Czy (…) Diecezji (…) jako kościelna osoba prawna ma obowiązek sporządzania i składania do Szefa KAS zeznania CIT-8 wraz z załącznikami, oraz sprawozda... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.711.2023.1.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.711.2023.1.MK

Temat interpretacji

Czy (…) Diecezji (…) jako kościelna osoba prawna ma obowiązek sporządzania i składania do Szefa KAS zeznania CIT-8 wraz z załącznikami, oraz sprawozdania finansowego z działalności statutowej opisanej wyżej?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

(…) 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z (…) 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy (…) jako kościelna osoba prawna ma obowiązek sporządzania i składania zeznania CIT-8 wraz z załącznikami, oraz sprawozdania finansowego z działalności statutowej opisanej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…), zwana dalej także (…), jest duszpasterską instytucją charytatywną (…), nawiązującą w swojej działalności do tradycji (…). (…) (…). (…) posiada osobowość prawną i działa w oparciu o przepisy prawa kanonicznego, odpowiednie przepisy prawa państwowego oraz postanowienia Statutu.

(…) prowadzi działalność, w szczególności na podstawie przepisów prawa, regulujących zasady działania kościelnych osób prawnych a także zasady działania organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego, w tym przede wszystkim na podstawie:

-ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1966),

-ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).

(…) nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

(…) posiada również wyodrębnioną podatkowo jednostkę organizacyjną posługującą się odrębnym numerami NIP to jest (…), która nie posiada osobowości prawnej. Placówka ta uzyskała odrębność podatkową na podstawie art. 55 ust. 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, i składa do organów skarbowych odrębny CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe (ta jednostka nie jest objęta pytaniem zadanym w niniejszym wniosku).

(…) jest działalność charytatywna i humanitarna (…) w sferze zadań o których mowa w § 6 statutu oraz w wyodrębnionym w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zakresie, działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy osób ze względu na ich szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa.

(…) prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Cele statutowe (…) są realizowane jako odpłatna albo nieodpłatna działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Zgodnie ze statutem (…) może podejmować w ramach kościelnej posługi (…) następujące zadania:

1.(…)

2.(…)

3.(…)

4.(…)

5.(…)

6.(…)

7.(…)

8.(…)

9.(…)

10.(…)

11.(…)

12.(…)

13.(…)

W celu realizacji zadań, o których mowa wyżej (…) prowadzi kościelną posługę (…), w szczególności poprzez podejmowanie następujących działań:

1.(…)

2.(…)

3.(…)

4.(…)

5.(…)

6.(…)

 (…) może prowadzić, w wyodrębnionym (w sposób zapewniający należytą identyfikację) pod względem organizacyjnym i rachunkowym zakresie, nieodpłatną lub odpowiednio odpłatną działalność pożytku publicznego, w sferze następujących zadań publicznych:

1.Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej.

2.Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

3.Podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

4.Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego.

5.Działalność na rzecz integracji cudzoziemców.

6.Ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

7.Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych.

8.Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.

9.Działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym.

10.Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

11.Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

12.Nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

13.Działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży.

14.Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

15.Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.

16.Ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

17.Turystyki i krajoznawstwa.

18.Ratownictwa i ochrony ludności.

19.Pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.

20.Działalność na rzecz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

21.Promocji i organizacji wolontariatu.

22.Pomocy Polonii i Polakom za granicą.

23.Promocji Rzeczypospolitej polskiej za granicą.

24.Działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.

25.Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

26.Rewitalizacji.

27.Działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie określonym w ust. 1-26 niniejszego statutu i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W celu realizacji zadań, określonych wyżej (…) prowadzi nieodpłatną lub odpowiednio odpłatną działalność pożytku publicznego, w szczególności poprzez podejmowanie następujących działań:

1.Działalność organizatorów turystyki: organizowanie imprez turystycznych, włączając wycieczki turystyczne, z kompleksowym programem imprez, uwzględniając transport, zakwaterowanie, wyżywienie, zwiedzanie muzeów, miejsc historycznych, oglądanie widowisk teatralnych, muzycznych i sportowych.

2.Organizowanie wykładów, seminariów, odczytów, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, koncertów, wystaw i innych wydarzeń.

3.Organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów, różnych form zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji.

4.Współpracę z administracją publiczną każdego szczebla dla realizacji celów (…).

5.Udzielenie różnego rodzaju wsparcia rodzinom, osobom niepełnosprawnym, osobom starszym będącym w potrzebie.

6.Organizowanie wolontariatu.

7.Organizowanie wizyt i wyjazdów studyjnych oraz stażowych.

8.Podejmowanie działań i wspieranie inicjatyw na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

9.Współpracę ze szkołami, uczelniami wyższymi, mediami, organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji celów statutowych (…).

10.Współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami.

11.Organizowanie transportów pomocy humanitarnej.

12.Udzielanie pomocy materialnej i finansowej w realizacji zadań z zakresu edukacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej.

13.Publikowanie i rozpowszechnianie materiałów informacyjnych i promocyjnych w formie wydawnictw, nagrań, programów telewizyjnych i radiowych, poprzez media społecznościowe i na stronach internetowych.

14.Realizowanie zadania o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.

15.Występowanie z wnioskami, opiniami, analizami do właściwych władz w sprawach związanych z realizacją celów statutowych.

(…) dysponuje środkami publicznymi, prywatnymi, w tym np. darowiznami, zbiórkami dla realizacji zadań statutowych. (…) Diecezji (…) prowadzi działalność statutową, charytatywną - opiekuńczą, w tym:

-kościelną (np. z darowizn pochodzących od wiernych),

-leczniczą (np. prowadzenie hospicjów stacjonarnych, domowych, niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej),

-pożytku publicznego (np. realizowanie zadań finansowanych z dotacji),

-pozostałą działalność pomocową (np. pomoc finansowa i rzeczowa, kierowana do osób potrzebujących pomocy i wsparcia, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej).

(…) Diecezji (…) prowadzi działalność w wymienionych niżej jednostkach organizacyjnych.

Placówki (…) Diecezji (…)

1.  (…) Diecezji (…) (…) - w którym jest prowadzona statutowa działalność lecznicza finansowana przez NFZ oraz z darowizn.

2.  Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (…) Diecezji (…) (…) - w którym jest prowadzona statutowa działalność w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej finansowana przez NFZ oraz z darowizn (…)Dom Pomocy Społecznej (…) (…) Diecezji (…),(…), w którym jest prowadzona statutowa działalność w zakresie pomocy społecznej finansowana z opłaty za pobyt mieszkanek, darowizn, spadków, dotacji z gmin (Świadczenia pielęgnacyjno-opiekuńcze całodobowo dla kobiet przewlekle psychicznie chorych w ramach pomocy społecznej).

3.  Środowiskowy Dom Samopomocy w (…) (…) Diecezji (…), ul. (…) finansowany z budżetu Państwa i Miasta (…)  (Dzienny ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi typu ABC).

4.  Ośrodek Wparcia Rodziny (…) (…) Diecezji (…) (…) finansowany z dotacji Urzędu Miasta (…), darowizn, darowizn od fundacji (…).

5.  Ośrodek Wsparcia Rodziny (…) Diecezji (…) (…) - finansowany dotacji Urzędu Miasta (…), darowizn.

6.  Kuchnia Miejska w (…), (…) finansowana z dotacji Urzędu Miasta (…).

(…) Diecezji (…) nie prowadzi działalności gospodarczej. (…) Diecezji (…) składała do tej pory deklarację CIT-8 do Urzędu skarbowego oraz sprawozdanie finansowe do Szefa KAS.

Pytanie

Czy (…) Diecezji (…) jako kościelna osoba prawna ma obowiązek sporządzania i składania do Szefa KAS zeznania CIT-8 wraz z załącznikami, oraz sprawozdania finansowego z działalności statutowej opisanej wyżej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, (…) nie ma obowiązku sporządzania deklaracji CIT- 8 ze swojej działalności statutowej oraz jej składania do Szefa KAS, ponieważ w myśl postanowień art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej „Kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych”. Powyższy przepis znalazł odzwierciedlenie również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych to jest w art. 17 ust. 1 pkt 4a. Stanowisko to potwierdza również Interpretacja Ministerstwa Finansów z dnia 26 marca 1994 r. odnoszącego się do kościelnych osób prawnych (PO 4/N-722-86/94), w której można przeczytać:

„W uzyskanych w tej sprawie opinii zainteresowanych resortów wynika, że działalność oświatowa prowadzona przez kościelne osoby prawne polegająca na prowadzeniu szkół, przedszkoli, burs, internatów itp. nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o działalności gospodarczej, chyba że statut jednostki organizacyjnej określa jej zarobkowy charakter. Podobnie nie jest działalnością gospodarczą, działalność polegająca na prowadzeniu zakładów opiekuńczo-leczniczych, domów pomocy społecznej, zakładów leczniczo-wychowawczych itp. Te formy działalności w ustawie o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, a także w pozostałych wymienionych na wstępie ustawach są określone jako działalność charytatywno-opiekuńcza tj. nie mająca charakteru zarobkowego, a więc jako taka nie podlega pod przepisy ustawy o działalności gospodarczej”. Stanowisko to potwierdza również interpretacja Minister Finansów nr IPPB5/423-191/09-2/AM z dnia 3 czerwca 2009 r., która została wydana dla jednostki będącej w analogicznej sytuacji jak Wnioskodawcy i wielu innych interpretacjach wydawanych dla (…) Diecezjalnych i Archidiecezjalnych w Polsce.

W tej sytuacji, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku dochodowego i w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji przewidzianej w przepisach ustawy o zobowiązaniach podatkowych oraz wydanych na tej podstawie przepisów wykonawczych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Kościelne osoby prawne podlegają opodatkowaniu oraz korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego według zasad określonych w ustawie z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1966), osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła:

1) metropolie;

2) archidiecezje;

3) diecezje;

4) administratury apostolskie;

5) parafie.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, osobami prawnymi są również:

1) kościoły rektoralne (rektoraty);

2) (…) Polska;

3) (…) diecezji;

4) Papieskie Dzieła Misyjne.

Z kolei, na podstawie przepisu art. 55 ust. 1 ww. ustawy:

Majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2-6.

Zgodnie z przepisem art. 55 ust. 2 ww. ustawy:

Kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze;

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:  

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z opisu sprawy wynika, że (…) jest duszpasterską instytucją charytatywną Diecezji (…), posiada osobowość prawną i działa w oparciu o przepisy prawa kanonicznego, odpowiednie przepisy prawa państwowego oraz postanowienia Statutu. (…) prowadzi działalność, w szczególności na podstawie przepisów prawa, regulujących zasady działania kościelnych osób prawnych a także zasady działania organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego. (…) nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem (…) jest działalność charytatywna i humanitarna. (…) prowadzi nieodpłatną lub odpowiednio odpłatną działalność pożytku publicznego. (…) dysponuje środkami publicznymi, prywatnymi, w tym np. darowiznami, zbiórkami dla realizacji zadań statutowych, prowadzi działalność statutową, charytatywną – opiekuńczą. (…) Diecezji (…) nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy (…) Diecezji (…) jako kościelna osoba prawna ma obowiązek sporządzania i składania zeznania CIT-8 wraz z załącznikami, oraz sprawozdania finansowego z działalności statutowej opisanej wyżej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei, art. 27 ust. 2 ww. ustawy stanowi:

Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.

Z danych zawartych w opisie sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi natomiast działalność statutową, charytatywną – opiekuńczą.

W związku z powyższym, dochody Wnioskodawcy, będącego kościelną osobą prawną, uzyskane z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania zeznań rocznych zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna nie ma obowiązku sporządzania i składania zeznania CIT-8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z niegospodarczej działalności statutowej jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).