Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.699.2023.4.MR1
Temat interpretacji
Ustalenie czy grant otrzymany do kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej na nieruchomościach będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy grant otrzymany do kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej na nieruchomościach będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia zwolnienia przedmiotowego dochodu spółdzielni.
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
Celem Wnioskodawcy jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych swoich członków.
Spółdzielnia podejmuje działania mające na celu właściwą eksploatację zasobów mieszkaniowych, co wiąże się z koniecznością ponoszenia odpowiednich kosztów.
Wychodząc na przeciw rosnącym kosztom energii elektrycznej i dbałością o środowisko naturalne Spółdzielnia postanowiła zrealizować inwestycje pozwalającą na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych.
Na dachu budynku wielorodzinnego zaliczanego do społecznego budownictwa mieszkaniowego założono instalację fotowoltaiczną o mocy nie przekraczającej 1MW. Energia wytworzona z paneli fotowoltaicznych pozwoli obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości tj. koszty zużycia energii elektrycznej potrzebnej do oświetlenia klatek schodowych.
W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej Spółdzielnia złożyła wniosek o przyznanie grantu OZE.
Wniosek został złożony do Banku Gospodarstwa Krajowego. Grant sfinansowany jest z Krajowego Planu Odbudowy ze środków Unii Europejskiej w wysokości 50% poniesionych kosztów netto.
Spółdzielnia na montaż instalacji nie zaciągała zobowiązań w postaci kredytów i pożyczek.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z dnia 16 lutego 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek poprzez wskazanie, że:
1.Montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku mieszkalnym wielorodzinnym był uzależniony od otrzymania grantu, w przypadku negatywnej decyzji w sprawie przyznania grantu nie byłyby realizowane czynności związane z montażem instalacji fotowoltaicznej.
2.Otrzymany grant jest przeznaczony wyłącznie na czynności montażu instalacji fotowoltaicznej. Na podstawie umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wykorzystanie granu niezgodnie z przeznaczeniem będzie podlegało zwrotowi.
3.W przypadku niezrealizowania czynności polegającej na montażu instalacji fotowoltaicznej, Spółdzielnia byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków z grantu OZE.
4.Otrzymany grant nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług lub dostawę towarów na rzecz innych odbiorców.
5.Wykonawca po zakończonym montażu instalacji fotowoltaicznej wystawił fakturę na Spółdzielnię, która to zobowiązanie uregulowała. Spółdzielnia nie refakturowała wydatków na montaż instalacji na innych odbiorców. Koszt montażu instalacji fotowoltaicznej obciąża fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych.
6.Beneficjentem i płatnikiem jest Spółdzielnia, instytucja pośrednicząca nie występuje.
7.Źródłem refinansowania grantu OZE są środki z Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy.
8.Środki z grantu OZE wpłynęły na rachunek Spółdzielni i nie stanowiły przychodu finansowego. Otrzymany grant został przeznaczony na fundusz remonty zasobów mieszkaniowych.
9.Środki z grantu OZE podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust.1 pkt 44 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
10.Środki z grantu OZE zostały przez Spółdzielnię przeznaczone na pokrycie kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej sfinansowanej ze środków funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych. Przeznaczenie środków z grantu OZE na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych mieści się w pojęciu przeznaczenia go na cele gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wnioskodawca tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z tego względu przeznaczenie środków z OZE na zadania realizowane z funduszu remontowego należy uznać za przychód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tym samym, otrzymany grant OZE będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.; gdyż zostanie przeznaczony na cele funduszu remontowego, czyli utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Pytania
1.Czy grant otrzymany do kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej na nieruchomościach będzie stanowił podstawę opodatkowania podatkiem VAT?
2.Czy grant otrzymany do kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej na nieruchomościach będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 2
W ocenie Spółdzielni otrzymany grant spełnia funkcję dofinansowania spółdzielczych zasobów mieszkaniowych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 44 updop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nimi, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców.
Dochód z otrzymanego grantu jest więc dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 7 pkt 44 updop, gdyż zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2023 r., poz. 438 ze zm.)
celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią” jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
2)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3)budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4)udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5)budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
Art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że
Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Spółdzielnie mieszkaniowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które zwolnione są od podatku przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”)
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.
Należy przy tym wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymanych na realizację określonych projektów.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 updop,
wolne od podatku są: płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców;
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na dachu budynku wielorodzinnego zaliczanego do społecznego budownictwa mieszkalnego założyła instalację fotowoltaiczną. Energia wytworzona z paneli fotowoltaicznych pozwoli obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości tj. koszty zużycia energii elektrycznej potrzebnej do oświetlenia klatek schodowych. W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej Spółdzielnia złożyła wniosek o przyznanie grantu OZE do Banku Gospodarstwa Krajowego. Źródłem refinansowania grantu OZE są środki z Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy. Środki z grantu OZE wpłynęły na rachunek Spółdzielni i nie stanowiły przychodu finansowego. Otrzymany grant został przeznaczony na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 55 inwestycji i 55 reform. Ma na celu wzmocnienie polskiej gospodarki oraz ma sprawić, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy.
Zgodnie z celami Unii Europejskiej znaczną część budżetu ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (46,60%) oraz na transformację cyfrową (21,36%).
KPO wpisuje się w zalecenia Rady UE dla Polski (CSR) oraz Krajowy Program Reform. Obejmuje reformy i inwestycje, które rozpoczęły się po 1 lutego 2020 r. i zakończą do 31 sierpnia 2026 r.
Środki finansowe KPO pochodzą z Europejskiego Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.)
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy,
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d; czyli m.in.:
1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.
Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym:
dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm. 20)), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116" po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa;
Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.
Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że:
budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.
W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że:
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
1) dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.
W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:
1) dotacje i subwencje;
2) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
3) wydatki bieżące jednostek budżetowych;
4) wydatki majątkowe;
5) wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
6) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;
7) środki własne Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) dotacje celowe dla beneficjentów;
4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Obsługując płatności, Minister Finansów, przekazuje środki z budżetu środków europejskich do Banku Gospodarstwa Krajowego.
Na mocy art. 188 ust. 1,4 i 5 wskazanej ustawy:
1. podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
4. Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.
5. Płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.
Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.
Natomiast zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:
obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że:
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
W oparciu o przedstawiony we
wniosku opis zdarzenia przyszłego z którego wynika, że Spółdzielnia,
jako Beneficjent w związku z realizacją inwestycji polegającej na montażu
instalacji fotowoltaicznej w ramach Krajowego Planu Odbudowy otrzyma refinansowanie
pochodzące ze środków europejskich, stwierdzić należy, że dofinansowanie to będzie
korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych
na podstawie cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych. Jak bowiem wskazano w uzupełnieniu wniosku Spółdzielnia jest
„Beneficjentem” dofinansowania finansowego ze środków europejskich.
Wobec powyższego, przysługujące Spółdzielni zwolnienie z opodatkowania wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 52 nie uprawnia do jednoczesnego zastosowania zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego:
wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;
W związku z powyższym Państwa stanowisko, zgodnie z którym dochód z otrzymanego grantu jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i podlega zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet w przypadku kiedy zostanie on przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informujemy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).