Temat interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia od opodatkowania przyznanych grantów na sfinansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania przyznanych grantów na sfinansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, której przedmiotem przeważającej działalności jest działalność rachunkowo-księgowa i doradztwo podatkowe (PKD 69.20.Z).
Spółka rozważa wzięcie udziału w programie rozwojowym z obszaru B+R (dalej: „Program”) realizowanym przez Spółkę A. tj. spółkę kapitałową powołaną przez B. (dalej: „B.”).
Zgodnie z treścią przepisu (…).; dalej: „(...)”) B. stanowi agencję wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej państwa, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.).
Spółka A. jako spółka kapitałowa powołana przez B. nie posiada statusu agencji wykonawczej ani agencji rządowej.
Program, w którym Spółka ma zamiar uczestniczyć będzie obejmował identyfikację rozwiązań z obszaru B+R o potencjale komercjalizacyjnym, ich selekcję, a następnie wsparcie doradczo-mentorskie i finansowe wyselekcjonowanych projektów. Celem programu jest wsparcie beneficjentów w procesie komercjalizacji projektów z obszaru B+R w taki sposób, aby pozyskali oni nowych inwestorów, którzy zapewnią im finansowanie na kolejne projekty z obszaru B+R.
W ramach programu Spółka A. będzie przyznawała bezzwrotne finansowanie w wysokości do 300.000 zł (dalej: „granty”) podmiotom będącym pomysłodawcami wyselekcjonowanych przez nią projektów z obszaru B+R.
Przyznawane granty będą przeznaczone na sfinansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R.
W związku z powyższym, Spółka przewiduje, że jako potencjalny beneficjent powstanie po jej stronie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z tytułu uzyskania grantów wypłacanych przez Spółka A.
Wypłata grantów na rzecz Spółki będzie dokonywana przez Spółka A. we własnym imieniu, po podpisaniu ze Spółką umowy o wypłatę grantu. Granty będą finansowane ze środków pozyskanych przez Spółka A. od B. w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki dokonywanego w trybie art. 257-258 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1467).
Pytania
1.Czy w stosunku do uzyskania przez Spółkę grantów wypłacanych przez Spółka A., Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT?
2.Alternatywnie, na wypadek uznania za nieprawidłowe stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 1, czy w stosunku do uzyskania przez Spółkę grantów wypłacanych przez Spółka A. Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Spółki uzyskanie przez nią grantów wypłacanych przez Spółkę A. będzie zwolnione z podatku CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego B. jest agencją wykonawczą powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa i finansuje swoją działalność ze środku budżetu państwa.
Na podstawie art. 29 oraz art. 30 ust. 1 ustawy (...), do zadań B. należy pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność naukową, w szczególności przez:
1.współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez podmiot posiadający zdolność do zastosowania wyników projektu w praktyce;
2.wspieranie pozyskiwania przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, środków na działalność naukową pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa;
3.wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki;
4.inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz działań przygotowujących do wdrożenia tych badań i prac.
Zgodnie z (…) ustawy (...), w celu realizacji swoich zadań B. może m.in. utworzyć spółki.
Spółka A. została utworzona przez B. właśnie na podstawie (…) ustawy (...) w celu realizacji zadań B. m.in. z zakresu:
1.finansowania działań przygotowujących do wdrożenia wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
2.wspierania komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka A. jako spółka kapitałowa nie posiada statusu agencji wykonawczej ani agencji rządowej.
Spółka powzięła informację, że działalność akceleracyjna Spółka A., w tym związana z przyznawaniem grantów przeznaczonych na sfinansowanie przez ich beneficjentów wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R ma na celu realizację zadań ustawowych B. m.in. wspierania komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa w (…) ustawy (...).
Zdaniem Spółki skoro zgodnie z (…) ustawy (...), B. jako agencja wykonawcza może do realizacji swoich zadań ustawowych powołać spółkę kapitałową, to oznacza to, że taka spółka przy realizacji zadań ustawowych B. powinna być traktowana tak jak gdyby zadania te realizowało samo B.
Tym samym, wypłata grantów realizowana na rzecz Spółki przez Spółka A., jako element realizacji zadań ustawowych B. związanych m.in. z wspieraniem i finansowaniem komercjalizacji wyników prac badawczych i rozwojowych, powinna być traktowane tak jak gdyby ich wypłata była dokonywana bezpośrednio przez B..
W kontekście zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, w ocenie Spółki należy uznać, że skoro granty wypłacane przez B. jako agencję wykonawczą korzystałyby z braku opodatkowania na podstawie niniejszego przepisu, to analogicznie jako niepodlegające opodatkowaniu na gruncie tego przepisu należy potraktować granty wypłacane przez Spółka A.
W myśl art. (…) ustawy (...) przychodami B. są środki finansowe otrzymywane w formie dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań B. oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora.
W konsekwencji, środki które otrzyma Spółka od Spółka A. tytułem wypłaty grantów będą z jej perspektywy środkami otrzymanymi od agencji wykonawczej, które to środki B. uzyskało z państwowych dotacji celowych, a więc z budżetu państwa. Tym samym, zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT znajduje w tym przypadku zastosowanie.
To stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w analogicznych stanach faktycznych. Przykładowo, w interpretacji z 9 lipca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.172.2018.1.ŚS) Dyrektor KIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym środki otrzymane na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa przekazane przez (...), w zakresie w jakim B. otrzymało środki na ten cel z budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.
Zdaniem Spółki, brak analogicznego traktowania grantów wypłacanych przez Spółkę A. w celu realizacji zadań ustawowych B. doprowadziłoby do sytuacji, w której Spółka otrzymując granty z dwóch programów realizowanych w ramach zadań ustawowych B. znalazłaby się w odmiennych sytuacjach.
Mianowicie w przypadku, w którym grant byłby wypłacany bezpośrednio przez B., Spółka mogłaby uznać, że grant nie podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Natomiast w przypadku, w którym grant byłby wypłacany przez Spółkę A. w ramach realizacji zadań ustawowych B., Spółka musiałaby uznać, że grant podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Spółki sytuacja taka byłaby nieuzasadniona i doprowadziłaby do tego, że zadania ustawowe B. realizowane w trybie (...) ustawy (...), tj. za pośrednictwem spółek prawa handlowego powołanych przez B. byłby wdrażane mniej efektywnie niż te realizowane samodzielnie przez B..
W konsekwencji, granty wypłacane Spółce przez Spółkę A. powinny być traktowane jako kwoty otrzymane od agencji wykonawczej otrzymane na ten cel z budżetu państwa w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.
Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że uzyskanie przez nią grantów wypłacanych przez Spółkę A. będzie zwolnione z podatku CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.
Ad 2
Zdaniem Spółki uzyskanie przez nią grantów wypłacanych przez Spółkę A. będzie zwolnione z podatku CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Na wypadek uznania za nieprawidłowe stanowiska Spółki przedstawionego w punkcie 1) powyżej, Spółka wskazuje, że uzyskanie przez nią grantów wypłacanych przez Spółkę A. będzie zwolnione z podatku CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Do zastosowania wyżej przytoczonego wyłączenia z opodatkowania konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1.otrzymane środki muszą być dotacją;
2.środki muszą pochodzić z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
3.otrzymane środki nie stanowią dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W wyrokach sądów administracyjnych dotyczących niniejszego przepisu „dotacja” jest definiowana jako bezzwrotna pomoc finansowa udzielona ze środków publicznych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego (tak m.in. NSA w wyroku z 7 grudnia 2021 r. o sygn. II FSK 1276/21).
Zdaniem Spółki, granty, które będą na jej rzecz wypłacane przez Spółkę A. w ramach zadań ustawowych B. będą dla niej stanowiły bezzwrotną pomoc finansową. Granty te będą pochodziły faktycznie ze środków budżetu państwa, bowiem Spółka A. środki finansowe na granty będzie pozyskiwała w ramach podwyższenia kapitału zakładowego dokonywanego przez B., które z kolei zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy (...) jest finansowe ze środków budżetu państwa.
Jednocześnie, granty nie będą w żadnym wypadku stanowiły dopłat do oprocentowania kredytów bankowych.
W konsekwencji, granty wypłacane Spółce przez Spółkę A. powinny być traktowane jako dotacje otrzymane z budżetu państwa w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że uzyskanie przez nią grantów wypłacanych przez Spółkę A. będzie zwolnione z podatku CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:
- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);
- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania.
Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:
Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT,
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc;
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.
Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, dalej: „u.f.p.”) w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.
Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Rozwinięcie definicji dotacji jest zawarte w art. 127, 130, 131, 218, 219 i 220 u.f.p.
Zgodnie natomiast z art. 127 ust. 1 pkt 1 u.f.p.:
Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:
a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
f)kosztów realizacji inwestycji.
W myśl art. 127 ust. 2 u.f.p.:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:
1)realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
2)realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
3)finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
4)realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
5)współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
6)wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:
kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W tym miejscu zaznaczyć jednak należy, że wszelkie ulgi i zwolnienia przewidziane w ustawie podatkowej należy traktować jako wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania, przez co zawsze należy je stosować w sposób ścisły - zgodnie z literą prawa - a nie rozszerzający.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo spółką, której przedmiotem przeważającej działalności jest działalność rachunkowo-księgowa i doradztwo podatkowe.
Rozważają Państwo wzięcie udziału w programie rozwojowym z obszaru B+R realizowanym przez Spółka A. Sp. z o.o. tj. spółkę kapitałową powołaną przez B.
Program, w którym Spółka ma zamiar uczestniczyć będzie obejmował identyfikację rozwiązań z obszaru B+R o potencjale komercjalizacyjnym, ich selekcję, a następnie wsparcie doradczo-mentorskie i finansowe wyselekcjonowanych projektów. Celem programu jest wsparcie beneficjentów w procesie komercjalizacji projektów z obszaru B+R w taki sposób, aby pozyskali oni nowych inwestorów, którzy zapewnią im finansowanie na kolejne projekty z obszaru B+R.
W ramach programu Spółka A. Sp. z o.o. będzie przyznawała bezzwrotne finansowanie w wysokości do 300.000 zł tj. granty podmiotom będącym pomysłodawcami wyselekcjonowanych przez nią projektów z obszaru B+R. Przyznawane granty będą przeznaczone na sfinansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R.
Spółka A. Sp. z o.o. jako spółka kapitałowa powołana przez B. nie posiada statusu agencji wykonawczej ani agencji rządowej.
Wypłata grantów na rzecz Spółki będzie dokonywana przez Spółkę A. Sp. z o. o. we własnym imieniu, po podpisaniu ze Spółką umowy o wypłatę grantu. Granty będą finansowane ze środków pozyskanych przez Spółkę A. Sp. z o.o. od B. w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy bezzwrotne finansowanie tj. granty, które Spółka otrzyma w przyszłości na sfinansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów z obszaru B+R, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na postawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że wolne od podatku są jak już przedstawiono powyżej:
- dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT);
- dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT);
- kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT);
Z literalnego brzmienia tych przepisów wynika wprost, jakie środki mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.
Dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane od agencji rządowych lub wykonawczych jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Przez agencję wykonawczą, o której mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć, zgodnie z definicją formalnoprawną zawartą w Leksykonie budżetowym na stronie rządowej https://www.sejm.gov.pl), państwową osobę prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.
W Polsce status agencji wykonawczej, posiada m.in. B.
W opisie sprawy jednoznacznie Państwo wskazali, że Spółka A. Sp. z o.o., od której otrzymają Państwo środki finansowe nie posiada statusu agencji wykonawczej ani agencji rządowej.
Odnosząc powyższe do opisu sprawy wskazać należy, że środki finansowe, o których mowa w niniejszym wniosku, nie zostaną Państwu przyznane od agencji rządowej lub agencji wykonawczej, zatem nie zostaną objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się zaś do wątpliwości w zakresie alternatywnego pytania nr 2 rozważyć należy czy charakter środków finansowych, które otrzyma Spółka jest zgodny z definicją dotacji.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego środki finansowe, które otrzyma Spółka będą dofinansowaniem otrzymanym od spółki kapitałowej, nie zaś z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Granty będą finansowane ze środków pozyskanych przez Spółkę A. od B. w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Otrzymane przez Spółkę środki finansowe nie mogą być utożsamiane z dotacją, nie spełniają bowiem podstawowej przesłanki definicji dotacji .
Przysporzenie, które Spółka otrzyma od Spółki A. Sp. z o.o., o definitywnym charakterze stanowiące bezzwrotne finansowanie określonego rodzaju wydatków związanych z komercjalizacją projektów B+R nie będzie mogło podlegać zwolnieniu od opodatkowania jako dotacje z budżetu państwa, ponieważ nie spełniają definicji dotacji co skutkuje obowiązkiem zaliczenia ich do przychodów podatkowych podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Oznacza to tym samym, że dofinansowanie, które Państwo otrzymają będzie stanowiło przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop, który nie będzie podlegał zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/ zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej i wyroku sądu należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.
Powołana interpretacja indywidualna oraz wyrok sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.
Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).