Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.358.2023.2.KK
Temat interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 listopada 2023 r. (data wpływu 2 listopada 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
[…] Fundacja rodzinna w organizacji (dalej „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 - zwana dalej „UFR” lub „ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundatorem jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegająca w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Beneficjentami fundacji będą poza fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny. Wnioskodawca będzie działał na podstawie przepisów UFR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Aktualnie trwa procedura związana z wpisem Fundacji do rejestru fundacji rodzinnych. Zgodnie z treścią art. 23 UFR Wnioskodawca działa więc jako fundacja rodzinna w organizacji. Jednocześnie - co wynika wprost z treści art. 23 ust. 3 UFR - Wnioskodawca, działając jako fundacja rodzinna w organizacji może zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w szczególności nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywanym.
Planowane jest, że po wpisaniu Wnioskodawcy do rejestru fundacji rodzinnych, Fundacja otrzyma od fundatora mienie w drodze darowizny lub tytułem mienia wnoszonego na powiększenie funduszu założycielskiego. Mienie otrzymane przez Fundację będzie obejmowało składniki majątku, których właścicielem jest fundator, w szczególności będą to akcje, udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. oraz spółkach akcyjnych), akcje i udziały spółek zagranicznych będących od strony prawnej konstrukcji podobne do polskich spółek z o.o. i spółek akcyjnych oraz nieruchomości. Powyższe zagraniczne spółki mające siedzibę poza Polską i będące od strony prawnej konstrukcji podobne do polskich spółek z o.o. i spółek akcyjnych będą w ich krajach podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz będą posiadały osobowość prawną wg prawa kraju ich siedziby (zwane dalej „Spółki zagraniczne”). Celem Fundacji będzie zarządzanie ww. mieniem, pomnażanie majątku oraz realizacja świadczeń na rzecz beneficjentów. Cele Fundacji będą zgodne z regulacjami UFR. Fundacja będzie także prowadziła działalność inwestycyjną, w tym nabywała papiery wartościowe (akcje spółek akcyjnych polskich i zagranicznych, obligacje). W związku z uczestnictwem i przystępowaniem przez Fundację do spółek kapitałowych prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych Fundacja będzie także otrzymywała przychody z tytułu dywidend, jak również środki pieniężne oraz majątek z tytułu likwidacji takich podmiotów.
W związku z tym w wyniku procesu likwidacji kapitałowych spółek prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych, Fundacja będzie otrzymywać składniki majątku, w tym: środki pieniężne, akcje i udziały w polskich spółkach prawa handlowego i zagranicznych spółkach, certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych (polskich i zagranicznych), inne papiery wartościowe, wierzytelności, nieruchomości, majątek ruchomy. Powyższe jest normalnym następstwem uczestnictwa w podmiotach, które został zlikwidowane (lub rozwiązane), kiedy ich cel inwestycyjny został zrealizowany lub też z innych względów biznesowo nie jest już uzasadnione ich dalsze funkcjonowanie (np. z uwagi na brak rentowności, nieudane przedsięwzięcia czy decyzje biznesowe, brak możliwości realizacji celów, dla których zostały powołane). Dodatkowo należy wskazać, że proces likwidacji spółki kapitałowej przebiega chronologicznie w ten sposób, że zawsze najpierw zaspokajane są zobowiązania, rozdysponowywany jej majątek, a następnie dochodzi dopiero do likwidacji spółki i jej wykreślenia z właściwego rejestru. Każdorazowo wydanie majątku danej spółki na rzecz jej wspólników następuje przed jej końcową (faktyczną i prawną) likwidacją. W dacie otrzymania takiego majątku likwidowanej spółki zawsze podmiot otrzymujący jest jej wspólnikiem/udziałowcem. Tym samym nie ulega wątpliwości, że otrzymane przysporzenia wynikają z uczestnictwa w takim podmiocie.
W związku z tym Wnioskodawca chce potwierdzić, czy mając na uwadze zasady opodatkowania fundacji rodzinnej oraz dopuszczalny przez ustawodawcę zakres prowadzenia działalności przez taką fundację, przychody otrzymane przez Fundację z tytułu majątku likwidacyjnego spółek będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT.
Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że otrzymanie majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będzie następstwem przystąpienia i uczestnictwa Fundacji Rodzinnej w tych spółkach.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na wstępie należy podkreślić, że stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy o CIT ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. W myśl art. 3 pkt 3 (winno być art. 1 ust. 3 pkt 3) ustawy o CIT jej przepisy mają zastosowanie także do fundacji rodzinnej w organizacji. Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Fundacja rodzinna (a tym samym także fundacja rodzinna w organizacji) jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 9 ustawy o CIT Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku, gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych długo przed upływem terminu 6 miesięcy od dnia powstania. Nie zostało także wydane postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania. Należy zatem zbadać, czy w odniesieniu do przychodów z tytułu otrzymania środków pieniężnych oraz składników majątku likwidowanych podmiotów nie zaistnieją przesłanki wprost wyłączające możliwość zwolnienia z opodatkowania fundacji rodzinnej wskazane w art. 6 ust. 7 oraz art. 6 ust. 8 ustawy o CIT. Zgodnie z tymi przepisami zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 tej ustawy nie ma zastosowania do:
- podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT - podatek od budynków oraz podatek od wypłat na rzecz beneficjentów);
- działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 8 ustawy o CIT).
Jedyną możliwą przesłanką braku zwolnienia przychodów Fundacji z opodatkowania podatkiem CIT będzie zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym podstawa wskazana w art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, tj. prowadzenie działalności gospodarczej, której zakres wykracza poza ten wskazany w ustawie o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
2.Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Jeśli natomiast fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania (art. 24r ust. 1 ustawy o CIT).
Polski ustawodawca podatkowy wprowadzając instytucję fundacji rodzinnej zdecydował zatem, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji są podmiotami, do których zastosowanie mają przepisy ustawy o CIT. Oznacza to, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji są podatnikami i jednocześnie przychody osiągane przez te podmioty są zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT. Wszelkie dochody (przychody), w tym także zyski kapitałowe, osiągane przez fundację rodziną i fundację rodzinną w organizacji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wyjątkiem są osiągane przez fundację rodzinną przychody opodatkowane podatkiem od przychodów z budynków oraz opodatkowanie świadczeń dokonywanych przed fundację rodzinną na rzecz fundatora bądź beneficjentów. Dodatkowo zwolnienie nie dotyczy przychodów z działalności gospodarczej w zakresie wykraczającym poza wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że Fundacja:
i.jest co do zasady w całości zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT (została objęta zwolnieniem podmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT);
ii.może prowadzić działalność w ograniczonym zakresie - wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT;
iii.w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego dochodu podatek CIT w wysokości 25%.
W zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Fundacja otrzyma majątek likwidacyjny polskich kapitałowych spółek prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych. Na gruncie ustawy o CIT przychody z tego tytułu są kwalifikowane jako zyski kapitałowe zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e tej ustawy, zgodnie z którym za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3.
Nie ulega zatem wątpliwości, że skoro fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji są zwolnione podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT, to niezależnie od tego do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować dane przysporzenie, będzie ono podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji. Jednak z uwagi na wprowadzone przez ustawodawcę wyjątki od zwolnienia podmiotowego wymaga analizy, czy w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Fundację z tego tytułu nie będzie miał zastosowania właśnie taki wyjątek. W tym zakresie należy rozważyć, czy przychody osiągnięte z tego tytułu mogą znajdować się poza zakreślonym ustawowo zwolnieniem z opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź na tak postawione pytanie jest negatywna. Niewątpliwie otrzymanie majątku likwidacyjnego spółek nie będzie stanowić działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Otrzymanie majątku w związku z likwidacją podmiotu gospodarczego będzie natomiast naturalną konsekwencją przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. W związku z tym przychód z tytułu majątku otrzymanego w związku z likwidacją tych podmiotów będzie miał taki sam charakter jak pasywne dochody osiągane w związku z przystępowaniem i uczestnictwem w spółkach np. dywidendy. W związku z tym takie przysporzenia należy potraktować jako przychody fundacji z działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Przysporzenia te będą bowiem przejawem aktywności w zakresie działalności inwestycyjnej - w zakresie przystępowania i uczestnictwa w podmiotach wskazanych w art.5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.
W ocenie Wnioskodawcy taka czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji. Aktywność taka objęta jest bowiem zakresem działalności wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
W związku z tym przychody z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego polskich spółek kapitałowych prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji.
W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że przychód osiągnięty przez Fundację z tego tytułu będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT - stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Nie będzie miało także zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 6 ust. 7 tej ustawy. Fundacja nie będzie prowadziła działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Aktywność Fundacji będzie się mieściła w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym przychody osiągnięte przez Fundację z tytułu otrzymanego majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT, a opodatkowanie takie nastąpi dopiero w momencie realizacji świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji.
Wnioskodawca wnosi zatem o uznanie jego stanowiska za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytania postawionego przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.
21 lutego 2023 r. ogłoszony został teks ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: ufr).
Zgodnie z art. 145 ufr,
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zatem, tekst tej ustawy wszedł w życie 22 maja 2023 r.
Zgodnie z art. 1 ufr:,
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr,
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 4 ufr,
1.Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
2.Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.
3.W postępowaniu przed sądem rejestrowym stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.2) o postępowaniu nieprocesowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Stosownie do art. 23 ufr,
1.Z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji.
2.Nazwa fundacji rodzinnej w organizacji zawiera dodatkowe oznaczenie ,,w organizacji'”.
3.Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.
4.Fundacja rodzinna w organizacji jest reprezentowana przez fundatora lub pełnomocnika powołanego przez fundatora albo w przypadkach wskazanych w ustawie - przez zarząd.
5.Odpowiedzialność osób, o których mowa w ust. 4, wobec fundacji rodzinnej ustaje z chwilą zatwierdzenia ich czynności uchwałą zarządu, a w przypadku czynności zarządu - z chwilą zatwierdzenia jego czynności. Podmiot uprawniony do zatwierdzenia czynności zarządu określa statut.
6.Do fundacji rodzinnej w organizacji w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące fundacji rodzinnej.
Z kolei zgodnie z art. 5 ufr,
1.Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
2.Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3.Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Zgodnie ze zdaniem wstępnym do art. 133 ufr,
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185) wprowadza się wymienione w przepisie zmiany.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”),
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 4a pkt 35 updop,
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych.
Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt 25 updop,
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop,
6.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9.Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1)złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2)zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, należy jednak mieć na uwadze poniższe przepisy.
Zgodnie z art. 24b ust. 19 updop,
Przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio do fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24q ust. 1 updop,
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zatem, powyższe zwolnienie, wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie znajdzie jednak zastosowania do przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:
1.W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że [...] Fundacja rodzinna w organizacji została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Fundacja będzie działała na podstawie przepisów UFR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania. Aktualnie Fundacja działa jako fundacja rodzinna w organizacji.
Planowane jest, że po wpisaniu Fundacji do rejestru fundacji rodzinnych, Fundacja otrzyma od fundatora mienie w drodze darowizny lub w tytułem mienia wnoszonego na powiększenie funduszu założycielskiego. Mienie otrzymane przez Fundację będzie obejmowało składniki majątku, których właścicielem jest fundator, w szczególności będą to akcje, udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. oraz spółkach akcyjnych), akcje i udziały spółek zagranicznych będących od strony prawnej konstrukcji podobne do polskich spółek z o.o. i spółek akcyjnych oraz nieruchomości. Powyższe zagraniczne spółki mające siedzibę poza Polską i będące od strony prawnej konstrukcji podobne do polskich spółek z o.o. i spółek akcyjnych będą w ich krajach podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz będą posiadały osobowość prawną wg prawa kraju ich siedziby.
Celem Fundacji będzie zarządzanie ww. mieniem, pomnażanie majątku oraz realizacja świadczeń na rzecz beneficjentów i będzie zgodne z regulacjami UFR. Fundacja będzie także prowadziła działalność inwestycyjną, w tym nabywała papiery wartościowe (akcje spółek akcyjnych polskich i zagranicznych, obligacje).
W związku z uczestnictwem i przystępowaniem przez Fundację do spółek kapitałowych prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych Fundacja będzie także otrzymywała przychody z tytułu dywidend, jak również środki pieniężne oraz majątek z tytułu likwidacji takich podmiotów. W wyniku procesu likwidacji kapitałowych spółek prawa handlowego oraz Spółek zagranicznych, Fundacja będzie otrzymywać składniki majątku, w tym: środki pieniężne, akcje i udziały w polskich spółkach prawa handlowego i zagranicznych spółkach, certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych (polskich i zagranicznych), inne papiery wartościowe, wierzytelności, nieruchomości, majątek ruchomy.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że jak wynika z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie: przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie przez fundację rodzinną przychodu w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją kapitałowych spółek prawa handlowego oraz spółek zagranicznych, które jak wskazano we wniosku będą posiadały osobowość prawną oraz będą w krajach ich funkcjonowania podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podmioty te zostały wymienione w ww. przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Z kolei przychód w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z ich likwidacją powstaje wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w tych spółkach.
W świetle powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, fundacja rodzinna w zakresie przychodu z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego polskich spółek kapitałowych oraz spółek zagranicznych (będących odpowiednikami polskich spółek kapitałowych) będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
W konsekwencji, Państwa stanowisko, zgodnie z którym przychody Fundacji z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego kapitałowych spółek prawa handlowego i Spółek zagranicznych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).