Temat interpretacji
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót). Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z przeniesieniem Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r. chciałaby Pani upewnić się czy przysługuje Pani ulga podatkowa, tj. „ulga na powrót”. Zmiana Pani miejsca zamieszkania związana była z otrzymaniem atrakcyjnej oferty zatrudnienia w Polsce, data rozpoczęcia współpracy to 27 czerwca 2022 r. Posiada Pani potwierdzenie nadania przesyłek Pani dobytku z … (Portugalia) do …. Przed 31 grudnia 2021 r. mieszkała Pani 6 lat na terytorium Portugalii. Posiada Pani obywatelstwo polskie. Posiada Pani certyfikat rezydencji w … oraz portugalskie zeznania podatkowe z lat 2018, 2019, 2020, 2021. Nie korzystała Pani poprzednio w całości lub części z ww. zwolnienia.
W uzupełnieniu wniosku, wskazała Pani, że wniosek wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy roku podatkowego 2022.
Nie posiada Pani obywatelstwa portugalskiego.
Na pytanie Organu: „kiedy (prosimy wskazać dzień, miesiąc, rok) powróciła Pani do Polski na stałe?” wskazała Pani, że cyt. „Dokładna data powrotu to 25.02.2022”.
Na pytanie Organu: „kiedy (prosimy wskazać dzień, miesiąc, rok) przeniosła Pani do Polski swoje centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych)? Czy od tej daty Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajduje się w Polsce? Czy w wyniku przeniesienia (w ww. dacie) miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlega Pani od tego okresu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce?” wskazała Pani, że cyt. „Datę przenosin „mojego centrum interesów osobistych uznaję datę powrotu, tj. 25.02.2022, po tej dacie potwierdzam, że znajduje się on w Polsce. Podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.”.
Na pytanie Organu: „czy w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok w którym przeniosła Pani miejsce zamieszkania do Polski, przebywała Pani na terytorium Polski więcej niż 183 dni w każdym z tych lat? Informację prosimy podać w odniesieniu do każdego roku podatkowego” wskazała Pani, że cyt. „Adekwatnie do 3 lat poprzedzających moją datę powrotu:
-2021 – mniej niż 183 dni przebywałam na terenie Polski,
-2020 – mniej niż 183 dni przebywałam na terenie Polski,
-2019 – mniej niż 183 dni przebywałam na terenie Polski.”.
Wyprowadziła się Pani do Portugalii 3 września 2015 r. w celu rozpoczęcia studiów magisterskich. Przebywała tam Pani ciągle do daty powrotu, tj. 25 lutego 2022 r.
Na pytanie Organu: „czy w okresie/latach podatkowych, tj. od momentu wyprowadzenia się do Portugalii, do końca 2021 r. posiadała Pani „miejsce zamieszkania dla celów podatkowych” w Portugalii zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju? (proszę jednoznacznie wskazać konkretny rok i odpowiednio „stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych”)” wskazała Pani, że cyt. „Tak, posiadałam status rezydenta oraz portugalski numer NIP, tj. „stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych”. Dokument jest z roku 2017.”.
Na pytanie Organu: „czy do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (powróciła Pani na stałe) posiadała Pani „miejsce zamieszkania dla celów podatkowych” w Portugalii zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju?”, wskazała Pani, że cyt. „Tak, do dnia mojego powrotu na stałe do Polski posiadałam status rezydenta w Portugalii.”.
Na pytanie Organu: „czy w okresie od początku 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Portugalii zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa?”, wskazała Pani, że cyt. „Status rezydenta na moim certyfikacie rezydenta wygasł w dniu 18.08.2022, odpowiadając na pytanie „tak””.
Na pytanie Organu: „czy do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (powróciła Pani do Polski na stałe), nie miała Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?”, wskazała Pani, że cyt. „Z mojej strony nigdy nie rejestrowałam się w Polsce „dla celów podatkowych”. Przed moim wyjazdem byłam studentem oraz nie pracowałam na stałe.”.
Na pytanie Organu: „czy nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
-trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
-czas od początku roku, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?”, wskazała Pani, że cyt. „- nie, nie miałam; - nie, nie miałam”.
Na pytanie Organu: „do dnia poprzedzającego dzień, w którym powróciła Pani do Polski na stałe, jakie miała Pani powiązania osobiste i majątkowe z Polską, a jakie z innym krajem (w szczególności rodzina, posiadane nieruchomości, praca, inwestycje, znajomi, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, itp.)?”, wskazała Pani, że cyt. „Z Polską zawsze łączyły mnie związki rodzinne oraz znajomi, w Portugalii przed powrotem pracowałam tamże – także łączyły mnie związki ekonomiczne.”.
Na pytanie Organu: „czy od dnia definitywnego powrotu do Polski (na stałe) – to z Polską ma Pani powiązania osobiste i majątkowe? (jakie ewentualnie inne powiązania osobiste i majątkowe ma/będzie mieć Pani od tego powrotu na stałe z innym krajem/krajami (w szczególności rodzina, posiadane nieruchomości, inwestycje, znajomi, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, itp.)?”, wskazała Pani, że cyt. „Od daty powrotu, w Polsce łączą mnie dalej związki rodzinne, znajomi oraz ekonomiczne (pracuję tutaj) natomiast w Portugalii mam znajomych.”.
Jako obywatel jest Pani aktywna społecznie, obywatelsko. Uczęszcza Pani na zajęcia jogi do lokalnej szkoły na … w … oraz na siłownię.
Na pytanie Organu: „czy od dnia definitywnego powrotu do Polski (na stałe) – to w Polsce zazwyczaj Pani przebywa?”, wskazała Pani, że cyt. „Tak”.
W roku podatkowym 2022 przebywała Pani w Polsce dłużej niż 183 dni.
Na pytanie Organu: „czy dokument wskazany w treści opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego: „(…) certyfikat rezydencji w … (…)” to zaświadczenie o Pani miejscu zamieszkania dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania? Jaki okres obejmuje ten certyfikat? W szczególności czy certyfikat obejmuje okres/lata podatkowe, tj. od momentu wyprowadzenia się do Portugalii, do końca 2021 r. oraz okres od początku 2022 r. do momentu przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski?”, wskazała Pani, że cyt. „Tak, certyfikat wydawany jest na 3 lata, tj. obejmuje lata 2020, 2021, 2022. Na certyfikacie widnieje adres zamieszkania.”.
Na pytanie Organu: „czy i jakie posiada Pani inne dokumenty, które potwierdzają Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie (latach) i kraju, w którym Pani mieszkała w tym okresie (proszę wyczerpująco opisać te dokumenty w stosunku do konkretnych lat i kraju, w których Pani mieszkała)”, wskazała Pani, że cyt. „Tak, dysponuję poniższymi dokumentami:
-umowa o pracę zawarta z biurem … w okresie 2019-2021, widnieje tam adres zamieszkania, praca była 100% stacjonarna,
-dyplom ukończenia studiów stacjonarnych w … w okresie 2015-2019”.
Na pytanie Organu: „czy dokumenty wskazane w treści opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego: „(…) posiadam (…) portugalskie zeznania podatkowe z lat 2018, 2019, 2020, 2021 (…)” wskazują i potwierdzają Pani miejsce zamieszkania w okresie (latach) Pani pobytu za granicą? Jaki adres (zamieszkania/pobytu) wskazują ww. dokumenty?”, wskazała Pani, że cyt. „Deklaracje podatkowe wskazują i potwierdzają moją rezydencję podatkową w Portugalii Kontynentalnej, natomiast nie widnieje na nich dokładny adres.”.
Jest Pani zatrudniona przez firmę … Sp. z o.o. - z tego tytułu się Pani utrzymuje.
Na pytanie Organu: „czy suma osiąganych przez Pana przychodów przekroczy – w roku podatkowym, w którym chce Pani skorzystać z ulgi na powrót – kwotę 85.528 zł (z wyłączeniem przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku)?”, wskazała Pani, że cyt. „Nie, suma moich dochodów w 2022 nie przekroczy 85.528 zł”.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle przedstawionych szczegółów przysługuje Pani na 2022 r. „ulga na powrót” z tytułu art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, w świetle przedstawionych wyjaśnień oraz zgromadzonych dokumentów, uważa Pani, że w roku 2022 kwalifikuje się Pani na ulgę podatkową (ulga na start). Stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oparła Pani na art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:
Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) podatnik:
a) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b) miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 powołanej ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).
Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Art. 4a ww. ustawy określa, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zatem, aby podatnik mógł skorzystać z preferencji podatkowej, nazwanej umownie „ulgą na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, ust. 43 i ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Z treści wniosku wynika, że od 25 lutego 2022 r. zmieniła Pani swoje miejsce zamieszkania na Polskę (wróciła Pani na stałe do Polski). Od dnia powrotu do Polski, tj. 25 lutego 2022 r. ma Pani powiązania osobiste (rodzina, znajomi, aktywność społeczna, obywatelska, uczęszczanie na zajęcia jogi oraz na siłownię) i ekonomiczne (praca) z Polską. Zatem, w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Tym samym warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został spełniony.
Następne warunki określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazała Pani jednoznacznie, że nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz czas od początku roku, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem, spełniła Pani wymagania wskazane w ww. przepisie.
Spełniła Pani również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ponieważ posiada Pani polskie obywatelstwo.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest – stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że udokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
Wskazała Pani, że posiada certyfikat rezydencji, a także inne dokumenty: portugalskie zeznania podatkowe z lat 2018, 2019, 2020, 2021, umowa o pracę zawarta z biurem … w okresie 2019-2021, dyplom ukończenia studiów stacjonarnych w … w okresie 2015-2019”, potwierdzające miejsce zamieszkania w Portugalii. W oparciu o przedstawione przez Panią wyjaśnienia uznać zatem należy, że spełnia Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, spełniła Pani również zastrzeżenie wynikające z art. 53 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ponieważ przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Jednocześnie, w sposób oczywisty spełnia Pani również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cyt. ustawy podatkowej, jako że skorzystanie z rzeczonej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnione są warunki wymienione w art. 21 ust. 43 ww. ustawy.
Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a)-d) powołanej ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).