Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.611.2023.2.AR
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na wskazane we wniosku Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń, w latach podatkowych 2022-2026.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2023 r. za pośrednictwem e-puap wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na wskazane we wniosku Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń, w latach podatkowych 2022-2026.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu 29 stycznia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca, zarówno w momencie złożenia niniejszego wniosku, jak i na moment wystąpienia opisanego zdarzenia przyszłego, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: PDOP), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rok podatkowy Wnioskodawcy jest zgodny z rokiem kalendarzowym.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca osiąga dochody głównie ze źródeł innych niż przychody z zysków kapitałowych, w szczególności pochodzące z działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę w zakresie wskazanym poniżej.
Podstawowym obszarem działalności operacyjnej Spółki jest produkcja (…). Wnioskodawca jest (...) w Europie producentem (…). W ofercie Spółki znajdują się zarówno (…) Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotem przeważającej działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest (…).
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca prowadzi prace polegające na samodzielnym opracowywaniu i rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań dotyczących oferowanych pojazdów komunikacji miejskiej. Celem wskazanych prac prowadzonych przez Wnioskodawcę jest wspieranie rozwoju produktów oferowanych klientom na globalnym rynku pojazdów komunikacji miejskiej, poprzez opracowywanie i rozwijanie rozwiązań w zakresie m.in. alternatywnych źródeł napędu w produkowanych pojazdach (np. napęd czysto elektryczny, napęd hybrydowy, napęd biogazem), redukcji emisji spalin, obniżenia poziomu drgań i hałasu, bezpieczeństwa pojazdów, ergonomii przestrzennej i walorów użytkowych pojazdów.
Na przestrzeni lat, Spółka konsekwentnie realizuje strategię umacniania swojej pozycję na rynku poprzez wprowadzanie pionierskich rozwiązań. W tym celu, w związku z rozwojem działalności Spółka stale usprawnia i zamierza usprawniać również w przeszłości prowadzoną produkcję poprzez wprowadzanie innowacyjnych maszyn i urządzeń przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych (w tym robotów przemysłowych) służących robotyzacji i automatyzacji realizowanych procesów produkcyjnych.
W związku z powyższym, w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca obecnie wykorzystuje i planuje wykorzystywać w przyszłości:
- środki trwałe, które spełniają definicję robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT (dalej: Roboty),
- potencjalnie inne maszyny i urządzenia, rzeczy lub systemy, które odpowiadają treści art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit b) - e) ustawy o CIT.
Dodatkowo, poza wydatkami na wartości niematerialne i prawne, stanowiące integralną część danego środka trwałego i ujęte w cenie nabycia środka trwałego, Spółka może ponieść w przyszłości odrębnie koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych, związanych z robotyzacją, zgodnie z definicją w art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (dalej: WNiP). Nabyte wartości niematerialne i prawne będą spełniały przesłanki do uznania ich za wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b ustawy o CIT. Od wskazanych WNiP, Spółka będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych dla celów CIT.
W dalszej części niniejszego wniosku Roboty, maszyny i urządzenia peryferyjne do Robotów funkcjonalnie z nimi związane oraz inne maszyny, urządzenia, rzeczy i systemy, o których mowa powyżej, w tym ww. WNIP (tj. aktywa spełniające definicje z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a do e ustawy o CIT) są łącznie określane jako: Roboty i inne Urządzenia.
Część Robotów i innych Urządzeń wykorzystywanych obecnie przez Spółkę, została nabyta/ wprowadzona do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. W każdym z przypadków nabyte zostały fabrycznie nowe składniki majątkowe.
Roboty i inne Urządzenia stanowią lub mogą stanowić środki trwałe Wnioskodawcy, o użyteczności ekonomicznej przekraczającej okres 1 roku. W takim przypadku Wnioskodawca dokonuje i będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionych Robotów i innych Urządzeń według właściwych stawek amortyzacji, przewidzianych przepisami prawa, które stanowią i będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT. Wnioskodawca planuje również dokonywać takich odpisów w kolejnych latach, według przyjętej dla danego środka trwałego stawki amortyzacji.
Wnioskodawca zaznacza, że wydatki na nabycie Robotów i innych Urządzeń oraz WNIP nie zostały Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób. Wnioskodawca wskazuje, że warunek ten będzie również spełniony w odniesieniu do objętych niniejszym wnioskiem Robotów i innych urządzeń, które zostaną zakupione w przyszłości. Ponadto w stosunku do ww. kosztów nie są spełnione/nie zostaną spełnione negatywne przesłanki, o których mowa w art. 38eb ust. 5a ustawy o CIT, tj. negatywne przesłanki uniemożliwiające zastosowanie odliczenia uregulowanego w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT w ramach tzw. ulgi na robotyzację (dalej: Ulga na robotyzację).
Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 29 stycznia 2024 r. wskazaliście Państwo, że wykorzystywane przez Spółkę środki trwałe, które w ocenie Spółki spełniają definicję robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, tj. stanowiące „Roboty”, zgodnie z definicją wskazaną przez Wnioskodawcę we wniosku, obejmują w szczególności roboty spawalnicze/plotery oraz zrobotyzowane stanowiska spawania. W zakresie nabytych dotychczas robotów przemysłowych, poniżej Spółka wskazuje zidentyfikowane na moment złożenia niniejszego pisma Roboty, wraz z datą przyjęcia do używania (data przyjęcia do ewidencji środków trwałych):
L.p. |
Nazwa robota przemysłowego |
Data |
1. |
ROBOT SPAWALNICZY (…) |
31.12.2020 r. |
2. |
ROBOT SPAWALNICZY (…) |
31.12.2021 r. |
3. |
ROBOT SPAWALNICZY (…) |
31.03.2022 r. |
4. |
ZROBOTYZOWANE STANOWISKO SPAWALNICZE |
31.12.2022 r. |
5. |
STANOWISKO ZROBOTYZOWANE DO SPAWANIA BELEK |
31.12.2022 r. |
6. |
STANOWISKO ZROBOTYZOWANE DO SPAWANIA BELEK |
31.12.2022 r. |
7. |
BRAMOWY PLOTER PRZEMYSŁOWY (…) |
31.12.2022 r. |
8. |
BRAMOWY PLOTER TNĄCO-FREZUJĄCY (…) |
28.02.2023 r. |
Roboty, do których odnosi się złożony wniosek spełniają wszystkie wymienione warunki, wynikające z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, bowiem każdy z Robotów:
a)jest (będzie) automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i posiada co najmniej 3 stopnie swobody;
b)posiada (będzie posiadał) właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne przeznaczone do zastosowań przemysłowych;
c)wymienia (będzie wymieniał) dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
d)jest (będzie) połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
e)jest (będzie) monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
f)jest (będzie) zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
W zakresie nabytych dotychczas przez Spółkę maszyn, urządzeń, przedmiotów oraz systemów, które odpowiadają zakresowi określonemu w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o CIT (określone we Wniosku jako: inne Urządzenia), na moment złożenia wniosku zidentyfikowała zwłaszcza następujące inne Urządzenia powiązane z ww. Robotami:
- System do sterowania (...) do Robota spawalniczego (…);
- Sensor dotykowy do Robota spawalniczego (…).
W ocenie Spółki, wskazane powyżej urządzenia mieszczą się w pojęciu urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38b ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy o CIT.
W powyższym uzupełnieniu wskazaliście Państwo ponadto, że Spółka nie przeprowadziła pełnej i ostatecznej analizy posiadanych przez Spółkę aktywów z perspektywy identyfikacji Robotów i innych Urządzeń, w tym kompletnej identyfikacji potencjalnych maszyn i urządzeń, przedmiotów i systemów, które odpowiadają treści art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit b) - e) ustawy o CIT w powiązaniu do danego Robota.
W rezultacie, Spółka nie wyklucza, że po przeprowadzeniu takiej analizy zostaną zidentyfikowane dodatkowe, niewymienione powyżej środki trwałe, stanowiące Roboty, spełniające kryteria kwalifikujące je do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT oraz maszyny, urządzenia, przedmioty oraz systemy, powiązane z poszczególnymi Robotami, stanowiące inne Urządzenia wpisujące się w kategorie określone w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ww. ustawy.
W odniesieniu natomiast do Robotów, które Spółka zamierza nabyć w przyszłości, na chwilę obecną Spółka planuje w roku 2024 zakup jednego robota spawalniczego. Niemniej jednak, Spółka wskazuje, że nie posiada obecnie skonkretyzowanych planów w tym zakresie. Decyzje o zakupie kolejnych Robotów będą podejmowane na bieżąco, z uwzględnieniem aktualnych potrzeb Spółki i jej dalszych planów biznesowych oraz sytuacji rynkowej.
Dotychczas, Spółka nie zidentyfikowała innych wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez Spółkę, które stanowią wartości niematerialne i prawne niezbędne do skutecznego uruchomienia i przyjęcia do użytkowania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych związanych z robotyzacją, zgodnie z definicją w art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, o których mowa we Wniosku (określone we Wniosku jako: WNiP).
Niemniej, Spółka nie przeprowadziła pełnej i ostatecznej analizy posiadanych przez Spółkę aktywów z perspektywy identyfikacji Robotów i innych Urządzeń, w tym powiązanych z wartości niematerialne i prawne, zgodnie z definicją w art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. Potencjalnie, po przeprowadzeniu takiej analizy mogą zostać zidentyfikowane dodatkowe WNiP. Ponadto Spółka nie wyklucza, że w przyszłości nabędzie takie WNiP. Spółka nie posiada jednak obecnie skonkretyzowanych planów w tym zakresie. Decyzje o zakupie takich WNiP będą podejmowane na bieżąco, z uwzględnieniem aktualnych potrzeb Spółki, potencjalnych zmian technologicznych oraz dalszych działań Spółki związanych z rozwojem robotyzacji działalności Wnioskodawcy. Spółka zakłada, że zakres takich WNiP może obejmować zwłaszcza przykładowo dodatkowe oprogramowanie związane z funkcjonalizacją i uruchomieniem konkretnych robotów, konfiguracją parametrów pracy Robotów (ustawienia dot. nacisku, ruchu itp.), sterowaniem itp.
W uzupełnieniu wniosku wskazaliście także Państwo, że klasyfikacja poszczególnych środków trwałych jako Robotów, tj. robotów przemysłowych zgodnie z definicją zawartą art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, nie stanowi przedmiotu zapytania w ramach złożonego przez Spółkę wniosku. Złożony przez Spółkę wniosek ma na celu potwierdzenie, czy Spółka, dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniona do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026. Wątpliwość Spółki będąca przedmiotem wniosku odnosi się wyłącznie do aktywów, które w przedstawionym we Wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zostały przez Spółkę określone jako środki trwałe spełniające definicje robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT (zdefiniowane we wniosku jako: Roboty) oraz inne maszyny i urządzenia, rzeczy lub systemy, które odpowiadają treści art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit b) - e) ustawy o CIT, w tym wartości niematerialne i prawne, zgodnie z definicją w art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (łącznie określane we wniosku jako: Roboty i inne Urządzenia).
Pytanie
Czy Wnioskodawca dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. "ulga na robotyzację" mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Ulga na robotyzację została uregulowana w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)
Zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Stosownie natomiast do art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Na gruncie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl natomiast art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego zładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Jednocześnie, jak stanowi art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT, odliczenie w ramach ulgi na robotyzację ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z kolei, zgodnie z art. 38eb ust. 6 ustawy o CIT, podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Jak wynika z treści art. 38eb ust. 7 ustawy o CIT, podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Stosownie natomiast do art. 38eb ust. 8 ustawy o CIT, w zakresie nieuregulowanym art. 38eb ust. 1-7 ustawy o CIT, do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Zgodnie zaś z wymienionym w treści ww. przepisu art. 18d ust. 3k ustawy o CIT, do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
W myśl natomiast art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT wynika natomiast, że podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że ulga na robotyzację polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki poniesione na robotyzację w latach 2022-2026. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jak wskazano powyżej, podstawowym warunkiem zastosowania Ulgi na robotyzację do odpowiednich wydatków jest aby wydatki te zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Innymi słowy, ulga na robotyzację uregulowana w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT pozwala na dodatkowe odliczenie maksymalnie 50% odpowiednich wydatków, w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.
Zasady dokonywania odliczeń w ramach Ulgi na robotyzację należy zatem analizować z uwzględnieniem ogólnych zasadach kwalifikacji kosztów uzyskiwania przychodów zawartych w ustawie o CIT.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (ustawy o CIT).
Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części;
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Na gruncie obowiązujących zasad rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, wydatki na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie mogą być zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te, są ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w drodze odpisów amortyzacyjnych. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych wyłącznie od składników majątku spełniających warunki do uznania ich za środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 10 000 PLN - wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Tym samym, w odniesieniu do wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, kosztami uzyskania przychodów zmniejszającymi bezpośrednio podstawę opodatkowania nie są koszty nabycia poszczególnych składników majątkowych, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o CIT od ich wartości początkowej (ustalonej także zgodnie z przepisami ustawy o CIT). Konsekwentnie, momentem rozpoznania/ujęcia kosztu dla celów CIT w przypadku środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych jest zatem moment dokonania odpisu amortyzacyjnego od takiego środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej.
Odnosząc powyższe do warunków odliczenia Ulgi na robotyzację, należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT pozwala na dodatkowe odliczenie maksymalnie 50% wartości odpisów amortyzacyjnych, w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.
Wnioskodawca pragnie w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, kosztem kwalifikowanym może być kwota stanowiąca: „50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację”.
Jak zostało podkreślone powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, za koszty uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, a zatem koszty kwalifikowane dla celów stosowania przepisów dotyczących ulgi na robotyzację, w zakresie środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych należy uznać odpisy amortyzacyjne.
Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb ustawy o CIT, odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych aktywów podlegają rozliczeniu w ramach Ulgi na robotyzację. Natomiast, bez znaczenia w tym zakresie pozostaje okoliczność, czy ww. aktywa zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed czy też po 1 stycznia 2022 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, literalne brzmienie art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT wskazuje, że ograniczenie czasowe możliwości stosowania Ulgi na robotyzację dotyczące lat 2022-2026 (o którym mowa w powyższej regulacji) odnosi się do momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, którymi to kosztami są zwłaszcza odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej nabytych składników majątkowych.
Co jednocześnie istotne, zarówno art. 38eb ustawy o CIT, jak i żaden inny przepis prawa podatkowego nie przewiduje wprost wyłączenia uprawnienia do zastosowania Ulgi na robotyzację w przypadku, gdy fabrycznie nowe środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne (będące składnikami, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT) zostały nabyte i/lub wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. (i są amortyzowane po tym dniu).
Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, art. 38eb ustawy o CIT pozwala w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 na odliczenie od podstawy opodatkowania 50% wartości dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od odpowiednich składników majątku kwalifikujących się do ich rozpoznania w ramach Ulgi na robotyzację, nabytych zarówno przed 2022 r., jak i od 2022 r.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków na Roboty i inne Urządzenia, spełniające warunki wskazane w art. 38eb ustawy o CIT, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych po dniu 1 stycznia 2022 r., zarówno w odniesieniu do Robotów i innych Urządzeń wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po 1 stycznia 2022 r., jak i przed 1 stycznia 2022 r.
Końcowo, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 20 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.736.2022.1.MK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
„Koszty nabycia, o których mowa w art. 38eb ust. 2 u.p.d.o.p. stanowią/stanowić będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nabytych przez Wnioskodawcę środków trwałych, i to na podstawie tych odpisów amortyzacyjnych Wnioskodawca może dokonać odliczenia od podstawy podatkowania.”
W interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził pogląd, zgodnie z którym:
„Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r. - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację. ”
Stanowisko Spółki znajduje ponadto potwierdzenie we wskazanych poniżej interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, odnoszących się do okoliczności tożsamych do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego i (i przyszłego), w tym m.in.:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 1 czerwca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.211.2023.1.JG;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 8 marca 2023 r., Znak: 0113-KDIPT2-3.4011.10.2023.2.NM;
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 grudnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.652.2022.1.DP;
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 21 listopada 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.670.2022.1.DP;
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 10 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.465.2022.1.AR.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jest (będzie) uprawniony do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulację dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 updop:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 updop:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Art. 38eb ust. 7 updop stanowi, że:
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które są/będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w związku z rozwojem działalności stale usprawniacie Państwo i zamierzacie usprawniać również w przeszłości prowadzoną produkcję poprzez wprowadzanie innowacyjnych maszyn i urządzeń przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych (w tym robotów przemysłowych) służących robotyzacji i automatyzacji realizowanych procesów produkcyjnych.
W związku z powyższym, w prowadzonej działalności gospodarczej obecnie wykorzystujecie Państwo:
- środki trwałe, które spełniają definicję robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT (dalej: Roboty), tj.
- Robot spawalniczy (…)
- Robot spawalniczy (…)
- Robot spawalniczy (…)
- Zrobotyzowane stanowisko spawalnicze
- Stanowisko zrobotyzowane do spawania belek
- Stanowisko zrobotyzowane do spawania belek
- Bramowy ploter przemysłowy (…)
- Bramowy ploter tnąco-frezujący (…)
- inne Urządzenia powiązane z Robotami, które odpowiadają treści art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit e) ustawy o CIT, tj. urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych:
- System do sterowania (...) do Robota spawalniczego (…);
- Sensor dotykowy do Robota spawalniczego (…).
Część Robotów i innych Urządzeń wykorzystywanych obecnie przez Spółkę, została nabyta/ wprowadzona do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. W każdym z przypadków nabyte zostały fabrycznie nowe składniki majątkowe. Roboty i inne Urządzenia stanowią dla Państwa środki trwałe o użyteczności ekonomicznej przekraczającej okres 1 roku. W takim przypadku dokonujecie i będzie Państwo dokonywali
odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionych Robotów i innych Urządzeń według właściwych stawek amortyzacji, które stanowią i będą stanowić dla Państwa koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT. Planujecie również dokonywać takich odpisów w kolejnych latach według przyjętej dla danego środka trwałego stawki amortyzacji.
Wydatki na nabycie Robotów i innych Urządzeń nie zostały Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób. Ponadto w stosunku do ww. kosztów nie są spełnione/nie zostaną spełnione negatywne przesłanki, o których mowa w art. 38eb ust. 5a ustawy o CIT a na dzień złożenia wniosku Spółka nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dokonując odliczenia na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT jesteście (będziecie) uprawnieni do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na Roboty i inne Urządzenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16f ust. 1 updop:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zgodnie z art. 16g ust.1 pkt 1 ww. ustawy:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały/wartość niematerialna i prawna został wprowadzony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.
Przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.
Podkreślić należy, że naczelną zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących ulgę na robotyzację kategorii kosztów, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w danym roku podatkowym, za który przysługuje odliczenie w ramach tejże ulgi (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 updop). Zgodnie bowiem z art. 38eb ust. 1 updop, podatnik (…) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 updop).
Możliwość skorzystania z tej ulgi należy zatem wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy bowiem wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.
Stwierdzić zatem należy, że w przypadku gdy środki trwałe nabyte przed 1 stycznia 2022 r. spełniają definicje zawarte w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację i nie zostały w całości zamortyzowane przed 1 stycznia 2022 r., to ta część odpisów amortyzacyjnych powstała po 1 stycznia 2022 r. (a więc w rozumieniu przepisów podatkowych stanowiąca koszty uzyskania przychodu po 1 stycznia 2022 r.) może stanowić podstawę do skorzystania z prawa do ponadnormatywnego odliczenia w ramach ulgi na robotyzację.
Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że skoro jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy, wymienione we wniosku:
- Roboty spełniają definicję robota przemysłowego, o której mowa jest w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT,
- inne Urządzenia, mieszczą się w pojęciu urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną, o których mowa jest w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit e) ustawy o CIT,
a ponadto:
- wydatki na nabycie ww. składników majątku nie zostały Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób (warunek ten będzie również spełniony w odniesieniu do objętych wnioskiem Robotów i innych urządzeń, które zostaną zakupione w przyszłości),
- nie zostaną spełnione negatywne przesłanki, o których mowa w art. 38eb ust. 5a ustawy o CIT,
- Spółka nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT
to odpisy amortyzacyjne dokonywane od ww. robotów i innych Urządzeń jako spełniające przesłanki do uznania je za wydatki poniesione na robotyzację możecie/będziecie Państwo mogli odliczyć w ramach ulgi na robotyzację.
Tym samym zgodzić się z Państwem należy, że jesteście/będziecie Państwo uprawnieni do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie wskazanych we wniosku Robotów i innych Urządzeń wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. i po 1 stycznia 2022 r., przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej ww. Robotów i innych Urządzeń w latach podatkowych 2022-2026.
Państwa stanowisko w powyższym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym w sformułowanym we wniosku pytaniu.
Jako niepodlegający ocenie element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Organ przyjął, że wskazane w opisie sprawy Roboty wypełniają definicję robota przemysłowego, wskazaną w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, natomiast inne Urządzenia stanowią urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, o których mowa jest w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. e) ustawy o CIT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).