W zakresie możliwości zwolnienia dochodu uzyskanego w związku ze świadczeniem usług, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.583.2023.1.AR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.583.2023.1.AR

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zwolnienia dochodu uzyskanego w związku ze świadczeniem usług, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

   - Czy dochody uzyskane przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) oraz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych oraz bagażu żołnierzy sił zbrojnych USA, przed zawarciem kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym, podlegają pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone były/są na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej– jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy dochody uzyskane przez Spółkę w ramach świadczenia usług budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk amerykańskich stacjonujących na terenie Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, podlegają pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone były/są na rzecz sił zbrojnych USAznajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy w przypadku realizacji usług wynajmu aut osobowych oraz dostawczych na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) jak również na rzecz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w  wybranych krajach Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, których użytkownikami są członkowie sił zbrojnych USA, a auta te są w części bądź w całości wykorzystywane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, dochody uzyskiwane w ramach niniejszych usług, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie dotyczącym wynajmu samochodów użytkowanych przez członków sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

   - Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach współpracy z głównym wykonawcą kontraktowym USA (zagraniczną spółką amerykańską), na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego oraz administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, w  ramach świadczenia usług w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych żołnierzy sił zbrojnych USA oraz ich bagażu, podlegać będzie pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy – z zastrzeżeniem, że ww. usługi będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - Czy jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w  ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w Polsce, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone będą na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, przedmiotowe usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w  Stanach Zjednoczonych Ameryki bądź przez biura kontraktowe sił zbrojnych USA zlokalizowane w wybranych krajach Unii Europejskiej, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone są/będą na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy wszelkie dochody uzyskiwane w ramach usług realizowanych dla głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA mającego siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki (fzw. prime contractor), realizowane na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego, administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA, stacjonującego na terenie Polski, mogą podlegać pod całościowe zwolnienie z CIT w świetle art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy – z zastrzeżeniem, że usługi te będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia dochodu uzyskanego w związku ze świadczeniem wskazanych we wniosku usług, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej też jako: „Podatnik”, „Spółka”) jest osobą prawną, tj. X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedmiotem przeważającym działalności gospodarczej Wnioskodawcy według KRS jest kod PKD 74.10.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca prowadzi także działalność w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków (PKD 37.00), transportu drogowego towarów (PKD 49.41.Z), Działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z), pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z), wynajmu i dzierżawy pozostałych pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli (PKD 77.12.Z), wynajmu i  dzierżawy maszyn i urządzeń budowlanych (PKD 77.32.Z), wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane, wynajmu i dzierżawy (PKD 77), pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej.

Działalność Wnioskodawcy opiera się głównie na kompleksowej obsłudze zleceń na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych, który bezpośrednio dokonuje zamówień usług od Podatnika będącego ich podwykonawcą. Zamówienia obejmują świadczenie usług na rzecz sił zbrojnych USA.

Przedmiot usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA oraz w sposób bezpośredni na rzecz armii amerykańskiej za pośrednictwem biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki opiera się głównie na:

 1) świadczeniu usług w postaci budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk stacjonujących na terenie Europy w oparciu o sprzęt będący własnością Wnioskodawcy, aczkolwiek w  większym stopniu Spółka korzysta z usług świadczonych przez innych podwykonawców, którzy dostarczają sprzęt na rzecz Podatnika, który Spółka wykorzystuje później w ramach świadczonych usług na rzecz wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA oraz bezpośrednio na rzecz biur kontraktowych;

 2) zapewnieniu (koordynowaniu) usług przewozów autokarowych związanych z  przemieszczaniem sił zbrojnych USA na terenie Polski oraz Unii Europejskiej (Spółka korzysta z usług podwykonawców-przewoźników);

 3) wynajmie samochodów osobowych oraz dostawczych, które użytkowane są przez żołnierzy Sił Zbrojnych USA w całości lub w części na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (Spółka korzysta z usług podwykonawców - wypożyczalni aut);

 4) wynajmie sprzętu budowlanego oraz świadczeniu usług (Spółka korzysta z usług podwykonawców - firm wynajmujących sprzęt budowlany).

Spółka rozpoczęła faktyczną obsługę sił zbrojnych USA za pośrednictwem głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) w lipcu 2023 r., natomiast w  niedługim czasie planuje zawrzeć kontrakt z tym samym podmiotem, tj. wykonawcą kontraktowym (dalej jako: „kontrakt”), będącym spółką prawa amerykańskiego, która zleca świadczenie szerokiej gamy usług (w tym m.in. powyżej wymienionych w pkt 1-4) niniejszego stanu faktycznego, realizowanych na rzecz oraz wyłączny użytek personelu sił zbrojnych USA. Obecnie spółka przyjmuje doraźne zlecenia od wykonawcy kontraktowego oraz bezpośrednio od biur kontraktowych Armii Stanów Zjednoczonych zlokalizowanych na terenie USA, Polski, Rumunii, Niemiec, Włoch, na zasadzie zamówień za pomocą środków porozumiewania się na odległość tzw. „purchase orders", w których zakreślona jest kwota zamówienia oraz zakres czasowy usługi wraz z potencjalnymi lokalizacjami świadczonych usług (głównie są to zamówienia mailowe). Nadzór na realizacją niniejszego kontraktu, główny wykonawca kontraktowy (zagraniczna spółka amerykańska) odbywa w ramach biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie Polski bądź na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak również Rumunii, Niemiec, Włoch.

Podatnik nie wyklucza w przyszłości, iż przyjmować będzie również większą ilość zamówień bezpośrednio od biur kontraktowych sił zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w wybranych krajach UE

Pytania

 1) Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) oraz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych żołnierzy sił zbrojnych USA oraz ich bagażu zarówno na terenie Polski jak i Unii Europejskiej, przed zawarciem kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym, podlegają pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 2) Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk amerykańskich stacjonujących na terenie Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, podlegają pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 3) Czy w przypadku realizacji usług wynajmu aut osobowych oraz dostawczych na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) jak również na rzecz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w  wybranych krajach Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, których użytkownikami są członkowie sił zbrojnych USA, a auta te są w części bądź w całości wykorzystywane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, dochody uzyskiwane w ramach niniejszych usług, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 4) Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach współpracy z głównym wykonawcą kontraktowym USA (zagraniczną spółką amerykańską), w niniejszym stanie faktycznym na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego oraz administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, w ramach świadczenia usług w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych żołnierzy sił zbrojnych USA oraz ich bagażu, podlegać będzie pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 5) Jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, przedmiotowe usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w Polsce, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 6) Jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, przedmiotowe usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w Stanach Zjednoczonych Ameryki bądź przez biura kontraktowe sił zbrojnych USA zlokalizowane w wybranych krajach Unii Europejskiej, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

 7) Czy wszelkie dochody uzyskiwane w ramach usług realizowanych dla głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA mającego siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki (fzw. prime contractor), realizowane na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego, administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA, stacjonującego na terenie Polski, mogą podlegać pod całościowe zwolnienie z CIT, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pytań Wnioskodawcy nr 1-7, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę zarówno przed zawarciem, jak i po zawarciu kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym (zagraniczną spółką amerykańską) przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, tj. podatku CIT na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź w przypadku bezpośredniego zastosowania aktu prawa międzynarodowego, na podstawie art. 34 ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej z dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153)

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody (przychody) z tytułu dostawy usług na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA będącym zagraniczną spółką amerykańską oraz świadczone bezpośrednio na rzecz biur kontraktowych sił zbrojnych USA zlokalizowanych na terytorium USA oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.  Minister Finansów zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez „wykonawcę kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a  Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: „Umowa”) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z  tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym (...) w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o  podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym (...) w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej z dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153, „Umowa”), wprowadziła szereg preferencji, w tym zwolnień z podatków dochodowych dla sił zbrojnych USA oraz podmiotów zagranicznych zaangażowanych w obsługę infrastrukturalną i  logistyczną amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce.

Na mocy art. 34 ust. 2 ww. Umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Podwykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.

Według art. 2 lit. e Umowy, pojęcie "wykonawca kontraktowy" oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Na gruncie przedmiotowej Umowy, definicja wykonawcy kontraktowego nie precyzowała, czy dotyczy to polskich czy również zagranicznych podmiotów świadczących usługi na rzecz sił zbrojnych USA. Wykładnię literalna niniejszego przepisu (art. 2 lit. e Umowy) należałoby więc przeprowadzić w sposób rozszerzający, tj. obejmujący zarówno podmioty polskie (uwzględniając osoby prawne) jak i zagraniczne. W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA wprowadzono odrębne zwolnienie z podatku dochodowego. Głównym celem tego instrumentu było zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA z  podmiotami zagranicznymi. Zwolnieniu podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a  innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o  wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z  tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o  podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Z uwagi na to, że Spółka działa jako pośredni oraz bezpośredni wykonawca zamówień na dostawy i usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej, planując również zawrzeć stosowną umowę z głównym wykonawcą kontraktowym USA z siedzibą w USA („kontrakt”), zawarty z Wnioskodawcą kontrakt pomiędzy Stronami winien zostać zakwalifikowany jako umowa o podwykonawstwo zawarta na rzecz sił zbrojnych USA, bowiem skutkiem jej zawarcia jest dostarczenie usług przeznaczonych do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej - usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.

W ocenie podatnika, nie ma również znaczenia, czy Wnioskodawca zawarł w formie pisemnej kontrakt o którym mowa w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji, gdyż umowa zawarta w formie zamówienia, gdzie obie strony transakcji składają wyraźne oświadczenia woli w formie obustronnej zgody na warunki określone w zamówieniu, a strona zamawiająca dokonuje płatności (tj. niejako uznaje zawartą umowę i realizowane przez Wnioskodawcę zamówienie), jest skutecznie wiążącą umową i powszechnie stosowaną w obrocie gospodarczym.

Co więcej, w ocenie podatnika nie ma również znaczenia, przy zastosowaniu zwolnienia z  podatku dochodowego od osób prawnych, czy podatnik dostarczał przedmiotowe usługi budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk amerykańskich na terenie Unii Europejskiej, czy jedynie terytorium Polski, gdyż zgodnie z art. 34 ust. 2 Umowy wprowadzono zwolnienie z  podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Podwykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z  wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA. Zarówno definicja wykonawcy kontraktowego ujęta w przedmiotowej Umowie, jak i art. 34 ust. 2 Umowy dotyczący zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie dyskwalifikują możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli usługa wykonywana byłaby poza terytorium Polski. Niniejsze zasady odnoszą się zdaniem podatnika również do usług przewozów autokarowych żołnierzy sił zbrojnych USA oraz ich bagażu zarówno na terenie Polski jak i Unii Europejskiej. Zarówno definicja wykonawcy kontraktowego zawarta w przedmiotowej Umowie, jak i art. 34 ust. 2 Umowy nie negują w przypadku świadczenia usług z pytania nr 1 niniejszego wniosku o  wydanie interpretacji, możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku CIT.

Zdaniem podatnika, nie ma również znaczenia, czy podmiotem administrującym realizację przedmiotowego kontraktu, będą biura kontraktowe sił zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, Stanów Zjednoczonych Ameryki bądź w wybranych krajach UE (pytania 4-7 niniejszego wniosku o wydanie interpretacji). Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i przedmiotowa Umowa nie uzależnia kwestii personalnych bądź lokalizacyjnych dotyczących nadzoru bądź administracji nad przedmiotową realizacją usług wykonywanych przez Wnioskodawcę od możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe prowadzi do wniosku, że dochody Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług opisanych w niniejszym stanie faktycznym, zarówno przed zawarciem kontraktu, jak i po jego zawarciu, zwolnione będą z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy o CIT bądź w sposób rozszerzający na gruncie art. 34 ust. 2 Umowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA, Minister Finansów zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez „wykonawcę kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: „EDCA”) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, miało zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – o czym stanowi § 2 tego rozporządzenia.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.

Artykułem 2 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. (dalej: „ustawa o CIT”) dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym:

Wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy nowelizującej: „Z uwagi na to, iż wykonawcy kontraktowi będący nierezydentami w sposób bezterminowy korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych lub budowy infrastruktury dla tych sił na mocy wyżej wskazanej polsko-amerykańskiej umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wskazane jest włączenie dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych do katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT. Analogiczne zwolnienie od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wprowadzone zostanie w ustawie CIT i w ustawie o ryczałcie”.

Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Powyższy przepis ustawy o CIT jest tym samym kontynuacją dyspozycji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA, które miały charakter okresowy.

Celem ustawodawcy było bowiem wprowadzenie bezterminowego zwolnienia z opodatkowania podmiotów spełniających łącznie poniższe warunki:

 1. posiadających status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej mających siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz

 2. osiągających dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych:

na podstawie umowy lub

- umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Warunki do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy o CIT są zatem analogiczne do tych, które obowiązywały w przypadku zaniechania poboru podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. rozporządzenia.

Jak wynika z treści złożonego przez Państwa wniosku, jesteście spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym. Państwa działalność opiera się głównie na kompleksowej obsłudze zleceń na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych. Przedmiot usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA oraz w sposób bezpośredni na rzecz armii amerykańskiej, za pośrednictwem biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki opiera się głównie na:

   - świadczeniu usług w postaci budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk stacjonujących na terenie Europy w oparciu o sprzęt będący Państwa własnością, aczkolwiek w  większym stopniu Spółka korzysta z usług świadczonych przez innych podwykonawców,

   - zapewnieniu (koordynowaniu) usług przewozów autokarowych związanych z  przemieszczaniem sił zbrojnych USA na terenie Polski oraz Unii Europejskiej (Spółka korzysta z usług podwykonawców-przewoźników);

   - wynajmie samochodów osobowych oraz dostawczych, które użytkowane są przez żołnierzy Sił Zbrojnych USA w całości lub w części na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (Spółka korzysta z usług podwykonawców - wypożyczalni aut);

   - wynajmie sprzętu budowlanego oraz świadczeniu usług (Spółka korzysta z usług podwykonawców - firm wynajmujących sprzęt budowlany).

Spółka rozpoczęła faktyczną obsługę sił zbrojnych USA za pośrednictwem głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) w lipcu 2023 r., natomiast w  niedługim czasie planuje zawrzeć kontrakt z tym samym podmiotem, tj. wykonawcą kontraktowym, będącym spółką prawa amerykańskiego, która zleca świadczenie szerokiej gamy usług, realizowanych na rzecz oraz wyłączny użytek personelu sił zbrojnych USA. Obecnie spółka przyjmuje doraźne zlecenia od wykonawcy kontraktowego oraz bezpośrednio od biur kontraktowych Armii Stanów Zjednoczonych zlokalizowanych na terenie USA, Polski, Rumunii, Niemiec, Włoch, na zasadzie zamówień za pomocą środków porozumiewania się na odległość tzw. „purchase orders", w których zakreślona jest kwota zamówienia oraz zakres czasowy usługi wraz z potencjalnymi lokalizacjami świadczonych usług (głównie są to zamówienia mailowe). Nadzór na realizacją niniejszego kontraktu, główny wykonawca kontraktowy (zagraniczna spółka amerykańska) odbywa w ramach biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie Polski bądź na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak również Rumunii, Niemiec, Włoch. Nie wykluczacie Państwo, że w przyszłości, przyjmować będziecie również większą ilość zamówień bezpośrednio od biur kontraktowych sił zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w wybranych krajach UE.

Państwa wątpliwości na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą ustalenia, czy w objętych sformułowanymi we wniosku pytaniami sytuacjach, przysługuje Państwu prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, bądź art. 34 ust. 2 Umowy.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT,  wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o  wzmocnionej współpracy obronnej, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Powyższy przepis w sposób bezpośredni odwołuje się do regulacji zawartych w umowie zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”) wraz z ustawą o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. z dnia 17 września 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1827; dalej: „umowa EDCA”).

Zgodnie z art. 2 lit. a) Umowy EDCA:

Dla celów niniejszej umowy, wyrażenie „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2 lit. e) ww. artykułu stanowi natomiast, że:

Dla celów niniejszej umowy, wyrażenie „wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 Umowy EDCA:

Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.

Art. 33 ust. 4 Umowy EDCA stanowi natomiast, że:

Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.

W myśl natomiast art. 34 ust. 2 ww. Umowy:

Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA  lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA.

Wykonawcy kontraktowi są również zwolnieni  z wszelkich podatków dochodowych lub podatku od zysków, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA. 

Na podstawie ww. przepisów status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu Umowy EDCA przysługuje zatem:

   - osobie fizycznej lub osobie prawnej, która ma miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także

   - osiąga dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych, na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w opisanych we wniosku okolicznościach, niezależnie od tego czy świadczone przez Państwa usługi realizowane są na rzecz sił zbrojnych USA na podstawie kontraktu zawartego z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA czy też realizowane są na rzecz sił zbrojnych USA na podstawie pisemnych zamówień, posiadają Państwo status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu Umowy EDCA.

Z art. 2 lit. e Umowy wynika bowiem, że definicja "wykonawca kontraktowy" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Ponadto z art. 2 lit a Umowy wynika, że: "siły zbrojne USA" - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeżeli podatnik jest podwykonawcą wykonawcy kontraktowego, a zawarta pomiędzy nimi umowa na dostawę towarów i montaż służy realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych na terytorium RP, to podatnik ten spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit e Umowy SOFA.

Przy czym zgodzić się z Państwem należy, że dla możliwości zastosowania zwolnienia z  art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT nie ma znaczenia, czy podmiotem administrującym realizację kontraktu, będą biura kontraktowe sił zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, Stanów Zjednoczonych Ameryki bądź w wybranych krajach UE.

Istotna jednak dla celów tego zwolnienia jest okoliczność, gdzie znajdują się siły zbrojnych USA na rzecz których świadczone są przez Państwa usługi.

Skoro bowiem zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT objęte są (zgodnie z jego literalnym brzmieniem) dochody z tytułu dostarczania towarów lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA, w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy EDCA to zwolnieniem tym objęte są dochody z tytułu dostarcza towarów i usług lub budowy infrastruktury wyłącznie dla sił zbrojnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Nie można zatem zgodzić się z Państwem, że nie ma znaczenia przy zastosowaniu ww. zwolnienia z  podatku dochodowego od osób prawnych, czy podatnik dostarcza towary/ usługi bądź buduje infrastrukturę na rzecz wojsk amerykańskich zlokalizowanych na terenie dowolnego kraju Unii Europejskiej, czy też wyłącznie na terytorium Polski.

Jednocześnie na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23a nie ma wpływu okoliczność, że świadczenie przez Państwa usług na rzecz sił zbrojnych USA odbywa się na podstawie pisemnego zamówienia tzw. „purchase order”. Zamówienie purchase order stanowi bowiem pisemną umowę, będącą oficjalną ofertą skierowaną przez kupującego/usługobiorcę do sprzedawcy/usługodawcy, wyrażającą zgodę na zakup określonej ilości towaru/usługi za uzgodnioną cenę.

Reasumując, dochody uzyskiwane przez Państwa w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz sił zbrojnych USA podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT (art. 34 ust. 2 Umowy EDCA) wyłącznie w zakresie w  jakim usługi te świadczone są na rzecz sił zbrojnych USA, w  rozumieniu art. 2 lit. a Umowy EDCA, tj. w zakresie obejmującym członków sił zbrojnych, personel cywilny oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bez znaczenia przy tym pozostaje lokalizacja wykonawcy kontraktowego bądź biur kontraktowych administrujących ww. usług.

Uwzględniając powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

   - Czy dochody uzyskane przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) oraz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych oraz bagażu żołnierzy sił zbrojnych USA, przed zawarciem kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym, podlegają pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone były/są na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej– jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy dochody uzyskane przez Spółkę w ramach świadczenia usług budowy tymczasowych obozowisk dla wojsk amerykańskich stacjonujących na terenie Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, podlegają pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone były/są na rzecz sił zbrojnych USAznajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy w przypadku realizacji usług wynajmu aut osobowych oraz dostawczych na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) jak również na rzecz biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie USA oraz w  wybranych krajach Unii Europejskiej przed zawarciem kontraktu, których użytkownikami są członkowie sił zbrojnych USA, a auta te są w części bądź w całości wykorzystywane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, dochody uzyskiwane w ramach niniejszych usług, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie dotyczącym wynajmu samochodów użytkowanych przez członków sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

   - Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach współpracy z głównym wykonawcą kontraktowym USA (zagraniczną spółką amerykańską), na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego oraz administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, w  ramach świadczenia usług w postaci zapewnienia (koordynowania) usług przewozów autokarowych żołnierzy sił zbrojnych USA oraz ich bagażu, podlegać będzie pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy – z zastrzeżeniem, że ww. usługi będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - Czy jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w  ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w Polsce, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

   - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone będą na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

   - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy jeżeli w ramach kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA, przedmiotowe usługi będą świadczone zarówno na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak i Unii Europejskiej, aczkolwiek przedmiotowe usługi w ramach realizowanego kontraktu będą administrowane przez biuro kontraktowe armii USA w  Stanach Zjednoczonych Ameryki bądź przez biura kontraktowe sił zbrojnych USA zlokalizowane w wybranych krajach Unii Europejskiej, to czy dochody uzyskane w ramach niniejszego kontraktu, mogą podlegać pod zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy:

    - w zakresie w jakim ww. usługi świadczone są/będą na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe,

    - w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe,

   - Czy wszelkie dochody uzyskiwane w ramach usług realizowanych dla głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA mającego siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki (fzw. prime contractor), realizowane na podstawie kontraktu przyznanego, podpisanego, administrowanego (biurokratycznie oraz operacyjnie) przez biuro kontraktowe Sił Zbrojnych USA, stacjonującego na terenie Polski, mogą podlegać pod całościowe zwolnienie z CIT w świetle art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy – z zastrzeżeniem, że usługi te będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  – jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30  sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).