Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.55.2024.1.END
Temat interpretacji
Czy w sytuacji, w której wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostanie przez Wnioskodawcę dokonany w jednym z miesięcy roku 2024, pod pojęciem poprzedni rok podatkowy, użytym w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP, należy rozumieć rok 2023 czy też okres od 1 stycznia 2024 r., do końca miesiąca 2024 r. poprzedzającego miesiąc, który będzie pierwszym miesiącem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Czy łączną wartość przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP należy obliczać jako sumę przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i zwolnionych z tego podatku oraz przychodów opodatkowanych powiększonych o podatek należny od takich przychodów
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy w sytuacji, w której wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostanie przez Wnioskodawcę dokonany w jednym z miesięcy roku 2024, pod pojęciem poprzedni rok podatkowy, użytym w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP, należy rozumieć rok 2023 czy też okres od 1 stycznia 2024 r., do końca miesiąca 2024 r. poprzedzającego miesiąc, który będzie pierwszym miesiącem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek,
- czy łączną wartość przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP należy obliczać jako sumę przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i zwolnionych z tego podatku oraz przychodów opodatkowanych powiększonych o podatek należny od takich przychodów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z (dalej: „Spółka”) jest spółką prawa polskiego, której przeważający zakres działalności to (…). Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne, przy czym ostatnie udziały w Spółce, posiadane przez osobę prawną, zostały przez nią zbyte na rzecz osoby fizycznej w styczniu 2024 r.
Spółka zamierza w 2024 r. dokonać wyboru opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek (dalej także: „estoński CIT”). Spółka dokona wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przed upływem przyjętego roku podatkowego, którym obecnie jest rok kalendarzowy. W związku z tym opodatkowanie Spółki estońskim CIT rozpocznie się od pierwszego dnia wybranego przez Spółkę miesiąca 2024 r.
W miesiącu, w którym Spółka dokona wyboru opodatkowania estońskim CIT, będzie ona spełniała łącznie warunki określone w art. 28j ustawy z 15 lutego 2023 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „UPDOP”). Jednocześnie Spółka nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek, wyłączających z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazanych w art. 28k UPDOP.
W związku z faktem, że Spółka dokona wyboru opodatkowania estoński CIT w trakcie roku podatkowego, pojawiła się wątpliwość w jaki sposób należy interpretować pojęcia użyte w treści art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP, zgodnie z którym: opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, […], jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
W szczególności wątpliwość Spółki budzi rozumienie pojęcia poprzedni rok podatkowy oraz przychodów z działalności liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.
Pytania
1) Czy w sytuacji, w której wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostanie przez Wnioskodawcę dokonany w jednym z miesięcy roku 2024, pod pojęciem poprzedni rok podatkowy, użytym w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP, należy rozumieć rok 2023 czy też okres od 1 stycznia 2024 r., do końca miesiąca 2024 r. poprzedzającego miesiąc, który będzie pierwszym miesiącem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek?
2) Czy łączną wartość przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP należy obliczać jako sumę przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i zwolnionych z tego podatku oraz przychodów opodatkowanych powiększonych o podatek należny od takich przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP wskazano, że: opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, […], jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi: [...].
Istotne dla wykładni tego przepisu, na potrzeby określenia skutków prawnych przedmiotowego zdarzenia przyszłego, jest ustalenie znaczenia pojęcia poprzedni rok podatkowy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 UPDOP:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W związku z tym, że Spółka nie dokonała zmiany roku podatkowego, pokrywa się on z rokiem kalendarzowym, stąd ostatnim zamkniętym rokiem podatkowym jest obecnie rok 2023.
Jak wskazano, w opisie zdarzenia przeszłego, Spółka zamierza dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przed upływem przyjętego roku podatkowego. Możliwość taka wynika wprost z treści art. 28j ust. 5 UPDOP, zgodnie z którym: Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Z art. 28j ust. 5 UPDOP skorelowany jest przepis art. 8 ust. 6a UPDOP, zgodnie z którym: Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Jak wynika z cytowanych przepisów, wybór przez Spółkę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego spowoduje konieczność następujących działań - zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca opodatkowania na zasadach ogólnych oraz otwarcia ksiąg rachunkowych na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Tym samym na podstawie art. 8 ust. 6a UPDOP miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem będzie ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika. Podsumowując, w omawianym zdarzeniu przyszłym okres od 1 stycznia 2024 r. do ostatniego dnia miesiąca opodatkowania na zasadach ogólnych będzie ostatnim rokiem podatkowym Spółki przed wyborem CIT estońskiego.
W takim stanie rzeczy pojęcie poprzedni rok podatkowy użyte w art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP należy rozumieć jako okres od 1 stycznia 2024 r. do ostatniego dnia miesiąca 2024 r., w którym Spółka opodatkowana będzie na zasadach ogólnych. W tym znaczeniu ostatnim rokiem podatkowym spółki nie jest rok 2023.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 UPDOP, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli spełnia między innymi następujący warunek: mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Mając na uwadze treść cytowanego przepisu, Spółka powzięła wątpliwość w jaki sposób należy dokonać obliczenia wartości 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.
W opinii Spółki w tym celu po pierwsze, konieczne jest obliczenie sumy wszystkich przychodów podatnika osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług. Będzie to więc suma wszystkich przychodów spółki w znaczeniu podatkowym, zarówno opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i zwolnionych albo niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem powiększona o kwoty należnego podatku VAT w przypadku przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Po drugie należy dokonać obliczenia sumy przychodów z tytułów enumeratywnie wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. od a) do g) także z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług dla tych przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jeśli obliczona w ten sposób wysokość przychodów, wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. od a) do g), będzie niższa niż 50% sumy wszystkich przychodów Spółki w poprzednim roku podatkowym wtedy warunek określony w wymienionym przepisie zostanie spełniony. Przy czym w opinii spółki pojęcie poprzedniego roku podatkowego należy rozumieć tak jak zostało to wskazane w stanowisku Spółki do pytania nr 1.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
W myśl art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT podatnicy mogą wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez nich roku podatkowego.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Decyzja o przejściu na ryczałt w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie.
Dla podmiotu rozpoczynającego opodatkowanie ryczałtem w trakcie roku podatkowego konieczne jest zamknięcie roku podatkowego i wraz z wejściem w estoński CIT otworzenie kolejnego roku podatkowego.
W związku z powyższym, na gruncie analizowanej sprawy, pod pojęciem poprzedni rok podatkowy, użytym w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, należy rozumieć okres od 1 stycznia 2024 r. do końca miesiąca 2024 r. poprzedzającego miesiąc, który będzie pierwszym miesiącem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W związku z planowanym przejściem na ryczałt od dochodów spółek powzięli także Państwo wątpliwość w jaki sposób należy rozumieć pojęcie „przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług”, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Jeżeli w poprzednim roku podatkowym podatnik nie był opodatkowany w formie ryczałtu wartości te dotyczą przychodów w rozumieniu ustawy CIT, z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.
Próg przychodowy obliczany jest z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług i odnoszony jest do kwoty całkowitych przychodów podatnika, osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.
Z kolei odnosząc się do kwestii podatku od towarów i usług, na potrzeby przepisu art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przyjąć należy, że przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług mają być uwzględnione z podatkiem od towarów i usług, natomiast przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz przychody zwolnione z podatku VAT nie są powiększane o podatek od towarów i usług.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).