1. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D. Departament Nieruchomości na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorgani... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.21.2024.1.SH

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.21.2024.1.SH

Temat interpretacji

1. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D. Departament Nieruchomości na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 2. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.A. Departament A. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 3. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.F. Departament F. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 4. Czy w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A.M. i Departamentu F., po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2024 roku za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy:

-    wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D. Departament Nieruchomości na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-    wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.A. Departament A. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych,

-    wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.F. Departament F. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-    w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F., po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym bardzo szeroką działalność inżynieryjną w wielu obszarach. Główna działalność jest prowadzona w dziedzinach automatyzacji i (…)procesów wytwórczych/produkcyjnych (…) Wnioskodawca specjalizuje się również w optymalizacji procesów produkcji, magazynowania i transportu (…). Zajmuje się także projektowaniem, wdrażaniem, integrowaniem zaawansowanych systemów (…).

Wnioskodawca prowadzi działalność zarówno w Polsce (w miejscu swojej siedziby oraz w biurach terenowych), jak i za granicą przy udziale spółek zależnych mających siedziby w (…).

Wobec powyższego, w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy można wyróżnić następujące struktury kompetencyjne:

a)  (…) - obejmująca działy związane z przemysłem samochodowym, elektryką, budową maszyn, inżynierią produkcji/procesową, oraz A. L., w tym również warsztaty produkcyjne (mechaniczny i elektryczny);

b)  (…) - obejmująca działy związane z tworzonymi przez Wnioskodawcę rozwiązaniami, skierowanymi do określonych branż przemysłu np. (…), wodociągowego lub opartymi o konkretne technologie np. (…);

c)  (…) - obejmująca działy związane z rozwojem urządzeń z zakresu Internetu rzeczy;

d)  (…) - obejmująca działy związane z systemami IT;

e)  (…) - obejmująca zadania z zakresu biur terenowych Wnioskodawcy oraz jego podmiotów zależnych, w tym znajdujących się po za Polską;

f)   (…) - obejmująca działy związane z tzw. back office, czyli związane z ogólną działalnością Spółki Dzielonej, takie jak: księgowość, zakupy i logistyka, kontroling, HR, podróże, zarządzanie nieruchomościami, BHP, wsparcie prawne;

g)  (…) - obejmująca m. in. biuro zarządu i compliance, głównego księgowego, systemy jakości, finanse, marketing.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, zostały wyodrębnione następujące jednostki organizacyjne (dalej łącznie jako: „Departamenty”):

  • departament nieruchomości B. - Administracja Obiektu (dalej: „Departament Nieruchomości”),
  • departament A. - Dział (…) (dalej: „Departament A.”),
  • departament zarządzania (…) D. – F. (dalej: „Departament F.”).

Departament Nieruchomości odpowiada za kompleksowe zaspokajania potrzeb lokalowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a także za rozwój i obsługę działalności inwestycyjnej w obszarze nieruchomości oraz wynajmu nieruchomości. Zadaniem Departamentu Nieruchomości jest m. in. prowadzenie inwestycji budowlanych, utrzymanie obiektów (biurowych, produkcyjnych, magazynowych, mieszkalnych oraz przynależnych do nieruchomości w tym dróg, parkingów, wiat), utrzymanie infrastruktury związanej z  nieruchomościami w tym sieci elektrycznych, instalacji wodnej, kanalizacji, klimatyzacji, ogrzewania oraz automatyki obiektowej, prowadzenie recepcji, a także administracja umowami z wybranymi dostawcami (np. mediów, automaty).

Departament A. realizuje działalność w obszarach projektowania, dystrybucji oraz realizacji złożonych projektów i świadczenia usług dla przedsiębiorstw produkcyjnych (głównie w branży automotive), przy wykorzystaniu autorskich rozwiązań technicznych A. (…) i A. (…)

Finalnie, w ramach Departamentu F. prowadzona jest działalność gospodarcza w obszarach projektowania oraz dystrybucji urządzeń (…) i świadczenia usług dla przedsiębiorstw (…), przy wykorzystaniu inteligentnej autorskiej platformy F. pozwalającej na poprawę stanu zarządzania (…).

Wspólnicy (dalej: „Wspólnicy”) Wnioskodawcy planują dokonać podziału poprzez wydzielenie każdego z Departamentów do odrębnej spółki kapitałowej (dalej odpowiednio: „Spółka Przejmująca D.”, „Spółka Przejmująca D.A.”, „Spółka Przejmująca D.F”, a także łącznie: „Spółki Przejmujące”) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.”). W następstwie podziału przez wydzielenie Wspólnicy Wnioskodawcy otrzymają udziały/akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących.

Wnioskodawca zakłada, iż wskazany powyżej podział przez wydzielenie skutkujący przeniesieniem Departamentów do poszczególnych Spółek Przejmujących ze względów biznesowych odbędzie się w ramach dwóch procesów podziału. W pierwszej kolejności nastąpi podział Spółki Dzielonej poprzez wydzielenie Departamentu A.M. do Spółki Przejmującej D.A. oraz wydzielenie Departamentu F. do Spółki Przejmującej D.F.. Następnie nastąpi podział Spółki Dzielonej poprzez wydzielenie Departamentu Nieruchomości do Spółki Przejmującej D.

Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W zakresie wydzielenia Departamentu Nieruchomości do Spółki Przejmującej D., celem Wspólników Wnioskodawcy jest wydzielenie z majątku Spółki Dzielonej istotnych z finansowego punktu widzenia aktywów Wnioskodawcy, to jest nieruchomości (składających się na Departament Nieruchomości), i ich przeniesienie do Spółki Przejmującej. W ten sposób, obecnie posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości, składające się na Departament Nieruchomości, zostaną zabezpieczone przed ewentualnymi problemami z koniunkturą na rynku związanym z podstawową działalnością Spółki Dzielonej.

Z kolei odnosząc się do wydzielenia Departamentu A.M. do Spółki Przejmującej D.A. oraz Departamentu F. do Spółki Przejmującej D.F., celem ww. operacji jest wydzielenie obydwóch Departamentów do spółek celowych celem pozyskania zewnętrznych inwestorów.

1.1.Departament Nieruchomości

Na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Departament Nieruchomości będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

  1. W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)  Departament Nieruchomości będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej.

2)  Departament Nieruchomości będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i nie materialne, a więc:

-   nieruchomości (gruntowe i lokalowe) w tym (między innymi) tereny przemysłowe i wzniesione budynki, hale produkcyjne, hale magazynowe, biura, lokale mieszkalne, a także niezbędna do korzystania z nich infrastruktura w tym drogi, dojazdy i parkingi,

-   instalacje, ruchome środki trwałe oraz inne ruchomości niebędące środkami trwałymi, związane ściśle z substancją nieruchomości oraz działalnością Departamentu Nieruchomości, takie jak wyposażenie budynków, meble (w tym aneksy kuchenne i sprzęt AGD), wyposażenie przestrzeni wspólnych, sal konferencyjnych, korytarzy, stołówki i zaplecza kuchennego, wyposażenie recepcji wraz z urządzeniami, sprzęt komputerowy, instalacje elektryczne (w tym rozdzielnie oraz stacja trafo, a także instalacja odgromowa), instalacje wodne i kanalizacyjne (w tym hydranty, hydrofory oraz separatory, a także kompletne i wyposażone węzły sanitarne) instalacja grzewcza (w tym kotły, zbiorniki ciśnieniowe oraz instalacja gazowa), instalacja klimatyzacja i wentylacyjna (w tym maszyny energetyczne (…)), instalacja bezpieczeństwa (w tym przeciwpożarowa, awaryjne wyłączniki prądu, system sygnalizacji przeciw pożarowej, systemy oddymiania, systemy detekcji gazu, oświetlenie ewakuacyjne, podręczne systemy gaśnicze, czujniki przeciwpożarowe), kompletny system monitoringu (w tym kamery wraz z wyposażeniem stróżów ki i ewidencją dostępów, szlabany oraz kołowrót dostępowy), instalacja sterowania budynkiem B.(elementy wykonawcze, czujniki), instalacje sieci (…) (w tym pomieszczenie serwerowni z wyłączeniem urządzeń serwerowych oraz redundantnego zasilania), pasywne elementy kablowych i bezprzewodowych sieci LAN, w tym szafy rack wraz z patch panelami, instalacja światłowodowa, urządzenia do transmisji obrazu i dźwięku, oraz sprzęt RTV (ekrany i projektory, nagłośnienie, prezentery, konwertery, wzmacniacze, głośniki), urządzenia dźwigowe, windy,

-   prawa i obowiązki z umów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Departamentu Nieruchomości (umowy najmu, umowy na dostawę mediów, umowy o prowadzenie rachunków bankowych), a także istniejące należności i zobowiązania wynikające z ww. umów,

-   oprogramowanie systemów stanowiących elementy nieruchomości (w tym oprogramowanie usprawniające realizację zadań w obszarach administracji, finansów, monitoringu, (…), systemów przeciwpożarowych i bezpieczeństwa),

-   ogół wiedzy i informacji pozyskanych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Departamentu Nieruchomości, w szczególności fachowa wiedza techniczna (budowlana), doświadczenie w  zakresie realizacji projektów inwestycyjnych i procesów zarządzania takimi projektami oraz zarządzania procesami biznesowymi (know-how), jak również dokumentacja techniczna, budowlana oraz wykonawcza w tym zmaterializowana wiedza związana z prowadzeniem złożonych inwestycji budowlanych, procedury (procesy) obsługi nieruchomości w tym zapewnia nie niezbędnego poziomu utrzymania obiektów, ich konserwacji, metodyki zarządzania nieruchomościami w tym prowadzania negocjacji i zawierania umów, wyniki badań otoczenia ekonomicznego oraz możliwości dalszego rozwoju w tym pozyskiwania nowych nieruchomości w celu prowadzenia dalszych inwestycji.

3)  W związku z podziałem przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, do Spółki Przejmującej D. przejdą pracownicy w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością związaną z nieruchomościami.

  1. W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)  Na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Departamentu Nieruchomości. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Departamentu Nieruchomości, w szczególności sporządzenie jego bilansu.

2)  Departament Nieruchomości będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)  Do Departamentu Nieruchomości będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu Nieruchomości zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą D.

C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)   Składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu Nieruchomości będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z nieruchomościami (zarządzanie i administrowanie nieruchomościami własnymi, które obecnie posiada Wnioskodawca; nieruchomości te są obecnie wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną na potrzeby prowadzonej zasadniczej działalności gospodarczej lub też są przedmiotem najmu; zarządzanie nieruchomościami odnosi się w tym zakresie do ich utrzymania, to jest zapewnienia sprawnego działania systemów bezpieczeństwa, kontroli dostępu, instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, grzewczych itp.). Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu Nieruchomości będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W tym miejscu należy wyraźnie wskazać, że w skład Departamentu Nieruchomości nie wejdą wszystkie obecnie posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości. Powyższe wynika przede wszystkim z faktu, że obecnie Spółka Dzielona działa na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w rozumieniu ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 91 ze zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604”). W związku z przyznanym Wnioskodawcy zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, część posiadanych nieruchomości jest ściśle związana z przedmiotowym zezwoleniem, wobec czego ich przeniesienie na rzecz Spółki Dzielonej powodowałoby utratę zezwolenia. Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca nie wyklucza, iż jedna z nieruchomości, oznaczona w ewidencji gruntów jako grunt orny, nie zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą D. w procesie podziału, jeżeli jej przeniesienie miałoby wiązać się z ryzykiem wykonania prawa pierwokupu przez Skarb Państwa reprezentowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (Wnioskodawca zamierza uzyskać stanowisko Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w tym zakresie i podjąć decyzję w oparciu o uzyskaną odpowiedź). Poza wskazanymi wyjątkami dotyczącymi nieruchomości rolnych i nieruchomościami, z którymi jest związane zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej - całość nieruchomości Spółki Dzielonej zostanie przejęta przez Spółkę Przejmującą D.

Należy wskazać, że po przeprowadzonym podziale przez wydzielenie, część z nieruchomości wchodząca w skład Departamentu Nieruchomości będzie wynajmowana przez Wnioskodawcę. Płacony przez Spółkę Dzieloną czynsz najmu będzie powodował powstanie po stronie Spółki Przejmującej D. dochodu, od którego płacony będzie CIT. Jednocześnie, po przeprowadzonym podziale przez wydzielenie wszystkie nieruchomości (za wyjątkiem biura oraz zaplecza niezbędnego do działalności Spółki Przejmującej D.), będą przeznaczone pod wynajem/dzierżawę. Spółka Przejmująca D. A. będzie wynajmowała część powierzchni biurowej oraz część powierzchni warsztatowej i magazynowej. Spółka Przejmująca D.F. będzie wynajmowała część powierzchni biurowej.

Nieruchomości w Spółce Dzielonej są przyporządkowane do Departamentu Nieruchomości, który odpowiada za ich prawidłowe funkcjonowanie oraz zarządza nimi, natomiast od strony operacyjnej są one częściowo udostępniane (hale produkcyjne, hale magazynowe, biura) na potrzeby działalności departamentu (…) A., departamentu zarządzania logistyką (…) D.T. oraz działalności Spółki Dzielonej związanej z automatyzacją kluczowych procesów wytwórczych. Wchodzące w skład Departamentu Nieruchomości biura wykorzystywane są także do ogólnej działalności Spółki Dzielonej, której nie można przypisać do żadnej konkretnej gałęzi działalności Wnioskodawcy. W tym zakresie należy wymienić przestrzeń biurową wykorzystywaną przez zarząd, administrację, dział finansowy, itp. - tzw. back office.

Wnioskodawca w ramach Departamentu Nieruchomości zarządza wyłącznie własnymi nieruchomościami. Działalność zarządzania nieruchomościami to szereg czynności takich jak administracja (obieg dokumentów związanych z nieruchomościami oraz ich archiwizacja), utrzymanie porządku i właściwego stanu instalacji i urządzeń w tym zawieranie umów z zewnętrznymi dostawcami usług oraz wykonywanie napraw i modernizacji również z wykorzystaniem odpowiedniej kadry, prowadzenie nowych inwestycji w tym zakup nieruchomości oraz wznoszenie nowych budynków. Dodatkowo pracownicy Departamentu Nieruchomości wspierają procesy związane z zawieraniem umów najmu w miejscach, gdzie Spółka Dzielona prowadzi działalność (w kraju i za granicą). Spółka Dzielona w ramach Departamentu Nieruchomości prowadzi działalność w zakresie realizacji projektów inwestycyjnych na własne potrzeby. Przy czym po przeniesieniu Departamentu Nieruchomości do Spółki Przejmującej D., planowane są kolejne inwestycje w nieruchomości, które będą także wynajmowane innym podmiotom.

Zrealizowane inwestycje:

-działka nr (…) budowa dwóch budynków (A i B) biurowo-produkcyjnych;

-działka nr (…) budowa hali produkcyjnej wraz z zapleczem biurowo-socjalnym;

-zakup i modernizacja budynków biurowo-mieszkalnych po adresami (…)

-budowa dróg wewnętrznych na działkach numery (…), placów utwardzonych oraz parkingów;

-modernizacja nieużywanego zbiornika (…) na działce (…).

Planowane inwestycje:

-realizacja II etapu budowy hali wraz z budynkiem biurowym na działce (…);

-budowa łącznika drogowego z ulicą (…);

-budowa budynków magazynowo logistycznych oraz farm solarnych i wiatrowych na działce (…);

-budowa parkingów wielopoziomowych.

Jednocześnie w latach 2018 - 2023 r. niektóre z nieruchomości lub ich części były i są wynajmowane przez Spółkę Dzieloną innym podmiotom na postawie stosownych umów:

-   umowa najmu nr (…)(najemca O. sp. z o.o. z siedzibą w W., dawniej P. sp. z o.o. z siedzibą w W.) obowiązuje Spółkę Dzieloną od dnia (…) 2018 r., Przedmiotem najmu jest wydzielony fragment nieruchomości gruntowej, w celu montażu (…)

-   umowa o korzystanie z nieruchomości (najemca P. sp. z o.o. z siedzibą w W., dawniej S. S.A. z siedzibą w K.) obowiązuje od dnia (…) 2021 r. Przedmiotem najmu jest fragment nieruchomości gruntowych, w celu (…)

-   umowa najmu (najemca E. L. - osoba fizyczna) obowiązuje od dnia (…) 2022 r. Przedmiotem najmu jest lokal mieszkalny położony w budynku przy ulicy (…)

-   umowa najmu (najemca I. T. - osoba fizyczna) obowiązuje od dnia (…) 2022 r. Przedmiotem najmu jest lokal mieszkalny położony w budynku przy ulicy (…)

-   umowa najmu (S. E. A. M. - osoba fizyczna prowadząca działalność) obowiązuje od dnia (…) 2022 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia biurowe w Budynku A przy ul. (…)

-   umowa najmu (O. T. P. sp. z o.o. dawniej A. sp. z o.o. z siedzibą w G.) obowiązuje od dnia (…) 2022 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia biurowe, miejsca parkingowe, przestrzeń magazynowa oraz przestrzeń produkcyjna w budynku B (…)

-   umowa najmu (A. V. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Ż.) obowiązuje od dnia (…) 2023 r. Przedmiotem najmu są przestrzenie pomieszczeń wspólnych w celu instalacji urządzeń (…) w budynkach A i B przy ul. (…);

-   umowa najmu (C. D. sp. z.o.o. z siedzibą w B.) obowiązuje od dnia (…) 2023 r. Przedmiotem najmu są przestrzenie pomieszczeń wspólnych w celu instalacji urządzeń (…) w budynkach A i B przy (…);

-   umowa najmu (F. sp. z o.o. z siedzibą w G.) obowiązuje od dnia (…) 2023 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia biurowe w budynku B przy ul. (…)

-   umowa najmu (A. E. sp. z o.o. z siedzibą w G.) obowiązuje od dnia (…) 2023 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia biurowe w budynku A przy ul. (…);

-   umowa najmu (P. P. – c. s.c.) obowiązuje od dnia (…) 2017 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia socjalne, gastronomiczne oraz sala gastronomiczna w budynku A przy (…);

-   umowa najmu (A. P. sp. z o.o. z siedzibą w G.) obowiązuje od dnia (…) 2023 r. Przedmiotem najmu są pomieszczenia biurowe w budynku A przy ul. (…)

-   umowa najmu (A. R. sp. z o.o. z siedzibą w G., dawniej S. R. sp. z o.o. z siedzibą w G.) obowiązuje od (…) 2023 r. Przedmiotem najmu pomieszczenia biurowe w budynku A przy ul. (…).

Ponadto Spółka Dzielona prowadzi negocjacje warunków umów najmu:

-   pomieszczeń biurowych, magazynowych i produkcyjnych z O. T. P. sp. z o.o. z siedzibą w G. (rozszerzenie wynajmowanych powierzchni).

1.2. Departament A.

Na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Departament A. będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

  1. W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Departament A. będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej.

2)Departament A. będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc:

-    inteligentna platforma (…)(dalej: „Platforma A.”) składająca się z (…),

-    ruchome środki trwałe oraz inne ruchomości niebędące środkami trwałymi, związane ściśle z działalnością Departamentu A., w tym urządzenia (sprzęt komputerowy), pojazdy samochodowe, narzędzia, materiały, komponenty, półprodukty i produkty związane z realizacją produkcji (…),

-    prawa i obowiązki z umów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Departamentu A. (przede wszystkim umowy z klientami i dostawcami, a także umowy kredytu, leasingu i prowadzenia rachunków bankowych), a także istniejące należności i zobowiązania wynikające z ww. umów,

-    prawa do różnego rodzaju systemów IT, w tym programów komputerowych wraz z kodami źródłowymi oraz innych utworów związanych z projektowanymi pojazdami (…), składające się na całokształt efektów prac rozwojowych prowadzonych w ramach Departamentu A., a także prawa do domen internetowych,

-    ogół wiedzy i informacji pozyskanych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Departamentu A., w szczególności fachowa wiedza techniczna (w obszarze programowania oraz projektowania (…), doświadczenie w zakresie realizacji projektów wdrożeniowych w obszarach automatyzacji oraz zarządzania takimi projektami (know-how), jak również dokumentacja techniczna, w tym zmaterializowana wiedza związana z prowadzeniem złożonych projektów badawczych oraz ich utrwalone w postaci dokumentacji rezultaty, spisane procedury (procesy) obsługi kontrahentów, zapewniania niezbędnego poziomu usług, zarządzania projektami wdrożeniowymi, prowadzania negocjacji i zawierania umów, między innymi w postaci konfigurowalnych systemów C., w tym również strategie pozyskiwania klientów (materiały sprzedażowe, wewnętrzne materiały szkoleniowe), plany rozwoju produktów oraz aktualny stan wiedzy o ograniczeniach w zakresie Platformy A., wyniki badań otoczenia ekonomicznego oraz możliwości dalszego rozwoju w tym pozyskiwania inwestorów w celu prowadzenia dalszych badań rozwojowych i realizacji innych potrzeb inwestycyjnych, kompletna dokumentacja kadrowa.

3)W związku z podziałem przez wydzielenie Departamentu A., do Spółki Przejmującej D.A. przejdzie w trybie art. 231 Kodeksu pracy zespół pracowników, obejmujący wykwalifikowane zespoły inżynierskie, projektantów, programistów, automatyków, wdrożeniowców oraz pracowników obsługi administracyjnej i handlowej posiadających zarówno ogólną wiedzę techniczną, jak również indywidualne specjalizacje powiązane bezpośrednio z działalnością Departamentu A.

  1. W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)Na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Departamentu A. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Departamentu A., w szczególności sporządzenie jego bilansu.

2)Departament A. będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności.

3)Do Departamentu A. będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu A. zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą D.A..

  1. W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)Składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu A. będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność w obszarach projektowania, dystrybucji oraz realizacji złożonych projektów i świadczenia usług dla przedsiębiorstw produkcyjnych przy wykorzystaniu autorskich rozwiązań technicznych A.. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu A. stanowić będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

1.3.Departament F.

Na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Departament F. będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

  1. W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Departament F. będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej.

2)Departament F. będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc:

-    inteligentna platforma (dalej: „Platforma F.”) składająca się z zaawansowanego systemu zarządzania logistyką (…),

-    ruchome środki trwałe oraz inne ruchomości niebędące środkami trwałymi, związane ściśle z działalnością Departamentu F., w tym urządzenia (sprzęt komputerowy, urządzenia i sprzęt (…)), pojazdy samochodowe, narzędzia, materiały, komponenty, półprodukty i produkty związane z realizacją produkcji urządzeń oraz rozwojem oprogramowania wchodzącego w skład Platformy F.,

-    prawa i obowiązki z umów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Departamentu F. (przede wszystkim umowy z klientami i dostawcami, a także umowy kredytu, leasingu i prowadzenia rachunków bankowych), a także istniejące należności i zobowiązania wynikające z ww. umów,

-    prawa do różnego rodzaju systemów IT, w tym programów komputerowych wraz z kodami źródłowymi oraz innych utworów związanych z projektowanymi urządzeniami i systemami, składające się na całokształt efektów prac rozwojowych prowadzonych w ramach Departamentu F., a także prawa do znaku towarowego pod którym prowadzona jest działalność Departamentu F.,

-    ogół wiedzy i informacji pozyskanych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Departamentu F., w szczególności fachowa wiedza techniczna (…).

3)W związku z podziałem przez wydzielenie Departamentu F., do Spółki Przejmującej D.F. przejdzie w trybie art. 231 Kodeksu pracy zespół pracowników, obejmujący wykwalifikowane zespoły inżynierskie, projektantów, programistów, analityków , wdrożeniowców oraz obsługi administracyjnej i handlowej posiadających zarówno ogólną wiedzę techniczną jak również indywidualne specjalizacje wprost związane z działalnością Departamentu F..

  1. W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)Na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Departamentu F.. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Departamentu F., w szczególności sporządzenie jego bilansu.

2)Departament F. będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności.

3)Do Departamentu F. będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu F. zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą D.

  1. W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)Składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu F. będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarach projektowania oraz dystrybucji (…). Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu FP będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

1.4. Składniki majątkowe pozostające własnością Wnioskodawcy

W związku z przeprowadzonym podziałem przez wydzielenie u Wnioskodawcy pozostanie majątek obejmujący zasadniczą działalność Wnioskodawcy, skupiającą się głównie na automatyzacji kluczowych procesów wytwórczych poprzez dostarczanie zaawansowanych systemów (…). Tym samym w skład majątku pozostającego u Wnioskodawcy wejdą m.in. (..). Pozostający u Wnioskodawcy majątek będzie niewątpliwie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm., winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.”; dalej: „KC”), a tym samym w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT. W tym miejscu Spółka Dzielona wskazuje, że ma pełną świadomość, że neutralność podatkowa podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F. jest w szczególności uzależniona także od tego, czy majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie także stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Jednocześnie w ocenie Spółki Dzielonej uznanie, że majątek pozostający na dzień podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa byłoby płytkim spojrzeniem na jej strukturę organizacyjną.

Jak zostało wskazane powyżej, w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują struktury kompetencyjne zajmujące się określonymi zadaniami. Niektóre z tych struktur, a nawet niektóre z linii produktowych wchodzących w skład tych struktur w ocenie Wnioskodawcy mogą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa, gdyż są do niej przypisane określone materialne i nie materialne składniki majątkowe, w tym umowy z odbiorcami, a także pracownicy. Co więcej, na potrzeby analiz finansowych, dla poszczególnych struktur kompetencyjnych czy też linii produktowych można wyodrębnić przypisane przychody i koszty oraz należności i zobowiązania. Przykładowo wyżej opisana struktura kompetencyjna Biznes stanowi dojrzale wyspecjalizowaną działalność Wnioskodawcy, przygotowywaną do kolejnych faz rozwoju, których następstwem może być bezpośrednia ich sprzedaż konkretnemu zainteresowanemu inwestorowi branżowemu lub inna forma restrukturyzacji, której celem będzie pozyskiwanie kapitału do dalszego rozwoju np. poprzez spółkę typu joint-venture lub w ramach spółki inwestycyjnej. Natomiast struktury kompetencyjne (…) skupiają zasadniczą działalność Wnioskodawcy, polegającą głównie na automatyzacji i (…).

Wobec powyższego, rozmiary działalności Wnioskodawcy oraz gama oferowanych rozwiązań nakazuje przyjąć, że na dzień podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F., majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551KC oraz art. 4a pkt 3 ustawy o CIT.

Wnioskodawca w tym miejscu podkreśla, że otrzymał od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretację indywidualną potwierdzającą, że Departament Nieruchomości, Departament A. i Departament F. (każdy z osoba) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (Znak: 0111-KDIB3-3.4012.333.2023.2.MPU).

Pytania

1. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D. Departament Nieruchomości na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.A. Departament A. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3. Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej D.F. Departament F. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

4. Czy w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F., po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 1

Wydzielany z Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej D. Departament Nieruchomości na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 2

Wydzielany z Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej D.A. Departament A. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 3

Wydzielany z Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej D.F. Departament F. na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustaw y o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytań Nr 1, 2 i 3

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) wskazana w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT stanowi, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem wskazanym w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego w celu stwierdzenia, iż wyodrębniona część przedsiębiorstwa będzie stanowić ZCP niezbędne jest wykazanie:

1)istnienia zespołu składników niematerialnych oraz materialnych, w tym zobowiązań;

2)wyodrębnienia organizacyjnego;

3)wyodrębnienia finansowego;

4)wyodrębnienia funkcjonalnego.

Powyższe potwierdza teza Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawiona w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.268.2022.2.JF, w której wskazano, iż „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i  funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i nie materialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych)”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2022 r., Znak: 0111- KDIB1-2.4010.307.2021.5.BD dodał, iż „zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o  zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.

Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków uznania za ZCP przez wyodrębniony zespół składników materialnych i nie materialnych.

Istnienie zespołu składników niematerialnych oraz materialnych

Uznanie danej masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Jak słusznie zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 kwietnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.692.2021.3.JKU, „podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza”.

Warunek wyodrębnienia organizacyjnego

Na podstawie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i nie materialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej (departament, dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu lub uchwały za rządu. W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2020 r., Znak: 0114-KDIP2- 2.4010.483.2019.1.RK zostało stwierdzone, iż: „samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne”.

Warunek wyodrębnienia finansowego

W świetle wykładni przepisów regulujących tematykę ZCP wyodrębnienie finansowe rozumiane jest jako stan, w którym poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych stanowiących ZCP nie musi stanowić jednostki samodzielnej finansowo, nie jest również zobowiązany do samodzielnego bilansu w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2020 r., Znak: 0111-KDIB3-2.4012.197.2020.1.MGO) podkreśla się, że w sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przenoszone zobowiązania i należności powinny być wyodrębnione oraz przyporządkowane organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku tak, aby można było przejąć funkcje wyodrębnionego majątku w sposób umożliwiający przejęcie funkcji gospodarczych.

Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego

Wyodrębnienie funkcjonalne w świetle ujednoliconego stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe oznacza, że dany zespół składników majątkowych służy realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej działalności i zadań gospodarczych. W szczególności, niezbędne jest, aby ZCP wykonywała odrębną od podmiotu, z którego została utworzona działalność. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowo interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 marca 2023 r., Znak; 0111-KDIB1-2.4010.819.2022.4.EJ) podkreśla się, iż: „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o CIT powinny być spełnione następujące przesłanki:

  • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
  • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych aby możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;
  • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako departament, dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
  • funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że na moment podziału przez wydzielenie każdy z wydzielanych Departamentów (Departament Nieruchomości, Departament A. oraz Departament F.) będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy CIT Należy bowiem uznać, iż:

A.  W przypadku każdego z Departamentów będzie istniał zespół składników materialnych i nie materialnych, w tym zobowiązań, wskazanych w pkt 1.1. (w odniesieniu do Departamentu Nieruchomości), 1.2. (w odniesieniu do Departamentu A.) i 1.3. (w odniesieniu do Departamentu F.).

B.  Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)   Każdy z Departamentów będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na podstawie uchwały Zarządu Spółki Dzielonej;

2)   Do każdego z Departamentów będą przypisani pracownicy realizujący obowiązki pracownicze związane z działalnością gospodarczą danego Departamentu. W związku z podziałem przez wydzielenie Wnioskodawcy, ww. pracownicy przejdą do właściwej spółki przejmującej (Spółka Przejmująca D., Spółka Przejmująca D.A., Spółka Przejmująca D.F.) w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

C.  Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)   Na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące każdego z Departamentów.

2)   Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej każdego z Departamentów, w szczególności sporządzenie jego bilansu.

3)   Każdy Departament będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności.

4)   Do każdego z Departamentów będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania te zostaną przejęte przez właściwą spółkę przejmującą.

D.  Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)Składniki majątkowe przyporządkowane do każdego z Departamentów będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych (w przypadku Departamentu Nieruchomości - działalność związana z nieruchomościami, w przypadku Departamentu A. - działalność w obszarach projektowania, dystrybucji oraz realizacji złożonych projektów i świadczenia usług dla przedsiębiorstw produkcyjnych przy wykorzystaniu autorskich rozwiązań technicznych A., w przypadku Departamentu F. - działalność w zakresie projektowania oraz dystrybucji urządzeń (…)i świadczenia usług dla przedsiębiorstw (…)). Zespoły składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład każdego z Departamentów będą mogły być uznane za niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu faktycznego, każdy z wyodrębnionych Departamentów (Departament Nieruchomości, Departament A., Departament F.) będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o CIT.

Końcowo należy podkreślić, iż w ocenie Wnioskodawcy brak transferu niektórych z nieruchomości będących własnością Wnioskodawcy, w których transfer nie jest dopuszczalny (wiąże się z istotnymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi) lub też wiąże się z określonym ryzykiem prawnym (realizacja prawa pierwokupu), nie powinny mieć znaczenia z punktu widzenia możliwości zakwalifikowania pozostałych wydzielanych składników majątkowych (przede wszystkim pozostałych nieruchomości) jako ZCP.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 4

Podział Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F. nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT, albowiem u Wnioskodawcy pozostanie majątek stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 KC oraz art. 4a pkt 3 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania Nr 4

Stosownie do treści art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) tiret trzecie ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody spółki dzielonej.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z treści art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT wynika, iż do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalonej na dzień podziału lub wydzielenia.

Biorąc zatem pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że powołane przepisy ustawy o CIT odnoszą się do dwóch sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie. W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim przypadku zawartym w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez każdą z części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie (każdej wydzielanej części oraz części pozostającej w dzielonym przedsiębiorstwie) atrybutu ZCP, o którym mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zauważyć przy tym należy, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, majątek pozostający u Wnioskodawcy stanowić będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT. Nie oznacza to jednak, że w takim stanie rzeczy art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT rozumiany a contrario oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT nie znajdą zastosowania.

Stosownie do art. 4a pkt 3 ustawy o CIT, przez przedsiębiorstwo należy rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów KC. W myśl art. 551 zdanie pierwsze KC, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w myśl powołanego już art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, przez ZCP należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z zestawienia powyższych przepisów wprost wynika, że definicja przedsiębiorstwa jest definicją szerszą niż definicja ZCP. Na jedno przedsiębiorstwo może się składać kilka ZCP (co w stanie faktycznym niniejszej sprawy może mieć miejsce, z uwagi na rozmiary działalności Wnioskodawcy oraz gamę oferowanych rozwiązań). W takim stanie rzeczy, skoro majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie stanowił przedsiębiorstwo, to tym samym będzie z natury rzeczy spełniać wymogi uznania go za ZCP.

W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie w kładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 14 ustawy o CIT).

W konsekwencji, w przypadku:

(1)przyjęcia że Departament Nieruchomości, Departament A., Departament F., każdy z  osobna, będą stanowić ZCP, oraz

(2)przyjęcia że majątek pozostający u Wnioskodawcy będzie stanowił przedsiębiorstwo w  rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT,

- podział Wnioskodawcy poprzez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. i Departamentu F. nie spowoduje po stronie Spółki Dzielonej powstania przychodu podatkowego, pod warunkiem, że głównym lub jednym z głównych celów podziału Wnioskodawcy poprzez wydzielenie Departamentów do spółek przejmujących nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, podział Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentów do spółek przejmowanych zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Powyższe stanowisko potwierdził:

-  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2022 r., Znak:  0111-KDIB1-1.4010.564.2021.2.ŚS:

„Podsumowując, można stwierdzić, że: Dział Produkcji jest w takim stopniu samodzielny i zorganizowany, aby wraz z jego przeniesieniem na skutek Podziału do Spółki Przejmującej została zachowana pełna ciągłość w zakresie przenoszonej działalności; oznacza to, iż po podziale Dział Produkcji będzie prowadził w sposób płynny i samodzielny działalność w zakresie swoich kompetencji biznesowych w ta kim samym kształcie ja k wcześniej w ramach Spółki, pozostały w Spółce Dział Rekultywacji jest w takim stopniu samodzielny i zorganizowany, aby po podziale płynnie mógł kontynuować działalność w zakresie rekultywacji. Co istotne, plany na następne lata zakładają dalszy rozwój i wzrost przychodów każdej ze spółek po podziale tj.: Spółki oraz Spółki Przejmującej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić, należy że przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy pozwalają na uznanie, że zarówno zespół składników majątkowych przenoszony do Spółki Przejmującej, jak i zespół składników majątkowych pozostający u Państwa, cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym, który w dniu dokonania transakcji będzie posiadał samodzielność finansową. Zatem należy przyjąć, że zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych, stanowiący ZCP (Dział Produkcji), który zostanie wydzielony z Państwa majątku na rzecz Spółki Przejmującej, jak i zespół składników materialnych i niematerialnych ZCP (Dział Rekultywacji), który pozostanie u Państwa, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zatem, w przedstawionej sytuacji, po Państwa stronie, w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie dojdzie do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3h ww. ustawy”.

-  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2022 r., Znak:  0111-KDIB1-1.4010.633.2021.1.AW: „Jak wynika z powyższego przepisu, w sytuacji, gdy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie jak i pozostający po wydzieleniu stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spółka dzielona nie uzyskuje przychodu.

Skoro zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych przeniesiony do spółki kapitałowej (...), jak również pozostający w spółce dzielonej (...) będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to po stronie spółki dzielonej, nie powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

-  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2023 r., Znak:  0111-KDIB1-1.4010.804.2022.3.KM:

„Działalność wydzielana ze Spółki, jak i działalność pozostająca w Spółce będzie na dzień wydzielenia wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. W związku z czym zespoły składników materialnych i niematerialnych, przypisane do Działalności Edukacyjnej jak i Działalności Handlowo-Usługowej, będą na tyle zorganizowane, aby możliwe było samodzielne wykonywanie zadań i prowadzenie działalność bez udziału pozostałych struktur.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treść powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że zarówno, wydzielany do Spółki nowo zawiązanej jak i pozostający w Spółce dzielonej - Wnioskodawcy - zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT. Zespół składników materialnych i niematerialnych będzie bowiem wyodrębniony na wszystkich trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej i każda z wydzielonych części może samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, skoro zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i majątek przeniesiony na spółkę nowo zawiązaną będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, to dla Spółki dzielonej nie powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3h Ustawy o CIT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, zostały wyodrębnione następujące jednostki organizacyjne (departamenty), tj. Departament Nieruchomości, Departament A. i Departament F. Wspólnicy Wnioskodawcy planują dokonać podziału poprzez wydzielenie każdego z ww. Departamentów do odrębnych spółek kapitałowych.

Wnioskodawca zakłada, iż wskazany powyżej podział przez wydzielenie skutkujący przeniesieniem Departamentów do poszczególnych Spółek Przejmujących ze względów biznesowych odbędzie się w ramach dwóch procesów podziału. W pierwszej kolejności nastąpi podział Spółki Dzielonej poprzez wydzielenie Departamentu A. do Spółki Przejmującej D.A. oraz wydzielenie Departamentu F. do Spółki Przejmującej D.F.. Następnie nastąpi podział Spółki Dzielonej poprzez wydzielenie Departamentu Nieruchomości do Spółki Przejmującej D..

W następstwie podziału przez wydzielenie, Wspólnicy Wnioskodawcy otrzymają udziały/akcje w podwyższonym kapitale zakładowym spółek przejmujących. Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość czy wydzielane ze Spółki Dzielonej (Wnioskodawcy) do Spółek Przejmujących Departamenty na moment podziału przez wydzielenie będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (pytania oznaczone we wniosku Nr 1-3).

Z opisu sprawy wynika również, że na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, opisane we wniosku Departamenty, tj. Departament Nieruchomości, Departament A. oraz Departament F. będą posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.W przypadku każdego z Departamentów będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

B.Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)  każdy z Departamentów będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na podstawie uchwały Zarządu Spółki Dzielonej;

2)  do każdego z Departamentów będą przypisani pracownicy realizujący obowiązki pracownicze związane z działalnością gospodarczą danego Departamentu. W związku z podziałem przez wydzielenie Wnioskodawcy, ww. pracownicy przejdą do właściwej spółki przejmującej (Spółka Przejmująca D., Spółka Przejmująca D.A., Spółka Przejmująca D.F.) w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

C.Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i nie materialnych na dzień wydzielenia będzie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)  na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące każdego z Departamentów.

2)  przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej każdego z Departamentów, w szczególności sporządzenie jego bilansu.

3)  każdy Departament będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności.

4)  do każdego z Departamentów będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością – w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania te zostaną przejęte przez właściwą spółkę przejmującą.

D.Istniejący w ramach każdego z Departamentów zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)  składniki majątkowe przyporządkowane do każdego z Departamentów będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych (w przypadku Departamentu Nieruchomości – działalność związana z nieruchomościami, w przypadku Departamentu A. – działalność w obszarach projektowania, dystrybucji oraz realizacji złożonych projektów i świadczenia usług dla przedsiębiorstw produkcyjnych przy wykorzystaniu autorskich rozwiązań technicznych AM., w przypadku Departamentu F. – działalność w zakresie projektowania oraz dystrybucji urządzeń (…) i świadczenia usług dla przedsiębiorstw (…). Zespoły składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład każdego z Departamentów będą mogły być uznane za niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie Departament Nieruchomości, Departament A. oraz Departament F. będą wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej i będą posiadały zdolność do samodzielnego funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa realizujące powierzone im zadania gospodarcze.

Zatem, wskazane wyżej Departamenty będące przedmiotem wydzielenia będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytań Nr 1, Nr 2 i Nr 3, że wydzielane z Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej Departamenty, tj. Departament Nieruchomości, Departament A. oraz Departament F., na moment podziału przez wydzielenie będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości, czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości, Departamentu A. oraz Departamentu F. i przeniesieniem ich do Spółek Przejmujących należy zaznaczyć, że podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.; dalej: „Ksh”).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Ksh,

spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. (...)

Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Ksh,

podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).

Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Ksh).

Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy o CIT.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ww. ustawy:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-przychody spółki dzielonej.

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych  uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Powołany przepis nie stanowi jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego koszyka przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio;

Na postawie art. 12 ust. 4 pkt 3h ww. ustawy,

do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa – wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT,

przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Natomiast w świetle art. 12 ust. 14 ustawy o CIT,

jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Na podstawie art. 12 ust. 15 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1)art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2)art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3)art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Biorąc zatem pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9  oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ww. przepisy  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszą się do trzech sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie lub podziału przez wyodrębnienie. W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w dwóch ostatnich przypadkach zawartych w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Aby skorzystać z wyłączenia z przychodów, obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

Zatem, aby Spółka uzyskała neutralność podatkową podziału przez wydzielenie, kluczowe jest ustalenie czy również majątek pozostający Spółce po podziale przez wydzielenie będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

We wniosku wskazali Państwo, że w związku z przeprowadzonym podziałem przez wydzielenie, w Spółce pozostanie majątek obejmujący zasadniczą działalność Wnioskodawcy, skupiającą się głównie na automatyzacji kluczowych procesów wytwórczych poprzez dostarczanie zaawansowanych (…). Tym samym w skład majątku pozostającego u Wnioskodawcy wejdą m.in. struktury kompetencyjne (…). Pozostający u Wnioskodawcy majątek będzie niewątpliwie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, a tym samym w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z opisu sprawy oraz z uzasadnienia do oceny Państwa stanowiska do pytania Nr 1, 2 i 3, że zostaną spełnione warunki do zastosowania wyłączenia z przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, to w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie, po Państwa stronie nie powstanie przychodów podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto podkreślić należy, że ustalenia czy przeprowadzony podział Spółki Dzielonej zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Informacja ta została przyjęta jako niepodlegający ocenie element zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).