1. Czy planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku doc... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.626.2023.2.DP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.626.2023.2.DP

Temat interpretacji

1. Czy planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. po stronie Fundacji? 2. Czy przychód osiągnięty ze zbycia Darowanych Aktywów będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Fundacji oraz czy przychód osiągnięty ze zbycia Darowanych Aktywów będzie korzystać z ww. zwolnienia.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 24 grudnia 2023 r. (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Fundacja Rodzinna w Organizacji została powołana do istnienia dnia (…) 2023 r. przez (…) (dalej jako: „Fundatorzy”). Wniosek o rejestrację fundacji został złożony do Sądu Rejonowego w (…). Na dzień złożenia wniosku Fundacja nie została jeszcze zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych. W momencie, w którym nastąpi rejestracja Fundacja przestanie być „w organizacji” i będzie funkcjonować jako w pełni niezależny od Fundatorów byt prawny.

Fundacja została powołana na czas nieoznaczony. Zgodnie ze statutem celem działania Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów w szczególności w zakresie ich utrzymania, kształcenia, opieki zdrowotnej, rozwoju osobistego, wypoczynku i rekreacji, oraz zapewnienia im ogólnego dobrostanu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony interesów beneficjentów niepełnosprawnych.

Beneficjentami Fundacji są Fundatorzy oraz ich zstępni, w tym syn i córka.

(…)

Fundatorzy są małżeństwem, obowiązuje ich ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Fundatorzy posiadają centrum interesów majątkowych i osobistych na terytorium Polski.

Na podstawie statutu Fundatorzy zobowiązali się do wniesienia do Fundacji środków na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości 100.000 zł. Statut Fundacji dopuszcza powiększenie majątku Fundacji poza powyżej wskazany fundusz założycielski poprzez wkłady i darowizny Fundatorów lub osób trzecich.

Fundator - pan (…), jest akcjonariuszem spółki(…)notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (dalej jako: „Spółka”). Po zarejestrowaniu Fundacji pan (…) przekaże jej w drodze darowizny akcje tej spółki (dalej jako: „Darowane Aktywa”).

Należy nadmienić, że akcje Spółki cechują się dużymi wahaniami kursu. Fundacji zależeć będzie na zastąpieniu ich bezpieczniejszymi aktywami zapewniającymi stabilny, powolny wzrost wartości kapitału. Ma to na celu w szczególności długofalowe zabezpieczenie sytuacji majątkowej córki Fundatorów. Z tego powodu Fundacja będzie sukcesywnie sprzedawać akcje Spółki. W miejsce Darowanych Aktywów Fundacja dokona zakupu innych klas aktywów, cechujących się mniejszą zmiennością. Będą to przede wszystkim nieruchomości.

Pytania

1.Czy planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. po stronie Fundacji?

2.Czy przychód osiągnięty ze zbycia Darowanych Aktywów będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. po stronie Fundacji. W związku z tym Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem darowizny.

2.Osiąganie przez Fundację przychodów ze zbycia Darowanych Aktywów nie wpłynie na prawo do korzystania przez Fundację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Fundacja pozostanie więc podmiotem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

a. Omówienie podstawy prawnej odnoszącej się do pyt 1-2:

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 u.p.d.o.p. przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ust. 1a cytowanego artykułu wskazuje, że Podatnik ma zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej między innymi, gdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły bieżące sprawy tego podatnika na podstawie w szczególności:

1)umowy, decyzji, orzeczenia sądu lub innego dokumentu regulujących założenie lub funkcjonowanie tego podatnika, lub

2)udzielonych pełnomocnictw, lub

3)powiązań w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 4a pkt 36 u.p.d.o.p. ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. stanowi, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Ust. 6 ww. artykułu stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Ponadto art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Ust. 8 wspomnianego artykułu stanowi również, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 9 u.p.d.o.p fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku, gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Natomiast ust. 10 ww. artykułu precyzuje, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1)złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2)zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zgodnie z art. 5 u.f.r. fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

b. Wyjaśnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania 1:

Artykuł 5 u.f.r. wskazuje przedmiotowy zakres działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna. W art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. wskazano, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

W Ustawie brak jest definicji określenia „przystąpienie” co powoduje, że należy szukać powszechnego i szerokiego znaczenia tego słowa. Zatem za „przystąpienie” fundacji do spółki akcyjnej należy również uznać akcji w spółce akcyjnej (Darowane Aktywa), w wyniku której Fundacja stanie się udziałowcem w Spółce. W wyniku darowizny akcji w Spółce przez Fundatora na rzecz Fundacji, Fundacja przystąpi do Spółki jako jej akcjonariusz. Tym samym, zrealizuje się dyspozycja artykułu 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r. w zakresie przystąpienia Fundacji do spółki handlowej. Tym samym, w wyniku darowizny akcji w Spółce Fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie dozwolonym przez art. 5 u.f.r., a tym samym zwolnienie z CIT, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. będzie Fundacji przysługiwać.

Na słuszność takiego stanowiska wskazuje również uzasadnienie do projektu nr 2798 („Uzasadnienie”) (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2798) do ustawy o fundacjach rodzinnych, która nowelizowała także przepisy ustawy o CIT dodając do art. 6 ust. 1 punkt 25 u.p.d.o.p. Jak wskazano w Uzasadnieniu: „Fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1-4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych”.

Reasumując, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. zasadą ogólną jest zwolnienie podmiotowe fundacji rodzinnych od podatku dochodowego od osób prawnych, a opisana w niniejszym stanie faktycznym darowizna udziałów w spółce akcyjnej dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji nie stanowi żadnego z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o CIT.

c. Wyjaśnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania 2:

Jak już wskazano, ustawa o CIT przewiduje jednak zwolnienie wyrażone w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., wskazujące wprost, że fundacja rodzinna jest zwolniona od podatku. Niniejsze zwolnienie w ocenie Wnioskodawcy ma charakter podmiotowy - tzn. całość przychodów Fundacji będzie traktowana jako zwolnione.

Ustawa przewiduje wyjątki od powyższej reguły wyrażone w ust. 6-9 ww. artykułu, zgodnie z którymi powyższe zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania do:

1)podatku, o którym mowa w art. 24b (podatek od przychodów z budynków);

2)podatku, o którym mowa w art. 244 (podatek od przekazywanych świadczeń lub mienia);

3)działalności wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r.;

4)przychodów z najmu, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, jego zorganizowana część lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z nimi lub fundacją;

5)sytuacji, gdy fundacja rodzinna w organizacji nie zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie 6 miesięcy od jej powstania, lub też, gdy uprawomocni się postanowienie odmawiające jej zastosowania.

W ocenie Wnioskodawcy, żaden z powyższej opisanych przypadków nie znajdzie zastosowania w stosunku do zbycia Darowanych Aktywów. Zważywszy na fakt, że przepisy przewidują zwolnienie podmiotowe - tj. dotyczące całości przychodów podmiotu nim objętego, z uwzględnieniem powyżej opisanych wyjątków, które pomimo zwolnienia przewidują obowiązek podatkowy w razie spełnienia hipotezy normy wynikającej z wyłączenia zwolnienia.

Podkreślenia wymaga, że art. 5 ust. 1 u.f.r. odwołuje się do „działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców (t.j. w Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.). Działalnością gospodarczą zgodnie z art. 3 tej ustawy jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Z powyższego wynikają 4 przesłanki takiej działalności, które muszą być spełnione łącznie:

- działalność zorganizowana - należy rozumieć jako wykorzystanie konkretnych składników materialnych (np. nieruchomości lub ruchomości) lub składników niematerialnych (np. know-how, dobre imię, prawa na dobrach niematerialnych), które są przez daną osobę łączone w sensie funkcjonalno-gospodarczym w jeden uporządkowany kompleks, zdatny do tego, aby przy jego wykorzystaniu można było uczestniczyć w obrocie gospodarczym. Zewnętrznym przejawem zorganizowania mogą być także działania formalizujące daną działalność, czyniące ją widoczną i rozpoznawalną dla otoczenia (np. otwarcie lokalu usługowego lub zamieszczenie logo działalność zarobkowa - działalność w celu osiągnięcia zysku (Rządowy projekt ustawy - Prawo przedsiębiorców, VIII kadencja, druk sejm. nr 2051, s. 57-58 [za:] A. K. Kruszewski [w:] Prawo przedsiębiorców. Komentarz, red. A. Pietrzak, Warszawa 2019, art. 3.)

- działalność zarobkowa - W piśmiennictwie wskazuje się, że aspekt subiektywny jest związany z celem podmiotu prowadzącego daną działalność, tj. działalnością zarobkową będzie działalność prowadzona z zamiarem osiągnięcia zysków. Podobnie orzecznictwo podnosi, że działalność jest zarobkowa, jeśli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu (zarobku) rozumianego jako nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami (...) Literatura przedmiotu wskazuje, że o zarobkowej działalności można mówić wówczas, gdy jest ona prowadzona na tyle racjonalnie i gospodarnie, że jest w stanie przynosić jakiekolwiek zyski. O kwalifikacji danej aktywności powinno zatem przesądzać kryterium obiektywne, tj. ustalenie, czy dany podmiot faktycznie prowadzi działalność, która obiektywnie może przynosić dochód. Działalność gospodarcza jest bowiem faktem, kategorią o charakterze obiektywnym i nie ma znaczenia okoliczność, że podmiot prowadzący określoną działalność subiektywnie ocenia ją jako inną aktywność (ibidem).

- wykonywana we własnym imieniu - oznacza to zarówno czerpanie przez siebie korzyści z prowadzonej działalności jak i ponoszenie odpowiedzialności za zobowiązania z niej wynikłe.

- wykonywana w sposób ciągły - przesłanka ta oznacza powtarzalność, regularne występowanie, w przeciwieństwie do jednorazowości, sporadyczności, incydentalności.

W konsekwencji więc aby uznać, że dana działalność fundacji rodzinnej wykracza poza zakres przewidziany w art. 5 u.f.r., działalność taka musi wpierw spełniać powyżej opisane przesłanki działalności gospodarczej.

Przyjmując nawet, że zbycie Darowanych Aktywów będzie miało zorganizowany i ciągły charakter, należy podkreślić, że przepisy nie przewidują objęcia opodatkowaniem fundacji w przypadku podjęcia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, a jedynie takiej która wykracza poza zakres dozwolony art. 5 u.f.r.

W ocenie Wnioskodawcy, działalność polegająca na zbyciu zarówno Darowanych Aktywów nie będzie wykraczać poza zakres określony przez art. 5 ust. 1 u.f.r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.f.r. fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r. jest uprawniona do nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Podobnie fundacja może zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 przystępować do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielniach oraz podmiotach o podobnym charakterze i uczestniczyć w nich, co wiąże się również z wniesieniem aportu bądź dopłat.

Podkreślenia wymaga wiec fakt, że art. 5 u.f.r. odrębnie reguluje handel mieniem fundacji, a odrębnie zaś nabywanie i zbywanie papierów wartościowych i praw o podobnym charakterze (które ze swojej natury nabywane są w celu odkupu bądź dalszego zbycia), oraz przystępowania do spółek prawa handlowego.

Jednocześnie ani u.f.r. ani u.p.d.o.p. nie zawierają definicji mienia, papierów wartościowych ani instrumentów pochodnych. Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm., dalej jako: „k.c.”) mieniem jest własność i inne prawa majątkowe, a więc definicją tą objęte są nie tylko rzeczy, ale również prawa w tym prawa dot. uczestnictwa w spółkach kapitałowych czy inne papiery wartościowe lub instrumenty pochodne. Żeby zdefiniować papiery wartościowe i instrumenty finansowe należy pomocniczo przyjąć definicję zawartą ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 646 ze zm.), w myśl, której, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to (art. 3 pkt 1 tejże ustawy):

a)akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

W przypadku zaś instrumentów pochodnych rozumie się przez to rozumie się przez to (art. 2 pkt 28a tejże ustawy): opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Jakkolwiek więc Darowane Aktywa mieścić się będą w definicji mienia, do którego odnosi się art. 5 ust. 1 pkt 1 u.f.r. to dla zastosowania zwolnienia podatkowego nie ma znaczenia fakt czy zostały one nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, czy też nie. Tak długo bowiem, jak aktywami tymi będą papiery wartościowe, instrumenty pochodne czy prawa o podobnych charakterze to w przypadku ich zbycia stosować się będzie art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.

Wpisuje się to zresztą w charakter inwestowania w tego typu składniki mienia. Często nabywa się je na określony czas w celach wyłącznie spekulacyjnych (zakładając z góry ich zbycie w przypadku wzrostu wartości), czy też jako element dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. Płynność - rozumiana jako łatwość nabycia i zbycia - jest więc immanentną cechą papierów wartościowych i instrumentów pochodnych. Jeżeli np. portfelem inwestycyjnym zarządza dom maklerski w ramach usługi zarządzania aktywami to niejednokrotnie na ten dom maklerski jest zdelegowane decydowanie o bieżącym składzie portfela inwestycyjne i dokonywaniu korekt (poprzez zakup/sprzedaż walorów), w zależności od bieżącej sytuacji na rynkach finansowych. Innymi słowy, w obrót papierami wartościowymi (i innymi podobnymi) niejako wpisane są zmienności i zarabianie na zmianie wartości nabywanych walorów.

W konsekwencji przyjęcie wykładni przepisów innej niż wyżej wskazana prowadziłoby do braku możliwości aktywnego zarządzania majątkiem fundacji rodzinnej - jeżeli w jego skład wchodzą papiery wartościowe, instrumenty pochodne czy też prawa o podobnym charakterze. Byłoby to zaś sprzeczne z celami, dla których ustawodawca powołał te fundacje (art. 2 ust. 2 u.f.r.: Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów).

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od osób prawnych w razie zbycia zarówno Darowanych Aktywów, niezależnie od tego czy zostały one nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia, jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną darowizny w postaci akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) darowanych przez fundatora, po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 1, iż planowana darowizna akcji w spółce prawa handlowego (Darowane Aktywa) dokonana przez Fundatora na rzecz Fundacji będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop po stronie Fundacji. W związku z tym Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem darowizny.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości  zakresie pytania nr 2, dotyczących ustalenia, czy przychód osiągnięty ze zbycia Darowanych Aktywów będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, wskazać należy, że dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając bowiem na względzie przepis art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. czy spółce akcyjnej nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Wobec powyższego, zdaniem Organu, odpłatne zbycie (sprzedaż) akcji w spółce prawa handlowego darowanych fundacji na podstawie darowizny mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

Mając na względzie powyższe, po stronie Fundacji Rodzinnej sprzedaż akcji w spółce prawa handlowego darowanych fundacji na podstawie darowizny nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ przychód uzyskany ze sprzedaży tych akcji będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.   Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).