Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.472.2023.1.DD
Temat interpretacji
Czy od wypłacanej do X SA dywidendy/zaliczki na dywidendę, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 15 października 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaną do X SA dywidendą/zaliczką na dywidendę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pan MŁ oraz jego żona Pani IŁ są wspólnikami w spółce X spółka jawna (dalej: „X SPJ”). Pan MŁ oraz Pani IŁ uczestniczą w zyskach i stratach X SPJ w stosunku po 50%. Ponadto, Pan MŁ i Pani IŁ są mniejszościowymi udziałowcami we Wnioskodawcy, tj. w Y SPZOO. Większościowym udziałowcem w Y SPZOO jest X SPJ, tj. X SPJ posiada ok. 99,99% ogółu udziałów (1 936 678 udziałów na 1 936 778 wszystkich udziałów; pozostałe 100 udziałów posiadają Pan MŁ i Pani IŁ).
Y SPZOO jest spółką operacyjną prowadzącą działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie produkcji blaszanych pokryć dachowych i elewacyjnych.
Obecnie, rozważane jest przeprowadzenie reorganizacji ww. grupy podmiotów. Zasadniczym celem reorganizacji jest umożliwienie wprowadzenia X SPJ na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie (dalej: „GPW”).
Mając na uwadze przyjęte założenia, w pierwszej kolejności planowana jest zmiana formy prawnej X SPJ poprzez jej przekształcenie ze spółki jawnej w spółkę akcyjną (dalej: „X SA”). Forma prawna spółki akcyjnej umożliwi wprowadzenie akcji powstałych wskutek przekształcenia na GPW i/lub emisję nowych akcji, które zostaną wprowadzone na GPW.
Kolejno, Pan MŁ oraz Pani IŁ zamierzają założyć fundację rodzinną (dalej: „Fundacja Rodzinna”), w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej: „UFR”). Do Fundacji Rodzinnej zostaną wniesione przez Pana MŁ i Panią IŁ akcje X SA.
W efekcie planowanych działań, Fundacja Rodzinna stanie się akcjonariuszem w X SA, a Pan MŁ oraz Pani IŁ fundatorami oraz beneficjentami Fundacji Rodzinnej. Podmiotem wprowadzającym akcje X SA na GPW będzie Fundacja Rodzinna.
Z uwagi na nową strukturę ww. grupy podmiotów, Y SPZOO będzie wypłacać dywidendy/zaliczki na dywidendy do X SA. Na moment wypłaty dywidendy/zaliczki na dywidendę z Y SPZOO do X SA, X SA będzie bezpośrednio posiadać co najmniej 10% udziałów w kapitale zakładowym Y SPZOO na podstawie prawa własności przez nieprzerwany okres dwóch lat liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA / względnie okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów Y SPZOO liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA upłynie po dniu dokonania wypłaty.
Jednocześnie, w związku z wniesieniem akcji X SA do Fundacji Rodzinnej, X SA będzie wypłacała dywidendy/zaliczki na dywidendy do Fundacji Rodzinnej.
Zarówno X SA, jak i Y SPZOO będą miały swoją siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będą podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (tj. będą rezydentami podatkowymi, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT).
Istotny element opisu zdarzenia przyszłego zawarty został również we własnym stanowisku w sprawie gdzie wskazaliście Państwo, że X SA nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Pytanie
Czy od wypłacanej do X SA dywidendy/zaliczki na dywidendę, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, nie będziecie Państwo zobowiązani do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika od dywidendy/zaliczki na dywidendę wypłacanej do X SA, ponieważ przedmiotowa wypłata będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.
Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z udziału w zyskach osób prawnych stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy.
Jak stanowi z kolei art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Jednocześnie, w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT przewidziano zwolnienie od podatku CIT m.in. dla tych dochodów (przychodów) z dywidend, dla których spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 22 ust. 4a Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada co najmniej 10% udziałów (akcji) w spółce wypłacającej te należności nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Jak wynika kolejno z art. 22 ust. 4b Ustawy o CIT, powyższy warunek uważa się za spełniony także w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).
Ponadto, należy zauważyć, że w świetle art. 22 ust. 4d Ustawy o CIT opisane powyżej zwolnienie podatkowe stosuje się:
1) jeżeli posiadanie udziałów wynika z tytułu własności;
2) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów posiadanych na podstawie tytułu:
a) własności;
b) innego niż własność, pod warunkiem, że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym:
1) podmiotem wypłacającym dywidendę będzie Y SPZOO – a więc spółka posiadająca swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) podmiotem uzyskującym przychody z dywidendy będzie X SA – a więc spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) X SA będzie posiadać na podstawie prawa własności bezpośrednio co najmniej 10% udziałów w kapitale zakładowym Y SPZOO przez okres co najmniej 2 lat liczonych od momentu przekształcenia X SPJ w X SA do momentu wypłaty / względnie okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania co najmniej 10% udziałów liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA upłynie po dniu dokonania wypłaty;
4) X SA nie będzie korzystać również ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje, w odniesieniu do wypłacanej przez Y SPZOO na rzecz X SA, dywidendy/zaliczki na dywidendę, wszystkie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT zostaną spełnione, co oznacza, że objęte pytaniem płatności dywidendowe będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika od dywidendy/zaliczki na dywidendę wypłacanej do X SA.
Wskazane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z 22 maja 2023 r. 0111-KDIB1-1.4010.257.2023.1.KM, gdzie Dyrektor KIS potwierdził, że wypłata dywidendy z polskiej spółki kapitałowej do innej spółki kapitałowej korzysta ze zwolnienia CIT.
Jednocześnie, należy podkreślić, że obowiązki płatnika mają charakter wtórny wobec zobowiązania ciążącego na podatniku, tj. płatnik nie jest zobowiązany do poboru podatku, jeśli dana należność jest zwolniona z CIT. Tym samym, skoro spełnione będą wszystkie warunki dla zwolnienia ww. płatności na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika.
Ww. stanowisko znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie, gdzie wskazuje się, że Obowiązki płatnika są bowiem kwestią wtórną wobec ewentualnego zobowiązania podatnika. Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez płatnika nie powstanie zatem, jeśli sam podatnik nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku, np. z powodu zwolnienia podatkowego (...) (wyrok NSA z 27 września 2017 r. sygn. akt II FSK 2284/15)
Należy także zaznaczyć, że ze względu na fakt, że wypłata dywidendy/zaliczki na dywidendę będzie miała miejsce pomiędzy polskimi rezydentami podatkowymi, to w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania tzw. procedura pay refund opisana w art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT. Taki wniosek jednoznacznie wynika z art. 26 ust. 2eb Ustawy o CIT, który stanowi, że ust. 2e nie stosuje się do podmiotów będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, a więc do odbiorców, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi. Biorąc zatem pod uwagę, że X SA (odbiorca płatności dywidendowych) będzie polskim rezydentem podatkowym, to w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania ww. procedura pay & refund.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od dywidend/zaliczek na dywidendy wypłacanych do X SA.
Końcowo – niejako na marginesie ww. merytorycznych rozważań – Wnioskodawca zaznacza, że w jego ocenie brak opodatkowania dywidendy/zaliczki na dywidendę w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku powinien być tzw. oczywistym wnioskiem. Niemniej jednak, ze względu na istotność planowanej transakcji intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie ww. stanowiska w drodze oficjalnej (urzędowej) interpretacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT,
za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 ww. ustawy,
podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Jednakże zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,
zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
W myśl art. 22 ust. 4b cytowanej ustawy,
zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.
Zgodnie z art. 22 ust. 4d ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:
1) jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;
2) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:
a) własności,
b) innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.
Ponadto, należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 22c ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym
przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:
1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.
Powołane przepisy art. 22 ust. 4-4b ustawy o CIT, wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych dywidend wyrażonej w art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy statuujące zwolnienia od opodatkowania należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowana jest zmiana formy prawnej X SPJ poprzez jej przekształcenie ze spółki jawnej w spółkę akcyjną (dalej: „X SA”). Z uwagi na nową strukturę, będziecie Państwo wypłacać dywidendy/zaliczki na dywidendy do X SA. Na moment wypłaty dywidendy/zaliczki na dywidendę przez Państwa do X SA, X SA będzie bezpośrednio posiadać co najmniej 10% udziałów w Państwa kapitale zakładowym, na podstawie prawa własności przez nieprzerwany okres dwóch lat liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA / względnie okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania Państwa udziałów liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA upłynie po dniu dokonania wypłaty.
Zarówno X SA, jak i Państwo będziecie mieli swoją siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będziecie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (tj. będziecie rezydentami podatkowymi, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT).
X SA nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy od wypłacanej do X SA dywidendy/zaliczki na dywidendę, będziecie Państwo zobowiązani do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika.
Warunkiem zwolnienia od podatku dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spełnienie przez uzyskującego dywidendę (zaliczkę na poczet dywidendy) jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT.
Wskazać należy, że w świetle przepisu art. 22 ust. 4b ustawy o CIT, wymóg nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce dokonującej wypłat z tytułów określonych w art. 22 ust. 1 ustawy nie musi być spełniony w dacie dokonywania tych wypłat. Dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych korzysta ze zwolnienia również w sytuacji, gdy uzyskujący go podatnik posiada wymagany procent udziałów (akcji) przez okres krótszy niż dwa lata, o ile stan ten nie ulegnie zmianie do momentu upływu wymaganego okresu dwóch lat. Z takim przypadkiem możemy mieć do czynienia w niniejszej sprawie. Z wniosku wynika bowiem, że na moment wypłaty dywidendy/zaliczki na dywidendę przez Państwa do X SA, X SA będzie bezpośrednio posiadać co najmniej 10% udziałów w Państwa kapitale zakładowym, na podstawie prawa własności przez nieprzerwany okres dwóch lat liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA / względnie okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania Państwa udziałów liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA upłynie po dniu dokonania wypłaty.
Zatem, z uwagi na powyższe, a także z uwagi na fakt, że spełnione będą inne warunki formalnoprawne wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, tj.:
- podmiotem wypłacającym dywidendę będzie Y SPZOO – a więc spółka posiadająca swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- podmiotem uzyskującym przychody z dywidendy będzie X SA – a więc spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
- X SA będzie posiadać na podstawie prawa własności bezpośrednio co najmniej 10% udziałów w kapitale zakładowym Y SPZOO przez okres co najmniej 2 lat liczonych od momentu przekształcenia X SPJ w X SA do momentu wypłaty / względnie okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania co najmniej 10% udziałów liczony od momentu przekształcenia X SPJ w X SA upłynie po dniu dokonania wypłaty;
- X SA nie będzie korzystać również ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,
to w konsekwencji należy zgodzić się z Państwem, że nie będziecie Państwo zobowiązani do poboru podatku dochodowego od osób prawnych w charakterze płatnika od dywidendy/zaliczki na dywidendę wypłacanej do X SA, ponieważ przedmiotowa wypłata będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).