Temat interpretacji
Czy w związku z sytuacją, w której zostanie dokonany aport przedsiębiorstwa w spadku, które zarządzane jest przez zarządcę sukcesyjnego do Wnioskodawcy, Wnioskodawca w roku podatkowym w jakim zostanie dokonany aport oraz w roku podatkowym następującym bezpośrednio po nim, będzie małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będzie korzystał z 9% podatku dochodowego
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w związku z sytuacją, w której zostanie dokonany aport przedsiębiorstwa w spadku, które zarządzane jest przez zarządcę sukcesyjnego do Wnioskodawcy, Wnioskodawca w roku podatkowym w jakim zostanie dokonany aport oraz w roku podatkowym następującym bezpośrednio po nim, będzie małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będzie korzystał z 9% podatku dochodowego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2023 r. (wpływ 1 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Na podstawie art 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja Podatkowa, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...), NIP: (...) (dalej: „Wnioskodawca”) zwróciła się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca uważa, że w przypadku dokonania aportu przedsiębiorstwa w spadku, wysokość podatku dochodowego od osób prawnych będzie wynosiła 9%.
Przedsiębiorstwo w spadku zarządzane przez zarządcę sukcesyjnego zamierza dokonać aportu jednoosobowej działalności gospodarczej (...), w której w dniu 9 sierpnia 2022 r. ustanowiono zarządcę sukcesyjnego do spółki (...). Zarządcą sukcesyjnym jednoosobowej działalności gospodarczej w spadku – (...) – został Pan (...). Zaznaczyć należy także, że Pan (...) jest wspólnikiem Wnioskodawcy, tj. posiada 1/3 z 25 udziałów w kapitale zakładowym spółki na zasadzie dziedziczenia w spółce (...). Jednocześnie należy wskazać, że przez aport jednoosobowej działalności gospodarczej rozumie się aport przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku w zaokrągleniu do 1 000 zł. Spis z natury, jaki był wykonany na dzień śmierci właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej, tj. na 18 grudnia 2021 r. zawiera:
-wyposażenie – wartość bilansowa to (...) zł,
-spis z natury nr 1 – wartość (...) zł netto,
-spis z natury nr 2 – wartość (...) zł netto,
-spis z natury nr 3 – wartość (...) zł netto,
-środki trwałe – wartość bilansowa to (...) zł.
Zatem przez aport przedsiębiorstwa w spadku, jakie zarządzane jest przez zarządcę sukcesyjnego rozumie się aport wszystkich ww. składników majątku, a składniki te przekraczają łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Wskazać należy także, że umowa spółki (...) została zawarta (..) lipca 2022 r., zaś data zarejestrowania spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła dnia (...) lipca 2022 r. Okres trwania pierwszego roku podatkowego jest od (...) lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Okres trwania drugiego roku podatkowego jest od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Zatem pierwszy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, natomiast drugi rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Data wniesienia aportu przez przedsiębiorstwo w spadku zarządzane przez zarządcę sukcesyjnego do (...) sp. z o.o uzależniona jest od działu spadku, który jeszcze nie nastąpił. Może to nastąpić do końca 2023 r., najpóźniej natomiast do 31 grudnia 2024 r., tj. drugiego roku podatkowego Wnioskodawcy. Zaznacza się także, że w roku podatkowym poprzedzającym wniesienie aportu przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczą w złotych kwoty odpowiadających równowartości 2 000 000 euro. Ponadto w roku podatkowym, w którym dojdzie do wniesienia aportu, przychody Wnioskodawcy nie przekroczą kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Pytanie
Czy w związku z sytuacją, w której zostanie dokonany aport przedsiębiorstwa w spadku, jakie zarządzane jest przez zarządcę sukcesyjnego do Wnioskodawcy, tj. (...) Sp. z o.o., NIP: (...), Wnioskodawca w roku podatkowym w jakim zostanie dokonany aport oraz w roku podatkowym następującym bezpośrednio po nim, będzie małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będzie korzystał z 9% podatku dochodowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Przedsiębiorstwo w spadku zarządzane przez zarządcę sukcesyjnego zamierza dokonać aportu jednoosobowej działalności gospodarczej (...), w której w dniu (...) sierpnia 2022 r. ustanowiono zarządcę sukcesyjnego do spółki (...) sp. z o.o.
Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wg art. 7 wymienionej ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Ustawodawca, w art. 19 tejże ustawy, także określił wysokość podatku dochodowego, który wynosi odpowiednio:
- 19% podstawy opodatkowania,
- 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że w związku z dokonaniem aportu jednoosobowej działalności w spadku, będzie dalej posiadał status małego podatnika, a wysokość podatku dochodowego będzie wynosiła 9% podstawy opodatkowania w roku podatkowym w jakim zostanie dokonany aport oraz w roku następującym bezpośrednio po nim.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak stanowi art. 19 ust. 1d updop:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1e updop:
Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop, zgodnie z którą:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku.
Wskazane w art. 4a pkt 10 updop sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.
Zatem przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego oraz przychody ze sprzedaży zaliczane do zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż.
Zwrócić należy uwagę, że ustalając status „małego podatnika” należy wziąć pod uwagę przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym, a więc możliwe do określenia dopiero po zakończeniu danego roku podatkowego.
Jak stanowi art. 19 ust. 1a pkt 5 updop:
Podatnik, który został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 –nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 updop. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody ogółem osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 updop), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d updop) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e updop). Stawka 9% nie dotyczy przychodów/dochodów z zysków kapitałowych.
Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określają przepisy art. 19 ust. 1a-1c updop. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5 lub jeżeli zaistniały okoliczności o jakich mowa w art. 19 ust. 1c updop.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że umowa Spółki została zawarta (...) lipca 2022 r., a Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (...) lipca 2022 r. Pierwszy rok podatkowy obejmuje okres od (...) lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Drugi rok podatkowy Spółki obejmować będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Do końca 2023 r. albo najpóźniej do 31 grudnia 2024 r. do Spółki zostanie wniesione w drodze aportu przedsiębiorstwo w spadku zarządzane przez zarządcę sukcesyjnego, który jest wspólnikiem Spółki (...).
Jak Państwo wskazali, przez aport jednoosobowej działalności gospodarczej należy rozumieć aport przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że wniesienie do Spółki aportu, które jest planowane najpóźniej do 31 grudnia 2024 r. (tj. przed zakończeniem drugiego roku podatkowego Spółki) spowoduje zakwalifikowanie Państwa jako podmiotu określonego w art. 19 ust. 1a pkt 5 updop. Przepis ten odnosi się bowiem do podatników, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.
W związku z powyższym, w roku podatkowym, w którym Spółka rozpoczęła działalność (od (...) lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.) oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym (od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.), nie mają Państwo możliwości zastosowania obniżonej stawki opodatkowania 9%.
Okoliczność, iż w pewnym okresie czasu po śmierci osoby fizycznej, która prowadziła wnoszone aportem do spółki przedsiębiorstwo, było one zarządzane przez zarządcę sukcesyjnego nie oznacza, że nie było ono przedsiębiorstwem „uprzednio prowadzonym”. Zarząd sukcesyjny jest jedynie formą prowadzenia przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy do czasu załatwienia spraw spadkowych. Prawny spadkobierca/spadkobiercy wniosą aportem uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, co wypełni dyspozycję przepisu art. 19 ust. 1a pkt 5 updop.
Końcowo zauważyć należy, że podatnik, który na dzień 1 stycznia roku podatkowego spełniał przesłanki konieczne dla uznania go za małego podatnika, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop nie może utracić tego statusu w trakcie roku podatkowego, gdyż sposób ustalania tego statusu wprost eliminuje taką możliwość. Treść art. 4a pkt 10 updop odnosi się bowiem do wartości przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług), która nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Z uwagi na fakt, że w opisanej sprawie zostały spełnione przesłanki, określone w art. 19 ust. 1a pkt 5 updop, posiadanie statusu małego podatnika, pozostaje bez wpływu na możliwość skorzystania z 9% stawki podatku.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).