Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.508.2023.2.JF
Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych który dotyczy ustalenia, czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu:
- wyrażenia zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jest prawidłowe;
- spodziewanych kilkuletnich utrudnień i uciążliwości związanych z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków Porozumienia będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 listopada 2023 r. (wpływ 28 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) roku Wspólnota Mieszkaniowa (…) (dalej: Wspólnota Mieszkaniowa) zawarła z A. sp. z o.o. (dalej. Inwestor) Porozumienie Warunkowe, które zostało zawarte m.in. pod następującymi warunkami:
a)podjęcia przez Wspólnotę Mieszkaniową:
- uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Wspólnotę Mieszkaniową Porozumienia i udzielenia Zarządowi Wspólnoty Mieszkaniowej pełnomocnictwa do jego zawarcia;
- uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie Inwestorowi prawa do dysponowania Nieruchomością Wspólnoty na cele budowlane i udzielenia Zarządowi Wspólnoty pełnomocnictwa do jej wyrażania;
b)uzyskania przez Inwestora ostatecznego i prawomocnego pozwolenia na budowę.
Inwestor zamierza w terminie (…) lat od uzyskania ostatecznego i prawomocnego pozwolenia na budowę zrealizować na nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej oznaczonej (…) (dalej: Nieruchomość) inwestycję polegającą na budowie budynku hotelowego wraz z usługami.
Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale znajdują się w budynku zlokalizowanym przy (…). W ramach Wspólnoty Mieszkaniowej funkcjonuje (…) lokali mieszkalnych oraz (…) lokali niemieszalnych. Udział lokali niemieszkalnych w Wspólnocie Mieszkaniowej wynosi (…). Budynek przy (…) sąsiaduje bezpośrednio z Nieruchomością.
Wspólnota Mieszkaniowa jest stroną w sprawie o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie Inwestorowi pozwolenia na budowę.
Inwestor, na podstawie Porozumienia Warunkowego z dnia (…) roku zobowiązał się do zapłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej:
1)kwoty w wysokości (…); oraz
2)kwoty w wysokości (…).
Ad. 1)
Inwestor zobowiązał się do zapłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej kwoty w wysokości (…) tytułem ekwiwalentu za wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora.
Istniejące kominy oraz przewody kominowe, które mają zostać przebudowane oraz wyremontowane stanowią niezbędny element wentylacji grawitacyjnej zapewniającej wymianę powietrza w lokalach tworzących Wspólnotę Mieszkaniową. Powyższe nie dotyczy lokalu niemieszkalnego przeznaczonego pod działalność gastronomiczną (w lokalu tym jest wentylacja mechaniczna), tj. lokalu o powierzchni (…), z którym związany jest udział w nieruchomości wspólnej w wysokości (…).
Ad. 2)
Inwestor zobowiązał się do zapłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej kwoty w wysokości (…) za spodziewane kilkuletnie utrudnienia i uciążliwości związane z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków Porozumienia. Z całą pewnością realizacja przez Inwestora inwestycji polegającej na budowie budynku hotelowego wraz z usługami na nieruchomości Inwestora oraz na przebudowie i remoncie kominów i przewodów kominowych znajdujących się na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej będzie miało wpływ na komfort osób mieszkających w lokalach mieszkalnych przy (…).
Wspólnota Mieszkaniowa planuje przeznaczyć kwoty uzyskane od Inwestora na fundusz remontowy, z którego środki będą przeznaczone wyłącznie na utrzymanie (remont) zasobów mieszkaniowych.
Pytania
1.Czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej w kwocie (…) będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych?
2.Czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej w kwocie (…) będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
„1. Wolne od podatku są: [...]
44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi; [...]”
W ocenie Wnioskodawcy kwoty w wysokości (…) oraz (…) będą wolne od podatku z tego względu, iż stanowią dochód Wspólnoty Mieszkaniowej uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, również kominy oraz przewody kominowe, które zapewniają wymianę powietrza w lokalach mieszkalnych.
W ocenie Wnioskodawcy dochody w wysokości (…) oraz (…), jako uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (np. na ich remont), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1048).
Zgodnie z art. 6 ww. ustawy:
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy:
Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej „ustawy o CIT”) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika z kolei, że:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.
Ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.
Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.
Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1.znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- balkony, loggie,
- garaże,
2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo m.in., że Deweloper zamierza zrealizować Przedsięwzięcie w sąsiedztwie Wspólnoty. W związku z powyższym, Deweloper zamierza zawrzeć ze Wspólnotą Porozumienie na podstawie którego zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Wspólnoty wynagrodzenia za udział w realizacji wspólnego zadania inwestycyjnego.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Inwestor zobowiązał się do zapłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej kwoty w wysokości (…) tytułem ekwiwalentu za wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora.
Istniejące kominy oraz przewody kominowe, które mają zostać przebudowane oraz wyremontowane stanowią niezbędny element wentylacji grawitacyjnej zapewniającej wymianę powietrza w lokalach tworzących Wspólnotę Mieszkaniową.
Inwestor zobowiązał się także do zapłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej kwoty w wysokości (…) za spodziewane kilkuletnie utrudnienia i uciążliwości związane z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków Porozumienia.
Wspólnota Mieszkaniowa planuje przeznaczyć kwoty uzyskane od Inwestora na fundusz remontowy, z którego środki będą przeznaczone wyłącznie na utrzymanie (remont) zasobów mieszkaniowych.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 i 2, dotyczą ustalenia, czy dochody Wspólnoty Mieszkaniowej będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostaną w całości przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Jak już wcześniej wskazano, aby można było uznać, że dochód Wspólnoty z otrzymanego od Inwestora wynagrodzenia jest zwolniony z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych muszą być spełnione łącznie dwa warunki mianowicie dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i muszą być one przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Wskazać należy, że uzyskany dochód Wspólnoty będzie wynagrodzeniem od Inwestora z tytułu ekwiwalentu za wyrażenie zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora. Istniejące kominy oraz przewody kominowe, które mają zostać przebudowane oraz wyremontowane stanowią niezbędny element wentylacji grawitacyjnej zapewniającej wymianę powietrza w lokalach tworzących Wspólnotę Mieszkaniową.
Powyższe wynagrodzenie Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu wyrażenia zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora stanowi więc przychód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Podkreślenia wymaga, że ww. kominy oraz przewody kominowe, które mają zostać przebudowane oraz wyremontowane mieszczą się w katalogu zasobów mieszkaniowych, o których mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Jak już wskazano wyżej przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: kotłownie i hydrofornie wbudowane, oraz urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz powalane przepisy wskazać należy, że wynagrodzenie Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu wyrażenia zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora, stanowi dochód Wspólnoty Mieszkaniowej wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji gdy zostanie w całości przeznaczony i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Tym samym stanowisko Wspólnoty w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
W odniesieniu zaś do uzyskanego dochodu Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu spodziewanych kilkuletnich utrudnień i uciążliwości związanych z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków Porozumienia, należy wskazać, że będzie w rzeczywistości wynagrodzeniem od Inwestora wynikającym z zawartego Porozumienia za spodziewane kilkuletnie utrudnienia i uciążliwości związane z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji. Przychód uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową od Inwestora z tytułu spodziewanej kilkuletniej utrudnień i uciążliwości związanych z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji nie może być uznany za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie będzie to bowiem dochód związany z wymienionymi wyżej lokalami, pomieszczeniami, obiektami, urządzeniami stanowiącymi zasoby mieszkaniowe - przychodami uzyskanymi bezpośrednio z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych (opłaty, czynsze, wpłaty na fundusz remontowy, itd.). Ponadto, źródłem tego dochodu nie będą zasoby mieszkaniowe ale wpłata od Inwestora prowadzącego inwestycję budowlaną na działce sąsiadującej bezpośrednio z Nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej. W sytuacji opisanej we wniosku Inwestor prowadzi jedynie inwestycję znajdującą się na działce obok budynku Wspólnoty, która do niej nie należy i nie można jej zaliczyć do gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Tym samym uznać należy, że wypłacane środki pieniężne za spodziewane kilkuletnie utrudnienia i uciążliwości związane z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w związku z budową nieruchomości na sąsiedniej działce, nie stanowią środków w związku z prowadzoną gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Trudno jest uznać, że wypłata tych środków na podstawie Porozumienia Warunkowego z dnia (…) roku na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a podkreślić należy, że wyłącznie dochody z tego tytułu korzystają ze zwolnienia, a nie jakiekolwiek dochody, które będą przeznczone na gospodarkę zasadami mieszkaniowymi.
Zatem ww. dochód jaki Wspólnota uzyska od Inwestora w kwocie nie stanowi dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Bez znaczenia w tej sytuacji jest wskazanie, że Wspólnota Mieszkaniowa przeznaczy ww. dochód na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zatem, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, niezależnie od faktu, że zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślić także należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca tych przepisów. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a nie jakiekolwiek dochody przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Nie sposób uznać, że środki pieniężne wypłacane przez Inwestora tytułem zawartego Porozumienia Warunkowego Mieszkaniowej z tytułu spodziewanych kilkuletnich utrudnień i uciążliwości związanych z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków są dochodem pochodzącym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Stanowisko Wspólnoty w tym zakresie, tj. w zakresie pytania nr 2 jest więc nieprawidłowe.
Tym samym stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej w zakresie ustalenia, czy dochód Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu:
- wyrażenia zgody na dysponowanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej na cele budowlane w zakresie przebudowy kominów budynku zlokalizowanego na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wyrażenia zgody na wykonanie przebudowy i remontu kominów i przewodów kominowych na nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowej, na które wpływ będzie mieć inwestycja realizowana przez Inwestora będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jest prawidłowe;
- spodziewanych kilkuletnich utrudnień i uciążliwości związanych z prowadzeniem przez Inwestora inwestycji w zamian za przestrzeganie przez Wspólnotę Mieszkaniową warunków Porozumienia będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się natomiast do wskazanych przez Państwa we wniosku kwot tut. Organ informuje, że zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Rolą Organu interpretacyjnego jest bowiem wydanie interpretacji prawa podatkowego. W związku z powyższym tut. Organ nie może odnieść się do wskazanych przez Państwa kwot.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).