Czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.257.2023.1.BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.257.2023.1.BJ

Temat interpretacji

Czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po zmianie wybranej formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, od początku okresu w którym wybrała tą formę opodatkowania?

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po zmianie wybranej formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, od początku okresu w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

[…] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w […] prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność usługowa związana z wyżywieniem, kod PKD 56.10.A - Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne. Spółka jest na dzień złożenia wniosku polskim rezydentem podatkowym, tj. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).

Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w trybie art. 551 § 5 oraz art. 584 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej: „k.s.h.”).

Przed przekształceniem, podmiot funkcjonował w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną – […], która została rozpoczęta 5 marca 2009 roku.

Przekształcenie w jednoosobową spółkę dokonane zostało na podstawie oświadczenia o przekształceniu złożonego przez […]  dnia 16 marca 2023 roku. Wpis przekształcenia nastąpił w Krajowym Rejestrze Sądowym na dzień 5 kwietnia 2023 r.

Spółka postanowiła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie obecnego roku podatkowego, który zakończy się 31 grudnia 2023 r. W tym celu Spółka na dzień 30 kwietnia 2023 roku zamknęła księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Księgi rachunkowe zostały otwarte ponownie na dzień 1 maja 2023 roku, który jest pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego (maja 2023 roku) Spółka złożyła zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR.

Wnioskodawca podlega obecnie opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b u.p.d.o.p., tj. Ryczałtem od dochodów spółek (dalej również „Ryczałt”), spełniając przy tym wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p.

Względem Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania Ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Pytanie

Czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po zmianie wybranej formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, od początku okresu w którym wybrała tą formę opodatkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po zmianie wybranej formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, od początku okresu w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony);

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

  a) z wierzytelności,

  b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

  c) z części odsetkowej raty leasingowej,

  d) z poręczeń i gwarancji,

  e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

   f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

  g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. lla ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

  a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

  b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

  4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo- akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

  5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

  6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

  7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

  1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

  2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p. przepisów rozdziału 6b - Ryczałt od dochodów spółek nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

  a) w wyniku połączenia lub podziału albo

  b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

  c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

    - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

  6) podatników, którzy:

a) zostali podzielony przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

    - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

    - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

    - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art 28o ust. pkt. 1 u.p.d.o.p. Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Przytoczone powyżej, jak również pozostałe przepisy znajdujące się w rozdziale 6b u.p.d.o.p. nie wprowadzają zasady wyłączającej możliwość stosowania preferencyjnej tj. 10% stawki opodatkowania Ryczałtem, przeciwnie jak to ma miejsce w przypadku obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z powyższym, przy ustalaniu wysokości zobowiązania podatkowego, a w szczególności dla przyjęcia odpowiedniej stawki Ryczałtu, bez znaczenia pozostaje fakt dokonania przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w konsekwencji czego Wnioskodawca - jako mały podatnik - ma prawo do stosowania 10% stawki Ryczałtu, w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem.

Jedynym warunkiem, którego spełnienie determinuje możliwość zastosowania stawki, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt. 2 u.p.d.o.p., jest posiadanie statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca chciałby również zauważyć, że w przedmiocie możliwości zastosowania stawki 10% na okoliczność CIT estońskiego w przypadkach podobnych do opisanej we wniosku sytuacji (przekształcenie JDG w sp. z o.o.) potwierdzone zostało dotychczas w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. I tak w wydanej w dniu 3 sierpnia 2022 r. Interpretacji Znak: 0111-KDIB1-1.4010.293.2022.2.SH:

„(...) W konsekwencji spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka ta będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku opodatkowania CIT estońskim, stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający działalność (...)”.

Podobnie uznano także w interpretacji tego organu z dnia 20 lipca 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW.

Jednocześnie warto nadmienić, że Minister Finansów w Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek wydanym w dniu 23 grudnia 2021 r. w przykładzie nr 15 na str. 14-15 dotyczącym przekształcenia JDG w jednoosobową sp. z o.o. przyjął, że „Tak, Piotr Nowak będzie mógł korzystać z ryczałtu od dochodów spółek (...) Ponadto Pan Piotr Nowak sp. z o.o. jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą (...)” co de facto również przemawia za tym, że Wnioskodawca jako taki podmiot rozpoczynający działalność może być opodatkowany w reżimie CIT estońskiego. Oznacza to w następstwie tego, że spełniając pozostałe ustawowe warunki dla wskazanej formy opodatkowania - może w ramach tej formy opodatkowania stosować stawkę 10%.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny, jest on uprawniony do stosowania 10% stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt. 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej; „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie podlegały dalszym zmianom. Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Na podstawie art. 28j ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT,  

 1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

 2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Natomiast art. 28k ustawy o CIT wskazuje, że:

1. Przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

 a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

 b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,

Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w trybie art. 551 § 5 oraz art. 584 i nast. ustawy Kodeks spółek handlowych. Przed przekształceniem, podmiot funkcjonował w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną – […], która została rozpoczęta 5 marca 2009 roku. Przekształcenie w jednoosobową spółkę dokonane zostało na podstawie oświadczenia o przekształceniu złożonego przez […] dnia 16 marca 2023 roku. Wpis przekształcenia nastąpił w Krajowym Rejestrze Sądowym na dzień 5 kwietnia 2023 r. Spółka postanowiła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie obecnego roku podatkowego, który zakończy się 31 grudnia 2023 r. W tym celu Spółka na dzień 30 kwietnia 2023 roku zamknęła księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Księgi rachunkowe zostały otwarte ponownie na dzień 1 maja 2023 roku, który jest pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego (maja 2023 roku) Spółka złożyła zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Podlegacie Państwo obecnie opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b u.p.d.o.p., tj. Ryczałtem od dochodów spółek, spełniając przy tym wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. Względem Państwa nie mają zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania Ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraciła tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po zmianie wybranej formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, od początku okresu w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że skoro z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Spółka która powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność:

- będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 updop oraz

- nie będzie podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 updop

to będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b updop. 

Wyjaśnić przy tym należy, że przepis art. 28k ust. 1 pkt 5 updop nie znajdzie w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zastosowania, bowiem przepis ten odnosi się jedynie do podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku:

a) połączenia lub podziału albo

b) wniesienia wkładów niepieniężnych albo

c) wniesienia na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika natomiast jednoznacznie, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc nie powstanie w wyniku jakiegokolwiek zdarzenia wskazanego w art. 28k ust. 1 pkt 5 updop. Tym samym w odniesieniu do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 5 updop.

W związku z powyższym, Spółka powstała z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j updop.

Równocześnie należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółką z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 maja 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Jednakże, jak wynika z wniosku przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę z o.o. nastąpiło w dniu 5 kwietnia 2023 r., a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 oraz art. 2 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień zmiany formy prawnej,

Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d, na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

Oznacza to, że na dzień 4 kwietnia 2023 r. koniecznym było zamknięcie ksiąg rachunkowych, jak również ich otwarcie na dzień 5 kwietnia 2023 r. Z wniosku wynika przy tym, że w związku z wyborem ryczałtu od dochodów spółek, spółka zamknęła księgi rachunkowe na dzień 30 kwietnia 2023 r. oraz otwarła je ponownie na dzień 1 maja 2023 r.

Przy czym, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że o ile w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek czyli w okresie istnienia Spółki z o.o. nie objętej estońskim CIT, Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik możecie Państwo korzystać z 10% stawki ryczałtu od początku korzystania z tej formy opodatkowania.

W konsekwencji z ww. zastrzeżeniem Państwa stanowisko wskazujące, że jesteście uprawnieni do stosowania 10% stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt. 10 u.p.d.o.p. – uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).