Temat interpretacji
Ustalenie obowiązku zapłaty podatku od przerzuconych dochodów w odniesieniu do wypłaty Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki na rzecz Udziałowca.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku zapłaty podatku od przerzuconych dochodów w odniesieniu do wypłaty Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki na rzecz Udziałowca – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązku zapłaty podatku od przerzuconych dochodów w odniesieniu do wypłaty Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki na rzecz Udziałowca. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym i rozpoczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego, jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, posiadającym 100% udziałów, jest B. („Udziałowiec”) z siedzibą w Luksemburgu. Udziałowiec jest spółką prawa luksemburskiego, której akcjonariuszem jest C. („Fundusz”) z siedzibą w Korei Południowej. Udziałowiec jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu i podlega tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Udziałowiec nie posiadał i nie posiada w Polsce zakładu, poprzez który prowadziłby działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5 PL-LUX UPO. Rok podatkowy Udziałowca odpowiada rokowi kalendarzowemu i rozpoczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia. Główny przedmiot działalności Udziałowca polega na posiadaniu udziałów w innych podmiotach oraz finansowaniu ich działalności. Wnioskodawca i Udziałowiec są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Natomiast, Fundusz jest podmiotem transparentnym podatkowo tj. nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Korei Południowej, stąd jego przychody i koszty podatkowe są bezpośrednio rozpoznawane dla celów podatkowych na poziomie jego inwestorów („Inwestorzy”) będących podatnikami w swoich krajach rezydencji podatkowej (innych niż Rzeczpospolita Polska).
Wnioskodawca w dniu 31 lipca 2018 roku zawarł z Udziałowcem umowę pożyczki („Umowa Pożyczki”) w celu pozyskania środków na nabycie budynku biurowego w (...). Na podstawie Umowy Pożyczki Wnioskodawca zobowiązany jest do spłaty kwoty głównej pożyczki powiększonej o odsetki ustalone według uzgodnionej stopy procentowej („Odsetki”). Odsetki są płatne w dniach 20 marca i 20 września każdego roku. W wyniku zawartej Umowy Pożyczki, Wnioskodawca planuje wypłacić Odsetki na rzecz Wspólnika w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych. Wypłacone Odsetki będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w danym roku podatkowym z zastrzeżeniem ustawowych ograniczeń wynikających z art. 15 ustawy o CIT. Przewiduje się, że suma płatności Odsetek, które zostaną dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz Udziałowca w danym roku podatkowym, przekroczy co najmniej 3% sumy kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy poniesionych w tym roku.
Udziałowiec, jako spółka prawa luksemburskiego, podlega opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki 18,19% oraz komunalnym podatkiem od działalności gospodarczej według stawki 6,75%, co daje łączną stawkę podatkową w wysokości 24,94%. Zgodnie z luksemburskim prawem podatkowym, dochód (przychód) Udziałowca uzyskany z tytułu Odsetek nie podlega zwolnieniu ani wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz komunalnym podatkiem od działalności gospodarczej w Luksemburgu. W szczególności, Udziałowcowi nie będą przysługiwały żadne ulgi podatkowe (odliczenia od podstawy opodatkowania lub od podatku) ani zwroty podatku związane z dochodem (przychodem) uzyskanym z tytułu Odsetek.
Udziałowiec w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2023 roku i kończącym się 31 grudnia 2023 roku może wykorzystać stratę podatkową z lat ubiegłych powstałą z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Taka sama sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych. Wykorzystanie straty podatkowej przez Udziałowca może obniżyć należny za dany rok podatkowy luksemburski podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek komunalny od działalności gospodarczej. W związku z tym wysokość podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku komunalnego od działalności gospodarczej w Luksemburgu może być bliska lub równa zeru.
Suma Odsetek wypłaconych przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym powinna stanowić dla Udziałowca co najmniej 50% całkowitego przychodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisami o rachunkowości obowiązującymi w Luksemburgu. Przewiduje się, że Udziałowiec przekaże do Funduszu co najmniej 10% uzyskanych Odsetek. Na podstawie przepisów prawa podatkowego obowiązujących w Luksemburgu, Udziałowiec będzie uprawniony do traktowania kosztów z tytułu Odsetek jako kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego (lub odliczenia takich kosztów lub przychodów od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku w jakiejkolwiek formie), lub przychody z tytułu Odsetek stanowić będą zysk przeznaczony do wypłaty na rzecz Funduszu, bez względu na termin, w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych. Przekazane na rzecz Funduszu Odsetki podlegać będą opodatkowaniu na poziomie jego Inwestorów.
Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca zakłada, że przesłanki zawarte w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT dla opodatkowania podatkiem z tytułu przerzuconych dochodów o którym mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT nie będą spełnione w odniesieniu do Inwestorów ani innych podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów. Tym samym, niniejszy wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie dotyczy Inwestorów ani podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów, w szczególności wniosek ten nie obejmuje analizy art. 24aa ust. 14 ustawy o CIT w kontekście Inwestorów oraz podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów.
Na marginesie należy dodać, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie obejmuje analizy rzeczywistej działalności gospodarczej Udziałowca zgodnie z art. 24aa ust. 10, 11 i 12 ustawy o CIT, a zatem przepisy te nie są przedmiotem niniejszego wniosku.
Uzupełnienie wniosku pismem z 2 października 2023 r.
Podmiot powiązany z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa CIT”), tj. Udziałowiec będący spółką prawa luksemburskiego – B. nie jest podmiotem transparentnym w rozumieniu przepisów prawa luksemburskiego, w szczególności dochody (przychody) i koszty tego podmiotu nie są traktowane, jako osiągnięte lub poniesione przez co najmniej jeden inny podmiot lub osobę fizyczną, w tym w szczególności przez C. Tym samym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, na poziomie wspólnika Wnioskodawcy, czyli B., nie występuje sytuacja wskazana w zdaniu pierwszym art. 24aa ust. 5 ustawy CIT.
C. („Fundusz”) z siedzibą w Korei Południowej, nie posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% praw do uczestnictwa w zysku B. z siedzibą w Luksemburgu. Zgodnie z wyciągiem z Rejestru Handlowego (Registre de Commerce et des Societes, numer wpisu (…)), udziałowiec spółki B. działa jako powiernik Funduszu, co oznacza, że C. występuje w rejestrze handlowym wyłącznie na miejscu powierzającego, jako właściciel prawny udziałów, nie będąc uprawnionym do uczestnictwa w zysku spółki B.
Na dzień sporządzenia przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca założył, że przesłanki zawarte w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT (a więc także te wskazane w pkt 1 i 2 ust. 2 tego artykułu) dla opodatkowania podatkiem z tytułu przerzuconych dochodów, o którym mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT, nie będą spełnione w odniesieniu do Inwestorów ani innych podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów. Tym samym, złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie dotyczy Inwestorów ani podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów, w szczególności wniosek ten nie obejmuje analizy art. 24aa ust. 14 ustawy o CIT w kontekście Inwestorów oraz podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów. Powyższe założenie Wnioskodawcy zostało wskazane na str. 4 wniosku z 3 lipca 2023 r.
Pytanie
Czy biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca będzie zobowiązany (w rocznym rozliczeniu CIT) do zapłaty podatku od przerzuconych dochodów określonych w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT, w związku z art. 24aa ust. 7 oraz art. 24aa ust. 9 ustawy o CIT, w odniesieniu do wypłaty Odsetek na rzecz Udziałowca z tytułu Umowy Pożyczki?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wypłaty Odsetek na rzecz Udziałowca z tytułu Umowy Pożyczki nie będzie on zobowiązany w rocznym rozliczeniu CIT do zapłaty podatku od przerzuconych dochodów określonych w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT, w związku z art. 24aa ust. 7 oraz art. 24aa ust. 9 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT, podatek od spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, z tytułu przerzuconych dochodów wynosi 19% podstawy opodatkowania (podatek od przerzuconych dochodów). W myśl natomiast z art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT, za przerzucone dochody uznaje się zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym koszty poniesione przez podatnika na rzecz niemającego siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z tym podatnikiem, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) według przepisów prawa podatkowego obowiązujących w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia tego podmiotu powiązanego, dochód (przychód) tego podmiotu uzyskany z jednego z tytułów wymienionych w ust. 3 podlega opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego niższej niż 14,25%, obliczonej zgodnie z ust. 2a i 2b, lub zwolnieniu, lub wyłączeniu z opodatkowania tym podatkiem;
2) ten podmiot powiązany uzyskuje od podatnika lub innych spółek, o których mowa w art. 3 ust. 1, powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 z tym podatnikiem, z tytułów wymienionych w ust. 3 co najmniej 50% ogółu przychodów określonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym lub przepisami o rachunkowości;
3) ten podmiot powiązany przekazuje, w jakiejkolwiek formie, co najmniej 10% przychodów, o których mowa w pkt 2, na rzecz innego podmiotu:
a) zaliczając w związku z tym wydatki do kosztów rozliczanych dla celów podatku dochodowego lub wydatki te lub przychody odlicza od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku w jakiejkolwiek formie, lub
b) jeżeli przychody te składają się na zysk przeznaczony do wypłaty, bez względu na termin, w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych;
4) suma określonych w ust. 3 kosztów poniesionych przez podatnika w roku podatkowym na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem, zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów tego podatnika, stanowi co najmniej 3% sumy kosztów uzyskania przychodów podatnika za ten rok.
Zgodnie z art. 24aa ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów uznanych za dochody przerzucone zalicza się m.in. koszty finansowania dłużnego związane z uzyskaniem środków finansowych i korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych.
Zgodnie z art. 24 ust. 3a podstawę opodatkowania, o której mowa w ust. 1, stanowi suma przerzuconych dochodów w roku podatkowym, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - suma przerzuconych dochodów w roku podatkowym spółek tworzących tę grupę. W myśl natomiast art. 24aa ust.4 na potrzeby ustalania kosztów, o których mowa w ust. 2, uwzględnia się również koszty:
1)stanowiące w roku podatkowym odpisy amortyzacyjne lub odpisy umorzeniowe od wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
2)przypisane zgodnie z art. 5.
Zgodnie z art. 24aa ust. 7 ustawy o CIT podatnikiem podatku od przerzuconych dochodów jest spółka, o której mowa w ust. 1, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – ta grupa. Z kolei, według art. 24aa ust. 9 ustawy o CIT podatnicy podatku od przerzuconych dochodów są obowiązani obliczać ten podatek za rok podatkowy w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie złożenia tego zeznania.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że:
- Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, a zatem warunek określony w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT należy uznać za spełniony.
- Udziałowiec nie jest polskim rezydentem podatkowym, nie posiada siedziby czy zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym spełniona jest przesłanka określona w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT.
- Udziałowiec podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki 18,19% oraz komunalnym podatkiem od działalności gospodarczej według stawki 6,75%, w łącznej wysokości 24,94%. Zgodnie z luksemburskim prawem podatkowym, dochód (przychód) Udziałowca uzyskany z tytułu Odsetek nie podlega zwolnieniu ani wyłączeniu z lokalnego podatku dochodowego. W szczególności Udziałowcowi nie będą przysługiwały żadne ulgi podatkowe (odliczenia od podstawy opodatkowania lub od podatku) ani zwroty podatku związane konkretnie z dochodem (przychodem) uzyskanym z tytułu Odsetek.
Na podstawie przepisów prawa podatkowego obowiązujących w Luksemburgu, Udziałowiec w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2023 roku i kończącym się 31 grudnia 2023 r. może wykorzystać stratę podatkową z lat ubiegłych powstałą w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Taka sama sytuacja może wystąpić w kolejnych latach podatkowych. Wykorzystanie straty podatkowej przez Udziałowca może obniżyć należny za dany rok podatkowy luksemburski podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek komunalny od działalności gospodarczej, w szczególności wysokość podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku komunalnego od działalności gospodarczej w Luksemburgu może być bliska zeru lub równa zeru.
Biorąc pod uwagę powyższe, warunek niskiego opodatkowania określony w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT nie powinien być spełniony przez Udziałowca. Przemawia za tym fakt, że warunek ten powinien być analizowany wyłącznie w odniesieniu do dochodów określonych w art. 24aa ust. 3 ustawy o CIT, w tym do dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu odsetek. Należy zatem podkreślić, że dla celów obliczenia stawki podatku dochodowego od osób prawnych (o której mowa w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT) należy uwzględnić tylko te ulgi i zwroty podatkowe, które zgodnie z przepisami podatkowymi kraju rezydencji podmiotu powiązanego mają szczególne zastosowanie/dotyczą dochodów objętych katalogiem zawartym w art. 24aa ust. 3 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że otrzymywane od Wnioskodawcy Odsetki nie podlegają szczególnym regulacjom w kraju rezydencji podatkowej Udziałowca. W szczególności, dochód (przychód) uzyskany z tytułu Odsetek przez Udziałowca nie podlega żadnym preferencyjnym zasadom opodatkowania. W rezultacie, zgodnie z luksemburskim prawem podatkowym, dochód (przychód) uzyskany z tytułu Odsetek co do zasady podlega łącznej stawce podatkowej w wysokości 24,94%. Ponadto, bez znaczenia dla ustalenia wysokości opodatkowania Odsetek zgodnie z art. 24aa ust. 2 pkt 1 i 2a ustawy o CIT jest fakt, że Udziałowiec wykorzystuje straty podatkowe poniesione w poprzednich latach podatkowych. Prawo do wykorzystania straty podatkowej nie dotyczy bowiem konkretnie dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu Odsetek zapłaconych przez Wnioskodawcę, lecz całości dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej przez Udziałowca. Zatem warunek opodatkowania dochodu (przychodu) z tytułu odsetek stawką podatku dochodowego niższą niż 14,25% nie powinien być spełniony, mimo że faktyczny podatek zapłacony przez Udziałowca może być bliski zeru lub równy zeru z uwagi na wykorzystanie straty podatkowej z działalności gospodarczej.
Za takimi wnioskami przemawia również wykładnia literalna art. 24aa ust. 2a i 2b ustawy o CIT, która określa sposób obliczania stawki podatku dochodowego od osób prawnych dla celów stosowania art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Zgodnie z tymi przepisami, stawkę podatku dochodowego, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się przez odpowiednie obniżenie nominalnej stawki podatku dochodowego, obowiązującej w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem w odniesieniu do przychodu z tytułu wymienionego w ust. 3, o związane z tym przychodem odliczenia od podstawy opodatkowania lub podatku lub zwroty podatku, z wyjątkiem kosztów związanych z tym przychodem. Jeżeli podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 podlega częściowemu zwolnieniu lub częściowemu wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, stawkę, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się przez obniżenie nominalnej stawki podatku dochodowego o wartość procentową przysługującego podatnikowi zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania.
Nie powinno budzić wątpliwości, że opierając się na tych regulacjach, stawka podatku dochodowego od osób prawnych powinna być zmniejszona o te odliczenia i wyłączenia, które są bezpośrednio powiązane z danym źródłem przychodów (jak na przykład dochody (przychody) z tytułu odsetek). Odesłanie zawarte w art. 24aa ust. 2a i 2b ustawy o CIT do art. 24aa ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że intencją ustawodawcy było obliczenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych jedynie z perspektywy odliczeń i wyłączeń związanych ze źródłami przychodów wskazanymi w art. 24aa ust. 3 CIT, a nie z perspektywy ogólnej działalności gospodarczej odbiorcy.
Powyższe rozumienie warunku preferencyjnego opodatkowania zostało również potwierdzone w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 25 sierpnia 2022 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544). W uzasadnieniu tym wskazano m.in. że „Warunek niższego opodatkowania odnosi się do przychodów podmiotu powiązanego z jednego z poszczególnych tytułów wymienionych w art. 24aa ust. 3 pkt 1-5 ustawy o CIT np. przychodów z odsetek (...). Ponadto, preferencyjne opodatkowanie ustala się (...) w szczególności w oparciu o stawkę podatku dochodowego niższą niż 14,25%. (...) Jednakże w tym zakresie uwzględnia się przysługujące podmiotowi powiązanemu ulgi (odliczenia od podstawy opodatkowania albo od podatku) lub zwroty podatku, związane z przychodem z danego tytułu (np. przychodem z odsetek, usług zarządczych, należności licencyjnych)”. Tym samym, w uzasadnieniu podkreślono, że wszystkie ulgi, odliczenia (w tym od podstawy opodatkowania lub podatku) i zwroty, o których mowa w art. 24aa ust. 2a ustawy o CIT, które mogą obniżyć stawkę podatku dochodowego, o której mowa w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, powinny stanowić szczególną preferencję związaną bezpośrednio z dochodami ze źródeł wymienionych w art. 24aa ust. 3 ustawy o CIT, a nie związaną z dochodami w ogóle. Ponadto wskazane w uzasadnieniu praktyczne przykłady zastosowania tych przepisów nie obejmują wykorzystania strat podatkowych powstałych na całej działalności gospodarczej odbiorcy.
Powyższe potwierdza, że warunek niskiego opodatkowania określony w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT nie powinien być spełniony przez Udziałowca.
- Suma Odsetek zapłaconych przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym powinna stanowić dla Udziałowca co najmniej 50% łącznego przychodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisami o rachunkowości obowiązującymi w Luksemburgu, a zatem warunek określony w art. 24aa ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT powinien zostać spełniony.
- Udziałowiec powinien przekazać do Funduszu co najmniej 10% Odsetek. W szczególności Udziałowiec powinien traktować takie Odsetki jako koszty uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego (lub odliczyć takie wydatki lub przychody od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku w jakiejkolwiek formie), lub przychód (dochód) z Odsetek będzie stanowił zysk, który zostanie wypłacony Funduszowi, niezależnie od terminu, w formie dywidendy lub innego dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a zatem powinien zostać spełniony warunek określony w art. 24aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
- Suma wypłat Odsetek, które Wnioskodawca ma dokonać na rzecz Udziałowca w danym roku podatkowym, powinna przekraczać co najmniej 3% sumy kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, a więc powinien być spełniony warunek określony w art. 24aa ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT.
- Wnioskodawca zawarł ze swoim Udziałowcem Umowę pożyczki, na mocy której jest on zobowiązany do zapłaty Odsetek stanowiących koszty finansowania dłużnego Wnioskodawcy, tym samym warunek określony w art. 24aa ust. 3 ustawy o CIT powinien zostać spełniony.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że nie wszystkie przesłanki wskazane w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT zostaną spełnione w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Dla powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od przerzuconych dochodów konieczne jest, aby łącznie spełnione zostały wszystkie warunki wskazane w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT. W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie przesłanki niskiego opodatkowania, o której mowa w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca nie powinien być zobowiązany w rocznym rozliczeniu podatkowym CIT do zapłaty podatku od przerzuconych dochodów w odniesieniu do wypłaty Odsetek na rzecz Udziałowca.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
Zgodnie z art. 24aa updop:
1. Podatek od spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, z tytułu przerzuconych dochodów wynosi 19% podstawy opodatkowania (podatek od przerzuconych dochodów).
2. Za przerzucone dochody uznaje się zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym koszty poniesione przez podatnika na rzecz niemającego siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z tym podatnikiem, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) według przepisów prawa podatkowego obowiązujących w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia tego podmiotu powiązanego, dochód (przychód) tego podmiotu uzyskany z jednego z tytułów wymienionych w ust. 3 podlega opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego niższej niż 14,25%, obliczonej zgodnie z ust. 2a i 2b, lub zwolnieniu, lub wyłączeniu z opodatkowania tym podatkiem;
2) ten podmiot powiązany uzyskuje od podatnika lub innych spółek, o których mowa w art. 3 ust. 1, powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 z tym podatnikiem, z tytułów wymienionych w ust. 3 co najmniej 50% ogółu przychodów określonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym lub przepisami o rachunkowości;
3) ten podmiot powiązany przekazuje, w jakiejkolwiek formie, co najmniej 10% przychodów, o których mowa w pkt 2, na rzecz innego podmiotu:
a) zaliczając w związku z tym wydatki do kosztów rozliczanych dla celów podatku dochodowego lub wydatki te lub przychody odlicza od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku w jakiejkolwiek formie, lub
b) jeżeli przychody te składają się na zysk przeznaczony do wypłaty, bez względu na termin, w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych;
4) suma określonych w ust. 3 kosztów poniesionych przez podatnika w roku podatkowym na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem, zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów tego podatnika, stanowi co najmniej 3% sumy kosztów uzyskania przychodów podatnika za ten rok.
2a. Stawkę podatku dochodowego, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się poprzez odpowiednie pomniejszenie nominalnej stawki podatku dochodowego, obowiązującej w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem w odniesieniu do przychodu z tytułu wymienionego w ust. 3, o związane z tym przychodem odliczenia od podstawy opodatkowania lub podatku lub zwroty podatku, z wyjątkiem kosztów związanych z tym przychodem.
2b. Jeżeli podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem podlega częściowemu zwolnieniu lub częściowemu wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, stawkę, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się, pomniejszając nominalną stawkę podatku dochodowego o procentową wartość przysługującego zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 2, zalicza się koszty:
1) usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz usług o podobnym charakterze;
2) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
3) przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze;
4) finansowania dłużnego związane z uzyskaniem środków finansowych i korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych;
5) opłat i wynagrodzeń za przeniesienie funkcji, aktywów lub ryzyk.
3a. Podstawę opodatkowania, o której mowa w ust. 1, stanowi suma przerzuconych dochodów w roku podatkowym, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - suma przerzuconych dochodów w roku podatkowym spółek tworzących tę grupę.
1. Na potrzeby ustalania kosztów, o których mowa w ust. 2, uwzględnia się również koszty:
1) stanowiące w roku podatkowym odpisy amortyzacyjne lub odpisy umorzeniowe od wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
2) przypisane zgodnie z art. 5.
Na podstawie art. 24aa ust. 5 updop:
W przypadku gdy dochody (przychody) i koszty podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem są traktowane jako osiągnięte lub poniesione przez co najmniej jeden inny podmiot lub jedną osobę fizyczną, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się dla tego innego podmiotu lub tej osoby fizycznej. Zdania pierwszego nie stosuje się do podmiotów lub osób fizycznych, które posiadają w tym podmiocie powiązanym bezpośrednio lub pośrednio mniej niż 5% prawa do uczestnictwa w zysku.
Zgodnie z art. 24aa ust. 7 ustawy o CIT
Podatnikiem podatku od przerzuconych dochodów jest spółka, o której mowa w ust. 1, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - ta grupa.
W myśl art. 24aa ust. 9 ustawy o CIT
Podatnicy podatku od przerzuconych dochodów są obowiązani obliczać ten podatek za rok podatkowy w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie złożenia tego zeznania.
Z powyższych uregulowań wynika, że podleganie opodatkowaniu podatkiem od przerzuconych dochodów wymaga spełnienia łącznie szeregu warunków. Niespełnienie choćby jednego z nich oznacza, że podatnik nie będzie objęty podatkiem od przerzuconych dochodów.
Należy również zauważyć, że do 31 grudnia 2022 r. treść art. 24aa ust. 2 brzmiała w sposób następujący:
Za przerzucone dochody uznaje się koszty poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ze spółką stanowiące należność tego podmiotu, jeżeli:
1) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez ten podmiot powiązany za rok, w którym otrzymał należność, w państwie jego siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia jest niższy o co najmniej 25% niż kwota podatku dochodowego, który byłby od niego należny, gdyby dochody tego podmiotu zostały opodatkowane z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, oraz
2) koszty te:
a) podlegające zaliczeniu w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku tego podmiotu powiązanego lub
b) wypłacane przez ten podmiot powiązany w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych za rok, w którym otrzymał należność
- stanowiły co najmniej 50% wartości uzyskanych przez ten podmiot przychodów określonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym lub zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie znajdą zastosowania przepisy zawarte w art. 24aa updop.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Wszystkie udziały w Państwa spółce posiada podmiot posiadający siedzibę w Luksemburgu („Wspólnik)”. Udziałowcem Wspólnika jest podmiot posiadający siedzibę w Korei Południowej („Udziałowiec”). Wspólnik nie posiadał i nie posiada w Polsce zakładu zagranicznego, a jego rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym. Są Państwo wraz ze Wspólnikiem podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Udziałowiec jest podmiotem transparentnym podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Korei Południowej, a jego przychody i koszty podatkowe są rozpoznawane bezpośrednio dla celów podatkowych na poziomie jego inwestorów, będących podatnikami w krajach swoich rezydencji podatkowych – innych niż Polska. W 2018 r. zawarli Państwo we Wspólnikiem umowę pożyczki w celu pozyskania środków na nabycie budynku biurowego położonego w Polsce. Na podstawie umowy są Państwo zobowiązani do spłaty kwoty głównej pożyczki powiększonej o odsetki ustalone według uzgodnionej stopy procentowe. Planują Państwo wypłacenie odsetek na rzecz Wspólnika w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych. Przewiduje się, że suma płatności odsetek, które zostaną dokonane przez Państwa na rzecz Wspólnika w danym roku podatkowym, przekroczy co najmniej 3% sumy Państwa kosztów uzyskania przychodów poniesionych w tym roku. Wspólnik podlega opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki 18,19% oraz komunalnym podatkiem od działalności gospodarczej według stawki 6,75%, co daje łączną stawkę podatkową w wysokości 24,94%. Zgodnie z luksemburskim prawem podatkowym, dochód (przychód) Wspólnika uzyskany z tytułu odsetek nie podlega zwolnieniu ani wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz komunalnym podatkiem od działalności gospodarczej w Luksemburgu. W szczególności, Wspólnikowi nie będą przysługiwały żadne ulgi podatkowe (odliczenia od podstawy opodatkowania lub od podatku) ani zwroty podatku związane z dochodem (przychodem) uzyskanym z tytułu odsetek. Wspólnik w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2023 roku i kończącym się 31 grudnia 2023 roku może wykorzystać stratę podatkową z lat ubiegłych powstałą z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Sytuacja ta może powtórzyć się w kolejnych latach podatkowych. Wykorzystanie straty podatkowej przez Wspólnika może obniżyć należny za dany rok podatkowy luksemburski podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek komunalny od działalności gospodarczej. W związku z tym wysokość podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku komunalnego od działalności gospodarczej w Luksemburgu może być bliska lub równa zeru. Suma odsetek wypłaconych przez Państwa w danym roku podatkowym powinna stanowić dla Wspólnika co najmniej 50% całkowitego przychodu podlegającego opodatkowaniu zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisami o rachunkowości obowiązującymi w Luksemburgu. Wspólnik, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Luksemburgu, będzie uprawniony do traktowania kosztów z tytułu odsetek jako kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego (lub odliczenia takich kosztów lub przychodów od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku w jakiejkolwiek formie), lub przychody z tytułu odsetek stanowić będą zysk przeznaczony do wypłaty na rzecz Funduszu, bez względu na termin, w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych. Na dzień złożenia wniosku zakładają Państwo, że przesłanki zawarte w art. 24aa ust. 2 ustawy o CIT dla opodatkowania podatkiem z tytułu przerzuconych dochodów o którym mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy o CIT nie będą spełnione w odniesieniu do Inwestorów ani innych podmiotów znajdujących się powyżej Inwestorów. Wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie obejmuje także analizy rzeczywistej działalności gospodarczej Wspólnika zgodnie z art. 24aa ust. 10, 11 i 12 ustawy o CIT. W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, na poziomie wspólnika Wnioskodawcy będącego spółką prawa luksemburskiego nie wystąpi sytuacja wskazana w art. 24aa ust. 5 zd. Pierwsze updop. Podmiot z siedzibą w Korei Południowej nie posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% praw do uczestnictwa w zysku podmiotu z siedzibą w Luksemburgu. Udziałowiec Spółki luksemburskiej działa jako powiernik Funduszu, co oznacza że C. występuje w rejestrze handlowym wyłącznie na miejscu powierzającego, jako właściciel prawny udziałów, nie będąc uprawnionym do uczestnictwa w zysku spółki B.
Jak wynika z treści uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 25 sierpnia 2022 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544): „Preferencyjne opodatkowanie ustala się zatem w szczególności w oparciu o stawkę podatku dochodowego niższą niż 14,25%. Zgodnie z proponowanym ust. 2a, podstawą do jej ustalenia byłaby nominalna stawka podatku dochodowego obowiązująca w kraju siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego w odniesieniu do przychodu z danego tytułu wymienionego w ust. 3 pkt 1–5. Jednakże w tym zakresie uwzględnia się przysługujące podmiotowi powiązanemu ulgi (odliczenia od podstawy opodatkowania albo od podatku) lub zwroty podatku, związane z przychodem z danego tytułu (np. przychodem z odsetek, usług zarządczych, należności licencyjnych).
Po zmianie warunek niższego opodatkowania nie dotyczy zatem faktycznie zapłaconego podatku, kalkulowanego w odniesieniu do całokształtu działalności lub całkowitego dochodu podmiotu powiązanego. Warunek ten odnosi się do przychodów podmiotu powiązanego z jednego z poszczególnych tytułów wymienionych w art. 24aa ust. 3 pkt 1-5, np. przychodów z odsetek, przychodów z usług doradczych lub przychodów z należności licencyjnych. (…) Ponadto, jeżeli podmiot powiązany podlega częściowemu zwolnieniu lub częściowemu wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, warunek dotyczący stawki podatku niższej niż 14.25%, ustala się korygując nominalną stawkę podatkową o odpowiednią wartość procentową przysługującego zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania. W tym zakresie uwzględnia się również korektę wysokości stawki o efekt ewentualnych ulg lub zwrotów (w potencjalnym przypadku, gdy przysługiwałyby jednocześnie z częściowym zwolnieniem lub wyłączeniem z opodatkowania).”
Ponadto w ww. uzasadnieniu wskazano, że: „Konsekwencją zmiany warunku dotyczącego niskiej stawki podatkowej, jest też dostosowanie art. 24aa ust. 5. W świetle obecnego brzmienia tego przepisu, w przypadku podmiotów powiązanych, które są traktowane jako transparentne podatkowo, dla celów badania warunku niskiego opodatkowania (wskazanego w ust. 2 pkt 1) uwzględnia się podatek dochodowy „faktycznie zapłacony” przez wspólników takiego podmiotu. W związku z odejściem, w ramach warunku niskiego opodatkowania od koncepcji „faktycznie zapłaconego podatku”, proponuje się brzmienie ust. 5, w świetle którego w przypadku podmiotów transparentnych podatkowo, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala się dla wspólników/podmiotów lub osób fizycznych, którym przypisuje się przychody i koszty. Ze względów efektywności, zdecydowano się przy tym na wyłączenie obowiązku takiego badania w przypadku wspólników (podmiotów lub osób fizycznych), które posiadają w danym podmiocie powiązanym bezpośrednio lub pośrednio poniżej 5% prawa do uczestnictwa w zysku (w takich przypadkach i w tym zakresie podatek od przerzuconych dochodów nie będzie zatem miał zastosowania)”.
Zgodnie z powyższym, należy stwierdzić, że rozliczanie przez Wspólnika strat osiągniętych powstałych na skutek całościowego prowadzenia działalności gospodarczej nie ma wpływu na spełnienie warunku określonego w art. 24aa ust. 2 pkt 1. Prawo do rozliczenia straty nie stanowi zwolnienia bądź wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Efektywna stawka podatku dochodowego, jakiej podlega Wspólnik z siedzibą w Luksemburgu wynosi 24.94%. Nie będą Mu przysługiwały żadne ulgi podatkowe (odliczenia od podstawy opodatkowania lub od podatku), ani zwroty podatku związane z dochodem (przychodem) uzyskanym z tytułu odsetek. Należy wskazać również, że Wspólnik nie jest podmiotem transparentnym podatkowo, a zatem nie znajdzie zastosowania art. 24aa ust. 5 udpop.
Podsumowując, zgodnie z przedstawionym opisem sprawy nie spełniają Państwo łącznie wszystkich warunków określonych w art. 24aa ust. 2 updop, ponieważ nie zostanie spełniony warunek określony w art. 24aa ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że nie będą Państwo objęci podatkiem od przerzuconych dochodów.
Należy zatem uznać Państwa stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).