Temat interpretacji
W zakresie ustalenia: - czy Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT, - czy Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Zainteresowanego przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek wspólny z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- czy Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT,
- czy Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Zainteresowanego przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 24 października 2023 r. (data wpływu 24 października 2023 r.) oraz 27 października 2023 r. (data wpływu 30 października 2023 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…) (dalej: „Wnioskodawca”)
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…) (dalej: „Zainteresowany”)
Opis zdarzenia przyszłego
1)Wnioskodawca, tj. spółka (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: "Wnioskodawca") zamierza w kilku transakcjach nabyć całość udziałów w spółce pod firmą (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), zarejestrowanej w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) dalej: "Zainteresowany") (Zainteresowany oraz Wnioskodawca mogą być dalej łącznie zwane „Spółkami”).
2) Nabycie przez Wnioskodawcę całości udziałów w Zainteresowanym będzie w części finansowane kredytem inwestycyjnym zaciągniętym w tym celu przez Wnioskodawcę.
3) Wnioskodawca nabędzie 100% udziałów w Zainteresowanym od aktualnych wspólników, tj. A., B. C. oraz D.
4) A. posiada w kapitale zakładowym Wnioskodawcy 100% udziałów oraz 64% udziały w kapitale zakładowym Zainteresowanego.
5) Po nabyciu przez Wnioskodawcę 100% udziałów w Zainteresowanym, Zainteresowany oraz Wnioskodawca ulegną połączeniu poprzez przejęcie Zainteresowanego przez Wnioskodawcę (dalej „Połączenie”). Celem połączenia jest uproszczenie struktury prowadzonej działalności przez wspólnika A.
6) Połączenie Spółek nastąpi bez podwyższania kapitału zakładowego Wnioskodawcy (spółki przejmującej) i emisji nowych udziałów.
7) W wyniku Połączenia ustanie byt prawny Zainteresowanego, a Wnioskodawca przejmie na mocy art. 494 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej „KSH”) cały majątek Zainteresowanego i wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Zainteresowanego (sukcesja uniwersalna).
8) Zainteresowany jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
9) Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
10)Zainteresowany i Wnioskodawca będą w chwili Połączenia opodatkowane na zasadach ogólnych CIT, tj. w stawce CIT 19%.
11)W momencie Połączenia Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w Zainteresowanym.
12)Wnioskodawca przyjmie dla celów podatkowych przejęte składniki majątku Zainteresowanego w wartości wynikającej z jej ksiąg podatkowych.
Ponadto podejmowane działania restrukturyzacyjne podyktowane są strategią biznesową tym samym połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie ani uchylenie się od opodatkowania. Przyczyną Połączenia jest w szczególności uproszczenie struktury biznesowej i organizacyjnej poprzez scalenie spółek, ułatwienie procesu zarządzania płynnością finansową, ułatwienie dokonywania rozliczeń z bankami, urzędami skarbowymi oraz innymi podmiotami, usprawnienie procesów w zakresie zarządzania składnikami majątku należącymi aktualnie do Zainteresowanego, uproszczenie, dokumentacji i rachunkowości, zapewnienie efektywniejszego procesu decyzyjnego, a tym samym Połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie ani uchylenie się od opodatkowania.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo m.in., że Wnioskodawca nabędzie całość udziałów w Zainteresowanym na podstawie umów sprzedaży udziałów zawartych z dotychczasowymi właścicielami udziałów Zainteresowanego, tj. z A., B.,C. oraz D.
Ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą nie będzie przewyższać wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku.
Spółka Przejmująca przypisze do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wartości składników majątku Spółki Przejmowanej otrzymanych przez Spółkę Przejmowaną w drodze łączenia.
Pytania
1. Czy opisane w stanie faktycznym Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2. Czy opisane w stanie faktycznym Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Zainteresowanego przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Ad 1.
Połączenie Spółek nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT (winno być: ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody osoby prawnej lub spółki przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątku lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki, oraz przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej.
Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.
Należy nadmienić, że ustawa o CIT, nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Niemniej art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, wymienia przykłady przysporzeń zaliczanych do tej kategorii.
W przedmiotowej sprawie pod uwagę wziąć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.
Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej. W oparciu o konstrukcję ustawy o CIT należy stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.
W omawianym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), potencjalnym źródłem zidentyfikowania przychodu może być art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, przychodami są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, (winno być: z zastrzeżeniem pkt 8b).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego, otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, przychodem jest ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.
Do przychodów natomiast nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10% (wyłączenie określone w art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT).
Niemniej, w myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, wyłączeń określonych w art. 12 ust. 4 pkt 3e-3h nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT, jeżeli połączenie spółek nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z ustalonego stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) wynika m.in., że Wnioskodawca, po uprzednim nabyciu 100% udziałów w Zainteresowanym, przejmie Zainteresowanego w trybie art. 492 § 1 pkt 1) KSH. Połączenie Spółek nastąpi bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy i bez emisji nowych udziałów. Celem Połączenia będzie natomiast uproszczenie struktury biznesowej i organizacyjnej, ułatwienie procesu zarządzania płynnością finansową, ułatwienie dokonywania rozliczeń z bankami, urzędami skarbowymi oraz innymi podmiotami, usprawnienie procesów w zakresie zarządzania składnikami majątku należącymi aktualnie do Zainteresowanego, uproszczenie, dokumentacji i rachunkowości, zapewnienie efektywniejszego procesu decyzyjnego, a tym samym połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie ani uchylenie się od opodatkowania . Ponadto ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Wnioskodawcę, nie będzie przewyższała wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku.
1) Przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT na skutek emisji udziałów. Zgodnie ze stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) z Połączeniem nie wiąże się podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy oraz nie wystąpi ewentualna emisja nowych udziałów, ponieważ w momencie Połączenia Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem Zainteresowanego. W tym stanie rzeczy, Wnioskodawca nie nabędzie w Zainteresowanym nowych udziałów, wobec czego omawiany przepis nie znajdzie zastosowania.
2) Przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT na skutek nadwyżki wartości majątku ponad wartość podatkową. Na gruncie przedmiotowego przepisu jako przychód Wnioskodawcy rozpoznana może być ewentualna nadwyżka wartości majątku ponad wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku.
Warunkiem zatem braku identyfikacji podatku CIT jest, aby ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku Zainteresowanego nabytego w ramach Połączenia przez Wnioskodawcę nie będzie przewyższać wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku. Brak nadwyżki doprowadzi do braku zidentyfikowania przychodu.
Do wartości przychodu określanego na gruncie ww. przepisu nie zalicza się natomiast wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez spółkę przejmującą w drodze łączenia, które:
a) spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu przejmowanego (kontynuacja podatkowa) oraz
b) spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.
Zatem w przypadku kontynuacji wartości podatkowej całości przejmowanego majątku nie powinno dojść do zidentyfikowania przychodu.
3) Przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT na skutek wystąpienia nadwyżki wartości majątku ponad wartość emisyjną nowopowstałych udziałów.
Z powyższego przepisu wynika, że przychodem Wnioskodawcy może być ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych.
Zgodnie z ustalonym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Połączenie zostanie dokonane bez emisji na rzecz Wnioskodawcy nowych udziałów, ze względu na fakt, że Wnioskodawca w momencie Połączenia będzie jednocześnie jedynym (100%) udziałowcem Zainteresowanego. Wobec braku emisji nowych udziałów na skutek Połączenia, przepis art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania i nie będzie mógł być podstawą ustalenia przychodu do opodatkowania.
Przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT. W rozumieniu powyższego przepisu przychodem będzie ustalona w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Zainteresowanego, na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Wnioskodawcę ponad cenę nabycia udziałów Zainteresowanego.
Zatem, gdy powstanie ww. nadwyżka, to po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT.
Niemniej jednak, z uwagi na art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia, otrzymanego przez spółkę przejmującą, posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.
Mając na uwadze art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT nie będzie przychodem wartość majątku Zainteresowanego, odpowiadająca procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Zainteresowanego, określona na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia, otrzymanego przez Wnioskodawcę posiadającą w kapitale zakładowym Zainteresowanego.
Zgodnie z ustalonym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca na moment połączenia będzie 100% wspólnikiem Zainteresowanego. Zatem znajdzie do niego zastosowanie wyłączenie z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT. W rezultacie, ze względu na wyłączenie z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT nie powstanie przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT.
Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT przepisów art. 12 ust. 4 pkt 3e-3h nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Nadto, w myśl art. 12 ust. 14 ustawy o CIT jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Sytuacja opisana w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) nie jest ukierunkowana na omijanie opodatkowania i uzasadniona jest celami stricte ekonomicznymi określonymi w stanie faktycznym niniejszej Opinii, wobec czego nie dojdzie do wyłączenia stosowania art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT.
Ww. stanowisko potwierdzają również inne, dotychczas wydane interpretacje indywidulane, m.in.:
- Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.125.2023.2.SH, Rozliczenia CIT w związku z połączeniem spółek (http://sip.mf.gov.pl);
- Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB2-3.4014.464.2022.4.ASZ, Ustalenie skutków podatkowych połączenia spółek (http://sip.mf.gov.pl);
- Interpretacja indywidualna z 28 października 2022 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111- KDIB2-1.4010.560.2022.1.KK., Rozliczenia CIT w związku z połączeniem spółek, (http://sip.mf.gov.pl);
- Interpretacja indywidualna z 10 listopada 2022 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-1.4010.599.2022.2.SH, Rozliczenia CIT w związku z połączeniem spółek, (http://sip.mf.gov.pl);
- Interpretacja indywidualna z 10 listopada 2022 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-1.4010.598.2022.2.SH, Rozliczenia CIT w związku z połączeniem spółek, (http://sip.mf.gov.pl);
- Interpretacja indywidualna z 10 listopada 2022 r., wydana przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-1.4010.593.2022.2.AND Rozliczenia CIT w związku z połączeniem spółek, (http://sip.mf.gov.pl).
Tym samym, połączenie spółek nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) Połączenie Spółek nie spowoduje po stronie Zainteresowanego przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Zainteresowany jak podmiot przejmowany przestanie istnieć.
Zgodnie natomiast z art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm. „OrdP”) osoba prawna powstała na skutek łączenia poprzez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanej osoby prawnej.
Ponadto, zgodnie z art. 493 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej „KSH") połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmującej a wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej z rejestru.
Zgodnie z art. 493 § 1 KSH spółka przejmowana zostaje rozwiązana w dniu wykreślenia z rejestru.
Wobec powyższego, nie powstaną skutki podatkowe po stronie Zainteresowanego (tj. Spółki przejmowanej) z uwagi na fakt, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku (tj. połączenie Spółek), będzie skutkowało rozwiązaniem Zainteresowanego - a wiec zakończeniem jego bytu prawnego. Wszelkie obowiązki prawne, w tym obowiązki podatkowe, mogą po dniu zdarzenia prawnego dotyczyć jedynie Wnioskodawcy, tj. Spółki przejmującej, będącej sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym praw i obowiązków podatkowych Spółki przejmowanej - o czym stanowi art. 93 § 1 OrdP.
Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz przepisy prawa podatkowego, stwierdzam że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad 2.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Połączenie Spółek spowoduje powstanie po stronie Zainteresowanego przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej „KSH"):
Połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
Natomiast zgodnie z art. 493 § 1 i 2 KSH:
Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.
Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507.
Stosownie do art. 494 § 1 KSH:
Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.
Z kolei w myśl art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm. dalej „Ordynacja podatkowa)”:
Osoba prawna lub spółka komandytowo-akcyjna zawiązane (powstałe) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych,
2) osobowych spółek handlowych,
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Zajmując własne stanowisko, wskazali Państwo, że Spółka przejmowana (Zainteresowany) w wyniku przejęcia przestanie istnieć, a zatem nie będzie mogła osiągnąć przychodu podatkowego. Brak jest też w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów, które taki przychód by konstytuował. Przepisy ustawy o CIT, określają wyłącznie skutki podatkowe połączenia w odniesieniu do spółki przejmującej oraz wspólników spółki przejmowanej. Spółka przejmowana nie jest rozpoznawana przez przepisy ustawy o CIT jako podatnik w zakresie operacji połączenia; ustawa o CIT nie wiąże z taką operacją powstania obowiązku podatkowego po jej stronie. Dlatego po stronie Spółki przejmowanej (Zainteresowanego), jej przejęcie przez inny podmiot (tu: Wnioskodawcy) w ramach procedur opisanych w art. 492 KSH nie będzie zdarzeniem podatkowym rodzącym obowiązek wykazania przychodu i zapłaty podatku CIT.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpelacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, w pozostałym zakresie wniosku, tj. w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od towarów i usług zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez
Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(…) Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.