Ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatni... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.690.2023.1.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.690.2023.1.MW

Temat interpretacji

Ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy CIT, na których rejestrowane są papiery wartościowe (dalej: „Rachunki” lub pojedynczo „Rachunek”). Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: „Fundacja rodzinna”) [Dz.U. z 2023 r., poz. 326 ze zm., dalej: „Ustawa o fundacji rodzinnej”]. Z tytułu papierów wartościowych zarejestrowanych na Rachunku prowadzonym przez Wnioskodawcę dla Fundacji rodzinnej (dalej: „Rachunek Fundacji rodzinnej”) Bank wypłaca i nadal będzie m.in. przychody (dochody) z dywidend oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Dywidendy”). Na potrzeby wypłaty Dywidend Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji Fundacji rodzinnej, potwierdzające, że Dywidendy stanowią dochody Fundacji rodzinnej ze statutowej działalności lokacyjno-inwestycyjnej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochody z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „Oświadczenie Fundacji rodzinnej”). Oświadczenie Fundacji rodzinnej potwierdza także, że Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych oraz, że Fundacja rodzinna zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o wykreśleniu z tego rejestru.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, w związku z czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem (art. 26 ust. 1 zd. 3 i 4 ustawy CIT).

Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 2c ustawy CIT w przypadku wypłat należności z tytułu:

1)odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2)przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych - obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 zd. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych (art. 4 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej). Stosownie do art. 23 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy CIT). Jednocześnie, przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT). Z zestawienia powyżej przytoczonych przepisów wynika, że Fundacja rodzinna podlega zasadom opodatkowania uregulowanym w ustawie CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że ustawodawca w sposób staranny i przemyślany wprowadził do polskiego porządku prawnego instytucję Fundacji rodzinnej przewidując dla Fundacji rodzinnej realizację nadrzędnych celów, wśród których znajduje się umożliwienie wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw, zapewnienie środków dla rodziny i osób bliskich fundatorowi (beneficjentów) oraz zabezpieczenie dobrobytu samego fundatora. Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy o Fundacji rodzinnej, Fundacja rodzinna to osoba prawna tworzona w celu realizacji szczególnego zadania, jakim jest dysponowanie majątkiem zgodnie z wolą fundatora, na rzecz beneficjentów przez niego wskazanych, w tym również po jego śmierci. Nadrzędnym celem Fundacji rodzinnej powinna być dbałość o bezpieczeństwo w zakresie ochrony tego majątku, a także ochrony interesów fundatora i beneficjentów związanych z działalnością Fundacji rodzinnej. Zadaniem Fundacji rodzinnej jest zarządzanie majątkiem m.in. w oparciu o mienie przekazane w szczególności przez fundatora oraz w oparciu o wypracowane zyski. Fundacja rodzinna powinna dążyć do takiego zarządzania majątkiem aby ochronić go przed utratą, zmniejszeniem wartości, a w miarę możliwości aby go pomnażać. Wyrazem preferencji przewidzianych przez ustawodawcę w ramach instytucji Fundacji rodzinnej są szczególne zasady opodatkowania, w tym także zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Wnioskodawca wskazuje, iż chociaż adresatem zwolnienia jest Fundacja rodzinna to zgodnie z art. 26 ust. 1 zd. 3 ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

Tym samym, Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Brak zastosowania zwolnienia oznacza potrącenie przez Wnioskodawcę jako płatnika kwoty podatku i uiszczenie go do właściwego organu podatkowego. Z kolei zastosowanie zwolnienia oznacza brak potrącenia przez Wnioskodawcę jako płatnika kwoty podatku i wypłatę Dywidendy na rzecz Fundacji rodzinnej w pełnej kwocie.

W tym kontekście, Wnioskodawca wskazuje ponownie, że adresatem zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT jest Fundacja rodzinna. Niemniej, zwolnienie to określa obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy CIT). Stosownie do art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.) tylko w zakresie określonym w tym przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 ustawy CIT należy interpretować w ten sposób, że Fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tym zastrzeżeniem, że ze zwolnienia wyłączone są dochody z działalności gospodarczej tej fundacji, która to działalność wykracza poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Oznacza to, że Fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim realizuje działalność gospodarczą określoną w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej. Wskazuje na to w szczególności literalne brzmienie art. 6 ust. 7 ustawy CIT, z którego wynika, że realizowanie przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej nie wyklucza zwolnienia tej fundacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w pozostałym zakresie.

W związku z tym, na potrzeby wypłaty Dywidend, Bank potwierdza i będzie potwierdzał za pomocą pozyskiwanego Oświadczenia Fundacji rodzinnej, że wypłacane przez Wnioskodawcę Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Oświadczenie Fundacji rodzinnej potwierdza także, że Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych oraz, że Fundacja rodzinna zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o wykreśleniu z tego rejestru.

Reasumując, Bank wypłacając Fundacji rodzinnej Dywidendy będzie dysponował potwierdzeniem, że:

1) Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT oraz

2) Fundacja została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Dywidend na rzecz Fundacji rodzinnej.

Podsumowując, instytucja Fundacji rodzinnej została wprowadzona przez ustawodawcę w celu realizacji nadrzędnych celów, w tym w szczególności umożliwienia wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstwa. W konsekwencji, dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej.

W związku z tym, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Dywidend. Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej : ustawa CIT)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2c ww. ustawy,

W przypadku wypłat należności z tytułu:

1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Jak stanowi art. 26 ust. 2d ustawy CIT,

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT,

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zatem, na podstawie przytoczonych powyżej regulacji, wyróżnić można dwie kategorie płatników WHT:

  • po pierwsze, obowiązki płatnika nakładane są na podmiot, który jest zobowiązany z tytułu danego stosunku prawnego do wypłaty danej należności i wypłaca je bezpośrednio do uprawnionego,
  • drugim przypadkiem płatnika jest podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, który nie jest dłużnikiem (zobowiązanym) z tytułu wypłaty danej należności, jednakże wypłata tych należności do ich odbiorcy następuje za jego pośrednictwem.

Jak wskazano wyżej, art. 26 ust. 2c ustawy o CIT przewiduje specyficzną funkcję płatnika dla Podmiotów prowadzących rachunki, która jako odstępstwo od zasad ogólnych wyrażonych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, nakłada obowiązek poboru WHT na - w zasadzie - technicznych pośredników wypłacających pożytki od faktycznych podmiotów dokonujących wypłaty tych pożytków (w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku - Bank). Co istotne i co podkreśla specyfikę tego rozwiązania to fakt, iż ustawa o CIT nie zakłada podobnego „przeniesienia" obowiązków płatnika na inny podmiot niż dokonujący wypłaty w przypadku żadnych innych płatności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych na których rejestrowane są papiery wartościowe. Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej. Z tytułu papierów wartościowych zarejestrowanych na Rachunku prowadzonym przez Wnioskodawcę dla Fundacji rodzinnej Bank wypłaca i nadal będzie m.in. przychody (dochody) z dywidend oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na potrzeby wypłaty Dywidend Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji Fundacji rodzinnej, potwierdzające, że

  • Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem o którym nowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT,
  • Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych,
  • Fundacja rodzinna zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o wykreśleniu z tego rejestru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. art. 4a pkt 36 ustawy CIT,

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy CIT,

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, który stanowi, że

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 i 9 ustawy CIT,

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż wykładnia prawa stanowi zespół czynności zmierzających do ustalenia znaczenia i zakresu wyrażeń języka prawnego i powinna odtworzyć te wyobrażenia i pojęcia, które łączył z daną normą ustawodawca. Proces wykładni prawa realizowany jest poprzez stosowanie odpowiednich dyrektyw interpretacyjnych. Najczęściej wymienia się trzy podstawowe grupy dyrektyw – językowa, systemowa i funkcjonalna (celowościowa). Punktem wyjścia wykładni jest niewątpliwie tekst prawny, poprzez który prawodawca przekazuje adresatom normy postępowania.

Kierując się wykładnią systemową, przyjąć należy, że Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Dla rozpatrywanej sprawy istotne pozostaje to, co również zauważa się w judykaturze, że "Żaden akt prawa powszechnie obowiązującego nie jest luźnym zbiorem przepisów, których znaczenia w każdym przypadku można się doszukać w oderwaniu od całokształtu rozwiązań prawnych w danej dziedzinie. Akt prawa powszechnie obowiązującego jest zbiorem współistniejących/wzajemnie od siebie zależnych przepisów prawa" (vide wyrok NSA z dnia 4 maja 2004 r., sygn. akt OSK 55/04).

W konsekwencji, wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:

  • w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, to Bank jako płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
  • w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie to Bank jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. Dywidendy na rzecz Fundacji rodzinnej.

Przepisy ustawy CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej dywidend.

Reasumując, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Dywidend należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).