Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.485.2023.1.KW
Temat interpretacji
Prawidłowe jest Pana stanowisko zgodnie z którym korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 UFR działalności gospodarczej Fundacji, nie będzie opodatkowane CIT, w szczególności w ramach świadczeń z art. 24q ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 UFR działalności gospodarczej Fundacji, będzie opodatkowane CIT, w szczególności jako świadczenie z art. 24q ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) („Wnioskodawca”) posiada miejsce zamieszkania w Polsce i wystąpienia zdarzenia opisanego we Wniosku będzie polskim rezydentem podatkowym w podatku dochodowym od osób fizycznych („PIT”) zgodnie z ustawą o PIT.
Wnioskodawca w okresie do końca 2023 r. zostanie fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej, o której mowa w UFR. Wnioskodawca wniesie mienie do Fundacji, na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji. Wnioskodawca oczekuje otrzymania interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązków podatkowych Fundacji w okresie najwcześniej od września 2023 r.
Fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od Fundatora. W związku z czym zyski roczne będą niskie, nie przekroczą 5-7 % zainwestowanego kapitału a będą takie lata, gdzie zyski z inwestycji będą jeszcze niższe lub bliskie zeru. Fundacja będzie prowadziła działalność inwestycyjną w formie:
a)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
b)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
c)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
d)udzielania pożyczek; spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje; spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjentom;
e)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.
Jednym z beneficjentów Fundacji, który zostanie ustanowiony w statucie Fundacji, będzie syn fundatora Fundacji („Beneficjent”) oraz Wnioskodawca („Fundator”), który również będzie beneficjentem Fundacji.
Wnioskodawca będzie pierwszym członkiem zarządu Fundacji. Beneficjent będzie także pierwszym członkiem zarządu Fundacji. W przyszłości zarząd Fundacji będzie powiększany o kolejnych członków.
Po zarejestrowaniu Fundacji w sądzie rejestrowym, Fundacja zakupi samochody osobowe („Pojazdy”) do wyłącznego użytku zarządu Fundacji. Zarząd fundacji będzie używał Pojazdy dla celów statutowych Fundacji, tj.:
a) dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 działalności gospodarczej Fundacji.
Powyższy zakres dysponowania mieniem Fundacji, w tym Pojazdami, będzie wynikał ze statutu Fundacji oraz innych dokumentów sporządzonych na jego podstawie. Fundacja ani zarząd Fundacji nie będą prowadzić ewidencji przebiegu Pojazdów.
Pytanie
Czy korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 UFR działalności gospodarczej Fundacji, będzie opodatkowane CIT, w szczególności jako świadczenie z art. 24q ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy o CIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 UFR działalności gospodarczej Fundacji, nie będzie opodatkowane CIT, w szczególności w ramach świadczeń z art. 24q ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy o CIT.
UZASADNIENIE
W ocenie Wnioskodawcy, korzystanie przez członków zarządu Fundacji z Pojazdów wyłącznie dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej przez Fundację z art. 5 UFR, nie będzie podlegało opodatkowaniu CIT. Opodatkowane CIT jest bowiem wyłącznie korzystanie ze składników majątkowych Fundacji w celach innych niż statutowa działalność fundacji rodzinnych. Istotą opodatkowania CIT takich świadczeń jest przeciwdziałanie sytuacji, gdy majątek fundacji rodzinnej wykorzystywany jest do prywatnych potrzeb beneficjentów fundacji lub innych, bliskich im osób.
Żaden z przepisów ustawy o CIT lub UFR nie przewiduje wprost opodatkowania CIT dla korzystania przez beneficjentów fundacji rodzinnych z samochodów osobowych, będących własnością takich fundacji i wykorzystywanych wyłącznie dla celów takiej fundacji. W konsekwencji, korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Fundacji dozwolonej przez art. 5 UFR, nie będzie podlegało opodatkowaniu CIT.
Zastrzeżenia przy tym wymaga, że zdarzeniem podlegającym opodatkowaniu CIT jest przekazanie lub postawienie do dyspozycji „świadczenia” (art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT). Tak wynika z literalnego brzmienia ustawy o CIT. Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia „świadczenia”, zatem w takim przypadku należy odwoływać się do definicji słownikowych. Słownik Języka Polskiego PWN w podobny sposób rozumie czynność świadczenia, tzn. jako:
- „okazywać coś komuś”,
- „robić coś dla kogoś”,
- „przekazywać pieniądze na coś”
Nie ulega zatem wątpliwości, że „świadczenie” to nic innego jak korzyść majątkowa otrzymana przez beneficjenta, przysporzenie majątkowe. W przedmiotowej sprawie nie sposób uznać, że członkowie zarządu Fundacji otrzymają jakiekolwiek „świadczenie” - prawo do korzystania z Pojazdów ograniczone jest bowiem wyłącznie do działalności gospodarczej Fundacji z art. 5 UFR. Pojazdy nie będą wykorzystywane prywatnie, nie jest to zatem korzyść członków zarządu Fundacji, będących jednocześnie jej beneficjentami, zarówno w sposób pośredni jak i bezpośredni.
Powyższe konkluzje potwierdza orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego:
- „Sposób rozumienia pojęcia nieodpłatnych świadczeń był przedmiotem uchwały składu siedmiu sędziów NSA z dnia 18 listopada 2002 r., FPS 9/02. Zwrócono w niej uwagę, że pojęcie nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. ma szerszy zakres niż jego odpowiednik w prawie cywilnym. Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Stanowisko to znalazło następnie potwierdzenie w uchwale składu siedmiu sędziów NSA z dnia 16 października 2006 r., II FPS 1/06. [...] Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że o odmiennym od cywilistycznego rozumienia pojęcia "świadczenia" w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych stanowi zasada wyrażona w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Skoro nie jest ważne źródło przychodów, lecz sam fakt osiągnięcia dochodu, to tym bardziej nie jest ważne, czy osiągnięty dochód był następstwem działania (zaniechania) innej osoby, czy też nie.” - tak: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 grudnia 2016 r., sygn. II FSK 3424/14.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),
ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ufr:
1. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop,
ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop,
przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 7 updop:
Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zatem, fundacje rodzinne, co do zasady, objęte są podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych; od powyższego zwolnienia ustawa przewiduje jednak kilka wyjątków.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Zatem, zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr (art. 6 ust. 7 updop).
Zgodnie z art. 5 ufr:
1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Ponadto, zgodnie z art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zasada zwolnienia podmiotowego fundacji rodzinnych z podatku dochodowego od osób prawnych, wyłączona jest również w przypadku dokonywania świadczeń dla beneficjentów, w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem (art. 24q ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 6 tej ustawy) oraz świadczeń w postaci ukrytych zysków (art. 24q ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 6 ust. 6 ww. ustawy). Podatek fundacji rodzinnej z tych tytułów wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Z kolei na postawie art. 24q ust. 1a pkt 2 ufr wyjaśniono, że:
Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
W analizowanej sprawie, fundacja rodzinna zakupi samochody osobowe do wyłącznego użytku zarządu fundacji, który będzie używał ich dla celów statutowych, tj. wyłącznie dla celów dozwolonej przez art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, działalności gospodarczej fundacji, którą będzie prowadziła. Powyższy zakres dysponowania samochodami będzie wynikał ze statutu oraz innych dokumentów sporządzonych na jego podstawie. Fundacja, ani zarząd fundacji nie będą prowadzić ewidencji przebiegu samochodów.
Wskazać należy, że działania związane z prowadzeniem spraw fundacji rodzinnej w tym prowadzenie dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej to zadanie zarządu fundacji rodzinnej. Stanowi o tym art. 54 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym:
Do zadań zarządu należy:
1)prowadzenie spraw fundacji rodzinnej oraz reprezentowanie jej;
2)realizacja celów fundacji rodzinnej określonych w statucie;
3)podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności fundacji rodzinnej;
4)tworzenie, prowadzenie i aktualizowanie listy beneficjentów zgodnie z przepisami ustawy oraz zasadami zawartymi w statucie;
5)informowanie beneficjenta o przysługującym mu świadczeniu;
6)spełnianie świadczenia przysługującego beneficjentowi.
W analizowanej sprawie dla oceny skutków podatkowych bez znaczenia pozostaje okoliczność, że członkowie zarządu wykorzystujący samochody w celu realizacji celów wskazanych we wniosku są również beneficjentem/fundatorem. Członkowie zarządu nie otrzymują od fundacji rodzinnej żadnego „świadczenia” w takiej sytuacji, ponieważ prawo korzystania przez nich z samochodów ograniczone jest wyłącznie do działalności gospodarczej fundacji określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, w zakresie której to fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT. Stanowi o tym art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.
W analizowanym przypadku, nie można więc mówić o jakiejkolwiek korzyści członków zarządu, będących jednocześnie beneficjentami fundacji, uzyskanej przez nich zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni.
W konsekwencji, w przypadku korzystania z samochodów przez członków zarządu fundacji rodzinnej, wyłącznie dla celów dozwolonej przez art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, działalności gospodarczej fundacji, nie będzie miało miejsca dokonywania świadczeń dla beneficjentów, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ani świadczeń w postaci ukrytych zysków, wskazanych w art. 24q ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie fundacji rodzinnej. Prawo użytkowania samochodów osobowych do realizacji wyłącznie ww. celów statutowych nie jest zatem opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT.
W konsekwencji prawidłowe jest Pana stanowisko zgodnie z którym korzystanie z Pojazdów przez członków zarządu Fundacji, wyłącznie dla celów prowadzonej dozwolonej przez art. 5 UFR działalności gospodarczej Fundacji, nie będzie opodatkowane CIT, w szczególności w ramach świadczeń z art. 24q ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy o CIT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy zaznaczyć, że pytanie zadane przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana pytanie), inne kwestie związane z tematem nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja Fundacji musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz Fundacja musi się zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).