Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.478.2023.2.DP
Temat interpretacji
Czy działalność Wnioskodawcy w Polsce, może skutkować dla niego powstaniem zagranicznego zakładu na terytorium Polski, a w konsekwencji będzie związana z opodatkowaniem w Polsce części dochodów z handlu paliw osiąganych przez Spółkę?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Wnioskodawcy w Polsce, zorganizowana w sposób opisany we wniosku, może skutkować dla niego powstaniem zagranicznego zakładu na terytorium Polski, a w konsekwencji będzie związana z opodatkowaniem w Polsce części dochodów z handlu paliw osiąganych przez Spółkę. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2023 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Struktura grupy
Wnioskodawca jest szwajcarską spółką prawa handlowego (societe anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) posiadającą osobowość prawną i będącą rezydentem podatkowym Konfederacji Szwajcarskiej zarejestrowaną w dniu 11 sierpnia 2022 r.
Spółką dominującą najwyższego szczebla w grupie jest A. Inc. z siedzibą w Kanadzie i będąca rezydentem podatkowym tego państwa. Akcje A. Inc. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych (…). A. Inc. poprzez swoją międzynarodową grupę korporacyjną działa w (…) (dalej jako: „Grupa X”) oraz w obszarze (…).
Z uwagi na rozwój biznesowy Grupy X w Europie w poprzednich latach (głównie w wyniku licznych przejęć przedsiębiorstw), na poziomie X Group podjęto decyzję handlową o utworzeniu scentralizowanej jednostki zajmującej się zakupami paliw w Europie.
Jednym z celów centralizacji działań związanych z zakupami paliw w Europie była m.in. poprawa warunków dostaw poprzez bezpośrednie relacje z dostawcami, w tym niższe ceny produktów, zrównoważenie ekspozycji kapitału obrotowego i ryzyka cenowego w łańcuchu wartości oraz stworzenie elastyczności zaopatrzenia poprzez identyfikowanie nowych dostawców oferujących nowe i pojawiające się na rynku produkty.
Ze względu na znaczenie jakie uzyskała Grupa X w Irlandii po przejęciu Grupy Y (w Irlandii) oraz okoliczność, że Grupa Y miała już uprzednio silny zespół operacyjny ds. pozyskiwania paliwa i doświadczenie w zarządzaniu zaopatrzeniem, podjęto decyzję, że w Irlandii powstanie podmiot zajmujący się pozyskiwaniem paliw.
W następstwie tej decyzji A. Inc. w dniu 25 października 2016 r. zarejestrował w Irlandii spółkę pod firmą ABC (dalej jako: „ABC”).
Nowy model pozyskiwania paliwa ABC został przyjęty przez (…).
Ten model pozyskiwania został następnie przyjęty przez (…).
Działalność ABC
ABC w zakresie swojej podstawowej działalności przede wszystkim pozyskuje i dystrybuuje hurtowo produkty paliwowe dla spółek Grupy X w Europie, które odpowiadają za sprzedaż detaliczną swoich produktów klientom na rynkach, na których prowadzą działalność.
Scentralizowane pozyskiwanie paliwa przez ABC daje Grupie X następujące korzyści:
- ulepszoną i uproszczoną kontrolę dostaw paliwa i zarządzanie ryzykiem;
- uproszczone zarządzanie umowami i relacjami z dostawcami; oraz
- bardziej konkurencyjne ceny paliw dla podmiotów detalicznych Grupy X (dalej: „RO”) w całej Europie.
ABC przyjmuje na siebie, ponosi i odpowiada za następujące kluczowe ryzyka:
- ryzyko rynkowe;
- ryzyko cen towarów;
- ryzyko ilościowe;
- ryzyko kredytowe;
- ryzyko operacyjne;
- ryzyko kontraktowe;
- ryzyko zapobiegania niedoborom paliw na stacjach;
- ryzyka dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska (ang. HSSE - Health, Safety, Security, Envirnoment).
W związku z ryzykami przejętymi na skutek transakcji prowadzonych z klientami Grupy X, ABC uzyskuje wynagrodzenie w oparciu o marżę określoną na warunkach rynkowych, której wysokość wynika z analiz cen transferowych i porównawczych oraz jest zawarta w odpowiednich umowach pomiędzy spółkami. Stosowane ceny transferowe są poddawane corocznemu przeglądowi w celu uzyskania potwierdzenia, że są zgodne ze zmianami charakteru transakcji wewnątrzgrupowych oraz ze wszystkimi dostępnymi danymi porównawczymi.
Planowana reorganizacja w Grupie X
W Grupie X trwa obecnie proces zwiększenia i ulepszania działalności w zakresie handlu paliwami w Europie poprzez nowy wyspecjalizowany zespół handlowy. Biorąc pod uwagę, że Irlandia nie jest zapleczem handlowym i w celu przyciągnięcia osób o tak określonym poziomie kompetencji, w tym pracowników wyższego szczebla, Grupa X zdecydowała się przenieść funkcje do nowej jurysdykcji. W tym celu w Konfederacji Szwajcarskiej została zarejestrowana spółka KE („Spółka” lub „Wnioskodawca”), której zakres działalności obejmuje zarządzanie i handel surowcami energetycznymi, w szczególności paliwami i komponentami paliwowymi, olejami i produktami zarówno w Szwajcarii, jak i za granicą.
W wyniku reorganizacji Spółka obecnie stopniowo przejmuje funkcje zaopatrzenia, które w przeszłości były wykonywane przez ABC. Docelowo działalność ABC będzie stopniowo wygaszana, a centralizacja będzie mieć miejsce na poziomie Spółki. Spółka przejmie odpowiedzialność za hurtową dystrybucję produktów paliwowych i dodatków zakupionych od zewnętrznych dostawców do RO, a także będzie pełnić nowe funkcje, takie jak wykorzystywanie możliwości rynkowych w zakresie zarządzania zapasami paliw i optymalizacji cen paliw - hedging (w tym potencjalnie handel i zabezpieczenie przed wahaniami cen na zagranicznych giełdach). Oczekuje się, że ABC i Spółka będą współistnieć przez pewien czas.
Od stycznia 2023 r. Spółka sprzedaje produkty (…). Od kwietnia 2023 r. Wnioskodawca sprzedaje dodatkowo paliwo (…). Począwszy od czerwca 2023 r. Spółka rozpoczęła sprzedaż paliw do RO w Polsce, po uzyskaniu koncesji paliwowej i spełnieniu innych wymogów regulacyjnych niezbędnych do prowadzenia takiej działalności w Polsce.
Działalność Spółki w Konfederacji Szwajcarskiej
Jako szwajcarski rezydent podatkowy Spółka jest zarządzana i kontrolowana z terytorium Konfederacji Szwajcarskiej. W Konfederacji Szwajcarskiej są zlokalizowane i będą rozwijane odpowiednie zasoby (w szczególności osobowe w postaci specjalistów w pozyskiwaniu paliwa i zarządzania łańcuchem dostaw), umożliwiające prowadzenie przez Spółkę jej działalności polegającej na pozyskiwaniu i dystrybucji hurtowej produktów paliwowych dla Klientów detalicznych.
Wszystkie główne decyzje strategiczne, operacyjne i finansowe związane z działalnością Spółki będą podejmowane i realizowane przez zespół wyspecjalizowanych pracowników zlokalizowanych w Konfederacji Szwajcarskiej. Spółka zatrudnia i jest w trakcie zatrudniania kolejnych pracowników, którzy przebywają na stałe w Konfederacji Szwajcarskiej i stamtąd będą wypełniać swoje obowiązki.
Pracownicy Spółki, oprócz odpowiednich kwalifikacji, posiadają kompetencje i doświadczenie w obszarach decyzyjnych dotyczących indywidualnego ryzyka Spółki w związku z jej działalnością w zakresie transportu paliw, i faktycznie wykonują kluczowe obowiązki decyzyjne. Posiadają doświadczenie, umiejętności i delegowane uprawnienia do podejmowania wszystkich istotnych decyzji dotyczących działalności Spółki oraz do zawierania wszystkich umów i porozumień ze stronami trzecimi w imieniu Wnioskodawcy.
Zarząd Spółki posiada odpowiednie referencje, aby wspierać działalność Spółki i odgrywać kluczową rolę w opracowywaniu i wdrażaniu kluczowych strategii. Obaj obecni członkowie Zarządu są ekspertami w dziedzinie pozyskiwania paliw i zarządzania tym procesem.
Żaden z pracowników lub członków Zarządu Spółki nie mieszka na stałe w Polsce.
Łańcuch dostaw paliwa na terytorium Polski
Spółka przejmie dotychczasowy model biznesowy związany z handlem paliwami na terytorium Polski, jaki był realizowany przez ABC.
Spółka działa i będzie działać w Polsce jako hurtowy dostawca paliwa dla spółki P. Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka Polska”), która prowadzi (…). Przy zamówieniach paliw Spółka działa i będzie działać jako strona prawna, która kupuje paliwo od dostawców paliwa, w celu dalszej dostawy do Spółki Polskiej.
Wszystkie zakupy paliwa dokonywane przez Spółkę od zewnętrznych dostawców w Polsce będą odbywały się na warunkach Free Carrier (dalej: „FCA”) lub Cost, insurance and freight lub jako dostarczenie na statek - Delivered ex-ship (dalej: „CIF/DES”).
W przypadku zakupów dokonywanych na warunkach FCA, dostawcy zewnętrzni zachowują prawo własności paliwa, gdy jest ono przechowywane w terminalu partnerskim dostawcy. Przeniesienie własności następuje w momencie rozładunku paliwa z terminala na cysternę w celu przetransportowania go do stacji paliw Spółki Polskiej. Spółka Polska jest odpowiedzialna za transport paliwa z terminala do punktów sprzedaży detalicznej. Ryzyko przypadkowej utraty podczas przechowywania w terminalu jest przejmowane przez zewnętrznego dostawcę, podczas gdy tytuł prawny przechodzi na Spółkę podczas rozładunku paliwa, zanim zarówno ryzyko wolumenu, jak i prawo własności przejdą na Spółkę Polską. Podsumowując, tytuł prawny do paliwa jest przenoszony z zewnętrznego dostawcy na Wnioskodawcę, a następnie z Wnioskodawcy na Spółkę Polską na stojaku terminala na zasadzie flash-title (tj. w momencie odbioru paliwa z terminala tytuł prawny do paliwa przechodzi z podmiotu trzeciego na Wnioskodawcę, a następnie w tym samym czasie z Wnioskodawcy na Spółkę Polską).
Chociaż warunki CIF/DES nie są obecnie stosowane w Polsce, w przyszłości Wnioskodawca oceni możliwości optymalizacji warunków zakupu, w tym warunków transportu i dostawy. W związku z tym istnieje możliwość, że w przyszłości paliwo będzie kupowane na warunkach dostawy CIF/DES. Następnie Wnioskodawca odsprzeda paliwo do Spółki Polskiej, przy czym przeniesienie tytułu własności nastąpi na stojaku w terminalu.
Niezależnie od warunków frachtu lub dostawy, na podstawie których nabywany jest produkt paliwowy, Spółka przejmuje wszystkie kluczowe ryzyka związane z funkcją zaopatrzenia i zarządzania łańcuchem dostaw (aż do podniesienia paliwa ze stojaka terminala) paliw w Polsce, w tym zaopatrzenia lub zakupów, zarządzania ryzykiem zapasów, ryzykiem cenowym i innymi skutkami dostaw oraz strategią logistyczną.
Działania wykonywane przez Spółkę w ramach sprzedaży paliwa do Spółki Polskiej będą obejmować następujące działania (niektóre lub wszystkie):
- pozyskiwanie i nabywanie produktów paliwowych;
- opracowywanie i nadzorowanie wdrażania i realizacji odpowiednich strategii pozyskiwania, w przypadku jeśli takie istnieją i jest to możliwe;
- wpływ na strategie magazynowania w terminalach (dla towarów dostarczanych do Spółki na warunkach CIF/DES, jeśli takie warunki dostawy będą stosowane w przyszłości);
- zarządzanie i nadzorowanie ryzyka zysku/straty z obrotu oraz opracowanie optymalnych strategii zarządzania tym ryzykiem;
- rozwój i monitorowanie zarządzania ryzykiem walutowym oraz rozwój i monitorowanie strategii hedgingowych dotyczących produktów paliwowych;
- zarządzanie sterowalnymi efektami podaży;
- identyfikacja możliwości rozszerzenia źródeł pozyskiwania paliw i innych produktów;
- zarządzanie wszystkimi zobowiązaniami dotyczącymi działania Spółki zgodnie z istniejącymi przepisami prawa (compliance) oraz zobowiązaniami administracyjnymi i finansowymi Spółki;
- prowadzenie rachunkowości zarządczej, rachunkowości, współpraca z audytorami Spółki;
- zarządzanie płynnością i przygotowanie prognoz przepływów pieniężnych Spółki;
- udział w przygotowaniu i prezentacji rocznego budżetu;
- inne działania operacyjne, finansowe i administracyjne, stosowanie do potrzeb.
Należy zauważyć, że w ramach tego modelu biznesowego dla działalności Grupy X w Polsce i niezależnie od warunków, na jakich Spółka nabywa paliwo, Spółka Polska nie będzie świadczyć na rzecz Spółki żadnych usług związanych z zakupem paliwa.
Ponadto ani Spółka Polska, ani jej pracownicy nie będą upoważnieni do zawierania w imieniu Spółki jakichkolwiek umów lub porozumień z osobami trzecimi, ani też nie będą podejmować żadnych działań mających na celu zawarcie jakichkolwiek umów/porozumień dotyczących zakupu paliwa.
Przechowywanie w terminalu
Jak wyjaśniono powyżej, rozważa się, że Wnioskodawca może sprzedawać paliwo na różnych warunkach Incoterms, najprawdopodobniej na warunkach „FCA” i ewentualnie na warunkach „CIF/DES”. To, czy i ile paliwa Wnioskodawca będzie posiadać w terminalach w Polsce, będzie się różnić w zależności od poszczególnych uzgodnień.
Zgodnie z obowiązującymi warunkami FCA, Spółka nie będzie posiadać zapasów paliw w terminalach w Polsce wynikających ze względów regulacyjnych, tj. z przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2017 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1537 ze zm.). Dla pełnego obrazu, Spółka podlegałaby takim obowiązkom w szczególności w przypadku uzyskania koncesji na transgraniczny obrót paliwami, co jest rozważane.
W scenariuszu, w którym paliwo byłoby nabywane przez Spółkę na warunkach CIF/DES, zapasy paliw byłyby przechowywane przez Spółkę w terminalu przed jego sprzedażą do Spółki Polskiej tylko przez okres przejściowy, przy założeniu, że zgodnie ze strategią Spółki dotyczącą pozyskiwania paliwa uwzględniane są wolumeny zakupów zakładanych przez Spółkę Polską w okresach miesięcznych, tak aby zapewnić dostawy zgodnie z planowaną wielkością zapotrzebowania.
Zasadniczo pracownicy Spółki nie będą mieć dostępu do obszaru terminala, z wyjątkiem szczególnych przypadków, takich jak konieczność wizyty w terminalu w celu sprawdzenia, czy przestrzegane są przepisy bezpieczeństwa. Pracownicy Spółki nie będą mieć dostępu do terminalu bez uprzedniego uzgodnienia tego z właścicielem terminalu.
Działania związane z pozyskiwaniem i mieszaniem dodatków
Spółka Polska nadal będzie pozyskiwać dodatki do paliw od dostawców zewnętrznych. Dodatki są dostarczane do terminali będących własnością osób trzecich, a na podstawie umów pomiędzy właścicielami terminali a Spółką Polską, usługi mieszania paliw są zamawiane przez Spółkę Polską i wykonywane przez terminale. W rezultacie Spółka Polska płaci właścicielom terminali wynagrodzenie za świadczone przez nich usługi mieszania paliw.
Proces dostaw dodatków jest w całości po stronie Spółki Polskiej, tj. Spółka Polska zamawia dodatki, zawiera umowy w tym zakresie oraz zarządza całym procesem.
Spółka nie będzie wykonywać żadnych czynności kreujących wartości w ramach procesu mieszania paliwa z dodatkami. Wszelkie czynności związane z mieszaniem paliwa z dodatkami, które będą przeprowadzane przez Spółkę ograniczają się wyłącznie do bio-blendingu, tj. mieszania etanolu/FAME (estry metylowe kwasów tłuszczowych) w celu uzyskania pożądanej mieszanki lub potrzebnego do zapewnienia, zgodnego z przepisami bezpieczeństwa, przechowywania paliwa, a także w celu ograniczenia kradzieży, wycieków itp.
Proces mieszania odbywa się albo w przewodach transportujących paliwo ze zbiorników magazynowych do stojaka, albo na samym stojaku, na którym tytuł prawny (flash title) do paliw przechodzi na Spółkę Polską. W przypadku, gdy mieszanie ma miejsce w rurach przed przejściem tytułu prawnego do paliwa na Spółkę Polską, odbywa się to tylko ze względów praktycznych i na ryzyko Spółki Polskiej. Cały proces mieszania odbywa się zatem przy ponoszeniu ryzyka handlowego i finansowego przez Spółkę Polską.
Prowadzenie działalności w zakresie obrotu paliwami w Polsce
Ze względów regulacyjnych Spółka utworzyła oddział zagranicznego przedsiębiorcy w Polsce („Oddział”). Oddział jest zarejestrowany na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce.
Rejestracja Oddziału dla celów podatku VAT w Polsce i jego wykorzystanie w obrocie paliwami ciekłymi jest również wymagana przez odrębne przepisy. Oddział ten został utworzony wyłącznie ze względów regulacyjnych, w celu ubiegania się o zezwolenie na obrót paliwami i import paliw w Polsce. W związku z tym Oddział nie będzie posiadał żadnych środków trwałych ani personelu (pracowników) do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W Oddziale nie zostanie zatrudniona żadna osoba.
W konsekwencji wymogów regulacyjnych dotyczących posiadania lokalu w Polsce dla celów rejestracji Oddziału, Spółka zawarła umowę najmu lokalu, pomimo tego, że Spółka nie będzie faktycznie korzystała z wynajmowanego lokalu.
Nieruchomości
Spółka nie posiada powierzchni biurowej w Polsce, jednakże podpisała umowę najmu powierzchni z Spółkę Polską w celu uzyskania rejestracji VAT oraz zezwolenia na prowadzenie działalności, zgodnie z wymogami prawnymi (jak wskazano powyżej). Powierzchnia ta nie jest fizycznie wykorzystywana przez Spółkę i jest niezbędnym wymogiem związanym z ubieganiem się o transgraniczną licencję na handel paliwami, ponieważ każdy podmiot wpisany do rejestru przedsiębiorców, w tym oddział, musi posiadać oficjalny adres w Polsce, na który może być kierowana wszelka oficjalna korespondencja (np. od organów podatkowych, sądu rejestrowego itp.). W celu posiadania tytułu prawnego do posługiwania się adresem wymagane jest zawarcie umowy przyznającej oddziałowi taki tytuł.
Spółka nie będzie posiadała bieżącego dostępu do obiektów biurowych Spółkę Polską, za pośrednictwem których Spółka Polska prowadzi działalność gospodarczą w Polsce.
Pracownicy Spółki będą mogli korzystać z biur Spółki Polskiej tylko w wyjątkowych sytuacjach, w ramach swoich zadań związanych ze stosunkiem prawnym pomiędzy stronami związanym z zakupem paliwa oraz podczas bardzo okazjonalnych wyjazdów służbowych na spotkania z dostawcami.
Pracownicy Spółki (zarząd, dyrektorzy, wykonawcy) nie będą regularnie przebywać w Polsce.
Umowy o świadczenie usług zawarte z podmiotami powiązanymi
W celu wsparcia codziennej działalności Spółki, zgodnie ze standardami funkcjonowania licznych międzynarodowych grup kapitałowych, Spółka będzie zawierać umowy o świadczenie usług z niektórymi powiązanymi podmiotami grupy (w tym z Polski) w celu nabycia usług typu back office/wsparcia administracyjnego, które są świadczone na rzecz Spółki (w tym w zakresie działalności polegającej na hurtowej dystrybucji paliw związanej z Polską).
Wszystkie kontrakty wewnątrzgrupowe będą zawierane na warunkach rynkowych i poparte analizami w zakresie cen transferowych oraz w odpowiedniej formie prawnej.
Należy zauważyć, że w razie potrzeby mogą zostać zawarte dodatkowe umowy o świadczenie usług z innymi podmiotami powiązanymi. Ponadto poniższa lista usług nie stanowi katalogu wyczerpującego, a usługi faktycznie nabywane przez Spółkę w ramach tych umów mogą się różnić w zależności od bieżących potrzeb Spółki.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowe podsumowanie rodzajów zawieranych umów o świadczenie usług:
- Usługi wsparcia świadczone przez K. (dalej jako: „K.”), norweską spółkę należącą do Grupy X. W ramach świadczenia tych usług K. może również korzystać z usług poddostawców - zarówno z Grupy X, jak i firm zewnętrznych.
- Usługi operacyjne i usługi transportu paliw świadczone przez K., w tym usługi sourcingowe oraz usługi zarządzania zapasami.
- Usługi wspólne („shared services”) świadczone przez BC (dalej jako „BC Latvia”), która pełni dla Spółki funkcję centrum biznesowego na Łotwie. Do BC Latvia outsourcingowane są procesy biznesowe w zakresie finansów i kontroli, HR, usług dotyczących transportu paliwa, wsparcia IT oraz wsparcia klienta. Co do zasady, usługi wspólne są zlecane przez K. na podstawie umowy o świadczenie usług wsparcia zawartej pomiędzy K. i Spółką.
- Usługi wsparcia informatycznego świadczone przez G. Sp. z o.o., (…) oraz D;
- Usługi świadczenia usług wsparcia logistycznego i zakupowego przez BC;
- Usługi cash poolingu i usługi finansowe świadczone przez H. w Estonii.
- Usługi finansowe świadczone przez Spółkę Polską, w tym wsparcie administracyjne w zakresie finansów w kontekście składania różnych deklaracji podatkowych i dokumentów do polskich organów podatkowych, przygotowywanie zgłoszeń rejestracyjnych w zakresie finansów/podatków itp. oraz nadzór nad nimi.
- Usługi związane ze wsparciem systemowym są świadczone przez Spółkę Polską.
W szczególności do obowiązków Spółki Polskiej należy zapewnienie wsparcia systemowego użytkownikom biznesowym, nadzorowanie wdrażania ulepszeń systemu, koordynowanie bieżącej eksploatacji systemu Energy Trade and Risk Management (ETRM) oraz utrzymywanie interfejsów danych między ETRM a innymi systemami;
- opracowywanie ETRM i rozwiązań systemowych w celu umożliwienia działalności biznesowej, zarządzanie systemem ETRM, zapewnienie wsparcia systemu ETRM dla użytkowników biznesowych, zarządzanie projektami systemowymi i zapewnienie dostosowania procesów w całej firmie świadczone przez pracowników ABC (po likwidacji ABC usługi te będą świadczone przez J.);
- usługi prawne świadczone przez prawnika zlokalizowanego w Irlandii i zatrudnionego przez J., który wspiera Wnioskodawcę w różnych kwestiach prawnych w związku z czym 30% jego czasu jest alokowane na Spółkę (ponieważ nie zajmuje się polskim prawem, usługi specjalistyczne z w zakresie polskiego prawa zamawiane są od zewnętrznych dostawców usług w Polsce).
Umowy na świadczenie usług przez podmioty zewnętrzne
- Spółka będzie nabywać również usługi prawne od podmiotu zewnętrznego zlokalizowanego w Polsce. Podmiot ten będzie wspierał Spółkę we wszystkich kwestiach prawnych dotyczących Spółki w Polsce. Ponadto firma ta otrzyma pełnomocnictwo do reprezentowania Oddziału Spółki i występowania w imieniu Spółki przed wszystkimi sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, organami administracji publicznej, organami rządowymi oraz organami ścigania.
Pełnomocnictwo to nie daje tej firmie ani żadnemu z jej pracowników prawa do zawierania lub podpisywania jakichkolwiek umów handlowych w imieniu Spółki. Spółka ta wyłącznie przygotowuje, składa i podpisuje w imieniu Spółki różne informacje i oświadczenia oraz inne dokumenty urzędowe, do składania których zobowiązują Spółkę przepisy obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej aktów prawnych.
- Jednocześnie, w razie potrzeby, będzie możliwe delegowanie powyższych funkcji innym spółkom z grupy (w tym Spółki Polskiej) lub innemu podmiotowi niepowiązanemu na podstawie stosownych pełnomocnictw i umów.
- Ponadto Spółka/Oddział może również delegować usługi typu back office/wsparcie administracyjne innemu niepowiązanemu podmiotowi na podstawie odpowiedniej umowy (lub umów).
Interpretacje podatkowe wydane dla Grupy X w kwestii zagranicznego zakładu
ABC czyli podmiot od którego Spółka przejmie model biznesowy związany z handlem paliwami m.in. na terytorium Polski w podobnym stanie faktycznym otrzymała dwie interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, w których organy podatkowe potwierdziły brak powstania zakładu w Polsce dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji stanowisko prezentowane przez ABC zostało potwierdzone (interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2020 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.484.2019.2.SP; interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2022 r., nr 0111-KDWB.4010.3.2022.2.MJ).
Tak jak Wnioskodawca wspominał wcześniej wniosek został złożony ze względu na kilka zmian stanu faktycznego tj. przejęcie modelu biznesowego handlu paliwami przez Spółkę od ABC.
W piśmie będącym uzupełnieniem wniosku z 21 listopada 2023 r. wskazaliście Państwo, że:
a) Spółka działa i będzie działać w Polsce jako hurtowy dostawca paliw dla Spółki Polskiej. Obecnie nie ma planów (i nie są podejmowane działania w celu realizacji) sprzedaży paliw innym podmiotom w Polsce przez Wnioskodawcę, jednak Spółka nie wyklucza, że w przyszłości taka sprzedaż paliw innym podmiotom będzie mieć miejsce.
b) Usługi wsparcia informatycznego świadczone przez G. Sp. z o.o. obejmują serwisowanie systemów informatycznych oraz zapewnianie wsparcia technicznego dla użytkowników systemów. W ramach wsparcia informatycznego usługodawca zapewnia również obsługę architektury sieciowej.
c) Ryzyko związane ze świadczeniem na rzecz Spółki usług opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ponoszą usługodawcy.
d) Usługodawcy w ramach świadczonych usług nie są upoważnieni do zawierania umów w imieniu Spółki, ani też do negocjowania warunków umów w jakikolwiek sposób wiążący dla Spółki. Spółka wskazuje, że pełnomocnictwo udzielone usługodawcy świadczącemu usługi prawne na rzecz Spółki dotyczy wyłącznie występowania w imieniu Spółki przed wszystkimi sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, organami administracji publicznej, organami rządowymi i organami ścigania (zgodnie z opisem zawartym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej). Niniejsze pełnomocnictwo nie daje temu usługodawcy ani żadnemu z jego pracowników prawa do zawierania lub podpisywania jakichkolwiek umów handlowych w imieniu Spółki. Usługodawca ten będzie jedynie przygotowywać, składać i podpisywać w imieniu Spółki różnego rodzaju informacje i oświadczenia oraz inne dokumenty urzędowe, do których złożenia Spółka jest zobowiązana na podstawie przepisów obowiązującego w Polsce prawa.
e) Usługodawcy są niezależnymi podmiotami i Spółka nie posiada co do zasady informacji na temat grona odbiorców usług tych usługodawców. Niemniej, z racji przepływu informacji w obrębie grupy kapitałowej, do której przynależy, Spółka posiada informację, że wskazani przez nią usługodawcy świadczą usługi również na rzecz innych podmiotów z Grupy X.
f) Nie udostępnia usługodawcom żadnych zasobów.
g) Spółka nie ma bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/osobowymi dostawców usług, z wyjątkiem BC Lativa (…) na Łotwie. Kontrola ta obejmuje raportowanie wyników pracy dwóch zespołów (personelu) BC Lativa do Spółki:
a. zespół ds. zarządzania transakcjami odpowiedzialny za modelowanie i uzgadnianie transakcji w systemie ERTM (ang. Energy Trade and Risk Management),
b. zespół ds. obsługi dostaw, który jest odpowiedzialny za obsługę zamówień stron trzecich, planowanie i prognozowanie logistyki dostaw do terminali.
Powyższe zespoły Spółki nie mają bezpośredniej kontroli nad personelem lub zasobami technicznymi dostawców usług w Polsce.
Pytanie
Czy działalność Wnioskodawcy w Polsce, zorganizowana w sposób opisany we Wniosku, może skutkować dla niego powstaniem zagranicznego zakładu na terytorium Polski, a w konsekwencji będzie związana z opodatkowaniem w Polsce części dochodów z handlu paliw osiąganych przez Spółkę?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy działalność Spółki w Polsce nie skutkuje powstaniem jej zagranicznego zakładu, a w konsekwencji nie istnieje obowiązek opodatkowania jej dochodów w Polsce.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowy od osób prawnych (t. jedn. Dz. U. z 2022 poz. 2587 ze zm.; dalej jako: „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 3 ust. 3 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca nie posiada w Polsce siedziby, ani zarządu dla celów podatkowych - prowadzona przez niego działalność, opisana we wniosku o interpretację, w opisanym stanie faktycznym mogłaby podlegać opodatkowaniu CIT w Polsce jedynie w sytuacji, kiedy byłaby ona prowadzona poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład Wnioskodawcy.
Pojęcie zagranicznego zakładu zdefiniowane zostało w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT.
Zgodnie z tym przepisem zagraniczny zakład oznacza:
a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, stanowi inaczej.
W takim przypadku zyski/przychody (z uwzględnieniem związanych z nimi kosztów) przypadające na taki zagraniczny zakład podlegałyby opodatkowaniu 19% CIT w Polsce.
Przepisy Konwencji
Na podstawie art. 7 ust. 1 Konwencji zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Stała placówka konstytuująca zakład podatkowy
Pojęcie „zakład” zostało zdefiniowane w art. 5 ust. 1 Konwencji i zgodnie z tą regulacją oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. „Zakład” obejmuje w szczególności miejsce zarządu, filię, biuro, zakład fabryczny, warsztat oraz kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych (art. 5 ust. 2 Konwencji).
„Zakładu” nie stanowią jednak, zgodnie z art. 5 ust. 4 Konwencji:
a) użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
b) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;
c) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
d) stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
e) stale placówki utrzymywane wyłącznie dla celów reklamy, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych albo wykonywania podobnej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;
f) prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub urządzeń dla drugiego Umawiającego się Państwa;
g) utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), jednak pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma przygotowawczy lub pomocniczy charakter.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 oraz 6 Konwencji, bez względu na postanowienia ust. 1 i 2, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ust. 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, i pełnomocnictwo to w tym Państwie zwykle wykonuje, uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności wymienionych w ust. 4 i są takimi rodzajami działalności, które, gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki, nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień niniejszego ustępu. Jednocześnie nie będzie się uważać, że przedsiębiorstwo posiada zakład w jednym z Umawiających się Państw tylko z tego powodu, że wykonuje ono tam czynności przez maklera, generalnego przedstawiciela handlowego albo każdego innego niezależnego przedstawicielstwa, pod warunkiem, że te osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że pojęcie zagranicznego zakładu jako pojęcie międzynarodowego prawa podatkowego powinno być interpretowane w oparciu o wskazówki zawarte w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 11 lutego 2022 r., sygn. I SA/Gl 1609/21: „Komentarz do Modelowej Konwencji OECD nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast jego postanowienia stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania”.
Jednocześnie jednak, zgodnie z pkt 6 do art. 5 Komentarza Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku (wersja z 21 listopada 2017 r.; dalej „Komentarz OECD”) do uznania, że zagraniczny podmiot posiada w drugim państwie zakład w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym państwie poprzez stałe miejsce prowadzenie działalności gospodarczej, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
- istnieje placówka działalności gospodarczej (tj. miejsce gdzie działalność jest prowadzona) np. lokal; oraz
- placówka ma charakter stały (tzn. musi być utworzona w określonym miejscu z pewnym stopniem trwałości); oraz
- działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki, co oznacza, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona (tj. musi mieć miejsce wykonywanie za pośrednictwem takiej placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru).
Należy podkreślić, że brak spełnienia któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, iż nie powstanie zakład w postaci stałej placówki w rozumieniu właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W myśl Komentarza OECD, określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do własnej dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.
Zgodnie z uwagami zawartymi w pkt 12 Komentarza OECD do art. 5 Modelowej Konwencji, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej nie zaistnieje w przypadku, gdy obecność przedsiębiorstwa w danej lokalizacji jest tak nieregularna lub incydentalna, że miejsca tego nie można uznać za miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo (np. gdy pracownicy przedsiębiorstwa mają dostęp do pomieszczeń przedsiębiorstw powiązanych, które często odwiedzają, ale nie pracują w tych pomieszczeniach przez dłuższy czas). Również, jeżeli przedsiębiorstwo nie ma prawa do obecności w danym miejscu i w rzeczywistości samo z niego nie korzysta, miejsce to wyraźnie nie pozostaje w dyspozycji przedsiębiorstwa.
Placówka ma charakter „stały”, gdy jest prowadzona w określonym miejscu o pewnym stopniu trwałości. Zgodnie z Komentarzem OECD, „stały” charakter oznacza istnienie więzi pomiędzy placówką, a określonym punktem geograficznym.
Dodatkowo, podatnik musi prowadzić działalność gospodarczą poprzez stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że pozostające do dyspozycji podatnika stałe miejsce musi być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Należy przy tym wskazać, iż termin „działalność gospodarcza” nie jest zdefiniowany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania i w konsekwencji powinien być rozumiany zarówno w kontekście zawartej przez Polskę umowy, jak również w kontekście prawa krajowego.
Jeśli chodzi o to, czy działalność gospodarcza prowadzona jest poprzez stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (zakład), zazwyczaj odnosi się to do tego, czy osoby zależne od przedsiębiorstwa (jego personel) prowadzą działalność gospodarczą przedsiębiorstwa w tym stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, tj. czy mają zakład do swojej dyspozycji. Należy zauważyć, że w szczególnych przypadkach, działalność gospodarcza może być prowadzona bez udziału personelu (np. za pomocą urządzeń automatycznych). Komentarz OECD wskazuje bowiem, że obecność personelu nie jest konieczna, aby uznać, że przedsiębiorstwo w całości lub częściowo prowadzi działalność gospodarczą w danej lokalizacji w sytuacji gdy w rzeczywistości prowadzenie działalności gospodarczej nie wymaga obecności personelu w tej lokalizacji.
Jednocześnie, Konwencja w art. 5 ust. 4, wprost wskazuje, że nawet w przypadku funkcjonowania stałej placówki przez którą prowadzona jest działalność gospodarcza, termin „zakład” nie obejmuje:
- użytkowane placówki służące wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa/utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania;
- utrzymywania stałej placówki w celu prowadzenia działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.
Zgodnie z treścią pkt 58 Komentarza OECD do art. 5 Modelowej Konwencji czynnościami o charakterze pomocniczym lub przygotowawczym są takie czynności, które mogą przyczyniać się do produktywności przedsiębiorstwa ale są tak bardzo „oddalone od zysku”, że nie ma uzasadnienia dla przypisywania zysku do stałego miejsca prowadzenia działalności, które posiada przedsiębiorca w kraju, w którym wyłącznie te czynności są wykonywane. Przygotowawczy lub pomocniczy charakter działalności prowadzonej przez stałą placówkę powinien być rozpatrywany w świetle innych, uzupełniających działań i funkcji wobec głównej działalności przedsiębiorcy.
W pkt 60 Komentarza OECD do art. 5 Modelowej Konwencji stwierdza się, że co do zasady działalność o charakterze przygotowawczym to taka, która uzupełnia wykonywanie tego, co stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości. Zazwyczaj działanie przygotowawcze poprzedza inne działanie i często jest ono prowadzone w stosunkowo krótkim okresie, przy czym długość tego okresu może być uzależniona od charakteru podstawowej działalności przedsiębiorstwa. Nie zawsze jednak tak będzie, ponieważ jest możliwe wykonywanie w jednym miejscu przez znaczny okres czasu określonej działalności, która stanowi działalność przygotowawczą dla podstawowej działalności prowadzonej w innym miejscu.
Z kolei działalność, która ma charakter pomocniczy w pkt 60 do art. 5 Komentarza OECD została określona jako działalność, która zasadniczo odpowiada działalności, która jest prowadzona w celu wspierania głównej działalności przedsiębiorstwa jako całości, nie będąc jednak jej częścią.
Z brzmienia pkt 72 do art. 5 Komentarza OECD wynika, że w przypadku, gdy przedsiębiorstwo, które sprzedaje towary na całym świecie, zakłada biuro w danym państwie, a pracownicy pracujący w tym biurze biorą aktywny udział w negocjowaniu istotnych części umów sprzedaży towarów nabywcom w tym państwie, nie zawierając nawet umów, ale odgrywając główną rolę prowadzącą do ich zawarcia (np. uczestnicząc w podejmowaniu decyzji dotyczących rodzaju, jakości lub ilości produktów objętych tymi umowami), takie działania będą zazwyczaj stanowiły istotną część działalności gospodarczej przedsiębiorstwa i nie powinny być uznawane za mające charakter przygotowawczy lub pomocniczy.
W konsekwencji: jeśli przedsiębiorstwo, które sprzedaje towary na całym świecie, zakłada biuro w danym państwie, a pracownicy pracujący w tym biurze nie biorą aktywnego udziału w negocjowaniu istotnych części umów sprzedaży towarów nabywcom w tym państwie, to takie biuro winno być traktowane jako placówka poprzez którą prowadzona jest działalność o charakterze pomocniczym.
Stały zakład konstytuowany poprzez plac budowy lub instalacje
W myśl art. 5 ust. 3 Konwencji stały zakład w Polsce może konstytuować budowa, montaż lub instalacja jeżeli okres ich prowadzenia trwa dłużej niż dwanaście miesięcy.
Zgodnie z uwagami zawartymi w pkt 50 Komentarza OECD do art. 5 Modelowej Konwencji plac budowy może obejmować nie tylko budowę budynków, ale również budowę dróg, mostów lub kanałów, renowację budynków, dróg mostów lub kanałów, układanie rurociągów czy też prace wykopaliskowe bądź polegające na pogłębianiu. Z kolei pojęcie instalacji nie ogranicza się do instalacji związanych z projektem budowlanym, ale obejmuje również instalacje nowe sprzętu np. maszyny.
Stały zakład konstytuowany poprzez działanie zależnego agenta
W myśl art. 5 ust. 5 Konwencji jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 6 Konwencji, działa w imieniu przedsiębiorstwa i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, i pełnomocnictwo to w tym Państwie zwykle wykonuje, uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności wymienionych w art. 5 ust. 4 Konwencji i są takimi rodzajami działalności, które - gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki - nie powodowałby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień niniejszego ustępu.
Zgodnie ze wskazówkami interpretacyjnymi zawartymi w pkt 83 do art. 5 Komentarza OECD osoby zwyczajowo zawierające umowy w imieniu przedsiębiorstwa lub umowy, które mają być wykonane przez przedsiębiorstwo lub zwyczajowo odgrywające główną rolę prowadzącą do zawarcia takich umów, które są rutynowo zawierane bez istotnych zmian przez przedsiębiorstwo, mogą prowadzić do powstania zakładu podatkowego przedsiębiorstwa. Bezpośredni rezultat działania takiej osoby powinien mieć miejsce wielokrotnie, a nie tylko w pojedynczych przypadkach.
Model biznesowy Spółki - przeniesienie działalności do Spółki z siedzibą Konfederacji Szwajcarskiej
Wnioskodawca przejmie działalność gospodarczą ABC polegającą na obrocie paliwami, którą będzie realizował za pomocą nowego wyspecjalizowanego zespołu handlowego.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu paliwa w Polsce na tych samych zasadach jak ABC tj. na warunkach FCA, gdzie tytuł prawny do paliwa jest przenoszony z podmiotu zewnętrznego do Spółki, a następnie ze Spółki do Spółki Polskiej na stojaku terminala na zasadzie flash-title (tj. w momencie podjęcia z terminala prawo własności paliwa przechodzi z podmiotu trzeciego na Wnioskodawcę, a następnie w tym samym momencie z Wnioskodawcy na Spółkę Polską lub podmiot trzeci). Wnioskodawca nie składuje zatem żadnych zapasów paliwa w Polsce (poza małą ilością niezbędną ze względów regulacyjnych), a tym samym nie dysponuje w Polsce żadnym stałym miejscem, przez które prowadzona byłaby jego działalność gospodarcza w Polsce. Terminale stanowią własność podmiotów zewnętrznych.
Z kolei w przypadku rozważanej dostawy na warunkach CIF/DES, o ile paliwo przechowywane byłoby w terminalu, to będzie to przechowanie okresowe, w terminalu stanowiącym własność podmiotu trzeciego, przy czym pracownicy Spółki nie będą mieli do niego dostępu.
W przyszłości Spółka może rozważyć dokonywanie zakupu paliwa na warunkach CIF/DES, na mocy których tytuł prawny do paliwa zostanie przeniesiony na Spółkę po przybyciu do terminala (oznacza to, że Spółka może w przyszłości przechowywać swoje zapasy paliwa w terminalu w Polsce). Następnie Spółka będzie dalej odsprzedawać paliwo do Spółki Polskiej (warunki FCA).
Jednakże biorąc pod uwagę, że:
- terminal (grunt, budynki i maszyny) na którym przechowywane będą paliwa będzie własnością podmiotów trzecich,
- pracownicy Spółki, co do zasady, nie będą mieli dostępu do obszaru terminala poza szczególnymi przypadkami takimi jak żądanie o odbycie wizyty na miejscu w celu sprawdzenia czy przepisy bezpieczeństwa są przestrzegane (co więcej pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu bez uprzedniego umówienia się z właścicielem terminala),
- nie sposób uznać, żeby także w takim przypadku Spółka posiadała w Polsce stałą placówkę (terminal) służącą prowadzeniu działalności w Polsce.
Jednak niezależnie od powyższego, nawet gdyby hipotetycznie uznać, że prawo do magazynowania i przeładunku paliw na wynajętym w Polsce terminalu stanowi stałe miejsce, przez które prowadzona jest działalność w Polsce (co jak wskazano powyżej byłoby nieuprawnione), taka działalność w dalszym ciągu nie powodowałaby powstania zakładu w Polsce na podstawie art. 5 ust. 4 lit. a) i b) Konwencji. W takim przypadku niewątpliwie miałoby bowiem miejsce użytkowanie urządzeń służących wyłącznie w celu składowania, wystawiania albo dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa/ utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania. Tożsama zasada odnosi się także do tworzonych na terytorium Polski zapasów obowiązkowych paliwa zgodnie z odrębnymi przepisami.
Ponadto taka działalność stanowiłaby bezsprzecznie działalność jedynie o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym, o której mowa w art. 5 ust. 4 lit. e i g Konwencji. Należy zaznaczyć, iż Konwencja nie definiuje pojęcia działalności pomocniczej i przygotowawczej. W celu odkodowania takiej działalności należy zatem ponownie odwołać się do Komentarza OECD, który wskazuje, iż dla określenia, czy dana działalność ma charakter pomocniczy należy ustalić, czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości.
Powyższe potwierdza również stanowisko wyrażone przez przedstawicieli doktryny międzynarodowego prawa podatkowego, zgodnie z którym zakład może powstać, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, jeżeli jest ona wartościowo istotna dla spółki (Arvid A. Skaar, „Permanent Establishment Erosion of a Tax Principie”, Kluwer, 1991). Natomiast aby ocenić, czy dane działania posiadają charakter przygotowawczy lub pomocniczy należy zbadać, czy nie mają one żadnego znaczenia lub jedynie małe znaczenie w porównaniu do innych czynności podejmowanych przez przedsiębiorstwo (prof. Klaus Vogel w komentarzu „Klaus Vogel on Double Taxation Conyentions, Kluwer Law International, The Hague-London- Boston, 1997”).
W tym kontekście należy podkreślić, że głównym celem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski będzie kupno i sprzedaż paliwa. W szczególności po stronie Spółki na terenie Konfederacji Szwajcarskiej będą prowadzone kluczowe działania związane z zakupem i sprzedażą paliw na terenie Polski, tj.:
- pozyskiwanie i nabywanie produktów paliwowych;
- opracowywanie i nadzorowanie wdrażania i realizacji odpowiednich strategii pozyskiwania, w przypadku jeśli takie istnieją i jest to możliwe;
- zapewnianie wkładu do strategii magazynowania w terminalach (dla towarów dostarczanych do Spółki na warunkach CIF/DES, jeśli takie warunki dostawy będą stosowane w przyszłości);
- zarządzanie i nadzorowanie ryzyka przyrostu/utraty obrotu oraz opracowanie optymalnych strategii zarządzania tym ryzykiem;
- rozwój i monitorowanie zarządzania ryzykiem walutowym oraz rozwój i monitorowanie strategii hedgingowych dotyczących produktów paliwowych;
- zarządzanie sterowalnymi efektami podaży;
- identyfikacja możliwości rozszerzenia źródeł pozyskiwania paliw i innych produktów;
- zarządzanie wszystkimi zobowiązaniami dotyczącymi działania Spółki w zgodności z istniejącymi przepisami prawa (compliance) oraz zobowiązaniami administracyjnymi i finansowymi Spółki;
- prowadzenie rachunkowości zarządczej/rachunkowości statutowej/współpraca z audytorami Spółki;
- zarządzanie płynnością finansową i przygotowanie prognoz przepływów pieniężnych Spółki;
- wkład w przygotowanie i prezentację rocznego budżetu;
- inne działania operacyjne, finansowe i administracyjne, stosownie do potrzeb.
Zatem w analizowanej sytuacji, samo magazynowanie, mieszanie i przeładunek paliwa dokonywany w Polsce - jako czynności mające marginalne znaczenie w stosunku do działalności Spółki - jaką jest zakup i sprzedaż paliwa - bezsprzecznie będzie miało jedynie charakter pomocniczy/przygotowawczy.
Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo zarejestrowania Oddziału w Polsce oraz posiadania przez niego formalnej siedziby (adresu) w Polsce, Oddział nie może być uznany za stałe miejsce prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w Polsce. Utworzenie Oddziału niezbędne było bowiem jedynie z prawnego punktu widzenia, tj. w celu uzyskania koncesji na obrót paliwami ciekłymi. Co więcej Oddział nie posiada i nie będzie posiadał żadnych środków trwałych ani personelu (pracowników) do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Żadna osoba nie jest i nie będzie zatrudniona w Oddziale.
Dodatkowo należy podkreślić, że Spółka pomimo podpisania umowy najmu powierzchni w celu uzyskania licencji na prowadzenie działalności, zgodnie z wymogami prawnymi, nie wykorzystuje tej przestrzeni - jest to jedynie niezbędny wymóg związany z ubieganiem się o transgraniczną licencję na handel paliwami. Spółka nie posiada także bieżącego dostępu do obiektów biurowych Spółki Polskiej, za pośrednictwem których Spółka Polska prowadzi działalność gospodarczą w Polsce. Pracownicy Spółki będą mogli korzystać z biur Spółki Polskiej tylko w wyjątkowych sytuacjach, w ramach swoich zadań związanych ze stosunkiem prawnym pomiędzy stronami związanym z zakupem paliwa oraz podczas bardzo okazjonalnych wyjazdów służbowych na spotkania z dostawcami. Pracownicy Spółki nie będą regularnie przebywać w Polsce.
W świetle powyższego, w opinii Spółki rejestracja Oddziału w Polsce nie powinna być postrzegana jako posiadanie stałego miejsca prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej w Polsce.
W ocenie Wnioskodawcy, do powstania zakładu Spółki na terytorium Polski nie przyczyni się również nabywanie przez Spółkę od polskich podmiotów wsparcia back office i administracyjnego, usług finansowych i prawnych, usług w zakresie udzielania gwarancji finansowych, usług polegających na sporządzaniu analiz i opracowań dotyczących wielu krajów (w tym Polski) oraz wsparcia w zakresie przygotowania, złożenia i podpisania w imieniu Spółki wszelkiego rodzaju informacji i oświadczeń oraz innych dokumentów urzędowych. Przede wszystkim nabywanie wspomnianych usług od innych podmiotów nie generuje powstania zakładu na terytorium Polski. Ponadto, te usługi mają charakter pomocniczy i przygotowawczy wobec działalności gospodarczej Spółki. Spółka ponownie w tym miejscu podkreśliła, że za wykonywanie wszelkich działań w zakresie pozyskiwania/handlu paliwem, czyli wszelkich czynności z zakresu głównej działalności Spółki, odpowiedzialni są pracownicy Wnioskodawcy, przebywający na stałe w Konfederacji Szwajcarskiej. Pracownicy Spółki mogą pojawiać się w Polsce jedynie sporadycznie, w ramach podróży służbowych. Tym samym również z tego powodu nie sposób dopatrywać się powstania zakładu Spółki w Polsce.
Spółka nie identyfikuje również w opisanym stanie faktycznym możliwości powstania zakładu w związku z działalnością zależnego przedstawiciela. Zgodnie z art. 5 ust. 5 Konwencji, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 6 Konwencji, działa w imieniu przedsiębiorstwa i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, i pełnomocnictwo to w tym Państwie zwykle wykonuje, uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności wymienionych w art. 5 ust. 4 Konwencji i są takimi rodzajami działalności, które - gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki - nie powodowałby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień niniejszego ustępu. W konsekwencji zakład może powstać na terytorium Polski również w przypadku prowadzenia działalności poprzez tzw. zależnego przedstawiciela.
W ocenie Spółki te przesłanki nie zostaną spełnione. W Polsce nie ma i nie będzie na stałe obecnej jakakolwiek osoby działającej w imieniu Spółki, która posiadałaby i wykonywałaby pełnomocnictwo do zawierania umów zakupu i sprzedaży paliw w imieniu Spółki oraz jakichkolwiek innych umów. Jak wskazano powyżej za wykonywanie wszelkich działań w zakresie pozyskiwania/handlu paliwem odpowiedzialni są pracownicy Wnioskodawcy (przebywający na stałe w Konfederacji Szwajcarskiej) - którzy to pracownicy mogą pojawiać się w Polsce jedynie sporadycznie w ramach podróży służbowych.
Końcowo, Spółka nie będzie posiadać na terytorium Polski budowy, montażu lub instalacji, o których mowa w art. 5 ust. 3 Konwencji. W szczególności terminale paliwa będą własnością osób trzecich.
Reasumując, w ocenie Spółki na terytorium Polski nie powstanie jej zakład w rozumieniu przepisów podatkowych - Spółka nie utrzymuje na terytorium Polski stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (a prowadzona w Polsce działalność ma charakter jedynie przygotowawczy/pomocniczy). Brak jest również na terytorium Polski osoby działającej w imieniu Spółki posiadającej i zwyczajowo wykonującej pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu Spółki.
W rezultacie, w stanie faktycznym opisanym we wniosku przychody Spółki nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Spółka podkreśliła, że jej stanowisko odnośnie braku powstania zakładu w Polsce znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.22.2022.2.OK w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: „DKIS”, przyp. Spółki] potwierdza w wydawanych interpretacjach indywidualnych, iż fakt utworzenia oddziału przedsiębiorcy zagranicznego nie w każdym przypadku przesądza o powstaniu zagranicznego zakładu w Polsce dla celów podatkowych. W interpretacji z dnia 10 września 2021 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.250.2021.1.MS) konkluzję taką potwierdzono w odniesieniu do utworzonego w Polsce oddziału niemieckiej spółki komandytowej. Przy tym jak wskazał wnioskodawca, kluczowe decyzje w zakresie działalności niemieckiej spółki i jej polskiego oddziału (w tym decyzje związane z zawieraniem umów) podejmowane są w Niemczech. Jakkolwiek oddział dysponuje lokalem (powierzchnią biurową) na potrzeby jego rejestracji (na podstawie umowy najmu), to jednak powierzchnia ta jest wykorzystywana głównie na potrzeby statutowe. Ponadto oddział nie prowadzi żadnej działalności produkcyjnej, czy też handlowej. Biuro wynajęte w Polsce na potrzeby oddziału nie jest fizycznie wykorzystywane przez spółkę niemiecką do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa ani nie jest w nim prowadzona jakakolwiek inna aktywna działalność.
- interpretacji indywidualnej z dnia 10 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.250.2021.1.MS, w której DKIS uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Zgodnie z pkt 12 Komentarza do art. 5 ust. 2, tego rodzaju miejsca mogą stanowić zakład jedynie, gdy spełniają definicję zawartą w art. 5 ust. 1 - a więc m.in., gdy prowadzona jest przez nie działalność przedsiębiorstwa. Konsekwentnie uznanie Oddziału za filię, czy też określenie, że Spółka Osobowa posiada biuro w Polsce pozostanie nieistotne tak długo, jak długo nie będzie prowadzona za ich pośrednictwem jakakolwiek działalność gospodarcza. Biuro wynajęte przez Spółkę Osobową na terytorium Polski nie będzie fizycznie wykorzystywane przez Spółkę Osobową do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, nie będzie w nim prowadzona jakakolwiek aktywna działalność. Wszelka korespondencja do Oddziału w Polsce jest/będzie przekazywana do siedziby Spółki Osobowej w Niemczech lub do obsługującego ją biura księgowego. Co więcej, wszelkie czynności związane z Nieruchomością należącą do Spółki Osobowej są i będą w pełni zlecane do realizacji podmiotom trzecim (usługodawcom/dostawcom). Spółka Osobowa nie posiada w Polsce żadnego personelu. Kluczowe decyzje w zakresie Spółki Osobowej i Oddziału (w tym decyzje związane z zawieraniem jakichkolwiek umów) podejmowane są w Niemczech. Tym samym, Oddział nie ma wystarczającej samodzielności aby móc prowadzić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 27 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.259.2021.1.BD, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Odnosząc powyższe do rozpatrywanego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że określenie wiążących warunków umów, jak również ich podpisywanie znajdować się będzie w gestii Spółki, a nie Oddziału. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Oddział nie będzie posiadać umocowania do ustalania wiążących i ostatecznych warunków kontraktów, w związku z czym nie można uznać, że bierze udział w negocjacjach prowadzących do zawierania umów. Co zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Oddział nie będzie prowadził działalności ukierunkowanej na pozyskanie nowych klientów, zatem nie będzie pełnił on żadnej roli w przedmiocie zawierania umów z potencjalnymi kontrahentami na jakimkolwiek etapie. Oddział nie będzie także otrzymywać żadnego wynagrodzenia od Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, Oddział pełnić ma funkcję formalnej reprezentacji Spółki, dzięki czemu Spółka będzie mogła prowadzić działalność w zakresie pośrednictwa sprzedaży na rzecz Spółki O i Autoryzowanych Dystrybutorów zgodnie z wymogami tych kontrahentów. Bez zarejestrowania Oddziału w Polsce nie będzie bowiem możliwe prowadzenie takiej działalności przez Spółkę z uwagi na wymogi postawione przez Spółkę O. W świetle powyższej analizy, w ocenie Spółki należy stwierdzić, że stanowisko, zgodnie z którym działalność Spółki przedstawiona w stanie faktycznym nie powoduje powstania zakładu Spółki w Polsce w rozumieniu art. 6 i art. 8 PL-USA UPO i w rezultacie zyski Spółki nie będą, co do zasady, podlegały opodatkowaniu w Polsce (z zastrzeżeniem innych postanowień PL-USA UPO) jest w pełni prawidłowe.
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.71.2021.2.AR, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: W kontekście powyższego Wnioskodawca wskazuje, że uprawnienia i obowiązki Firmy logistycznej są ograniczone do czynności magazynowo-logistycznych. Czynności te Firma logistyczna wykonuje na rzecz Wnioskodawcy we własnym imieniu. Wnioskodawca nie udzielił Firmie logistycznej pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy przy jakichkolwiek czynnościach prawnych, w tym również do podpisywania umów. Firma logistyczna również faktycznie nie zawiera ani nie negocjuje umów w imieniu Wnioskodawcy, ani nie pozyskuje zamówień w imieniu lub na rzecz Wnioskodawcy. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, miejsce efektywnego zarządzania Spółką znajduje się w Austrii. W szczególności wszystkie decyzje biznesowe podejmowane są i będą w Austrii, a także sprzedaż produktów realizowana jest i będzie przez Spółkę bezpośrednio z Austrii (z wyjątkiem tego, że transport Towarów rozpoczyna się w Polsce). Osoby odpowiedzialne za reklamę i marketing produktów, poszukiwanie partnerów biznesowych, negocjacje z obecnymi i nowymi klientami, zbieranie oraz przetwarzanie zamówień, przygotowywanie, zawieranie i realizację umów Spółka zatrudnia w Austrii. Z Austrii realizowana jest kompleksowa obsługa klienta. Także proces reklamacji zgłaszany jest bezpośrednio do Spółki w Austrii, a reklamacje (decyzje) rozpatrywane są w Austrii. (...) Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie posiada stałej placówki w Polsce oraz nie posiada w Polsce przedstawiciela zależnego.
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 17 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.408.2020.2.BJ, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym model działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów ma na celu wyłącznie ich magazynowanie i dostawę do Jednostek Powiązanych lub klientów Jednostek Powiązanych. W świetle powyższego należy zatem uznać, iż przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy. W konsekwencji, nawet w przypadku zidentyfikowania po stronie Spółki stałej placówki w Polsce (powyżej Spółka zaprezentowała i uzasadniła przeciwne stanowisko), przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego na mocy art. 5 ust. 5 lit. b UPO PL-DK.
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 stycznia 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.885.2016.4.RS, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „posiadanie oddziału dla celów uzyskania koncesji nie oznacza automatycznie, że oddział ten tworzy zakład na terytorium Polski (...) Całość czynności od pierwszego kontaktu z kontrahentem, przez negocjacje i podpisanie umowy, przez realizowanie dostaw, aż po czynności dokumentacyjne, jest dokonywana w siedzibie Spółki na terytorium Cypru bez udziału Oddziału. Oddział jedynie ze względów formalnych widnieć będzie na fakturach VAT, jednak nie ma to zdaniem Spółki wpływu na kwestię powstania zakładu (...) W przypadku Spółki nie można mówić o powstaniu zakładu w Polsce m.in. z tego tytułu, że wszelkie umowy są negocjowane, zawierane i podpisywane przez Spółkę poza terytorium Polski bez udziału Oddziału. Oddział zaś jest wyłącznie podmiotem istniejącym dla celów regulacyjnych wynikających z przepisów prawa energetycznego oraz ustawy o VAT.
- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 30 maja 2017 r, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.50.2017.1.JC, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Działalność nie jest zatem prowadzona za pośrednictwem Oddziału znajdującego się w Polsce - usługi nie są wykonywane w państwie, w którym Oddział się znajduje (tj. w Polsce). Działalność Oddziału w Polsce ogranicza się bowiem do działań mających charakter pomocniczy, nie stanowi samoistnej działalności, a sens gospodarczy ma tylko z działalnością Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca nie posiada w Polsce zależnego przedstawiciela, który ma i zwyczajowo wykonuje w Polsce pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu Spółki. Nawet gdyby hipotetycznie uznać, że wynajmowany przez Wnioskodawcę lokal stanowi stałą placówkę to jednak z uwagi na niespełnienie przesłanki trzeciej niezbędnej dla uznania placówki za zakład (tj. że działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki), oraz z uwagi na wyłączenie możliwości uznania za zakład ze względu na charakter pomocniczy Oddziału - należy odmówić Wnioskodawcy statusu zakładu zagranicznego. Konkludując, Oddział nie spełnia warunków niezbędnych do uznania go za zakład przedsiębiorstwa zagranicznego, albowiem mimo posiadania Oddziału na terytorium Polski nie można powiedzieć, iż za jego pośrednictwem wykonywana jest podstawowa działalność Wnioskodawcy. Działania, które są podejmowane przez Oddział należy kwalifikować jako działania o charakterze pomocniczym do działalności głównej Wnioskodawcy.
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 maja 2015 r., sygn. IPPB5/4510-256/15-2/PS, w której organ uznał za w pełni prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Jedynym powodem utworzenia oddziału Spółki w Polsce, jest potrzeba uzyskania przez nią zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w związku z regulacją zawartą w art. 57 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wskazującą na konieczność podania we wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca numeru KRS i REGON wnioskodawcy. Z perspektywy ekonomicznej, oddział nie będzie pełnił żadnych dodatkowych funkcji. Nie będzie prowadził także dodatkowej działalności na rynku polskim. W celu realizacji sprzedaży, z ekonomicznego punktu widzenia Spółka nie potrzebuje, aby na polskim rynku został powołany oddział, który będzie wykonywał jakiekolwiek funkcje związane z tą sprzedażą. Wynika to z faktu, iż wszelkie funkcje związane ze sprzedażą Spółki mogą i będą ekonomicznie wykonywane bezpośrednio ze Szwecji. Za pośrednictwem oddziału nie będą negocjowane kontrakty, ani składane oświadczenia woli wiążące dla Spółki (...) W świetle przedstawionego uzasadnienia należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym posiadanie przez Spółkę oddziału nie będzie kreować w Polsce zagranicznego zakładu w rozumieniu art. 4a pkt 11 updop w związku z art. 5 Konwencji, a w konsekwencji nie zaistnieje konieczność opodatkowania części dochodów osiąganych przez Spółkę w Polsce.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, na terytorium Polski nie powstanie jego zakład w rozumieniu Konwencji, ponieważ na terytorium Polski Spółka nie utrzymuje stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (lub też prowadzona w Polsce działalność ma jedynie charakter pomocniczy). Brak jest również na terytorium Polski osoby działającej w imieniu Spółki posiadającej i zwyczajowo wykonującej pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu Spółki. Operacyjna i bieżąca działalność spółki w zakresie handlu paliwami jest i będzie prowadzona w Konfederacji Szwajcarskiej przez pracowników i współpracowników Spółki, którzy mają i będą mieli stałe miejsce zamieszkania w Konfederacji Szwajcarskiej skąd będą wypełniać swoje obowiązki. Terminale przy realizacji dostaw paliwa na warunkach FCA, czy też rozważanych w przyszłości warunkach CIF/DES są i będą własnością osób trzecich.
W rezultacie w zakresie modelu biznesowego Spółki opisanego powyżej osiągnięte przychody nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, że w podobnym stanie faktycznym był już składany wniosek o wydanie interpretacji podatkowej przez ABC i w rezultacie stanowisko przedstawione przez ABC zostało uznane za prawidłowe (interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2020, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.484.2019.2.SP; interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2022 r., nr 0111-KDWB.4010.3.2022.2.MJ).
Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji podatkowej ze względu na reorganizację modelu biznesowego w wyniku przejęcia przez Spółkę działalności ABC polegającej na obrocie paliwami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).