Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.695.2023.3.KS
Temat interpretacji
Obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, dotyczy wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wypłacane przez Państwa należności z tytułu nabycia usług o których mowa w ww. art. 21 updop z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania należy opodatkować tzw. podatkiem u źródła.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy A. powinna zostać uznana za podatnika w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy A. jest zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła z tytułu wypłaty wynagrodzenia za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 lutego 2024 r. (data wpływu 21 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej: A. lub A.) jest państwową osobą prawną powołaną do życia na podstawie ustawy (…) (dalej: ustawa o A.). A. realizuje zadania z zakresu (…) Przy realizacji swoich zadań, A. może współpracować z polskimi i zagranicznymi podmiotami, w szczególności jako partner umów o wspólne przedsięwzięcie.
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o A., do zadań A. należy:
1.(…);
2.(…);
3.(…).
Zgodnie z powołaną ustawą o A. (art. 2 ust. 3), A. realizuje także zadania związane z:
1.(…);
2.(…);
3.(…);
4.(…).
Ponadto zgodnie z ustawa o A. (art. 2 ust. 5) ministrowie kierujący działami administracji rządowej mogą zlecać A. wykonywanie zadań związanych z (…) i, należących do ich właściwości, zapewniając środki na realizację tych celów.
A. jest aktualnie zarejestrowana jako podatnik podatku od osób prawnych. Koszty bieżącej działalności A. są pokrywane (art. 30 ust. 1 ustawy o A.) z dotacji: (…).
Przychodami A. mogą być również (art. 30 ust. 2 ustawy o A.): (…).
W art. 31 ust. 1 ustawy o A. wskazano, że A. może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie(…). Obecnie A. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie objętym art. 31 ust. 1 ustawy o A. i na obecny moment nie jest planowane jej. rozpoczęcie.
A. pobiera opłaty za uwierzytelnianie odpisów dokumentów, które są wpłacane przez interesariuszy na rachunek bankowy A.
A. w celu realizacji jej zadań ustawowych, w szczególności obejmujących (…) dokonywała i będzie dokonywać nabycia usług od podmiotów niemających siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca działalności na terytorium Rzeczypospolitej w zakresie m.in.:
1.wynajmu powierzchni wystawniczej oraz wyposażenia stoiska na targi organizowane przez zagraniczne organizacje;
2.ubezpieczeń stoisk podczas targów, konferencji, ubezpieczenia podróżne pracowników będących w zagranicznej delegacji;
3.usługi reklamowe i promocyjne (materiały reklamowe w postaci ulotek, artykułów w zagranicznych czasopismach, banerów, czy usługi promocyjne realizowane za pomocą portali internetowych);
4.organizacji sesji/paneli podczas konferencji/targów;
5.nabywania licencji od zagranicznych podmiotów w zakresie dostępu do baz danych;
6.nabywanie usług widowiskowych (wygłoszenie/odczyt prezentacji przez zagraniczny podmiot);
7.opłaty za składki członkowskie organizacji szkolnictwa wyższego i nauki;
8.organizacja spotkań studentów;
9.Udział przedstawicieli A. w zagranicznych konferencjach i targach.
Usługi świadczone przez podmioty zagraniczne mogą być nabywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym niemniej wszystkie zakupione usługi od zagranicznych usługodawców były i nadal będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań statutowych (tj. zadań wynikających z ustawy o A. i innych przepisów), tj. w szczególności w zakresie promocji (…). Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie jest czy A. jako państwowa osoba prawna realizując zadania publiczne oraz dysponująca środkami publicznymi powinna być uznana za podatnika CIT a także czy wypłacając wynagrodzenie na rzecz podmiotów zagranicznych jest zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła.
Uzupełnienie i doprecyzowanie odpisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na wstępie zdaniem Wnioskodawcy w celu pełnego przedstawienia specyfiki działalności A. zasadne jest uzupełnienie / doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, tj. dodatkowo uwzględnienie przez tut. organ, że:
„Doceniając wagę umiędzynarodowienia, Ministerstwo (…), zainicjowało powstanie A. (A.) jako państwowej osoby prawnej powołanej w celu zagranicznej promocji (…).
Zgodnie ze Strategią A. misją A. jest przede wszystkim wzmacnianie (…) poprzez wymianę i współpracę międzynarodową.
A. bierze udział w prowadzeniu długofalowej polityki na rzecz wsparcia (…). Realizuje strategiczną politykę państwa dotyczącą (…), jak również (…), a także (…).
(…)
Cele strategiczne A. to:
1)(…)
2)(…)
3)(…)
4)(…)
5)(…)
6)(…)
7)(…)
8)(…)
Jednocześnie, prowadzenie działań z zakresu promocji (…) za granicą stanowi jedno z głównych zadań A., nałożonych na A. w ustawie o A.. Działania te zostały ujęte również w (…) oraz (…) i służą przede wszystkim:
- (…);
- (…);
- (…).
W ramach powyższych celów nadrzędnych A. prowadzi działania wspierające:
- (…);
- (…);
- (…);
- (…);
- (…).
Realizacji powyższych celów służą dwie kampanie, tj.: „(…)” oraz „(…)”.
Jednocześnie, Wnioskodawca poprzez (…) prowadzi kampanię (…) samodzielnie oraz przy wsparciu placówek dyplomatycznych. W ramach tej kampanii organizowane są wydarzenia międzynarodowe. Promocja odbywa się poprzez (…). A. prowadzi działania promocyjne również poprzez media społecznościowe (…), produkcję krótkich materiałów filmowych, produkcję podcastów, działania reklamowe w obcojęzycznych mediach, a także kampanie outdorowe.
Natomiast kampania )…) ma na celu prezentację osiągnięć (…). Działanie promocyjne w ramach tej kampanii skupiają się w dużej mierze na mediach społecznościowych i produkcji materiałów audio/wideo oraz organizacji spotkań networkingowych i konferencji.
W tym miejscu A. pragnie podkreślić, że realizacja przez A. powyższych celów i prowadzenie działań w powyższym zakresie jest w pełni finansowane ze środków pochodzących z budżetu Państwa w ramach realizacji (…), jak również wsparcia procesu (…).”
Poniżej przedstawiam dalsze wyjaśnienia A. w zakresie objętym wezwaniem dot. odpowiedzi na pytania w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego:
1. Przedmiotowy wniosek o interpretacje indywidualną dotyczy przyszłych płatności wynagrodzeń podmiotom zagranicznym przez A. w roku podatkowym 2024, jak również płatności w kolejnych latach podatkowych.
2. Podmioty zagraniczne, od których A. zamierza nabywać usługi, o których mowa we wniosku mogą być osobami prawnymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, jak również mogą być spółkami osobowymi, transparentnymi podatkowo (przykładowo odpowiedniki polskich spółek typu: spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, etc.).
3. Przedmiotem pytania nr 2 wskazanego we wniosku jest zagadnienie podatku u źródła w świetle zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), jak również ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych (ustawy o PIT).
W związku z powyższym A. doprecyzowała zakres pytania nr 2 poprzez jego powtórne sformułowanie.
4. Podmioty zagraniczne, o których mowa we wniosku, tj. osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność mają siedziby, a jeśli osoby fizyczne prowadzą działalność w formie spółki osobowej - wspólnicy spółek transparentnych podatkowo mają miejsca zamieszkania / siedziby - zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i spoza Unii Europejskiej.
5. A. nie ma informacji czy podmioty zagraniczne, od których będzie nabywać usługi - nierezydenci (osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek transparentnych podatkowo) będą posiadali stałą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu stosownej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym niemniej, A. pragnie wskazać, że realizacja usług przez powyższe podmioty zagraniczne (świadczeniodawcy) na rzecz A. nie będzie odbywać się za pośrednictwem ewentualnej stałej placówki tych podmiotów zlokalizowanej na terytorium Polski.
Nabycie usług od podmiotów zagranicznych odbywa się na podstawie zamówień składanych drogą korespondencji e-mail zawierającej dokładne ustalenia odnośnie realizacji zleconej usługi (np.: transportowe, catering, poligrafia); umowy o świadczenie usług lub na podstawie stosownego porozumienia zawieranego z partnerem (wynajem przestrzeni pod wydarzenie, powierzchni pod stoisko, montaż elementów stoiska, organizacja eventów itp.).
Działalność podmiotów świadczących usługi jest ściśle związana z przedmiotem świadczonej usługi, tzn.: organizacja targów, konferencji i eventów; montaż stoisk wystawienniczych; usługi cateringowe, usługi restauracyjne; usługi transportowe; wynajem powierzchni ekspozycyjnych; wynajem powierzchni reklamowych; reklama w mediach zagranicznych online i druk; poligrafia; usługi fotograficzne, materiały foto/video, licencje do programów (np. (…)).
Wskazane powyżej usługi są realizowane przez jeden ten sam lub różne podmioty z kraju z UE lub spoza UE, w którym A. podejmuje działania promocyjne.
Podmioty zagraniczne świadczące usługi są: wskazane przez organizatora targów lub konferencji (umowa na wyłączność z organizatorem), wskazane/rekomendowane przez polską placówkę dyplomatyczną lub wyłonione w procedurze rozeznania rynku.
6. Dochody uzyskane przez podmioty zagraniczne nie będą osiągane za pośrednictwem posiadanej przez nich na terytorium Polski stałej placówki.
Nabycie usług od zagranicznego podmiotu odbywa się na podstawie zamówień składanych drogą korespondencji e-mail zawierającej dokładne ustalenia odnośnie realizacji zleconej usługi (np.: transportowe, catering, poligrafia); umowy o świadczenie usług lub na podstawie stosownego porozumienia zawieranego z partnerem (wynajem przestrzeni pod wydarzenie, powierzchni pod stoisko, montaż elementów stoiska, organizacja eventów itp.).
Podmioty zagraniczne świadczące usługi są: wskazane przez organizatora targów lub konferencji (umowa na wyłączność z organizatorem), wskazane/rekomendowane przez polską placówkę dyplomatyczną lub wyłonione w procedurze rozeznania rynku.
7. W przypadku, gdy zostanie uznane, że A. ma obowiązek rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie CIT / PIT to będzie gromadziła certyfikaty rezydencji od zagranicznych kontrahentów (osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, wspólników spółek transparentnych podatkowo).
8. Łączny przychód z tytuły wypłaty wynagrodzenia za nabywane usług na rzecz jednego podmiotu zagranicznego realizującego na rzecz A. usługi nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 2.000.000 zł.
Jak również łączny przychód z tytułu wypłaty wynagrodzenia za nabywane usługi na rzecz wszystkich podmiotów zagranicznych, tj. osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalności gospodarczej ewentualnie wspólników spółek transparentnych podatkowo nie przekroczy w danym roku podatkowym kwoty 2.000.000 zł.
9. W przypadku, gdy zostanie uznane, że A. ma obowiązek rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie CIT / PIT to pełniąc obowiązki płatnika z tytułu wypłacanych należności za nabyte usługi od podmiotów zagranicznych dochowa należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT i art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.
10. Jak zostało wskazane powyżej przedmiotem pytania nr 2 wskazanego we wniosku jest zagadnienie podatku u źródła w świetle zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), jak również ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych (ustawy o PIT). Jednocześnie, w związku z powyższym A. doprecyzowała swoje stanowisko w zakresie pytania nr 2.
Wnioskodawca wskazał, że jej pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego i A. realizując zadania nałożone na podstawie Ustawy współpracuje z różnymi podmiotami z krajów UE jak i spoza UE. W konsekwencji A. wskazała poniżej dane wybranych podmiotów od których zamierza w najbliższym czasie nabyć usługi w związku z realizacją swoich zadań (przy czym nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie nabywać usługi także od innych podmiotów).
Pytania
1.Czy A. powinna zostać uznana za podatnika w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2.Czy A. jest zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła z tytułu wypłaty wynagrodzenia za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych na gruncie ustawy o CIT oraz ustawy o PIT?
Przedmiotem wniosku jest odpowiedź na powyższe pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Rozstrzygnięcie to dotyczy tylko tematyki będącej przedmiotem wniosku/zapytania. W zakresie pytania nr 2, w części w jakiej dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
A. nie powinna być uznany za podatnika, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad 2
A. wypłacając wynagrodzenie za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych nie powinna być zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie ustawy o CIT oraz ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 21. poz.86) (dalej: ustawa o CIT) „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji”.
Wobec definicji osoby prawnej zawartej w Kodeksie cywilnym z dnia 23kwietnia 1964 r., w art. 33 „Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.”
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „Zwalnia się od podatku: 1) Skarb Państwa (…)”.
Ustawa o A. w art. 1 ust. 1 przyznała Wnioskodawcy status państwowej osoby prawnej (A., zwana dalej "A.", jest państwową osobą prawną”.) Biorąc pod uwagę powyższe, A. działa jako państwowa osoba prawna powołana do realizacji zadań państwa. A. nie ma dobrowolności w kształtowaniu wykonywanych działań. Jej funkcjonowanie i podejmowane zadania są stricte wpisane w działalność statutową oraz podlegają regulacji ustawy o A. A. nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, tym samym nie uzyskuje z tego tytułu przychodów, które podlegałyby podatkowi CIT. A. pobiera co prawa opłaty za uwierzytelnienie dokumentów, lecz stanowi to zwrot kosztów poniesionych na obsługę administracyjną i z tego tytułu A. nie osiąga faktycznego przysporzenia majątkowego.
Generalnie działania podejmowane przez A. ograniczają się do nabywania usług od podmiotów zagranicznych, między innymi w zakresie usług reklamowych i promocyjnych, najmu powierzchni wystawniczej, udział w konferencjach członków A., czy zakup licencji. Przedmiotowe usługi mają na celu realizacje zadań statutowych przez A. oraz dotyczą wyłącznie sfery władztwa publicznego. Tym samym, w przypadku uznania A. za podatnika CIT, byłaby ona zobowiązana do zapłaty podatku u źródła na rzecz Skarbu Państwa przez który de facto jest finansowana i na rzecz którego wykonuje powierzone obowiązki.
Biorąc pod uwagę, powyższe skoro A. nie prowadzi działalności gospodarczej, jej działania są nastawione wyłącznie na realizacje zadań określonych w ustawie o A. lub powierzonych przez inne organy państwowe, funkcjonuje jako państwowa osoba prawna, to tym samym zasadnym jest aby uznać, że nie jest podatnikiem CIT.
Jednocześnie, na uwadze należy mieć art. 9 ust. 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr 157 poz. 1240), zgodnie z którym „Sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego.” A., jako państwowa osoba prawna należy do sektora finansów publicznych. Jej głównym źródłem finansowania są dotacje państwowe, do pozostałych należą między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz z programów i projektów realizowanych na szczeblu krajowym i międzynarodowym. A. dysponuje zasadniczo niemal wyłącznie środkami pochodzącymi z budżetu państwa a tym samym, niezasadne byłoby przyznawanie jej statutu podatnika, jeżeli środki które otrzymuje będą następnie zwracane do budżetu Państwa w ramach uiszczenia podatków, w tym przypadku podatku u źródła, tj. nastąpiłby nieuzasadniony transfer pieniędzy pomiędzy
Resumując, w ocenie Wnioskodawcy, A. nie posiada ona statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Za takim stwierdzeniem, przemawia przede wszystkim charakter wykonywanych/powierzonych A. zadań, odnoszący się wyłącznie do sfery władztwa publicznego oraz źródła finansowania działalności A.
Z uwagi iż zdaniem Wnioskodawcy A. nie powinna zostać uznana za podatnika na gruncie ustawy o CIT, to jednocześnie na tej podstawie A. nie powinna być zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła tytułu wypłaty wynagrodzenia z tytułu usług nabywanych od podmiotów zagranicznych w celu realizacji jej ustawowych działań na gruncie ustawy o CIT, jak i ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniem, w tym kwalifikacja wskazanych przykładowo usług kupowanych od zagranicznych dostawców do przychodów uzyskiwanych przez nierezydentów zgodnie z art. 21 ust. 1 updop i zapisów właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Ad 1
Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: updop):
1.Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
2.Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
3. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:
1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.2)), lub
aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3) fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 updop:
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Jak wynika z wniosku, są Państwo państwową osobą prawną powołaną do życia na podstawie ustawy z dnia (...) o A.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia (...) o A. (t. j. Dz. U. z (...), dalej ustawa o A.):
A., zwana dalej ”A.”, jest państwową osobą prawną.
Zgonie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o A.:
(...).
Z kolei zgodnie z art. 30 ustawy o A.:
1. Przychodami A. są dotacje:
(...).
2. Przychodami A. mogą być:
(...)
Zgodnie z art. 31 ustwy o A.:
(...).
Nie zostali Państwo także wyłącznia z opodatkowania na podstawie art. 6 updop, zgodnie z którym:
1. Zwalnia się od podatku:
1) Skarb Państwa;
2) Narodowy Bank Polski;
3) jednostki budżetowe;
4) państwowe fundusze celowe, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.5));
(...)
6) jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
(...).
Zauważyć także należy, że zgodnie z art. 31 ustawy o A. mogą Państwo prowadzić działałność gospodarczą. To, że obecnie nie prowadzą Państwo takiej działalności nie stanowi argumentu za tym, że nie są Pańswo osobą prawną podlegającą opodatkowaniu na podstawie analizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych nie wąłącza Państwa także ustawa o A. Zatem, są Państwo podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Państwa stanowisko, zgodnie z którym nie powinni być Państwo rozpoznani jako podanik podatku dochodowego od osób prwnych jest nieprawidłowe.
Ad 2
W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że A. w celu realizacji jej zadań ustawowych, w szczególności obejmujących (...) dokonywała i będzie dokonywać nabycia usług od podmiotów niemających siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca działalności na terytorium Rzeczypospolitej w zakresie m.in.:
1.wynajmu powierzchni wystawniczej oraz wyposażenia stoiska na targi organizowane przez zagraniczne organizacje;
2.ubezpieczeń stoisk podczas targów, konferencji, ubezpieczenia podróżne pracowników będących w zagranicznej delegacji;
3.usługi reklamowe i promocyjne (materiały reklamowe w postaci ulotek, artykułów w zagranicznych czasopismach, banerów, czy usługi promocyjne realizowane za pomocą portali internetowych);
4.organizacji sesji/paneli podczas konferencji/targów;
5.nabywania licencji od zagranicznych podmiotów w zakresie dostępu do baz danych;
6.nabywanie usług widowiskowych (wygłoszenie/odczyt prezentacji przez zagraniczny podmiot);
7.opłaty za składki członkowskie organizacji szkolnictwa wyższego i nauki;
8.organizacja spotkań studentów;
9.Udział przedstawicieli A. w zagranicznych konferencjach i targach.
W myśl art. 3 ust. 2 updop:
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Podmioty podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce są zobowiązane do wykazania jedynie tych dochodów, których źródło położone jest na terytorium Polski.
W myśl natomiast art. 26 ust. 1 updop:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Tytuły należności których wypłata rodzi po stronie wypłacającego (polskiego rezydenta podatkowego) obowiązek poboru podatku (art. 26 ust. 1 updop) zostały wymienione w art. 21 ust. 1 updop, zgodnie z którym:
1. Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:
1) z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
2) z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
- ustala się w wysokości 20% przychodów;
3) z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
4) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.
Stosownie do art. 21 ust. 2 updop:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zatem, z treści ww. przepisów wynika, że od niektórych przychodów osiąganych na terytorium Polski przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu pobierany jest podatek dochodowy w sposób zryczałtowany. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez podmiot polski wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 updop.
Powyższe regulacje prawne wskazują na fakt, że w przypadku podmiotu, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, a uzyskuje przychody na tym terytorium, w kwestii sposobu opodatkowania pierwszeństwo mają postanowienia właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Przy czym, zastosowanie stawki podatku wynikającej z takiej umowy lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikatem rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej oraz spełnianiem innych warunków, o których mowa w art. 26 updop, w tym dochowania należytej staranności.
Jak wynika z powołanego powyżej art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy we wskazanej w przepisie wysokości ustala się od wskazanych w tym przepisie przychodów. Zatem analizując obowiązek pobrania podatku u źródła od wypłacanych na rzecz nierezydentów należności, należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy wydatki te zostały wymienione w przywołanym art. 21 ust. 1 updop. Następnie należy przeanalizować, czy postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie wyłączają lub nie ograniczają prawa Polski do opodatkowania przedmiotowych dochodów.
Na podstawie art. 26 updop są Państwo zobowiązani do rozliczenia płatności dokonywanych na rzecz Dostawców z siedzibą w krajach Unii Europejskiej, jak i spoza Unii Europejskiej tzw. podatkiem u źródła.
Należy podkreślić, że obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, dotyczy wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wypłacane przez Państwa należności z tytułu nabycia usług o których mowa w ww. art. 21 updop z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania należy opodatkować tzw. podatkiem u źródła.
Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym wypłacając wynagrodzenie za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych nie powinni być Państwo zobowiązani do rozliczenia tzw. podatku u źródła jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).