Ustalenie obowiązku opodatkowania w Polsce niemieckiej Fundacji Rodzinnej uzyskującej dochody w Polsce poprzez zakład. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.398.2023.1.MR1

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.398.2023.1.MR1

Temat interpretacji

Ustalenie obowiązku opodatkowania w Polsce niemieckiej Fundacji Rodzinnej uzyskującej dochody w Polsce poprzez zakład.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • w odniesieniu do dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w Polsce za pośrednictwem Zakładu, Fundacje będą podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT;
  • dochody Fundacji z działalności Zakładu w Polsce będą w całości korzystały ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT;
  • regulacje art. 24q ustawy o CIT będą miały zastosowanie do świadczeń lub mienia, przekazanych lub postawionych do dyspozycji, lub innych form dystrybucji dokonanych przez Fundacje na rzecz beneficjentów Fundacji będących niemieckimi rezydentami podatkowymi;
  • w jakim zakresie wskazane we wniosku świadczenia i mienie będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 24q ustawy o CIT.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(…)

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

(…)

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

X oraz Y (dalej również jako: "Fundacje" lub "Wnioskodawcy") są fundacjami rodzinnymi z siedzibą w Niemczech. Wyżej wymienione podmioty posiadają odpowiednio 58,08 % i 41,92 % udziałów w A (dalej również jako: "A"), również z siedzibą w Niemczech. Fundacje pełnią funkcję komandytariuszy w A i posiadają prawa do zysku w proporcji odzwierciedlającej wyżej wymienione udziały. Komplementariuszem bez prawa do udziału w zyskach A jest z kolei B.

W przeszłości A posiadał 100% udziałów w spółce C (dalej również jako: "C") z siedzibą w Niemczech oraz 100% udziałów w spółce D. Sp. z o.o. (dalej również jako: "D") z siedzibą w Polsce. Jednocześnie, A. jest podmiotem transparentnym podatkowo, w związku z czym zyski wypracowane przez ten podmiot są efektywnie opodatkowane na poziomie Fundacji, opodatkowanych niemieckim podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach analogicznych jak spółki kapitałowe. Dodatkowo należy podkreślić, że:

  • D., przed połączeniem z C. (o którym mowa poniżej), był rezydentem podatkowym w Polsce, z kolei
  • Fundacje są rezydentami podatkowymi w Niemczech.

Grupa (…) działa również w wielu innych krajach za pośrednictwem utworzonych tam podmiotów. Podjęto decyzję o uproszczeniu struktury organizacyjnej i połączeniu szeregu zagranicznych (z niemieckiego punktu widzenia) podmiotów bezpośrednio z A lub najpierw z C, a następnie z A. Z uwagi na ograniczenia wynikające z ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526), w przypadku D zastosowano drugi z ww. modeli. Jak bowiem wynika z art. 491 ww. aktu, Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi;spółka osobowanie może jednakże być spółką przejmującą […]. Planowana jest jednocześnie kontynuacja działalności w poszczególnych państwach (w tym w Polsce) poprzez zagraniczne zakłady powstałe na skutek opisanej restrukturyzacji.

W kontekście powyższego należy podkreślić, że opisana restrukturyzacja przeprowadzana jest z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Jednym z jej głównych celów jest zmniejszenie liczby zagranicznych podmiotów grupy i obniżenie związanych z tym kosztów. Ponadto, scentralizowane zarządzanie powinno doprowadzić do wzrostu efektywności. Jednolite i odchudzone procesy, które mają zostać ustanowione w ramach restrukturyzacji, mają zapewnić dalszą redukcję kosztów. Lokalni pracownicy będą koncentrować się na działaniach sprzedażowych, natomiast prace tzw. back office będą wykonywane centralnie w Niemczech. Planowane odchudzenie struktury jest po części odpowiedzią na podobne działania przeprowadzone w przeszłości przez konkurentów Grupy (…) i ma w efekcie przyczynić się do zwiększenia jej konkurencyjności.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku pierwszy z opisanych powyżej etapów został już zakończony, tj. spółka D została połączona ze spółką C (jako spółką przejmującą). W rezultacie, w Polsce powstał zagraniczny zakład spółki C. Obecnie realizowany jest kolejny etap, w ramach którego C ma zostać połączona z A. W wyniku tego połączenia (dalej również jako: "Połączenie"), A przejmie również zakład C zlokalizowany w Polsce (który pierwotnie był zakładem D). W konsekwencji, powstanie zagraniczny zakład (dalej również jako: "Zakład") w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej również jako: "ustawa o CIT"), poprzez który transparentna podatkowo spółka A, a za jej pośrednictwem Fundacje (jako wspólnicy A) będą prowadzić działalność w Polsce.

Mając na uwadze powyższe, Fundacje są zainteresowane potwierdzeniem ewentualnego wpływu ostatnich zmian w polskim systemie podatkowym na ich opodatkowanie, w szczególności w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacjach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej również jako: ustawa o FR).

Beneficjantami Fundacji są osoby fizyczne będące rezydentami podatkowymi Niemiec

Pytania

1.Czy w odniesieniu do dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w Polsce za pośrednictwem Zakładu, Fundacje będą podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT?

2.Czy w razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, dochody Fundacji z działalności Zakładu w Polsce będą w całości korzystały ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

3.Czy regulacje art. 24q ustawy o CIT będą miały zastosowanie do świadczeń lub mienia, przekazanych lub postawionych do dyspozycji, lub innych form dystrybucji dokonanych przez Fundacje na rzecz beneficjentów Fundacji będących niemieckimi rezydentami podatkowymi?

4.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 3, w jakim zakresie wskazane powyżej świadczenia i mienie będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 24q ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawców:

1.Fundacje będą podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w Polsce za pośrednictwem Zakładu.

2.W razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, dochody Fundacji z działalności Zakładu w Polsce nie będą korzystały w całości ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i tym samym będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, z uwagi na niespełnienie definicji fundacji rodzinnych określonej w art. 4a pkt 36 tej ustawy.

3.Regulacje art. 24q ustawy o CIT nie będą miały zastosowania do świadczeń lub mienia, przekazanych lub postawionych do dyspozycji, lub innych form dystrybucji dokonanych przez Fundacje na rzecz beneficjentów Fundacji będących niemieckimi rezydentami podatkowymi.

4.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 3, wskazane powyżej świadczenia, mienie oraz inne wypłaty i formy dystrybucji będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 24q ustawy o CIT tylko w przypadku, gdy Fundacje zdecydują się podzielić wypracowane przez siebie w danym roku podatkowym zyski pomiędzy beneficjentów Fundacji i tylko w części odpowiadającej udziałowi zysków danej Fundacji z Zakładu w całkowitych wypłacanych zyskach Fundacji, co oznacza, że podatek nie będzie należny od jakichkolwiek innych świadczeń niepieniężnych przekazywanych przez Fundacje na rzecz ich beneficjentów lub od świadczeń pieniężnych, które są finansowane ze źródeł innych niż Zakład.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 1

W kontekście analizowanego zagadnienia należy w pierwszej kolejności odnieść się do art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie, zgodnie z ust. 3 pkt 1 cytowanego przepisu, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Jednocześnie, mając na względzie fakt, iż - jak wskazano w opisie stanu faktycznego - Fundacje są niemieckimi rezydentami podatkowymi, konieczne jest odwołanie się do postanowień Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. 2005 Nr 12, poz. 90, dalej również jako: „UPO”). W odniesieniu do omawianej kwestii, należy uwzględnić w szczególności jej następujące regulacje (pogrubienia Wnioskodawców):

  • art. 5 ust. 1: w rozumieniu niniejszej umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
  • Art. 3 ust. 1 lit. d: określenia "przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie lub przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.
  • Art. 3 ust. 1 lit. b: określenie "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.
  • Art. 3 ust. 1 lit. c: określenie "spółka" oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.
  • Art. 7 ust. 2: Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Jak zatem wynika z treści ustawy o CIT, a także UPO:

  • dochody uzyskane z położonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznego zakładu, przez podatnika będącego niemieckim rezydentem podatkowym, podlegają opodatkowaniu w Polsce;
  • w przypadku prowadzenia działalności w Polsce poprzez podmiot transparentny podatkowo, podatnikami z tytułu ww. dochodów są jego wspólnicy (o ile podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym), ewentualnie kolejne podmioty w łańcuchu będące podatnikami (jeżeli także wspólnicy są podmiotami transparentnymi podatkowo);
  • jako że dochody Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Niemczech na zasadach analogicznych dla będących rezydentami tego kraju spółek kapitałowych, należy uznać je za „spółki” w rozumieniu UPO;
  • konsekwentnie, przedsiębiorstwo prowadzone przez Fundacje należy uznać za przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa (w tym przypadku Niemiec) w rozumieniu UPO;
  • mając na uwadze powyższe, dochód z działalności prowadzonej przez ww. przedsiębiorstwo w „drugim Umawiającym się Państwie” (w tym przypadku Rzeczypospolitej Polskiej) podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawców nie powinno być wątpliwości, że przedstawione przez nich stanowisko w odniesieniu do pytania 1 jest prawidłowe. Należy w tym kontekście podkreślić, że potwierdza je także praktyka polskich organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.371.2017.2.AJ), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął stanowisko, zgodnie z którym (pogrubienia Wnioskodawców) „Ponieważ Y. jest jedynym wspólnikiem LLC, to będzie on zobowiązany do opodatkowania w całości dochodów generowanych przez polski oddział LLC. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie na mocy art. 3 ust. 3 pkt 1 u.p.d.o.p. za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład. Nie ulega przy tym wątpliwości, że Wspólnik będzie posiadał w Polsce zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO (stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa) ukonstytuowany w wyniku prowadzenia działalności za pośrednictwem Oddziału LLC w Polsce. W świetle powyższego należy uznać stanowisko Zainteresowanych, zgodnie z którym za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązanego do rozliczenia i zapłaty podatku w Polsce od dochodów uzyskiwanych poprzez oddział Spółki należy uznać Wspólnika, a nie Spółkę - za prawidłowe.”

Należy wskazać, że cytowana interpretacja dotyczyła sytuacji nieco odmiennej, jednak w istotnych elementach analogicznej do stanu faktycznego będącego podstawą niniejszego wniosku. Wskazany w niej wspólnik (Y, będący odpowiednikiem Fundacji), prowadzi bowiem działalność w Polsce poprzez oddział transparentnego podmiotu, którego jest wspólnikiem (LLC, będącą odpowiednikiem A). Co istotne, dla rozstrzygnięcia w tej sprawie decydujące były okoliczności analogiczne do występujących w przypadku Fundacji, mianowicie prowadzenie działalności w Polsce „poprzez” podmiot transparentny podatkowo oraz podleganie opodatkowaniu przez samego wspólnika.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 2

W związku z wejściem w życie ustawy o FR, Fundacje są zainteresowane potwierdzeniem, że wprowadzone na jej mocy zmiany do ustawy o CIT nie wpłyną na zasady opodatkowania ich zysków z Zakładu w Polsce.

Odnosząc się do tego zagadnienia należy w pierwszej kolejności wskazać, że jak stanowi art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Mając na uwadze powyższe, nie powinno być wątpliwości, że wszelkie regulacje ustawy o CIT, odnoszące się do „fundacji rodzinnych” dotyczą wyłącznie tego rodzaju fundacji w rozumieniu ustawy o FR. W tym kontekście należy odwołać się do § 147 ust. 1 rozporządzenia z dnia 20 czerwca 2002 r. Prezesa Rady Ministrów w sprawie „zasad techniki prawodawczej” (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 283), zgodnie z którym Jeżeli w ustawie lub innym akcie normatywnym ustalono znaczenie danego określenia w drodze definicji, w obrębie tego aktu nie wolno posługiwać się tym określeniem w innym znaczeniu. Zasada ta została dodatkowo wzmocniona w ust. 2 cytowanej regulacji, zgodnie z którym, jeżeli zachodzi konieczność odstąpienia od zasady wyrażonej w ust. 1, wyraźnie podaje się inne znaczenie danego określenia i ustala się jego zakres odniesienia. W tym kontekście należy podkreślić, że w żadnym z przepisów ustawy o CIT mających znaczenie dla rozstrzygnięcia pytań Wnioskodawców, nie wskazano znaczenia terminu „fundacji rodzinnej” odmiennego niż wynikający z art. 4a pkt 36 tego aktu.

Analizując treść ustawy o FR, w opinii Fundacji odnosi się ona wyłącznie do fundacji rodzinnych zarejestrowanych w Polsce. Na fakt ten wskazują w szczególności następujące regulacje tego aktu:

  • Art. 4 ust. 1: Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
  • Art. 4 ust. 2: Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.
  • Art. 24: Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.
  • Art. 110: Fundacja rodzinna podlega wpisowi do rejestru fundacji rodzinnych.

Na fakt, że regulacje ustawy o FR miały znaleźć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do fundacji rodzinnych zarejestrowanych w Polsce wskazuje także uzasadnienie do projektu tego aktu. W szczególności, jak wskazuje się części „Cel i potrzeba ustawy” (pogrubienia Wnioskodawców):

Polscy przedsiębiorcy decydują się niekiedy na przeniesienie majątku do zagranicznych fundacji lub trustów. Prowadzi to do „emigracji majątku”. Zagraniczne fundacje rodzinne (prywatne) są popularnym narzędziem sukcesji firmy rodzinnej.

Jednym z narzędzi wykorzystywanych w celu zachowania rodzinnego biznesu jest także tzw. konstytucja rodzinna. Jest to dokument lub zestaw dokumentów, określający powiązania między biznesem a rodziną, przy uwzględnieniu relacji rodzinnych, biznesu i prywatnego majątku. Jest to więc sposób na ustalenie swoistego ładu korporacyjnego rodziny posiadającej firmę rodzinną, przy założeniu że wszyscy członkowie rodziny akceptują postanowienia konstytucji rodzinnej.

Celem projektu ustawy jest więc kompleksowe wzmocnienie narzędzi prawnych do przeprowadzenia procesów sukcesyjnych poprzez dodatnie do systemu prawa instytucji służącej do gromadzenia rodzinnego majątku, pozwalającego na zatrzymanie kapitału w kraju na wiele pokoleń oraz zwiększenie potencjału krajowych inwestycji.

Jak wynika z treści cytowanego fragmentu uzasadnienia do projektu ustawy o FR, wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji fundacji rodzinnej miało na celu m.in. zatrzymanie kapitału w kraju oraz stworzenie realnej alternatywy dla korzystania przez polskich przedsiębiorców z zagranicznych fundacji rodzinnych. Potwierdza to tezę, że akt ten odnosi się wyłącznie do polskich fundacji rodzinnych (zarejestrowanych w polskim rejestrze fundacji rodzinnych).

W kontekście powyższego należy wskazać, że Fundacje nie są zarejestrowane w ww. rejestrze. Konsekwentnie, nie może być wątpliwości, że nie stanowią one fundacji rodzinnych w rozumieniu ustawy o FR. W rezultacie, nie powinny w odniesieniu do nich znaleźć zastosowania postanowienia ustawy o CIT, odnoszące się do tego rodzaju fundacji.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawcy pragną zauważyć, że gdyby wolą ustawodawcy było objęcie przepisami ustawy o CIT także fundacji zagranicznych to z całą pewnością dałby temu stosowny wyraz albo poprzez odwołanie się bezpośrednio na poziomie ustawy o CIT do odpowiedniego stosowania przepisów zagranicznych (jak ma to miejsce np. w przypadku definicji spółki w art. 4a pkt 21 lit d ustawy o CIT gdzie ustawa wprost wskazuje na konieczność uwzględnienia również zagranicznych regulacji), albo poprzez pośrednie zreferowanie do stosownych zagranicznych przepisów na poziomie ustawy o FR (jak ma to miejsce np. w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi gdzie w art. 3 pkt 3 tej ustawy stwierdzono, że "ilekroć w ustawie jest mowa o tytułach uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania - rozumie się przez to wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych”, a do którego to przepisu referuje z kolei art. art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT). W przypadku fundacji rodzinnych, o których mowa w ustawie o CIT czy w samej ustawie o FR takich odwołań jednak nie zawarto.

Odnosząc powyższe do przedmiotu pytania 2, w ocenie Wnioskodawców dochody Fundacji z działalności Zakładu w Polsce nie będą korzystały ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Dla uzupełnienia należy wskazać, że zgodnie z treścią tego przepisu, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Skoro termin ten został (jak wskazano), zdefiniowany w art. 4a pkt 36 ustawy o CIT jako „fundacja rodzinna albo fundacja rodzinna w organizacji w rozumieniu ustawy o FR”, analogiczną definicję należy zastosować także interpretując przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy. Konsekwentnie, Fundacje - jako podmioty niebędące fundacjami rodzinnymi w rozumieniu ustawy o FR - nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie omawianego przepisu.

Należy wskazać, że ustawa o CIT nie przewiduje także innych szczególnych form opodatkowania dla nierezydentów stanowiących zagraniczne fundacje rodzinne, prowadzących w Polsce działalność za pomocą zagranicznego zakładu. Należy w związku z powyższym uznać, iż dochody Fundacji z Zakładu, podlegały będą opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 3

W pierwszej kolejności należy wskazać, że jak stanowi art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa wart. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Co niezwykle istotne, przepis te odnosi się zatem do różnego rodzaju transferów dokonywanych przez fundacje rodzinne (zasadniczo na rzecz beneficjentów).

Ze względów przytoczonych już w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawców odnośnie do pytania 2, regulacje ustawy dotyczące „fundacji rodzinnych” nie powinny mieć zastosowania do fundacji zarejestrowanych w innych niż Polska krajach. Konsekwentnie, także ten przepis nie powinien być stosowany do jakichkolwiek transferów dokonywanych przez Fundacje - jako podmioty zarejestrowane i z siedzibą w Niemczech.

Należy dodatkowo podkreślić, że pytanie postawione przez Wnioskodawców dotyczyło wprost wyłącznie transferów na rzecz beneficjentów będących niemieckimi rezydentami podatkowymi. Nawet gdyby więc uznać, że omawiany przepis obejmuje świadczenia lub mienie, przekazane lub postawione do dyspozycji przez Fundacje, dochody z tego tytułu byłyby zwolnione z opodatkowania w Polsce na gruncie UPO. W tym przypadku dochodzi bowiem do wypłaty/przekazania/postawienia do dyspozycji świadczeń/mienia przez jednego rezydenta Niemiec na rzecz drugiego rezydenta tego samego kraju. UPO nie przewiduje w takim przypadku opodatkowania w odniesieniu do żadnych kategorii świadczeń. W szczególności:

  • W razie uznania, że mamy do czynienia z tzw. zyskami przedsiębiorstw, podlegały one będą w całości opodatkowaniu w Niemczech na podstawie art. 7 UPO, zgodnie z którym Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Nie sposób w tym kontekście uznać, że przedmiotowe świadczenia czy mienie stanowią przychody z działalności prowadzonej przez beneficjentów poprzez zakład położony na terenie Polski.

Działalność w Polsce za pośrednictwem Zakładu prowadzą Fundacje (a nie ich założyciele / beneficjenci), za pośrednictwem A, nie można zatem jednocześnie tego samego Zakładu „przypisywać” innym podmiotom (w tym beneficjentom).

  • W razie uznania, że mamy do czynienia z dywidendami, UPO przewiduje w art. 10 ust. 1 ich opodatkowanie zasadniczo w państwie rezydencji odbiorcy. Jak bowiem stanowi ten przepis, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Ponadto, UPO nie odnosi się do jakichkolwiek przypadków, w których dywidenda wypłacana jest między rezydentami tego samego państwa - w takim przypadku bowiem z definicji, opodatkowanie powinno być możliwe wyłącznie po stronie państwa rezydencji obydwu stron.
  • Pozostałe kategorie dochodów (przychodów), dla których UPO przewiduje specyficzne zasady opodatkowania, nie znajdą niewątpliwie zastosowania do omawianych świadczeń oraz mienia ze względu na jego charakter. Należy jednak dla porządku nadmienić, że także w ich przypadku, żadne postanowienie UPO nie pozwala na opodatkowanie w Polsce dochodów uzyskanych przez niemieckiego rezydenta i wypłacanych na jego rzecz przez innego niemieckiego rezydenta / powstających w Niemczech.

Analiza treści UPO prowadzi zatem do jednoznacznego wniosku, że art. 24q ust. 1 ustawy o CIT nie powinien w żadnym przypadku znaleźć zastosowania do przekazania lub postawienia do dyspozycji przez Fundacje jakiegokolwiek mienia lub świadczeń w odniesieniu do jej beneficjentów będących niemieckimi rezydentami podatkowymi.

Należy ponadto wskazać, że do podobnych konkluzji prowadzi także analiza regulacji ustawy o CIT. Przewidują one bowiem opodatkowanie dochodów nierezydentów jedynie w określonych przypadkach, z których żaden nie znajdzie zastosowania w omawianej sytuacji. Są to mianowicie:

  • Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o CIT - dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT (czyli nierezydentów), wśród których wymienia się w szczególności dochody (przychody) z:

1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Niewątpliwie, dochody z tytułu świadczeń oraz mienia otrzymanego od niemieckich Fundacji nie stanowią dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w cytowanym przepisie. Co prawda powyższe zestawienie stanowi katalog otwarty, jednak mając na uwadze wstęp do niego, a także kategorie dochodów (przychodów) wskazanych w nim, nie sposób nie zauważyć, że każdy z tych przypadków cechuje się silnym związkiem z terytorium Polski. O związku takim nie może jednocześnie być mowy w przypadku świadczeń będących przedmiotem pytania 3 Wnioskodawców.

  • Zgodnie z art. 21 oraz 22 ustawy o CIT - określone kategorie przychodów podlegających opodatkowaniu u źródła, w tym w szczególności opłaty licencyjne i podobne, odsetki oraz dywidendy. Nawet przy założeniu, że przedmiotowe świadczenia Fundacji na rzecz beneficjentów mogłyby stanowić którąś z ww. kategorii, wskazane przepisy nie znalazłyby w tym przypadku zastosowania. Zarówno art. 21, jak i 22 ust. 1 odwołują się bowiem także do źródła dochodu położonego w Polsce, mianowicie:
  • Art. 21 stanowi o opodatkowaniu u źródła przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa wart. 3 ust. 2, natomiast
  • Art. 22 odnosi się to opodatkowania u źródła określonych wart. 7b ust. 1 pkt 1ustawy o CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa o CIT przewiduje zatem opodatkowanie polskim CIT wyłącznie dochodów uzyskiwanych przez polskich rezydentów lub posiadających swe źródło w Polsce. Żaden z tych przypadków nie występuje niewątpliwie w omawianej sytuacji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Fundacji, regulacje art. 24q ustawy o CIT nie będą miały zastosowania do świadczeń lub mienia, przekazanych lub postawionych do dyspozycji, lub innych form dystrybucji dokonanych przez Fundacje na rzecz beneficjentów Fundacji będących niemieckimi rezydentami podatkowymi

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 4

W razie zajęcia przez organ podatkowy stanowiska, zgodnie z którym odpowiedź na pytanie 3 powinna być twierdząca, w opinii Fundacji omawiane świadczenia, mienie oraz inne wypłaty i formy dystrybucji będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 24q ustawy o CIT tylko w przypadku, gdy Fundacje zdecydują się podzielić wypracowane przez siebie w danym roku podatkowym zyski pomiędzy beneficjentów Fundacji. Co więcej, podlegały będą polskiemu CIT wyłącznie w części odpowiadającej udziałowi zysków danej Fundacji z Zakładu w całkowitych (wypłacanych) zyskach Fundacji, co oznacza, że podatek nie będzie należny od jakichkolwiek innych świadczeń niepieniężnych przekazywanych przez Fundacje na rzecz ich beneficjentów lub od świadczeń pieniężnych, które są finansowane ze źródeł innych niż Zakład.

Należy wskazać, że ze względu na okoliczności wskazane w uzasadnieniu do stanowiska Fundacji odnośnie do poprzednich pytań, przepisy podatkowe nie regulują metodologii określenia, w jakiej części polskim CIT miałyby zostać opodatkowane świadczenia oraz mienie stawiane do dyspozycji przez zagraniczne fundacje rodzinne, posiadające źródła dochodu także poza Polską i wypłacane na rzecz nierezydentów. Fakt ten potwierdza poniekąd także prawidłowość stanowiska Fundacji zajętego w odniesieniu do pytania 3 - mianowicie, że w przypadku tym nie powinno dojść do opodatkowania polskim CIT.

Przyjmując jednak odmienne podejście, o opodatkowaniu mogłaby potencjalnie być mowa wyłącznie:

1.w sytuacji dokonania przez Fundacje dystrybucji zysków wypracowanych w danym okresie (w tym z tytułu działalności prowadzonej przez Zakład) oraz

2.w części przypadającej proporcjonalnie na działalność Zakładu, czyli w takiej części, w jakiej (wypłacane) zyski Fundacji mają swe źródło w Polsce.

Powyższe ograniczenia wynikają z opisanego już zakresu zastosowania ustawy o CIT w odniesieniu do nierezydentów. Jak wskazano, ich dochody (w tym przypadku - z tytułu udziału w Fundacji / posiadania statusu jej beneficjenta), mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce wyłącznie w takim zakresie, w jakim są uzyskane „na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Jeżeli zatem w ogóle mogłaby być mowa o tego rodzaju dochodach w przypadku dystrybucji Fundacji na rzecz niemieckich rezydentów podatkowych (z czym - jak wskazano - Wnioskodawcy nie zgadzają się), to wyłącznie w odniesieniu do precyzyjnie określonej części takich dochodów, którą można by przypisać do polskiego Zakładu. W szczególności zatem, z opodatkowania na podstawie art. 24q ustawy o CIT powinny być wyłączone wszelkiego rodzaju wypłaty i inne formy dystrybucji:

  • w części, w jakiej pochodzą z mienia wniesionego do Fundacji przez ich fundatorów lub inne podmioty;
  • w części, w jakiej pochodzą z działalności gospodarczej lub innego rodzaju czynności o charakterze zarobkowym nie wypełniających znamion takiej działalności, innych niż działalność Zakładu.

W opinii Wnioskodawców, wyłącznie przy dochowaniu powyższych ograniczeń możliwe będzie ograniczenie opodatkowania polskim CIT do tej części świadczeń oraz mienia stawianych do dyspozycji przez Fundacje, które wykazują jakikolwiek związek ze źródłami położonymi w Polsce. Należy jednocześnie ponownie podkreślić, że w opinii Fundacji w tym przypadku nie powinno w ogóle dojść do opodatkowania w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT:

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest niemieckim rezydentem podatkowym. W związku z powyższym, w niniejszej sprawie zastosowanie będą miały postanowienia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90, dalej: „UPO”).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 UPO:

w rozumieniu niniejszej umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

W myśl art. 3 ust. 1 lit. d UPO:

określenia "przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie lub przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.

Stosownie do art. 3 ust. 1 lit. b UPO:

określenie "osoba" oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c UPO:

określenie "spółka" oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Stosownie do art. 7 ust. 1 UPO:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W myśl art. 7 ust. 2 UPO:

Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Z opisu sprawy wynika, że X oraz Y. są fundacjami rodzinnymi z siedzibą w Niemczech. Posiadają odpowiednio 58,08 % i 41,92 % udziałów w A(dalej również jako: "A"), również z siedzibą w Niemczech. W przeszłości A posiadał 100% udziałów w spółce C (dalej również jako: "C") z siedzibą w Niemczech oraz 100% udziałów w spółce D Sp. z o.o. (dalej również jako: "D") z siedzibą w Polsce. Jednocześnie, A jest podmiotem transparentnym podatkowo, w związku z czym zyski wypracowane przez ten podmiot są efektywnie opodatkowane na poziomie Fundacji, opodatkowanych niemieckim podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach analogicznych jak spółki kapitałowe. D, przed połączeniem z C był rezydentem podatkowym w Polsce, z kolei Fundacje są rezydentami podatkowymi w Niemczech.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku spółka D została połączona ze spółką C (jako spółką przejmującą). W rezultacie, w Polsce powstał zagraniczny zakład spółki C. Obecnie realizowany jest kolejny etap, w ramach którego C ma zostać połączona z A. W wyniku tego połączenia A przejmie również zakład C zlokalizowany w Polsce (który pierwotnie był zakładem D). W konsekwencji, powstanie zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych poprzez który transparentna podatkowo spółka A, a za jej pośrednictwem Fundacje (jako wspólnicy A) będą prowadzić działalność w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku prowadzenia działalności w Polsce poprzez podmiot transparentny podatkowo, podatnikami z tytułu ww. dochodów są jego wspólnicy (o ile podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym), ewentualnie kolejne podmioty w łańcuchu będące podatnikami (jeżeli także wspólnicy są podmiotami transparentnymi podatkowo) - w przedmiotowym przypadku w rezultacie przekształceń w Polsce powstanie zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, poprzez który transparentna podatkowo spółka A, a za jej pośrednictwem Fundacje (jako wspólnicy A będą prowadzić działalność w Polsce.

Dochody uzyskane z położonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznego zakładu, przez podatnika będącego niemieckim rezydentem podatkowym, podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W świetle powyższego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Fundacje będą podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów osiągniętych z działalności prowadzonej w Polsce za pośrednictwem Zakładu – za prawidłowe.

Ad. 2 i 3

Kolejne Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia czy dochody Fundacji z działalności Zakładu w Polsce nie będą korzystały w całości ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i tym samym będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, z uwagi na niespełnienie definicji fundacji rodzinnych określonej w art. 4a pkt 36 tej ustawy oraz czy regulacje art. 24q ustawy o CIT będą miały zastosowanie do świadczeń lub mienia, przekazanych lub postawionych do dyspozycji, lub innych form dystrybucji dokonanych przez Fundację na rzecz beneficjentów Fundacji będących niemieckimi rezydentami podatkowymi.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Stosownie natomiast do treści art. 4a pkt 36 ustawy o CIT

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Odnosząc się do treści ustawy o Fundacjach Rodzinnych z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o FR”) zgodnie z art. 4 ust. 1:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o FR:

Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 ustawy o FR:

Do powstania fundacji rodzinnej jest wymagane wpisanie do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 24 ustawy o FR:

Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.

Art. 110 ustawy o FR mówi:

Fundacja rodzinna podlega wpisowi do rejestru fundacji rodzinnych.

Jak stanowi art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o fundacji rodzinnej nie znajdą zastosowania do fundacji działających w innych krajach, niż Polska. Zagraniczne fundacje nie są rejestrowane w polskim rejestrze fundacji (który prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim), podstawą ich funkcjonowania są odrębne przepisy obowiązujące w krajach, w których fundacje te działają. Zatem, zarówno wnioskodawca 1 jak i wnioskodawca 2 (mający swoją siedzibę w Niemczech), nie są fundacjami, o których mowa w ustawie o fundacji rodzinnej, w związku z czym nie spełniają definicji fundacji rodzinnej, o której mowa w art. 4a pkt 36 ustawy CIT. Nie mogą tym samym korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, które dotyczy jedynie fundacji spełniających powyższą definicję legalną.

W konsekwencji, z wyżej wskazanych powodów w sprawie nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24q ustawy CIT, regulujące skutki podatkowe przekazania lub postawienia do dyspozycji świadczeń lub mienia przez fundację rodzinną.

W świetle powyższego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2 oraz 3 - za prawidłowe.

Ad. 4

W związku z tym, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku zastosowania art. 24q ustawy CIT (pytanie 3) zostało uznane za prawidłowe, udzielenie odpowiedzi na pytanie 4 (dotyczące zakresu stosowania art. 24q ustawy CIT) nie jest zasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).