Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.633.2023.3.KW
Temat interpretacji
W świetle art. 15 ust. 1 updop koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy CIT koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy CIT koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie z 5 lutego 2024 r. (data wpływu 5 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o. (dalej: A., Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką z branży informatycznej, liderem w zakresie doradztwa IT. Spółka prowadzi działalność w zakresie rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testowania, usług wsparcia (service desk), szkoleniowych i inżynieryjnych. Ponadto, Spółka realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych (dalej: Usługi). Odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są zarówno podmioty polskie, jak i zagraniczne (dalej: Klienci). Spółka realizuje także projekty wewnętrzne, prowadzone na potrzeby własne, polegające m.in. na tworzeniu i rozwoju oprogramowania, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności Spółki (dalej: Projekt Wewnętrzny). Efekty Projektów Wewnętrznych mogą zostać wykorzystane w przyszłości w działalności operacyjnej Spółki oraz w zakresie świadczenia Usług na rzecz Klientów.
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. A. podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski.
Spółka opodatkowuje swoje dochody 19% stawką podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT). Dodatkowo A. korzysta z preferencyjnego opodatkowania IP Box, zgodnie z przepisami art. 24d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2022.2587 t.j. z dnia 2022.12.13, dalej: Ustawa o CIT).
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2023.1570 t.j.; dalej: ustawa o VAT).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zatrudnia pracowników w oparciu o umowy o pracę (dalej: Pracownicy), jak również współpracuje z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej: Freelancerzy). Współpraca z Freelancerami opiera się zazwyczaj na długoterminowych umowach o stałą współpracę. Freelancerzy są zaangażowani w realizację Usług na rzecz Klientów Spółki lub w realizację Projektów Wewnętrznych (dalej łącznie: Projekt).
Ze względu na złożony charakter świadczonych przez Spółkę Usług, Freelancerzy zwykle stanowią stały element zespołów, które odpowiedzialne są za realizację Projektów. Zespoły Projektowe kompletowane są z uwzględnieniem niezbędnych kompetencji i umiejętności poszczególnych osób, zazwyczaj składają się one zarówno z Pracowników, jak i Freelancerów (dalej: Zespół Projektowy).
Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że Freelancerzy nie stanowią Klientów Spółki, nie są także odbiorcami świadczonych przez Spółkę Usług.
Spółka aktualnie planuje wdrożyć działania o charakterze motywacyjno-marketingowym. Ww. działania mają na celu zwiększenie atrakcyjności pracy w A. / współpracy ze Spółką przez Freelancerów, być jednym z elementów tworzenia dobrej atmosfery w Spółce, wspierać identyfikację Pracowników i Freelancerów ze Spółką, zaś z drugiej strony mają na celu reklamę Spółki oraz rozpowszechnienie jej wizerunku na szerszą skalę.
W ramach programu Spółka planuje przekazywać nieodpłatnie Pracownikom oraz Freelancerom gadżety reklamowe, m.in. koszulki, bluzy, czapki „z daszkiem", kurtki typu softshell, stroje sportowe, bidony na wodę, kubki, plecaki, torby etc.
Wszystkie tego typu gadżety będą miały naniesione w sposób widoczny i trwały logo Spółki, a także będą wykonane w barwach zgodnych z identyfikacją wizualną Spółki (dalej: Gadżety Reklamowe, Gadżety).
Spółka będzie nabywała Gadżety od zewnętrznych dostawców. Zakup Gadżetów będzie udokumentowany fakturami, wystawionymi na Spółkę.
Gadżety będą przekazywane danym Pracownikom/ Freelancerom między innymi w następujących okolicznościach:
- przed lub w trakcie wydarzeń firmowych (podczas spotkań integracyjnych, pikników organizowanych przez Spółkę);
- przed lub w trakcie wydarzeń sportowych, w których Spółka bierze udział (np. turnieje sportowe, biegi, wyprawy);
- podczas akcji specjalnych np. projektów charytatywnych jako odzież funkcyjna, identyfikacja członków zespołu;
- jako nagrody indywidualne lub nagrody zespołowe, przyznawane jako uznanie osiągnięć / uczczenie sukcesu poszczególnych Pracowników i / lub Freelancerów lub poszczególnych Zespołów Projektowych lub jako podziękowanie za szczególny wkład w realizację Projektu (wg uznania Lidera Zespołu Projektowego / bezpośredniego przełożonego etc.);
- jako upominki okolicznościowe - np. z okazji świąt Bożonarodzeniowych i innych;
- jako uhonorowanie jubileuszu pracy w Spółce, np. z okazji 10-lecia pracy w Spółce;
- jako uhonorowanie ważnych wydarzeń w życiu Pracowników lub Freelancerów (np. urodzenie dziecka);
- jako nagroda w wygranej w wewnętrznych konkursach firmowych;
- jako nagroda za wykazanie się ponadprzeciętną aktywnością i zaangażowaniem w życie Spółki - Spółka za podejmowanie przez Pracowników / Freelancerów poszczególnych rodzajów aktywności (np. za wpis na blogu Spółki, za polecenie pracownika, za promocję firmy w social mediach, za reprezentowanie Spółki na zawodach sportowych, za propozycje uprawnień procesów w Spółce) przyznaje Pracownikom / Freelancerom wewnątrzfirmowe „odznaki" / punkty, które następnie będzie można „wymienić" na Gadżety, zgodnie z Wariantem 1 lub 2.
Dokumentacja zdjęciowa z wydarzeń firmowych czy eventów sportowych, w tym dokumentacja zdjęciowa Pracowników / Freelancerów z Gadżetami Reklamowymi jest często wykorzystywana w kampaniach reklamowych (online, offline) oraz na profilach społecznościowych prowadzonych na potrzeby Spółki (np. …), co także ma służyć reklamie i rozpowszechnieniu wizerunku Spółki. Spółka zachęca Pracowników / Freelancerów do udostępniania własnych zdjęć z wykorzystaniem przekazanych im Gadżetów Reklamowych. Zdjęcia te także mogą zostać wykorzystane w mediach społecznościowych lub na portalach wewnętrznych w Spółce. Spółka zachęca również Pracowników / Freelancerów do dzielenia się takimi zdjęciami na własnych kontach społecznościowych.
O przekazaniu Pracownikom / Freelancerom Gadżetów będzie decydował w szczególności:
- Lider Zespołu Projektowego lub / i bezpośredni przełożony;
- ogólna polityka firmy (np. dotycząca przekazania Pracownikom / Freelancerom Gadżetów w związku z jubileuszem pracy w Spółce, przekazywania Gadżetów jako uhonorowanie ważnych wydarzeń);
- wewnętrzne regulaminy i dokumenty, np. dotyczące zasad organizacji wewnętrznych konkursów itp.
Spółka przewiduje dwa warianty udostępniania Gadżetów Reklamowych Pracownikom i Freelancerom.
Wariant nr 1
Spółka planuje uruchomić wewnętrzną stronę internetową (platformę)/sklep, która dostępna będzie wyłącznie dla Pracowników i Freelancerów, współpracujących ze Spółką po zalogowaniu (dalej: Platforma). Na Platformie będą zaprezentowane Gadżety Reklamowe. Do każdego z Gadżetów będzie przypisana cena jednostkowa. Przekazanie Gadżetów Reklamowych Pracownikom i Freelancerom będzie odbywało się poprzez udostępnienie Vouchera (dalej: Voucher). Voucher to unikalny kod, składający się z liter/cyfr / znaków specjalnych, który będzie uprawniał Pracownika lub Freelancera do złożenia zamówienia na określone Gadżety.
Voucher może upoważniać do złożenia zamówienia wyłącznie na jeden określony Gadżet (np. na kurtkę lub koszulkę) lub do złożenia zamówienia na określoną kwotę (wówczas Pracownik lub Freelancer samodzielnie decyduje jakie Gadżety chce zamówić).
W przypadku, gdyby zamówienie Pracownika / Freelancera będzie przekraczało kwotę przekazanego mu Vouchera, wówczas różnica będzie mogła zostać dopłacona przez Pracownika / Freelancera z własnych środków pieniężnych.
O przekazaniu Pracownikowi / Freelancerowi Vouchera będzie decydował, tak jak zostało wskazane wyżej w szczególności:
- Lider Zespołu Projektowego lub / i bezpośredni przełożony;
- ogólna polityka firmy (np. dotycząca przekazania Pracownikom / Freelancerom Gadżetów w związku z jubileuszem pracy w Spółce, przekazywania Gadżetów jako uhonorowanie ważnych wydarzeń);
- wewnętrzny regulamin w Spółce, np. dotyczący organizacji wewnętrznych konkursów i „nagród".
Zamówione Gadżety Pracownik / Freelancer będzie mógł odebrać w biurze lub otrzymać kurierem na wskazany przez siebie adres (takie rozwiązanie może być wygodniejsze, np. w sytuacji pracy zdalnej, pracy z miejsca wskazanego przez Klienta Spółki lub świadczenia usług poza biurem Spółki).
Pracownicy oraz Freelancerzy będą mogli także dokonać zakupu za własne środki pieniężne poszczególnych Gadżetów Reklamowych.
Wariant nr 2
Gadżety będą przekazywane nieodpłatnie Pracownikom oraz Freelancerom bez pośrednictwa opisanej w Wariancie 1 Platformy. W takim wariancie przekazanie Gadżetów Reklamowych będzie odbywało się bezpośrednio, np. podczas spotkań firmowych, akcji specjalnych itp.
Przekazanie Gadżetów poza Platformą opisaną w Wariancie 1 będzie wynikało z trudności technicznych związanych z obsługą danego rodzaju przekazań z wykorzystaniem Platformy lub ze względów praktycznych (np. wydanie koszulek podczas spotkania integracyjnego).
Uzupełnienie wniosku
1. Czy koszty zakupu gadżetów reklamowych, o których mowa we wniosku Spółka pokrywać będzie z własnych środków obrotowych, czy będą one zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie oraz czy będą odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?
Koszty zakupu Gadżetów Reklamowych Spółka będzie pokrywała z własnych środków obrotowych.
Środki te nie będą zwracane Spółce, koszty te nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym.
Zapytanie Spółki dotyczyło m.in. prawa do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków na nabycie Gadżetów Reklamowych.
2. Czy koszt zakupu gadżetów reklamowych, o których mowa we wniosku zostały przez Spółkę sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Koszt zakupu Gadżetów Reklamowych nie będzie finansowany z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Pytania
1.Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy CIT koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów?
2.Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka będzie miała prawo odliczyć podatek VAT od faktur dokumentujących zakupy Gadżetów Reklamowych?
3.Jeśli stanowisko Spółki odnoszące się do pytania nr 2 zostanie uznane na poprawne, czy w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT Spółka będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT od nieodpłatnych przekazań w odniesieniu do nieodpłatnych przekazań opisanych w Wariancie 1 i 2?
4.O ile stanowisko Spółki odnoszące się do pytania nr 3 zostanie uznane za nieprawidłowe, czy Spółka powinna naliczyć VAT od nieodpłatnych przekazań Gadżetów w Wariancie 1 i 2 w momencie przekazania Gadżetów reklamowych czy w momencie przekazania Voucherów?
Przedmiotem wydanej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Odnośnie pytań nr 2-4 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka stoi na stanowisku, że koszt zakupu Gadżetów Reklamowych będzie stanowił koszty uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzasadnienie do pytania numer 1:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztem uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Na podstawie regulacji art. 15 ust 1 ustawy o CIT przyjmuje się, że dla możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych na gruncie ustawy CIT konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:
1)wydatek został poniesiony przez podatnika i ma charakter definitywny;
2)istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkiem a osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła;
3)wydatek został właściwie udokumentowany;
4)wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy CIT jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.
Na gruncie ww. przepisów ustawy o CIT wyróżnia się dwa rodzaje kosztów uzyskania przychodów. Pierwszym rodzajem są koszty bezpośrednie, które są bezpośrednio związane z przychodami osiąganymi przez podatnika. Drugi rodzaj kosztów uzyskania przychodów to koszty pośrednie, które choć nie mają bezpośredniego wpływu na konkretny przychód podatnika, przyczyniają się w sposób pośredni do utrzymania / zwiększenia / zachowania źródła przychodu.
W kontekście powyższego należy wskazać, że przy określaniu czy dany wydatek może być uznany za koszt w rozumieniu ustawy o CIT istotna jest jego celowość tzn. konieczne jest, aby jego poniesienie było ukierunkowane, choćby pośrednio, na osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła.
Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, Spółka nie ma wątpliwości, że wydatki poniesione na zakup Gadżetów reklamowych można uznać za celowe, racjonalne oraz związane z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.
Identyfikacja wizualna Spółki - zarówno „na rynku" przez potencjalnych Klientów, jak i Pracowników / Freelancerów jest niezwykle istotna dla budowania pozycji lidera w branży. Znajomość nazwy Spółki, a także rozpowszechnianie jej wizerunku, logo buduje obraz marki jako rzetelnego, stabilnego partnera.
Spółka wdrażając działania motywacyjne - marketingowe, polegające na przekazywaniu Pracownikom i Freelancerom Gadżetów Reklamowych przyjęła strategię opierającą się na dwóch filarach:
- stworzenie pozytywnej polityki Spółki (m.in. poprzez uhonorowanie długoletniej współpracy ze Spółką, wręczanie drobnych Gadżetów w związku z rozpoczęciem pracy / współpracy), co ma wzmocnić identyfikację ze Spółką, a także ma na celu tworzenie dobrego miejsca pracy, a w przypadku Freelancerów, budowanie pozytywnych relacji z Freelancerami.
W tym kontekście warto podkreślić, że Freelancerzy nie są Klientami Spółki, lecz najczęściej są elementem Zespołów Projektowych, które świadczą usługi na rzecz Klientów Spółki.
Z perspektywy Spółki utrzymanie zasobów pracowników, jak i współpracowników, związanymi ze Spółką umowami o stałą współpracę jest kluczowe, w szczególności w branży IT, która cechuje się duża dynamiką i zmiennością.
Ponadto pozyskanie osób do stałej współpracy bywa trudne (m.in. z uwagi na niekiedy niszowy profil poszukiwanych uprawnień lub umiejętności oraz duże zapotrzebowanie rynku na specjalistów w obszarze IT), zatem z perspektywy Spółki istotne jest podejmowanie działań, które będą zwiększały identyfikację Pracowników / Freelancerów ze Spółką.
- Zwiększenie rozpoznawalności wizualnej Spółki na rynku - Spółka zakłada, że Pracownicy / Freelancerzy będą mieli możliwość wykorzystania Gadżetów Reklamowych poza wydarzeniami firmowymi np. na dużych eventach sportowych czy konferencjach technicznych, co de facto przyczyni się do rozpowszechniania wizerunku firmy „na zewnątrz", wśród potencjalnych nowych Pracowników czy Freelancerów.
Tak jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, dokumentacja zdjęciowa z wydarzeń firmowych czy eventów sportowych, w tym dokumentacja zdjęciowa Pracowników / Freelancerów z Gadżetami Reklamowymi jest często wykorzystywana w kampaniach reklamowych (online, offline) oraz na profilach społecznościowych prowadzonych na potrzeby Spółki (np. Facebook, Instagram, TikTok), co także ma służyć reklamie i rozpowszechnieniu wizerunku Spółki. Spółka zachęca Pracowników / Freelancerów do udostępniania własnych zdjęć z wykorzystaniem przekazanych im Gadżetów Reklamowych. Zdjęcia te także mogą zostać wykorzystane w mediach społecznościowych lub na portalach wewnętrznych w Spółce. Spółka zachęca również Pracowników / Freelancerów do dzielenia się takimi zdjęciami na własnych kontach społecznościowych, dzięki czemu ma szansę dotrzeć z reklamą do znajomych Pracowników / Freelancerów, a więc osób z branży.
Spółka co do zasady nie zatrudnia osób niepowiązanych ze Spółką do celów reklamowych / marketingowych. Polityka Spółki zakłada, że to Pracownicy/ Freelancerzy są „twarzami" Spółki.
Ponadto z uwagi na fakt, że Pracownicy / Freelancerzy Spółki często pracują w siedzibie Klienta oraz odbywają podróże służbowe, wykorzystywanie przez nich Gadżetów Reklamowych (np. bidonów) w opinii Spółki także wpływa pozytywnie na reklamę i rozpowszechnienie wizerunku Spółki.
Spółka pragnie także wskazać, że niezależnie od okoliczności, które spowodowały wydanie Gadżetu Reklamowego, głównym celem Spółki jest promocja jej marki, pod którą sprzedawane są usługi oferowane przez Spółkę poprzez zwiększenie rozpoznawalności jej logo. Cel ten jest realizowany bez względu na to, czy odbiorca Gadżetu reklamowego używa tego Gadżetu przykładowo po uprzednim jego otrzymaniu z powodu wygranej w konkursie, urodzenia dziecka, czy z powodu uczestnictwa w wydarzeniu organizowanym przez Spółkę. Okoliczności wydania realizują cel motywacyjny Spółki, tj. wpływają na zwiększenie identyfikacji Pracowników/Freelancerów ze Spółką. Natomiast cel marketingowy Spółki realizowany jest niezależnie od okoliczności wydania Gadżetów Reklamowych.
Spółka pragnie jednocześnie dodać, że zdaniem Spółki nie można zaliczyć wydatków na zakup Gadżetów Reklamowych jako wydatków o charakterze reprezentacyjnym w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z utrwaloną linią interpretacyjne - orzeczniczą wydatki reprezentacyjne mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku podatnika, które charakteryzują się pewną wystawnością.
W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, dobrej kondycji finansowej. Wydatki o charakterze reprezentacji związane są z pewną okazałością, przepychem, luksusem.
Przykładowo NSA w wyroku z dnia 18 października 2017 r., sygn.: II FSK 2538/15 wskazał, że reprezentacja musi charakteryzować się pewną ekskluzywnością, wystawnością, uhonorowaniem wybranych kontrahentów:
„O ile wydatki na reklamę podlegają pełnemu odliczeniu od przychodów (według ogólnej klauzuli z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.j, tak koszty reprezentacji zostały całkowicie wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.)”
Wydatkami na reprezentację są, m.in. upominki przekazywane nie w celu zareklamowania produktów przedsiębiorcy (np. rozdawane masowe klasyczne gadżety z logo, jak kubek, smycz, długopis), lecz w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem (np. wiecznym piórem lub markowym portfelem), bez względu na to, czy umieszczono na nim logo firmy lub produktu, czy też nie."
Zdaniem Spółki przekazywane przez Spółkę Gadżety nie spełniają warunku „wystawności". Przede wszystkim w ocenie Spółki Gadżety nie mają charakteru luksusowego. Towary luksusowe cechują się wystawnością, przepychem, unikalnym charakterem, z założenia są pożądane, lecz trudno dostępne. Wydatki o charakterze reprezentacyjnym charakteryzują się nadto okazałością i ponadprzeciętną miarą oraz mają na celu kreowanie pozytywnego wrażenia u odbiorcy.
Gadżety wydawane przez Spółkę, choć siłą rzeczy nie są powszechnie dostępne (choćby z uwagi na to, że opatrzone są logo Spółki oraz są zamawiane na wewnętrzne potrzeby Spółki), nie mają na celu kształtowania wizerunku Spółki z perspektywy jej Klientów, ponieważ co do zasady przekazywane są one Pracownikom oraz Freelancerom, którzy nie są Klientami Spółki, lecz wchodzą w skład Zespołów Projektowych. Ponadto w ocenie Spółki katalog udostępnianych Gadżetów nie jest zwyczajowo uznawany za luksusowy (przykładowo w opinii Spółki za luksusowe należy uznać np. wieczne pióro, galanteria skórzana, aniżeli koszulki, stroje sportowe, bidony, czy kurtki typu softshell).
Dla uznania wydatku o charakterze reprezentacyjnym istotny jest także cel przekazania. Przekazania Gadżetów Reklamowych Pracownikom / Freelancerom nie mają na celu zaprezentowanie wystawności, okazałości Spółki, lecz z jednej strony mają funkcję motywacyjną, wzmacniającą więź pomiędzy Pracownikami / Freelancerami Spółki, a jednocześnie mają spełniać funkcję reklamową poprzez rozpowszechnianie wizerunku Spółki.
W związku z powyższym zdaniem Spółki, nie sposób zakwalifikować poniesione przez nią wydatki jako wydatki reprezentacyjne, bowiem zdaniem Spółki nie mają one charakteru wystawnego, nie są przekazywane wybranym Klientom w celu wykreowania pozytywnego wizerunku, lecz są przekazywane Pracownikom / Freelancerom w ramach programu motywacyjnego będącego elementem długotrwałej i konsekwentnej strategii reklamowej, którego efektem będzie także rozpowszechnienie wizerunku Spółki, tj. spełnienie funkcji reklamowej.
W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że wydatki na zakup Gadżetów Reklamowych opisane w niniejszym wniosku stanowią koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.
W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.
Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów.
Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 ust. 1 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.
Zatem, kosztami uzyskania przychodów z danego źródła przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie danego źródła przychodów.
Ponadto, należy mieć na względzie, że uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodu podatnik odnosi ewidentne korzyści, bowiem koszt uzyskania przychodu zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
a)„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
b)„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
c)„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów:
- bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
- inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).
Zgodnie z utrwalonym poglądem judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia”. (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11). Poza tym, „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 roku, sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 roku, sygn. akt II FSK 4009/13).
Państwa wątpliwości budzi kwestia czy w świetle art. 15 ust. 1 updop koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudnia pracowników w oparciu o umowy o pracę, jak również współpracuje z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą- Freelancerzy. Współpraca z Freelancerami opiera się zazwyczaj na długoterminowych umowach o stałą współpracę. Freelancerzy są zaangażowani w realizację Usług na rzecz Klientów Spółki lub w realizację Projektów Wewnętrznych. Ze względu na złożony charakter świadczonych przez Spółkę Usług, Freelancerzy zwykle stanowią stały element zespołów, które odpowiedzialne są za realizację Projektów. Jednocześnie Freelancerzy nie stanowią Klientów Spółki, nie są także odbiorcami świadczonych przez Spółkę Usług. Spółka aktualnie planuje wdrożyć działania o charakterze motywacyjno-marketingowym. Ww. działania mają na celu zwiększenie atrakcyjności pracy w A. / współpracy ze Spółką przez Freelancerów, być jednym z elementów tworzenia dobrej atmosfery w Spółce, wspierać identyfikację Pracowników i Freelancerów ze Spółką, zaś z drugiej strony mają na celu reklamę Spółki oraz rozpowszechnienie jej wizerunku na szerszą skalę. W ramach programu Spółka planuje przekazywać nieodpłatnie Pracownikom oraz Freelancerom gadżety reklamowe, m.in. koszulki, bluzy, czapki „z daszkiem", kurtki typu softshell, stroje sportowe, bidony na wodę, kubki, plecaki, torby etc. Wszystkie tego typu gadżety będą miały naniesione w sposób widoczny i trwały logo Spółki, a także będą wykonane w barwach zgodnych z identyfikacją wizualną Spółki. Spółka będzie nabywała Gadżety od zewnętrznych dostawców. Zakup Gadżetów będzie udokumentowany fakturami, wystawionymi na Spółkę. Spółka przewiduje dwa warianty udostępniania Gadżetów Reklamowych Pracownikom i Freelancerom:
- Spółka planuje uruchomić wewnętrzną stronę internetową (platformę)/sklep, która dostępna będzie wyłącznie dla Pracowników i Freelancerów, współpracujących ze Spółką po zalogowaniu. Na Platformie będą zaprezentowane Gadżety Reklamowe. Do każdego z Gadżetów będzie przypisana cena jednostkowa. Przekazanie Gadżetów Reklamowych Pracownikom i Freelancerom będzie odbywało się poprzez udostępnienie Vouchera (dalej: Voucher). W przypadku, gdyby zamówienie Pracownika / Freelancera przekraczało kwotę przekazanego mu Vouchera, wówczas różnica będzie mogła zostać dopłacona przez Pracownika / Freelancera z własnych środków pieniężnych. Pracownicy oraz Freelancerzy będą mogli także dokonać zakupu za własne środki pieniężne poszczególnych Gadżetów Reklamowych.
- Gadżety będą przekazywane nieodpłatnie Pracownikom oraz Freelancerom bez pośrednictwa opisanej w Wariancie 1 Platformy. W takim wariancie przekazanie Gadżetów Reklamowych będzie odbywało się bezpośrednio, np. podczas spotkań firmowych, akcji specjalnych itp.
W analizowanym zakresie za kierunkowe kryterium wykładni art. 15 ust. 1 updop trzeba przyjąć kryterium celu poniesionego kosztu. Wiąże się ono z zamiarem działania podatnika zdeterminowanym na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, a tym samym we wpływie (bezpośrednim lub pośrednim) ponoszonego wydatku na powstanie lub zwiększenie osiąganego przychodu lub we wpływie na zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła. W tym kontekście istotne jest również, aby ocena zachowania podatnika, kwalifikującego określony wydatek jako koszt podatkowy, była dokonywana z perspektywy jego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wiedzy na temat tego, czy dany wydatek może obiektywnie przyczynić się do realizacji pożądanego celu - osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła - co jednak oczywiście nie oznacza, że cel ten musi być zawsze osiągnięty.
Ponadto wskazać należy, że uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to Spółka zobowiązana jest wykazać, że ponoszone przez nią ww. wydatki pozostają w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą i pozostają w związku o jakim mowa w art. 15 ust. 1 updop. Wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 updop.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił - w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop - koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Mimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, to zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.
Zatem reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie reprezentacji nie obejmuje natomiast tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników oraz współpracowników. Koszty te nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, natomiast pozostają w związku z osiąganymi przychodami. Bezsprzecznie bowiem stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, dbałość o pracownika/współpracownika wiąże te osoby ze Spółką co przekłada się na większą efektywność podejmowanych przez ww. osoby działań, skutkiem czego są wyższe przychody Spółki.
Ponadto, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wniosku, zastosowania nie znajdzie również wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust.1 pkt 45 updop zgodnie z którym:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2;
Wydatki na Gadżety Reklamowe nie stanowią „wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych”, gdyż są finansowane ze środków obrotowych Spółki.
Jak wskazują Państwo we wniosku pracownicy/Freelancerzy nie są klientami Spółki. Wobec tego, stwierdzić należy, że działania motywacyjno-marketingowe nie są skierowane do odbiorców Państwa usług. Głównym celem Spółki jest promocja jej marki, pod którą sprzedawane są usługi oferowane przez Spółkę poprzez zwiększenie rozpoznawalności jej logo. Cel ten jest realizowany bez względu na to, czy odbiorca Gadżetu reklamowego używa tego Gadżetu przykładowo po uprzednim jego otrzymaniu z powodu wygranej w konkursie, urodzenia dziecka, czy z powodu uczestnictwa w wydarzeniu organizowanym przez Spółkę. Okoliczności wydania Gadżetów realizują cel motywacyjny Spółki, tj. wpływają na zwiększenie identyfikacji Pracowników/Freelancerów ze Spółką. Natomiast cel marketingowy Spółki realizowany jest niezależnie od okoliczności wydania Gadżetów Reklamowych
W świetle przytoczonych przepisów należy zauważyć także, że w omawianej sprawie Spółka wdrażając działania motywacyjno- marketingowe polegające na przekazywaniu Pracownikom i Freelancerom Gadżetów Reklamowych przyjęła strategię opierającą się na dwóch filarach:
- stworzenie pozytywnej polityki Spółki (m.in. poprzez uhonorowanie długoletniej współpracy ze Spółką, wręczanie drobnych Gadżetów w związku z rozpoczęciem pracy / współpracy), co ma wzmocnić identyfikację ze Spółką, a także ma na celu tworzenie dobrego miejsca pracy, a w przypadku Freelancerów, budowanie pozytywnych relacji z Freelancerami.
Z perspektywy Spółki utrzymanie zasobów pracowników, jak i współpracowników, związanymi ze Spółką umowami o stałą współpracę jest kluczowe, w szczególności w branży IT, która cechuje się duża dynamiką i zmiennością.
Ponadto pozyskanie osób do stałej współpracy bywa trudne (m.in. z uwagi na niekiedy niszowy profil poszukiwanych uprawnień lub umiejętności oraz duże zapotrzebowanie rynku na specjalistów w obszarze IT), zatem z perspektywy Spółki istotne jest podejmowanie działań, które będą zwiększały identyfikację Pracowników /Freelancerów ze Spółką.
- Zwiększenie rozpoznawalności wizualnej Spółki na rynku - Spółka zakłada, że Pracownicy / Freelancerzy będą mieli możliwość wykorzystania Gadżetów Reklamowych poza wydarzeniami firmowymi np. na dużych eventach sportowych czy konferencjach technicznych, co de facto przyczyni się do rozpowszechniania wizerunku firmy „na zewnątrz", wśród potencjalnych nowych Pracowników czy Freelancerów.
Spółka co do zasady nie zatrudnia osób niepowiązanych ze Spółką do celów reklamowych / marketingowych. Polityka Spółki zakłada, że to Pracownicy/ Freelancerzy są „twarzami" Spółki.
Należy także podkreślić, że w przypadku nabycia przez Pracowników/Freelancerów Gadżetów reklamowych odpłatnie lub częściowo odpłatnie, wprost jest widoczny związek z osiągnięciem przychodu z tego tytułu.
Odnosząc powyższe rozważania oraz uregulowania prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Gadżetów reklamowych, które są przekazywane Pracownikom/Freelancerom Spółki, nieodpłatnie lub też odpłatnie/ częściowo odpłatnie oraz opatrzone są logo Spółki, stanowią wydatki reklamowe. W efekcie tego rodzaju wydatki jako spełniające kryteria z art. 15 ust 1 updop, mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki.
Wydatki poniesione przez Spółkę są zatem związane z uzyskiwaniem przychodów przez Spółkę, poprzez zwiększenie jej rozpoznawalności. Tym samym, wypełniona została przesłanka celowościowa, o jakiej mowa w art. 15 ust. 1 updop. W tym sensie, co do zasady, każde tego rodzaju przedsięwzięcie powinno być postrzegane jako prowadzące do uzyskania zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów, a związane z tym koszty, jako koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Należy także zaznaczyć, że wydatki ponoszone przez Spółkę na Gadżety reklamowe, które są pokrywane częściowo/całkowicie przez Pracowników/Freelancerów wskazują wprost na związek z osiągnieciem przychodu z tego tytułu.
Ponadto, ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie cytowanych przepisów art. 16 ust. 1 pkt 45 i 28 updop.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w świetle art. 15 ust. 1 updop koszty zakupu Gadżetów Reklamowych będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).