Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.248.2023.2.EJ
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia: - czy przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A objęty zostanie sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 16 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A objęty zostanie sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2023 r. (wpływ 6 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni w związku z prowadzeniem spółki planuje założyć Fundację Rodzinną mającą podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), w której będzie fundatorem oraz beneficjentem.
Wnioskodawczyni prowadzi bloga o tematyce kulinarnej i podróżniczej w języku angielskim. Oprócz tego, sprzedaje książki kucharskie głównie na rynku amerykańskim. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni założyła amerykańską spółkę A, którą prowadzi w trybie zdalnym z terytorium Polski lub innych krajów, ze względu na liczne podróże. Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową.
Wnioskodawczyni planuje założyć Fundację Rodzinną na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326, dalej: ustawa o fundacji rodzinnej). Zgodnie z treścią planowanego statutu fundacja mogłaby wykonywać działalność gospodarczą poprzez przystępowanie do spółek, w tym zagranicznych. Wnioskodawczyni zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej prawa udziałowe, przypadającej jej w spółce A. Tym samym fundacja stałaby się jednym jej wspólnikiem.
Zgodnie z przepisami prawa amerykańskiego A nie ma (podobnie jak polskie spółki osobowe) podmiotowości podatkowej, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a jest transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Wspólnik w A jest określany mianem członka (member) nie zaś udziałowca (shareholder).
Spółka A nie jest traktowana dla celów federalnych podatków dochodowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki jak osoba prawna (Corporation) i nie będzie w przyszłości podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka A traktowana jest jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a podatnikami od dochodów spółek transparentnych są wspólnicy (jak w przypadku polskich spółek osobowych). Zysk wypłacony przez A dla Wnioskodawczyni nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego. Obecnie Wnioskodawczyni oblicza swój dochód z prowadzonej w formie A działalności gospodarczej, jako nadwyżkę przypadającej na nią kwoty uzyskanych przychodów nad kosztami ich uzyskania.
Stanowisko to zostało potwierdzone w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla Wnioskodawczyni interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2022 r. o znak: 0115-KDIT1.4011.495.2022.1.MT.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani dane podmiotu zagranicznego w zakresie wymiany transgranicznej informacji.
Pytania
1. Czy przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 ustawy o CIT ?
2. Czy dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A objęty zostanie sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o CIT?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A nie spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 ustawy o CIT.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A nie będzie objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o CIT.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii związanych z tym, aby Spółka LCC, której wspólnikiem byłaby Fundacja Rodzinną miała zostać płatnikiem podatku CIT.
Jak stanowi art. 1 ust. 7 ustawy o CIT: „Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.” Ustawa określa zatem zastosowanie przepisów do spółek jawnych, a nie spółek typu A.
Ponadto, według art. 1 ust. 2 ustawy o CIT, spółki niemające osobowości prawnej są wyłączone z bycia płatnikiem CIT, a ustawodawca nie zawarł w ustawie informacji, która dawałaby nam do zrozumienia, że omawiana spółka miałaby w przypadku przyłączenia się do niej Fundacji Rodzinnej stać się płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Wnioskodawczyni również twierdzi, że dochód Fundacji Rodzinnej z tytułu bycia stroną umowy Spółki A nie będzie objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 24r ustawy o CIT, „w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.”
Art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej wskazuje, że Fundacja Rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców tylko w zakresie: Przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Zatem stawka sankcyjnego 25% podatku nie będzie miała zastosowania, gdyż Spółka A w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 3 mieści się w zakresie podmiotów, do których Fundacja Rodzinna może przystąpić – „podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 2 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 1 ust. 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:
1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
1a)spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3) fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 7 updop:
Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.
W myśl art. 4a pkt 21 updop:
Ilekroć w ustawie jest mowa o półce - oznacza to:
a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Z kolei art. 4a pkt 14 updop stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest kwestia ustalenia czy przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 updop.
Art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na podmioty, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z tym przepisem podatnikami CIT są:
- osoby prawne (między innymi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie),
- spółki kapitałowe w organizacji,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (między innymi wspólnoty mieszkaniowe, placówki oświatowe), z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,
- spółki jawne mające siedzibę lub zarząd w Polsce, jeżeli wspólnikami tej spółki nie są wyłącznie osoby fizyczne i spółka nie złoży określonej informacji lub jej aktualizacji do właściwego naczelnika urzędu skarbowego,
- spółki komandytowo-akcyjne mające siedzibę lub zarząd w Polsce,
- spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd w Polsce,
- podatkowe grupy kapitałowe (zarejestrowane w urzędzie skarbowym grupy składające się z co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które funkcjonują w związkach kapitałowych i spełniają określone warunki),
- spółki niemające osobowości prawnej, mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
- fundacje rodzinne i fundacje rodzinne w organizacji.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka A traktowana jest jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a podatnikami od dochodów spółek transparentnych są wspólnicy.
Zatem amerykańska spółka transparentna podatkowo A, która w Stanach Zjednoczonych nie jest podatkiem podatku dochodowego nie jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Taka spółka (A) również w Polsce jest rozliczna na poziomie wspólników, to znaczy wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego (od osób prawnych lub od osób fizycznych – w zależności od statusu wspólnika).
Amerykańskiej spółka A nie można uznać za spółkę jawną, tym samym nie znajdzie do niej zastosowania art. 1 ust. 9 updop. Zgodnie z tym przepisem spółka jawna, której wspólnikiem jest fundacja rodzinna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Ustawodawca nie wprowadził analogicznego przepisu, który by uznawał za podatnika CIT spółkę niemającą osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, której wspólnikiem jest fundacja rodzinna.
Zatem brak jest podstaw do uznania za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych amerykańskiej transparentnej podatkowo spółki A, której wspólnikiem będzie fundacja rodzinna.
Zatem należy się z Panią zgodzić, że przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki A nie spowoduje, że spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do treści art. 1 ust. 7 updop.
Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ad 2
W myśl art. 4a pkt 36 updop:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
A więc, fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, należy jednak mieć na uwadze nw. przepisy.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 25 updop nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Z opisu sprawy wynika, że planuje Pani w przyszłości założyć Fundację Rodzinną. Zgodnie z treścią planowanego statusu Fundacja mogła by wykonywać działalność gospodarczą poprzez przystąpienie do spółki zagranicznej. Wnioskodawczyni zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej prawa udziałowe, przypadającej jej w spółce A. Tym samym fundacja stałaby się jednym jej wspólnikiem. Spółka A traktowana jest jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a podatnikami od dochodów spółek transparentnych są wspólnicy (jak w przypadku polskich spółek osobowych). Zysk wypłacony przez A dla Wnioskodawczyni nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest kwestia ustalenie, czy dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A objęty zostanie sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W pierwszej kolejności wskazać należy, iż Fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.).
Wyjątki ma stanowić działalność w zakresie wymienionym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wśród wymienionych tam zakresów działalności gospodarczej jest m.in. działalność polegająca na przystępowaniu do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Zwrócić uwagę należy, że w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, ustawodawca użył sformułowania „spółka handlowa”, a nie bardziej ogólnego sformułowania „spółka”.
Na gruncie polskich przepisów spółki handlowe uregulowane są ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.). W myśl art. 1 kodeksu spółek handlowych:
§ 1 Ustawa reguluje tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych.
§ 2 Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że spółki handlowe do których może przystąpić fundacja rodzinna są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT. Również spółka jawna do której przystąpi fundacja staje się podatnikiem CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 updop, zgodnie z którym:
Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.
Zatem wszystkie ze spółek do których może przystąpić fundacja rodzinna - spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna – są podatnikami CIT.
Zaznaczyć także należy, że do spółki partnerskiej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych fundacja rodzinna nie może przystąpić, bowiem wykluczają to przepisy kodeksu spółek handlowych. Wynika to z art. 86 § 1 oraz 87 § 1 ksh:
Spółką partnerską jest spółka osobowa, utworzona przez wspólników (partnerów) w celu wykonywania wolnego zawodu w spółce prowadzącej przedsiębiorstwo pod własną firmą.
Partnerami w spółce mogą być wyłącznie osoby fizyczne, uprawnione do wykonywania wolnych zawodów, określonych w art. 88 lub w odrębnej ustawie.
Podsumowując powyższe, spółki handlowe do których może przystąpić fundacja rodzinna charakteryzują się tym, że są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym takie podmioty są rozliczna na poziomie spółki, a nie wspólników.
Zatem przez pojęcie „podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą”, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej należy uznawać jedynie spółki, które są podatnikami podatku dochodowego.
Natomiast jak wynika z przedstawionego opisu sprawy spółka A jest spółką transparentną podatkową, która jest rozliczana na poziomie wspólników. Zatem nie można jej uznać za podmiot od podobnym charakterze do spółek handlowych.
Wskazać należy, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za podmiot transparentny uznaje się podmiot, którego dochody (przychody) i koszty są traktowane na podstawie przepisów jako osiągnięte lub poniesione przez co najmniej jeden inny podmiot lub jedną osobę fizyczną.
W konsekwencji, prowadzenie działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej poprzez przystąpienie do umowy Spółki A wykracza poza katalog, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Dochody uzyskane przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A będą opodatkowaną stawką 25% zgodnie z art. 24r updop.
Zatem nie można się zgodzić ze stwierdzeniem, że dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu bycia stroną umowy Spółki A nie będzie objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r ustawy o CIT.
Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).