Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.421.2023.2.DD
Temat interpretacji
Czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej ustalenia:
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe,
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z tego samego dnia, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Wnioskodawca w 2023 r. zostanie fundatorem oraz jednym z beneficjentów założonej przez siebie fundacji rodzinnej (zwana dalej „Fundacją”) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 – dalej „Ustawa o fundacji rodzinnej” lub „UFR”).
Beneficjentami Fundacji będą poza fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny.
Wnioskodawca, jako przyszły fundator fundacji rodzinnej oraz jeden z jej beneficjentów, chciałby wiedzieć jakie obowiązki podatkowe będą ciążyć na samej Fundacji. Będzie to miało bezpośredni wpływ na jego decyzje.
Wnioskodawca planuje, że powoła Fundację i pokryje jej fundusz założycielski poprzez wniesienie na ten fundusz środków pieniężnych w wysokości 100 tys. zł.
Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Cele fundacji będą zgodne z celami wskazanymi w tej ustawie, w szczególności Fundacja będzie gromadziła majątek i zarządzała nim w interesie beneficjentów.
Fundator będzie członkiem zarządu Fundacji. Jednocześnie z Fundatorem zostanie zawarty kontrakt menadżerski, na podstawie którego Fundator będzie zarządzał oraz kontrolował Fundację i jej majątek oraz jej działalność gospodarczą. Z tytułu kontraktu menadżerskiego Fundator będzie otrzymywał wynagrodzenie („Wynagrodzenie”). Wynagrodzenie zostanie ustalone na warunkach rynkowych. Będzie wypłacane na rzecz Fundatora za pośrednictwem rachunku bankowego.
Pytania
1. Czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?
2. Czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit a Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Pana zdaniem:
1. Wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT;
2. Wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit a Ustawy CIT.
UZASADNIENIE
Ad.1.
Uzasadniając własne stanowisko wskazał Pan, że zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Fundacja rodzinna (a tym samym także fundacja rodzinna w organizacji) jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 6 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q. Przedmiotem pytania zasadnego w niniejszym wniosku nie jest kwestia podatku od dochodów z tytułu budynków (art. 24b Ustawy o CIT). Potencjalnie znaczenie może mieć natomiast ocena wyłączenia zwolnienia w odniesieniu do podatku, o którym mowa w art. 24q ustawy o CIT. Stosownie do treści art. 24q ust. 1 Ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie do treści art. 2 ust. 2 UFR, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
W opisanym zdarzeniu przyszłym członek zarządu nie otrzyma Wynagrodzenia na podstawie statutu ani jako beneficjent Fundacji. Podstawą wypłaty Wynagrodzenia będzie zawarta umowa cywilnoprawna, a sama jego wypłata będzie gratyfikacją za wykonywane czynności zarządzania i kontroli stosownie do ustalonych w tej umowie warunków, które nie będą odbiegały od warunków rynkowych.
Wobec tego nie ulega wątpliwości, że wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.
Ad. 2.
Uzasadniając własne stanowisko wskazał Pan, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Fundacja nie będzie także zobligowana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a Ustawy CIT.
Przy czym w myśl art. 24q ust. 1a Ustawy o CIT przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż; świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a. usług, doradczych, księgowych, badania rynku, usług, prawnych, usług, reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b. wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji – w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5) pożyczkę, udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6) pożyczkę, udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
Wynagrodzenie na rzecz Fundatora nie będzie świadczeniem nieodpłatnym ani częściowo odpłatnym – dokonywane wypłaty będą zgodnie z postanowieniami umowy ekwiwalentem za usługi zarządzania i kontroli. Nie będzie więc spełniona przesłanka opodatkowania świadczeń stanowiących ukryte zyski w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT. Taka forma wypłaty Wynagrodzenia nie jest również objęta hipotezą normy z art. 24q ust. 1a pkt 3 Ustawy o CIT, w sprawie nie mamy bowiem do czynienia ze świadczeniami usług przez Fundację na rzecz jej fundatora czy beneficjenta, lecz ze świadczeniami Fundatora usług zarządzania i kontroli na rzecz Fundacji. W związku z tym w takiej sytuacji to Fundator będzie opodatkowany z tego tytułu według normalnych zasad obowiązujących w zakresie wypłaty wynagrodzenia na podstawie kontraktu menedżerskiego (Wynagrodzenie będzie opodatkowane podatkiem PIT według skali i będzie podlegało oskładkowaniu), a nie tak jakby otrzymywał świadczenie od Fundacji (nie będzie tu zwolnienia podatkowego ani kwalifikacji przychodu do innych źródeł tak jak ma to miejsce w przypadku świadczeń wypłacanych na rzecz beneficjentów na podstawie statutu).
Uzasadnienie wspólne do stanowiska dot. obu pytań.
Wnioskodawca zwraca ponadto uwagę, że w przypadku świadczeń pieniężnych jako wynagrodzenie za najem nieruchomości od fundatora na siedzibę fundacji w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.291.2023.1.EJ potwierdzono stanowisko, że taka czynność nie będzie skutkowała po stronie fundacji rodzinnej obowiązkiem zapłaty podatku. Wynagrodzenie za usługi zarządzania, o którym mowa w niemniejszym wniosku jest bardzo zbliżone do wynagrodzenia dla fundatora za wynajem na rzecz fundacji rodzinnej nieruchomości na jej siedzibę.
Wnioskodawca wnosi zatem o uznanie jego stanowiska za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w części dotyczącej ustalenia:
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe,
- czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, a nie rozstrzyga o konsekwencjach podatkowych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),
ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,
fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ufr,
przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ufr,
fundacja rodzinna w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną może w szczególności pokrywać koszty jego utrzymania lub kształcenia, a w przypadku beneficjenta będącego organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), prowadzącą działalność pożytku publicznego wspierać działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT,
ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT,
przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT,
podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
-wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 24q ust. 1a ustawy o CIT,
przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji – w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
W art. 24q ust. 2 ustawy o CIT natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie przychód odpowiadający wartości świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta lub fundatora albo przychód odpowiadający wartości przekazanego mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia lub mieniem będą rzeczy lub prawa lub inne świadczenia w naturze, w tym rzeczy i prawa przekazane lub postawione do dyspozycji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, ich wartość będzie ustalana przy zastosowaniu ogólnych zasad w tym przedmiocie, uregulowanych przepisami art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT.
Pana wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 dotyczą ustalenia, czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2023 r. zostanie Pan fundatorem oraz jednym z beneficjentów założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Jednocześnie z Fundatorem zostanie zawarty kontrakt menadżerski na podstawie, którego Fundator będzie zarządzał oraz kontrolował Fundację i jej majątek oraz jej działalność gospodarczą. Z tytułu kontraktu menadżerskiego Fundator będzie otrzymywał Wynagrodzenie. Wynagrodzenie zostanie ustalone na warunkach rynkowych. Będzie wypłacane na rzecz Fundatora za pośrednictwem rachunku bankowego.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr świadczenie na rzecz beneficjenta ma swojej źródło w statucie i liście beneficjentów.
W myśl art. 26 ust. 2 ufr, statut określa:
1) nazwę fundacji rodzinnej;
2) siedzibę fundacji rodzinnej;
3) szczegółowy cel fundacji rodzinnej;
4) beneficjenta lub sposób jego określenia i zakres przysługujących beneficjentowi uprawnień;
5) zasady prowadzenia listy beneficjentów;
6) zasady, w tym szczegółowy tryb, zrzeczenia się uprawnień przez beneficjenta;
7) czas trwania fundacji rodzinnej, jeżeli jest oznaczony;
8) wartość funduszu założycielskiego;
9) zasady powoływania i odwoływania oraz uprawnienia i obowiązki członków organów fundacji rodzinnej, a także zasady reprezentacji fundacji rodzinnej przez zarząd albo przez inne organy fundacji rodzinnej w przypadkach wskazanych w ustawie;
10)podmiot uprawniony do zatwierdzenia czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji;
11)co najmniej jednego beneficjenta uprawnionego do uczestnictwa w zgromadzeniu beneficjentów;
12)zasady zmiany statutu;
13)przeznaczenie mienia fundacji rodzinnej po jej rozwiązaniu, w tym określenie beneficjenta uprawnionego do mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 1 ufr, lista beneficjentów zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę beneficjenta;
2) identyfikator podatkowy (numer PESEL albo NIP), a w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną nieposiadającego żadnego z tych numerów:
a) numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny, wraz z podaniem kraju nadania takiego numeru,
b) imiona rodziców;
3) adres zamieszkania lub adres do doręczeń beneficjenta;
4) inne dane niezbędne do spełnienia świadczenia na rzecz beneficjenta, w tym informacje o przysługujących mu uprawnieniach.
Zatem to statut i lista beneficjentów określają świadczenia na rzecz beneficjenta. Podkreślić należy, że oprócz ogólnego wskazania w statucie, szczegółowe dane dotyczące beneficjenta i jego uprawnień określa się na liście beneficjentów.
Skoro z wniosku nie wynika, że Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę będzie miało swoje źródło w statucie fundacji bądź w liście beneficjentów to nie będzie mogło zostać uznane za świadczenie w rozumieniu art. 2 ust. 2 ufr.
Z wniosku wynika, że Wynagrodzenie to zostanie ustalone na warunkach rynkowych na podstawie zawartego między Panem a fundacją kontraktu menadżerskiego. W zamian za zapłatę Wynagrodzenia w wysokości wynikającej z kontraktu menadżerskiego, będzie Pan zarządzał oraz kontrolował Fundację i jej majątek oraz jej działalność gospodarczą. Podstawą do wypłaty Wynagrodzenia za zarządzanie i kontrolę będzie więc kontrakt menadżerskie, a nie statut fundacji czy też lista beneficjentów. Otrzyma Pan środki w postaci Wynagrodzenia, ponieważ zawrze Pan z Fundacją kontrakt menadżerski, a nie ze względu na to, że będzie Pan beneficjentem Fundacji. Nie można wobec tego uznać, że Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę będzie stanowiło w tym przypadku świadczenie w postaci środków pieniężnych przeniesionych na beneficjenta zgodnie ze statutem fundacji i listą beneficjentów.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr, na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest także kwestia ustalenia, czy wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a pkt 2 i pkt 3 lit. a ustawy o CIT.
Pana zdaniem, wypłacając członkowi zarządu Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od świadczenia w postaci ukrytych zysków. Wskazał Pan m.in., że taka forma wypłaty Wynagrodzenia nie jest objęta hipotezą normy z art. 24q ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT, w sprawie nie mamy bowiem do czynienia ze świadczeniami usług przez Fundację na rzecz jej fundatora czy beneficjenta, lecz ze świadczeniami Fundatora usług zarządzania i kontroli na rzecz Fundacji.
Z powyższym stanowiskiem Organ podatkowy nie może się jednak zgodzić.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że z Fundatorem zostanie zawarty kontrakt menadżerski, na podstawie którego Fundator będzie zarządzał oraz kontrolował Fundację i jej majątek oraz jej działalność gospodarczą. Z tytułu kontraktu menadżerskiego Fundator będzie otrzymywał wynagrodzenie, które zostanie ustalone na warunkach rynkowych.
Zgodnie z powołanym już powyżej art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,
podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia w postaci ukrytych zysków – wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Ustawodawca w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT wprost wymienia katalog świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ww. przepis zawiera zamknięty katalog świadczeń, które należy zakwalifikować do ukrytych zysków. Wskazane zostały w nim konkretne świadczenia, co oznacza, że wszelkie inne świadczenia niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii świadczeń z ukrytych zysków.
Tym samym, aby dane świadczenie stanowiło ukryty zysk koniecznym jest aby zostało wymienione w katalogu, o którym mowa w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT.
W analizowanej sprawie mamy do czynienia z Wynagrodzeniem za zarządzanie i kontrolę wypłacanym na rzecz fundatora i beneficjenta fundacji.
Z powołanego powyżej art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT, jednoznacznie wynika, że przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Przy czym, wskazany powyżej art. 24q ust. 1a ustawy o CIT, winien być interpretowany łącznie z art. 24q ust. 1 ww. ustawy. Treść art. 24q ust. 1 cyt. ustawy odnosi się do ukrytego zysku jako świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną. Z kolei art. 24q ust. 1a ustawy o CIT stanowi, że ukrytym zyskiem jest m.in. świadczenie na rzecz fundatora, beneficjenta z tytułu zarządzania i kontroli.
Zatem ukrytym zyskiem jest m.in. świadczenie wypłacane przez fundację rodzinną na rzecz m.in. fundatora, beneficjenta z tytułu zarządzania i kontroli. Z powyższych przepisów nie wynika natomiast, jak chciałby tego Wnioskodawca, że Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę nie jest objęte hipotezą normy z art. 24q ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT, w sprawie nie mamy bowiem do czynienia ze świadczeniami usług przez Fundację na rzecz jej fundatora czy beneficjenta, lecz ze świadczeniami Fundatora usług zarządzania i kontroli na rzecz Fundacji.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że fundator na podstawie kontraktu menadżerskiego będzie zarządzał oraz kontrolował fundację rodzinną i z tego tytułu będzie otrzymywał wynagrodzenie.
W ocenie Organu, wynagrodzenie to będzie stanowiło ukryty zysk, podlegający opodatkowaniu na podstawie ww. art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Wynagrodzenie dla fundatora (będącego równocześnie beneficjentem) z tytułu zawartego kontraktu menadżerskiego będzie w istocie świadczeniem pieniężnym za wykonywanie na rzecz fundacji czynności (usług) wymienionych w ww. przepisie art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT, tj. zarządzania i kontroli. Zakres wykonywanych usług w ramach zawartego kontraktu menadżerskiego na rzecz fundacji rodzinnej odpowiada więc wprost literalnemu zakresowi wymienionemu w ww. przepisie.
Umowa o zarządzenie (umowa menedżerska) jest umową nienazwaną, do której stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) o zleceniu. Dopuszczalność jej zawarcia wynika z ogólnej swobody kontraktowania, w myśl bowiem art. 3531 Kodeksu cywilnego, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Ciężar ustaleń jej charakteru prawnego i definicji przyjęła na siebie doktryna w której wskazuje się, że jest to umowa, na podstawie której przejmujący zarząd (zarządca, menadżer) zobowiązuje się wobec ustanawiającego zarząd do profesjonalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia założonych efektów, w imieniu oraz interesie i ze skutkiem dla ustanawiającego zarząd, za zapłatą stosownego wynagrodzenia. Na podstawie kontraktu menadżerskiego dochodzi więc do przejęcia przez zarządcę (menadżera) zarządzania przedsiębiorstwem, w imieniu i na rachunek ustanawiającego zarząd (wyrok NSA z 5 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 833/16).
Zakres świadczonych usług na rzecz fundacji rodzinnej w ramach zawartej umowy kontraktu menedżerskiego z fundatorem/beneficjentem wprost odzwierciedla więc zakres jaki został objęty przez ustawodawcę w ramach definicji ukrytych zysków wymienionej w art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Funkcją tej regulacji jest objęcie opodatkowaniem świadczeń z tytułów wymienionych w tym przepisie na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną, które nie stanowią świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, niemniej jednak również dają możliwość przekazania mienia fundacji rodzinnej na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotów powiązanych z nimi lub fundacją w zamian za wykonywane na rzecz fundacji „usługi niematerialne”.
Na marginesie wskazać należy, że również na tle uchylonego art. 15e ustawy o CIT, zawierającego ograniczenia w zaliczaniu do kosztów usług niematerialnych (podobny katalog zawiera aktualnie art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT) limitowaniu również podlegało wynagrodzenie wypłacane na podstawie kontraktów menadżerskich.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę wypłacane przez Fundację na rzecz Fundatora, objęte jest katalogiem zdarzeń, o którym mowa w art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym i w sposób jednoznaczny jako ukryty zysk wymienia świadczenie na rzecz fundatora lub beneficjenta z tytułu zarządzania i kontroli.
Zatem, Wynagrodzenie za zarządzanie i kontrolę wypłacane przez Fundację na Pana rzecz będzie dla niej stanowiło świadczenie w postaci ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 24q ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy o CIT i tym samym Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od ww. świadczenia.
Z powyższej wskazanych względów Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).