Temat interpretacji
Czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie zarówno na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie zarówno na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i podatnikiem podatku CIT. Co również istotne, Spółka posiada status średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U.UE L. z 2014 r. nr 187, str. 1 ze zm., dalej: „Rozporządzenie UE”) i prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej. Rok obrotowy Spółki rozpoczyna się 1 kwietnia każdego roku, natomiast kończy się 31 marca następnego roku kalendarzowego. Rok obrotowy tym samym trwa 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, a przyjęty okres stanowi również rok podatkowy dla Wnioskodawcy.
Spółka prowadzi działalność z zakresu produkcji między innymi papieru (…). W związku z planami rozwoju swojej działalności Spółka wystąpiła do Zarządu (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku (…) stycznia 2020 r. Zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. wydał na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie w niej wskazanym:
-17.12 - papier i tektura;
-17.21 - papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury;
-38.32 - usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych: surowce wtórne;
według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU, Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, dalej: „DoW” lub „Decyzja o wsparciu”). W Decyzji o wsparciu Spółka została zobowiązana do poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości co najmniej (…) PLN w terminie do (…) stycznia 2025 r. W ramach nowej inwestycji Spółka zaplanowała poniesienie wydatków kwalifikowanych na modyfikację posiadanych środków trwałych, zakup maszyn i urządzeń oraz budowę hali produkcyjnej, powierzchni magazynowych i warsztatu mechanicznego. Dzięki realizacji nowej inwestycji Spółka będzie w stanie zwiększyć zdolności produkcyjne swojego przedsiębiorstwa oraz wytwarzać produkty o lepszych, bardziej pożądanych na rynku właściwościach (tzw. (…)). To z kolei pozwoli z jednej strony utrzymać dotychczasowy portfel klientów, a w dalszej perspektywie rozwinąć zasięg i pozyskać nowych odbiorców.
W momencie uzyskania Decyzji o wsparciu jak również na chwilę obecną Spółka posiadała i posiada status średniego przedsiębiorcy zgodnie z treścią przepisów zawartych w Rozporządzeniu UE. W związku z dynamicznym rozwojem skutkującym wzrostem sumy bilansowej, obrotów Spółki i liczby zatrudnionych pracowników, przewiduje ona, że w dalszym okresie realizacji inwestycji objętej Decyzją o wsparciu Wnioskodawca może stać się dużym przedsiębiorcą w myśl przepisów Rozporządzenia UE. Ponieważ, Spółka nadal realizuje inwestycje określone w DoW należy wskazać, że w okresie realizacji inwestycji (tj. od momentu wydania decyzji o wsparciu do momentu zakończenia inwestycji) Spółka najprawdopodobniej poniesie nakłady inwestycyjne w dwóch okresach:
-w okresie, gdy posiadała status średniego przedsiębiorcy w myśl przepisów Rozporządzenia UE; oraz
-w okresie, gdy posiadać będzie status dużego przedsiębiorcy w myśl przepisów Rozporządzenia UE.
Jak wskazano wyżej, na moment wydania Decyzji o wsparciu Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy i to na jego podstawie ustalono wysokość wskaźnika intensywności pomocy publicznej, o którym mowa w § 6 ust. 1 w zw. z § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie PSI”).
W momencie wydania Decyzji o wsparciu wskaźnik intensywności pomocy publicznej wynosił 35% i Spółka konsekwentnie od tego momentu stosuje tę wartość celem obliczenia dostępnej pomocy publicznej.
Dodatkowo zgodnie z § 8 ust. 5 Rozporządzenia PSI, z uwagi na posiadanie statusu średniego przedsiębiorcy Spółka nabywała, nabywa oraz będzie nabywać również używane środki trwałe i wydatki z tego tytułu kwalifikuje dla celów obliczenia limitu dostępnej pomocy publicznej.
Pytanie
Czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie zarówno na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpłynie zarówno na prawo do uznawania wydatków na używane środki trwałe jako kwalifikowane, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Spółki.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
30 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74 ze zm., dalej: „Ustawa PSI”).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ustawy PSI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, nazwanej na potrzeby Ustawy PSI „decyzją o wsparciu”. Ustawa PSI wprowadziła jednocześnie Polską Strefę Inwestycji (dalej: „PSI”), czyli nowy mechanizm wsparcia przedsiębiorców, który docelowo ma zastąpić Specjalne Strefy Ekonomiczne, § 5 ust. 1 Rozporządzenia PSI wskazuje, iż maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
- tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia PSI, maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Na podstawie § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz. U. z 2014 poz. 878) maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą wynosi 25% na obszarach należących do województwa (...).
Należy jednak zauważyć, że § 6 art. 2 Rozporządzenia PSI, przewiduje podwyższenie maksymalnej intensywności pomocy o 10 pp. w przypadku, gdy przedsiębiorca wnioskujący o udzielenie decyzji o wsparciu jest przedsiębiorcą średnim, w myśl Rozporządzenia UE.
Jednocześnie, zgodnie z § 8 ust. 5 Rozporządzenia PSI środki trwałe, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia PSI, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców.
W opinii Wnioskodawcy, utrata przez Spółkę w toku realizacji inwestycji statusu średniego przedsiębiorcy nie wpłynie zarówno na uprawienie do nabywania używanych środków trwałych, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej przysługującej Spółce na podstawie wydanej na jej rzecz Decyzji o wsparciu, w odniesieniu zarówno do nakładów inwestycyjnych poniesionych przed, jak i po zmianie statusu przedsiębiorcy.
Należy w tym miejscu wskazać, iż Spółka nie jest w stanie określić jaki status przedsiębiorcy w myśl Rozporządzeniu UE będzie posiadała przez cały okres realizacji inwestycji. Uzyskana przez Spółkę Decyzja o wsparciu określa czas jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które Spółka jest zobowiązana spełnić, dotyczące:
-poniesienia w określonym terminie minimalnej wysokości kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji,
-zatrudnienia określonej liczby pracowników,
-terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji,
-maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych,
-kryteriów jakościowych, do których spełnienia Wnioskodawca się zobowiązał,
-terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana.
Tym samym, realizacja uzyskanej przez Spółkę Decyzji o wsparciu cechuje się zmiennością na wielu płaszczyznach. Ustawodawca dostrzega ten fakt, dlatego też Rozporządzenie PSI określa, że niezależnie od przyszłych uwarunkowań gospodarczych, przedsiębiorca ubiegający się o zwolnienie podatkowe w ramach realizacji inwestycji w PSI musi ponieść określoną wysokość kosztów kwalifikowanych, zobowiązać się do zwiększenia i utrzymania zwiększonego zatrudnienia, czy spełnić określone w Ustawie PSI kryteria ilościowe i jakościowe. W przypadku uchybienia przez przedsiębiorcę przewidzianym w decyzji o wsparciu warunkom, przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu przyznanej mu na jej podstawie pomocy publicznej.
Mimo iż, Ustawodawca nie określił expressis verbis w Ustawie PSI, czy Rozporządzeniu PSI w jaki sposób należy liczyć wysokość maksymalnej intensywności pomocy publicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy w myśl Rozporządzenia UE, to przedsiębiorca decydujący się na rozpoczęcie działalności w ramach Polskiej Strefy Inwestycji powinien mieć możliwość dokładnego określenia wartości przyznanej mu pomocy publicznej przed jej rozpoczęciem, ze względu na podejmowane przez niego przyszłe decyzje inwestycyjne oraz zobowiązania. Zmiana wysokości maksymalnej intensywności pomocy publicznej w okresie trwania inwestycji, wpływa nie tylko na wysokość zwolnienia podatkowego, ale przede wszystkim zmusza przedsiębiorców do zmiany długoterminowych biznesplanów, co w konsekwencji może doprowadzić do niepoprawnego rozliczenia ulgi podatkowej.
Ponieważ realizacja inwestycji w ramach PSI wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych, to też często przedsiębiorcy dokonują stosownych założeń budżetowych w perspektywie długoterminowej - nawet w perspektywie kilkunastoletniej do czasu zakończenia inwestycji, co ma miejsce w przypadku Spółki.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że potencjalna zmiana statusu Wnioskodawcy w trakcie realizacji nowej inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie ma wpływu zarówno na uprawienie do nabywania używanych środków trwałych, jak również na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Prawo do nabywania używanych środków trwałych, jak i wskaźnik intensywności pomocy publicznej w ocenie Spółki, zostały definitywnie ustalone na moment wydania Decyzji o wsparciu tj. zgodnie ze statusem przedsiębiorcy jaki Spółka posiadała na moment wydania Decyzji o wsparciu.
Powyższą argumentację aprobuje w szczególności Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w swoim piśmie z 8 lipca 2008 r., znak: DDO-522-57I2/08/JB (dalej: „Pismo UOKiK”) stwierdził, że „dla oceny praw i obowiązków podmiotu posiadającego zezwolenie należy brać pod uwagę przepisy obowiązujące w dniu wydania zezwolenia”. Pomimo tego, że przywołane Pismo UOKiK odnosi się do zezwoleń dla przedsiębiorców realizujących inwestycje na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych, ze względu na analogiczne brzmienie przepisów można uznać, że Pismo UOKiK znajdzie zastosowanie również do regulacji dotyczących wydawania decyzji o wsparciu.
Przede wszystkim jednak, stanowisko takie zajął już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej:
-w piśmie wydanym dnia 12 lipca 2023 r., znak: 0111-KDIBI-3.4010.283.2023.2.PC,
-w piśmie wydanym dnia 23 marca 2023 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA,
-w piśmie wydanym dnia 15 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB 1-3.4010.637.2022.2.PC,
-w piśmie wydanym dnia 26 września 2022 r., znak 0111-KDIBI-3.4010.513.2022.1.PC,
-w piśmie wydanym dnia 27 maja 2022 r., znak: 0111-KDIBI-3.4010.199.2022.1JKU.
W przytoczonych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego stanowisko organu wskazuje, iż kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Tym samym uprawienie do nabywania używanych środków trwałych, jak i przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania Decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.