Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.620.2023.2.MF
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia: - czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty. Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym podatnikiem CIT, zasadnym będzie skorzystanie z uproszczenia wynikającego z przepisu art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT i zatrudnienie w pierwszym roku podatkowym kilku osób, których suma etatów wyniesie jeden pełny etat; - czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane Wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty. Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym podatnikiem CIT, zasadnym będzie skorzystanie z uproszczenia wynikającego z przepisu art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT i zatrudnienie w pierwszym roku podatkowym kilku osób, których suma etatów wyniesie jeden pełny etat;
- czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane Wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 listopada 2023 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” bądź „Spółka”) planuje wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. Estoński CIT). Wnioskodawca prowadzi działalność od (…), pod adresem (…). Spółka jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS: (…).
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Spółka nie posiada relacji handlowych z krajami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową w rozumieniu przepisów o cenach transferowych. Spółka jest tzw. małym podatnikiem CIT.
Działalność Spółki polega w głównej mierze na sprzedaży hurtowej i detalicznej (…), ich naprawie i konserwacji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do nich (PKD 45, 40. Z). Jest to główny przedmiot działalności Wnioskodawcy.
Spółka posiada wspólników - osoby fizyczne. Wspólnicy Spółki posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”). Wspólnicy ci posiadają odpowiednio: pierwszy wspólnik i jednocześnie prezes zarządu w Spółce obejmuje (…) udziałów, natomiast drugi wspólnik posiada (…) udziałów w Spółce. Ponadto w przyszłości planowane jest objęcie udziałów przez kolejnych dwóch wspólników. Wówczas każdy z nowych wspólników obejmie minimum po (…) udziałów każdy z nich.
Jeden ze wspólników Spółki prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wspólnik ten posiada obecnie (…) udziałów w Spółce, ponadto jest prezesem jej zarządu. W przyszłości, po planowanym przyjęciu dwóch nowych wspólników, będzie posiadał on nadal większość udziałów.
Spółka zamierza zatrudnić pracowników na umowę o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Ponadto Spółka planuje realizować transakcje za pośrednictwem portalu aukcyjnego. W ramach tej działalności będzie ona sprzedawać określone towary. Z tytułu realizowania transakcji na stronie portalowi aukcyjnemu będzie przysługiwać określona prowizja. Wspólnik Wnioskodawcy, który jest także prezesem zarządu Spółki, ma zamiar regulować powyższe faktury z własnej karty kredytowej. Następnie Wnioskodawca będzie zwracać mu zapłacone kwoty.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia, czy w opisanym wyżej przypadku będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u) oraz czy mogłaby znaleźć zastosowanie instytucja ukrytych zysków, o której mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 15 listopada 2023 r. Wnioskodawczyni wskazała m.in., że:
1.W ocenie Spółki będzie ona spełniała warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.). Ocena Spółki nie dotyczy pkt 3 ww. przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
2. Wnioskodawczyni nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT. Tym samym do Wnioskodawczyni nie będzie miało zastosowania to wyłączenie z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em.
Wnioskodawczyni nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Tym samym do Wnioskodawczyni nie będzie miało zastosowania to wyłączenie z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em.
Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem osiągającym dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Tym samym do Wnioskodawczyni nie będzie miało zastosowania to wyłączenie z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em.
Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem postawionym w stan upadłości lub likwidacji. Tym samym do Wnioskodawczyni nie będzie miało zastosowania to wyłączenie z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em.
Wnioskodawczyni wskazuje, że wszelkie okoliczności, o których mowa powyżej nie miały miejsca w jej przypadku w żadnym okresie, a tym bardziej w roku podatkowym rozpoczęcia przez nią działalności i roku podatkowym po nim następującym (tj. okresie nie krótszym niż 24 miesiące od dnia jej utworzenia). Tym samym żadne ze wskazanych wyłączeń z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em, o których mowa w pytaniu, nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawczyni.
Wnioskodawczyni wskazuje, że wszelkie okoliczności, o których mowa powyżej nie miały miejsca w jej przypadku w żadnym okresie (a więc również w okresie wskazanym w pytaniu). Tym samym żadne ze wskazanych wyłączeń z prawa do opodatkowania estońskim CIT-em, o których mowa w pytaniu, nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawczyni.
3. Wnioskodawca zamierza zatrudnić 4 pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy. Łączny wymiar czasu pracy wspomnianych pracowników po zsumowaniu osiągnie 3 etaty o pełnym wymiarze czasu pracy.
4. Przedmiotem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wspólnika jest sprzedaż różnych towarów (w tym m.in.(…)). Sprzedaż towarów odbywa się w przeważającym zakresie online.
5. Zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610) przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Wnioskodawczyni wskazuje, że zwrot kwoty z tytułu regulowania przez Wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym nie ma zatem charakteru pożyczki, gdyż nie jest on zobligowany do zwrotu uzyskanych w ten sposób pieniędzy.
Wspólnik nie pobiera z tego tytułu również żadnych dodatkowych opłat, a tym samym opisany schemat uiszczania opłat nie będzie wiązał się dla niego z żadnym rzeczywistym przysporzeniem majątkowym.
Pomiędzy Spółką a Wspólnikiem zostanie zawarta umowa, na mocy której Spółka będzie zobligowana do zwrotu Wspólnikowi opłat, które poniósł on w jej interesie, tytułem pokrycia należności za korzystanie z portalu aukcyjnego, lecz umowa ta nie stanowi umowy pożyczki.
6. Wprowadzenie opisanego schematu regulowania transakcji Spółki podyktowane jest wyłącznie chęcią przyspieszenia oraz usprawnienia uiszczania wspomnianej opłaty przez Spółkę. Wspólnik wskazuje, że ma on stały dostęp do swojej karty kredytowej, co umożliwia mu uregulowanie opłat Spółki w każdym miejscu i czasie. Nie ma on natomiast stałego dostępu do środków należących do Spółki. Dostęp do środków Spółki jest również utrudniony dla wszystkich innych uprawnionych osób, a tym samym uregulowanie transakcji bezpośrednio ze środków obrotowych Spółki byłoby znacznie bardziej czasochłonne aniżeli uiszczenie opłaty przez Wspólnika i następne zwrócenie wpłaconych środków przez Spółkę. Ponadto Wspólnik wskazuje, że planowane przez niego rozwiązanie jest rozwiązaniem powszechnie występującym w obrocie gospodarczym, co również potwierdza usprawnienie procesów płatności, które się z nim wiąże i uzasadnia wprowadzenie opisanego schematu.
7. Spółka wskazuje, że opisany schemat uiszczania opłaty byłby tożsamy, gdyby nie powiązania występujące między nią a Wspólnikiem, gdyż schemat ten nie jest podyktowany chęcią uzyskania jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego po stronie Spółki lub Wspólnika, a wyłącznie chęcią usprawnienia i efektywizacji uiszczania opłaty przez Spółkę. Tym samym Spółka w przypadku gdyby nie zawarła współpracy z podmiotem powiązanym, dążyłaby do nawiązania analogicznej współpracy z innym podmiotem. Spółka wskazuje, że w takiej sytuacji schemat oraz warunki współpracy byłyby ustalone analogicznie do tych ustalonych w przypadku zawierania transakcji z podmiotem powiązanym.
8. W ocenie Wnioskodawczyni zasadność opisanej transakcji wynika z faktycznych potrzeb biznesowych Spółki.
9. Spółka będzie dokonywała zwrotu na podstawie umowy zawartej ze Wspólnikiem, na mocy której będzie ona zobligowana do zwrotu opłat, które Wspólnik uregulował w jej imieniu, tytułem pokrycia należności za korzystanie z portalu aukcyjnego.
10. Spółka wskazuje, że Wspólnik nie będzie otrzymywał wynagrodzenia za pośredniczenie w opisanej transakcji.
11. Spółka wskazuje, że opisane działanie nie służy dokapitalizowaniu Wspólnika.
12. Wnioskodawczyni wskazuje, że błąd zawarty w stanowisku odnośnie pytania nr 1, jest wynikiem omyłki i rzeczywiście zamiast wskazania 1 etatu winno znaleźć się wskazanie 1/2 etatu.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty? Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym podatnikiem CIT, zasadnym będzie skorzystanie z uproszczenia wynikającego z przepisu art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT i zatrudnienie w pierwszym roku podatkowym kilku osób, których suma etatów wyniesie jeden pełny etat?
2. Czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane Wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT stanowi o jednym z warunków wejścia w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Przepis ten stanowi, że podatnik, winien zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.
Zdaniem Wnioskodawcy literalne brzmienie przywołanego przepisu nie wymaga, aby zatrudnić 3 osoby w pełnym wymiarze. Przepis expressis verbis wskazuje na to, że podatnik powinien zatrudniać minimum 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, ergo - chodzi o to, by po zsumowaniu były to 3 pełne etaty. Możliwe i dopuszczalne jest więc przez ustawodawcę zatrudnienie większej liczby osób w mniejszym wymiarze etatu. Tytułem przykładu: jeżeli Spółka zatrudniłaby 6 osób w wymiarze 1/2 etatu, to sumarycznie warunek ten zostałby spełniony, ponieważ po zsumowaniu dałoby to 3 pełne etaty. Co do sytuacji Wnioskodawcy, warunek zatrudnienia należy rozpatrywać w kontekście tego, że jest ona małym podatnikiem CIT. W tym przypadku, przepis art. 28j ust. 3 pkt 1 stanowi, że warunek zatrudnienia uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem, ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie. W związku z tym uproszczeniem, w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka powinna zatrudniać co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty (niebędące udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem spółki). Dopiero po pierwszym roku opodatkowania według estońskiego CIT-u, wymagane będzie zatrudnienie kolejnych osób tak, aby spełnić warunek dotyczący 3 pełnych etatów. Oznacza to, że również w tym przypadku możliwym byłoby, aby Spółka zatrudniła w pierwszym roku większą liczbę osób w mniejszym wymiarze (na część etatu), a jednocześnie suma poszczególnych etatów wyniosłaby 1 pełny etat, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.
Ad. 2
Zgodnie z treścią art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
Zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu;
b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c (ustawy o CIT) ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym, jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10)odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11)zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12)świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
Przy czym wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń, o których mowa wyżej, określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT, tj. według zasad rynkowości dla danego typu świadczeń.
Jednakże do ukrytych zysków nie zalicza się (art. 28m ust. 4 ustawy o CIT):
1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej – w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy o PIT, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie i przeciętne miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a) w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
b) w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Transakcje regulowane (opłacane) przez wspólnika (będącego prezesem zarządu Spółki), z jego własnej karty kredytowej, nie będą, zdaniem Spółki, stanowiły ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Powyższe działania nie zostały wyszczególnione w katalogu ww. przepisu. Ergo, jeżeli nie zostały one wymienione - nie mogą stanowić one ukrytego zysku dla Wnioskodawcy. Ponadto regulowanie tych transakcji nie będzie związane z prawem wspólnika do udziału w zysku Spółki. Niemniej relewantnym jest to, że w obrocie gospodarczym powszechnie przyjętą praktyką jest, że można regulować zobowiązania za inny podmiot; nie jest to zabronione na gruncie powszechnie obowiązującego prawa, jest to rodzaj stosunku cywilnoprawnego. W takim przypadku podmiot zobowiązany (dłużnik) zwraca stosowną kwotę temu, który dokonał płatności (wierzycielowi). Innymi słowy, wierzyciel może żądać od dłużnika spełnienia określonego świadczenia. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako przykład spółki o charakterze kapitałowym, posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Jednocześnie może być podmiotem praw i obowiązków, a więc w obrocie prawnym funkcjonuje jako osobny podmiot od wspólnika i członka zarządu, który może być wierzycielem czy też dłużnikiem (stroną stosunku cywilnoprawnego). W kontekście sytuacji Wnioskodawcy, istotnym jest aby podkreślić, że transakcje te będą dokonywane bezgotówkowo (elektroniczny transfer środków pieniężnych między dwoma kontami). Transakcje będą transparentne i takie działanie służyć ma ułatwieniu w ich zawieraniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia m.in. warunek:
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
Wskazane wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.
W myśl natomiast art. 28j ust. 3 ww. ustawy,
W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:
1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;
2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Stosownie do art. 28m ust. 1 pkt 2, ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT,
1. Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3. Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
4. Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia:
- czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty. Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym podatnikiem CIT, zasadnym będzie skorzystanie z uproszczenia wynikającego z przepisu art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT i zatrudnienie w pierwszym roku podatkowym kilku osób, których suma etatów wyniesie jeden pełny etat;
- czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane Wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Odnosząc się do pierwszej z powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że aby Spółka mogła korzystać z opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek, będzie musiała spełnić warunek zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT w pierwszym roku opodatkowania CIT Estońskim.
Należy zauważy, że opodatkowaniu estońskim CIT może podlegać co do zasady podatnik, który zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty (niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami), przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym (82% czasu).
Zgodnie z Przewodnikiem z dnia 23 grudnia 2021 r., aby skorzystać z ryczałtu podatnik powinien zatem zatrudniać na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy), nie mniej niż 3 pracowników niebędących wspólnikami, co najmniej przez okres 300 dni roku podatkowego. W przypadku, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – okres 300 dni podlega proporcjonalnemu dostosowaniu. Podatnik może również zatrudniać co najmniej 3 osoby fizyczne na podstawie innej umowy niż umowę o pracę. W takiej sytuacji konieczne jest jednak spełnienie jeszcze dwóch warunków. Po pierwsze, wysokość wydatków na wynagrodzenia takich osób fizycznych (co najmniej 3) powinna być równa co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Po drugie, wypłata wynagrodzenia musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne). W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy innej niż umowa pracę, oba warunki musza być spełnione kumulatywnie (łącznie). Należy dodatkowo wyjaśnić, że w zakresie obowiązku dotyczącego opodatkowania wypłaty PIT oraz jej oskładkowania przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit b ustawy o CIT stanowi, iż na podatniku ma ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunek ten będzie zatem spełniony gdy podatnik występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania PIT lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26. roku życia).
Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT będzie spełnione tylko w sytuacji, kiedy podatnik w pełni realizuje warunki określone w pkt 1 lub w pkt 2 lub realizuje w pełni oba warunki jednocześnie.
Kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia nie będzie jednak spełnione, jeśli warunki określone w pkt 1 lub 2 będą zrealizowane tylko częściowo. Przykładowo do takiej sytuacji dojdzie w przypadku, kiedy podatnik zatrudnia 2 osoby fizyczne na umowę o pracę oraz 2 osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej, nawet jeśli pozostałe warunki (opodatkowanie, oskładkowanie oraz wysokość wynagrodzenia na podstawie umowy cywilnoprawnej) będą spełnione.
Do minimalnego poziomu zatrudnienia wlicza się zarówno osoby fizyczne, które podatnik zatrudniał przed przystąpieniem do Ryczałtu od dochodów spółek jak i osoby, które zostały zatrudnione przez podatnika już w trakcie opodatkowania Ryczałtem. Innymi słowy nie jest konieczne, aby podatnik zwiększał zatrudnienie, jeśli kryterium minimalnego poziomu zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 jest spełnione w momencie przystąpienia do Ryczałtu i utrzymane w roku podatkowym.
W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (zob. poz. 32 pkt 1 Przewodnika) uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.
Z kolei warunek dotyczący zatrudnienia osób na podstawie umowy innej niż umowa o pracę (zob. poz. 32 pkt 2 Przewodnika), uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz co najmniej 1 osoby fizycznej. Wypłata wynagrodzenia na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, musi być opodatkowana PIT (obowiązek poboru przez podatnika zaliczek na podatek PIT) oraz oskładkowana (obowiązek poboru przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne).
W obu przypadkach do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników tego podatnika.
W kolejnych latach, tj. począwszy od drugiego roku opodatkowania ryczałtem, mały podatnik zobowiązany jest już w pełni spełniać warunek dotyczący zatrudnienia. Dotyczy to zarówno zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie innej umowy (poz. 32 pkt 1 i 2 Przewodnika).
Z literalnego brzmienia przepisu art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, wynika że warunek zatrudnienia pracowników dla potrzeb tego przepisu będzie spełniony, w sytuacji gdy podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty.
Oznacza to, że w sytuacji gdy podatnik zatrudniałby na umowę o pracę większą ilość osób, ale na niepełny etat, jednak po zsumowaniu tych etatów byłby to wynik 3 pełnych etatów, to warunek, o którym mowa ww. przepisie był by spełniony.
Biorąc pod uwagę powyższe, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że dla celów spełnienia warunku zatrudnienia o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT możliwe i dopuszczalne jest zatrudnienie większej liczby osób w mniejszym wymiarze etatu. Tytułem przykładu: jeżeli Wnioskodawca zatrudniłby 6 osób w wymiarze 1/2 etatu lub 4 osoby w wymiarze 3/4, to sumarycznie warunek ten zostałby spełniony. Odnosząc się natomiast do sytuacji Wnioskodawcy w kontekście tego, że jest on małym podatnikiem CIT, wskazać należy, że w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka powinna zatrudniać co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty (niebędące udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem spółki). Dopiero po pierwszym roku opodatkowania według estońskiego CIT-u, wymagane będzie zatrudnienie kolejnych osób tak, aby spełnić warunek dotyczący 3 pełnych etatów. Oznacza to, że również w tym przypadku możliwym byłoby, że Spółka zatrudniła w pierwszym roku większą liczbę osób w mniejszym wymiarze (na część etatu), a jednocześnie suma poszczególnych etatów wyniosłaby 1 pełny etat, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do pytania Nr 2, dotyczącego ustalenia czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, wskazać należy, że zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360),
Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
Zgodnie z treścią powołanego powyżej art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem podlega m.in. dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem.
Jednocześnie w art. 28m ust. 4 ustawy o CIT, wskazano co nie jest ukrytym zyskiem, w tym m.in. w pkt 3 tego przepisu wskazano, że do ukrytych zysków nie zalicza się kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
W przepisie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, wskazano otwarty katalog świadczeń, które mogą zostać uznane za dochód z tytułu ukrytych zysków, ale również wskazane zostały przykłady transakcji traktowanych jako dochód. Jednym z wymienionych przykładów jest kwota pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi albo akcjonariuszowi lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem albo akcjonariuszem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi (art. 28m ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT).
Biorąc pod uwagę przywołane powyżej uregulowania prawne oraz okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że wspomniana transakcja dotycząca regulowania przez Wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym pomimo, iż Wnioskodawca wskazał, że pomiędzy Spółką a Wspólnikiem zostanie zawarta umowa, która nie stanowi umowy pożyczki, to jednak umowa ta będzie miała charakter pożyczki. Jak zostało wspomniane we wniosku, Spółka planuje realizować transakcje za pośrednictwem portalu aukcyjnego. W ramach tej działalności będzie ona sprzedawać określone towary. Z tytułu realizowania transakcji na stronie, portalowi aukcyjnemu będzie przysługiwać określona prowizja. Wspólnik Wnioskodawcy, który jest także prezesem zarządu Spółki, ma zamiar regulować powyższe faktury z własnej karty kredytowej. Następnie Spółka będzie zwracać mu zapłacone kwoty. W konsekwencji, skoro Wspólnik (prezes zarządu Spółki) będzie ponosił koszty z własnej karty kredytowej, wówczas pożycza on swoje własne pieniądze. Spółka będzie zwracała mu zapłacone kwoty. Spółka będzie dokonywała zwrotu na podstawie umowy zawartej ze Wspólnikiem, na mocy której będzie ona zobligowana do zwrotu opłat, które Wspólnik uregulował w jej imieniu, tytułem pokrycia należności za korzystanie z portalu aukcyjnego.
Odnosząc powyższe do powołanych wyżej przepisów w szczególności do art. 28m ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, wskazać należy, że sam zwrot pożyczki przez Spółkę na rzecz wspólnika (udziałowca) nie będzie stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków, który podlegałby opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Dochodem z ukrytych zysków podlegającym opodatkowaniu w sytuacji udzielenia pożyczki przez udziałowca na rzecz Spółki byłyby odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od tej pożyczki. Natomiast z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wspólnik nie pobiera z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat, a tym samym opisany schemat uiszczania opłat nie będzie wiązał się dla niego z żadnym rzeczywistym przysporzeniem majątkowym oraz Wspólnik nie będzie otrzymywał wynagrodzenia za pośredniczenie w opisanej transakcji. Zatem Spółka w zw. z ww. zwrotem pożyczonych środków pieniężnych od wspólnika (udziałowca) nie będzie zobowiązana do zapłaty odsetek, prowizji, wynagrodzenia i opłaty od tej pożyczki.
W konsekwencji zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, iż transakcje regulowane (opłacane) przez Wspólnika (będącego prezesem zarządu Spółki), z jego własnej karty kredytowej, nie będą, stanowiły ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:
- czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty. Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym podatnikiem CIT, zasadnym będzie skorzystanie z uproszczenia wynikającego z przepisu art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT i zatrudnienie w pierwszym roku podatkowym kilku osób, których suma etatów wyniesie jeden pełny etat;
- czy w związku z planowanym przejściem na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, kwoty zwracane Wspólnikowi (będącemu prezesem zarządu), przez Wnioskodawcę, z tytułu regulowania przez wspólnika transakcji Spółki na portalu aukcyjnym będą stanowiły dla Wnioskodawcy ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek po stronie Spółki na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,
jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).