajmowana a w części wykorzystywana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie jako biuro i siedziba Spółki (tj. w części tej nieruchomości prowadzona jest działalność Spółki w obszarze przetwarzania danych oraz prowadzenia i zarządzania portalami internetowymi);
  • nieruchomość gruntowa, wraz z posadowionym na mej budynkiem biurowym o powierzchni około (...), będąca przedmiotem wynajmu na rzecz podmiotu trzeciego (dalej: „Nieruchomość nr 3”);

13)związane z powyższymi nieruchomościami zobowiązania Spółki:

  • zobowiązanie z tytułu umowy kredytu hipotecznego udzielonego i przeznaczonego w całości na zakup Nieruchomości nr 2;
  • zobowiązanie z tytułu umowy linii kredytowej udzielonej w rachunku bieżącym, przeznaczonej w całości na zakup Nieruchomości nr 3;
  • zobowiązanie z tytułu czynszu Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 2 należne na rzecz lokalnej Wspólnoty mieszkaniowej;

14)umowy najmu posiadanych przez spółkę dwóch nieruchomości, tj. Nieruchomości nr 1 i Nieruchomości nr 3, a także należności wynikające z tych umów najmu;

15)umowy ubezpieczenia posiadanych przez Spółkę nieruchomości;

16)umowy na dostawy mediów do posiadanych przez Spółkę nieruchomości oraz zobowiązania wynikające z tych umów.

Ponadto jak Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku głównym lub jednym z głównych celów podziału przez wydzielenie Spółki Dzielonej nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, a podział przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Dokumentami oraz aktami wewnętrznymi potwierdzającymi wyodrębnienie w płaszczyznach organizacyjnej i funkcjonalnej są i będą uchwały oraz zarządzenia zarządu Spółki Dzielonej, określające w szczególności strukturę organizacyjną Spółki Dzielonej w odniesieniu do obydwu obszarów działalności (tj. w zakresie przetwarzania danych oraz w zakresie nieruchomości komercyjnych) oraz alokujące składniki majątku Spółki Dzielonej do poszczególnych obszarów działalności.

Zgodnie z opisem sprawy Część wydzielana do Spółki Przejmującej nie stanowi zatem zbioru przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Obie części stanowią zespoły składników zorganizowane według określonego celu, jakim jest realizacja określonych zadań gospodarczych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki na mocy zarządzenia Zarządu Spółki jako odrębny dział, tj. jako dział nieruchomości komercyjnych.

Do zespołu składników mienia Wnioskodawcy związanego działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości przypisano nie tylko nieruchomości posiadane przez Spółkę, ale również część sprzętu biurowego, wykorzystywanego przez osoby realizujące zadania związane z obsługą i zarządzaniem posiadanymi przez spółkę nieruchomościami, jak również rachunek bankowy oraz środki pieniężne zgromadzone na tym rachunku, wykorzystywanym wyłącznie w celu prowadzenia działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca sporządza dwa odrębne bilanse oraz dwa odrębne rachunki zysków i strat - dla działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych oraz dla działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych. Tym samym, Wnioskodawca jest w stanie ustalić wynik finansowy na każdym z dwóch prowadzonych obszarów działalności.

Ponadto, Spółka posiada dwa odrębne rachunki bankowe, z których jeden wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby obsługi działalności w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych, natomiast drugi rachunek bankowy wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby obsługi działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości. Dzięki temu, możliwe jest odrębne ujmowanie generowanych przez poszczególne części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Powyższe umożliwia również sporządzanie zestawień obrotów i sald tych kont, które odnoszą się do odrębnych obszarów działalności Wnioskodawcy, co świadczy o wyodrębnieniu obu obszarów działalności Spółki Dzielonej pod względem finansowym.

Z opisu sprawy wynika, że wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości obejmuje umowy cywilnoprawne zawarte z osobami zajmującymi się prowadzeniem działalności Spółki polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości. Ponadto, w związku z tym, że wraz z kadrą realizującą zadania z zakresu prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości w tej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy ujmowany jest również sprzęt biurowy wykorzystywany przez te osoby w realizacji powierzonych zadań, stwierdzić należy, że osoby te będą dysponować niezbędnymi narzędziami pozwalającymi na wykonywanie ich obowiązków.

Wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych stanowi zespół składników, który jest w stanie samodzielnie realizować zadania gospodarcze i może jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo, a Spółka przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności tj. działu nieruchomości komercyjnych wyłącznie w oparciu o nabyte składniki, bez konieczności angażowania dodatkowych składników lub podejmowania dodatkowych działań.

Ponadto pozostająca w Spółce Dzielonej działalność w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych również stanowi odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca przeniesienie w drodze podziału przez wydzielenie składników majątku związanych z działalnością w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości komercyjnych pozostanie bez wpływu na zdolność pozostających w Spółce składników przedsiębiorstwa do realizacji zadań gospodarczych w obszarze przetwarzania danych i zarządzania portalami internetowymi. W Spółce Dzielonej pozostaną domeny oraz portale internetowe stanowiące trzon działalności Wnioskodawcy. W Spółce Dzielonej pozostaną również stosunki wynikające z umów zawartych z klientami Spółki, jak również osoby zaangażowane w obsługę tego obszaru działalności (tj. jej pracownicy i osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treść powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że zarówno, wyodrębnione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę polegającą na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości komercyjnych, przenoszone w drodze podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej, jak i składniki majątku i zobowiązania pozostające w Spółce Dzielonej związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w zakresie przetwarzania danych oraz zarządzania i prowadzenia portali internetowych, stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, skoro zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i majątek przeniesiony na spółkę przejmującą będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, to dla Spółki Dzielonej nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3h Ustawy o CIT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz w zakresie pytania nr 3 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).