Interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.536.2023.2.MK
Temat interpretacji
1. Czy (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może stosować do uzyskiwanych przychodów stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych? 2. Czy wybór przedłużonego roku podatkowego rozpoczynającego się w II półroczu 2023 r. - tj. w okresie od 8 lipca 2023 do 31 grudnia 2024 r., nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych za cały wybrany przedłużony rok podatkowy?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka może stosować do uzyskiwanych przychodów stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych oraz czy wybór przedłużonego roku podatkowego rozpoczynającego się w II półroczu 2023 r. - tj. w okresie od 8 lipca 2023 do 31 grudnia 2024 r. nie pozbawi Spółki prawa do 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych za cały wybrany przedłużony rok podatkowy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 listopada 2023 r. (wpływ 28 listopada 2023 r.).
Opis stanu faktycznego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została utworzona na podstawie umowy Spółki z dnia (…). W KRS została zarejestrowana w dniu (…) 2023 r. pod numerem (…), pod adresem (…). Spółkę utworzyło (…) wspólników. Kapitał zakładowy wynosi (…) zł.
Przedmiotem działalności spółki jest:
-PKD 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych,
-PKD 45.11.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek,
-PKD 46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
-PKD 46.23.Z Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt,
-PKD 46.32.Z Sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów z mięsa,
-PKD 47.22.Z Sprzedaż detaliczna owoców i warzyw prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
-PKD 47.79.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
-PKD 49.41.Z Transport drogowy towarów,
-PKD 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
-PKD 77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy PKD 46.23.Z.
Spółka z mocy prawa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jako rok podatkowy wybrała przedłużony rok podatkowy t.j. okres od rejestracji w KRS do 31 grudnia 2024 r. Przy tworzeniu spółki nie naruszono przesłanek negatywnych wyłączających możliwość opodatkowania przychodów 9% stawką CIT określonych w art. 19 ust. 1c u.p.d.o.p.
Spółka nie została utworzona:
1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników,
2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą,
3. w wyniku wniesienia przez osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej i wnioskodawcę na poczet kapitału uprzednio prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, z zastosowaniem odpowiednio przepisy art. 14 u.p.d.o.p.,
4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,
5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 u.p.d.o.p.
Co oznacza, że utworzenie Spółki z o.o. nastąpiło bez naruszenia przepisu art. 8 ust. 1a (winno być art. 19 ust. 1a) u.p.d.o.p. wyłączającego możliwość opodatkowania wg stawki 9%. Rok podatkowy został określony jako przedłużony, w okresie od 8 lipca 2023 r. (dnia rejestracji spółki) do 31 grudnia 2024 r.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Przewidywana wartość przychodu (ogółem) w przedłużonym roku podatkowym, w którym spółka zamierza stosować 9% stawkę podatku przekroczy wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Spółka posiada rok podatkowy w przedziale od 8 lipca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie ma rozbieżności pomiędzy datą umowy spółki – 7 lipca 2023 r., a datą 8 lipca 2023 r. wskazaną jako początkowy dzień roku podatkowego, ponieważ spółka została zarejestrowana w KRS 8 lipca 2023 r. Wpis taki ma charakter konstytutywny co oznacza, że z dniem tym /8 lipca 2023 r./ spółka funkcjonuje w obrocie gospodarczym i w dniu tym rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej.
Pytania
1.Czy (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może stosować do uzyskiwanych przychodów stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych?
2.Czy wybór przedłużonego roku podatkowego rozpoczynającego się w II półroczu 2023 r. - tj. w okresie od 8 lipca 2023 do 31 grudnia 2024 r., nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych za cały wybrany przedłużony rok podatkowy?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Wnioskodawca uważa, że Spółka będzie mogła korzystać ze stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych przy zachowaniu wskazanego stanu faktycznego. Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest z wyjaśnieniem zamieszczonym na stronie gov.pl - Serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy, dotyczącym możliwości stosowania 9% stawki CIT.
2. Wnioskodawca uważa, że możliwość stosowania 9% stawki CIT dotyczy całego roku podatkowego. Przepis art. 8 ust. 2a u.p.d.o.p. dopuszcza możliwość ustanowienia roku podatkowego nie pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, z zastrzeżeniem iż ma się on rozpoczynać w II półroczu roku, w którym rozpoczyna się działalność i może trwać do 31 grudnia roku następnego. W niniejszej sprawie od 8 lipca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. Zatem, inne kwestie w tym pozostałe warunki dotyczące opodatkowania ryczałtem, wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy CIT:
W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Według art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:
Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 19 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że przy tworzeniu spółki nie naruszono przesłanek negatywnych określonych w art. 19 ust. 1c ustawy o CIT, ani też wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT, zatem wyłącznie te na gruncie analizowanej sprawy nie znajdują zastosowania.
Wskazano także, że Spółka wybrała przedłużony rok podatkowy obejmujący okres od rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność (okres 8 lipca 2023 r. – 31 grudnia 2024 r.), co jest dopuszczalne przez ustawodawcę na podstawie powołanego na wstępie art. 8 ust. 2a ustawy o CIT.
Stwierdzić należy, że wybór przedłużonego roku podatkowego na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o CIT nie stanowi przesłanki negatywnej dla zastosowania stawki podatki w wysokości 9%.
Jednakże na gruncie analizowanej sprawy spółka nie będzie uprawniona do stosowania stawki podatku w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro, o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).
Z uzupełnienia wniosku wynika, że wartość przychodu (ogółem) w przedłużonym roku podatkowym przekroczy kwotę odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego.
Skoro w Państwa roku podatkowym (okres 8 lipca 2023 r. – 31 grudnia 2024 r.) zostanie przekroczony limit uprawniający do zastosowania 9% stawki podatku wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, to w takim przypadku Spółka nie będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki podatku, w konsekwencji stawka podatku dla Spółki będzie wynosić 19%.
Jednocześnie należy zauważyć, że w przepisach nie przewidziano możliwości proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy. Gdyby wolą ustawodawcy było takie postępowanie wprost by na to wskazał, jak w przypadku np. przepisów art. 15c ust. 14 pkt 1, art. 15e ust. 12, art. 25 ust. 6a, art. 26 ust. 2i bądź art. 28j ust. 12 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, że Spółka nie jest uprawniona do stosowania 9% stawki podatku, w przypadku przekroczenie w przedłużonym roku podatkowym przychodu w wysokości 2 000 000 euro.
Z uwagi na powyższe Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).