Czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku, podleg... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.44.2024.1.END

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.44.2024.1.END

Temat interpretacji

Czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku, podlega wyłączeniu z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, podlega wyłączeniu z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A. (dalej: „X”) oraz Y Spółka z o.o. (dalej: „Y”) należą do Podatkowej Grupy Kapitałowej PGK X (dalej: „PGK” lub „Wnioskodawca”) w rozumieniu art. 1a ust. 1 ustawy CIT.

Umowa o utworzeniu PGK została zawarta przez X oraz Y w dniu 27 października 2022 r. na okres 3 lat podatkowych. Dla wypełnienia ciążących na niej obowiązków, X jako spółka dominująca przedłożyła powyższą umowę o utworzeniu PGK do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego dokonał rejestracji umowy o utworzeniu PGK na podstawie decyzji z dnia 29 grudnia 2022 r. na okres 3 lat podatkowych, tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.

Pytanie

Czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku (tj. w latach podatkowych 2023-2025), podlega wyłączeniu z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku (tj. w latach podatkowych 2023-2025), podlega wyłączeniu z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT.

Na podstawie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), do ustawy CIT z dniem 1 stycznia 2022 r. zostały wprowadzone przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego.

Minimalnym podatkiem dochodowym mogą być objęte spółki mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, podlegające opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Zakresem minimalnego podatku dochodowego są objęci podatnicy, którzy ponieśli stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęli udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2 %. Minimalny podatek dochodowy jest rozliczany w ujęciu rocznym.

W art. 24ca ust. 14 ustawy CIT został zawarty katalog wyłączeń w stosowaniu minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników m.in. w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym (pkt 1).

Przepisy ustawy CIT nie zawierają legalnej definicji pojęcia rozpoczęcia działalności, dlatego należy posiłkować się interpretacją tego pojęcia wypracowaną przez orzecznictwo sądów administracyjnych oraz przedstawioną w interpretacjach organów podatkowych.

Z orzeczeń oraz interpretacji indywidualnych prawa podatkowego wynika, że kluczowe znaczenie dla określenia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej ma chwila uzyskania przez podmiot statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (nieprawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 29 czerwca 2021 r., sygn. I SA/Gd 1200/20). Wskazuje się, że tym momentem w odniesieniu do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością jest dzień uzyskania osobowości prawnej czyli dzień wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego [dalej: NSA] z 6 września 2013 r., sygn. II FSK 2416/11) lub dzień zawarcia umowy spółki jako dzień powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji (wyrok NSA z 28 stycznia 2021 r., sygn. II FSK 2727/18). Niemniej, niezależnie od zdarzenia inicjującego spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, kluczowe znaczenie dla ustalenia momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej na gruncie ustawy CIT ma przypisanie podmiotowi statusu samodzielnego podatnika CIT.

 Analogiczny pogląd jest wyrażany również przez organy podatkowe: „Z tej też przyczyny, w ocenie tut. Organu, dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, tj. zawarcia umowy spółki z o.o. Zawarcie tej umowy powoduje bowiem powstanie spółki z o.o. w organizacji, która posiada podmiotowość prawną i może być podmiotem stosunków prawnych” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] z 2 sierpnia 2017 r., sygn.

0111-KDIB1-3.4010.137.2017.2.MST, zbieżne stanowisko wyrażono w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 kwietnia 2015 r., sygn. IBPBI/1/4510-7/15/KB).

Podsumowując powyższe stanowiska sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, moment rozpoczęcia działalności na gruncie ustawy CIT należy utożsamiać z dniem powstania podatnika będącego odrębnym adresatem praw i obowiązków określonych przez przepisy ustawy podatkowej.

Z art. 1a ust. 1 ustawy CIT wyraźnie wynika, że podatnikiem CIT może być podatkowa grupa kapitałowa. Również art. 24ca ust. 1 ustawy CIT jest wprost adresowany do podatkowych grup kapitałowych jako podatników minimalnego podatku dochodowego.

Ze względu na przypisanie PGK statusu odrębnego podatnika, weryfikacja możliwości zastosowania wyłączenia z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym powinna odbywać się w stosunku do samej PGK, a nie tworzących ją spółek: X oraz Y.

Jak wynika z przywołanego art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT, opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie podlegają podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w dwóch kolejnych latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Z powyższych rozważań o odrębności podatkowych grup kapitałowych wynika, że za podatnika rozpoczynającego działalność na gruncie przepisów o minimalnym podatku dochodowym powinna zostać uznana PGK.

Zgodnie z poglądem przedstawionym przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe, rozpoczęcie działalności następuje w dniu przypisania podmiotowi statusu podatku dochodowego. Powstanie PGK oraz przypisanie jej statusu podatnika CIT następuje w drodze konstytutywnej decyzji organu podatkowego, dlatego za moment rozpoczęcia działalności PGK powinien zostać uznany moment rejestracji umowy o utworzeniu PGK w drodze decyzji.

Na podstawie decyzji z dnia 29 grudnia 2022 r., PGK została zarejestrowana na okres trzech lat podatkowych, przy czym pierwszy rok podatkowy PGK trwał od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., drugi rok podatkowy obejmuje okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., a trzeci - od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.

W konsekwencji, PGK może korzystać ze zwolnienia stosowania przepisów o minimalnym podatku dochodowym w roku rozpoczęcia działalności (tj. roku podatkowym 2023 ) oraz w dwóch kolejnych latach podatkowych (tj. latach podatkowych 2024 i 2025), następujących po tym roku podatkowym.

Końcowo należy wskazać, iż powyższe wyłączenie stosowania minimalnego podatku dochodowego nie dotyczy podatników utworzonych w wyniku określonych w art. 19 ust. 1a ustawy CIT działań restrukturyzacyjnych (tj. przekształceń, połączeń oraz podziałów) ani podatników, do których wniesiono w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki majątku przedsiębiorstwa, w tym uzyskane w wyniku likwidacji innych podmiotów (art. 24ca ust. 16 ustawy CIT).

PGK nie powstała na skutek działań restrukturyzacyjnych ani nie otrzymała wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części ani składników majątku, dlatego powyższe zastrzeżenie nie znajdzie zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji DKIS z 16 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.424.2023.1.END: „(...) nowoutworzona od 1 stycznia 2023 r. podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku (w latach 2023- 2025), będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.”

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacjach indywidualnych DKIS z:

- 4 stycznia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.612.2023.2.END;

- 28 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.520.2023.1.END;

- 20 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW;

- 20 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.679.2021.1.BG.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko przedstawione przez PGK we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”.

W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT:

Umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej oraz składania sprawozdań finansowych przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową.

Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT stanowi:

Naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku (tj. w latach podatkowych 2023-2025), podlega wyłączeniu z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy CIT.

Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego - celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

 1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

 2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

      - wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:

1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.

Wyłączenie zawarte w ust. 16 ww. artykułu nie znajduje zastosowania do podatników którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.

Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:

Podatnik, który został utworzony:

 1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

 2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

 3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

 4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

             -nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

„Minimalny podatek dochodowy” od osób prawnych określony w art. 24ca ustawy o CIT skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), a także podatkowych grup kapitałowych, które za dany rok podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.

Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że tzw. podatkiem minimalnym objęte są także PGK. Jednak art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, że ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Przepisy art. 24ca ustawy o CIT dokładnie określają dla podatku minimalnego, jakie podmioty nie mogą zostać uznane za podatników rozpoczynających działalność. Następuje to poprzez odesłanie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT i przykładowo są to podatnicy powstali w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału. Przepis ten nie wymienia nowopowstałych podatkowych grup kapitałowych.

Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez naczelnika urzędu skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego, należy zgodzić się z Państwem, że nowo utworzona PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).