Ustalenia: - czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym o... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.489.2023.1.SG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.489.2023.1.SG

Temat interpretacji

Ustalenia: - czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy wartość otrzymanego przez Spółkę dofinansowania, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powinna zostać przeliczona na PLN zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki, i w tak określonej wysokości być podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, - czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu, - w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ww. ustawy - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na wytworzenie lub nabycie środków trwałych pokrytych dofinansowaniem wolnym od podatku dochodowego w ramach realizowanego projektu „(…)”, - czy faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, - w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ww. ustawy - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu koszty wynagrodzeń osobowych, które zostaną sfinansowane dofinansowaniem otrzymanym w ramach projektu

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

-czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-czy wartość otrzymanego przez Spółkę dofinansowania, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powinna zostać przeliczona na PLN zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki, i w tak określonej wysokości być podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy,

-czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu,

-w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ww. ustawy - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na wytworzenie lub nabycie środków trwałych pokrytych dofinansowaniem wolnym od podatku dochodowego w ramach realizowanego projektu „(…)”,

-czy faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych,

-w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ww. ustawy - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu koszty wynagrodzeń osobowych, które zostaną sfinansowane dofinansowaniem otrzymanym w ramach projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - S.A. (dalej także jako: „Spółka”,, „Wnioskodawca”) zarządza (…). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym na terytorium RP.

W maju 2023 r. Spółka zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) („agencja wykonawcza UE” lub „organ udzielający dotacji”) działającą na mocy uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską (zwana dalej również „KE”) umowę dotacyjną na dofinansowanie projektu „(…)”. Dofinansowanie zostało przyznane w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. CEF - Connecting Europe Facility), który zarządzany jest przez Komisje Europejską. Z ramienia Komisji Europejskiej za wdrażanie CEF odpowiada Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA - z ang. European Climate, Infrastructure and Environment Agency).

Celem projektu jest finansowanie budowy infrastruktury (środków trwałych) do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania - CEF 2 Military Mobility. W ramach projektu możliwe jest również dofinansowanie kosztów osobowych w wysokości do 50% kosztów wynagrodzenia poszczególnych osób związanych z realizacją projektu. Koszty osobowe stanowią koszty ogólnego zarządu, do których zalicza się także koszty przygotowania dokumentacji formalno-prawnej związanej z realizacją Projektu, prowadzenie przetargu, przygotowanie i aktualizacja umowy o dofinansowanie i jej załączników, prowadzenie księgowości projektu, współpracy z Wykonawcami robót budowlanych i Inżynierem, przygotowywanie wniosków i dokumentów w celu pozyskania dofinansowania projektu, przygotowywanie wniosków o płatność, zapewnienie wglądu w realizacje projektu przedstawicielom upoważnionych instytucji w celu przeprowadzenia działań audytowych i kontrolnych.

Istnieje możliwość przesunięcia kwoty dofinansowania z kosztów osobowych na koszty poniesionych nakładów budowlanych projektu, co oznacza, iż w takim przypadku koszty osobowe nie będą podlegały dofinansowaniu, natomiast w tej kwocie zostanie zwiększone dofinansowanie na nakłady budowlane (przesunięcie kwot dofinansowania nie spowoduje zmiany dofinansowania całego projektu).

Szacowana ogólna wartość projektu wynosi (…) EUR, z czego dofinansowanie z instrumentu CEF wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych.

Dofinansowanie przewidziane jest w formie zaliczki i dwóch transz (transz):

-zaliczka wpłynęła do Spółki w czerwcu 2023 r. po podpisaniu umowy,

-planowany wpływ pierwszej transzy nastąpi w styczniu 2025 r.,

-druga jako płatność końcowa wpłynie po rozliczeniu kosztów projektu poniesionych do 30 czerwca 2026 r. i ustaleniu całkowitego zaakceptowanego wkładu UE dla beneficjenta (mogą nastąpić redukcje dofinansowania).

Planowany wpływ płatności końcowej nastąpi w listopadzie 2026 r.

Planowane zakończenie budowy (…) ma nastąpić w czerwcu 2026 r.

Zgodnie z umową dotacyjną, celem prefinansowania jest zapewnienie beneficjentowi, czyli Spółce płynności finansowej. Do czasu końcowej płatności środki pieniężne są własnością UE zgodnie z zapisami umowy dotacyjnej.

Dofinansowanie w formie zaliczki wpłynęło w walucie EUR na odrębny rachunek bankowy Spółki i zostało wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Pozostałe kwoty również będą wpływać w walucie EUR i zostaną wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Rachunek w walucie EUR jest rachunkiem oprocentowanym, a wartość otrzymanych odsetek z tego rachunku, od tych środków, nie będzie zwiększać wartości dofinansowania.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki na projekt będą wystawiane przez Wykonawców w polskich złotych i również będą opłacane w polskich złotych. Spółka w celu dokonania płatności na rzecz Wykonawców sukcesywnie będzie przekazywać środki z rachunku bankowego prowadzonego w EUR na rachunek bankowy prowadzony w polskich złotych, tj. Spółka będzie sprzedawała walutę obcą bankowi w celu nabycia złotych polskich. W tym przypadku powstaną podatkowe różnice kursowe na rachunku bankowym prowadzonym w EUR od własnych środków pieniężnych pomiędzy wartością kursu z dnia poprzedzającego dzień wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy EUR, a faktycznie zastosowaną wartością kursu waluty z dnia sprzedaży na rzecz banku środków w EUR. Z rachunku bankowego prowadzonego przez Spółkę w złotych polskich dokonywane będą płatności na rzecz Wykonawców.

Wszelkie rozliczenia i płatności z KE będą realizowane w EUR, nakłady wyrażone w złotych polskich zostaną przeliczone po kursie ustalonym w umowie. Może okazać się, że ze względu na zastosowany kurs przez KE, Spółka będzie zobowiązana dokonać zwrotu dofinansowania w EUR. Ponadto KE może nie uznać danego wydatku jako koszt kwalifikowalny, więc wartość dofinansowania w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych wyrażonych w Euro może ulec zmianie.

Różnice kursowe ustalane są przez Spółkę na podstawie art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytania

1.Czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy wartość otrzymanego przez Spółkę dofinansowania, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powinna zostać przeliczona na PLN zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki, i w tak określonej wysokości być podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy?

3.Czy zgodnie przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu?

4.W jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na wytworzenie lub nabycie środków trwałych pokrytych dofinansowaniem wolnym od podatku dochodowego w ramach realizowanego projektu „(…)”?

5.Czy faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z Ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

6.W jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu koszty wynagrodzeń osobowych, które zostaną sfinansowane dofinansowaniem otrzymanym w ramach projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Na gruncie wyżej wymienionego przepisu otrzymane dofinansowanie przez Spółkę na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem środków trwałych stanowi przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, wolne od podatku są środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zwanej dalej ustawą o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć mowa jest o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1,2, 4 i 5a - 5d.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 5c ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych zalicza się środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38).

Zważywszy na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na podstawie art. 12 ust.1 pkt 1 updop stanowi dla Spółki przychód, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop ze względu na fakt, iż Spółka otrzymała środki w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich pochodzących z instrumentu „Łącząc Europę” - CEF, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c ustawy o finansach publicznych.

Ad 2

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 updop, przychody w walutach obcych przelicza się według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisów amortyzacyjnych) dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z wyżej przytoczonymi przepisami, otrzymane dofinansowanie w EUR jako przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 updop winno zostać przeliczone na złote polskie według średniego kursu ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu na rachunek walutowy Spółki i jako tak ustalona wartość dofinansowania zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop winna stanowić podstawę do ustalania wartości odpisów amortyzacyjnych odpowiadającej poniesionym nakładom, które zostaną pokryte dofinansowaniem w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, tj. które nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Podsumowując, w ocenie Spółki, wartość otrzymanego przez Spółkę dofinansowania, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powinna zostać przeliczona na PLN zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki, i w tak określonej wartości być podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 updop.

Ad 3

Zgodnie z art. 15a ust. 2 updop, dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość: (...)

3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

natomiast ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość: (...)

3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia, a w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

W myśl art. 16g ust. 4 updop, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Zgodnie z art. 16g ust. 5 tej ustawy, za cenę nabycia, o której mowa w ust. 3, oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka będzie dokonywać płatności w złotych polskich wykonawcom za faktury wyrażone w polskich złotych. W tym przypadku nie powstaną podatkowe różnice kursowe. W celu dokonania powyższych płatności, Spółka przeleje środki stanowiące otrzymane dofinansowanie z rachunku walutowego prowadzonego w EUR na rachunek prowadzony w PLN, tj. Spółka sprzeda walutę bankowi w celu nabycia odpowiedniej kwoty waluty polskiej, która wpłynie na rachunek prowadzony w PLN.

Z uwagi na fakt, że kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu dofinansowania może się różnić od kursu z dnia sprzedaży tych środków bankowi, dojdzie do powstania podatkowych różnic kursowych od własnych środków pieniężnych na rachunku walutowym Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Spółka będzie dokonywała powyższej sprzedaży waluty obcej na rzecz banku w celu uregulowania faktur w PLN dotyczących realizowanego przez Spółkę projektu, o którym mowa w stanie faktycznym, to do momentu przekazania do używania środków trwałych zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych stanowić będą podatkowe różnice kursowe; w związku z tym winny zostać uwzględnione w wartości początkowej wytworzonych środków trwałych.

Należy podkreślić, że art. 16g ust. 5 updop nie precyzuje, o jakie różnice kursowe chodzi, więc wszelkie zrealizowane różnice kursowe, o których mowa w art. 15a upodp, w tym od własnych środków pieniężnych winny zostać zaliczone do wartości początkowej środków trwałych, o ile mają związek z wytwarzanym środkiem trwałym (do momentu oddania do używania środków trwałych, o ile otrzymane dofinansowanie służy finansowaniu faktur dotyczących nakładów związanych z projektem).

Podsumowując, zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu.

Ad 4

Zdaniem Spółki, konsekwencją zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przychodu z tytułu dofinansowania w ramach projektu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu tej ich części, która została pokryta tym dofinansowaniem.

Stosowanie do art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, za koszty uzyskania przychodu nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 updop.

Dodatkowo zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisów amortyzacyjnych) dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują sposobu postępowania w przypadku, gdy podatnik otrzymuje na rachunek bankowy prowadzony w walucie EUR dofinansowanie w celu finansowania budowy środków trwałych nie znając na moment oddania do użytkowania środków trwałych jego ostatecznej wartości, ponieważ wysokość dofinansowania zależy od kursu EUR z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków pieniężnych, które to dofinansowanie nastąpi w przyszłości. Kwota dofinansowania może także ulec zmniejszeniu np. w związku z brakiem uznania danego wydatku jako koszt kwalifikowany.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie, otrzymała dofinansowanie w postaci zaliczki, następnie otrzyma pierwszą transzę, natomiast ostateczny poziom dofinansowania projektu będzie dopiero znany po rozliczeniu końcowym. Oddanie środków trwałych z projektu nastąpi przed rozliczeniem końcowym dofinansowania, co oznacza, iż odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wytworzonych w ramach tego projektu będą dokonywane przed ustaleniem ostatecznego poziomu dofinansowania.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zważywszy na fakt, iż:

-środki pieniężne w Euro z dofinansowania wpłynęły częściowo na rachunek bankowy Spółki,

-Spółka może korzystać z tych środków do finansowania budowy środków trwałych w ramach projektu,

-w umowie o dofinansowanie określony jest maksymalny poziom dofinansowania w EUR,

-nie jest znana końcowa faktyczna wartość poziomu dofinansowania w złotych ze względu na kursy EUR i ewentualne obniżenie wartości dofinansowania,

-oddanie środków trwałych do użytkowania nastąpi przed rozliczeniem końcowym dofinansowania,

-końcowa transza dofinansowania wpłynie do Spółki po oddaniu środków trwałych do użytkowania,

Spółka winna do momentu ustalenia ostatecznego poziomu dofinansowania ustalić tę cześć wartości odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie na poziomie planowanego poziomu dofinansowania do momentu ostatecznego rozliczenia. Przy ustalaniu wartości planowanego poziomu dofinansowania Spółka będzie odnosiła się do 50% wartości kosztów kwalifikowanych projektu wyrażonego w PLN. W momencie ostatecznego rozliczenia i wpływu środków pieniężnych w EUR (o ile taki wpływ nastąpi), Spółka na bieżąco w okresie końcowego rozliczenia (bez korekty wstecznej) dokona odpowiedniej korekty odpisów amortyzacyjnych (za okres, w którym te odpisy były ustalane na zasadzie wartości planowanych) w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie do poziomu faktycznie otrzymanego dofinansowania.

Za takim sposobem postępowania przemawia również treść art. 15 ust. 4i updop, który stanowi, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

W sposób podobny Spółka postępowała przy rozliczaniu dofinansowania w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 6.3 „(…)” co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną Znak: IBPBI/2/423-1160/13/MO wydaną dla Spółki.

Ad 5

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 6

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 updop.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 updop wolne od podatku są środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zwanej dalej ustawą o finansach publicznych.

Zgodnie ze stanem faktycznym Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie, otrzymała dofinansowanie w postaci zaliczki w EUR, następnie otrzyma pierwszą transzę, natomiast poziom dofinansowania projektu będzie dopiero znany po rozliczeniu końcowym.

W związku z powyższym zważywszy na fakt, że:

-Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie,

-w umowie o dofinansowanie określony jest maksymalny poziom dofinansowania w EUR,

-nie jest znana końcowa faktyczna wartość poziomu dofinansowania w złotych ze względu na kursy EUR i ewentualne redukcje,

-Spółka na bieżąco ponosi koszty ogólnego zarządu związane z realizacją projektu,

-faktyczny poziom dofinansowania w EUR będzie znany po rozliczeniu końcowym,

Spółka winna do momentu ustalenia ostatecznego poziomu dofinansowania ustalić tę cześć wartości kosztów, która zostanie sfinansowana bezpośrednio z dochodów (przychodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na poziomie planowanego dofinansowania, a następnie w momencie faktycznego ustalenia ostatecznej wartości dofinansowania na bieżąco (bez korekty wstecznej) i ewentualnego otrzymania końcowej transzy dofinansowania (w momencie wpływu końcowej transzy będzie znany kurs waluty) dokonać odpowiednio korekty za okres, w którym te koszty były ustalane na poziomie planowanego dofinansowania.

Przy ustalaniu wartości planowanego poziomu dofinansowania Spółka będzie odnosiła się do 50% wartości kosztów kwalifikowanych projektu wyrażonego w PLN. Powstałe różnice pomiędzy wartością planowanego dofinansowania, a wartość faktycznego dofinansowania zostaną uwzględnione w okresie faktycznego ustalenia wartości dofinansowania na bieżąco (bez korekty wstecznej) i ewentualnego otrzymania końcowej transzy dofinansowania.

W przypadku, gdyby kwoty dofinansowania z kosztów osobowych zostały przesunięte na koszty poniesionych nakładów budowlanych projektu, to w momencie zaistnienia takiego zdarzenia Spółka na bieżąco (bez korekty wstecznej) zaliczy w koszty uzyskania przychodu wartość kosztów osobowych, które pierwotnie na poziomie planowanym nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 budzi kwestia ustalenia, czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „updop”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 ustawy o CIT, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1  updop,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 updop można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”) wskazać należy, że w myśl art. 5 ust. 3 pkt 5c ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w maju 2023 r. Spółka zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) („agencja wykonawcza UE” lub „organ udzielający dotacji”) działającą na mocy uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską (zwana dalej również „KE”) umowę dotacyjną na dofinansowanie projektu „(…)”. Dofinansowanie zostało przyznane w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. CEF - Connecting Europę Facility), który zarządzany jest przez Komisje Europejską. Z ramienia Komisji Europejskiej za wdrażanie CEF odpowiada Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA - z ang. European Climate, Infrastructure and Environment Agency).

Odnosząc powyżej wskazane przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy zgodzić się z Państwem, że otrzymana dotacja generuje u Spółki przychód na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, bowiem Spółka otrzymała środki w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich pochodzących z instrumentu „Łącząc Europę”, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5c ustawy o finansach publicznych.

Tym samym, stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 budzi kwestia ustalenia, czy wartość otrzymanego przez Spółkę dofinansowania, o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym, powinna zostać przeliczona na PLN zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki, i w tak określonej wysokości być podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei jak stanowi art. 12 ust. 2 updop,

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Mając na uwadze wyżej cytowany przepis prawa podatkowego stwierdzić należy, że przychód z otrzymanego dofinansowania w EUR, który jak wskazano powyżej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, powinien zostać przeliczony na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. kursu z dnia poprzedzającego dzień wpływu środków pieniężnych w EUR na rachunek bankowy Spółki.

Tym samym w tak określonej wysokości wartość otrzymanego dofinansowania jest podstawą do określenia wysokości dokonywanych przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 updop.

Zatem, stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ad 3

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 budzi kwestia ustalenia, czy zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu.

Zgodnie z art. 9b ust. 1 updop:

Podatnicy ustalają różnice kursowe na podstawie:

1)art. 15a, albo

2)przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że w okresie, o którym mowa w ust. 3, sporządzane przez podatników sprawozdania finansowe będą badane przez firmy audytorskie.

Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

W związku z tym, że rachunkowość prowadzona jest w złotych, a podatnik może ponosić koszty lub uzyskiwać przychody także w walutach obcych, zachodzi konieczność stosowania odpowiednich przeliczeń celem ustalenia rzeczywiście poniesionego kosztu bądź osiągniętego przychodu. Jak wynika z powołanego przepisu sposób rozliczania według reguł określonych w art. 15a updop, jest obowiązujący dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, chyba, że spełniając przesłanki ustawowe, dokonają oni wyboru metody według przepisów o rachunkowości.

Jak wynika z opisu sprawy różnice kursowe ustalane są przez Państwa na podstawie art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 15a ust. 1 ustawy CIT,

Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

Zgodnie z art. 15a ust. 2 pkt 3 ustawy CIT,

Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5.

W myśl natomiast art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy,

Ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5.

Stosownie do art. 15a ust. 4 updop,

Przy obliczaniu różnic kursowych, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględnia się kursy faktycznie zastosowane w przypadku sprzedaży lub kupna walut obcych oraz otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań. W pozostałych przypadkach, a także gdy do otrzymanych należności lub zapłaty zobowiązań nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień.

Przez średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, o którym mowa w ust. 2 i 3, rozumie się kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu lub poniesienia kosztu (art. 15a ust. 6 updop).

Zgodnie z brzmieniem art. 15a ust. 7 updop,

Za koszt poniesiony, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się koszt wynikający z otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), a za dzień zapłaty, o którym mowa w ust. 2 i 3 - dzień uregulowania zobowiązań w jakiejkolwiek formie, w tym w wyniku potrącenia wierzytelności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dofinansowanie w formie zaliczki wpłynęło w walucie EUR na odrębny rachunek bankowy Spółki i zostało wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Pozostałe kwoty również będą wpływać w walucie EUR i zostaną wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na projekt będą wystawiane przez Wykonawców w polskich złotych i również będą opłacane w polskich złotych. Spółka w celu dokonania płatności na rzecz Wykonawców sukcesywnie będzie przekazywać środki z rachunku bankowego prowadzonego w EUR na rachunek bankowy prowadzony w polskich złotych, tj. Spółka będzie sprzedawała walutę obcą bankowi w celu nabycia złotych polskich. W tym przypadku powstaną podatkowe różnice kursowe na rachunku bankowym prowadzonym w EUR od własnych środków pieniężnych pomiędzy wartością kursu z dnia poprzedzającego dzień wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy EUR, a faktycznie zastosowaną wartością kursu waluty z dnia sprzedaży na rzecz banku środków w EUR. Z rachunku bankowego prowadzonego przez Spółkę w złotych polskich dokonywane będą płatności na rzecz Wykonawców. Wszelkie rozliczenia i płatności z KE będą realizowane w EUR, nakłady wyrażone w złotych polskich zostaną przeliczone po kursie ustalonym w umowie.

W przedstawionej przez Spółkę sytuacji, mogą zatem powstać różnice kursowe od własnych środków pieniężnych wyrażonych w walutach obcych. Różnice te są rozpoznawalne, jeżeli wystąpi różnica pomiędzy wartością środków pieniężnych w dacie wpływu waluty obcej na konto a wartością tych środków w dniu ich wypływu (art. 15a ust. 2 pkt 3, art. 15a ust. 3 pkt 3 updop).

Zasady powyższe stosuje się również do rozliczania różnic kursowych przy amortyzacji (art. 16g ust. 5 updop).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop,

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

1) wydatków na:

a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Na podstawie ww. przepisu wydatki na nabycie, wytworzenie we własnym zakresie oraz ulepszenie środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia. Tego rodzaju wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów sukcesywnie, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych.

W świetle art. 15 ust. 6 updop,

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z powyższą zasadą wartość nakładów poniesionych w trakcie inwestycji nie może być bezpośrednio zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, lecz staje się kosztem dopiero poprzez naliczanie odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytego lub wytworzonego środka trwałego.

Stosownie do postanowień art. 16a ust. 1 updop,

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 updop,

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy art. 16g ust. 1 pkt 1 i pkt 2 updop,

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się:

1)w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia;

2)w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Zatem w myśl art. 16g ust. 3 updop,

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Natomiast w myśl art. 16g ust. 4 updop, 

Za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z kolei, w myśl art. 16g ust. 5 updop,

Cenę nabycia, o której mowa w ust. 3, oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Oznacza to, że w przypadku nabycia lub wytworzenia środka trwałego za środki wyrażone w walucie obcej, podatnik powinien ustalić ewentualne różnice kursowe i odnieść je do wartości początkowej środka trwałego (poprzez stosowną korektę).

Ponadto wskazać należy, że art. 16g ust. 5 updop nie precyzuje, jakie kategorie różnic kursowych powinny korygować cenę nabycia lub koszt wytworzenia środków trwałych. W związku z tym, wszelkie różnice kursowe, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym tzw. różnice kursowe od własnych środków pieniężnych), mające związek z wytworzeniem środka trwałego powinny korygować jego wartość początkową.

Podsumowując, zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zrealizowane różnice kursowe od własnych środków pieniężnych należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych, które powstaną w ramach projektu.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Ad 4

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 budzi kwestia ustalenia, w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ww. ustawy - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na wytworzenie lub nabycie środków trwałych pokrytych dofinansowaniem wolnym od podatku dochodowego w ramach realizowanego projektu „(…)”.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

W przepisie tym wskazano m.in. art. 17 ust. 1 pkt 53, który stanowi podstawę zwolnienia od opodatkowania otrzymanych przez Państwa środków finansowych stanowiących pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego - instrument „Łącząc Europę”.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, to koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z treści powyższego przepisu wynika, że zwrot wydatków na nabycie środków trwałych powoduje, że odpisy amortyzacyjne od części ich wartości początkowej odpowiadającej zwróconym wydatkom, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4i updop,

Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Mając na uwadze powyższe, przepisy o korekcie kosztów uzyskania przychodów, należy stosować do korekty kosztów w sytuacji, gdy podatnik otrzymał fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty niespowodowanej błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. Należy mieć bowiem na uwadze treść przywołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wiąże moment korekty kosztów uzyskania przychodów z otrzymaniem faktury korygującej lub, w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Co istotne, korekt związanych z udzieleniem Spółce dofinansowania nie można traktować jako błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek.

Odnosząc się zatem w analizowanej sprawie do sposobu i momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że stosownie do art. 15 ust. 4i updop podstawą korekty, w sytuacji otrzymania dofinansowania jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, np. decyzja potwierdzająca przyznaną dotację i korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument.

Zatem, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, szacowana ogólna wartość projektu wynosi (…) EUR, z czego dofinansowanie z instrumentu CEF wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych.

Dofinansowanie przewidziane jest w formie zaliczki i dwóch transz (transz). Zaliczka wpłynęła do Spółki w czerwcu 2023r. po podpisaniu umowy. Planowany wpływ pierwszej transzy nastąpi w styczniu 2025 r. Druga transza jako płatność końcowa wpłynie po rozliczeniu kosztów projektu poniesionych do 30 czerwca 2026 r i ustaleniu całkowitego zaakceptowanego wkładu UE dla beneficjenta (mogą nastąpić redukcje dofinansowania).

Planowany wpływ płatności końcowej nastąpi w listopadzie 2026 r.

Planowane zakończenie budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową i oddanie nakładów na środki trwałe do użytkowania ma nastąpić w czerwcu 2026 r.

Tym samym ostateczny poziom dofinansowania projektu będzie dopiero znany po rozliczeniu końcowym. Oddanie środków trwałych z projektu nastąpi przed rozliczeniem końcowym dofinansowania, co oznacza, iż odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wytworzonych w ramach tego projektu będą dokonywane przed ustaleniem ostatecznego poziomu dofinansowania.

W związku z powyższym, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, a więc w przedmiotowej sprawie w sytuacji otrzymania płatności końcowej, która nastąpi w listopadzie 2026 r.

Tym samym Spółka winna do momentu ustalenia ostatecznego poziomu dofinansowania ustalić tę część wartości odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie na poziomie planowanego poziomu dofinansowania do momentu ostatecznego rozliczenia. Przy ustalaniu wartości planowanego poziomu dofinansowania Spółka będzie odnosiła się do 50% wartości kosztów kwalifikowanych projektu wyrażonego w PLN. W momencie ostatecznego rozliczenia i wpływu środków pieniężnych w EUR (o ile taki wpływ nastąpi), Spółka na bieżąco w okresie końcowego rozliczenia (bez korekty wstecznej) dokona odpowiedniej korekty odpisów amortyzacyjnych (za okres, w którym te odpisy były ustalane na zasadzie wartości planowanych) w części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie do poziomu faktycznie otrzymanego dofinansowania.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Ad 5

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 budzi kwestia ustalenia, czy faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1  updop,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, dofinansowanie w formie zaliczki wpłynęło w walucie EUR na odrębny rachunek bankowy Spółki i zostało wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Pozostałe kwoty również będą wpływać w walucie EUR i zostaną wycenione wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki. Rachunek w walucie EUR jest rachunkiem oprocentowanym, a wartość otrzymanych odsetek z tego rachunku, od tych środków, nie będzie zwiększać wartości dofinansowania.

Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę odsetki od stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym, którymi mogą Państwo dysponować oraz które nie zwiększają wartości dofinansowania stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Istotnym elementem cechującym przychody podatkowe jest bowiem ich bezzwrotność – tylko przysporzenie majątkowe, które nie podlega zwrotowi, to znaczy ma charakter definitywny, może być traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu.

Powyższe oznacza, że faktycznie otrzymane przez Spółkę odsetki od środków pieniężnych w EUR stanowiących otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowią przychody podatkowe zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należy uznać za prawidłowe.

Ad 6

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 budzi kwestia ustalenia, w jaki sposób i w którym momencie Spółka powinna - zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wyłączać z kosztów uzyskania przychodu koszty wynagrodzeń osobowych, które zostaną sfinansowane dofinansowaniem otrzymanym w ramach projektu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

W przepisie tym wskazano m.in. art. 17 ust. 1 pkt 53, który stanowi podstawę zwolnienia od opodatkowania otrzymanych przez Państwa środków finansowych stanowiących pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego - instrument „Łącząc Europę”.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, to koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4i updop,

Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka ma podpisaną umowę o dofinansowanie, otrzymała dofinansowanie w postaci zaliczki w EUR, następnie otrzyma pierwszą transzę, natomiast poziom dofinansowania projektu będzie dopiero znany po rozliczeniu końcowym. Ponadto istnieje możliwość przesunięcia kwoty dofinansowania z kosztów osobowych na koszty poniesionych nakładów budowlanych projektu, co oznacza, iż w takim przypadku koszty osobowe nie będą podlegały dofinansowaniu, natomiast w tej kwocie zostanie zwiększone dofinansowanie na nakłady budowlane (przesunięcie kwot dofinasowania nie spowoduje zmiany dofinansowania całego projektu).

Tym samym Spółka winna do momentu ustalenia ostatecznego poziomu dofinansowania ustalić tę cześć wartości kosztów, która zostanie sfinansowana bezpośrednio z dochodów (przychodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na poziomie planowanego dofinansowania, a następnie w momencie faktycznego ustalenia ostatecznej wartości dofinansowania na bieżąco (bez korekty wstecznej) i ewentualnego otrzymania końcowej transzy dofinansowania (w momencie wpływu końcowej transzy będzie znany kurs waluty) dokonać odpowiednio korekty za okres, w którym te koszty były ustalane na poziomie planowanego dofinansowania.

Przy ustalaniu wartości planowanego poziomu dofinansowania Spółka będzie odnosiła się do 50% wartości kosztów kwalifikowanych projektu wyrażonego w PLN. Powstałe różnice pomiędzy wartością planowanego dofinansowania, a wartość faktycznego dofinansowania zostaną uwzględnione w okresie faktycznego ustalenia wartości dofinansowania na bieżąco (bez korekty wstecznej) i ewentualnego otrzymania końcowej transzy dofinansowania.

W przypadku, gdyby kwoty dofinansowania z kosztów osobowych zostały przesunięte na koszty poniesionych nakładów budowlanych projektu, to w momencie zaistnienia takiego zdarzenia Spółka na bieżąco (bez korekty wstecznej) zaliczy w koszty uzyskania przychodu wartość kosztów osobowych, które pierwotnie na poziomie planowanym nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).