Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.648.2023.3.KM
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy koszty związane z przeprowadzeniem Prac Renowacyjnych Samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty związane z przeprowadzeniem Prac Renowacyjnych Samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2024 r. (data wpływu: tego samego dnia) i pismem z 1 lutego 2024 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Sp. z o.o. (dalej: „X”, „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT”).
Spółka prowadzi działalności w branży (…). Dzięki temu Spółka jest dobrym partnerem dla wielu różnych przedsiębiorstw i organizacji.
X posiada bogate, wieloletnie doświadczenie w usługach (…) nie tylko w Polsce ale również w wielu krajach na świecie. Spółka ceni sobie partnerstwo i długotrwałe relacje z klientami, co oznacza, że X skupia się na dostarczaniu najlepszych rozwiązań, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów.
Spółka otrzymała pismo od podmiotów ((…); dalej: „Podmioty”) z prośbą aby pracownicy Spółki wykonali prace renowacyjne (dalej: „Prace Renowacyjne”) samolotu (…), z przeznaczeniem na pomnik (dalej: „Samolot”).
Po wykonaniu Prac Renowacyjnych Samolot będzie ustawiony na postumencie w miejscowości P. przy drodze M. – T. Przy Samolocie zostaną również umieszczone tablice informacyjne na temat Gminy M., firm sponsorów (w tym X) i ludzi zasłużonych dla rozwoju lotnictwa i miasta.
Samolot nie jest własnością Spółki. Realizowane przedsięwzięcie jest elementem większego projektu, zainicjowanego przez społeczność i władze lokalne, przy udziale firm lotniczych z terenu M., mającego na celu utrwalenie i popularyzację historii (…) przemysłu lotniczego, poprzez umieszczenie w przestrzeni publicznej statków powietrznych, będących wytworem (…) zakładów.
Do chwili obecnej wyremontowano i przystosowano do celów ekspozycyjnych kilka samolotów, w tym m.in. makietę pierwszego produkowanego w M. samolotu – (…), czy też ostatniego wyrobu (…) przemysłu samolotu (…), które następnie zostały rozlokowane przeważnie przy głównych szlakach komunikacyjnych.
Należy dodać, iż (…), którego remont zostanie przeprowadzony jest podstawowym typem samolotu użytkowanego we flocie X, który generuje 97% przychodów Spółki, ta zaś jest największym użytkownikiem tych samolotów w Polsce, a prawdopodobnie także w świecie.
W ramach Prac Renowacyjnych Spółka zamierza ponieść koszty z tym związane, będą to m.in. farby, pędzle, taśmy.
W uzupełnieniu wniosku z 12 stycznia 2023 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:
Działania Spółki podejmowane są w celu zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana jak również podkreślenia roli Spółki jako odpowiedzialnego społecznie partnera biznesowego.
W konsekwencji, realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co przekłada się na budowę pozytywnych i trwałych relacji zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi partnerami społecznymi oraz biznesowymi, co z kolei wpływa na wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.
Wydatki związane z pracami renowacyjnymi samolotu zostaną poniesione przez Wnioskodawcę, tj. ze środków finansowych Wnioskodawcy i nie zostaną mu w żaden sposób zwrócone.
Spółka na ten moment nie posiada spisanej polityki CSR. Pytanie jednak czy forma pisemna takiej polityki jest warunkiem koniecznym do rozliczenia kosztów z tym związanych? Są interpretacje podatkowe, które potwierdzają możliwość rozliczenia takich kosztów bez spisanej polityki.
Pytanie
Czy koszty związane z przeprowadzeniem Prac Renowacyjnych Samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z przeprowadzeniem Prac Renowacyjnych Samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Obecnie popularną koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem są działania zgodne z standardami społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. CSR – Corporate Social Responsibility). Najpowszechniejsza definicja tego pojęcia została określona w 2010 r. przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ang. International Organization for Standarization, ISO). Według Normy PN-ISO 26000 („Guidance on social responsibility”) społeczna odpowiedzialność biznesu to „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, bierze pod uwagę oczekiwania inwestorów, jest zgodne z obowiązującym prawem, spójne z międzynarodowymi normami zachowania, zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”.
W ocenie Wnioskodawcy, realizowane przez niego działania, wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu, społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania Spółki podejmowane są w celu zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana jak również podkreślenia roli Spółki jako odpowiedzialnego społecznie partnera biznesowego. W konsekwencji, realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co przekłada się na budowę pozytywnych i trwałych relacji zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi partnerami społecznymi oraz biznesowymi, co z kolei wpływa na wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.
Implikacjami działań z obszarów CSR, mającymi przełożenie na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo, są w szczególności:
— wzrost zaufania do Spółki, w tym w zakresie dbałości o sprawy społeczne,
— poprawa relacji z interesariuszami, akceptacja ze strony władz lokalnych, społeczności lokalnych, liderów opinii publicznej, pozyskiwanie partnerów i klientów, którzy przywiązują wagę do działań CSR oraz wzmocnienie ich lojalności,
— długofalowy wzrost sprzedaży/zysków,
— ograniczenie sytuacji kryzysowych np. związanych z pozwami do sądu, karami za zanieczyszczanie środowiska, podejmowaniem zbytniego ryzyka,
— wzrost konkurencyjności firmy,
— zwiększenie atrakcyjności Spółki jako potencjalnego pracodawcy,
— uzyskanie efektu reklamy poprzez promowanie działalności oraz logotypów przedsiębiorstwa za sprawą umieszczenie obok Samolotu tablicy informacyjnej z logo Spółki.
W efekcie, wydatki ponoszone w związku z realizacją polityki CSR spełniają warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Podejmowanie działań z zakresu CSR, zdaniem Spółki, wpływa pośrednio na jej przychody. Co więcej, podejmowanie takich działań staje się niejako wymagane poprzez nacisk społeczny. Jednocześnie brak jest przepisów uzasadniających zawężanie pojęcia kosztów uzyskania przychodów i zaliczania do nich jedynie wydatków bezpośrednio związanych z konkretnymi przychodami. Mając to na uwadze, w ramach prowadzonej działalności, Spółka decydując się na wykonanie Prac Renowacyjnych angażuje się program z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej również: „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi jak i biznesowymi. Spółka decydując się wykonać Prace Renowacyjne uwzględnia wpływ, jaki wywiera na otoczenie, w którym funkcjonuje – uwzględniając interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest więc elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem, które wykracza poza obszary dotychczasowych działań przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu Spółki.
Zdaniem Spółki, dzięki wprowadzaniu projektów CSR wzrośnie jej konkurencyjność. Spółka wykorzystuje swoje zasoby angażując do podejmowanych działań m.in. pracowników oraz kapitał finansowy. Wzrost konkurencyjności Spółki na rynku, zdaniem Spółki będzie się przekładał bezpośrednio na wzrost uzyskiwanych przez Spółkę przychodów. Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny przynosi Spółce wymierne korzyści – takie jak budowanie pozytywnych i trwałych relacji z interesariuszami, w tym partnerami społecznymi, czy wzmacnianie rozpoznawalności przedsiębiorstwa.
Działania CSR pomagają więc budować długofalowe relacje z otoczeniem: społecznością lokalną, opinią publiczną, inwestorami, pracownikami (jak również potencjalnymi pracownikami, którzy mogą zainteresować się pracą w Spółce w związku z toczącymi się akcjami marketingowymi w ramach działalności CSR), czy organizacjami pozarządowymi. Relacje te oparte są na wzajemnym zaufaniu oraz wysokich standardach etycznych. Spółka kształtuje swój wizerunek jako przedsiębiorstwa zaangażowanego w rozwój lokalnej społeczności, otwartego na potrzeby mieszkańców, uczestniczącego w ważnych dla regionu wydarzeniach angażujących szerokie grono mieszkańców, co umożliwia Spółce budowę pozytywnych relacji z mieszkańcami regionu oraz wzmocnienie znajomości marki oraz budowania wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, przy Samolocie będzie się znajdować tablica informacyjna na której będzie się znajdowało m.in. logo X, a ponadto sam Samolot, z racji użytkowania przez X w licznych operacjach w Polsce i za granicą, jest co raz bardziej kojarzony w branży lotniczej z X, co sprawi, iż Spółka będzie identyfikowana z tym działaniem, a przez to będzie postrzegana jako podmiot zaangażowany społecznie.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. pierwsze ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyliczonych w katalogu, zawartym art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Piśmiennictwo i judykatura doprecyzowały przesłanki pozwalające na uznanie pewnych wydatków za koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z przyjętymi warunkami można odliczyć wszystkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione oraz definitywnie poniesione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile nie zostały one wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 15 grudnia 2011 r., Znak: IPTPB3/423-233/11-2/MF).
Wydatki związane z działaniami w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, spełniają to kryterium. CSR bowiem wpływa pośrednio na przychody przedsiębiorstwa. Co więcej, podejmowanie takich działań staje się niejako wymagane poprzez nacisk społeczny oraz przepisy prawa. Istotne jest, aby ocena zachowania podatnika, kwalifikującego określony wydatek jako koszt podatkowy, dokonywana była z perspektywy związku tego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wiedzy o związkach polegających na tym, że dany wydatek może przyczynić się do realizacji pożądanego celu, osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła (por. uchwała NSA z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt II FPS 2/12).
Do kosztów uzyskania przychodów można kwalifikować nie tylko koszty bezpośrednio wpływające na powstanie przychodu. Zgodnie z linią orzeczniczą, każdy koszt bezpośredni i pośredni poniesiony w celu uzyskania przychodów może być uznany za koszt uzyskania przychodów (por. wyrok WSA w Warszawie z 25 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 656/08).
Nic nie uzasadnia zawężania pojęcia kosztów uzyskania przychodów i zaliczania do nich jedynie wydatków bezpośrednio związanych z konkretnymi przychodami (por. wyrok WSA w Warszawie z 25 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 870/08).
Dzięki wykonaniu Prac Renowacyjnych Spółka zyskuje przede wszystkim zaufanie i wiarygodność wśród inwestorów i konsumentów. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1205/12, w którym podkreślono iż „realizację projektu społecznego polegającego na urządzeniu za środki Spółki placów zabaw dla dzieci wraz z działaniami nakierowanymi na informowanie o przeprowadzonym projekcie, należy pojmować całościowo, a nie z rozbiciem na poszczególne czynności”.
W konsekwencji, zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki, wydatki związane z realizacją działań z zakresu CSR opisanych w stanie faktycznym stanowią koszty uzyskania przychodu dla celów podatkowych, ponieważ spełniają wszystkie warunki uznania wydatków za koszty podatkowe, tj.:
—są ponoszone przez Wnioskodawcę;
—mają charakter definitywny (bezzwrotny);
—posiadają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą;
—w sposób pośredni wpływają na uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów;
—są właściwie udokumentowane;
—nie znajduje się w grupie wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych, np.:
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 lutego 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.550.2019.1.PB, która dotyczy kosztów podatkowych wnioskodawcy w kontekście zawarcia umowy sponsoringu z klubem piłki ręcznej w ramach realizacji strategii CSR wnioskodawcy, gdzie organ podatkowy wskazał, że: „W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych”. W dalszej części organ wskazał również: „Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki do wysokości równowartości ceny za reklamę sponsora, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez sponsorowanego będą mogły stanowić koszt podatkowy Wnioskodawcy pod warunkiem, że usługi te zostaną udokumentowane fakturą (rachunkiem) sprzedaży usług reklamowych, wystawionym przez sponsorowanego lub też innym stosownym dokumentem potwierdzającym wykonanie wskazanych we wniosku usług reklamowych”;
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 kwietnia 2019 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.74.2019.3.JC, w której Spółka była Wnioskodawcą, gdzie uznano za prawidłowe jej stanowisko, zgodnie z którym „całość wydatków na projekty opisane w punktach 1-5 stanu faktycznego stanowi koszty uzyskania przychodów Spółki” oraz „całość wydatków na działalność CSR będzie stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki”;
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD, w której potwierdzono, że: „(...) odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego”. W dalszej części interpretacji, organ potwierdza prawo do kosztu podatkowego, twierdząc, że: „(...) działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie stanowią/mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu wymienionym w art. 16 ustawy o CIT”;
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 kwietnia 2021 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.114.2021.2.KS, w której organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że: „Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania się sklepów partnerskich jako podmiotów społecznie odpowiedzialnych, w sprawy społeczności lokalnej, sąsiadującego otoczenia zewnętrznego, akcje charytatywne. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmami i w ocenie Wnioskodawcy wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przychodami”;
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z 14 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.58.2021.1.BKD, w której organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że: „(...) celem ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie długofalowych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), co umożliwi Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniającej relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny pozytywny wpływ na sukces działalności gospodarczej Wnioskodawcy, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy będzie mógł on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące programów HI, SR i GW pracowniczy, jako związanych z realizacją polityki CSR”;
— w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.390.2020.5.BKD, w którym organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że: „może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki związane z organizacją oraz promocją Projektu, ponieważ są to wydatki ponoszone przez niego pośrednio w celu uzyskania przychodu – poprawiają wizerunek Wnioskodawcy wśród podmiotów współpracujących”.
Podsumowując, w ocenie Spółki, wydatki związane z Pracami Renowacyjnymi stanowią dla niej koszty uzyskania przychodu, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich poniesienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).
W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Z punktu widzenia rozpoznawania momentu, w którym dany wydatek winien być uznany za koszt podatkowy (potrącalność), istotny jest wprowadzony ustawą podział kosztów na bezpośrednio i inne niż bezpośrednio związane z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:
a) bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód – art. 15 ust. 4, ust. 4b-4c ustawy o CIT),
b) inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie – art. 15 ust. 4d-4e ustawy o CIT).
Ustawa CIT nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie, te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Podobnie traktować należy wydatki na zakup materiałów i produktów, które można przypisać do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie poniesienia tego rodzaju wydatku.
Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.
Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o CIT.
I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie do art. 15 ust. 4b ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Jak stanowi art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy koszty związane z przeprowadzeniem Prac Renowacyjnych Samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że Spółka prowadzi działalności w branży (…). Dzięki temu Spółka jest dobrym partnerem dla wielu różnych przedsiębiorstw i organizacji. Spółka otrzymała pismo od podmiotów (…) z prośbą aby pracownicy Spółki wykonali prace renowacyjne samolotu (…), z przeznaczeniem na pomnik. Po wykonaniu Prac Renowacyjnych Samolot będzie ustawiony na postumencie w miejscowości P. przy drodze M. – T. Przy Samolocie zostaną również umieszczone tablice informacyjne na temat Gminy M., firm sponsorów (w tym X) i ludzi zasłużonych dla rozwoju lotnictwa i miasta. Samolot nie jest własnością Spółki. Realizowane przedsięwzięcie jest elementem większego projektu, zainicjowanego przez społeczność i władze lokalne, przy udziale firm lotniczych z terenu M., mającego na celu utrwalenie i popularyzację historii (…) przemysłu lotniczego, poprzez umieszczenie w przestrzeni publicznej statków powietrznych, będących wytworem (…) zakładów. (…), którego remont zostanie przeprowadzony jest podstawowym typem samolotu użytkowanego we flocie X, który generuje 97% przychodów Spółki, ta zaś jest największym użytkownikiem tych samolotów w Polsce, a prawdopodobnie także w świecie. W ramach Prac Renowacyjnych Spółka zamierza ponieść koszty z tym związane, będą to m.in. farby, pędzle, taśmy.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.
Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
—przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
—bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
—jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
—jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
We własnym stanowisku w sprawie i uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że podejmujecie działania, które wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak Spółka nie posiada spisanej polityki w tym zakresie.
W opisie sprawy nie wskazali Państwo w żadnym aspekcie na realizację CSR w Państwa Spółce. Wskazali Państwo jedynie, że:
Spółka ceni sobie partnerstwo i długotrwałe relacje z klientami, co oznacza, że X skupia się na dostarczaniu najlepszych rozwiązań, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów.
Spółka otrzymała pismo od podmiotów (…) z prośbą aby pracownicy Spółki wykonali prace renowacyjne samolotu (…), z przeznaczeniem na pomnik.
Po wykonaniu Prac Renowacyjnych Samolot będzie ustawiony na postumencie w miejscowości P. przy drodze M. – T.. Przy Samolocie zostaną również umieszczone tablice informacyjne na temat Gminy M., firm sponsorów (w tym X) i ludzi zasłużonych dla rozwoju lotnictwa i miasta.
Samolot nie jest własnością Spółki. Realizowane przedsięwzięcie jest elementem większego projektu, zainicjowanego przez społeczność i władze lokalne, przy udziale firm lotniczych z terenu M., mającego na celu utrwalenie i popularyzację historii (…) przemysłu lotniczego, poprzez umieszczenie w przestrzeni publicznej statków powietrznych, będących wytworem (…) zakładów.
Z powyższych informacji nie wynika w jaki sposób realizujecie Państwo politykę CSR i w jaki sposób wydatki poniesione na prace renowacyjne samolotu wpisują się w realizację celu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Państwa Spółce.
Ponadto, co również istotne, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka na ten moment nie posiada spisanej polityki CSR.
Wskazali Państwo jedynie, że:
Działania Spółki podejmowane są w celu zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana jak również podkreślenia roli Spółki jako odpowiedzialnego społecznie partnera biznesowego. W konsekwencji, realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co przekłada się na budowę pozytywnych i trwałych relacji zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi partnerami społecznymi oraz biznesowymi, co z kolei wpływa na wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Spółka na ten moment nie posiada spisanej polityki CSR.
Wobec powyższego, wskazać należy, że ww. inicjatywa w zakresie prac renowacyjnych Samolotu nie mieści się w zakresie inicjatywy będącej społeczną odpowiedzialnością biznesu. W ogóle nie wykazali Państwo w opisie sprawy w jaki sposób wydatki na prace renowacyjne samolotu przekładają się na realizację CSR w Państwa Spółce.
Powyższe przesłanki nie są zatem wystarczające, aby stwierdzić, że wydatki poniesione na prace renowacyjne samolotu wpisują się w realizację strategii CSR w Państwa Spółce.
W związku z powyższym, mimo, że wskazaliście Państwo, że realizujecie politykę CSR, to nie wykazaliście Państwo w jaki sposób prace renowacyjne samolotu wpisują się w realizację tej strategii CSR, skoro nawet formalnie taka strategia nie została spisana w Państwa Spółce.
Tym samym, przedmiotowe działania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR, ponieważ z wniosku nie wynika, żeby taka była przez Spółkę prowadzona, a samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów.
Ponadto nie wykazali Państwo w wystarczający sposób związku przyczynowo-skutkowego poniesionych przez Państwa wydatków na prace renowacyjne samolotu z powstaniem przychodu Spółki lub z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Wobec tego, wydatki na prace renowacyjne samolotu nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Zatem nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że koszty związane z przeprowadzeniem prac renowacyjnych samolotu Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych i wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
— Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
— Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
— Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
— w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
— w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).