Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.511.2023.3.BS
Temat interpretacji
Czy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia wskazanych we wniosku opłat.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia wskazanych we wniosku opłat.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca działa w formie prawnej jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest polskim podatnikiem podatku dochodowego (przypis Organu) od osób prawnych oraz ma zamiar świadczyć usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotem działalności spółki są szeroko rozumiane usługi z branży IT. Obecnie spółka zastanawia się nad rozpoczęciem świadczenia usługi, której skutki podatkowe są przedmiotem niniejszej interpretacji.
Wnioskodawca jest operatorem strony internetowej, na której prowadzony będzie serwis internetowy administrowany przez Wnioskodawcę. Ideą serwisu internetowego będzie zainteresowanie potencjalnych użytkowników sieci internetowej (dalej: „Użytkownicy”) treściami (przede wszystkim - profil benficjenta wraz z informacją (...), a w ramach informacji w tym profilu znajdują się (...) - dalej: „Informacje”), jakie umieszczane będą na nim przez zarejestrowanych użytkowników serwisu (dalej: „Beneficjentów”). W założeniu informacje mają skłonić Użytkowników m.in. do zainteresowania się (...) Główną funkcjonalnością serwisu oprócz (...) będzie możliwość (...).
Zgodnie z regulaminem celem Platformy jest umożliwienie otrzymywania przez Beneficjentów, dobrowolnych Wpłat dokonywanych przez Wpłacających. Korzystanie z Platformy nie polega na organizowaniu zbiórek pieniężnych, a jedynie stwarza możliwości technicznego przekazywania Wpłat wskazanym przez Wpłacających Beneficjentom.
Prawo do zarejestrowania się i publikacji Informacji przez Beneficjenta nie stanowi samo w sobie odpłatnej usługi, wymaga natomiast akceptacji regulaminu serwisu. Po rejestracji, beneficjent może publikować w Serwisie (w przypisanym mu miejscu - w swoim koncie) treści, które same w sobie nie przyniosą żadnych świadczeń na jego rzecz, o ile Informacje te są zgodne z zaakceptowanym regulaminem. Korzystanie z serwisu, poza szczególnymi czynnościami wskazanymi poniżej, przez Beneficjentów oraz Użytkowników jest bezpłatne (nie jest odpłatną usługą) a Wnioskodawca nie będzie pobierał opłaty z tytułu tego rodzaju czynności realizowanych przez Beneficjentów lub Użytkowników. W szczególności bezpłatna będzie publikacja informacji, przeglądanie Informacji, rejestracja kont Beneficjenta lub Użytkowników, wpłaty środków pieniężnych przez Użytkowników lub przechowywanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wpłatami dokonanymi przez Użytkowników.
W ramach akceptacji regulaminu, Beneficjent będzie zobowiązany akceptować cennik czynności, z którymi związana będzie opłata, tj. dokument określający ceny należne Operatorowi z tytułu Usług świadczonych w ramach Platformy. Akceptacja regulaminu, w tym cennika odbywa się w chwili rejestracji konta na serwisie. Następnie Beneficjent po zalogowaniu się i zweryfikowaniu swojej tożsamości (w tym po rejestracji konta i akceptacji regulaminu Serwisu), uzyska prawo do publikacji Informacji w Serwisie a także do przyjmowania przez Wnioskodawcę na jego rzecz wpłat dokonywanych ze strony Użytkowników. Natomiast Użytkownicy, po akceptacji Regulaminu, uprawnieni będą do przeglądania treści serwisu, zapoznania się z Informacjami Beneficjentów, nawiązania z nimi kontaktu a dodatkowo - do przekazywania Beneficjentom wpłat o nieokreślonej wysokości nie wyższej niż kwota ustalona Regulaminem.
Jedyną odpłatną usługą, jaka wynikać będzie z korzystania z Serwisu będzie techniczne umożliwienie przekazywania płatności pomiędzy Użytkownikami a Beneficjentem.
Realizacja czynności dążących do odpłatnego przekazania środków na rachunek Beneficjenta wyglądać będzie następująco:
a) jeśli Użytkownik zdecyduje się dokonać płatności - po wyborze odpowiedniej opcji na serwisie uzyska przekierowanie do systemu płatniczego, w którym wybierze odpowiadającą mu formę dokonania wpłaty - czynność ta nie powoduje powstania jakichkolwiek opłat,
b) wpłata dokonana będzie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, przy czym zostanie ona przyporządkowana w jednoznaczny sposób konkretnemu beneficjentowi,
c) środki przyporządkowane będą Beneficjentowi, ale w okresie między ich wpłatą przez Użytkowników a zleceniem przez Beneficjenta ich wypłaty na jego rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie mógł nimi swobodnie dysponować, środki zgromadzone na rachunku Wnioskodawcy nie podlegają oprocentowaniu,
d) Wnioskodawca nie ingeruje w wysokość wpłat, jakie Użytkownicy będą przekazywali na rzecz Beneficjentów, jest to samodzielna decyzja Użytkownika, uzgodniona z Beneficjentem (w związku z ewentualnymi stosunkami prawnymi, jakie będą ich wiązać),
e) z tytułu przechowania środków pomiędzy datą wpłaty przez Użytkownika a datą wypłaty przez Beneficjenta Wnioskodawca nie pobierze żadnej opłaty; nie ma znaczenia długość okresu przechowania środków na rachunku Wnioskodawcy,
f) odpłatność wystąpi wyłącznie z tytułu technicznego umożliwienia przekazywania płatności na rachunek Beneficjenta (z tytułu dokonania transferu środków) w momencie dokonania dyspozycji przelewu na rachunek Beneficjenta (wypłaty środków); wysokość opłaty będzie pobierana w następujący sposób:
- Wnioskodawca pobiera prowizję w wysokości określonej Cennikiem; prowizja jest wymagalna i pobierana w momencie zlecenia dokonania przez Beneficjenta wypłaty środków zgromadzonych na jego rzecz;
- Wnioskodawca pobierać będzie dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków). Wynagrodzenie przysługuje zgodnie z Cennikiem, jest wymagalne i pobierane z wypłacanych środków w momencie zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków lub w momencie realizacji innej Usługi dodatkowej.
Wnioskodawca w dniu uruchomienia serwisu będzie wpisany do rejestru dostawców usług płatniczych i wydawców pieniądza elektronicznego w charakterze Małej Instytucji Płatniczej przez Komisję Nadzoru Finansowego, w związku z tym działalność Operatora podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. W efekcie opłaty wynikać będą z usług płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Zlecenie wypłaty środków lub wszystkie inne czynności wynikające z cennika mogą wystąpić w dowolnym momencie poprzez złożenie dyspozycji do ich przeprowadzenia przez Beneficjenta. Zlecenie nie jest związane z konkretną wpłatą ze strony Użytkownika, tzn. Beneficjent może otrzymać wiele wcześniejszych wpłat i dokonać jednej wypłaty poprzez złożenie jednej dyspozycji wypłaty lub dokonywać wielu wypłat środków. Zgodnie z warunkami regulaminu, realizacja przelewu następuje w terminie nie dłuższym niż 3 (trzy) dni robocze od momentu zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków.
Od momentu uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy, Użytkownik nie będzie posiadał możliwości, aby środki zostały mu zwrócone - wpłata na rzecz Wnioskodawcy (na rachunek Wnioskodawcy) jest wpłatą definitywną.
Korzystanie z serwisu oraz transfer środków między Użytkownikami a Wnioskodawcą są wyłącznie czynnościami pobocznymi, służącymi Wnioskodawcy wyłącznie w celu umożliwienia świadczenia usług o charakterze jednorazowym, tj. usług dokonania transferu środków pomiędzy Wnioskodawcą a Beneficjentem lub innych jednorazowych usług związanych z wypłatą środków określonych cennikiem.
Dopuszczalnym jest, aby stosunek prawny, z jakiego dokonywana jest płatność, wynikała z czynności zrealizowanej (lub z umowy zawartej) poza platformą. W efekcie użytkownik nie musi być zainteresowany zawarciem stosunku prawnego za pośrednictwem platformy, a jedynie wpłata dokonywana jest z użyciem Platformy na rzecz Beneficjenta. Może się zatem zdarzyć, że Beneficjent otrzyma środki z tytułu rozliczenia jakiejś nieokreślonej umowy lub stosunku prawnego i będzie to także dobrowolna wpłata zgodnie z regulaminem, która nie jest jednak formą darowizny związanej z prezentacją treści w serwisie.
Usługa Wnioskodawcy nie wynika również z czynności przechowania. Faktycznie środki pieniężne są w posiadaniu Wnioskodawcy i przechowuje je niemniej nie pobiera z tego tytułu opłat. W efekcie niezależnie od tego, jak długo środki znajdować się będą w dyspozycji Wnioskodawcy, nie pobierze on prowizji lub innej formy opłaty z tego tytułu. Przechowanie środków pieniężnych następuje wyłącznie w celu ostatecznego doprowadzenia przez strony do wypłaty środków, co po stronie Wnioskodawcy powoduje naliczenie procentowej opłaty (w efekcie im wyższa kwota jest przedmiotem wypłaty - tym wyższa będzie kwota prowizji). Zaznacza się, że prowizja jest stała i nie zależy w żaden sposób od długości przechowywania środków lub formy, w jakiej dochodzi do ich wypłaty.
Wprowadzanie powyższych odpłatnych czynności (usług) w związku z wprowadzaniem serwisu spowodowały, że Wnioskodawca powziął wątpliwość co do daty, w której powinien czynności rozliczyć w aspekcie podatkowym.
Pytanie
Czy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia ww. opłat?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu realizowania usługi wypłaty środków na rzecz Beneficjenta występuje po stronie Wnioskodawcy w dniu pobrania prowizji z tytułu realizowania usługi, tj. w dniu potrącenia tej opłaty ze środków Beneficjenta. Powyższe oparte jest na następującej wykładni przepisów prawa. Jednocześnie wpłata środków przez Użytkowników stanowi wyłącznie czynność techniczną, która nie powoduje powstanie przychodu dla Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2022 r. poz. 2587 ze zm.) - dalej „ustawa”, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
-wystawienia faktury albo
-uregulowania należności.
Zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Zgodnie z art. 12 ust. 3d ustawy, przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Odpłatna usługa transferu (przekazu) bankowego świadczona będzie w sposób wynikający z regulaminu zaakceptowanego przez Beneficjenta. Zgodnie z regulaminem świadczenia usług:
- prowizja jest wymagalna i pobierana w momencie zlecenia dokonania przez Beneficjenta wypłaty środków zgromadzonych na jego rzecz;
- Wnioskodawca pobierać będzie dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków). Wynagrodzenie przysługuje zgodnie z Cennikiem, jest wymagalne i pobierane z wypłacanych środków w momencie zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków lub w momencie realizacji innej Usługi dodatkowej;
- realizacja przelewu następuje w terminie nie dłuższym niż 3 (trzy) dni robocze od momentu zlecenia przez Beneficjenta wypłaty środków.
W efekcie każdorazowo naliczenie i pobranie wynagrodzenia nastąpi przed zakończeniem usługi, tj. przed dokonaniem transferu (przekazu) środków na rzecz Beneficjenta. W efekcie zastosowanie winna znaleźć zastosowanie reguła wynikająca z art. 12 ust. 3a, zgodnie z którą przychód nie może zostać ustalony później niż uregulowanie należności - co w przypadku Wnioskodawcy równe winno być dacie pobrania prowizji lub innej opłaty (potrącenia ich) z rachunku Beneficjenta.
Niemniej dla pełnej jednoznaczności ustalenia tej daty, decydującym będzie określenie daty wykonania (zakończenia) usługi.
W szczególności Wnioskodawca przyjmuje, że świadczona usługa wykonywana jest jednorazowo i nie ma związku z innymi czynnościami wynikającymi z działań pomiędzy Użytkownikami a Beneficjentem z użyciem Serwisu oraz z samym przyjęciem środków pieniężnych na rzecz Beneficjenta przez Wnioskodawcę. W szczególności nie można mówić zdaniem Wnioskodawcy o usłudze kompleksowej dla której prowizja lub opłata dodatkowa stanowią jakąkolwiek formę wynagrodzenia.
Aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego.
W przypadku Wnioskodawcy nie da się podejmowanych przez Beneficjenta aktywności, do których przeznaczony jest serwis uznać za usługi pomocnicze. Nie mają one na celu realizacji świadczenia zasadniczego, tj. transferu środków, lecz są one czynnościami zupełnie niezwiązanymi z transferem. Cel prezentacji Informacji przez Beneficjenta na serwisie nie ma na celu prowadzenia transferu środków, lecz ewentualnie ich uzyskanie - czy to poprzez serwis czy w innej dowolnej formie. Odpowiednio przyjmowanie wpłat dokonywanych na rzecz Beneficjenta przez Użytkowników nie służy samo w sobie jako metoda do przeprowadzenia usługi transferu (wypłaty) tych środków, lecz są czynnością niezależną - środki mogą być przechowywane, mogą być rozdysponowane w dowolny środek a jedną z form może być ich wypłata (transfer).
Pojedyncza czynność traktowana jest jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.
Odnosząc takie rozumienie zależności czynności pomocniczej do czynności głównej należy wskazać, że bez wpłaty środków przez Użytkowników nie może nastąpić usługa ich transferu na rzecz Beneficjenta. Niemniej jednak nie ma powiązania pomiędzy wcześniejszą wpłatą środków pieniężnych, a ich transferem w znaczeniu dosłownym - wpłata nie ma bowiem na celu przeprowadzenia usługi transferu środków, lecz jej celem jest realizacja umowy jaka łączy Użytkownika z Beneficjentem (umowy na której zawarcie i obowiązywanie Wnioskodawca nie ma wpływu i w którą w żaden sposób nie ingeruje).
Ani wpłata ani przechowanie środków do momentu wypłaty nie stanowią usług odpłatnych, są po prostu czynnościami, które serwis umożliwia użytkownikom i beneficjentom podobnie jak ma to miejsce w stosunku do publikacji Informacji na Serwisie. Dopuszczalnym byłaby również publikacja treści bez opcji wpłat na rzecz Beneficjenta.
Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96 stwierdzając, że: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.
Odnosząc się do zagadnienia będącego przedmiotem wniosku, wskazać również należy, że:
- w wyroku TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen, Trybunał wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, że każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie Trybunału, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (pkt 20 wyroku). Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa (lub więcej) świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (punkt 22 wyroku),
- w wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP Trybunał wskazał, że aby móc uznać, że ogół świadczeń zapewnianych przez wynajmującego najemcy stanowi jedno świadczenie, należy zbadać czy wykonywane świadczenia stanowią jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy też obejmują one świadczenie główne, względem którego pozostałe świadczenia mają charakter dodatkowy (pkt 22 wyroku).
Charakter danego świadczenia należy oceniać biorąc pod uwagę punkt widzenia nabywcy oraz cechy charakterystyczne tego świadczenia (vide: wyrok TSUE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service srl, ECLI:EU:C:2008:108, pkt 51-53; z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro, ECLI:EU:C:2009:365, pkt 17-19 oraz z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV, ECLI:EU:C:2009:722, pkt 36-38).
Jak wskazał natomiast Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 18 sierpnia 2023 r., Znak: 0111-KDSB1-1.440.153.2023.4.MC: „świadczenie kompleksowe ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy, dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej), niezależnie opodatkowane świadczenia”.
Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie zamierza publikacji treści, możliwości przeprowadzenia wpłat na rzecz Beneficjentów czy też przechowywania środków traktować jako formy usługi, za którą należy się wynagrodzenie. Opłaty za transfer będą zatem uniezależnione w pełni od innych czynności na serwisie, bez znaczenia dla wysokości tych opłat pozostanie również długość przechowywania środków oraz ich wysokość. W efekcie Wnioskodawca nie łączy tych czynności wynikających z kontaktu i z działań pomiędzy Beneficjentem a Użytkownikami z czynnościami, które mają być odpłatnymi w stosunkach między nim a Beneficjentem.
W efekcie przychód łączony jest wyłącznie z uzyskaniem wynagrodzenia (pobraniem go poprzez potrącenie) w związku ze złożeniem dyspozycji przelewu środków na rzecz Beneficjenta, o czego potwierdzenie Wnioskodawca niniejszym wnosi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 12 ust. 3a ustawy o CIT. Stanowi on, że:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1)wystawienia faktury albo
2)uregulowania należności.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta za który wynagrodzeniem będzie prowizja lub opłata dodatkowa powstaje u Wnioskodawcy w dacie potrącenia ww. opłat.
Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że art. 12 ust. 3a ustawy o CIT określa, w którym momencie przychód powinien być uznany za należny, w przypadku wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi, lub częściowego wykonania usługi, wskazując jednocześnie, że przychód podatkowy powinien być rozpoznany najpóźniej w dniu wystawienia faktury, albo otrzymania należności.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na zlecenie Beneficjenta zobowiązany będzie przelać przyporządkowane do niego środki na jego rachunek bankowy, Wnioskodawca za przekazanie środków na rachunek Beneficjenta pobierze prowizję lub dodatkowe wynagrodzenie tytułem drugiej i każdej kolejnej wypłaty środków dokonywanej przez Beneficjenta w ciągu 30 dni lub tytułem innych usług dodatkowych (związanych z wypłatą środków) w wysokości określonej Cennikiem.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że przychód podatkowy z tytułu otrzymanego wynagrodzenia w postaci prowizji lub opłaty dodatkowej za usługi transferu (przelewu) środków na rachunek Beneficjenta powstanie u Wnioskodawcy w momencie najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w art. 12 ust. 3a ustawy o CIT. We wniosku wskazano, że w efekcie każdorazowo naliczenie i pobranie wynagrodzenia nastąpi przed zakończeniem usługi, tj. przed dokonaniem transferu (przekazu) środków na rzecz Beneficjenta. Skoro zatem naliczenie i pobranie nastąpi przed zakończeniem usługi, to momentem powstania przychodu będzie data pobrania prowizji lub dodatkowej opłaty, która jest dokonywana w momencie potrącenia jej z rachunku Beneficjenta.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).